Jump to content

Recommended Posts

Posted
Ok!

Har man dom knivarna så behöver man kanske inte leta efter bättre :baskerPa:

Ja jo, man kanske inte behöver, men man kanske försöker? ;) Det är ju roligt med knivar så man köper/byter lite hit och dit och kanske man hittar något bättre??

Posted

Det finns så många användningsområden för ett bra anpassat verktyg så att det kommer alltid att behövas "en kniv till". Eller hur.

Närmast ligger en beställning på en "egen" kniv. En snygg kniv som ser ut som jag vill ha den. Återkommer när den är klar.

(Nummer 3 från Roland... landets bästa, tycker jag)

http://www.spiderknives.nu/

Pappsen

Posted
Det finns så många användningsområden för ett bra anpassat verktyg så att det kommer alltid att behövas "en kniv till". Eller hur.

Närmast ligger en beställning på en "egen" kniv. En snygg kniv som ser ut som jag vill ha den. Återkommer när den är klar.

(Nummer 3 från Roland... landets bästa, tycker jag)

http://www.spiderknives.nu/

Pappsen

Ok!

Sjukt välarbetade!

Men vågar man använda en sån kniv?

• 3 weeks later...
Posted

vrtsvin1uh7.th.jpg

vrtsvin2hu7.th.jpg

Mitt senaste projekt. Gjord åt en god vän. Helt custom. Bladet är speialbestält av Ingemar Nordell som slipat det efter mina ritningar (KaBar Warthog lätt modifierad). 5mm tjock gör att det är en pjäs som väger skönt i handen ( tyvär har jag ännu inte fått reda på vilket stål som Ingemar använt). Handtaget är svart G-10 och slidan är av kolfibermönstrad Kydex.

På baksidan av slidan sitter två "flikar som kan skruvas loss och sättas bakom remmen på sv2k. enkel montering på västen som ännu inte provats men som förhoppningsvis funkar.

dsc00064yr3.th.jpg

Posted

Ingemar Nordell äger! Jag har länge drömt om att ha en kniv gjord av honom men det lär dröja.

Men Persson tycks ju kunna göra knivar han med.

/K

Posted
Mitt senaste projekt. Gjord åt en god vän. Helt custom. Bladet är speialbestält av Ingemar Nordell som slipat det efter mina ritningar (KaBar Warthog lätt modifierad). 5mm tjock gör att det är en pjäs som väger skönt i handen ( tyvär har jag ännu inte fått reda på vilket stål som Ingemar använt). Handtaget är svart G-10 och slidan är av kolfibermönstrad Kydex.

På baksidan av slidan sitter två "flikar som kan skruvas loss och sättas bakom remmen på sv2k. enkel montering på västen som ännu inte provats men som förhoppningsvis funkar.

Skön kniv! Man kan alltid ha nytta av en kort, knubbig slidkniv :)

Posted

@ Krook: Man tackar :baskerFN:

@ 2sharp: Jo den tål nog en hel del misshandel det är ett som är säkert! den är gjord för att användas.

Men jag kan i ärlighetens namn säga att det nog dröjer innan jag gör nått liknade igen då prislappen sprang iväg BETYDLIGT!! priset på bara bladet landade på 1800:- :) vilket för mig är lite väl mycket att pengar att fila på.... Även om det finns dom som gärna lägger den typen av pengar på en bra kniv, så känns det lite kymigt att gå igång och slipa på något dyrligt. Kanske om några år när man känner sig mer varm i kläderna...

Posted

Jag är väldigt nöjd med min slidkniv från danska VOX. Går under modellnamnet Beagle, RVL34-stål, micarta handgrepp och diverse utsmyckning i form av titanrör .

Posted

Äntligen är jag klar med tråden. har suttit hela natten och lärt mig att inte nämna Cold Steel-knivarna :)

Dock har jag några frågor...

Vilkor som ska uppfyllas:

1.Kniven ska fästas på stridsväst, uppochner, övanför vänstra bröst, ev. lite uppåt mot axeln och vara lätt åtkomlig.

2.Kniven ska användas till fienden, vildmark och överlevnad.

3.Vill inte ha några Ramboknivar då då drar blicken åt sig och verkar provocerande.

Möjliga kandidater som jag har hittat:

-A1 alt. S1 (vid det här laget har alla lärt sig vad dessa är för knivar :))

-Eickhorn KM2000 - finns på militaryshop.se

-SOG Seal Team 2000 alt. SOG Sealpup - finns på militaryshop.se

En för mig viktig faktor är att tillhörande slidan ska kunna fästas i stridsväst utan mycket bök på plats beskriven under punkt 1. ovan.

Alla "kandidater" snackades det om i tråden förutom just Eickhorn KM2000...

Så vad tycks? Säg inte A1 eller S1 bara sådär per default. :rolleyes: Jag vet att de flesta är pålästa om Fällkniven-knivar.

Posted
Jag är väldigt nöjd med min slidkniv från danska VOX. Går under modellnamnet Beagle, RVL34-stål, micarta handgrepp och diverse utsmyckning i form av titanrör .

Japp, Jesper är kung! Och genuint trevlig och hjälpsam med.

Posted

Designen/ergonomin är det inget fel på, men dessvärre är stålvalet totalt fel i den: i stort sett det enda positiva med 440A är att det är lättskärpt, men håller inte eggen genom många pappkartonger...

Posted
Äntligen är jag klar med tråden. har suttit hela natten och lärt mig att inte nämna Cold Steel-knivarna :)

Dock har jag några frågor...

Vilkor som ska uppfyllas:

1.Kniven ska fästas på stridsväst, uppochner, övanför vänstra bröst, ev. lite uppåt mot axeln och vara lätt åtkomlig.

2.Kniven ska användas till fienden, vildmark och överlevnad.

3.Vill inte ha några Ramboknivar då då drar blicken åt sig och verkar provocerande.

Möjliga kandidater som jag har hittat:

-A1 alt. S1 (vid det här laget har alla lärt sig vad dessa är för knivar :))

-Eickhorn KM2000 - finns på militaryshop.se

-SOG Seal Team 2000 alt. SOG Sealpup - finns på militaryshop.se

En för mig viktig faktor är att tillhörande slidan ska kunna fästas i stridsväst utan mycket bök på plats beskriven under punkt 1. ovan.

Så vad tycks? Säg inte A1 eller S1 bara sådär per default. :rolleyes: Jag vet att de flesta är pålästa om Fällkniven-knivar.

AK4 bajonett?

Den finns i Sandviks verktygsstål, går att öppna klass II dörrar med utan att gå sönder.

Fast kanske för "ocool" för herrskapet?

Pappsen

Posted

Eftersom det troligtvis inte kommer att bli så många FI att sticka kniven i så skulle jag föreslå en annan Fällkniven, F1. Jag är lite torr och tråkig, men du skall släpa på den hela tiden och en A1/S1, KM2000 eller SOG känns lite stor att ha på axeln.

Jag hade en F1 på 304K en gång i tiden och det funkade jättebra.

Den har precis lagom storlek för att lösa de flesta problem. Den kanske inte är så bra att hugga med, men det är väl det enda. Den har ett vettigt pris (knifeworks.com) och stör inte så mycket.

Lycka till med ditt val.

Posted

Designen/ergonomin är det inget fel på, men dessvärre är stålvalet totalt fel i den: i stort sett det enda positiva med 440A är att det är lättskärpt, men håller inte eggen genom många pappkartonger...

Hmm...då både Eickhoern och SOG har samma stålkvalité, ska jag ta en närmare titt på A1 alt. S1 kniven.

Finns det någorlunda stålkvalité som klarar sig "allaround", behåller skärpan länge, går inte önder i första taget (ska inte bryta hänglås med den), inte röstar mm mm...Och vad är benämningen på den?

Någon annan kniv som kan rekomenderas isåfall som uppfyller de kraven jag skrev om i mitt tidigare inlägg?

Eftersom det troligtvis inte kommer att bli så många FI att sticka kniven i så skulle jag föreslå en annan Fällkniven, F1. Jag är lite torr och tråkig, men du skall släpa på den hela tiden och en A1/S1, KM2000 eller SOG känns lite stor att ha på axeln.

Jag hade en F1 på 304K en gång i tiden och det funkade jättebra.

Den har precis lagom storlek för att lösa de flesta problem. Den kanske inte är så bra att hugga med, men det är väl det enda. Den har ett vettigt pris (knifeworks.com) och stör inte så mycket.

Lycka till med ditt val.

Vet ej...F1 bladlängd känns lite kort. Eichkron och SOG (den längre) har en bladlängd på 17 resp. 18 cm. Den mindre SOG har en bladlängd på 13 cm.

A1 på 16cm och S1 på 13 cm. Dessa längder är lite mer tilltalande, för mig åtminstone. Men i.o.m att både Eickhorn och SOG har 440A stålkvalité, som tappar skärpan snabbt, så flyttar jag mig för tillfället till A1/S1 och tittar närmare där, om inget annat alternativ dyker upp.

Är det någon som kan posta en bild på A1 resp. S1 då man håller i den så man kan se proportionen? Vill se den dem i handen...

Posted

Lite tankar från en människa som aldrig haft en tanke på att ha kniven sin på något annat ställe än hängandes i bältet på höger höft.

Sitter jag och håller min S1:a på den plats du vill ha den känns det bara helt fel och otympligt (A1 vill jag inte ens tänka på där då den är ett monster). Du får ju tänka på att kniven inte bara är bladet, S1:an är 25 cm lång, A1:an är 28 cm, ta en pinne av vardera längd och se hur det känns på platsen du vill ha kniven.

Jag håller annars med de mer erfarna människorna här, F1 räcker till det mesta (ångrar lite att jag skaffade en S1:a och inte F1:a). Kläm och känn är väldigt bra också, åk till en återförsäljare, kläm, känn och fundera på vad du ska ha kniven till.

Posted

Ak4 bajonett i alla ära, hållbara är dem. Men man får lägga ner rätt mycket jobb på att få dem vassa och eggevinkeln kanske blir väl brant? Jag gillar branta/tåliga eggvinklar men tycker bajonetten är väl brant.

Jag tycker att skall man ha en slidkniv av modell "lite större" så bör man kunna hugga lite med den, det tycker jag är svårt med en Ak4 bajonett, den är lite baktung. Handtaget är väl inte heller optimalt då det är hyfsat runt och gärna vill rotera i handen/svårt att orientera eggen i mörker. (vid arbete och inte mot fi...) fästet för ak'n är sådär bekvämt att ha i handen.

Men kan man nöja sig med de bristerna, ev. inte tycker det är några problem så är det ju bara att köra.

S1 tycker jag är en perfekt lagom storlek, A1 är lite för stor att ha på västen/bältet, F1 kanske liite liten, S1 blir "perfekt" :unsure: Tar inte så mycket plats så det blir ohanterligt, men har längd och vikt nog för att hugga.

Hade jag inte haft en estetisk fäbless för Strajder knivar så hade jag högts troligt haft en Fällkniven S1 som brukskniv. Samt kompletterat med en, eller två, knivslidor i kydex från On/Scene Tactical: http://www.mnsi.net/~nbtnoel/

Jag tycker, av olika anledningar, inte om att bära kniven inverterat, men om man vill ha det så funkar de kydexknivslidorna bättre än Fällkniven egna.

Rekommendationen att försöka klämma/känna håller jag med om, det beror rätt mycket på hur man själv är byggd etc.

Kvalitetsmässigt tycker jag Fällknivens knivar slår både SOG och Eickhorn med hästlängder.

Posted

Jag såg någon från insatsplutonen på marknaden förra helgen och han hade något som såg ut som en Gerber LMF (klassisk 90-talskniv) och det såg stort ut.

I dagens Aftonbladet finns på sidan fyra en bild på en kille som har, vad som ser ut att vara en M9-bajonett, på axeln och det ser stort ut.

Jag gjorde ett snabbtest: En A1 i det gamla cordurafodralet = börjar i höjd med axeln och slutar där bröstkorgen börjar (där man förr i tiden mätte inför HLR).

Det innebär att du inte kan ha något på västen på den sidan förutom en jättekniv.

Lycka till med ditt knivval. Lägg upp bilder när du är klar.

Posted
Jag såg någon från insatsplutonen på marknaden förra helgen och han hade något som såg ut som en Gerber LMF (klassisk 90-talskniv) och det såg stort ut.

I dagens Aftonbladet finns på sidan fyra en bild på en kille som har, vad som ser ut att vara en M9-bajonett, på axeln och det ser stort ut.

Jag gjorde ett snabbtest: En A1 i det gamla cordurafodralet = börjar i höjd med axeln och slutar där bröstkorgen börjar (där man förr i tiden mätte inför HLR).

Det innebär att du inte kan ha något på västen på den sidan förutom en jättekniv.

Lycka till med ditt knivval. Lägg upp bilder när du är klar.

Jag tycker att en av nackdelarna med att kniven med spetsen uppåt är att du måste ha ytrymme neråt för att dra ut kniven.

Min Strider EB-S är typ i samma längd som en S1. Jag har kapat kydexknivslidan precis där spetsen slutar och det är en såpass kompakt kniv och knivslida så den tar inte så mycket plats.

Här är en bild när den är monterad på min stridsväst.

knivlngdno3.jpg

Tar inte speciellt mycket plats, går att nå med båda händerna men är ändå hyfsat lätt att hålla koll på i ev. folksamlingar.

Det var inga problem att dra kniven förbi vapenremmen om det var bråttom.

Posted

Var i väg tidigare idag till vår lokala "Jakt & Vapen"-affär.

Det var möjligt för dem att beställa A1 och S1. Dessutom såg jag en...sorry för detta...Cold Steel Master Hunter, därefter en Gerber och en SOG Desert dagger (denna faller bort på engång).

Googlade efter just denna Cold Steel och fann följande på en site:

"Cold Steel Master Hunter Stainless. 9 1/4" overall. 4 1/2" drop point VG-1 San Mai III stainless blade. Black checkered Kraton handle with lanyard hole. Concealex Kydex belt sheath. Made in Japan."

Anledningen att jag öht. nämner Cold Steel är att någon på detta forum (har för mig att denna någon var Sir Vival) sa att om man ska inhandla en Cold Steel så ska man leta efter äldre modeller då kvalité var på topp. Nu vet jag inte om ovannämnda Steel är av "de äldre/tidigare" modellerna. Har bara er på forumet och den korta beskrivningen att gå efter. komentar, någon? Vad är det för kvalité eller är det som det tidigare nämnts på forumet "falsk" markandsföring?

Vidare, som sagt, såg jag en Gerber (kunde inte urskilja vilken modell det var). Är Gerber knivar något att ha? Stålkvalité?

@2Sharp: Kikade lite på strider.com Damn vad vackra de var...och dyra också. Men köper man en sådan och inte försöker bryta sönder ett hänglås så borde de väl hålla hur länge som helst...

Posted
AK4 bajonett?

/.../

Fast kanske för "ocool" för herrskapet?

För "ocool"... Vad menar du?!? :unsure:

Ak4 bajonetten är brutal. Då jag fick tag i ett exemplar så slogs jag av längden.

Gillar den skarpt. Allt från att öppna guldburk till att slå in den i en spånskive-vägg och använda den som "stege" vid rensning av hus. /Gusten ;-)

Posted (edited)

På jakt efter knivar sprang jag på en F1 som såldes under annat namn Kolla här

Får man göra så? Nu kan man inte längre rätta sig efter namn utan är tvungen att känna igen kniven.

Kollar ni dessa knivar så kommer ni att se att olika, ska vi säga, stålkvlité har använts. Vem kan längre hålla koll på alla dessa beteckningar och vilka egenskaper de står för?! :unsure:

Finns det en lista någonstans som tolkar dessa "koder"?

Några ex.:

-Blade Material: 4116 Krupp

-Blade Material: VG-1 San Mai III

-Blade Material: SK-5 Steel

-Blade Material: ATS-34

Jösses...

Edited by Foreigner
Posted
På jakt efter knivar sprang jag på en F1 som såldes under annat namn Kolla här

Får man göra så? Nu kan man inte längre rätta sig efter namn utan är tvungen att känna igen kniven.

Kollar ni dessa knivar så kommer ni att se att olika, ska vi säga, stålkvlité har använts. Vem kan längre hålla koll på alla dessa beteckningar och vilka egenskaper de står för?! :-P

Några ex.:

-Blade Material: 4116 Krupp

-Blade Material: VG-1 San Mai III

-Blade Material: SK-5 Steel

-Blade Material: ATS-34

Jösses...

Det är väl inget konstigt med det, förutom att de som vanligt visar bilden av en kniv som inte finns. Fällkniven F1 har aldrig funnits med just den märkningen. Märket blev litet och flyttades upp till hörnet INNAN det blev laminerade blad.

Det är inte ovanligt att F1 kallas pilot survival knife, A1 Army survival knife, S1 Forest knife osv.

Apropå ståltyper: olika stål har olika egenskaper. ATS34 användes av Fällkniven före 1997.

Posted (edited)
Var i väg tidigare idag till vår lokala "Jakt & Vapen"-affär.

Det var möjligt för dem att beställa A1 och S1. Dessutom såg jag en...sorry för detta...Cold Steel Master Hunter, därefter en Gerber och en SOG Desert dagger (denna faller bort på engång).

Googlade efter just denna Cold Steel och fann följande på en site:

"Cold Steel Master Hunter Stainless. 9 1/4" overall. 4 1/2" drop point VG-1 San Mai III stainless blade. Black checkered Kraton handle with lanyard hole. Concealex Kydex belt sheath. Made in Japan."

Anledningen att jag öht. nämner Cold Steel är att någon på detta forum (har för mig att denna någon var Sir Vival) sa att om man ska inhandla en Cold Steel så ska man leta efter äldre modeller då kvalité var på topp. Nu vet jag inte om ovannämnda Steel är av "de äldre/tidigare" modellerna. Har bara er på forumet och den korta beskrivningen att gå efter. komentar, någon? Vad är det för kvalité eller är det som det tidigare nämnts på forumet "falsk" markandsföring?

Vidare, som sagt, såg jag en Gerber (kunde inte urskilja vilken modell det var). Är Gerber knivar något att ha? Stålkvalité?

@2Sharp: Kikade lite på strider.com Damn vad vackra de var...och dyra också. Men köper man en sådan och inte försöker bryta sönder ett hänglås så borde de väl hålla hur länge som helst...

MIN bestämda uppfattning var att Cold Steel i början av sin karriär hade mycket hög kvalité på sina knivar och övriga verktyg. När de släppte sin original tanto fanns det väldigt få knivar som hade samma egenskaper. (dvs stål av god kvalité med ett handtag som var användarvänligt och stabilt) Även deras "under cover" knivar var banbrytande. Sedan hände typ inget, de kom ut med modeller som var i billigare uförande, bl.a deras SRK, jag köpte en då jag tyckte min tanto var lite för välpolerad för att mecka med i skogen. Inga konstigheter med SRK'n, den fungerade fint, den avyttrades till en polare och han använde den under sin värnplikt.

Efter det tycker jag att deras urval kännetecknas av billiga modeller, även äldre knivar har modifierats med billigare stål (inte helt sällan odefinierbara stål) billigare knivslidor mao handlar det om att tjäna pengar maximalt. Prisvärt är bra, prisvärt är smart, billigt är dåligt, billigt är snålt.

Vissa modeller de har är rip-off's på andra knivtillverkares detaljer, de snackar även om sina knivar som att de är über-ninja kvalité, det är fel. Vad man gillar och vad man sätter i främsta rummet i val av kniv är alltid individuellt/subjektivt, men i Cold Steel's fall är det fan fel!! :-P

Att sedan C Cold Steel (Lynn Thompson) är en tönt som har en ärthjärna hör kanske inte hit men jag tycker att kvalitén på deras produkter direkt speglas av attityden hos ägaren/grundaren.

Hade de bara sålt sin skit för vad det är så hade allt varit peachy, men håller man låda och gapar om hur sjukt bra ens grejor är så blir det lite fattigt när grejorna är typiska standardprodukter tillverkade i låglöneländer...

Gerber är helt ok kvalité, jag har haft åtskilliga av deras produkter (BMF, Mk II, Mk I Gerber/Emerson Alliance etc.) Kan tycka att priserna inom riket inte riktigt överensstämmer med kvalitén, dvs de är för dyra här hemma.

Jag tycker ofta de tar snåla lösningar, hårt blästrade blad, inga spännande stålsorter, enkla, billiga knivslidor etc.

Som sagt, inget häpnadsväckande, men heller inget att bli kissnödig av.

Jo, Strider kostar en del, men å andra sidan är det grymt bra verktyg och med deras garanti så tycker jag det blir en långsiktig investering och slår man ut det på några år är det billigt i mina ögon. Oavsett om jag tycker det är sjukt roligt med knivar och har absolut fler än jag "behöver" så är det en charm att ha samma kniv över en längre period som bara håller, fungerar och presterar. Hellre det än att ha en kniv utan personlighet som man byter ut 3 ggr. om året.

Jag är hyfsat kass på stålsorter, vissa stål är i princip likvädiga men har olikanamna, vissa företag som säljer stål har också egna namn.

Jag tycker personligen att stålet kanske inte är extremt viktigt, dock köper jag sällan knivar där jag inte är bekant med stålet.

Vissa stål har bra/bättre egenskaper för att vara knivstål, dock verkar det absolut viktigaste vara att man har behandlat stålet rätt för att uppnå optimalt resultat.

Så, stålet kanske inte är det viktigaste, men känner man inte igen beteckningen eller det är svårt att hitta hur stålet är sammansatt så kanske man skall börja undra varför man har valt ett odefinierbart stål?? Snålhet?

Mina 10 öre...

Edited by 2Sharp
Posted (edited)

Du kan kolla på Knivkompaniets sida "knivkunskap" för lite sammanfattande info.

Så där, ja...Mycket informativ sida. Finns att läsa om många ståltyper. Tack för den.

@2sharp: Är alla Strider knivar gjorda av samma ståltyp? På vissa saknas info. Isåfall gäller följande (från Knivkompaniet.se):

Beteckning: CPM S30V

Hårdheten (HRC) :57-59

Typ: Rostfritt

Kommentar:

"Ett amerikanskt tillverkat och utvecklat stål av hög kvalitet. Skapat speciellt för att användas i knivblad. Enhetlig struktur och rena stålegenskaper. Som ett knivblad står det emot korrosion mycket bra och har utmärkta eggegenskaper."

EDIT: Vad är det för knivslida som medföljer en Strider?

EDIT2: Vad var det för ståltyp på din SRK? Hittade info att om det är Carbon V stål då är det prima vara, men om det är bara röstfritt stål så är det skit. Stämmer det?

Edited by Foreigner
Posted

Du kan kolla på Knivkompaniets sida "knivkunskap" för lite sammanfattande info.

Så där, ja...Mycket informativ sida. Finns att läsa om många ståltyper. Tack för den.

@2sharp: Är alla Strider knivar gjorda av samma ståltyp? På vissa saknas info. Isåfall gäller följande (från Knivkompaniet.se):

Beteckning: CPM S30V

Hårdheten (HRC) :57-59

Typ: Rostfritt

Kommentar:

"Ett amerikanskt tillverkat och utvecklat stål av hög kvalitet. Skapat speciellt för att användas i knivblad. Enhetlig struktur och rena stålegenskaper. Som ett knivblad står det emot korrosion mycket bra och har utmärkta eggegenskaper."

EDIT: Vad är det för knivslida som medföljer en Strider?

EDIT2: Vad var det för ståltyp på din SRK? Hittade info att om det är Carbon V stål då är det prima vara, men om det är bara röstfritt stål så är det skit. Stämmer det?

Standard idag är S30V, på de äldre är det BG-42 och ATS-34. Finns en del, ovanligare, knivar och andra verktyg i udda metaller, ex: titan, beryllium, stelite.

Knivslida är kydex på de mindre knivarna och en syntethistoria från Eagle (motsv.) med kydex liner för de större.

Jag tror, min SRK var i ett tidigare stål innan Carbon V, detta var innan 1992 så jag kommer faktiskt inte ihåg, jag kan vara helt ute och cykla..

Jo, Carbon V skall ju vara "the heat", dock verkar många vara av den uppfattningen att det inte är ett stål, utan det stålet som Cold Steel råkar ha använt just då. Mao ett coolt samlingsnamn för olika stål med liknande/samma sammansättning/egenskaper. Varför man väljer att göra så får du fundera på själv ;)

http://www.zknives.com/knives/articles/knifesteelfaq.shtml sök på Carbon V infon kan vara lite gammal, men vad jag har hört så stämmer det fortfarande.

Finns bra rostfritt, dåligt kolstål, jag hade valt rostfritt 10 ggr. av 10 för att det är enklare att underhålla.

Tycka och tänk om knivar är ju som jag tidigare sagt mycket subjektivt :)

Posted

Jag kan inte riktigt förstå att Cold Steal ens är med i diskussionen.

Om du vill ha en kniv som ser ut som en SRK (120USD), köp en A1 (150USD).

Om du vill ha en kniv som ser ut som en Master Hunter (140USD), köp en F1 (85USD).

Om du vill ha en kniv som ser ut som GI Tanto (35USD), köp en Strider WB (325USD). CS kopierade denna modell rakt av från Strider, dessutom skriver fettot på sin sida, i ren My Space-stil, att man inte skall köpa tokdyrt skräp av killen så och så som skall ha suttit i fängelse osv. Hur barnsligt som helst.

OK, SRK mfl kanske var bra ungefär samtidigt med de första 01-missionerna på Balkan, då fanns ju inget bättre. Numera är det Fällkniven eller Strider som gäller.

Du behöver en halvstor (ca 10 cm blad) j***ligt vass kniv att SKÄRA saker med. Bajonetten är till för att bröta med. Gräver gör man med spade. Om din tokvassa kniv dessutom kan användas att bända med, bra, men det är huvudsakligen ett skärverktyg.

Posted

Snor tråden lite.

Är det någon som kan rekomendera någon bra DykKniv?

Behöver uppdatera min Gear lite inför sommaren.

Någon som har någon bra svensk näthandel för ovan sagda?