Jump to content

Recommended Posts

Posted
I princip vore det samma sak som om vi skulle lura i turisterna att Moraknivarna med rött skaft har använts av alla svenska spörsjal fårcis sedan de första förbanden sattes upp av Gustav Vasa och är standardkniven för de ökända morakrigarna som rekryteras från byarna kring Nusnäs.

Läser man amerikanska knivforum får man lätt intrycket att allt det du skriver är sant.

Posted (edited)

Det blev en svartbelagd Fällkniven F1 i Zytelslida. Så här blev västmonteringen:

stridsvast_liten.jpg

Slidan sitter i en Recon bäradapter och nedstoppad i bandet ovanför det som magasinsfickorna sitter i. Man skulle kunne stoppa ner den bakom magfickorna men eftersom jag inte vill att kniven ska störa öppningen av fickorna har jag den lite högre upp. Jag var orolig för att den skulle vara ivägen vid bärande av ryggsäck, då den sticker upp mer än Mora 2000, men hittils verkar det vara kompatibelt. Time will tell...

Edited by LeadHead
  • 2 weeks later...
Posted

Som officer fick vi kompass, visselpipa, morakniv och pistol. Den senare gick sönder. Moran har jag inte kunnat slita ut, men under årens lopp har jag ärvt och fått några riktigt gamla moror. De håller än. Det finns en modell som heter Nusnäs den hade varenda SASare och Braggare som jag mötte ute i världen, konstigt va...

På regementet delade de ut plastskaftade moror med do slidor, helt utmärka.

Sekatör är utmärkt vid buskuttunning och allmän trädgårdsskötsel....En Bacoh eller Fiskars hopfällbara/utskjutbara sågar är utmärkta vid beskärning. Vems träd och buskar verkar ni på?

När jag bröt skidor var jag en tvåknivsman och det har jag fortsatt med. Handsmitt och verkat är trevligt och personligt. Men för att öppna matpaket och blisterförpackningar räcker en liten Dragonfly länge.

Den som bär kniv utan att ha bryne inom räckhåll är inte speciellt framåtplanerade.

Min 50-öring....

//J :rockon:

Posted
Det finns en modell som heter Nusnäs den hade varenda SASare och Braggare som jag mötte ute i världen, konstigt va...

På regementet delade de ut plastskaftade moror med do slidor, helt utmärka.

...

Den som bär kniv utan att ha bryne inom räckhåll är inte speciellt framåtplanerade.

Min 50-öring....

//J :rockon:

Jag kunde inte hitta modellen "nusnäs".

Har du en länk eller en bild?

Annars håller jag med till 100%, vass ska verktyget va om det skall fungera.

Pappsen

Posted

Du får nog titta under verktyg skärande, det är en slaktartunn kniv med 90mm blad och symetriskt obehandlat skaft. Finnarna hävdar (tillsammans med Öv Nilsson) att det behövs 125mm, men sånära och så utan ammunition har man gjort fel...

//J :rolleyes:

Posted

OK, skall söka mera.

Men visst kan man hålla med om 125 mm, om man vill nå hjärnan genom strupen.

Och fel o fel, förresten, komma nära kan väl hända vem som helst?

:rolleyes:

PAppsen

Posted (edited)

*OT*

OK, skall söka mera.

Men visst kan man hålla med om 125 mm, om man vill nå hjärnan genom strupen.

Och fel o fel, förresten, komma nära kan väl hända vem som helst?

:dribble:

PAppsen

Problemet är väl bara att få kraft nog för att komma igenom den balistiska/skyddsvästen som de flesta soldater är utrustad med. Om man nu vill komma åt hjärtat.

Fast det kanske var det du menade när du skrev "genom strupen"

*slut OT*

Personligen använder jag oftast dessa knivar i kombination:

DSC_0017.jpg

Övre raden från vänster:

Camillus, Jet pilots survival knife

Fällkniven, S1

Camillus, 717Y

Morfars gamla kniv (som jag frågat om info om tidigare i denna tråd)

Nedre raden från vänster:

Okänd tillverkare, används som "daglig kniv" civilt (alt. Cammilus 717Y´n)

SOG, Paratool

Dock brukar jag ha en Mora 2000 som enda slidkniv under övningar, tillsammans med en fällkniv.

Reason for edit = @Pappsen, Såg det nu... Bahh.. *note to: self, inte grogg innan lunch*

Edited by whamou
Posted

Problemet är väl bara att få kraft nog för att komma igenom den balistiska/skyddsvästen som de flesta soldater är utrustad med. Om man nu vill komma åt hjärtat.

*slut OT*

Jag skrev HJÄRNAN, och menade hjärnan. Genom strupen, snett uppåt.

Pappsen

Posted

*slut OT*

Pappsen

:rolleyes:

En typisk grej jag inte tänkt på när jag skaffat/tillverkat kniv. Någonsin.

Ytterligare en grej att lägga till i prioriteringslistan; "Omedelbart dödande stick genom hakan." Den hamnar nog långt ner. :dribble:

Posted

[

Pappsen

0:)

Ytterligare en grej att lägga till i prioriteringslistan; "Omedelbart dödande stick genom hakan." Den hamnar nog långt ner. :clap:

Det beror på vad kniven är tänkt till att användas till. Läs inlägget jag hänvisar till och mitt inlägg igen. Jag funderar över varför Finnarna bhöver just den längden. Det verkar stämma väl med tidigare nämnda avstånd.

Prydnadsknivarna brukar jag beställa här:

http://www.spiderknives.nu/

Har ett par "babysar" av Roland, fast numer är han mindre intresserad av att tillverka nytt. Och rätt dyrt kan det också bli. :clap:

Pappsen

Posted

:clap:

Ytterligare en grej att lägga till i prioriteringslistan; "Omedelbart dödande stick genom hakan." Den hamnar nog långt ner. :clap:

Förutom det klassiska lönnmördarsticket bakifrån in mellan första och andra nackkotan så är just upp i hjärnan genom hakan och gomen det enda omedelbart dödande hugget jag kan tänka mig. Dessutom är det mycket lättare att genomföra än det förstnämnda.

Visserligen kan man skära av halspulsådern också, men det är inte omedelbart dödande även om det går snabbt. Dessutom så är det kladdigt.

Posted

:blink:

Ytterligare en grej att lägga till i prioriteringslistan; "Omedelbart dödande stick genom hakan." Den hamnar nog långt ner. :lol:

Förutom det klassiska lönnmördarsticket bakifrån in mellan första och andra nackkotan så är just upp i hjärnan genom hakan och gomen det enda omedelbart dödande hugget jag kan tänka mig. Dessutom är det mycket lättare att genomföra än det förstnämnda.

Visserligen kan man skära av halspulsådern också, men det är inte omedelbart dödande även om det går snabbt. Dessutom så är det kladdigt.

Jag vet, visst är det jobbigt.....

Av den anledningen så ger jag mig sällan in i saker där jag måste döda någon helt ljudlöst.....

Posted (edited)

Av den anledningen så ger jag mig sällan in i saker där jag måste döda någon helt ljudlöst.....

Ifall man vill döda någon ljudlöst med kniv så finns det andra metoder som inte är omedelbart dödande, men garanterat tysta...

Ska vi gå tillbaka till knivar som sådana eller ska vi fortsätta att diskutera deras användning på folk? I så fall vill jag nog ha en ny tråd för det.

Edited by eskil
Posted

Ifall man vill döda någon ljudlöst med kniv så finns det andra metoder som inte är omedelbart dödande, men garanterat tysta...

Ska vi gå tillbaka till knivar som sådana eller ska vi fortsätta att diskutera deras användning på folk? I så fall vill jag nog ha en ny tråd för det.

Jag borde lagt till en skeptisk smiley :lol:

I övrigt tycker jag Mora 2000 är en bra kniv...

Posted

http://forum.soldf.com/index.php?act=Post&...amp;qpid=639538

vassego

Pappsen

• 2 weeks later...
Posted
Är det någon som kan rekommendera en bra kniv. Står och velar som en gammal kärring i charkdisken om vilken kniv jag ska köpa.

Fällknivens prylar ska vara bra sägs det. Lite breda över ryggen tycker jag, men jag har aldrig använt en som brukskniv så jag kan nog inte uttala mig riktigt om den.

Några kommentarer eller förslag??

Anyone...?

ska du ha en bra kniv köp då en äkta Lapin Puukko i särklass de bästa knivarna som finns. :baskerFN:

Posted
Är det någon som kan rekommendera en bra kniv. Står och velar som en gammal kärring i charkdisken om vilken kniv jag ska köpa.

Fällknivens prylar ska vara bra sägs det. Lite breda över ryggen tycker jag, men jag har aldrig använt en som brukskniv så jag kan nog inte uttala mig riktigt om den.

Några kommentarer eller förslag??

Anyone...?

ska du ha en bra kniv köp då en äkta Lapin Puukko i särklass de bästa knivarna som finns. :baskerFN:

Varför är de det? Utveckla gärna...

Posted (edited)
ska du ha en bra kniv köp då en äkta Lapin Puukko i särklass de bästa knivarna som finns. :)

Ja du det där kommer du inte undan med utan en förklaring.

Bara en sådan sak som att de uteslutande har läderslidor är ju en sak som talar mot, läder blir inte trevligt vid kontakt med vatten. Trähandtag är inte alltid det bästa heller.

Och nej "Samer har använt liknande knivar i tusentals år" är inte godtagbart, tror de hade valt kydex och Kraton om de hade haft valet då, nu är det en traditions grej.

För övrigt så har jag träffat en same som avskydde naturmaterial i knivar, ändå var han mycket kunnig i användandet av detta verktyg. Det var en intressant bekantskap.

Edited by M00nStalker
Posted

Är det nån här som har nån erfarenhet av Ontarios knivar och då framför allt RAT modellerna?

Dom verkar seriösa med bra design och material!

Posted
Är det nån här som har nån erfarenhet av Ontarios knivar och då framför allt RAT modellerna?

Dom verkar seriösa med bra design och material!

Jag har kollat på dem lite snabbt, jag tycker också att de ser nice ut, och med bra design.

Läst en del om dem och jag kan faktiskt inte minnas att jag läst något negativt om dem...

Jag tror RAT kör sitt eget race nuförtiden, och inte under Ontarios varumärke.

http://www.ratcutlery.com/

http://www.jungletraining.com/ --- > http://www.jungletraining.com/rat%20knives.htm?

FYI: http://www.ratcutlery.com/history.htm

Posted (edited)

Ok, tack!

Det verkar som om dom finns både som fristående och under Ontario!?

Ibland blir man inte riktigt klok på vem som äger vad osv..

Ta tex Gerber emerson har dom nått med Emerson knives att göra?

Edited by gallil
Posted (edited)

Om jag inte minns fel så designade Ernie Emerson kniven (kanske i hop med Gerber's designers) och Gerber tillverkade kniven.

För att komplicera det ytterligare i ägandehärvan, så ägs Gerber av Fiskars, som också gör saxen och lite annat på Gerbers multiverktyg.

EDIT: Det är alltså automatkniven Alliance jag pratar om.

Edited by M00nStalker
Posted

Tackar!

Det där med fiskars känner jag till.

Så då är en gerber emerson alliance inte jämförbar med en riktig emerson vad det gäller kvalitet!?

Posted
Tackar!

Det där med fiskars känner jag till.

Så då är en gerber emerson alliance inte jämförbar med en riktig emerson vad det gäller kvalitet!?

Svårt att svara på, de flesta auto's har ju handtag i aluminium, de flesta av Emerson's knivar har ju liners av titan/stål och g-10, jag tycker att aluminium är lite fiskigt jämfört med g-10.

Jag skulle nog ändå säga att Emerson har snäppet högre kvalité på sina knivar än Gerbers Alliance. Alliance har ett märkligt tunt blad också...

Posted

Ok!

Jag vill väl inte helt döma ut aluminium som skaftmaterial.

Har du tex kännt på denna kershaw blur

Mycket skön känsla i den aluminiumen, sen att bladet är av pulverstål gör ju inte saken sämre.

Jag har även en röd med sandvikstål bara för att den är snygg.

Posted
Ok!

Jag vill väl inte helt döma ut aluminium som skaftmaterial.

Har du tex kännt på denna kershaw blur

Mycket skön känsla i den aluminiumen, sen att bladet är av pulverstål gör ju inte saken sämre.

Jag har även en röd med sandvikstål bara för att den är snygg.

Nej, inte jag heller, det jag menade är att de flesta auto's med den konstruktionen ofta känns lite råa... Ex: Benchmades 3550, 9050, 9100. Även Microtech "lider" av samma "problem". Även om de tar passform till helt nya höjder.

Jag tycker att al handtag blir kalla om man verkar i kall väderlek, jag trodde detta var svammel och båg innan jag testade själv.. inte alls kul att ha en kniv i hel al i fickan när det är några minus.. G-10/titan blir inte alls kallt på samma sätt.

Nu menar jag främst att kniven blir kall i fickan och inte i handen, jag har handskar i 99% av fallen när jag brukar kniv.

Jag gillar också Kershaw Blur, jag har ingen dock.. det är lite synd om mig...

Posted

Ok!

Det kan jag hålla med om, metall har en förmåga att suga åt sig kylan, inte så skönt.

G-10 är ett mycket bra material rent praktiskt, men det är ju ganska fult.

Jag är både samlare och brukare av knivar, därför gillar jag snygga knivar.

Det som är så bra med knivar är att de finns i så många varianter, kan man ju ha en när det är varmt och en när det är kallt, en när man jagar en annan när man fiskar osv.

På så sätt kan man hitta en ursäkt för att köpa på sig en massa olika knivar!

Posted (edited)
Läste någonstans att Wilkinson Dartmoor CSK185 skulle börja tillverkas igen men minns inte var jag läste det.

Är det någon som har hört samma sak och ligger det någonting i det?

Vill nämligen ha. :worthy:

Det verkar som om deras egna knivavdelning inte går att hitta på deras huvudsite? Hittade dock flera referenser till den på andra sidor.

Hittade detta: http://www.tangerine.net/proj4.htm

Mail dem och fråga? Skiljer sig ju lite från Mears andra "designknivar"!

Edit x 2: http://www.pooleysword.com/ de verkar ha slutat med knivar helt??

Kolla: http://www.knivesforum.com/knivesforum/vie...609a95c917d8a0b

http://stores.ebay.co.uk/Sterling-Supplies

Ok!

Det kan jag hålla med om, metall har en förmåga att suga åt sig kylan, inte så skönt.

G-10 är ett mycket bra material rent praktiskt, men det är ju ganska fult.

Jag är både samlare och brukare av knivar, därför gillar jag snygga knivar.

Det som är så bra med knivar är att de finns i så många varianter, kan man ju ha en när det är varmt och en när det är kallt, en när man jagar en annan när man fiskar osv.

På så sätt kan man hitta en ursäkt för att köpa på sig en massa olika knivar!

Jag gillar G-10 :) Även om micarta är mysigare...

Jag har nog tacklat av lite med kniv-hobbyn, jag byter inte kniv så ofta, så de flesta andra har blivit liggande hemma, standard är Emerson CQC-6, Strider EB-S och en HAK (Warren Thomas proto). Det finns liksom inget som blir bättre :)

Edited by 2Sharp