Jump to content

Hemvärnsutbildning

Recommended Posts

• Replies 97
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja, jag kan ju börja lite smått:

1. Jag läste någonstans att utbildningen skall vara inriktad mot internationell tjänst och att man på vissa platser skall få möjligheten att utbilda sig på AK5.

På vilka utbildningsplatser får man denna möjlighet?

2. Kan man bli placerad som GB eller PB?

3. Om man står i utb. reserven och blir antagen till Hv-GsU , försämras chanserna till att en eventuell överklagan till värnplikt skall gå igenom?

:banghead:

Ja, jag kan ju börja lite smått:

1. Jag läste någonstans att utbildningen skall vara inriktad mot internationell tjänst och att man på vissa platser skall få möjligheten att utbilda sig på AK5.

På vilka utbildningsplatser får man denna möjlighet?

Ja AK5 skall ingå och GSU-Hv kan tillgodoräknas som GSU-US. tex. vid GSU-Hv vid västernorrlandsgruppen fick de utbildning på AK5

2. Kan man bli placerad som GB eller PB?

NEJ, dessa tjänster kräver lite mer än 85 dagars GSU.

3. Om man står i utb. reserven och blir antagen till Hv-GsU , försämras chanserna till att en eventuell överklagan till värnplikt skall gå igenom?

du blir inskriven på en befattning, dvs GSU-Hv. Hur detta ses vid ev överklagande finns det inte någon praxis om ännu om jag minns rätt. Andra får gärna rätta mig eller komma med ytterligare info runt denna punkt.

Tanken med dessa utbildningar är bl.a. att få mer folk till HV.

Så min fråga; när ska de få AK4 utb?? (för de som får AK5) eller ska de också få genomgå HV-intro som alla andra??

EDIT:

OT:Eller kommer HVAK5 i frmatiden :banghead:

Edited by Zytronix

du blir inskriven på en befattning, dvs GSU-Hv. Hur detta ses vid ev överklagande finns det inte någon praxis om ännu om jag minns rätt. Andra får gärna rätta mig eller komma med ytterligare info runt denna punkt.

Du lyfts ut ur utbildningsreserven och krigsplaceras i hemvärnet efter fullgjord utbildning. Det vill säga vill du göra ytterligare värnplikt( Ja 3 månaders utbildningen räknas som värnplikt), så får du söka ytterligare värnplikt på den grunden vilket är rätt kärvt.

Med tanke på att vi så småningom ställer om till yrkesförsvar så kommer det nog vara meriterande för dig att ha gjort 3 månader och nåt år i Hv när rekryteringen börjar om du nu känner dig intresserad av vidare utbildning.

I dagsläget verkar det kärvt att kunna överklaga och få något vettigt ut av det också.

AK5 utbildning, genomfördes när jag gjordes en Hemvärns helg efter det att 3 månaders utbildningen var genomförd.

Det är egentligen väldigt lite att lära sig, det man inte får är ju "muskelminne" på en sådan utbildning. Resten täcker man. I dagsläget då AK5C och AK4B är aktuella så skiljer inte heller riktmedlet så det går väldigt fort att ställa om sig.

Edited by slemh

Är det Yoff eller Hvoff som leder utbildningen?

Det är Yoff till nästan 100% Det kan dock finnas fall där Hvoff har använts till nån del i utbildningen. Hemvärnssoldater används också som tex figuranter etc många tycker det är kul att ställa upp för sådana grejer vid sidan av den vanliga förbandsverksamheten. Det gav lite personkontakt redan innan man hamnat ute i förbandet (HVIP komp). Yoff som håller i utbildningen är de som är anställda vid utbildningsgruppen och de som normalt står för vidareutbildning i Hemvärnet.

Tack för svaren slemh, tinhead.

@slemh:

Är samma krav vid mönstring till gsu-hv som till vanlig värnplikt? Dvs fysik, kondition, intelligens, syn/hörsel.

Har inga kravsiffror i huvet med de motsvarar vad en Bevakningssoldat ska ha. Det är inga jägarkrav direkt men en låg standard finns såklart som för alla befattningar i dagsläget. Är det dock många som sökt så kommer ju de med närmast anknytning till orten och mest lämpade tas ut.

Återigen tack för svaret slemh.

Rent kvalitémässigt, är det skillnad på gsu-hv och den ordinarie gsu som sker på värnpliktiga förband?

Hur "attraktiv" blir man efter muck? Går det att med endast 3 månaders gsu i ryggen söka till vissa befattningar inom US?

Tack på förhand!

Hur "attraktiv" blir man efter muck? Går det att med endast 3 månaders gsu i ryggen söka till vissa befattningar inom US?

Formellt kunna söka: ja. Attraktiv: nej.

Nu kommer ju sannolikt US att avvecklas i den form vi ser den idag då färdiga förband är tänkta att roteras i väg.

Återigen tack för svaret slemh.

Rent kvalitémässigt, är det skillnad på gsu-hv och den ordinarie gsu som sker på värnpliktiga förband?

Tack på förhand!

Jag utbildades på ett regemente med kapacitet för att utbilda 1000 soldater och nu utbildades 35. På 3 månader klämde de in enligt befälet (plt chf från ett regemente som vanligtvis bedrev utbildning av soldater) en normal 6 månaders GSU. Jag skulle tippa på att det är mindre väntan än normal GSU. Vilket annan erfarenhet av FM också visat. GSU utbildningen som jag gjorde tycker jag är det som haft högst kvalitet av någon utbildning via försvarsmakten jag fått. (Varit anställd inom NBG) Attraktiv blir du inte fick slåss för näbbar och klor för att någon skulle bry sig om att tala med en när man sökte utlandstjänst. Du kan söka alla "gjort värnplikt" befattningar med du kommer knappast bli aktuell på något annat än soldatnivå. Då skulle jag tippa på att det också är de minst krävande tjänsterna som är aktuella.

Förhoppningsvis så blir det väl lite annorlunda framöver med nytt personalförsörjningssystem osv.

Det här blir lite paralleller till instatssoldat i US-tråden. Det är alltid en nackdel att inte ha en relevant befattningsutbildning för sin tjänst - och när vi pratar om "vissa tjänster" så förutsätter jag att det är skyttesoldater ni pratar om. Som flera vittnar om så har insatssoldater svårt att komma med i US, även om undantag finns. Att bara ha GSU HV i bagaget gör det nog inte lättare, om man inte satsar på att ha någon annan kompetens.

I övrigt ser jag GSU HV som mycket positivt för för Hv:s framtid!

@DaRaven:

Hittade denna gamla tråd där det verkade som de fick ut arméns basker under utb. Om det är sant tycker jag det verkar konstigt, är man verkligen berättigad till att bära en sådan basker när man inte gör en "riktig" vpl?

Edited by th0d

@DaRaven:

Hittade denna gamla tråd där det verkade som de fick ut arméns basker under utb. Om det är sant tycker jag det verkar konstigt, är man verkligen berättigad till att bära en sådan basker när man inte gör en "riktig" vpl?

Under sin GU tillhör de det utbildande förbandet, tex Livgardet, i19 etc. Då bär de helt enkelt märken och tillbehör för det förband de genomför sin utbildning för. Sedan när/om de blir placerade i hemvärnet anlägger soldaten de tecken och symboler som är aktuellt för resp hemvärnsförband. Detta med att vara berättigad eller inte är bara så korkad frågeställning så jag vet inte vad jag ska säga... Men för att hålla BG på forumet glada så lägger vi ned detta med riktigt vpl, berättigad etc.

Under sin GU tillhör de det utbildande förbandet, tex Livgardet, i19 etc. Då bär de helt enkelt märken och tillbehör för det förband de genomför sin utbildning för. Sedan när/om de blir placerade i hemvärnet anlägger soldaten de tecken och symboler som är aktuellt för resp hemvärnsförband. Detta med att vara berättigad eller inte är bara så korkad frågeställning så jag vet inte vad jag ska säga... Men för att hålla BG på forumet glada så lägger vi ned detta med riktigt vpl, berättigad etc.

Tack för svaret, det klargjorde frågan. Och jag ska försöka att inte komma med "korkade frågeställningar" i framtiden. :camo:

Blir gsu-hv plutonen tilldelad endast utbildningsgruppens basker (HV-baskern) eller får dem ut (efter avklarat baskerprov) någon annan sort?

Tack på förhand!

Men för att försöka att få klartecken i frågan; Blir man tilldelad hemvärnsbaskern efter avklarad gsu-hv?

Är det någon här som vet varför den förra hv-gsu'n lades ner efter 2004?

Har för mig att de gsu-hv som gjorts tidigare har varit pilot-projekt. 2010 års gsu-hv är väll frukten av alla försök som gjorts i vissa utbildningsgrupper.

Är det någon här som vet varför den förra hv-gsu'n lades ner efter 2004?

det har den inte linky till relevant mil.se-sida

Jo den lades ner efter 2004. Men år 2006 så startades den igen fast då i hemvärnets egen regim och på nerlagda regementen.

Så min fråga kvarstår. Varför lades den ner?