Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan!

Detta är min första post på soldf.

Jag ska 2010 genomföra en GSU-Hv och det är ett och annat som jag har funderingar på.

För några dagar sedan fick jag besked att jag var en av de 32 personer (av 260 sökande) i min region som skulle få chansen att mönstra till denna utbildning i Mars. Jag började då genast att söka leta upp information, låna böcker, söka på nätet osv, för att ge mig ett litet försprång på många andra som också kommer att delta.

Jag har läst detta forum ganska flitigt den senaste tiden, och av allt att döma kanske jag har gjort ett misstag.. jag trodde Hv var en del av FM som alla såg som nödvändiga och en viktig del av sveriges försvar? Jag hade uppfattningen om att jag skulle bli en soldat precis som alla andra? :ph34r:

Efter att ha läst alla trådar om hemvärnet så verkar det vara en skam i många ögon att vara hemvärnssoldat. Det snackas om att gubbstruttarna på kaffekalas har blivit ersatta av "hobby-ninjor" eller "julgranar" och Hv beskrivs som FM's utvecklingsstörda lillebror osv.. Är det verkligen så? Jag har svårt att urskilja om det är mer på skoj eller om det är en allmän uppfattning om hemvärnet som grundar sig i en del sanningar?

Jag hade oturen att jag fortfarande utbildade mig civilt när min värnpliktschans kom i brevlådan, så jag var tvungen att skjuta upp den i 2 år, sen när jag var klar var jag för gammal för att mönstra! 8-/

På informationsmöten och lämplighetsundersökningar framstod det som att denna utbildning var en väg in i FM, en vanlig värnplikt, som kan leda till blablabla.. nu verkar det som att jag har blivit lurad? Det känns inte då roligt att man automatisk får "muppfaktor +10" pga att man missade fönstret för "normal" värnplikt.

Jag vill bli heltidsanställd inom FM, det är mitt mål.. verkar det rimligt? går det ens att bli genom att träda in i denna utbildning om man söker vidare?? Kommer jag någonsin få chans att bli tex, skarpskytt, pansar eller artilleri genom denna GSU, eller är den vägen för all framtid stängd för mig?

Jag börjar ångra att jag inte sökte till aspirant/specoff-programmet istället..

Jag struntar i att det kanske är "julgransvarning" på mig pga Hv statusen som komma skall, jag kommer inte att köpa nån urfräck stridsväst eller ligga på skjutbanan med hjälmunderlag i +25 för att jag tycker det är coolt... Jag vill ju bara bli en svensk soldat. :lala:

Jag börjar få delade känslor kring detta val.

Mvh, från den blivande mongo-ninjajulgranen :uuh:

Tackar för övrigt för en kanonbra sida! mycket informativ och rolig läsning.

• Replies 97
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Folks syn på hemvärnet är självklart väldigt subjektiv efter deras egna erfarenheter och åsikter. Jag kan bara ge min syn på saken.

Hemvärnet dras med ett arv att man bestod mest av gubbar över 47 som inte var krigsplacerade längre, och folk som ville komma undan repövningar. Ett milisförband. På senare år har det gjorts stora ansträngningar för att hemvärnet ska hålla en högre nivå och bli mer som vilket annat förband som helst i armén. Bättre utrustning, större krav, mer utbildningstid. Det finns nu hemvärnsinsatsplutoner, där man måste utbilda sig mer varje år än i en vanlig HV-pluton. Ofta består de plutonerna av yngre personer som är engagerade och vill vara professionella. Dock så är attityden gentemot varandra i HV ganska avslappnad, vad jag varit med om. Grader används inte, förutom till yrkesofficerare eller dyl. högre chefer.

Ens verksamhet i hemvärnet är precis vad man gör den till. Jag har sett hemvärnsförband och -soldater vars kompetens lämnar mycket att önska. Samtidigt har jag sett plutoner som är minst lika bra som en nymuckad vpl-pluton, med erfarna soldater som ofta varit i Försvarsmakten på annat sätt än bara värnplikt. Attityd och inställning är viktigt. Om man inte förväntar sig någonting och inte vill prestera sitt bästa och utvecklas, då kommer inte det ske. Om man är engagerad och jobbar, då blir förbandet bättre, och övningarna också.

Det skiljer sig väldigt mycket på var du bor och i vilken pluton du hamnar, och vilka du kommer öva med.

MEN! Om du vill satsa på en framtid i FM är det inte för sent att söka aspirantutbildningen, eller vänta ett par år, eftersom vi den 1/7 2010 övergår till ett anställt yrkesförsvar. Då kommer nya soldater att anställas, hur länge vet man inte än, men jag har hört diskussioner och allt från 2 år till 6 år. Så om du väntar så kan du säkert fortsätta till en heltidsanställning i FM.

Lycka till!

• 2 weeks later...
Posted

Hur verkar den här GSU HV utbildningen då? Funderar på att söka men risken att man blir besviken över att det just är hemvärnet lär vara övervägande. Är det ens riktiga officerare som utbildar? Känns som en hobbyverksamhet,

Posted
Hur verkar den här GSU HV utbildningen då? Funderar på att söka men risken att man blir besviken över att det just är hemvärnet lär vara övervägande. Är det ens riktiga officerare som utbildar? Känns som en hobbyverksamhet,

Läst 1:a sidan...?

Är det Yoff eller Hvoff som leder utbildningen?

Det är Yoff till nästan 100% Det kan dock finnas fall där Hvoff har använts till nån del i utbildningen. Hemvärnssoldater används också som tex figuranter etc många tycker det är kul att ställa upp för sådana grejer vid sidan av den vanliga förbandsverksamheten. Det gav lite personkontakt redan innan man hamnat ute i förbandet (HVIP komp). Yoff som håller i utbildningen är de som är anställda vid utbildningsgruppen och de som normalt står för vidareutbildning i Hemvärnet.

• 2 weeks later...
Posted
Om man går Hv GSU, kommer samma grupp att bestå när man kommer ut i förbandet? Och hamnar man i insats?

Det beror på...

Efter muck så får du söka dig till det förband du vill hamna i. Sedan så finns även förbandens behov. Om det inte finns någon vakans i insats så är det inte så troligt att du hamnar i insats. Finns det däremot vakanser så hamnar du troligen där om du sölker dig dit. Sedan hur många från samma GU-omgång som hamnar där beror också på hur de väljer att söka.

Men det finns tankar på att så långt som det är praktiskt möjligt hålla ihop grupper eller delar av grupper.

Posted

Det blir ju i praktiken upp till respektive kompanichef att sy ihop hur man håller ihop gruppen.

Och från 2010 så är större delen av Hv insatssoldater, så det är nog tämligen sannolikt.

Posted (edited)
Om man går Hv GSU, kommer samma grupp att bestå när man kommer ut i förbandet? Och hamnar man i insats?

Jag har hört att man gjorde så i jämtland när de hade gsu hemvärn, att de bara hade hängt på chefer på deras pluton efter de hade muckat. På min gsu skulle det inte gå för att hela pluton var ganska utspridd över hela landet. Men jag hoppas faktiskt att det går att göra så när de gör gsu hemvärn på varje utbildningsgrupp, sätt ditt plutonchefer som sedan väljer eller röstar ut några ur plutonen som blir gruppchefer.

Edited by Jonolzz
  • 2 weeks later...
Posted

Jag har sökt GSU-Hv i Örebro/värmland och väntar på besked om mönstring. Men jag är lite förvirrad. Är det vanlig mönstring eller är det multitester? Det står olika på olika ställen nämligen.

Om det är multitester, vad mer exakt innebär det? Hur tränar man inför det?

Posted

hejsan!

jag ska gå en 3 månaders GSU-Hv på Livgardet/marma som tillhör gävleborgsgruppen den 15:e mars i år och undrar några saker.

vilka vapen kommer vi att utbildas på? ak4, ak5, ak5c, grg, p-skott, ksp? anledningen till att jag undrar är att jag har fått vantarna på i princip all lektyr och kursböcker som försvarsmakten kan bistå med i PDF-format och tänkte "fuska" genom att läsa på innan inryck.

kommer vi att tillbringa några längre tillfällen i fält, typ en vecka i provisoriska bivacker? leva på grönpåse i språngmarch 4 dagar i sträck?

vilken basker kommer att bli tilldelas? brun för Hv eller svart för livgardet?

jag kommer att gå som bevakningssoldat 935 (om jag inte missminner mig på siffrorna, i så fall - rätta mig.) och hoppas att nån som är inblandad eller har gjort utbildningen kan svara på det. kort och gott, en översikt av vad det innebär att göra GSU som bevakningssoldat i Hv.

jag har med stor sannolikhet lagt denna tråd i onödan då jag sökte på GSU-HV och inte hittade nått som förklarade vad jag ville veta i någon större detaljrikedom.

om inlägget flyttas vill jag gärna veta vart så jag kan följa svaren.

:) alltid redo! alltid förberedd.

tack på förhand

/Nordh

ps. om någon som ska gå samma utbildning på samma ställe råkar läsa detta, skriv ett PM :)

Posted
hejsan!

jag ska gå en 3 månaders GSU-Hv på Livgardet/marma som tillhör gävleborgsgruppen den 15:e mars i år och undrar några saker.

vilka vapen kommer vi att utbildas på? ak4, ak5, ak5c, grg, p-skott, ksp? anledningen till att jag undrar är att jag har fått vantarna på i princip all lektyr och kursböcker som försvarsmakten kan bistå med i PDF-format och tänkte "fuska" genom att läsa på innan inryck.

kommer vi att tillbringa några längre tillfällen i fält, typ en vecka i provisoriska bivacker? leva på grönpåse i språngmarch 4 dagar i sträck?

vilken basker kommer att bli tilldelas? brun för Hv eller svart för livgardet?

jag kommer att gå som bevakningssoldat 935 (om jag inte missminner mig på siffrorna, i så fall - rätta mig.) och hoppas att nån som är inblandad eller har gjort utbildningen kan svara på det. kort och gott, en översikt av vad det innebär att göra GSU som bevakningssoldat i Hv.

jag har med stor sannolikhet lagt denna tråd i onödan då jag sökte på GSU-HV och inte hittade nått som förklarade vad jag ville veta i någon större detaljrikedom.

om inlägget flyttas vill jag gärna veta vart så jag kan följa svaren.

:) alltid redo! alltid förberedd.

tack på förhand

/Nordh

ps. om någon som ska gå samma utbildning på samma ställe råkar läsa detta, skriv ett PM :)

Jag kan nog svara på några frågor. Vilka vapen som du får utbildning på är nog lite varierande har jag hört. Men ak4b är nog spikat. Om du får utbildning på ak5 vilket du kanske får så blir det nog ak5c för ak5a används inte utlandstyrkan längre. På min gsu så fick vi utbildning på pskott men inte på ksp, tycker de borde ha utbildning på ksp 58 för att av alla jag känner som gick med i hemvärnet efteråt så har rätt många fått utbildning på den efteråt.

För oss var den enda gången vi låg ute i fält mer än 3 dagar var på slutövningen då vi låg ute i 7.

På frågan om basker så var det för att en del befäl sa ja, andra nej och plutonchefen sa ''vi har inte bestämt det än'', vi fick ingen basker under utbildningen. Det kanske är så att eftersom du tillhör livgardet som har en egen basker så kan du bli tilldelad en men det kan jag inte svara på. Det jag svarat på nu är från erfarenheter från min egen gsu hemvärn så det jag skriver kanske inte kommer stämma överens med verkligeheten så du får ta det med en nypa salt.

Posted

Tack för svaret! Nu kan jag decimera de 3,406 sidor FM-lektyr jag har på datorn en aning och skippa vissa saker :)

Vad jag har förstått så är det stor skillnad på utbildning från ställe till ställe, så det känns lite rörigt att försöka ta reda på vad det egentligen rör sig om. Jag försöker förbereda mig så gott det går med den lilla information jag kan skaka fram.

Men jag undrar lite hur övningar ser ut, vad kan en övning gå ut på? jag skulle uppskatta ett exempel på hur en tredagars/slutövning kan se ut och vilka moment som den innefattar. Jag har som sagt inte den blekaste aning om vad man gör som soldat i utbildning (mer än att panga i skogen och marchera) eller vad en bevakningssoldat ska vara riktigt bra på.

Sen undrar jag lite vad som utmärker en bra soldat och en befälslämplig kandidat? jag förstår givetvis att man ska ge 100% i alla lägen, aldrig ifrågasätta sina befäl och vara en god kamrat som kan arbeta bra i grupp och visa respekt, det kan man räkna ut med lite sunt förnuft, men utöver det? Hur gör jag mig så attraktiv som möjligt? (utan att behöva dra på eyeliner och kort-kort kjol :surprise: hahah )

Tack för visat intresse.

/Nordh

Posted

På frågan vad en bevakningssoldat ska vara bra så kan jag säga att kunna agera vid ett militärt skyddsobjekt utan att göra några juridiska översteg.

Sen kan jag säga att bara för att det står på papperet att du kommer bli bevakningssoldat som kommer utbildningen innehålla mycket annat. Ett repotage i hemvärnstidningen om våran gsu hemvärn så säger vår pc att de försöker spegla utbildningen som skyttesoldater får, för att vi sedan ska kunna få en entre biljett till en insatspluton i Hv. Det märktes på slutövningen för det enda vi övade dom tre första dagarna var eldöverfall med ak5 och pansarskott.

För att få så bra betyg kan jag bara säga att försök göra ditt bästa hela tiden och visa att du är mogen och kan ta ansvar. Eftersom tiden är så kort så kan det ju vara så att dina befäl inte har så bra koll på alla soldater när de ska sätta betyg. Det märkes på min pluton i alla fall att en del fick rätt låga betyg och man inte förstog varför och jag kan bara anta att befälen hade sett de dåliga/negativa som soldaten hade gjort och inte det bra/positiva. Om du ska synas på radarn så ska inte det vara för det dåliga/negativa du har gjort, du kanske inte får chansen att vända det negativa till det positiva pga den korta tiden du ligger inne.

Om befälslämplighet så visa att du är mogen och kan ta ansvar. Befälen kommer förmodligen någon gång under utbildningen göra så att alla få prova och vara gruppchef. Det är där du har chansen att höja ditt betyg och visa vad du kan. De bästa gruppcheferna fick de bästa betyg kan man nog dra en slutsats från min gsu.

På min gsu så den enda övningen vi hade var slutövning. De andra gången vi var ute i fält så var det fältvane vecka/helg som varade i tre dagar. Någon annan på forumet kan väl ta och fylla i mig vad en övning brukar innehålla pga av min ringa erfarenhet av övningar så kanske du får ett bättre och mer tillfredställande svar

pc=plutonchef

Posted

Tack för så långa svar :dribble:

jag är nyfiken på hur en vanlig dag i utbildningen kan se ut? när startar man på morgonen? hur långa dagar kör man om man inte ligger i fält? tillbringar man mycket tid i lektionssal? har man prov och läxor som en vanlig skolgång med betyg och specialarbeten/uppsatser?

57 dagar kvar nu.. om 16 dagar får jag kängorna :clap:

Posted

Avlämning 0730 förutom måndag då brukar det vara 0830 om det har varit inte helgpermission. På min gsu så hade vi 2st kvällstjänster varje vecka, oftast tis & tor då slutade vi 2130 annars slutade vi 1730.

Man skrev prov på fredagar oftast på saker som vi hade haft utbildning tidigare i veckan och man var tvungen och ha viss många rätt,6-7 tror jag, kom inte ihåg riktigt. Ungefär som ''vanliga lumpen'' antar jag.

Det kan ju bli lite teoretiska saker som cbrn, skyddsvakt sjukvård sådana lektioner hålls bäst i lektionssal så det kan bli en del. Men inga skjutprov i lektionssal bör nog inte vara :dribble:

Påpekar som från tidagre inlägg det jag skriver är från egna erfarenheter så det schema som vi hade kanske inte du kommer att ha men jag hoppas att det ge lite mer kött på benen.

Posted

tack :dribble:

det är ju först och främst andras erfarenheter jag vill höra, för ingen av er kan säga exakt hur min utbildning kommer att utföras eftersom ingen har gjort den än.. men jag vill försöka skapa mig en bild av hela röran, då den bild jag har i huvudet av försvarsmakten, antagligen inte stämmer överens med verkligheten.

vad kändes jobbigast fysiskt att göra? vad var tråkigast/roligast på utbildningen? hur ofta tränar man tillsammans? hur bodde ni?

Posted
pc=plutonchef

Plutonchef = plutch (alternativt C XX plut eller C XXplut, där XX tex kan vara en siffra eller en benämning på plutonen)

Analogt heter det grpch, kompch eller batch i förkortning.

Posted
tack :dribble:

det är ju först och främst andras erfarenheter jag vill höra, för ingen av er kan säga exakt hur min utbildning kommer att utföras eftersom ingen har gjort den än.. men jag vill försöka skapa mig en bild av hela röran, då den bild jag har i huvudet av försvarsmakten, antagligen inte stämmer överens med verkligheten.

vad kändes jobbigast fysiskt att göra? vad var tråkigast/roligast på utbildningen? hur ofta tränar man tillsammans? hur bodde ni?

Inte för att jag gjort GSU HV men jag kan ju iaf dela med mig av mina minnen från lumpen, shit vad jag försöker låta gammal.. eh..

Iaf: jobbigaste var nog korpralsprovet, som jag inte egentligen vet om det verkligen är ett riktigt prov eller bara nått yoff hittade på för att få tortera oss under ett par dygn. Då pressades man till sin fysiska gräns och hade ont på typ alla ställen. Motsvarigheten är väl baskerprovet som genomfördes på de flesta förband förut. Det innebär mest, gå en massa mil, sov under stjärnorna i regn och ät inget på ett par dagar. Avslutet för oss var soldatprovet 1km löpning med full utrustning på ca 6 minuter eller nått, idag är det tydligen 2 km på 12,5.

Absolut tråkigaste som finns är ju slutvården då ALL din matriell som du använde under din utbildning eller petade på medan du var på regementet ska putsas tills det ser ut som nytt. Absolut roligast var nog de tillämpade utbildningarna då man fick gå i befattning och agera så som man "skulle" agerat i en riktigt situation.

Träning fanns på programmet ett par gånger i veckan på min pluton, vet inte hur det är idag. Dessutom fanns det träningslokaler där man kunde träna på "fritiden" tex de veckor då man låg på beredskap och inte fick lämna regementet.

Vi bodde i ett klassiskt logemente med 8 våningssängar. Avskiljda toaletter mittemot i korridoren och enstaka duschar som beslagtogs av någon tjej på andra kompaniet. Vi bodde på övre våningen som två kompanier delade på, på bottenvåningen fanns lektionssalar och befälskorridoren där befälen hade sina kontor. Det fanns även vapenvårdslokal och dagrum med TV.

ah, det var iaf när jag gjorde lumpen för 8 år sen :P

Posted

hmm.. va intressant :)

hur fort kommer man att bli inkastad med en AK på skjutfältet? jag har noll erfarenhet av vapen, det enda jag har avfyrat är en soft-air gun och känner mig aningen nervös inför hanteringen av ett skarpladdat gevär. Jag har en del utbildning inom fysik och vet hur mycket kinetisk joule som gömmer sig i en projektil på några gram som färdas i 2,844km/h..

är det något som kommer att startas vecka 1, eller kommer vi att få den teoretiska/mekaniska delen av utbildningen först (vilket jag skulle föredra) innan det blir några praktiska övningar?

Nu kanske jag framstår som en feg nörd.. Jag kan inte rå för att jag gillar att stånga skallen blodig i böcker.. :surprise:

Men även en nörd kan dra en 9:a på Isokaitestet ;-)

Posted

Du kommer få den utbildning som krävs för att alla ska kunna handskas med ett vapen, det inbegriper färgkodning av ammunition, skjutregler, åtgärder vid eldavbrott och en massa annat. Blir några lätta skriftliga prov med 100% rätt för G.

Du kommer sedan praktiskt få lära dig skjutställningar, öva olika åtgärder med så kallad laddblind (patron ur, eldavbrott, magasinsbyte och annat).

Sedan minns jag ej om vi övade med lösammunition eller om vi åkte till skjutbanan för skarpskjutning.

Detta skedde inte under samma dag (vad jag minns ca 3,5år sedan nu :surprise: )

Första gången på skjutvallen är det grundläggande saker i fokus utan tidskrav, senare under din GSU så ökar kraven men säkerhetskravet är oförändrat. Ingen ska bli skadad under sin tid i FM är målet.

Posted

Lösammunition kommer efteråt (om inte HV har någon spörshal-variant av den grundläggande utbildningen), eftersom det är en del extra meck och saker man bör kunna innan man använder det. I övrigt exakt som vi hade det när jag låg inne.

Posted (edited)

Vår vapen utbildning började under vecka 2 och jag tror vi skjöt för första gången veckan efter. Det blev först ladda och patron ur, sen blev det isär och ihop. Sen till sist ut och skjuta ak4b utan rödpunktssikte från 15 m.

Jobbigast fysikt var för mig att gå med full stridsutrustning med stridssäck, extra jobbigt var det när vi gick med skyddsmask(gasmask). Det jobbiga för mig var inte att gå utan det att värken i axlarna från att bära stridssäcken, så har du inte prövat att gå med lite packning kan det var en bra ide att göra det.

Vi bodde i logement med ungefär 12-14 personer i samma logement.

Roligast tyckte jag var att öva skytte och skjuta pansarskott(20mm övningsvapen)

Edited by Jonolzz
Posted

Låter metodiskt och säkert med vapenhanteringen iaf, känns betryggande.. men offret för ett vådaskott är ju oftast inte den som gör fel :/

Det är ju inte direkt så att man aldrig hört talas som vpl som omkommit eller blivit allvarligt skadad under sin GU..

Hur mycket väger en full packning som mest? Hur långt måste man klara att gå med den? Hur raskt är tempot i marschfart? km/h, steg/min, meter per min? Hur räknar man?

Sen funderar jag på den så kallade kravprofilen för denna utbildning. På mina papper står följande:

"Befintlig kravprofil för hemvärnet, vilken är densamma som lägsta kravprofil för ordinarie mönstrande är gällande således:"

B: -, Pf:3, G:2, Längd: 1-9, Mu:2, FA:4, Sy: C, Fä:1, Hö:A, Tjb:j

vad betyder dessa siffror och bokstäver? Jag förstår att det är det lägsta man kan prestera på en mönstring för att kvalificera sig till Hv, men vad står alla förkortningar för?

Posted

Det beror väl på packning. En stridspackning (för ett dygn) väger in på ca 12-15 kg. Men när man börjar lägga till den övriga utrustningens vikt, och om du kanske vill slänga med lite extra grejer i stridssäcken, kan vikten rätt lätt skena iväg. Min uppfattning är att en vanlig soldat med full utrustning för 1 dygn (stridspackning, pansarskott, fullt med am, kroppsskydd, stridsväst, med mera) rätt lätt kommer upp över 30kg i utrustningsvikt.

Posted

Hej, har en fråga angående hemvärnsutbildning.

Då jag inte har någon militär erfarenhet så måste jag gå med i en frivillig försvarsorganisation. Men vilken ska man välja? Jag är ute efter att bli skyttesoldat.

Lista på alla organisationer;

http://ovg.hemvarnet.se/?action=visaartikel;artikelid=36

Verkar som om "Svenska Försvarsutbildningsförbundet (fd FBU)" passar in mest på skyttesoldat?

Posted (edited)

skall du bli skyttesoldat skall du gå med i hemvärnet och genomföra GSU Hemvärn.

något annat finns egentligen inte.

försvarsutbildarna utbildar inte skytteslodater och har ingen personal i hemvärnet (att sedan hemsvärnssoldater ibland är med i FU är en helt annan sak)

Försvarsutbildarna erbjuder bara kurser och för att gå dem så bör du ha gjort värnplikt eftersom de flesta kurserna förutsätter förkunskaper, iaf alla kurser som har med vapen att göra.

alternativ är att gå med i bilkåren, du kommer då vara beväpnad och samtidigt förare på de fordon som din pluton använder. dock får förarna oftast uppgiften att stanna vid och försvara fordonet.

samma gäller Hundförare, de är nästan alltid med soldaterna men ger sig av förklarliga skäl inte in i strid om det kan undvikas.

FMCK kan också vara ett alternativ, fast då är du inte skyttesoldat utan åker motorcykel.

det är de alternativen som finns om du vill gå som soldat i en hemvärnsgrupp.

Hemvärnet (skyttesoldat)

Bilkåren (bilförare)

Brukshundsklubben (hundförare)

FMCK (MC ordonnans)

Edited by Skuggan
Posted

ahh, okej! tar och gör ett intresseanmälan nu då.

tack för alternativen, testar dem ifall jag inte får gå med i hemvärnet!

vad menas med "Vpl. vid" på intresseanmälan, ifall du/någon råkar veta?

Tack igen Skuggan :baskerPa:

Posted

Tack igen Skuggan :baskerPa:

om du gjort lumpen.

Posted

Tack igen Skuggan :worthy:

Asså bara för att förtydliga så du har förstått det här rätt. För att komma med i hemvärnet måste du göra GSU-Hemvärn och då blir du skyttesoldat. Den ansökan är inte densamma som en direkt ansökan till ett hemvärnsförband som är till för de som redan gjort VPL.

Posted
Asså bara för att förtydliga så du har förstått det här rätt. För att komma med i hemvärnet måste du göra GSU-Hemvärn och då blir du skyttesoldat. Den ansökan är inte densamma som en direkt ansökan till ett hemvärnsförband som är till för de som redan gjort VPL.

Ahh, jo, trodde att GSU-hemvärn stod för alla hemvärn som finns, men GSU-hemvärn är alltså utbildningen jag ska först göra. Tack!