#snowman# Posted May 3, 2002 Report Share Posted May 3, 2002 Är det någon som kan rekommendera en bra kniv. Står och velar som en gammal kärring i charkdisken om vilken kniv jag ska köpa. Fällknivens prylar ska vara bra sägs det. Lite breda över ryggen tycker jag, men jag har aldrig använt en som brukskniv så jag kan nog inte uttala mig riktigt om den. Några kommentarer eller förslag?? Anyone...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LRRP Posted May 3, 2002 Report Share Posted May 3, 2002 Tror jag är omständig, men jag kör med två. En Mora 2000 (Värmlänning i skogen standard En Cold Steel SRK (LRRP i skogen standard) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted May 3, 2002 Report Share Posted May 3, 2002 Jag är la´lite "överbeväpnad" Har en S1 från fällkniven till finlir, mycket bra kniv. Sedan har jag en ak4:a bajonett till grovgörat. EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lindman Posted May 3, 2002 Report Share Posted May 3, 2002 snackade med en kille som låg inne som jägare. han hade använt vanliga moraknivar modell riktigt billig. så kan man hacka och hacka tills den går isönder varefter man köper en ny kniv för 10 spänn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted May 3, 2002 Report Share Posted May 3, 2002 Bättre med en bajonett som man kan lämna in och få ut en ny grattis ;) EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
#snowman# Posted May 3, 2002 Author Report Share Posted May 3, 2002 snackade med en kille som låg inne som jägare. han hade använt vanliga moraknivar modell riktigt billig. så kan man hacka och hacka tills den går isönder varefter man köper en ny kniv för 10 spänn. ... men man vill ju inte att den ska gå sönder när man skogar som bäst. Då står man ju där med skägget lindat i cykelnavet och 500 meter utförsbacke framför sig... Tilläggas bör att en och annan Mora har blivit avverkad genom åren. Så kniven måste vara robustare än så. @EOD S1:an är den lagom i storlek för fingörat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted May 3, 2002 Report Share Posted May 3, 2002 Min def. av fingöra är t.ex. kapa till tändvirke till kamminen eller skära av en krutstubin, stycka ett djur. Försöker hålla den så ren och skarp som möjligt och använda bajonetten till att pika efter minor, bryta bända med och allt annat som jag aldrig skulle göra med min egen ;) Så S1:an är inte direkt anpassad för att slöjda med men det går att fixa till en tandpetare med en A1:a om det är så. Alltså fingöra = ej skitgöra EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lindman Posted May 3, 2002 Report Share Posted May 3, 2002 pika med din bajonett?! e du galen påg? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
f21 Posted May 3, 2002 Report Share Posted May 3, 2002 Har inte testa så många men tycker att Mora 2000 är bra iförhållande till priset Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted May 3, 2002 Report Share Posted May 3, 2002 Vi Amröjare har aldrig försökt inbilla någon att vi är helt friska. Man kan ju inte vara helt klar i skallen om man som jag gått med på att bära bort en improviserad sprängladdning (terrorist bomb) med händerna Nä, antar att du syftar på att bajonetten är metall och att det finns vissa minor som utlöser på det. Dessa minor är dock menade för bepansrade vagnar och t.ex. säger att Bofors att strv mina 6 inte ska utlösa om en volvo 245 åker över den. Ingen som vill testa det dock.... Bajonetten har mer eller mindre ersätt minpiken inom amröj. Visst här i Sverige så kan man välja terrängen att pika i men när man åker utomlands på mission och röjer så är det inte lika enkelt. Minor som växt fast i röter och måste skäras bort, bryta och bändande i alla dess bemärkningar. EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted May 3, 2002 Report Share Posted May 3, 2002 Håller med EOD. Har själv en S1:a och väldigt nöjd med den. Tycker att A1:an är på tok för stor. ///Nifelhel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PET Posted May 3, 2002 Report Share Posted May 3, 2002 Angående A1 resp. S1. När man (vilket man gör ganska ofta) ska hugga granris så är A1 helt förträfflig (läs: yxa). Tyvärr så är det mycket gnäll modell "rambo-wannabe" osv. Finlir är dock inte A1 riktigt lämpad för... ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted May 3, 2002 Report Share Posted May 3, 2002 Jovisst, ska du hugga granris så är nog en A1 bra, fan en motorsåg skulle ju va klockren men inte fan skulle jag gå runt med en sådan i bältet!! Det gäller att hitta en allround kniv, A1 tycker jag inte är det riktigt, lite för stor för min smak. S1 är perfekt tycker jag själv. EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest nemesis devina Posted May 3, 2002 Report Share Posted May 3, 2002 har ju inte testat i det militära men jag använder mora 2000 och en lätt yxa (tror den är till för att flå med men endå ??? ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 3, 2002 Report Share Posted May 3, 2002 Jag använder en fällkniv från Buck. Jag har även en Leatherman Supertool. I stridsbältet sitter en Ak4 bajonett. I stridspackningen ligger en handyxa och en hopfällbar såg. Använd rätt verktyg till rätt verksamhet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 4, 2002 Report Share Posted May 4, 2002 Så sant så sant. Mora 2000 i bältet för finlir och en liten yxa och hopfällbar såg i ryggsäcken för ingenjörskonsterna. Har det när jag vandrar och har inte behövt ångra mig än. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JBP Posted May 4, 2002 Report Share Posted May 4, 2002 Jag använder en fällkniv från Buck.Jag har även en Leatherman Supertool. I stridsbältet sitter en Ak4 bajonett. I stridspackningen ligger en handyxa och en hopfällbar såg. Änvänd rätt verktyg till rätt verksamhet. hmm visst är det det Swede...men sen har du ju så mycket i bältet så du nästan tappar brallorna ute i busken oxå ju LOL LOL....hmmm har en bra bild på The Swede med en alldeles för "liten" US Desert Uniform *asg* Nån som vill se??? "Om du fortsätter med såna här personliga påhopp kommer alla dina inlägg att deletas och du kommer att bli bannad för all framtid" It's nice to have power Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted May 4, 2002 Report Share Posted May 4, 2002 Visa bilden nu... eller jag kanske ska säga något. Själv har jag en Leatherman Supertool + en minimaglite och en S1:a i byxbältet. Hade en AK4 bajonett i stridsbältet innan, men kasta bort den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mimesis Posted May 4, 2002 Report Share Posted May 4, 2002 Jovisst, ska du hugga granris så är nog en A1 bra, fan en motorsåg skulle ju va klockren men inte fan skulle jag gå runt med en sådan i bältet!! Vad gäller granris slanor och all annan vegetation upp till ca 1,5 cm föreslår jag en sekatör. Av alla små bra ha prylar som jag plockade med mig så var sekatören utan tvekan det mest användbara: enklare och snabbare än att använda kniv. Låna mammas sekatör, den är värd sin vikt i saffran vid förlägnings- och kamoflagearbete. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 Visst här i Sverige så kan man välja terrängen att pika i men när man åker utomlands på mission och röjer så är det inte lika enkelt. Tjena, Så sant det är sagt, minpik funkade inte alls i Bosnien, jag och många med mig gillade inte den kassa känslan i minpiken, så bajonett fram, minpik bort... EOD, använder ni minsökare 3 ? Gällande knivar: Jag är allmän kniv-tok så jag har massor med åsikter... ;) 1. Köper du en dyr(-are) kniv tål den att användas, argumentet att om en Mora går sönder så är det billigt att köpa en ny håller inte... (för mig) 2. En något större kniv funkar bäst, givetvis finns det inte något som säger att man inte kan ha fler knivar. 3. En och en annan fällkniv är bra. 4. Utan ett multi-tool dör man (kanske inte riktigt, men nästan) Alzå, investera i kvalité, lönar sig i längden. Se till att använda den kniv ni köpt, är den av god kvalité tål den det. Jag är för tillfället i Kosovo och har ingen slidkniv då jag inte tycker att jag behöver det. Dock har jag detta: 1. Emerson Super-Commander 2. Microtech L-UDT Classic 3. Leatherman Super-Tool 4. Leatherman Micra 5. Seber-Tool M4 6. Emerson La Griffe (neck knife) Lite over-kill men jag sade ju att jag var kniv-tok... Fällknivens knivar är i mitt tycke mycket bra, rekommenderas! Under GU använde jag en Cold Steel Tanto, den var MYCKET bra. Tappade bort den (idiot-slarvigt) fixade en ny med laminatstål = glad igen Nog svamlat... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 Knivtokig...mmm...det var bara förnamnet ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 Hallå där, gå och lägg dig va? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 Minskökare 3!? Vad är det 2sharp, vi körde amröjdansen. Händerna för öronen och stampa med fötterna medan man blundar ;) Nä, vi hade tvåan, sista året man använde den tror jag. Testat C-sökan....håller mig hellre till 2:an!! Nä, C kan nog vara bra om man lär sig den. Du kan inte fixa en S1 där nere billigt.....tappat min..... Hade en slida med bara ett knäppe och den hade blivit rätt så sleten så en dag så var min kära S1 borta. Tror jag ska ta en sådan här kyaxeal slida (eller vad den nu heter) nästa gång. Vad är det är laminatstål? VG10 stål eller? Hur är det annars ner på KS05, snor finnarna fortfarande våra minsökare, pansar sluskarna våra radio Amröj, pakistanierna...allt ;) Nä nu ska jag gå och spontan röja i köket! EOD Jag är så fräck att jag svarar i ditt inlägg. Laminatstål är stål i flera lager, för att kombinera olika egenskaperna hos dem. T.ex. kolstål i mitten på kniven, för att det är lätt att få god skärpa på det. utanför detta används ex. någon form av "rostfritt" stål. Ofta går det att se, iallafall så länge kniven är ny, att det är olika skikt med en liiiten aning olika färg, eller så. VG10 (?) är den stålsort som fällkniven AB använder i huvuddelen av sina knivar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 Åååh, Lynx-Jonas. Du låter som en VÄLDIGT trevlig typ. ;) Knivar kan man inte ha för mycket av. Hade själv en A1 (har jag sagt det förut tro? ), stridsmoran (den gröna lilla fina moran man fick ut) och en leatherman supertool. A1 går alldeles fantanstiskt bra att göra det mesta med egentligen. Särskilt om man som jag slipade om den en aning, den hade för grov egg i mitt tycke. Därför slipade jag ner den till en mindre vinkel närmast skaftet, och kan därför få den "vassare" och längre ut låter man den "grova" eggen med stor vinkel vara kvar, då den håller bättre för hugg och slag. Att ha en "fulkniv" av modell bajonett är nog inte fel om man jobbar som amröj eller av annan anledning tycker att man behöver gräva med den. Själv skulle jag aldrig kunna med att sticka ner en kniv i gruset. både A1 och stridsmoran hölls så vass att man kunde raka armen med den om man ville det. Smakade förresten på en F1 från fällkniven för ett litet tag sedan. Oj så sugen jag blev. Fin kniv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjorven Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 S1 är bra! Mora 2000 kan man skära grönsaker med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KattenJansson Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 Ing. Du och 2sharp (jonas) har faktiskt träffat varandra. På Stars N´Bars. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 Tjena! Daniel, kul att se dig här, allt väl hoppas jag? Ing, jag är rätt trevlig.. ;) EOD, oops, stavningen sög visst ang. S1, maila mig... ([email protected]) kydex slida är att rekommendera, bladet blir repigt men det spelar ju ingen roll. Tyvärr ingen EOD denna missionen, halkade ner på en vakans... skräpar omkring på pansarskytte, vilket suger ordentligt. Mao är jag en av de radiosnoendes pansarsluskarna Men hamnade i en bra pluton där alla är snälla en tröst är min Ksp-90B. Hoppas på mer am-röj i framtiden, det är så otroligt intressant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 skräpar omkring på pansarskytte, vilket suger ordentligt. Vad är detta? Pratar du skit om pansarskytte, denna guds gåva till militären. Akta dig så att jag inte bannar dig från forumet. :P Eller ber min kompis Edholm köra över dig med sjukvårdssisun. Det är en jävel på att köra utryckningsfordon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindahl Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 Jag har en Mora som jag inte är rädd om. Sedan har jag en SpyderCo fällkniv (Police, men med plasthandtag för att kunna ha på vintern) för finlir. I ryggsäcken har jag en sekatör med växelfunktion, guld värd. Tar grenar upp till en halv tum. Snabbanvänd jmf att hacka eller såga. Till detta har jag en liten yxa. Jag har övervägt att sätta en fällkniven MCK eller en Cold Steel SRK i stridsselen för att ha till strid, men det har inte blivit av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted May 5, 2002 Report Share Posted May 5, 2002 skräpar omkring på pansarskytte, vilket suger ordentligt. Vad är detta? Pratar du skit om pansarskytte, denna guds gåva till militären. Akta dig så att jag inte bannar dig från forumet. :P Eller ber min kompis Edholm köra över dig med sjukvårdssisun. Det är en jävel på att köra utryckningsfordon. Ooops, nu har man skitit i det blå skåpet... skall passa mig för Edholm Jag tar tillbaks och ändrar mig till att pansarskytte inte är för mig, men är helt fantastiskt och superbra annars, ok? Skämt åsido, det vi gör mest här är ju polisverksamhet... 100 securitas vakter hade löst denna uppgiften lika bra. Vi får inte längre patrullera med Pbv, all patrullering sker med Toyota Land-Cruiser, M-B Glendewagen alt. (den nästan värdelösa) M-B Sprinter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts