Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hittade en bild på min rig. Får plats med det mesta jag behöver utan att den är klumpig; 6 ak5-magasin, 2 pistolmagasin, monovaren, sjukvårdskit, radio, dump, handgranater och småfippel (kompass, lampa etc.)

Hur upplever du att den sitter om du springer? Skumpar den mycket, eller sitter den tajt?

Posted

@707: Jag kör med ryggen fri för eventuell kamelpuckel. Vattenflaskan har jag på packningen.

@Knekt: Jag tycker den sitter rätt tajt, skumpar inte särskilt mycket.

Posted

@709: Jag kör med ryggen fri för eventuell kamelpuckel. Vattenflaskan har jag på packningen.

Så du har INGET vatten på dig? Modigt.

• Like 1
Posted

@707: Jag kör med ryggen fri för eventuell kamelpuckel. Vattenflaskan har jag på packningen.

@Knekt: Jag tycker den sitter rätt tajt, skumpar inte särskilt mycket.

Ok. Hur högt på brösten har du den?

Posted

@hajjper: Det är benplattan jag har där, fickorna sitter på samma sätt som de gör på bältet.

@709: Det är en kompromiss, ja, vi har väldigt små grupper och kör nästan uteslutande uppsuttet eller i nära anslutning till fordonen så Funkar det för mig med mindre vatten på västen. Puckeln funkar bra om man behöver ha vatten på sig.

@Knekt: Övre kanten är över bröstvårtorna, undre kanten runt midjan så att höfterna är fria.

Posted

Vägde västen idag och kom fram till att med fulla magasin och vatten så väger västen runt 13 kg, varav magasinen och vattnet utgör hälften. 7 mag och sourcen i västen. Återstår att promenera runt lite med västen på nu så man vänjer kroppen lite vid den extra vikten.

@Skröder: PMa en mail så skickar jag pdf.

Posted

Fick ut uppgraderingskittet och bestämde mig för att prova med bara hängslen och bälte. Monterade härligheten bak-och-fram (bilder kommer senare).

Några snabba:

Man får med sig rätt mycket grejer med bara bälte - förutsatt att man byter ut flerbruksficka stor mot Snigels nyare och smalare varanter.

En tilldelad flerbruksficka liten tar upp lika mycket yta som en magasinsficka men sväljer tre AK4-mag. Lägg magasinen i flerbruksfickan och vårdmtrl i magfickan.

Västdelen (som mest är sladdring, varm och i vägen) väger mer än vad man tror.

Min vattenplan är en 1L-nalgene i Snigels flerbruksficka mod/Ä (den långsmala) med sourcen som rygga utanpå västen vid behov (annars i stridspackning). Vattenflaskan med sitt fodral som tar upp alldeles för mycket plats (och väger bly) sitter på stridssäckens utsida.

Posted

Fick ut uppgraderingskittet och bestämde mig för att prova med bara hängslen och bälte. Monterade härligheten bak-och-fram (bilder kommer senare).

Några snabba:

Man får med sig rätt mycket grejer med bara bälte - förutsatt att man byter ut flerbruksficka stor mot Snigels nyare och smalare varanter.

En tilldelad flerbruksficka liten tar upp lika mycket yta som en magasinsficka men sväljer tre AK4-mag. Lägg magasinen i flerbruksfickan och vårdmtrl i magfickan.

Det enda problemet jag upplever med att använda lilla flerbruk som magficka är att det inte går att "tigth ihop" den. Jag kör mina magfickor öppna, med gummibanden rejält åtspända. Sparar massvis med tid när det ska laddas om på det sättet. Saknar också de invändinga resårbanden som håller magasinen stilla och hindrar dem från att skrammla så förbaskat mycket.

Min vattenplan är en 1L-nalgene i Snigels flerbruksficka

Det där ska jag också testa. Nalgenen torde vara en perfekt "slask-flaska" att blanda saftpulver och sånt i. Att försöka diska ur fältflaskan efter att ha blandat energidrikk i den är...utmanande :Malaj:

Vattenflaskan har jag förpassat til stridssäcken. Erfarenhetsmäsigt så behövs den mer eller mindre enbart när det är dags att brassa käk.

Ska testa med en camelbak thermobak nu på kommande SÖF. Bälgar i mig massa mycket vatten när det härjas i skogen.

En anna sak jag verkligen gillar med oket är att man plötsligt får tillgång till alla fickorna på fältjackan. helt underbart! :happy:

Och nu när vi alla börjat få ordning på våra västar och hur vi vill bära den, så flaggas det för att en ersättare snart kommer dyka upp. Kalas :-P

Posted

@Nestor:

Jag har två självantändande öppna duellfickor för magasin jag behöver snabbt och magpuls på maggen i flerbruksfickorna förhindrar det mesta av "smallret".

Min beef med vattenflaskan förutom själva ytan den tar upp är att den tar sju svåra år att skruva upp/på och att hållaren är lite småknepig att knäppa igen om man som jag har vattnet bakom höften (och bältet högt upp). Snigels gamla flerbrukare har kardborre-knäppning så stängningen går ju enklast genom att bara släppa "flärpen", en Nalgene tar inte många varv att knäppa upp.

Lättja och dumhet är sådant som soldater är gjorda av, jag har tidigare druckit för lite vatten pga att det var 'jobbigt' att få fram flaskan. Min nuvarande plan ska förhoppningsvis lösa det här.

Posted (edited)

Nu har jag inte möjlighet att väga min väst "stridsladdad". Men den vikt jag uppmätte "oladdad" landade på 3.5 kilo.

Så 6-7 kilo borde det bli totalt. Då räknar jag inte med vikten för vatten, då jag inte bär det på selen.

Borde egentligen inför kommande övning skriva ner allt jag har på selen, och efter avslutad övning gå igenom och se vad jag använde och inte använde. Här kan finnas vikt att spara :uuh:

Lättvikts-demonen har slagit klorna i mig.

Edited by Nestor
  • Like 1
Posted (edited)

Du råkar inte veta hur stor skillnaden i vikt är mellan västen och oket? Rent spontant så känns det inte som att det är så himla stor skillnad, fast även ett kilo kan bli tungt efter lång tid. Jag har valt att kör på västen då jag vill kunna placera lite fickor på bröstet, vilket inte funkar med oket.

edit;: @709: Am till fem mag ~ 2.5 kilo (24,5g/patron -> 490g/mag)

Edited by Fk Lundquist
Posted

Jag är toknöjd med min uppsättning(läs inlägg #1683). Hittade bara ett minus. Att resorbandet inuti magasinfickorna inte klarar av 4:ans magasin.

Jag krokar upp mina lock för lättare åtkomst till magasinen. Men när man tagit ett så sitter det andra inte fast och flyger fram och tillbaka i fickan innan det flyger ut.

Så nu ska jag hitta fickor för två magasin där man kan "förankra" det innersta magasinet, som är så kompatibel det nu går att vara med sv2000, samt magpul på magasinen.

Tips någon? :)

En sak som var rolig var att det var många som ville titta, klämma å känna lite när dom såg västen. Alla andra kör med normalöppningen, och kanske någon enstaka egeninköpt ficka.

Råger över, råger ut!

https://snigeldesign.nordicshops.com/product.html/enkelmagasinsficka--11?category_id=10

Här har du fickor för enkelmag. går att sätta på varandra. Ska skaffa själv helt klart

Posted (edited)

fotokpw.jpg

Från vänster:

• Kniv (SOG Tsunami Mini)
  • Flerbruksficka Liten
  • Magasinsficka
  • Magasinsficka
  • Magasinsficka (Över)
  • Flerbruksficka Liten
  • Duellficka (Över)
  • Kniv (S&W HRT) (Under)
  • Multitång (Letherman Wave) (Syns ej på bilden)
  • Dumpficka (Snigel) (Under)

Två stycken Flerbruksficka Stor bak på bältet.

edit: Om det inte framgår av bilden så är öppningen fram.

Edited by Fk Lundquist
Posted

Såhär efter en patrullövning. är det bara jag eller har OKet en tenden att skära in i nacken på en?

Hade det problemet till en början, men efter lite kreativt fipplande med remmarna som håller upp bältet fick jag löst det. Inte perfekt. Men nästan. :)

(Önskade mig ett H-ok, men jag klarar mig fint med X-ok ändå.)

Posted

Du råkar inte veta hur stor skillnaden i vikt är mellan västen och oket?

*Snipp*

Har svaret på hälften av din fråga. Västen (ovandelen utan något extra) väger 875g.

Har dock inte orken att kränga av oket just nu bara för att väga det..

Hoppas det var till någon hjälp.

Posted

Nu när man bytat till oket så är det lite mindre grejer att bära med sig.

Har skurit ner på gear och försöker ha med det som är mest nödvändigt.elins2043.jpg

Uploaded with ImageShack.us

elins2044.jpg

Uploaded with ImageShack.us

I västen:

5 ak4 magasin

1 multitång

1ficklampa

1liten slidkniv

0.5 liter vatten (i flerbruksficka liten)

sjv-sax

första förband

z-rullad gasbinda

sjv handskar

comtacs

peltor skyddsglasögon

vapenvårdskit (i vapenlåspåse)

möjlighet att bära 2 hgr i hgr fickorna.

Posted

0.5 liter vatten (i flerbruksficka liten)

Vill bara flika in att 1-liters dunk för Sprit 35 passar perfekt i Flerbruksficka liten.

Väl uppmärkt för både syn OCH känsel så kan man få med sig mer vatten i samma

utrymme. Visserligen 1/2 kg mer att bära men 1/2 l. mer att kunna dricka. Nu kan

man visserligen argumentera för att det är olämpligt i att använda en dunk för Sprit

35 som dricksvattenflaska men uppmärkt så att man kan både se och känna att det

är dricksflaskan man får tag på så borde det i mitt tycke vara OK.

Posted

Det är rysligt höga HV-vibbar på att dricka vatten ur en dunk som egentligen ska innehålla Sprit35 men jag ser inte riktigt vinsten med det. Vattenflaska + fodral är tilldelat, Nalgenes passar som sagt i Snigel-fickor. Att ha vatten i dunk är (förutom det faktum att tanken är rätt märklig) ett recept på konstig fylla/utebliven dito.

Posted

Jag gillar Nalgenemodellen. Hållbar och lätt att göra ren. Har testat fältflaskan på diverse ställen på västen. Bökig att få upp och tar stor plats. Behövs mer magasin, granater så åker vattnet över till den stora flerbruksfickan.

Men tanken att få ner mer vatten i fickan med hjälp av en dunk är inte fel.

Men nu har man ju vätskeblåsan med så det får räcka med 0.5 l på riggen.

Posted

Har nyligen prövat nya oket med "stridsbältet" och kände lite som Yohn att oket skar in i nacken på ett högst otrevligt sätt som inte det gamla oket gjorde. Så nu går jag över till att pröva "stridsvästen" allt enligt ppt instruktionen som inte medföljde uppgraderingskittet. Får se om några veckor hur det fungerar, återkommer med besked.

Min önskan med oket var ju att det skulle bli svalare, och det tycker jag att det var. Iofs så han jag bara testa nya oket under en kort b-styrke övning i djupsnö, och det gamla oket i/på barmark.

/R.

Posted

Har nyligen prövat nya oket med "stridsbältet" och kände lite som Yohn att oket skar in i nacken på ett högst otrevligt sätt som inte det gamla oket gjorde.

*SNIPP*

/R.

Med kroppsskydd?

Posted

Befälet vet vad som är bäst, du tror att du vet vad som är bäst för dig!

Befälet kan komma med tips, råd och rekommendationer, förutsatt att denne har personlig stridsövningserfarenhet med Stridsväst 2000.

Befälet VET inte vad som är bäst för mig. JAG VET efter ett antal övningar och omflyttande av väskor/fickor.

Hade det inte förhållit sig på detta vis hade det funnits ett reglemente för hur väskor/fickor skall placeras och där med punkt.

• Like 2