Kenny Posted May 1, 2007 Report Posted May 1, 2007 Kul med fler asikter! Som sagt funderar jag fortfarande pa en HAK. Ska nog klamma och kanna lite mer pa Buck/Stridern lite mer innan jag bestammer nagonting. Men forst galler det att man far lon ocksa, aven da det blir mac & cheese 3 ganger i veckan. Quote
Gusten Posted May 9, 2007 Report Posted May 9, 2007 Postar denna fråga här eftersom det handlar om knivar. I min ungdoms dagar såg jag filmen Nålens öga. Frågan är alltså, vad är det för kniv (stickvapen) Donald Sutherlands rollfigur, Faber, har till att mörda till höger och vänster? /Gusten Quote
M00nStalker Posted May 9, 2007 Report Posted May 9, 2007 Om jag minns rätt så är det en stilett. Var ett tag sedan jag såg filmen iofs. Quote
sgt Odh Posted May 10, 2007 Report Posted May 10, 2007 Om man skulle översätta kniv 1 och 2 och yxa till civiliska så blir det någon ungefär i stil med: 1. F1 (LM Wave) 2: A1 (S1) 3: Gränsfors någonting Quote
Gusten Posted May 10, 2007 Report Posted May 10, 2007 @ MOOnStalker Samma här, det var ett tag sedan så minnet sviker hur den ser ut. Jag får väl ta och hyra rullen och uppleva lite nostalgi. Ha de gott! /Gusten Quote
Major Pain Posted May 14, 2007 Report Posted May 14, 2007 Kul med fler asikter! Som sagt funderar jag fortfarande pa en HAK. Ska nog klamma och kanna lite mer pa Buck/Stridern lite mer innan jag bestammer nagonting. Men forst galler det att man far lon ocksa, aven da det blir mac & cheese 3 ganger i veckan. Jag har själv en Buck strider, väldigt trevlig kniv! Quote
Kenny Posted May 15, 2007 Report Posted May 15, 2007 Efter mycket om och men damp denna lillen ner i brevladan! An sa lange ar jag riktigt nojd. http://img241.imageshack.us/my.php?image=p1010094ok8.jpg Snart kommer nog en Spyderco Manix att hamna i mitt ago, mycket fin av vad jag sett. Kenny Quote
Persson_Insats Posted May 19, 2007 Report Posted May 19, 2007 Jag köpte för en tid sedan en C,R,K,T Rollock (blev väl lite lurad då säljaren påstod att det var en rollock2 vilket det vad jag kan förstå inte är, eftersom den saknar urfasningen för tummen framför skårorna på längst bak på ryggen av bladet) Det alltså en version av den ursprungliga rollocken som ser nästan likadan ut. För er som inte vet vad en rollock är så kan man väl förklara det som en kniv som fungerar som en manuell stilett. Bladet fälls upp på ovansidan handtaget och skjuts sedan fram till låst läge. Vad kan jag nu säga om denna lilla skönhet? Ja det är en rolig design som lätt öppnas med en hand, dock skulle jag vilja ha möjlighet att ta bort clippet på handtaget eftersom det känns obekvämt i handen. Detta avråder man dock ifrån från tillverkaren eftersom låsfjädern sitter i samma skruvar och inte med lätthet kan återmonteras. I övrigt är detta en mycket trevlig kniv som omedelbart blev min edc-kniv, mycket stabilt blad tack vare mekanismen som gör att bladet ligger ann vid fem punkter mot handtaget och eggen var och är efter idogt bruk på diverse pinnar i skogen mycket vass. Om man söker en prisvärd kniv skulle jag gärna rekomendera den! Tyvär har Columbia River valt att sluta tillverka den. Det finns forfarande enstaka ex till salu via amerikanska och andra försäljare. priset för min kniv blev via tradera 180:- inklusive frakt. Jag kan försöka ordna lite bilder på min kniv om intresse finns. Quote
Kenny Posted May 23, 2007 Report Posted May 23, 2007 Efter en helg med regn och slask fick jag den spannande ideen att faltprova min CRKT M16-13SF . Kannde inga problem att gora detta da jag fatt kniven gratis, och att jag helt enkelt ville veta verkligen hur bra kniven kan prestera under extrema forhallanden. Anvande mig utav lite idioti sa som att hugga i betong. Blev valdigt overraskad over hur bra kniven presterade. Fungerade utmarkt. Fyllde kniven full med lera och lat den ligga sa ett tag. Carson flippren fungerade utmarkt och samma sak gallande LAWKS systemet. Kniven visade inga tecken pa att "fastna" pga leran. Mycket nojd i efterhand eftersom det knappt syns pa kniven att den blev utsatt for detta. Possitivt overraskad over hur val den presterade i lera och smutts. Kenny Quote
Fu Kjellberg Posted May 23, 2007 Report Posted May 23, 2007 Jag ser att en del har CRKT knivar. Gillar själv deras knivar. Här kommer mina: Stiff kiss Ryan Ryan plan b Quote
Kenny Posted May 23, 2007 Report Posted May 23, 2007 @ Fu Kjellberg Har aldrig tidigare sett Stiff kiss. Jag antar att modellen ar "discountinued"? Vilket stal har kniven? AUS8? AUS6? Hur tycker du att kniven haller sin egg? Finner att jag maste vassa min CRKT M16-13SF relativt ofta. Forstass innan den anvandes till att hugga i betong. Kenny Quote
Fu Kjellberg Posted May 23, 2007 Report Posted May 23, 2007 @ Fu Kjellberg Har aldrig tidigare sett Stiff kiss. Jag antar att modellen ar "discountinued"? Vilket stal har kniven? AUS8? AUS6? Hur tycker du att kniven haller sin egg? Finner att jag maste vassa min CRKT M16-13SF relativt ofta. Forstass innan den anvandes till att hugga i betong. Kenny Kenny: Jag tror inte den tillverkas längre. Finns även med tantospets. Stålet är AUS6M Kolla här för info: länk Håller eggen sådär. Fällkniven är den som används mest. Quote
Persson_Insats Posted May 23, 2007 Report Posted May 23, 2007 Hittade en bild som bättre visar knivens mekanism. Quote
Major Pain Posted May 23, 2007 Report Posted May 23, 2007 Hittade en bild som bättre visar knivens mekanism. Kul kniv! Bladhanteringen fungerar dock bäst i teorin. Crkt har en del andra kul lösningar på det där med att fälla ut bladet! Quote
Persson_Insats Posted May 24, 2007 Report Posted May 24, 2007 Hittade en bild som bättre visar knivens mekanism./bild/ Kul kniv! Bladhanteringen fungerar dock bäst i teorin. Crkt har en del andra kul lösningar på det där med att fälla ut bladet! Vet om jag riktigt förstår vad du menar med det, att fälla ut bladet med en hand fungerar enligt min mening utmärkt. Enda bekymret är att fälla in bladet igen eftersom mitt ex är av en tidigare modell och saknar den lilla urfasningen som gör att man kan utföra detta med tummen. den modellen som visas på bilden kan med alla säkerhet manövreras helt med en hand. Quote
Major Pain Posted May 24, 2007 Report Posted May 24, 2007 Ja det är precis det jag tänkte på! Jag upplevde infällandet som något tveksamt. Annars är det en stabil konstruktion ju. Quote
Green Beret Posted May 24, 2007 Report Posted May 24, 2007 Tjo, drar snart in i NBG och har lite svårt att bestämma mig för vad jag ska införskaffa i knivväg. Bästa vännen under värnplikten var en Airborn Survival från Hobbex , mindre stabil kniv men med schysst egg som klöv hårstrån, tyvärr var livslängden bara 6 månader då den tog mkt stryk. Känns som att det är dags för lite stabilare grejor. Intressantas just nu är: GERBER LMF II LEATHERMAN CORE Eickhorn Rescue Tool PRT-X Synpunkter lr förslag på bättre produkter i samma prisklass välkomnas... Quote
Sir Vival Posted May 24, 2007 Report Posted May 24, 2007 Du kommer att få läsa tipset Fällkniven F1 rätt många gånger tror jag... Quote
Fästningstrollet Posted May 25, 2007 Report Posted May 25, 2007 (edited) Vänder mig till forumets kniv-jockeys med en fråga. Jag har en sk överlevnadskniv (jag har lagt ut bilder, kolla länkar) framtagen av FÖS (har jag för mig) och jag kommer inte ihåg vart jag köpt den. Är det någon som vet vart man kan få tag på den nu. Förutom knivblad finns ett eldstål och en visselpipa på kniven. http://img413.imageshack.us/my.php?image=o...vkniv002cp7.jpg http://img201.imageshack.us/my.php?image=o...vkniv003be4.jpg Edited May 25, 2007 by Fästningstrollet Quote
Team Member Posted May 25, 2007 Report Posted May 25, 2007 Jadu Green Beret... Det finns en anledning till varför Fällkniven F1/S1/A1 är så populära. Gerber LMF II är definitivt inget du ska köpa. Vi har ju inga Blackhawks att slå in rutan på.. Quote
Sir Vival Posted May 25, 2007 Report Posted May 25, 2007 Vänder mig till forumets kniv-jockeys med en fråga. Jag har en sk överlevnadskniv (jag har lagt ut bilder, kolla länkar) framtagen av FÖS (har jag för mig) och jag kommer inte ihåg vart jag köpt den. Är det någon som vet vart man kan få tag på den nu. Förutom knivblad finns ett eldstål och en visselpipa på kniven. Var har du fått uppgiften att FÖS varit inblandad i den där bastarden, från butiken i Soldathemmet? Det är Tool Logic som tillverkar "SL3" och Light-My-Fire som marknadsför den i Sverige. Och en av mina käpphästar, stålet är att jämföra med en bit diskbänk (låga 50:or i HRC). Quote
Furir Razer Posted May 25, 2007 Report Posted May 25, 2007 @ green beret, jag hade valt nån av fällknivens grejer, har själv både a1, f1 & wm1, gillar dem skarpt. wm1 e lite liten men till små jobb e den perfekt, a1 e ju lite stor men bra om man ska hugga lite o sånt, f1 funkar till de mesta. En riktigt bra allround kninv tycker jag. Quote
SISU Posted May 25, 2007 Report Posted May 25, 2007 Green Beret Köp fällkniven o du lär inte bli besviken , jag äger en S1 o den dominerar i skogen . Quote
Fästningstrollet Posted May 25, 2007 Report Posted May 25, 2007 Vänder mig till forumets kniv-jockeys med en fråga. Jag har en sk överlevnadskniv (jag har lagt ut bilder, kolla länkar) framtagen av FÖS (har jag för mig) och jag kommer inte ihåg vart jag köpt den. Är det någon som vet vart man kan få tag på den nu. Förutom knivblad finns ett eldstål och en visselpipa på kniven. Var har du fått uppgiften att FÖS varit inblandad i den där bastarden, från butiken i Soldathemmet? Det är Tool Logic som tillverkar "SL3" och Light-My-Fire som marknadsför den i Sverige. Och en av mina käpphästar, stålet är att jämföra med en bit diskbänk (låga 50:or i HRC). Det där med FÖS är något som ligger i bakhuvudet, kommer inte ihåg vart jag fått det ifrån, det är säkert fyra år sedan jag köpte den. Jag hittade den när jag röjde i lite gamla grejer och började fundera lite... Är eldstålet dåligt? Som du ser på bilderna så har jag inte använt mitt, de få gånger jag har använt eldstål efter vpl:en har jag brukat ett vanligt eldstål. Quote
Stefan F Posted May 25, 2007 Report Posted May 25, 2007 Asså, jag är helt rudis på knivar, men betalar man verkligen 2.725:- (eller det pris din lokala handlare kan ge dig) för en minletare? Fällkniven MC1 Quote
SISU Posted May 25, 2007 Report Posted May 25, 2007 stefanF hade jag jobbat med minröj eller åkt på mission igen som minröjare så hade jag lätt köpt den .... Quote
M00nStalker Posted May 25, 2007 Report Posted May 25, 2007 (edited) Tjo, drar snart in i NBG och har lite svårt att bestämma mig för vad jag ska införskaffa i knivväg. Bästa vännen under värnplikten var en Airborn Survival från Hobbex , mindre stabil kniv men med schysst egg som klöv hårstrån, tyvärr var livslängden bara 6 månader då den tog mkt stryk. Känns som att det är dags för lite stabilare grejor. Intressantas just nu är: GERBER LMF II LEATHERMAN CORE Eickhorn Rescue Tool PRT-X Synpunkter lr förslag på bättre produkter i samma prisklass välkomnas... Säger som flera redan sagt, köp Fällkniven. Leatherman är ju inte en riktig kniv, och core är inte det bästa som kommit från leatherman heller, bättre att köra på wave, Ti/al serien eller varför inte en surge för de där riktigt stora jobben. Eickhorn rescue tool är kass, på massor av sätt, bland annat så är bladet under all kritik. Gerber verkar ok, men Fällkniven är bättre. Angående den där överlevnadskniven med elstål och visselpipa så är inte den heller speciellt bra. Stålet är, som Sir Vival sa, under all kritik, visselpipan är ok men det finns bättre, samma med eldstålet och. Dessutom finns det detaljer som är väldigt lika andra knivmärkens (patenterade!) lösningar. Edited May 25, 2007 by M00nStalker Quote
Sir Vival Posted May 25, 2007 Report Posted May 25, 2007 Fast jag tror nog att just eldstålet är det bästa med SL3:an... Quote
Stefan F Posted May 25, 2007 Report Posted May 25, 2007 stefanF hade jag jobbat med minröj eller åkt på mission igen som minröjare så hade jag lätt köpt den .... Jo, men då får man ju en bajonett som fyller samma funktion. Jag tycker det skulle kännas konstigt att köpa en kniv för drygt 2.500 kronor, och sedan sitta och köra ner den i marken. Quote
Recommended Posts