Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
Jag slog ihop din tråd med den befintliga knivtråden som låg väl synlig på första sidan.

Din fråga passar ypperligt i den tråden.

The Swede

BLÅGUL

Jag är hemskt ledsen Swede. När jag såg att den här tråden började 3 maj 2003 med en del äldre länkar och bilder som inte längre fungerar, material och information som är långt ifrån ny, började jag tänka som en civil, nämligen FÖRNYELSE. MITT FEL!!! Jag försökte införa stridsväst och AK4B med rödpunkt. Men nu är vi i det militära så istället håller vi oss kvar till det gamla, dvs stridsselen och kpisten.

Anhåller om att få permisen indragen. :clap::D

Edited by J18 HMS HALLAND
Posted

Hur lätt tror du att en KONKAVslipad (dvs skålslipad) egg är att snygga till i efterhand?

Det är inga konstigheter bara för att någon tänkt till och konvexslipat de nyare knivarna från fällkniven, och det är ingenting som säger att du måste slipa dem på det viset i fortsättningen. Att bryna dem är inte besvärligare än någonting annat om du redan kan. Att slipa om hela eggen kanske är svårare om man vill få den i nyskick, men då lär du få jobba om du ska tokförstöra den.

Så, sluta vara rädd för konvexa eggar. :clap:

Posted
Det känns som att fokus hamnade på försvar av konvexslipade knivar istället för det som huvudfrågan gällde, dvs vilken kniv som är anpassad för att sitta på stridsvästen. :clap:
Vad är du ute efter för typ av kniv då?

18cm tungt bowie-blad att hugga djungel med, eller 7cm smidig WM1 för .. knivpill?

Posted (edited)
Tjena!

Folks rädsla för konvext slipade eggar är något som stör mig rätt så rejält. Det är inget fel på de eggarna. De är mycket hållbara och kräver inte så överdrivet mycket underhåll. Med ett bryne så klarar man sig mycket bra.

Jag har haft min Fällkniven S1 sedan vintern 04/05 och jag har aldrig behövt lämna in den till Fällkniven för omslipning. Ett diamant-bryne räcker gott för normal användning.

Jag anser att S1'an är mycket duglig. Bästa sättet att montera den är att trä kniven innanför en öggla på västen, och sen pilla lite med spännet så det sticker upp ovanför en annan öggla på västen. Sitter som berget.

Men det är ingen ny och unik kniv, den är konvex, men den är bäst.

När jag går in på fällknivens hemsida och tittar på S1:ans zytelslida, ser den inte direkt ut att vara gjord för stridsvästen. Om jag skulle vilja montera slidan så att knivskaftet kommer nedåt, ser det nästan ut som att jag skulle behöva ett tvåhandsgrepp, en hand för att hålla kniven på plats och den andra för att knäppa fast den. Jag har sett Sissipuukkos M95 och kompositslidan till den, och den verkar funktionsvänlig, med en rulle som du låser fast kniven med, men tycker den kniven är lite väl stor för att hänga i stridsvästen.

Det känns som att fokus hamnade på försvar av konvexslipade knivar istället för det som huvudfrågan gällde, dvs vilken kniv som är anpassad för att sitta på stridsvästen. :clap:
Vad är du ute efter för typ av kniv då?

18cm tungt bowie-blad att hugga djungel med, eller 7cm smidig WM1 för .. knivpill?

Siktar på en smidig kniv som inte är stor som en maschete men ingen fällkniv, då jag vill ha den lättillgänlig utan att behöva gräva i fickorna.

Edited by The Swede
Posted
Jag slog ihop din tråd med den befintliga knivtråden som låg väl synlig på första sidan.

The Swede

BLÅGUL

Jag är hemskt ledsen Swede. När jag såg att den här tråden började 3 maj 2003 med en del äldre länkar och bilder som inte längre fungerar, material och information som är långt ifrån ny, började jag tänka som en civil, nämligen FÖRNYELSE. MITT FEL!!! Jag försökte införa stridsväst och AK4B med rödpunkt. Men nu är vi i det militära så istället håller vi oss kvar till det gamla, dvs stridsselen och kpisten.

Tror du att du kommer bli långlivad på forumet med den attityden?

Det är inte frågan om att hålla sig kvar vid k-pist och stridssele, det är frågan om att samla informationen i ett fåtal trådar så forumet blir lätt att hitta på.

Bara för att tråden startade 2002, inte 2003, innebär det inte att den är inaktuell.

Det senaste inlägget innan ditt gjordes 20071206, alltså två dar innan du behagade ställa din fråga.

The Swede

BLÅGUL

Posted (edited)
Siktar på en smidig kniv som inte är stor som en maschete men ingen fällkniv, då jag vill ha den lättillgänlig utan att behöva gräva i fickorna.

Definitionen av smidig kan alltid diskuteras. Jag tror att ni skulle må bra av att kliva in i en välsorterad jaktbutik eller motsvarande för att där klämma och känna på knivarna som vi tipsar om.

Jag anser att S1 är smidig. Skaftet är som gjutet efter min näve, men jag har en tjejkompis som sålt sin för att hennes händer helt enkelt var för små (hon skaffade en F1). När det sen gäller bladens längd så är inte den skärande ytan så överdrivet mycket längre, även om det sammantaget ger en kniv som är längre än en vanlig snickarmora.

När det sen gäller placeringen av kniv så kan man diskutera den hur länga som helst. En slida med knäppning eller kardborre är nödvändigt om du skall utmana naturlagen dagligen, men jag förordar inte den placeringen då det är lite av ett slöseri med utrymme, bökigt med ryggsäckar osv. osv. Att montera kniven med skaftet uppåt har fördelen att man kan montera fickor ovanpå slidan.

Men hur som haver: Spring in till jaktbutiken, kläm och känn. :clap:

EDIT: Det går alldeles utmärkt att köra ner kniven i slidan och knäppa igen tryckknappen med bara en hand.

Edited by Sytare
Posted

The Swede

BLÅGUL

Tror du att du kommer bli långlivad på forumet med den attityden?

Det är inte frågan om att hålla sig kvar vid k-pist och stridssele, det är frågan om att samla informationen i ett fåtal trådar så forumet blir lätt att hitta på.

Bara för att tråden startade 2002, inte 2003, innebär det inte att den är inaktuell.

Det senaste inlägget innan ditt gjordes 20071206, alltså två dar innan du behagade ställa din fråga.

The Swede

BLÅGUL

En blågul UTAN humor. Va trist!! I min värld är en smiley :D ett skämt med glimten i ögat. Solen i ögonen kanske? Läser du sen, och FÖRSTÅR innebörden av mitt inlägg, så har du anledningen VARFÖR jag FÖRSÖKTE starta en ny tråd. Ber sedan om ursäkt att det kom in ett typo, en 3:a istället för en 2:a, vilket också visar att jag inte la ner någon större vikt vid det du skrev. Långlivad eller inte, även om du vore Gudfader själv, så kommer jag att ha åsikter, annars kommer forum som detta att dö ut. Vill du sen inte acceptera att det finns dom som inte har samma åsikt som dig i detta forum, och att det finns folk som jag, som vill komma med förändringar i DITT forum, ja, då är det väl lika bra att du ställer mig inför krigsrätt och kastar ut mig från detta forum.

Posted
En blågul UTAN humor. Va trist!! I min värld är en smiley :clap: ett skämt med glimten i ögat. Solen i ögonen kanske? Läser du sen, och FÖRSTÅR innebörden av mitt inlägg, så har du anledningen VARFÖR jag FÖRSÖKTE starta en ny tråd. Ber sedan om ursäkt att det kom in ett typo, en 3:a istället för en 2:a, vilket också visar att jag inte la ner någon större vikt vid det du skrev. Långlivad eller inte, även om du vore Gudfader själv, så kommer jag att ha åsikter, annars kommer forum som detta att dö ut. Vill du sen inte acceptera att det finns dom som inte har samma åsikt som dig i detta forum, och att det finns folk som jag, som vill komma med förändringar i DITT forum, ja, då är det väl lika bra att du ställer mig inför krigsrätt och kastar ut mig från detta forum.
Vet du, just DET är aldrig några problem här. Ut kommer man alltid, särskilt om man ska yttra åsikter om hur forumet sköts på det sätt du gör.

Du läser reglerna som finns längst upp till vänster ordentligt och sköter dig som många tusen andra användare, så stryker vi ett streck över det här?

SLUT som BlåGul

För att gå tillbaks till ditt ämne så ger du fortfarande ingen beskrivning på vad du tänkt dig för kniv.

Själv har jag en uppochnervänd WM1 på vänster sida bröstet i en hemmagjord kydexslida, ingen kommer slita av mig den, och den ramlar absolut inte ut. Ska man ut och röja i urskogen går det att hänga på farbror A1 (gammal modell utan modernheter som konvex egg och laminerat blad). Men den kommer aldrig hänga uppochner på axeln, utan på bältet.

Men du nämner inte storleksmässigt, önskad prisklass eller någonting annat.

Så .. en Mora2000 med skaftet uppåt under en magasinsficka kanske kunde passa herrn?

Posted
När jag går in på fällknivens hemsida och tittar på S1:ans zytelslida, ser den inte direkt ut att vara gjord för stridsvästen. Om jag skulle vilja montera slidan så att knivskaftet kommer nedåt, ser det nästan ut som att jag skulle behöva ett tvåhandsgrepp, en hand för att hålla kniven på plats och den andra för att knäppa fast den. Jag har sett Sissipuukkos M95 och kompositslidan till den, och den verkar funktionsvänlig, med en rulle som du låser fast kniven med, men tycker den kniven är lite väl stor för att hänga i stridsvästen.

Under min GU så hade jag en FK A1 med zytelslida på bröstdelen på västen, visst jag fick motivera fast den med buntband för att den inte skulle röra sig men när den väl satt fast så satt den.

Om du vill ha en kniv som är lite lagom så rekommenderas: Glock m/78

Kostar ca 350kr och är designad att hängas upp ochner på väst. Och eftersom den kommer från ett tysktalande land så har den även en inbyggd ölöppnare. :clap:

Posted

Tjenis!

Lite OT men en närkamps instruktör sa till mig för ett tag sedan att det är helt förkastligt att sätta kniven på västen så som

J18 HMS HALLAND beskriver. Han sa till mig att det är att be om att få halsen avskuren av sin egna kniv. Dvs att lede fi använder din kniv.

Jag tycker själv om en benmonterad fastsättning av kniven.

Detta är bara en tanke.

:navy:

Posted
Lite OT men en närkamps instruktör sa till mig för ett tag sedan att det är helt förkastligt att sätta kniven på västen så som J18 HMS HALLAND beskriver. Han sa till mig att det är att be om att få halsen avskuren av sin egna kniv. Dvs att lede fi använder din kniv. Jag tycker själv om en benmonterad fastsättning av kniven.

Detta är bara en tanke.

Jag finner det en smula anmärkningsvärt att närkamprinstruktörer och andra förståsigpåare avser det vara förkastligt att böra kniven framtill på bröstet, medan krigsveteraner som faktiskt har varit i närstrid på riktigt bär den där.

Bara en annan tanke...

Sedan en fråga riktat till alla SoldF:are: Skulle DU föredra att använda fiendens kniv i stället för dig egen?

Posted

@ eskil

Jag hade fördragit min egen kniv. Det är Min kniv jag känner den o vet var den är vass(över hela eggen) vet hur den är balanserad o jag har total kontroll över den.

Föredrar att ha en "slit o släng kniv" framtill på stridsvästen o en finlir kniv i bältet.

Posted

Jag har kört med en F1 i det gamla kydexfodralet upponer på vänsterbandet till K304. Det fungerade hela tiden. Jag visste var kniven var, den var lätta att få fram när man ligger på marken osv. Det var lite pill att få tillbaka den i fodralet men det funkade bra det också.

Jag har ännu inte befunnit mig i situationer där jag blixtsnabbt behöver en kniv. Jag har en U2 i fickan och den löser det mesta inomhus och även initialt vid en ''överlevnadssituation''.

Naturligtvis skulle det vara skoj med en swish-swosh-kniv som en CQC7 Wave men det skulle kanske vara lite overkill. Packtejpen på lådan anfaller inte om två sekunder, person X har försökt kapa Y i tre minuter så kan han vänta tills jag fått upp min fällis i god sympatisk och ofarlig ordning.

Om jag skall ut i skogen så följer F1 med, antingen i FV-fodral i den lilla ryggsäcken eller i bältet och då antagligen i zytelfodralet.

Jag har alla fodral som finns till F1 och jag varierar dem lite hur som helst beroende på vad jag förväntar mig skall hända. Zytel och FV är bäst vid jakt och annat klet. Det stängda i läder ser minst kniviskt ut osv.

Jag skall fixa en S1 också att ha ute, de jag har ligger i samlingen och samlar damm :lol:

Posted

Kollar just nu på ny kniv inför FS15, mest troligt blir det en kniv från TOPS Knives. Har en A1:a sen tidigare men är inte det minsta nöjd med den.

Posted
Kollar just nu på ny kniv inför FS15, mest troligt blir det en kniv från TOPS Knives. Har en A1:a sen tidigare men är inte det minsta nöjd med den.

Vad är det du är missnöjd med?

Posted
Hmmm just o fnular på en sak....ngn som vet vart man får tag i en kukhri? PM mig isåfall.

Tack!

Cold Steel har en variant med svart blad. Om du nu inte menade ett original från dess hemland? /Gusten :lol:

Posted

Cold Steel är kass. De har ballat ur kvalitetsmässigt. CS kopierar andras design högt och lågt och kallar de som gjort originalet för tjuvar och busar.

Kopiera Strider och Hackmans fina puukko.

Numera gäller bara Fällkniven för mig om jag skall kunna lita på kniven. Jag använder dock Hultafors GK och M2K som brötknivar.

I Sverige kostar en CS lika mycket som en Fällkniven, men i USA bara hälften, och det stämmer bättre med kvalitén också.

Posted
F.ö ser jag inte riktgt hur Global's köksknivar hamnade i den här debatten? Om någon vill få mig att tro att de använder dem i skogen som brukskniv så åker bajstunnan fram igen....

Nog svamlat... ,O

Rokare.. jag ser att du har skådat ljuset.. fan du har ju t om fler än jag ju..

:)

Sist jag vågade skriva i denna tråden så fick jag ju lite ris från C Kniv.. nevertheless, det var ju mer än två år sedan så nu är det dags att slipa dem.. Har fått ett tips om Muhréns sliperi här i GBG, någon som har erfarenhet av dem, eller kan rekomendera någon annan?

@BG, ta bort om det blir för OT..

men vad fan, det är ju jag.. :D

• 5 weeks later...
Posted

Med risk för att bli OT tänkte jag be om hjälp med identifieringen av en äldre kniv, där all information är intressant (fabrikat, ursprungsland mm).

Anledningen till att jag vill veta mer om kniven i fråga är att jag fått den av min mormor, och den har tillhört min morfar en gång i tiden.

Vet att han använt den som "daglig" kniv, så den har ju fått en det patina. ,O

Info om kniven:

Längd ihopfälld: 100mm

Längd med längsta bladet utfällt: 170mm

Drop-pointbladets längd:63mm (rund tåge)

Spearpointbladets längd:70mm (rektangulär tåge)

Instansad text på bladen: TRENTE DEUX 32 DUMASA (kan vara DUMAS A eller DUMAS.A.) :unsure:

http://i148.photobucket.com/albums/s26/mp9900/DSC_0015.jpg

http://i148.photobucket.com/albums/s26/mp9900/DSC_0011.jpg

Tack på förhand. :)

Posted (edited)
Instansad text på bladen: TRENTE DEUX 32 DUMASA (kan vara DUMAS A eller DUMAS.A.) ,O

Tack på förhand. :)

Ett snabbt tips lite OT.

32Dumas verkar vara en knivtillverkare.

lite googlande gav inte mycket mer än det.

Men prova dig fram.

/martinator

Edit: länk

Länk1

Länk2 En bit ner på sidan, höger spalt. Couteau "CAVALIER"

Fransk kniv från runt 1930-talet

Edited by martinator
Posted (edited)
Ett snabbt tips lite OT.

32Dumas verkar vara en knivtillverkare.

lite googlande gav inte mycket mer än det.

Men prova dig fram.

/martinator

Fransk kniv från runt 1930-talet

Tackar..

Sicken tur att man är en hejare på franska :)

Edited by whamou
Posted

@Rokare

Dom funkar, men slipa inga specialknivar det första du gör. Lät dom slipa min Emerson CQC7 vass blev den. Men tyvärr ändrade dom eggvinkeln på den och jag blev inte helt nöjd med det. :unsure:

Posted
Med risk för att bli OT tänkte jag be om hjälp med identifieringen av en äldre kniv, där all information är intressant (fabrikat, ursprungsland mm).

Anledningen till att jag vill veta mer om kniven i fråga är att jag fått den av min mormor, och den har tillhört min morfar en gång i tiden.

Vet att han använt den som "daglig" kniv, så den har ju fått en det patina. ;-)

Info om kniven:

Längd ihopfälld: 100mm

Längd med längsta bladet utfällt: 170mm

Drop-pointbladets längd:63mm (rund tåge)

Spearpointbladets längd:70mm (rektangulär tåge)

Instansad text på bladen: TRENTE DEUX 32 DUMASA (kan vara DUMAS A eller DUMAS.A.) :unsure:

http://i148.photobucket.com/albums/s26/mp9900/DSC_0015.jpg

http://i148.photobucket.com/albums/s26/mp9900/DSC_0011.jpg

Tack på förhand. :unsure:

Har en liknande, ungefär samma ålder på den men enbart ett blad (det böjda) och jag funderade bra länge på varför bladet var böjt som det var, men så pratade jag med en kusin som var vinhandlare och varit i Frankrike en del, och han sa att det kan vara en växtkniv, dvs för att beskära växter och i synnerhet vindruvsplantor, han var inte helt säker dock.

Men den fungerar tydligen utmärkt för att beskära plantor med, enligt de som kan det.

• 2 weeks later...
Posted

Vad är det du är missnöjd med?

Själva greppet till att börja med, och sen upplever jag ingen skön balans i kniven. Går tex inte alls att hugga med, känns hur skumt somhelst. Samt att det är ett sju helvetes jobbigt blad att vässa. Passar inte mig helt enkelt, men nu är det kniv på G. Inget beställt än dock.

Posted

Nu har jag beställt ny kniv, blev en Trident Oberland 02. Har lagt in en bild i tråden om ny utrustning.

Posted (edited)

hade det här i tanke: http://www.fallkniven.com/nothern/sv-nl3.htm NL3 från fällkniven, bra att hugga med och göra grövre arbeten där det är bra med ett framtungt blad, eller kanske en a1? nl3 hade en mer behänding längd dock ( samt 700 kr billigare .. )

en leatherman multitool för pilliga arbeten och för att t.ex. skära i syntetiska material

en EKA sweden 60 http://www.messerdepot.de/images/product_i...ges/H247212.jpg för all-purpose, bra balans vad det gäller tyng längd och skärpa, dock kanske den drar in smuts eftersom den är en fällkniv,

kanske en skön cold steel vore att föredra?

Edited by eyesight