Ragulin Posted February 13, 2010 Report Posted February 13, 2010 Nu är jag i ärlighetensnamn MEST förbannad över det system som inte skapar ett "tänkande" som omöjliggör tabbarav det här slaget. Någonslags lobotomi, kanske? Eller ombilda FM till ett ordenskapitel för rättrådiga paladiner? Förresten, var det inte ungefär de tankegångarna en viss organisation försökte implementera bland sina "finaste grabbar" under 30 och 40-talet? Jag är nu inne på att torska på Goodwins Lag här, men jag bjuder på den peggningen. Med vetskapen om att dessa personer strax innan fått omdömet om att vara dugliga och trovärdiga soldater som visat mod och kunnande i strid så falleryxan hårdare från vissa personer, nuff said! Okej.... De var dugliga och trovärdiga soldater som löste sin uppgift med heder under insats i ett stridsområde. Hur bara kunde man ge dessa grott-mongos detta omdöme? En tid senare gick några av dem på tvivelaktig lokal under ledig tid med ett fördunklat omdöme och under glada tillrop från kollegor i "firmor" som inte delar FM Värdegrundpolicy... Är det ens klarlagt att egentlig sexhandel ägde rum, eller räcker det att En Svensk Soldat i sin blänkande rustning befinner sig under samma tak som tyska "tvångshoror" för att Försvarmaktens namn skall anses evigt svärtat? Jag tror man ibland skall passa sig för vad man ber om.... Quote
JTS Posted February 13, 2010 Report Posted February 13, 2010 Nej, avbryt. Dom har trampat i klaveret. Dett finns inget hållbart att anväda i deras försvar. Det var fullständigt underkänt att som Svensk soldat gå på horhus, och sluta säga annat. Quote
Ragulin Posted February 14, 2010 Report Posted February 14, 2010 Nej, avbryt. Dom har trampat i klaveret. Dett finns inget hållbart att anväda i deras försvar. Det var fullständigt underkänt att som Svensk soldat gå på horhus, och sluta säga annat. Vad sägs om Joh 8:1-11? Slå upp det! Quote
dxl Posted February 14, 2010 Report Posted February 14, 2010 (edited) Jag läste någonstans att en tillverkare utav automatkarbiner till amerikanska armén har stämplat in hänvisningar till olika platser i bibeln brevid serienumret på bössan... Men bibelverser och svenska soldater som går på bordell har väl inte så mycket med varandra att göra? Och i vilket fall som helst så säger ju Jesus i ovan nämda vers att den som är utan synd ska kasta första stenen.. Faktum är ju dock att flickan har brutit mot rådande lag oavsett hur otidsenlig man tycker lagen är. I fallet svenska soldater på bordell så är det ju klarlagt att ingen brutit någon lag. Jag är inte kristen och även om jag kan förstå kasta inte sten om du själv inte är utan synd.. Så anser ju jag att det inte bara gör livet i stort väldigt jobbigt, det gör det också jobbigt för ett samhälle att upprätthålla någon form utav rätssamhälle för att inte tala om hur svårt det blir som soldat, eller om du jobbar som livvakt eller.... Jag förstår faktiskt inte riktigt vad folk hetsar sig på, som visats i tråden så ska en svensk soldat ha omdömmet att inte gå på bordell, saknar han omdömmet så skriver han på ett papper som klargör vad som förväntas av honom. Dessa soldater har brustit i förtroendet och de har uppenbarligen skrivit på och godkänt något som de sedan inte hållit. (eller har jag missat något här?) Jag förstår däremot Dobbermans och Jakes reaktioner, hade jag varit i position att kunna kalla dessa för kollegor så hade jag skämts bortom ord. Edited February 14, 2010 by dxl Quote
JTS Posted February 14, 2010 Report Posted February 14, 2010 Nej, avbryt. Dom har trampat i klaveret. Dett finns inget hållbart att anväda i deras försvar. Det var fullständigt underkänt att som Svensk soldat gå på horhus, och sluta säga annat. Vad sägs om Joh 8:1-11? Slå upp det! Du tycker att jag skall förlåta dom för den skada dom har sitt eget, sitt förbands, Försvarsmaktens och Sveriges anseende för att jag inte heller är guds bästa barn? Eh... nä? Vad sägs om "sunt bondförnuft"? Slå upp det! Quote
GC1 Posted February 14, 2010 Report Posted February 14, 2010 Nej, avbryt. Dom har trampat i klaveret. Dett finns inget hållbart att anväda i deras försvar. Det var fullständigt underkänt att som Svensk soldat gå på horhus, och sluta säga annat. Vad sägs om Joh 8:1-11? Slå upp det! Du tycker att jag skall förlåta dom för den skada dom har sitt eget, sitt förbands, Försvarsmaktens och Sveriges anseende för att jag inte heller är guds bästa barn? Eh... nä? Vad sägs om "sunt bondförnuft"? Slå upp det! Nu känner jag inte dig men det verkar som om du hakat upp dig. Det är ytterst få som tycker att det här var en bra ide på det här forumet, däremot så pratar vi nu moral och inte juridik i det enskilda fallet. Allts borde ALLA inom FM som har dålig moral få sig en skopa av sleven, men det är inte görligt eftersom det skulle innebära att man på mässen skulle känna sig ensam om man kastade ut alla officerare med dålig inställning till FM värdegrund. Sammanfattningsvis, soldaterna betedde sig klandervärt på fritiden då de trots att de inte var i tjänst kan sammankopplas med FM, men eventuella epressalier måste stå i proportion till hur resten av FM beter sig och resonerar kring de här frågorna. Så länge det förekommer saker som tex honnörsövningar tills man blir sjuk så kommer jag att hävda att det inte är ok att skjuta den som står längst ner på stegen om man inte SAMTIDIGT gör något åt den inofficella kultur iom FM som FAKTISKT existerar och bidrar till att gränserna i vissa fall blir suddiga trots att det finns styrdokument. Quote
JTS Posted February 14, 2010 Report Posted February 14, 2010 Nu känner jag inte dig men det verkar som om du hakat upp dig. Det är ytterst få som tycker att det här var en bra ide på det här forumet, däremot så pratar vi nu moral och inte juridik i det enskilda fallet. Allts borde ALLA inom FM som har dålig moral få sig en skopa av sleven, men det är inte görligt eftersom det skulle innebära att man på mässen skulle känna sig ensam om man kastade ut alla officerare med dålig inställning till FM värdegrund. Sammanfattningsvis, soldaterna betedde sig klandervärt på fritiden då de trots att de inte var i tjänst kan sammankopplas med FM, men eventuella epressalier måste stå i proportion till hur resten av FM beter sig och resonerar kring de här frågorna. Så länge det förekommer saker som tex honnörsövningar tills man blir sjuk så kommer jag att hävda att det inte är ok att skjuta den som står längst ner på stegen om man inte SAMTIDIGT gör något åt den inofficella kultur iom FM som FAKTISKT existerar och bidrar till att gränserna i vissa fall blir suddiga trots att det finns styrdokument. Nej jag har inte hakat upp mig, min skiva har låtit likadan ganska länge. Vad dessa 18 (är dom fler?) soldater har gjort förtas inte det minsta av vad resten av idioterna i FM gör. Det finns en mängd idioter i uniform som sagt (ibland känns det nästan som att man själv står på en liten ö av sunt förnuft i en flod av bajs) men att försöka förminska det dessa soldater gjorde är inget annat än att projicera problemet. Kan vi åtminstone vara överens om att det var fullständigt under all kritik av dom att gå på horhus under tiden dom var ivägskickade på tjänsteresa av Staten, ledig tid eller ej? Så kan vi diskutera dom andra köttskallarna sen. Quote
Dobberman Posted February 14, 2010 Author Report Posted February 14, 2010 Någonslags lobotomi, kanske? Eller ombilda FM till ett ordenskapitel för rättrådiga paladiner? Förresten, var det inte ungefär de tankegångarna en viss organisation försökte implementera bland sina "finaste grabbar" under 30 och 40-talet? Jag är nu inne på att torska på Goodwins Lag här, men jag bjuder på den peggningen. Jag förstår. För att jag begär ett sunt förnuft, kapaciteten att kunna skilja rätt från fel, vill jag ha en S.A eller annan organisations tänkande implementerad i FM. Nej det är inte riktigt på den tragiska nivån, jag vill att man ifrån ledning tar tag i dessa frågor. Du är bunden av vissa regler när du är utomlands med kronans rykte bakom dig. Då är det följande som gäller, köp det eller skaffa annan anställning. Okej.... De var dugliga och trovärdiga soldater som löste sin uppgift med heder under insats i ett stridsområde. Hur bara kunde man ge dessa grott-mongos detta omdöme? En tid senare gick några av dem på tvivelaktig lokal under ledig tid med ett fördunklat omdöme och under glada tillrop från kollegor i "firmor" som inte delar FM Värdegrundpolicy... Är det ens klarlagt att egentlig sexhandel ägde rum, eller räcker det att En Svensk Soldat i sin blänkande rustning befinner sig under samma tak som tyska "tvångshoror" för att Försvarmaktens namn skall anses evigt svärtat? Jag tror man ibland skall passa sig för vad man ber om.... Jag vill ha dugliga kompetenta och ansvarstagande soldater, nyckelordet är ansvarstagande. Om vi samverkar med trupper från Borneo är det fortfarande våra moraliska grunder vi skall stödja oss på. Huruvida det är klarlagt eller ej är i detta fall fullkomligt egalt, det är rubrikerna i media som styr. Sen kan vi skrika oss hesa om olika nivåer av helvetet, de är förklarade som "sexköpare" och det är den bilden som de kommer minnas den plutonen med. Quote
Grenadier Posted February 14, 2010 Report Posted February 14, 2010 Som jag fattat det hela så har de ju brutit mot de riktlinjer som finns och som de skrivit på att följa. Då spelar det väl ingen roll hur kulturen inom FM ser ut. Bara för att många gör fel ursäktar väl inte ytterligare dumheter. Quote
GC1 Posted February 14, 2010 Report Posted February 14, 2010 Som jag fattat det hela så har de ju brutit mot de riktlinjer som finns och som de skrivit på att följa. Då spelar det väl ingen roll hur kulturen inom FM ser ut. Bara för att många gör fel ursäktar väl inte ytterligare dumheter. Det finns juridiska tveksamheter i det här, i alla fall enlig FM jurist, så frågan här är mer av moralisk eller etisk karaktär. Att det inte är bra att besöka horhus, ledig eller inte är väl inte så mycket att diskutera, det jag vänder mig emot i den här diskussionen är att den verkar fokusera på de här 18(?) soldaterna och helt oreflekterat strunta i att det finns en gigantisk myndighet som inte lyckats kommunicera ut sin värdegrund på ett riktigt sätt och vad det kan bottna i! Om det är OK att använda begrepp som värdegrundstimeout på MHS och att genomföra konsekvensövningar/grå bestraffning använda en nedlåtande attityd mot kollegor som anställda så borde det inte komma som en överraskning att lediga soldater tar sedan dit de kommer! Knäpp på näsan åt de luftburna soldaterna och enskilda samtal om förutsättningar för fortsatt anställning hos de yrkesofficerare som raljerar över slappheten inom dagens FM och ger uttryck för en stenåldersmenatlitet, oavsett om det är kadetter eller överstar! Quote
JTS Posted February 14, 2010 Report Posted February 14, 2010 1. Om det är OK att använda begrepp som värdegrundstimeout på MHS och att genomföra konsekvensövningar/grå bestraffning använda en nedlåtande attityd mot kollegor som anställda så borde det inte komma som en överraskning att lediga soldater tar sedan dit de kommer! 2. Knäpp på näsan åt de luftburna soldaterna och enskilda samtal om förutsättningar för fortsatt anställning hos de yrkesofficerare som raljerar över slappheten inom dagens FM och ger uttryck för en stenåldersmenatlitet, oavsett om det är kadetter eller överstar! 1. Nej det är inte ok att använda begrepp som värdegrundstimeout på MHS. Nej det är inte ok att genomföra grå bestraffning. Nej det är inte ok att använda nedlåtande attityd mot kollegor eller anställda. Men vad har det med att gå på horhus att göra? Blir soldaternas klavertramp mindre för det? Sluta peka på andra och försöka hitta anledningar/syndabockar. Det är inte FBU-ungdomar på sin första helgövning borta från mamma vi pratar om, det är anställda yrkesmän som har en av dom mest gedigna militära utbildningarna utanför specialförbandssfären. Jag SKITER ärligt talat i resten av FM just nu. Övriga FM:s vansinnigheter har INGET att göra med att ett antal IDIOTER valde att smutskasta hela FM:s anseende genom att gå på horhus, det är bara dom själva som kan ansvara för det. 2. Vilka är dessa officerare som raljerar över slappheten inom dagens FM och ger uttryck för en stenåldersmentalitet? Quote
Ragulin Posted February 14, 2010 Report Posted February 14, 2010 Jag förstår.För att jag begär ett sunt förnuft, kapaciteten att kunna skilja rätt från fel, vill jag ha en S.A eller annan organisations tänkande implementerad i FM. Nej det är inte riktigt på den tragiska nivån, jag vill att man ifrån ledning tar tag i dessa frågor. Du är bunden av vissa regler när du är utomlands med kronans rykte bakom dig. Då är det följande som gäller, köp det eller skaffa annan anställning. Jag vill ha dugliga kompetenta och ansvarstagande soldater, nyckelordet är ansvarstagande. Om vi samverkar med trupper från Borneo är det fortfarande våra moraliska grunder vi skall stödja oss på. Huruvida det är klarlagt eller ej är i detta fall fullkomligt egalt, det är rubrikerna i media som styr. Sen kan vi skrika oss hesa om olika nivåer av helvetet, de är förklarade som "sexköpare" och det är den bilden som de kommer minnas den plutonen med. Det var du som efterlyste någonslags tankepolis, ett politiskt korrekt hjärntvätteri, som skulle garantera att den som anställs i FM är i klass med en oförvitlig krigarmunk. Så länge samhället i stort inte består av oförvitliga krigarmunkar, spartaner och paladiner, så är detta orimligt! Givetvis skall större krav på laglydnad och hederlighet gälla för dem som åtagit sig uppgiften att värna samhället, men man kan inte gå hur långt som helst. En utskällning i kavajhytten är en sak. FPAN och sparken för en bagatellartad dumhet är något helt annat. Och tycker man att enskildas fylledumma agerande skvätter över så det stör på de egna finbyxorna, så är man överkänslig i övermått i fall som detta. Jag tror man begär det orimliga om man kräver att enskilda ALLTID i ALLA sammanhang uppvisar ett fläckfritt omdöme. Errare humanum est!, som det heter. I stort och smått. Det finns gradskillnader i fråga om dåligt omdöme. Jag är trött på gummiryggskrumbuktandet inför massmedia. Jag är trött som fan på den ängsligt politiska korrektheten och min bild är att den trötthetskänslan delar jag med de allra flesta medborgare. Massmedia missar aldrig ett tillfälle att svina ner och skandalisera. Rubriker, ingresser och brödtext peppras med ett lätt hysteriskt tonfall och genast sprätter myndigheten till. Är det inte ganska löjligt och orimligt proportinonerat egentligen, det hela? Vet man om någon faktiskt köpte sex? Eller är det lika tokfel om man drack bärs, glodde på stolpdans och tjoade? Jag tycker vi är illa åkandes om vi låter tomtar på redaktionerna sätta dagordningen och agendan på det här sättet. Vem granskar egentligen dem? Hur låter det på deras personalfester, vilken inställning har man till "Nisse i Hökarängen" och hur beter journalisterna sig när de är ute på Balkan och Sydöstasien och korrar? Vilken jävla värdegrund har man på Expressen egentligen? Jag bekoms inte ett piss av nakenskjutningar, U-båtsmässar och annat dumt skit man ibland "gräver fram" i sina "granskningar". Jag gör mitt jobb och jag är stolt över min arbetsplats och mina kollegor. Jag går varken på horhus, super till på jobbet eller heilar i hytten. Jag tänker heller inte känna mig smutsig för saker jag inte har ansvar för. Quote
Essray Posted February 14, 2010 Report Posted February 14, 2010 Sluta peka på andra och försöka hitta anledningar/syndabockar. Det är inte FBU-ungdomar på sin första helgövning borta från mamma vi pratar om, det är anställda yrkesmän som har en av dom mest gedigna militära utbildningarna utanför specialförbandssfären. Utbildningen tycks ju dock inte ha varit allt för gedigen ur ett värdegrundsperspektiv. Om en soldat agerar felaktigt, kan det möjligen förklaras med dåligt omdöme hos individen, men om en halv pluton gör det kan det enligt min mening vara värt att fundera på om det inte finns ett utbildningsbehov, i detta fall i värdegrundspaketet (kanske med mer praktisk tillämpning). Om så är fallet har man ju på någon nivå mellan HKV och enskild soldat misslyckats, och en "syndabock" eller ett systemfel borde gå att identifiera. Quote
Dobberman Posted February 14, 2010 Author Report Posted February 14, 2010 Det var du som efterlyste någonslags tankepolis, ett politiskt korrekt hjärntvätteri, som skulle garantera att den som anställs i FM är i klass med en oförvitlig krigarmunk. Så länge samhället i stort inte består av oförvitliga krigarmunkar, spartaner och paladiner, så är detta orimligt! Givetvis skall större krav på laglydnad och hederlighet gälla för dem som åtagit sig uppgiften att värna samhället, men man kan inte gå hur långt som helst. En utskällning i kavajhytten är en sak. FPAN och sparken för en bagatellartad dumhet är något helt annat. Och tycker man att enskildas fylledumma agerande skvätter över så det stör på de egna finbyxorna, så är man överkänslig i övermått i fall som detta. Jag har inte efterlyst tankepolis, hjärntvätteri, krigarmunkar eller hobitar eller ngt annat av den klassen. Jag efterlyser ren jävla hederligt sunt förnuft. Information om vad som är NO NO på resor och i tjänsten, ett system som tar ansvar för att se till att folk får konkret information om vad "Tjänsten" betyder. Orimligt! Det som är orimligt i den här frågan är att folk tycks leva i tron att bara för att klockan slagit 18:00 och man helt plötsligt sitter med en bira i näven är det OK att bege sig på bordell/strippklubb/ellervadfandetär. Jag har vid flera tillfällen varit på "tjänsteresor" och mött den typen av tänkande, de av oss som fattade att vi inte bara har oss själv som privatperson att tänka på har inte lidit helvetets kval för att man sitter kvar i baren på hotellet och snackar skit eller går och käkar på ett ställe där man inte hamnar på löpet. För det kommer att uppdagas, så är det bara. Hur jävla svårt skall det vara att tänka till lite innan man sätter ballen i en rävsax? Eftersom man VET att man är under lupp när man är i tjänst ELLER LEDIG PÅ KVÄLLEN UNDER TJÄNSTERESA är det för fan inte mycket begärt att man klurar en stund innan man tar beslutet att gå på P-klubb. Och tycker man att enskildas fylledumma agerande skvätter över så det stör på de egna finbyxorna, så är man överkänslig i övermått i fall som detta. Det var oerhört många år sedan jag passerade nivån överkänslig på min färd ner mot där jag är idag, totalt likgiltig och riktigt resignerad. DÄREMOT har jag upplevt skandaler och sett efterverkningarna, så jag kanske ser det hela med andra ögon? Inte fan vet jag, men om du är nöjd och glad är det din fulla rätt att förbli så, själv är jag med all rätt en smula förbannad på detta. Quote
Ragulin Posted February 14, 2010 Report Posted February 14, 2010 Vi har helt klart olika syn på den här saken och dess betydelse. För mig verkar det som att de flesta här som är upprörda är så för att saken kommit ut och man menar att hela myndigheten fläckats ner. Man efterlyser fler föreläsningar och kurser i VÄRDEGRUNDEN som folk tvingas sitta och skava sig genom... Jaha, liksom... Förtroende, ansvar, förnuft... Stora begrepp med viss subjektivitet inbyggd. Jag såg inte programmet själv, men tydligen skall någon representant för FM suttit i någon studio för någon dag sedan och försökt förklara för indignerade journalister varför några svenska soldater i Afghanistan jublar och visar uppsluppen glädje när de stridsställningar de beskjuts från bombas av flyg. Enligt journalistens sätt att resonera borde de visat sorg och förstämning över de liv som släcks där under bombmattan... Jag menar: FÖR HELVETE!!! Quote
Ing Posted February 14, 2010 Report Posted February 14, 2010 Folk är överlag idag förbannat snabba på att ta vara på sina RÄTTIGHETER och tittar fort bort när det börjar handla om skyldigheter. De må rent juridiskt haft "rättighet" att få knulla runt på vilket fulhorhus som helst, var som helst, om det så vore i centrala Mazar e Sharif med bakbundna minoffer om man läser lagtexten på "rätt" sätt, allt går att tolka. Men det är deras förbannade SKYLDIGHET jäntemot sin arbetsgivare, sina kamrater, kollegor och Sverige att GE FAN i det. Det ska man inte behöva någon värdegrundsbibel för att förstå. Quote
Krook Posted February 14, 2010 Report Posted February 14, 2010 Vi har helt klart olika syn på den här saken och dess betydelse. För mig verkar det som att de flesta här som är upprörda är så för att saken kommit ut och man menar att hela myndigheten fläckats ner. Man efterlyser fler föreläsningar och kurser i VÄRDEGRUNDEN som folk tvingas sitta och skava sig genom... Jaha, liksom... Förtroende, ansvar, förnuft... Stora begrepp med viss subjektivitet inbyggd. Jag såg inte programmet själv, men tydligen skall någon representant för FM suttit i någon studio för någon dag sedan och försökt förklara för indignerade journalister varför några svenska soldater i Afghanistan jublar och visar uppsluppen glädje när de stridsställningar de beskjuts från bombas av flyg. Enligt journalistens sätt att resonera borde de visat sorg och förstämning över de liv som släcks där under bombmattan... Jag menar: FÖR HELVETE!!! Det är ingen som efterlyser fler föreläsning och kurser. Utfallet av K3:arnas utsvävningar har blivit att FM:s rykte har svärtats ner; att det kommer bli mer strikta förutsättningar att vara "ledig" på tjänsteresa och; att det kommer bli mer restriktivt att få åka någonstans överhuvudtaget samt att reglerna för ses över i sin helhet. Steg 1 är att påföra arbetstid (12:or eller dygn) så att folk som fular ut sig kan påföras disciplinpåföljd. Deras horhusbesök har alltså försämrat förutsättningarna för kommande soldatkullar att kunna ha det normalt trevligt inom ramen för tjänst och tjänsteresor. De som blir bestraffade är alltså kommande soldater, inte de som borde ha påförts påföljd. Illa. /K Quote
88M Posted February 14, 2010 Report Posted February 14, 2010 Så moraliskt är det fel att doppa dolmen på ett lagligt establissemang , Men det är moraliskt rätt att frivilligt lära sig skjuta skallen av en familjeförsörjare? Svar ja. Orsak, for att det finns ett antal godtagbara orsaker till att situationen med din familjefader kan vara valdigt forsvarbar och nodvandig. medan det finns yttert fa sadana till att som svensk soldat doppa dolmen pa etablissemang. Vi ar valdigt lyckligt lottade bada tva att ha formanen att leva i samhallen dar ingen tvingar oss att doda familjefadrar som hotar oss, vagrar vi sa har vi andra som gor det at oss. Dessa andra har aven de valt att i detta fall forsvara oss, eller do i forsok att forsvara oss. Med de atagandet foljer dock ett stort ansvar. I detta ansvar ligger bl.a plikten att folja det reglemente och lagar som vara folkvalda satter upp at oss. Kanhanda ar reglerna klarare hos mig an hos er. Kan handa ser vi olika pa yrkessoldatens atagande harover an i sverige. Harover ar det dock ganska sjalvklart att ar man yrkessoldat sa ar man det 24 timmar om dygnet, 365 dagar om aret. Quote
JTS Posted February 14, 2010 Report Posted February 14, 2010 För mig verkar det som att de flesta här som är upprörda är så för att saken kommit ut och man menar att hela myndigheten fläckats ner. Jag stör mig mest på att så få människor förstör för så många. "Den strategiske korpralen" är ett begrepp som verkligen stämmer. En enskild soldats agerande kan få konsekvenser på global nivå, och det visar sig nu om än i nedskalad version. Jag och många med mig i FM sliter hårt för att våra förband skall ha ett gott anseende och ses som professionella både av andra nationer och av det Svenska folket. Då blir det ganska bittert när ett litet antal idioter förstör det arbetet genom att inte förstå när gylfen skall vara knäppt och när den skall vara öppen. Det har ju varit en rätt stor debatt på sistone om FN-personal som har sex med lokalbefolkningen, hittills har vi kunnat svära oss fria och säga "nej då, det där är bara fransoser och andra med dålig moral som gör sånt", men det är ju inte lika lätt längre när sånt här händer? Det är viktigt att vi besitter "Moral high ground" (finns inget bra ord på svenska), annars blir det mycket svårare för oss, både att lyckas i insatsen och att förklara för det Svenska folket varför vi skall ha alla dessa miljarder skattepengar. Och vad gäller att det hela har kommit ut så säger det väl egentligen mer om soldaterna själva än om FM. Extremt oproffsigt och orutinerat av dom att inte lyckats sköta en sån här sak snyggare.... Quote
Ragulin Posted February 14, 2010 Report Posted February 14, 2010 Jag menar att det är dags att ta en liten stridspaus och tänka till lite här. Har killarna de facto köpt sex av prostituerade? Är det ens säkerställt att det var en bordell man besökte? Var man ute i uniform och dyngade ner sig, så att det verkligen framgick att här kommer den svenske kungens gossar, Kalle Anka-fulla och med kuken i näven, menar jag. Är Lidingövägens hysteriska reaktion rimlig? Är det inte egentligen ganska pinsamt att Försvarsmakten reagerar som en samling skinntorra pingstvänner på bibelskola, över något PRESSEN diktar ihop och förvränger bortom sans och proportion? Är det inte dags att vissa här i diskussionen deltagandes ilska och frustration i stället riktas och kanaliseras i rätt riktning? Sluta köp all skit massmedia vräker ut! Ni borde veta hur det fungerar vid det här laget, eller hur? Eller tror ni verkligen på allt som Expressen, Aftonbladet och DN kläcker ur sig? Quote
JTS Posted February 14, 2010 Report Posted February 14, 2010 Jag menar att det är dags att ta en liten stridspaus och tänka till lite här. Har killarna de facto köpt sex av prostituerade? Är det ens säkerställt att det var en bordell man besökte? Var man ute i uniform och dyngade ner sig, så att det verkligen framgick att här kommer den svenske kungens gossar, Kalle Anka-fulla och med kuken i näven, menar jag. Är Lidingövägens hysteriska reaktion rimlig? Är det inte egentligen ganska pinsamt att Försvarsmakten reagerar som en samling skinntorra pingstvänner på bibelskola, över något PRESSEN diktar ihop och förvränger bortom sans och proportion? Är det inte dags att vissa här i diskussionen deltagandes ilska och frustration i stället riktas och kanaliseras i rätt riktning? Sluta köp all skit massmedia vräker ut! Ni borde veta hur det fungerar vid det här laget, eller hur? Eller tror ni verkligen på allt som Expressen, Aftonbladet och DN kläcker ur sig? Ja, det får nog anses klarlagt att dom har gått på bordell, det är dock vilket som ointressant eftersom skadan är skedd. Lidingövägen har om något INTE reagerat hysteriskt. Ingen är straffad, alla är kvar i tjänst så vitt vi vet. Det har skrivits förvånansvärt lite om detta, hade detta kommit ut för ett år sedan så hade det varit veritabelt sprängstoff i medierna. Nu går mediadrevet åt medvind för FM kopplat till händelserna i Afghanistan, men du kan ju räkna med att detta inte kommer att glömmas bort ute på redaktionerna. När det lugnar ner sig igen så kommer det i kagan som vi skåningar säger. Du måste förstå att det är ointressant vad man kan tycka om pressen. Pressen skriver det pressen skriver och svenskarna läser skiten och påverkas av den. Det är ett faktum vi inte kan ändra på. Därför ÄR det viktigt att vi sköter oss, så att pressen INTE får såna här saker att skriva om. Skriver dom om såna här saker så minskar stödet och förståelsen för FM, och då är det ingen som ryter ifrån när budgetar minskas och förband läggs ner. Sluta se pressen som en motståndare man kan påverka och hata, se dom istället som en naturkraft som vi har att förhålla oss till. Det går inte att hata en naturkraft, bara att försöka minska verkningarna av den. Horhusbesöket minskar inte verkningarna av naturkraften. Quote
Chassi Posted February 14, 2010 Report Posted February 14, 2010 Ok, vi har ett problem här. Problemet i sig är inte längre att svenska soldater gått på bordell utan problemet som jag ser det nu är att när man lyckats knipa åt och på bar gärning upptäcka sådana brister som FM så tydligt och under så lång tid har arbetat med så visar det sig att man inte har en chans i himlen att på ett förhållandevis bra sätt kunna ge dessa personer någon form av straff, dicplinpåföljd etc. vi har ett systemfel helt enkelt. Nu har jag inte en aning om vad/vilka typer de här soldaterna ifrån K3 egentligen var eller hur gammla det är för den delen, men spontant så räknar jag med att de är mellan 20-30 år (iaf majoriteten). Jag räknar även med att majoriteten av soldaterna fått någon form av introduktion,utbildning motsv vad gäller FM värdegrund, antingen i Lumpen, under början av tjänstgöringen i beredskapsförbandet eller på ett eller annat sätt fått nys om att kvinnoförtryck, Slitz mm, och kränkningar i alla dess former inte är önkvärda åsikter och tidningar i FM. Därav bör man kunna dra en enkel slutsats att även köp av sexuella tjänster inte är en lämplig aktivitet, varken i sverige eller i något av de länder där köp av sex är lagligt, åker man i sin tur på tjänsteresa (resa i tjänsten,finansierad av myndighet där du även är försäkrad av samma myndighet) så blir problemet per automatik desto större och mer intressant att skriva om i tidningar. Anledningen till att sexuella tjänster är förbjudet i sverige och i majoriteten av de europeiska länderna är därför att det så gärna missbrukas och kvinnor lätt hamnar i en taskig sits där "vinsten" av verksamheten lätt landar någon annanstans. Alltså i den sexuella affärsverksamheten följer droger, våld, mord, kidnappningar, förtryck, alkohol etc, saker som tydligt och oftast placeras i den negativa lådan, att det i vissa länder är lagligt betyder inte att det är ett dugg bättre, det mest troliga är att problemen är dessto större i dessa länder. Dessutom är den lagliga sexhandeln i tyskland kraftigt kritiserad och i det närmaste på väg bort. Man är i EU rent generellt överens om att det finns inga "lyckliga" och glada prostituerade, hade det funnits det och det var i majoritet så skulle sexhandeln säkerligen vara större och mer accepterad än vad fallet är nu. Kan någon visa en lycklig prostituerad så blir jag nöjd? Om ingen kan det så bör vi skippa snacket om att prostitution i tyskland i själva verket inte är något problem för det är det. Jag har en hel del fördomar emot soldater ifrån K3, det ska jag inte stryka under stolen, och med viss erfarenhet så anser jag det även befogat, men jag tänker inte låta det vara en avgörande faktor i min syn på det här enligt mig kraftiga övertrampet av svenska män i förtroendeställning. Ett växande problem i dagens samhälle är att fler och fler vet sina rättigheter och är inte rädda för att skylta med dom, men då har dom ist ingen koll på vad som förväntas av dom och deras skyldigheter. Att gå på horhus under tjänsteresa är inte bra och de som drabbas mest skulle jag villja påstå är FM, de som nu personligen gick till horhuset slipper straff och skamen hamnar hos FM som måste försöka förklara varför åtgärder inte kan tas, men de skyldiga går undan för i systemet finns ingen plats för rättsliga påföljder. Rötägg finns överallt i samhället och så även i FM, och vi har 18 av dom här tagna på bar gärning när dessa utför verksamhet som inte är förenligt med Försvarmaktens värdegrund, ska detta gå förbi obemärkt bara för att det finns liknande palthjärnor i FM som kommit undan med det. Den logiken förstår jag inte, det är helt och hållet ointressant om 3 soldater köpte sex i kosovo för 3 år sedan eller om en officer ansvarade för att en soldat fick en kylskada i sin hand (soldaten fick ju ersättning i efterhand) den officeraren är säkert rätt korkad också men fortfarande så är det irrelevant för just det här fallet. Att försöka försköna det här fallet med andra fall som kommit undan lindrigt är förkastligt, och nu tycker jag att vi slutar med det för i den värld vi lever i så är inte köp av sexuella tjänster tillåtet och det har vi med majoriteta av svenska folket sett till att få stop på. 18 soldater köpte sex på tjänsteresa en officer var dum nog att få en soldat att förfrysa handen Vilket är värst? i min värld är det solkart. och föresten, den värnpliktige som förfrös handen fick ersättning, kanske ersättning skulle delas ut till de 18 prostituerade som utnyttjades av de fulla svenska soldaterna som svenska Försvarsmakten skickade till Tyskland på jobb? Diskussionen har gått över linjen befängt för länge sedan. Quote
Fk Satan Posted February 14, 2010 Report Posted February 14, 2010 Om en diskussion har gått över linjen eller inte, det avgör Moderatorerna (Blågul). Om någon anser att diskussionerna gått överstyr, passerat skjutgränser, gått över linjen, passerat den sista parentesen eller vad man nu vill använda som omskrivning så skall den användaren klicka på ANMÄL knappen då gör vi modertorer (Blågul) en bedömning. Och det blir inte de moderatorer/Blågula som varit aktiv i diskussionerna som gör bedömningen ifråga. Fk Satan Blågul -------------------- REGLER Quote
LV426 Posted February 14, 2010 Report Posted February 14, 2010 Vad har den tyska resp. danska försvarsmakten för ev. moraliska invändningar mot att deras personal köper sex i deras respektive land? Quote
Fk Satan Posted February 14, 2010 Report Posted February 14, 2010 Vad har den tyska resp. danska försvarsmakten för ev. moraliska invändningar mot att deras personal köper sex i deras respektive land? Vad spelar det för roll vilka etiska och moraliska värderingar andra Försvarsmakter eller krigsmakter har? Bara för att det är okej för pakistanska soldater att ha osunt leverne under missioner blir det då mer rätt att svenska soldater gör samma sak? Blir det mer okej att svenska soldater behandlas som skit bara för att det är okej att behandla soldater som skit i ryssland? För min del är det enkelt, vi i sverige har en Försvarsmakt som betalas av svenska medborgare. De som då representerar den svenska försvarsmakten oavsett var i världen de befinner sig måste agera på ett sådant sätt Försvarsmaktens uppdragsgivare har ett gott förtroende för verksamheten och de som utövar verksamheten. Svenskar skiter högaktningsfullt i om det är okej eller inte för andra länders soldater i sammanhang där de kan anses representera Försvarsmakten. Dessa soldater har skadat allmänhetens förtroende för Försvarsmakten och de värderingar och vilken moralisk kompass som uppdragsgivarna har som förväntningar på organisationen. Men jag kan hålla med om att det skulle vara intressant att se olika Försvarsmakter och krigsmakters värderingar runt detta. Quote
Chassi Posted February 14, 2010 Report Posted February 14, 2010 Det är inte okej att gå på bordell. Läs gärna igenom texten och kommentera, jag tycker det är anmärkningsvärt hur dålig research det verkar vara. Quote
GC1 Posted February 14, 2010 Report Posted February 14, 2010 Det är inte okej att gå på bordell. Läs gärna igenom texten och kommentera, jag tycker det är anmärkningsvärt hur dålig research det verkar vara. Jag tycker inte det är en dålig artikel alls, han verkar dock ha missuppfattat vilken nivå det var på personalen men det förtar ju inte sakfrågan som är: Om FM plöjer ner de resurser man anger men inte lyckas få sina anställda att förstå vilken nivå man förväntas hålla på det moraliska/etiska planet så bör man inom firman ta sig en funderare eller två.... Quote
Chassi Posted February 14, 2010 Report Posted February 14, 2010 Så det är firman det är fel på? Quote
Krook Posted February 15, 2010 Report Posted February 15, 2010 Ja, jag är nog beredd att hålla med GC1 i detta. Det är "Firman" det är fel på för jag tror faktiskt inte att det är särskilt normalt för 20-åringar att gå på bordell. Men jag kanske är fel ute? Jag bedömer att de "dragits in" i bordellbesöket pga deras tjänst och att ledarskapet och chefsskapet varit undermåligt. Förmodligen skulle FM kunna utdela någon form av påföljd för de inblandade men det är HKV JUR alldeles för försiktiga för. /K Quote
GC1 Posted February 15, 2010 Report Posted February 15, 2010 Så det är firman det är fel på? Jag tycker faktist det är så. Om man har en så pass stor myndighet som FM med alla dess ledarskaps och pedagogiska utbildningar att tillgå men ändå inte lyckas förklara var gränsen går så uppfattar jag det som om det finns brister i organisationen. Quote
Recommended Posts