Ing Posted November 3, 2009 Report Posted November 3, 2009 Jag vill poängtera, med kraft, att jag själv INTE är för en legalisering. Jag försvarar inte heller den aktivitet som dessa FM-anställda har ägnat sig åt. Det jag vill belysa med mina små inlägg är egentligen något som kanske egentligen inte hör hemma i denna tråd - och det är FM:s nya hållning rörande PR, officiell hållning etc. kanske borde jag starta en ny tråd kring detta. Vi får se. Återigen, om det har tolkats som att jag försvarar nämnda aktivitet så vill jag med kraft dementera detta. Som jag tidigare nämnt så är det väldigt få som ställer upp och "försvarar nämnda aktivitet" eller officiellt kan tänkas att lagligt utnyttja dessa tjänster utomlands och stödja den fackligt anslutna yrkesgruppen "prostituerad". Men ändå tycker de flesta i tråden att det är fel att försvarsmakten reagerar. Jag finner resonemanget märkligt. Quote
Magister R Posted November 3, 2009 Report Posted November 3, 2009 (edited) Jag vill poängtera, med kraft, att jag själv INTE är för en legalisering. Jag försvarar inte heller den aktivitet som dessa FM-anställda har ägnat sig åt. Det jag vill belysa med mina små inlägg är egentligen något som kanske egentligen inte hör hemma i denna tråd - och det är FM:s nya hållning rörande PR, officiell hållning etc. kanske borde jag starta en ny tråd kring detta. Vi får se. Återigen, om det har tolkats som att jag försvarar nämnda aktivitet så vill jag med kraft dementera detta. Som jag tidigare nämnt så är det väldigt få som ställer upp och "försvarar nämnda aktivitet" eller officiellt kan tänkas att lagligt utnyttja dessa tjänster utomlands och stödja den fackligt anslutna yrkesgruppen "prostituerad". Men ändå tycker de flesta i tråden att det är fel att försvarsmakten reagerar. Jag finner resonemanget märkligt. Jag kan förstå att det framstår som en paradox, men en kanske inte helt oväntad paradox i dagens läge (se diskussionerna kring ipred och FRA-lagen etc.etc.) Jag kan bara svara för min personliga åsikt, och inte för någon annan - men jag känner att FM håller på att förändras från "Kunglig hovleverantör av död och förstörelse" till "Myndigheten för politisk korrekthet i allmänhet", och det är där faran finns, ty jag tror att om FM tappar folkförankringen så tappar man den bredd man behöver! På 1970-talet hade denna affär lösts internt med disciplinpåföljd utan att extern part blandades in. Edited November 3, 2009 by Magister R Quote
Born Posted November 3, 2009 Report Posted November 3, 2009 Jag vill poängtera, med kraft, att jag själv INTE är för en legalisering. Jag försvarar inte heller den aktivitet som dessa FM-anställda har ägnat sig åt. Det jag vill belysa med mina små inlägg är egentligen något som kanske egentligen inte hör hemma i denna tråd - och det är FM:s nya hållning rörande PR, officiell hållning etc. kanske borde jag starta en ny tråd kring detta. Vi får se. Återigen, om det har tolkats som att jag försvarar nämnda aktivitet så vill jag med kraft dementera detta. Som jag tidigare nämnt så är det väldigt få som ställer upp och "försvarar nämnda aktivitet" eller officiellt kan tänkas att lagligt utnyttja dessa tjänster utomlands och stödja den fackligt anslutna yrkesgruppen "prostituerad". Men ändå tycker de flesta i tråden att det är fel att försvarsmakten reagerar. Jag finner resonemanget märkligt. Jag kan förstå att det framstår som en paradox, men en kanske inte helt oväntad paradox i dagens läge (se diskussionerna kring ipred och FRA-lagen etc.etc.) Jag kan bara svara för min personliga åsikt, och inte för någon annan - men jag känner att FM håller på att förändras från "Kunglig hovleverantör av död och förstörelse" till "Myndigheten för politisk korrekthet i allmänhet", och det är där faran finns, ty jag tror att om FM tappar folkförankringen så tappar man den bredd man behöver! På 1970-talet hade denna affär lösts internt med disciplinpåföljd utan att extern part blandades in. Om man tappar folkförankringen för att man aktivt arbetar för att ens anställda ska ge fan i att köpa horor på sina tjänsterresor så är det nog ett bevis på att folket i sig tappat förankringen. Om någon tar avstånd från FM pga detta så ska nog den personen hålla sig borta från FM iallafall. Quote
Magister R Posted November 3, 2009 Report Posted November 3, 2009 Jag vill poängtera, med kraft, att jag själv INTE är för en legalisering. Jag försvarar inte heller den aktivitet som dessa FM-anställda har ägnat sig åt. Det jag vill belysa med mina små inlägg är egentligen något som kanske egentligen inte hör hemma i denna tråd - och det är FM:s nya hållning rörande PR, officiell hållning etc. kanske borde jag starta en ny tråd kring detta. Vi får se. Återigen, om det har tolkats som att jag försvarar nämnda aktivitet så vill jag med kraft dementera detta. Som jag tidigare nämnt så är det väldigt få som ställer upp och "försvarar nämnda aktivitet" eller officiellt kan tänkas att lagligt utnyttja dessa tjänster utomlands och stödja den fackligt anslutna yrkesgruppen "prostituerad". Men ändå tycker de flesta i tråden att det är fel att försvarsmakten reagerar. Jag finner resonemanget märkligt. Jag kan förstå att det framstår som en paradox, men en kanske inte helt oväntad paradox i dagens läge (se diskussionerna kring ipred och FRA-lagen etc.etc.) Jag kan bara svara för min personliga åsikt, och inte för någon annan - men jag känner att FM håller på att förändras från "Kunglig hovleverantör av död och förstörelse" till "Myndigheten för politisk korrekthet i allmänhet", och det är där faran finns, ty jag tror att om FM tappar folkförankringen så tappar man den bredd man behöver! På 1970-talet hade denna affär lösts internt med disciplinpåföljd utan att extern part blandades in. Om man tappar folkförankringen för att man aktivt arbetar för att ens anställda ska ge fan i att köpa horor på sina tjänsterresor så är det nog ett bevis på att folket i sig tappat förankringen. Om någon tar avstånd från FM pga detta så ska nog den personen hålla sig borta från FM iallafall. Enligt svensk arbetsrätt är det svårt för FM att avskeda en anställd som säljer sex. Skulle leda till AD och utgången vore oviss. Quote
Born Posted November 3, 2009 Report Posted November 3, 2009 Jag vill poängtera, med kraft, att jag själv INTE är för en legalisering. Jag försvarar inte heller den aktivitet som dessa FM-anställda har ägnat sig åt. Det jag vill belysa med mina små inlägg är egentligen något som kanske egentligen inte hör hemma i denna tråd - och det är FM:s nya hållning rörande PR, officiell hållning etc. kanske borde jag starta en ny tråd kring detta. Vi får se. Återigen, om det har tolkats som att jag försvarar nämnda aktivitet så vill jag med kraft dementera detta. Som jag tidigare nämnt så är det väldigt få som ställer upp och "försvarar nämnda aktivitet" eller officiellt kan tänkas att lagligt utnyttja dessa tjänster utomlands och stödja den fackligt anslutna yrkesgruppen "prostituerad". Men ändå tycker de flesta i tråden att det är fel att försvarsmakten reagerar. Jag finner resonemanget märkligt. Jag kan förstå att det framstår som en paradox, men en kanske inte helt oväntad paradox i dagens läge (se diskussionerna kring ipred och FRA-lagen etc.etc.) Jag kan bara svara för min personliga åsikt, och inte för någon annan - men jag känner att FM håller på att förändras från "Kunglig hovleverantör av död och förstörelse" till "Myndigheten för politisk korrekthet i allmänhet", och det är där faran finns, ty jag tror att om FM tappar folkförankringen så tappar man den bredd man behöver! På 1970-talet hade denna affär lösts internt med disciplinpåföljd utan att extern part blandades in. Om man tappar folkförankringen för att man aktivt arbetar för att ens anställda ska ge fan i att köpa horor på sina tjänsterresor så är det nog ett bevis på att folket i sig tappat förankringen. Om någon tar avstånd från FM pga detta så ska nog den personen hålla sig borta från FM iallafall. Enligt svensk arbetsrätt är det svårt för FM att avskeda en anställd som säljer sex. Skulle leda till AD och utgången vore oviss. Vill minnas att diskussionen handlade om FM anställda som köpte sex. Quote
Dobberman Posted November 3, 2009 Author Report Posted November 3, 2009 Han hade träffat kvinnan på en bar och när han lämnade baren hade hon tvingat med sig in i bilen och sedan till hans bostad för att hon ville besöka toaletten. Försvarsmaktens etiska regler och uppförandekod tillåter inte att inleda någon form av sexuell aktivitet, relation eller dylikt. De menar att majorens handlande är omdömeslöst och han är nu uppsagd från sin tjänst. Citerat ur. Vidare. Samuelsson utreder etiska regler Quote
Erik_G Posted November 3, 2009 Report Posted November 3, 2009 Vidare.Samuelsson utreder etiska regler Kommer osökt att tänka på ordspråket "En blind leder en blind". /E Quote
Apone Posted November 3, 2009 Report Posted November 3, 2009 Vidare.Samuelsson utreder etiska regler Kommer osökt att tänka på ordspråket "En blind leder en blind". /E Min tanke exakt. Men vem vet, hon har ju visat sig vara skapligt "pragmatisk".. FM (liksom det svenska samhällsklimatet i stort) måste bli bättre på det här med en av människans grundläggande drifter, vare sig det gäller män eller kvinnor Kvinnor måste sluta utmålas som offer, män måste sluta utmålas som monster. FM måste sluta jobba för VM-titeln i PK. Sexlust/drift och kärlek (kort- eller långvarig) är ett tveeggat svärd, å ena sidan är det drifter som kan vara svåra att kontrollera på sikt - å andra sidan kan det vara förödande i stort -- hur hade sexhandeln på Balkan och närliggande leave-områden sett ut om alla soldater var lika asketiska som FM's regler föreskriver? För en del är det totalt självklart att ALL tid från det att man gån innanför grindarna till dess att man går ut = tjänstetid, och att det är binärt vare sig vad klockan visar för tid på dygnet. Men för en del är det inte lika självklart. "Är jag i tjänst även efter tjänstetid, och vad säger föreskrifterna?" är en eftertänksam fråga som uppenbarligen inte alla hormon-sprudlande 19-åringar ställer sig när de är i utlandet, vill visa sig på styva (pun intended) och cool inför sina lika coola kollegor -- "är det lagligt med bordell här?", klart man hänger med!! Bara det att det uppstår en diskussion här, visar ju på att det är en större och mera komplex fråga än vad det kan verka på papperet. Undrar hur diskussionerna går i Pakistan om dess FN-soldater och asketism..? Quote
Lt.E Posted November 4, 2009 Report Posted November 4, 2009 (edited) Hur stort är egentligen stödet för sexköpslagen hos det svenska folket? Om det är så att sexköp är lagligt i Bayren och att man har problem med det så är det till tyskarna man skall vända sig. Min invändning mot lagen är att det är en morallag som enbart är skapad för att tillgodose ett antal svenska moralarkivister. Varför skulle det vara mer förkastligt att gå på en bordell och ha sex än att ragga upp någon på den lokala krogen och följa med hem? Eller kör man i 110km/h på autobahn eftersom det inte finns fri fart i Sverige? Jag har faktiskt lite svårt att bli upprörd över bordellbesöket i tyskland, mer anmarkningsvärt tycker jag att det är att representanter från Läkare utan gränser hänger på horhus i Kosovo. Eller skall man bli extra upprörd över att det är personal anställd av Försvarsmakten som gör fullt lagliga saker i ett annat land? Vem hade brytt sig om några gubbar från t.ex. NCC är på tjänsteresa i tyskland och springer på bordell? Å andra sidan så är detta sådana saker som Försvarsmakten får räkna med när man anställer unga soldater, de flesta har precis muckat och är runt 20 och då har man andra preferenser än oss som är några år äldre. ...FM måste sluta jobba för VM-titeln i PK... ...hur hade sexhandeln på Balkan och närliggande leave-områden sett ut om alla soldater var lika asketiska som FM's regler föreskriver?... hehe Edited November 4, 2009 by Lt.E Quote
Erik_G Posted November 4, 2009 Report Posted November 4, 2009 (edited) Hur stort är egentligen stödet för sexköpslagen hos det svenska folket? Om det är så att sexköp är lagligt i Bayren och att man har problem med det så är det till tyskarna man skall vända sig. Min invändning mot lagen är att det är en morallag som enbart är skapad för att tillgodose ett antal svenska moralarkivister. Nej, tvärt om vad många tror så har inte sexualköpslagen något med moraltanter eller vänsterpopulistiska feministmaffian att göra. Lagen är till för att försvåra för den organiserade brottligheten som tjänar grova pengar på att utnyttja svaga och unga kvinnor. Den är utformad på det viset att de kvinnor som prostituerar sig inte ska straffas för detta, utan att torskarna, som ju trots allt skapar marknaden, ska åka dit istället. De kvinnor som "väljer" prostitution är sällan stabila kvinnor som njuter av ett knull varje halvtimma och som tjänar grova pengar på mäns kåthet. Tyvärr är det allt för ofta drogberoende unga tjejer som halkat snett i livet. Inte allt för sällan blir de dessutom mer eller mindre tvingade till sitt "yrke" av deras "pojkvänner" eller fodringsägare (oftast knarklangare). Varför skulle det vara mer förkastligt att gå på en bordell och ha sex än att ragga upp någon på den lokala krogen och följa med hem? Därför att tjejen du träffar på krogen förhoppningsvis följer med dig frivilligt eftersom hon tycker du verkar vara en schysst kille som dessutom kan ta ett eventuellt nej om hon inte vill gå hela vägen, och inte en "kund" som förväntar sig ett schysst analknull oavsett om hon är på humör eller ej. Eller kör man i 110km/h på autobahn eftersom det inte finns fri fart i Sverige? När vi ändå är inne på relevanta jämförelser. Blir du väldigt kränkt om jag erkänner att jag faktiskt kör i 120 ibland på svenska motorvägar? I vissa länder är det ok att vuxna män gifter sig med 10-åringar, och göra dessa gravida. Du kanske är intresserad av min dotter? Hon är smart och ser bra ut. För 150 kameler och fyra oljekällor är hon din.. kom igen nu, det är ju LAGLIGT i vissa länder. Jag har faktiskt lite svårt att bli upprörd över bordellbesöket i tyskland, mer anmarkningsvärt tycker jag att det är att representanter från Läkare utan gränser hänger på horhus i Kosovo. Ja, då blir det genast rätt att knulla horor. Kanske några av dem tände på småflickor också? Vill du hyra min dotter en kväll kanske (testa henne innan du gifter dig med henne)? Det måste ju vara ok, eftersom andra hyr ut sina döttrar till pervon? Man får väl hoppas att läkarna var där för att kolla så att tjejerna inte bar på syfilis eller liknande, så att de gästande soldaterna kunde sätta på dem utan risk, och inte för att doppa veken själva. Vem hade brytt sig om några gubbar från t.ex. NCC är på tjänsteresa i tyskland och springer på bordell? Deras fruar kanske? Deras arbetsgivare förmodligen, eftersom det kanske kan riskera ett eller annat kommunalt eller statligt anbud om det kom ut i media. Förfan grabbar. Några av er verkar ha en kvinnosyn och en verklighetsuppfattning som är jävligt skrämmande. Ska det vara ok att utnyttja kvinnor bara för att det är lagligt någon annanstans, för att någon annan gör det eller bara för att det är "manligt". Tycker ni att det är ok att våldta en tjej bara för att hon klär sig "slampigt", är full eller följde med hem efter krogen också? Styrs ni helt av era kukar, eller har ni hjärnor ovanpå ryggraden också? Har ni någon ryggrad som kan bära upp hjärnan över huvud taget. Ibland blir jag sur på att feminister ser på män som sexualrovdjur som bara vill döda och knulla, men ibland undrar jag fan om de inte har rätt. Jag vill normalt inte prångla på min moralsyn på folk, utan försöker faktiskt respektera att folk kan tycka annorlunda, men förfan, det finns gränser. /E Edited November 4, 2009 by Erik_G Quote
903Lew Posted November 4, 2009 Report Posted November 4, 2009 (edited) Nu börjar vi komma in i stora generaliseringar om sexindustrin igen. Tidigare i tråden har lyfts många exempel (forskningsrapporter, artiklar och andra skrifter) som förordar en tysk lagstiftning. Få eller inga länkar har givits för att bevisa den misär som många debattörer hävdar händer när Olga, Karin eller Martin säljer sex. Raljerande inlägg som blandar pedofili med sexköp i ett grannland skrivs om och om igen med känsloargument som grund. Vidare finns det stora skillnader inom olika feministiska rörelser. Radikalfeminismen är starkast i Sverige och förespråkar ett helförbud mot sexhandel trots att detta oftast innebär att prostitutionen flyttar under marken. Queer/liberalfeminismen är starkast i Tyskland och förespråkar reglerade och säkra bordeller för att hindra att kopplare och hallickar kan exploatera sexarbetare. Slutligen; vad är skillnaden på Porr och laglig prostitution? Båda får betalt, båda kan i den övervakade bordellen säga nej. Tillägg: Själv sorterar jag in mig själv som liberalfeminist. Jag anser att könskamp likt klasskamp är fel och negativt för den stora massan. Jag anser inte att män är djur. Jag anser att det finns individer, inte bara kön. Edited November 4, 2009 by 903Lew Quote
Krook Posted November 4, 2009 Report Posted November 4, 2009 Trafficking förekommer i Europa och det eftersom efterfrågan finns. Vid en kriminalisering av sexhandel så försvinner inte efterfrågan men man kan bedömt reducera den och försvåra incitamenten för Human Trafficking. Jag tycker att det inte harmonerar att ena dagen jobba för ett stabilt samhället med bland annat arbete mot trafficking i inkörsportar i Europa för att andra dagen nyttja vad som skulle kunna ses som brister i det utförda arbetet. Beteendet i sig torde rendera i kasernförbud eller motsvarande på kommande resor till Tyskland. Det tackar nog blivande yrkessoldater för. Inte. /K Quote
903Lew Posted November 4, 2009 Report Posted November 4, 2009 Trafficking förekommer i Europa och detta eftersom efterfrågan finns. Traffickade kvinnor hamnar ofta i misärbetonade källar/lägenhetsbordeller, i många fall förekommer tvång och frihetsberövande. Med en legalisering och framförallt en reglering av sexmarknaden minskas efterfrågan på dylika källarbordeller markant. Eftersom sexarbetare kan invandra från ett EU-land till ett annat för att arbeta öppet minskar naturligt behovet för människosmugglare. I de reglerade bordellerna kan sexarbetarnas (och torskarnas) säkerhet garanteras på ett sätt som är omöjligt i källarbordellerna. Stöttestenen är väl liknande den om spritförbud eller systembolag även om handelsvarorna är annorlunda. Även under ett förbud förekommer handeln och då är det fiskiga människor som tar vinsten, under en reglering skattas pengarna och ett visst mått av kontroll kan garanteras. Quote
Krook Posted November 4, 2009 Report Posted November 4, 2009 Det är inte alla som håller med dig i den analysen 903Lew. Det påminner lite om knarklegaliseringsdebatten och vissa tycker att lite bättre är tillräckligt bra men andra vill ha bättre än "lite bättre". Den kontroll som du efterfrågar kan även upprätthållas med förbud som ju är en ultimat reglering. Vi kan släppa den debatten helt och hållet eftersom vi kan konstatera att det inte är OK att köpa sex i Sverige och att det inte är OK för svensk trupp att köpa sex under internationell tjänstgöring. Det är regleringar som bygger på det svenska samhällets normer. /K Quote
Essray Posted November 4, 2009 Report Posted November 4, 2009 Det pågår faktiskt en omröstning på www.expressen.se just nu: http://www.expressen.se/1.1474886/ska-kopp...ticlePopup=true Opinionen verkar vare emot koppleri men för sexköp. Drivs en bordell i personalkooperativ form finns de facto ingen kopplare - och borde då ha stöd i svensk opinion. Något för FM att fundera kring? Du får allt komma med något bättre än en webbundersökning från en kvällstidning, för att övertyga mig; eller som Expressen själva, i en grov underdrift, uttrycker det: "Omröstningen är ämnad att ge en bild av vad läsarna på Expressen.se tycker. Resultatet behöver inte vara representativt för alla och bör tolkas med viss försiktighet" Vad gäller FM:s strävanden att vara PK, har jag väldigt svårt att se hur folkförankringen skulle förbättras genom att man lade locket på och löste det "utan att extern part blandades in". Snarare tror jag att man i den allmänna opinionen skulle dra slutsatsen att man från FM:s sida stödde det aktuella beteendet ifråga. Jag skulle tvärtom säga att i takt med att gemene man inte längre har någon naturlig koppling till eller insyn i FM:s verksamhet, blir det viktigare än någonsin att våra officerare och soldater är goda föredömen. Skall man då upprätthålla någon som helst trovärdighet, måste även beteenden som medför att de inte är det, sanktioneras på ett tydligt sätt så att det klarläggs att det är oacceptabelt. Med tanke på vilka etiska och moraliska dilemman som soldater och officerare kan komma att ställas inför ett insatsområde i form av självmordsbombare, drogade barnsoldater, etnisk rensning, systematiska våldtäkter förenat med mer eller mindre restriktiva ROE etc., är väl det minsta man kan kräva av dem att de skall "vara PK" och dela de grundläggande värden som FM står för? Hur stort är egentligen stödet för sexköpslagen hos det svenska folket? Om det är så att sexköp är lagligt i Bayren och att man har problem med det så är det till tyskarna man skall vända sig. Min invändning mot lagen är att det är en morallag som enbart är skapad för att tillgodose ett antal svenska moralarkivister. Som ovan nämnts, visa på någon form av trovärdig opinionsundersökning (gjord av t.ex. SIFO eller motsvarande organ) som pekar på att svenskarna inte skulle stödja lagen. Innan så skett, väljer i vart fall jag att lita på den "opinionsundersökning" som riksdagsvalet är. Om det nu fanns en opinion för en avkriminalisering, varför finns det då inget etablerat parti som driver det som en valfråga? Quote
Armor Posted November 5, 2009 Report Posted November 5, 2009 (edited) Ni som accepterar och tycker det är ok att en okuperande makt i annat land nyttjar prostituerade bör nog tänka lite på hur omvärlden och Sverige framför allt tycker i frågan. Svenskarna i Afghanistan är inga individer i denna frågan utan representerar Sverige och skulle tänka mig att mer parten inte accepterar ett sånt beteende. De flesta länder som bedriver verksamhet i konflikt/krigs regioner får bla information om sk Trafficking, åtminstånde fick jag tom göra ett online test genom Amerikanska DoD där man sätter sig in i människohandel, sexrelatationer osv. Besöker man ett Horhus vet man inte om kvinnorna där är där av egen fri vilja osv Sen har Sverige idag hela nationens ögon på sig, allt för att legitimera vårt stöd till Afghanistan och hjälpa förtryck mot den lilla människan När man går till prostituerade i ett land som har en stats apparat som närmast kan beskrivas som en krympling, där brott mot männskliga rättigheter är vardag, bidrar man ju till folks misär, dessutom så kan det innebära att man inte får folket eller statens godkännande för sin arbetsuppgift när man är med och faktiskt skälper det legitima dvs en hjälpande hand. Folk har olika moral så är det bara, men man kanske kan fråga sig om de är på rätt plats som en del i en nato ledd frihets kamp Enduring Freedom, rimmar dåligt med horhus i min mening och framför allt så tror jag att det blir svårt att få ett stöd för sin insats när man hjälper till att förtrycka istället för att hjälpa. Folk brister i moral och det hjälper defenetivt inte till att ändra deras synsätt mot oss, där utländska styrkor tar för sig och faktiskt bidrar till fortsatta negativ utveckling Nu har den privata säkerhets branschen tagit tag i sina anställda och kräver att man inte nyttjar alkohol eller köper sex då man är del i ett hjälp projekt, folk får sparken direkt kanske vore detta något för militärens personal också? Edited November 5, 2009 by Armor Quote
Apone Posted November 5, 2009 Report Posted November 5, 2009 ...kräver att man inte nyttjar alkohol... OT: finns "2 öl-regeln" kvar, eller hur reglerar man idag hur mycket/lite alkohol en person som inte är i tjänst får konsumera i missionsområdet/på campen? /OT Quote
Kingecho1 Posted November 5, 2009 Report Posted November 5, 2009 Ni som accepterar och tycker det är ok att en okuperande makt i annat land nyttjar prostituerade bör nog tänka lite på hur omvärlden och Sverige framför allt tycker i frågan. Svenskarna i Afghanistan är inga individer i denna frågan utan representerar Sverige och skulle tänka mig att mer parten inte accepterar ett sånt beteende. De flesta länder som bedriver verksamhet i konflikt/krigs regioner får bla information om sk Trafficking, åtminstånde fick jag tom göra ett online test genom Amerikanska DoD där man sätter sig in i människohandel, sexrelatationer osv. Besöker man ett Horhus vet man inte om kvinnorna där är där av egen fri vilja osv Sen har Sverige idag hela nationens ögon på sig, allt för att legitimera vårt stöd till Afghanistan och hjälpa förtryck mot den lilla människan När man går till prostituerade i ett land som har en stats apparat som närmast kan beskrivas som en krympling, där brott mot männskliga rättigheter är vardag, bidrar man ju till folks misär, dessutom så kan det innebära att man inte får folket eller statens godkännande för sin arbetsuppgift när man är med och faktiskt skälper det legitima dvs en hjälpande hand. Folk har olika moral så är det bara, men man kanske kan fråga sig om de är på rätt plats som en del i en nato ledd frihets kamp Enduring Freedom, rimmar dåligt med horhus i min mening och framför allt så tror jag att det blir svårt att få ett stöd för sin insats när man hjälper till att förtrycka istället för att hjälpa. Folk brister i moral och det hjälper defenetivt inte till att ändra deras synsätt mot oss, där utländska styrkor tar för sig och faktiskt bidrar till fortsatta negativ utveckling Nu har den privata säkerhets branschen tagit tag i sina anställda och kräver att man inte nyttjar alkohol eller köper sex då man är del i ett hjälp projekt, folk får sparken direkt kanske vore detta något för militärens personal också? Ockuperande makt? Afghanistan? Detta hände ju i Tyskland. Quote
Essray Posted November 5, 2009 Report Posted November 5, 2009 OT: finns "2 öl-regeln" kvar, eller hur reglerar man idag hur mycket/lite alkohol en person som inte är i tjänst får konsumera i missionsområdet/på campen?/OT Frågan diskuteras här. Ockuperande makt? Afghanistan? Detta hände ju i Tyskland. Flera skribenter i tråden har ju dock antytt att det skulle ha förekommit på balkan, utan att för den skull ta avstånd från det. Sedan undrar jag hur stort steget från att gå på bordell i en övningsnation till att göra det i ett insatsområde, är. Quote
Fk Satan Posted November 5, 2009 Report Posted November 5, 2009 De gånger media har uppmärksamt bordellbesök av FM-anställd personal i insatsområden har det, om jag minns rätt, aldrig mötts av jubel, ryggdunkningar etc av politiker eller andra offentligamaktfaktorer i samhället. Utan istället har det lett till att den politiskanivån har ställt ytterligare krav på FM som har givit fler och fler formella regler för enskild tratt-basse att ta hänsyn till. Regler som är självklara för kanske 98 procent av alla som åker iväg. Dessa 98 procent måste sitta ett antal dagar med att formellt gå igenom dessa regler och avsluta med att skriva prov på detta. Allt för att några få stolpskott inte klarar av att ha ett vettigt tänkande. Pågrund av alla dessa stolpskott skapas det onödiga regler som majoriteten tvingas följa, och regler som oftas ses som fjantiga och onödiga. Quote
Guest Triggerpuller Posted November 14, 2009 Report Posted November 14, 2009 Finns det något annat land i västvärlden som har motsvarande regler för sina soldater väd gäller bordellbesök i andra västländer där prositution är legalt och tillsyn av bordeller utövas av deras motsvarigheter till social styrelsen?Vi vill ju gärna säga vi har väldigt mycket gemensamt med våra nordiska grannländer. Hade det blivit någon uppståndelse i Danmark, Finland eller Norge om deras soldater besökt den tyska bordellen i samband med och efter övningen? Ta ett valfritt danskt skyttekompani och jag kan lova dig att över 70%, kanske så mycket som 90% i vissa fall åtminstone någon gång har varit hos en prostituerad. Men då skall man ju också komma ihåg att det danska samhället är betydligt mer liberalt och mindre dömande än det svenska.Plus att sexköp är lagligt. Sexköp kommer på sikt att bli lagligt även i Sverige likväl som man kommer att kunna köpa läkemedel från andra än Apoteket AB och alkohol i dagligvarubutiker, bensinmackar m.m. Om detta är jag fullt övertygad. Min mening är att så länge det inte förekommer några olagligheter eller att ens dagliga tjänst påverkas negativt så skall folk få ha vilka åsikter dom vill och få göra vad pörskans dom vill på sin fritid. Men likväl är det klantigt att gå på bordell under en tjänsteresa. Hade det skett på fritiden hade jag inte brytt mig. Quote
Ubbe Posted November 16, 2009 Report Posted November 16, 2009 Trafficking förekommer i Europa och det eftersom efterfrågan finns. Vid en kriminalisering av sexhandel så försvinner inte efterfrågan men man kan bedömt reducera den och försvåra incitamenten för Human Trafficking.Jag tycker att det inte harmonerar att ena dagen jobba för ett stabilt samhället med bland annat arbete mot trafficking i inkörsportar i Europa för att andra dagen nyttja vad som skulle kunna ses som brister i det utförda arbetet. Beteendet i sig torde rendera i kasernförbud eller motsvarande på kommande resor till Tyskland. Det tackar nog blivande yrkessoldater för. Inte. /K Du har fel i argumentationen ovan, den Svenska kriminaliseringen syftar just till att minska efterfragan, da den ar en normskapande atgjard. Da lagandringen inte kompliterades med okade resurser for polisen att bekampa de nya brottsligarna kan man knappast pasta att forutsattningarna att bedriva sexhandel i Sverige har forsamrats. Den Tyska/Hollandska modellen med legalisering och kontroll syftar till minska de negativa konsekvenserna av prostitution, bade for individen och samhallet. Trafficking ar inte liktydigt med prostitution, globalt ar en betydande del av traffickingens offer inte sexarbetare. Det finns inget motsatsforhallande till legaliseringen av prostitution och aktivt arbeta mot trafficking. MEN, har man bundit sig att folja av arbetsgivaren uppsatta regler sa far man finna sig i det eller soka sig en annan arbetsgivare. Forbud att besoka bordeller eller porrklubbar ar pa intet sett unikt for FM. Quote
Ubbe Posted November 16, 2009 Report Posted November 16, 2009 Besöker man ett Horhus vet man inte om kvinnorna där är där av egen fri vilja osvEn legalisering syftar just till att sakerstalla att tvang inte forekommer. När man går till prostituerade i ett land som har en stats apparat som närmast kan beskrivas som en krympling, där brott mot männskliga rättigheter är vardag, bidrar man ju till folks misär, dessutom så kan det innebära att man inte får folket eller statens godkännande för sin arbetsuppgift när man är med och faktiskt skälper det legitima dvs en hjälpande hand. ?Detta stammer daligt overens med min bild av Tyskland. Tyskland har en statsapparat minst lika valutvecklad som Sverige, vad ar det som far dig att tro nagot annat? Quote
Krook Posted November 16, 2009 Report Posted November 16, 2009 Du har fel i argumentationen ovan, den Svenska kriminaliseringen syftar just till att minska efterfragan, da den ar en normskapande atgjard. Da lagandringen inte kompliterades med okade resurser for polisen att bekampa de nya brottsligarna kan man knappast pasta att forutsattningarna att bedriva sexhandel i Sverige har forsamrats. Den Tyska/Hollandska modellen med legalisering och kontroll syftar till minska de negativa konsekvenserna av prostitution, bade for individen och samhallet. Trafficking ar inte liktydigt med prostitution, globalt ar en betydande del av traffickingens offer inte sexarbetare. Det finns inget motsatsforhallande till legaliseringen av prostitution och aktivt arbeta mot trafficking. MEN, har man bundit sig att folja av arbetsgivaren uppsatta regler sa far man finna sig i det eller soka sig en annan arbetsgivare. Forbud att besoka bordeller eller porrklubbar ar pa intet sett unikt for FM. Jag är inte säker på vad i min argumentation som är fel men om jag har fel så har även FN fel, ECPAT har fel, OSSE har också fel, då dessa lägger ner vissa resurser för att bekämpa trafficking som är en viktig del av the supply chain för internationell sexhandel. Jag satte inte något motsatsförhållande utan påtalade det osynkade med att ena stunden bekämpa trafficking och ena stunden nyttja effekten av trafficking. Det rimmar illa. En del av de svenska internationella bidragen syftar till att minska trafficking i enlighet med de konventioner som vi skrivit under. Huvudsakligen vill man få stopp på könshandeln. Vart går då offren i könshandeln i främst Europa? Jo, till bordeller. Och på bordeller ska inte svenska soldater vara under tjänsteresa. /K Som BG: Men om du Ubbe vill ha en diskussion om hur bra det är med legaliserad prostitution så får du göra det i en annan tråd och då i Markan. Quote
eskil Posted November 17, 2009 Report Posted November 17, 2009 Jag är inte säker på vad i min argumentation som är fel men om jag har fel så har även FN fel, ECPAT har fel, OSSE har också fel, då dessa lägger ner vissa resurser för att bekämpa trafficking som är en viktig del av the supply chain för internationell sexhandel. Jag satte inte något motsatsförhållande utan påtalade det osynkade med att ena stunden bekämpa trafficking och ena stunden nyttja effekten av trafficking. Det rimmar illa. FN och OSSE bekämpar trafficking eftersom trafficking i stort sätt är att jämställa med slavhandel och det strider mot de mänskliga rättigheterna. FN och OSSE bekämpar dock inte prostitution som sådan (vilket ECPAT gör). Quote
Knekt Posted November 17, 2009 Report Posted November 17, 2009 Jag är inte säker på vad i min argumentation som är fel men om jag har fel så har även FN fel, ECPAT har fel, OSSE har också fel, då dessa lägger ner vissa resurser för att bekämpa trafficking som är en viktig del av the supply chain för internationell sexhandel. Jag satte inte något motsatsförhållande utan påtalade det osynkade med att ena stunden bekämpa trafficking och ena stunden nyttja effekten av trafficking. Det rimmar illa. FN och OSSE bekämpar trafficking eftersom trafficking i stort sätt är att jämställa med slavhandel och det strider mot de mänskliga rättigheterna. FN och OSSE bekämpar dock inte prostitution som sådan (vilket ECPAT gör). Dessutom skiljer man internationellt på frivillig och ofrivillig trafficking (förutom det att man skiljer på trafficking för sexuella ändamål och annat), vilket inte ECPAT gör. Det finns en del länkar tidigare i tråden till exempel på hur det ligger till med faktahanteringen hos ECPAT m fl. Quote
Anders Posted November 17, 2009 Report Posted November 17, 2009 Men hur spelar det någon större roll? Jo visst, det är än mer moraliskt förkastligt att köpa sex av traffickingoffer, då även minderåriga, på en skum bordell någonstans i världen än att köpa sex på en legal bordell i Tyskland. Men som statligt anställd är båda sätten fel, särskilt i FM. Grabbarna tänkte med kuken. De gjorde fel. Även om det inte var på tjänstetid så är det under den nivå som FM kräver av sina anställda. Är det svårare än så? Till alla presumtiva försvarsmaktsanställda: Om din största hobby är att besöka legala bordeller så är inte FM en arbetsgivare för just dig. Jag blir så trött... /Anders Trött Quote
Krook Posted November 17, 2009 Report Posted November 17, 2009 Jag är inte säker på vad i min argumentation som är fel men om jag har fel så har även FN fel, ECPAT har fel, OSSE har också fel, då dessa lägger ner vissa resurser för att bekämpa trafficking som är en viktig del av the supply chain för internationell sexhandel. Jag satte inte något motsatsförhållande utan påtalade det osynkade med att ena stunden bekämpa trafficking och ena stunden nyttja effekten av trafficking. Det rimmar illa. FN och OSSE bekämpar trafficking eftersom trafficking i stort sätt är att jämställa med slavhandel och det strider mot de mänskliga rättigheterna. FN och OSSE bekämpar dock inte prostitution som sådan (vilket ECPAT gör). Dessutom skiljer man internationellt på frivillig och ofrivillig trafficking (förutom det att man skiljer på trafficking för sexuella ändamål och annat), vilket inte ECPAT gör. Det finns en del länkar tidigare i tråden till exempel på hur det ligger till med faktahanteringen hos ECPAT m fl. FN definierar inte någon "frivillig trafficking" i sina dokument utan kämpar mot trafficking i alla avseenden, varav sexhandel är en av de mest frekventa traffickinganledningarna i Europa. Balkan är ett problemområde avseende trafficking där unga kvinnor slussas in till Västeuropa. Där genomför FM truppinsats som syftar till ett stabilt samhälle där mänskliga rättigheter upprätthålls. Då är det inte positivt att truppen som har eller ska genomföra insatsen använder sig av effekterna av det dåliga i insatsområdet, sexhandel eller knarkaffärer. 7. The use of trafficking victims by peacekeepers for sexual and other services has been a source of major embarrassment and political damage to UN PKOs. Despite the fact that involvement is usually not widespread, the political and moral stigma attached to this behaviour can taint entire missions. This can leave missions exposed and vulnerable to attacks on their credibility with the community and key players in the peace process. Opponents of peace missions are increasingly aware that the issue can be effectively exploited to undermine the moral authority and political leverage of UN operations, especially in missions with governance and rule of law mandates.... 9. This perception of a large-scale use of the services of victims by peacekeepers is exacerbated by an equally strong perception that peacekeeping institutions do not take the issue seriously. This latter perception is extremely damaging for peacekeeping and has been compounded by ‘boys will be boys’ attitudes of the past. It is essential that DPKO takes this issue seriously as it can undermine implementation of rule of law and institutional reform mandates, provide material for anti-UN elements, obstructionists and negative media campaigns, and impede the achievement of mission objectives and damage UN credibility Detta policydokument handlar om FN-personal i insatsområde, men kan ändå tjäna som referensmaterial i debatten. Det är således inte bara FM som ser problem med att folk köper sex på tjänsteresor. /K Quote
709 Posted February 10, 2010 Report Posted February 10, 2010 (edited) Blev inget mer av det: De kan inte åtalas eftersom sexköp inte är olagligt i Tyskland. Och eftersom de inte var i tjänst så kan de inte dömas till disciplinåtgärder som uppsägning, varning eller löneavdrag, säger en av juristerna som utrett ärendet. Sydsvenskan Edited February 10, 2010 by 709 Quote
Chassi Posted February 10, 2010 Report Posted February 10, 2010 Jag tycker ändå att det är fel någonstans, hmm. Quote
Recommended Posts