A2Keltainen Posted February 3, 2010 Report Share Posted February 3, 2010 Kolla i botten på femte kollumnen från vänster så ska du få se den kartikon som alla stabsassistenter drömmer mardrömmar om. Hur ser kartikonen ut for en Bordel Militaire de Campagne? For er som inte ar bekanta med dessa stolta faltforband: http://en.wikipedia.org/wiki/Bordel_militaire_de_campagne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kryptörn Posted February 3, 2010 Report Share Posted February 3, 2010 (edited) Tysk läsövning: Tragtiere im Einsatz. Edited February 3, 2010 by Kryptörn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordor Posted August 17, 2010 Report Share Posted August 17, 2010 Landstigningsbåt av model vägfärja? borde man kunna köra på en del grejer, t.ex ett antal CV90s Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted August 18, 2010 Report Share Posted August 18, 2010 Landstigningsbåt av model vägfärja? borde man kunna köra på en del grejer, t.ex ett antal CV90s Jag är säker på att jag såg ett sådant flytetyg i splintermålning i någon marinkalender eller liknande nar jag gjorde lumpen på 1990-talet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted August 18, 2010 Report Share Posted August 18, 2010 Det är väl till och med så att i krig så säger FM till Vägverket att "All your färja are belong to us!" I alla fall så misstänker jag att det är eller var så på den gamla goda/onda tiden. En "normalstor" vägfärja tar 150-200 ton, men det finns större som tar 400 ton, och en tar rent av 698 ton (GullBritt, som går Gullmarsleden vid Lysekil). En sådan kan ju viktmässigt i alla fall ta ett halvt kompani stridsfordon åt gången. Sen finns det ju småfärjor som tar 20 ton, och dessa är nog lite för klena för ett fullt utrustat stridsfordon. Nackdelen ( i alla fall en av dem) som vägfärjan har kontra ett landstigningsfartyg är väl att färjan har propellrar fram och bak, vilket resulterar i att de främre propellrarna går sönder om man ska landsätta på en strand a'la invasionslandstigning. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ormtunga Posted August 24, 2010 Report Share Posted August 24, 2010 Jodå, det stämmer att vägfärjor är/har varit krigsplacerade, i en del fall för att fungera som reservförbindelse när broar (till exempel broarna över Göta Älv genom GBG) slogs ut av bombflyg. Min källa (familjen) var smått skeptisk till konceptet: om man kan träffa en bro med bomber är det väl inte omöjligt att slå ut en gulmålad färja heller... Funktionen övades nog senast på åttiotalet. Men det stämmer alldeles utmärkt att till exempel Britt (eller vad hon heter den här veckan, Gullbritt är i alla fall det urspungliga namnet) säkert är ett bra alternativ för transport av stridsfordon. Men då ska man nog skaka fram nya besättningar som inte knorrar om ADR-klassningen på fordonens last... "Våldsam landstigning med stridsvagn från Strömmen? Javisst! Vänta litet nu, har ni sprängmedel i vagnarna? Då kör vi bara två åt gången..." Men om man gillar konceptet är det väl bara att bygga HMS Heimdal i skala 5:1, och transportera skyttet i en eskader båtar m/Rödnäbba //Ormtunga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted August 24, 2010 Report Share Posted August 24, 2010 Stridsfordon är ju ett undantag för ADR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted August 24, 2010 Report Share Posted August 24, 2010 Fråga angående vägfärjorna; var deras normala besättning krigsplacerade i driftvärnet à la lokchaffisar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Båtskuffarn Posted August 24, 2010 Report Share Posted August 24, 2010 Finska flottans transportpråmar verkar ha haft vägfärjor som inspirationskälla, totaltonnaget fullastat ligger på runt 250-300 ton Dessutom så ska vi inte glömma marinens besatthet av minor, vilket gjort att de utrustats så att de också kan ta en last om 20 minor också om det skulle krävas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted August 24, 2010 Report Share Posted August 24, 2010 Men om man gillar konceptet är det väl bara att bygga HMS Heimdal i skala 5:1... HMS Heimdal, så hette hon ja! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zimme Posted August 25, 2010 Report Share Posted August 25, 2010 Raketartilleri på Bv 206?? skruva några 6tums rör på bakvagnen och sen tuta å kör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ormtunga Posted August 26, 2010 Report Share Posted August 26, 2010 Fråga angående vägfärjorna; var deras normala besättning krigsplacerade i driftvärnet à la lokchaffisar? Den frågan är litet knepigare, ska man spekulera kan man anta att de var just det. Slå Färjerederiet en pling och fråga? Det finns, uppenbarligen, människor kvar i verksamheten som var med när det begav sig. //Ormtunga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted August 27, 2010 Report Share Posted August 27, 2010 Raketartilleri på Bv 206?? skruva några 6tums rör på bakvagnen och sen tuta å kör. Intressant idé. Hur mycket väger "raketklossen" till en BM-21 eller Batteleur, och hur mycket last kan en Bv 206 dra på sitt flak? Är det någon som kan komma något som gör idéen icke-fungerande rent tekniskt? Jag antar/utgår ifrån att man fäller ned stöd i marken när man avfyrar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted August 27, 2010 Report Share Posted August 27, 2010 Hej! Du! Ja, du! Gillade Du Pvpj 1110 på Pvbv 2062 och Pvpjtgb 9031? Då kommer du att älska Atomskräck 11; ett unikt samarbete mellan A2Keltainen AB, Förenade Fabriksverken, Hägglunds & Söner, och NOHAB. Atomskräck 11 består av en svensktillverkad trimmad version av; Davy Crockett monterad på Ditt val av Bv 206 eller Tgb 903. Med Atomskräck 11 så får de svenska utlandsförbanden ett smidigt vapensystem för att hantera ett brett spektrum av konflikter, som exempelvis en vägspärr uppsatt av rebeller i Afrika, innan de kan blossa upp till något större och värre. Atomskräck 11; när Du bryr dig om freden och jobben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zimme Posted August 27, 2010 Report Share Posted August 27, 2010 enligt http://en.wikipedia.org/wiki/BM-21_Grad så väger en Bm-21 13,71 ton inlk lastbil. själva bilen väger 5,5 ton. En 206:a behöver dock inte ha vridbar lavett eftersom sidriktningen kan göras av midjestyrningen. visst är206.ans lastvikt en nackdel men ett sånt system borde vara billigt eftersom det finns/fanns massor med 206:or och raketsystemet är ju inte direkt supeduperstat-of-the-art hightecnology (atombazookan undantaget) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
109 Eken Posted August 27, 2010 Report Share Posted August 27, 2010 Hmm...nånstans i min dammiga hjärna vill jag minnas att det har bedrivits försök med rakart i sverige och att det var tänkt att bv206 skulle varit plattformen om ett ev. inköp skulle blivit av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted August 28, 2010 Report Share Posted August 28, 2010 (edited) Mer information om sydafrikanska Bateleur, vars raketer jag nämnde som alternativ till BM-21s raketer, finns här: http://www.military-today.com/artillery/bateleur.htm Det faktumet att både Bateleur och BM-21 har förhållandevis små raketer, erbjuder stor flexibilitet vad gäller hur många avfyrningstuber man väljer att ha på fordonet, och i vilken konfiguration (kvadrat, icke-kvadratisk rektangel, triangel, etc) man monterar dem. När vi ändå diskuterar raketartilleri och udda saker: I den stora klumpen med dokument om kriget i Afghanisten som Wikileaks publicerade, så finns ett intressant exempel på kreativt användande av HIMARS, där det använts av specialförband för fjärrbekämpning av en enskild individ som ansågs vara ett viktigt mål. Gå till; http://wardiary.wikileaks.org/afg/event/2007/06/AFG20070617n853.html och sök efter "HIMARS" för att läsa mer om fallet. Edit: En del raketartilleri kan ju även användas för direkt eld. Jag har läst om stridserfarenheter av sovjetisk/rysk direkt eld med TOS-1; http://en.wikipedia.org/wiki/TOS-1 och det är idel lovord för både den fysiska och den psykiska effekten på fienden. Edited August 28, 2010 by A2Keltainen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted August 28, 2010 Report Share Posted August 28, 2010 Är det ok att föreslå skämtfordon som inte skulle vara bra? Prostatastridsvagn Enpersoners lätt pansrad bekvämlighetsstridsvagn i miniformat för HV-soldater i övre medelåldern utrustad med eberspächer, kaffebryggare och en känslig FM radio med lång antenn som kan ta in Lugna favoriter. Norrlandscooter Enbart högväxlad snöscooter med JATO för snabb start från stillastånde. Utrustad med två hållare för studsare och en spade som inte används för att gräva ner rovdjur, föraren tiger alltid. Hangarfartygspråm En 600 m lång och 40 m bred betongpråm som kan basera en division Gripen. Med bogsering av de som ger lägsta anbudet vid behov av insats hinner den fram till ett operationsområde långt innan den politiska processen om att delta i en insats är klar och sedan kan den köras på grund och skänkas som SIDA hjälp. Dubbelsidovagnsordonansmotorcykel Med två sidovagnar flerdubbas bandbredden för meddelanden och sedan ordonansmotorcyklarna är de enda fordon som alltid funkar garanterar det leveranserna av pizza vid normala HV övningar. Gengasgalt Det enda stridsfordonet som stödjs av miljöpartiet. Det aggressiva pansaret som kan provocera fienden har plockats bort för att lätta fordonet så det kan bära ett gengasaggregat och det har både handsågar och yxor för bränsleförsörjning i fält. Kajakdykbåt Som vanliga kajaker men tungt lastade attackdykare paddlar dem upp och ner för att fullständigt överraska fienden. FM-logger Timmerskördare modifierad med fliskross, schaktblad och eldkastare för mobil demobilisering och destruktion av materiel och anläggningar. Den låga hastigheten och stora bredden på fordonet gör att den vid transport även stoppar och försenar all biltrafik. Think-tank Dubbeldäckarbuss med både bloggare och försvarsmaktsstab som med hjälp av en överladdad dieselmotor snabbt kan ingripa i varje given situation med överanalys och motstridiga råd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted August 29, 2010 Report Share Posted August 29, 2010 (edited) Kajakdykbåt Som vanliga kajaker men tungt lastade attackdykare paddlar dem upp och ner för att fullständigt överraska fienden. Det är "inga problem" att paddla en kajak upp och ner i dagens utförande... gäller bara att ha med sig tillräckligt luftförråd, och anpassa regulatorer för att vara upp och ner Edited August 29, 2010 by Fu Dahlberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted August 29, 2010 Report Share Posted August 29, 2010 Kajakdykbåt Som vanliga kajaker men tungt lastade attackdykare paddlar dem upp och ner för att fullständigt överraska fienden. http://www.underwatertrust.org.uk/chariots/sleeping-beauty http://en.wikipedia.org/wiki/Sleeping_Beauty_%28canoe%29 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted August 30, 2010 Report Share Posted August 30, 2010 Är det ok att föreslå skämtfordon som inte skulle vara bra? FM-logger Timmerskördare modifierad med fliskross, schaktblad och eldkastare för mobil demobilisering och destruktion av materiel och anläggningar. Den låga hastigheten och stora bredden på fordonet gör att den vid transport även stoppar och försenar all biltrafik. Think-tank Dubbeldäckarbuss med både bloggare och försvarsmaktsstab som med hjälp av en överladdad dieselmotor snabbt kan ingripa i varje given situation med överanalys och motstridiga råd. Heheeee, jag gravar mig harmynt så jag kissar på mig! Dessa kallas inte "skämtfordon", utan snarare "anpassade fordon". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lampros Posted August 30, 2010 Report Share Posted August 30, 2010 enligt http://en.wikipedia.org/wiki/BM-21_Grad så väger en Bm-21 13,71 ton inlk lastbil. själva bilen väger 5,5 ton. En 206:a behöver dock inte ha vridbar lavett eftersom sidriktningen kan göras av midjestyrningen. visst är206.ans lastvikt en nackdel men ett sånt system borde vara billigt eftersom det finns/fanns massor med 206:or och raketsystemet är ju inte direkt supeduperstat-of-the-art hightecnology (atombazookan undantaget) 206:a som lavett för MLRS, den bilden minns jag också. Omslag på ett nr av Arménytt ca 1986, provskjutning på Älvdalens skjutfält. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkjak Posted September 15, 2010 Author Report Share Posted September 15, 2010 Jedi-BAMSE Kort och gott en svensk, mycket enklare variant av Star Wars-systemet. Skjut upp en satellit med radar och en drös modifierade luftvärnsrobotar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smeghead Posted September 15, 2010 Report Share Posted September 15, 2010 Jedi-BAMSE Kort och gott en svensk, mycket enklare variant av Star Wars-systemet. Skjut upp en satellit med radar och en drös modifierade luftvärnsrobotar. Och hur i helvete går "enklare" och "robotförsvar" ihop? Är du över huvud taget medveten om vilka hastigheter vi snackar om här? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkjak Posted September 15, 2010 Author Report Share Posted September 15, 2010 (edited) Och hur i helvete går "enklare" och "robotförsvar" ihop? Är du över huvud taget medveten om vilka hastigheter vi snackar om här? Jag syftar inte på att det är enkelt. Jag syftar på att det borde vara mindre komplicerat än USA's Star Wars. Och nu menar jag inte enbart varför Sverige inte har utvecklat ett sådant system. Varför anser exempelvis USA att det är en bra idé att skjuta ner kärnvapen med robotar som avfyras från marken, snarare än att avfyra dom från satelliter? Edited September 16, 2010 by darkjak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted September 16, 2010 Report Share Posted September 16, 2010 enligt http://en.wikipedia.org/wiki/BM-21_Grad så väger en Bm-21 13,71 ton inlk lastbil. själva bilen väger 5,5 ton. En 206:a behöver dock inte ha vridbar lavett eftersom sidriktningen kan göras av midjestyrningen. visst är206.ans lastvikt en nackdel men ett sånt system borde vara billigt eftersom det finns/fanns massor med 206:or och raketsystemet är ju inte direkt supeduperstat-of-the-art hightecnology (atombazookan undantaget) 206:a som lavett för MLRS, den bilden minns jag också. Omslag på ett nr av Arménytt ca 1986, provskjutning på Älvdalens skjutfält. Den var väl med på förevisningen 1990 om jag inte minns fel? Jag tror mig ha sett CA's förevisningsskjutning stegrad med 10,5:or, 77:or, MLRS och avslutat med Lätt Attack. Eller har krutångorna dämpat mina sinnen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted September 16, 2010 Report Share Posted September 16, 2010 Och hur i helvete går "enklare" och "robotförsvar" ihop? Är du över huvud taget medveten om vilka hastigheter vi snackar om här? Jag syftar inte på att det är enkelt. Jag syftar på att det borde vara mindre komplicerat än USA's Star Wars. Och nu menar jag inte enbart varför Sverige inte har utvecklat ett sådant system. Varför anser exempelvis USA att det är en bra idé att skjuta ner kärnvapen med robotar som avfyras från marken, snarare än att avfyra dom från satelliter? Eftersom det är billigare. Dessutom hade man när SDI-projektet genomfördes fortfarande ABM-avtalet att ta hänsyn till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MadLuna Posted September 16, 2010 Report Share Posted September 16, 2010 Hmm...nånstans i min dammiga hjärna vill jag minnas att det har bedrivits försök med rakart i sverige och att det var tänkt att bv206 skulle varit plattformen om ett ev. inköp skulle blivit av. Var det inte LARS (Light Artillery Rocket System) man hade en mindre test installation av på en bv206? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt.Nilsson Posted September 19, 2010 Report Share Posted September 19, 2010 jag vill ha M203granaterna med fallskärm och innbyggd kamera, gärna värmekamera. Vet att det testades men de borde ju funka klockrent i vindstilla väder. Mono NVG glasögonen där de fått ihop värmekamera och Gen4 bildförstärkare i samma lilla paket tycker jag också alla borde ha. Skall tydligen också finnas men amerikanarna vägrar ju låta andra nationer köpa sakerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ormtunga Posted September 21, 2010 Report Share Posted September 21, 2010 jag vill ha M203granaterna med fallskärm och innbyggd kamera, gärna värmekamera. Vet att det testades men de borde ju funka klockrent i vindstilla väder. Mono NVG glasögonen där de fått ihop värmekamera och Gen4 bildförstärkare i samma lilla paket tycker jag också alla borde ha. Skall tydligen också finnas men amerikanarna vägrar ju låta andra nationer köpa sakerna. What? Vägrar de sälja något? USA? Det stora landet som gav oss Elvis och människor som blir feta även om de är fattiga? Källa på det? //Ormtunga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.