Jump to content

Hemvärnsutbildning


Recommended Posts

  • Replies 97
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag förmodar att de inte har skrivit kontrakt med hemvärnet än. Under min GSU hemvärn hände ett ganska bra exempel när vi använde hemvärnets kragspeglar de första två veckorna men då hade någon kommit och klagat för att vi tillhörde inte hemvärnet än och därför inte fick ha ''deras kragspeglar''. Så vi fick sy på nya kragspeglar(infanteriets) efter två veckor, suck

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Japp.. Haft informationshelg och kom hem för någon timme sedan och är nu jäkligt peppad till hösten inryckning på Frösön. Sedan får vi se vart det bär, kanske blir man "bara" hemvärnsman eller så blir det fortsatt utbildning inom försvarsmakten.

 

Hur ser det ut på detta? Enligt några kan vi GSU:are/GMU:are söka till vilken militär utbildning som helst, men inte enligt andra.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hur ser det ut på detta? Enligt några kan vi GSU:are/GMU:are söka till vilken militär utbildning som helst, men inte enligt andra.

 

Tjenare!

 

Jag var också på informationsdag för några veckor sedan och enligt utbildningsledarna (frågan kom upp flera gånger och ställdes till flera personer) så kommer man efter GSU-Hv ha samma möjligheter som andra GSU:are/GMU:are att söka inrikting inom försvarsmakten, 3 månaders ger ju inte annat än bevakningssoldat så blir ju minst 5 månaders vidareutbildning - sen beroende på om du har AK4 eller AK5 under din GSU (mitt förband kommer ha AK4B) måste du eventuellt gå en kurs för AK5 annars var du även teoretiskt sett behörig till Utlandsstyrkan etc. men hur troligt det nu är fattar ju vem som helst.

Edited by Vertyx
Link to comment
Share on other sites

Hur ser det ut på detta? Enligt några kan vi GSU:are/GMU:are söka till vilken militär utbildning som helst, men inte enligt andra.

 

Tjenare!

 

Jag var också på informationsdag för några veckor sedan och enligt utbildningsledarna (frågan kom upp flera gånger och ställdes till flera personer) så kommer man efter GSU-Hv ha samma möjligheter som andra GSU:are/GMU:are att söka inrikting inom försvarsmakten, 3 månaders ger ju inte annat än bevakningssoldat så blir ju minst 5 månaders vidareutbildning - sen beroende på om du har AK4 eller AK5 under din GSU (mitt förband kommer ha AK4B) måste du eventuellt gå en kurs för AK5 annars var du även teoretiskt sett behörig till Utlandsstyrkan etc. men hur troligt det nu är fattar ju vem som helst.

Bra! Då har vi ju hört samma sak från två olika ställen, därmed måste det ju vara sant.. ;-):D

 

Vi kommer att få använda oss av AK5C och ha utbildning i AK4B någon vecka. :happy:

Mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...