Jump to content

Varför inte-tråden. Vapensystem som borde finnas men aldrig producerats


Recommended Posts

Kolla i botten på femte kollumnen från vänster så ska du få se den kartikon som alla stabsassistenter drömmer mardrömmar om.

 

Hur ser kartikonen ut for en Bordel Militaire de Campagne? :baskerPa:

 

For er som inte ar bekanta med dessa stolta faltforband:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Bordel_militaire_de_campagne

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 139
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 6 months later...
Landstigningsbåt av model vägfärja? borde man kunna köra på en del grejer, t.ex ett antal CV90s

Jag är säker på att jag såg ett sådant flytetyg i splintermålning i någon marinkalender eller liknande nar jag gjorde lumpen på 1990-talet.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl till och med så att i krig så säger FM till Vägverket att "All your färja are belong to us!" :)

 

I alla fall så misstänker jag att det är eller var så på den gamla goda/onda tiden.

 

En "normalstor" vägfärja tar 150-200 ton, men det finns större som tar 400 ton, och en tar rent av 698 ton (GullBritt, som går Gullmarsleden vid Lysekil). En sådan kan ju viktmässigt i alla fall ta ett halvt kompani stridsfordon åt gången. Sen finns det ju småfärjor som tar 20 ton, och dessa är nog lite för klena för ett fullt utrustat stridsfordon.

 

Nackdelen ( i alla fall en av dem) som vägfärjan har kontra ett landstigningsfartyg är väl att färjan har propellrar fram och bak, vilket resulterar i att de främre propellrarna går sönder om man ska landsätta på en strand a'la invasionslandstigning.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Jodå, det stämmer att vägfärjor är/har varit krigsplacerade, i en del fall för att fungera som reservförbindelse när broar (till exempel broarna över Göta Älv genom GBG) slogs ut av bombflyg. Min källa (familjen) var smått skeptisk till konceptet: om man kan träffa en bro med bomber är det väl inte omöjligt att slå ut en gulmålad färja heller... Funktionen övades nog senast på åttiotalet.

 

Men det stämmer alldeles utmärkt att till exempel Britt (eller vad hon heter den här veckan, Gullbritt är i alla fall det urspungliga namnet) säkert är ett bra alternativ för transport av stridsfordon. Men då ska man nog skaka fram nya besättningar som inte knorrar om ADR-klassningen på fordonens last... "Våldsam landstigning med stridsvagn från Strömmen? Javisst! Vänta litet nu, har ni sprängmedel i vagnarna? Då kör vi bara två åt gången..." :navy:

 

Men om man gillar konceptet är det väl bara att bygga HMS Heimdal i skala 5:1, och transportera skyttet i en eskader båtar m/Rödnäbba :D

 

//Ormtunga

Link to comment
Share on other sites

Finska flottans transportpråmar verkar ha haft vägfärjor som inspirationskälla, totaltonnaget fullastat ligger på runt 250-300 ton

 

Dessutom så ska vi inte glömma marinens besatthet av minor, vilket gjort att de utrustats så att de också kan ta en last om 20 minor också om det skulle krävas.

 

Ship+Photo+Kampela+2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fråga angående vägfärjorna; var deras normala besättning krigsplacerade i driftvärnet à la lokchaffisar?

 

Den frågan är litet knepigare, ska man spekulera kan man anta att de var just det. Slå Färjerederiet en pling och fråga? Det finns, uppenbarligen, människor kvar i verksamheten som var med när det begav sig.

 

//Ormtunga

Link to comment
Share on other sites

Raketartilleri på Bv 206?? skruva några 6tums rör på bakvagnen och sen tuta å kör.

 

Intressant idé. Hur mycket väger "raketklossen" till en BM-21 eller Batteleur, och hur mycket last kan en Bv 206 dra på sitt flak? Är det någon som kan komma något som gör idéen icke-fungerande rent tekniskt? Jag antar/utgår ifrån att man fäller ned stöd i marken när man avfyrar.

Link to comment
Share on other sites

Hej! Du! Ja, du! Gillade Du Pvpj 1110 på Pvbv 2062 och Pvpjtgb 9031? Då kommer du att älska Atomskräck 11; ett unikt samarbete mellan A2Keltainen AB, Förenade Fabriksverken, Hägglunds & Söner, och NOHAB. Atomskräck 11 består av en svensktillverkad trimmad version av;

 

Davy Crockett

 

monterad på Ditt val av Bv 206 eller Tgb 903. Med Atomskräck 11 så får de svenska utlandsförbanden ett smidigt vapensystem för att hantera ett brett spektrum av konflikter, som exempelvis en vägspärr uppsatt av rebeller i Afrika, innan de kan blossa upp till något större och värre. Atomskräck 11; när Du bryr dig om freden och jobben.

Link to comment
Share on other sites

enligt http://en.wikipedia.org/wiki/BM-21_Grad så väger en Bm-21 13,71 ton inlk lastbil. själva bilen väger 5,5 ton.

En 206:a behöver dock inte ha vridbar lavett eftersom sidriktningen kan göras av midjestyrningen.

 

visst är206.ans lastvikt en nackdel men ett sånt system borde vara billigt eftersom det finns/fanns massor med 206:or och raketsystemet är ju inte direkt supeduperstat-of-the-art hightecnology (atombazookan undantaget)

Link to comment
Share on other sites

Mer information om sydafrikanska Bateleur, vars raketer jag nämnde som alternativ till BM-21s raketer, finns här:

 

http://www.military-today.com/artillery/bateleur.htm

 

Det faktumet att både Bateleur och BM-21 har förhållandevis små raketer, erbjuder stor flexibilitet vad gäller hur många avfyrningstuber man väljer att ha på fordonet, och i vilken konfiguration (kvadrat, icke-kvadratisk rektangel, triangel, etc) man monterar dem.

 

 

När vi ändå diskuterar raketartilleri och udda saker: I den stora klumpen med dokument om kriget i Afghanisten som Wikileaks publicerade, så finns ett intressant exempel på kreativt användande av HIMARS, där det använts av specialförband för fjärrbekämpning av en enskild individ som ansågs vara ett viktigt mål. Gå till;

 

http://wardiary.wikileaks.org/afg/event/2007/06/AFG20070617n853.html

 

och sök efter "HIMARS" för att läsa mer om fallet.

 

 

Edit:

 

En del raketartilleri kan ju även användas för direkt eld. Jag har läst om stridserfarenheter av sovjetisk/rysk direkt eld med TOS-1;

 

http://en.wikipedia.org/wiki/TOS-1

 

och det är idel lovord för både den fysiska och den psykiska effekten på fienden.

Edited by A2Keltainen
Link to comment
Share on other sites

Är det ok att föreslå skämtfordon som inte skulle vara bra?

 

 

Prostatastridsvagn

 

Enpersoners lätt pansrad bekvämlighetsstridsvagn i miniformat för HV-soldater i övre medelåldern utrustad med eberspächer, kaffebryggare och en känslig FM radio med lång antenn som kan ta in Lugna favoriter.

 

 

Norrlandscooter

 

Enbart högväxlad snöscooter med JATO för snabb start från stillastånde. Utrustad med två hållare för studsare och en spade som inte används för att gräva ner rovdjur, föraren tiger alltid.

 

 

Hangarfartygspråm

 

En 600 m lång och 40 m bred betongpråm som kan basera en division Gripen. Med bogsering av de som ger lägsta anbudet vid behov av insats hinner den fram till ett operationsområde långt innan den politiska processen om att delta i en insats är klar och sedan kan den köras på grund och skänkas som SIDA hjälp.

 

 

 

Dubbelsidovagnsordonansmotorcykel

 

Med två sidovagnar flerdubbas bandbredden för meddelanden och sedan ordonansmotorcyklarna är de enda fordon som alltid funkar garanterar det leveranserna av pizza vid normala HV övningar.

 

 

 

Gengasgalt

 

Det enda stridsfordonet som stödjs av miljöpartiet. Det aggressiva pansaret som kan provocera fienden har plockats bort för att lätta fordonet så det kan bära ett gengasaggregat och det har både handsågar och yxor för bränsleförsörjning i fält.

 

 

Kajakdykbåt

 

Som vanliga kajaker men tungt lastade attackdykare paddlar dem upp och ner för att fullständigt överraska fienden.

 

 

FM-logger

 

Timmerskördare modifierad med fliskross, schaktblad och eldkastare för mobil demobilisering och destruktion av materiel och anläggningar. Den låga hastigheten och stora bredden på fordonet gör att den vid transport även stoppar och försenar all biltrafik.

 

 

Think-tank

 

Dubbeldäckarbuss med både bloggare och försvarsmaktsstab som med hjälp av en överladdad dieselmotor snabbt kan ingripa i varje given situation med överanalys och motstridiga råd.

Link to comment
Share on other sites

 

Kajakdykbåt

 

Som vanliga kajaker men tungt lastade attackdykare paddlar dem upp och ner för att fullständigt överraska fienden.

Det är "inga problem" att paddla en kajak upp och ner i dagens utförande... gäller bara att ha med sig tillräckligt luftförråd, och anpassa regulatorer för att vara upp och ner ;-)

Edited by Fu Dahlberg
Link to comment
Share on other sites

Är det ok att föreslå skämtfordon som inte skulle vara bra?

 

FM-logger

 

Timmerskördare modifierad med fliskross, schaktblad och eldkastare för mobil demobilisering och destruktion av materiel och anläggningar. Den låga hastigheten och stora bredden på fordonet gör att den vid transport även stoppar och försenar all biltrafik.

 

 

Think-tank

 

Dubbeldäckarbuss med både bloggare och försvarsmaktsstab som med hjälp av en överladdad dieselmotor snabbt kan ingripa i varje given situation med överanalys och motstridiga råd.

Heheeee, jag gravar mig harmynt så jag kissar på mig!

Dessa kallas inte "skämtfordon", utan snarare "anpassade fordon". :D

Link to comment
Share on other sites

enligt http://en.wikipedia.org/wiki/BM-21_Grad så väger en Bm-21 13,71 ton inlk lastbil. själva bilen väger 5,5 ton.

En 206:a behöver dock inte ha vridbar lavett eftersom sidriktningen kan göras av midjestyrningen.

 

visst är206.ans lastvikt en nackdel men ett sånt system borde vara billigt eftersom det finns/fanns massor med 206:or och raketsystemet är ju inte direkt supeduperstat-of-the-art hightecnology (atombazookan undantaget)

 

206:a som lavett för MLRS, den bilden minns jag också. Omslag på ett nr av Arménytt ca 1986, provskjutning på Älvdalens skjutfält.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jedi-BAMSE

Kort och gott en svensk, mycket enklare variant av Star Wars-systemet. Skjut upp en satellit med radar och en drös modifierade luftvärnsrobotar.

 

Och hur i helvete går "enklare" och "robotförsvar" ihop? Är du över huvud taget medveten om vilka hastigheter vi snackar om här?

Link to comment
Share on other sites

Och hur i helvete går "enklare" och "robotförsvar" ihop? Är du över huvud taget medveten om vilka hastigheter vi snackar om här?

Jag syftar inte på att det är enkelt. Jag syftar på att det borde vara mindre komplicerat än USA's Star Wars. Och nu menar jag inte enbart varför Sverige inte har utvecklat ett sådant system. Varför anser exempelvis USA att det är en bra idé att skjuta ner kärnvapen med robotar som avfyras från marken, snarare än att avfyra dom från satelliter?

Edited by darkjak
Link to comment
Share on other sites

enligt http://en.wikipedia.org/wiki/BM-21_Grad så väger en Bm-21 13,71 ton inlk lastbil. själva bilen väger 5,5 ton.

En 206:a behöver dock inte ha vridbar lavett eftersom sidriktningen kan göras av midjestyrningen.

 

visst är206.ans lastvikt en nackdel men ett sånt system borde vara billigt eftersom det finns/fanns massor med 206:or och raketsystemet är ju inte direkt supeduperstat-of-the-art hightecnology (atombazookan undantaget)

 

206:a som lavett för MLRS, den bilden minns jag också. Omslag på ett nr av Arménytt ca 1986, provskjutning på Älvdalens skjutfält.

 

Den var väl med på förevisningen 1990 om jag inte minns fel? Jag tror mig ha sett CA's förevisningsskjutning stegrad med 10,5:or, 77:or, MLRS och avslutat med Lätt Attack. Eller har krutångorna dämpat mina sinnen?

Link to comment
Share on other sites

Och hur i helvete går "enklare" och "robotförsvar" ihop? Är du över huvud taget medveten om vilka hastigheter vi snackar om här?

Jag syftar inte på att det är enkelt. Jag syftar på att det borde vara mindre komplicerat än USA's Star Wars. Och nu menar jag inte enbart varför Sverige inte har utvecklat ett sådant system. Varför anser exempelvis USA att det är en bra idé att skjuta ner kärnvapen med robotar som avfyras från marken, snarare än att avfyra dom från satelliter?

Eftersom det är billigare. Dessutom hade man när SDI-projektet genomfördes fortfarande ABM-avtalet att ta hänsyn till.

Link to comment
Share on other sites

Hmm...nånstans i min dammiga hjärna vill jag minnas att det har bedrivits försök med rakart i sverige och att det var tänkt att bv206 skulle varit plattformen om ett ev. inköp skulle blivit av.

 

Var det inte LARS (Light Artillery Rocket System) man hade en mindre test installation av på en bv206?

Link to comment
Share on other sites

jag vill ha M203granaterna med fallskärm och innbyggd kamera, gärna värmekamera. Vet att det testades men de borde ju funka klockrent i vindstilla väder.

 

Mono NVG glasögonen där de fått ihop värmekamera och Gen4 bildförstärkare i samma lilla paket tycker jag också alla borde ha.

Skall tydligen också finnas men amerikanarna vägrar ju låta andra nationer köpa sakerna.

Link to comment
Share on other sites

jag vill ha M203granaterna med fallskärm och innbyggd kamera, gärna värmekamera. Vet att det testades men de borde ju funka klockrent i vindstilla väder.

 

Mono NVG glasögonen där de fått ihop värmekamera och Gen4 bildförstärkare i samma lilla paket tycker jag också alla borde ha.

Skall tydligen också finnas men amerikanarna vägrar ju låta andra nationer köpa sakerna.

 

What? Vägrar de sälja något? USA? Det stora landet som gav oss Elvis och människor som blir feta även om de är fattiga? Källa på det?

 

//Ormtunga

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Varför inte-tråden. Vapensystem som borde finnas men aldrig producerats

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...