Jump to content
Sign in to follow this  
Guest

Militära registreringsnummer

Recommended Posts

Guest

I denna tråd ska vi försöka pungslå de gulsvarta skönheterna som pryder FM's fordon på alla dess gåtor.

 

De börjar ju se lite grådaskiga ut på sina dar, det är väl samma typsnitt på siffrorna nu som under 50-talet? De civila  nummerplåtarna byter ju utseende lite då och då. Senast i raden är ju de återvinningsbara aluminiumplåtarna vars typsnitt iochförsig är fulare än de som var i i slutet av 90-talet och början på detta årtusende men miljövänligare.

 

Behandlas de gulsvartprydda fordonen annorlunda i samhället än vanliga fordon vad gäller p-böter o sånt? Vilka fordon får ha militär reg.plåt? Tgbilarna har det väl inte? Vilken funktion har det att märka FM's fordon med annorlunda skyltar än civila? Ska det tillåtas att få döpa sin militära nummerplåt som t.ex BLÅGUL eller 91:AN eller ANNA-K?

 

Jag fick själv nyligen åka i en gulsvartprydd bil vid ett besök på F16 i Uppsala. Jag tror det var 30-gräns inne på området men när man skjussades omkring via taxibanor och sånt gick det 4X den farten kan jag säga.  :) Är det ett erkänt beteende att köra skiten ur FM's fordon? :)

 

/RP

Share this post


Link to post
Share on other sites

När jag som fordonsförare på (före detta) K1 i Stockholms innerstad blir skickad på körningar och kör FM-bil så kan det hända att man gasar på lite extra, men roligast av allt är att många lämnar företräde till en, antingen för att de vet att bilen är militär eller för att man sitter i uniform m/90 bakom ratten, vilket kanske ser lite skräckinjagande ut. Det är bara att tacka och ta emot.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Ang det här med att lämna företräde hände en lite anekdot i Boden när jag var där uppe som vissa säkert har hört innan:

 

Vi hade precis lastat av vagnarna från järnvägsvagnarna o skulle köra dem för egen maskin till I19. I en rondell var jag inte helt överens med en civil bilist om vem som hade företräde. Varpå jag frågade skytten:

"Skytten, står tornet verkligen kl 12?"

"Nej...men nu gör den det!"

 

Den civila bilisten la sig snällt bakom mig.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Militära fordon är inte registrerade på samma sätt som civila.

De behöver inte heller besiktigas på svensk bilprovning utan det sköts av försvarsmakten via grundtillsyn (GT).

 

Om man kör för fort med kronans fordon så har polisen full rätt att stoppa dig och ge dig böter.

 

Civila trafikbestämmelser vad gäller t.ex. max. hastighet gäller även för försvarets fordon.

 

Försvaret har vissa undantag från trafikkunggörelsen vad gäller t.ex. viktklassning, bredd, längd samt körkortskrav.

 

Det ställer å andra sidan högre krav från försvarets sida och regleras via de militära trafikbestämmelserna.

 

Försvaret har egna trafikinspektörer som tillsammans med civil polis eller själva kan utföra kontroller av försvarets fordon samt förare. (förarbevis, sömnregler, lastsäkring, fordonskontroll)

 

The Swede

Share this post


Link to post
Share on other sites
De börjar ju se lite grådaskiga ut på sina dar, det är väl samma typsnitt på siffrorna nu som under 50-talet?

Det är värre än så - om jag inte minns fel kom skyltarna redan på 20- eller 30-talet...

 

Samma trafikregler gäller ute i samhället för militärt registrerade fordon som för andra. Fordonens utrustning och beskaffenhet lyder dock inte under samma regler som civila sådana. Ej heller militära förarbevis.

 

Största skillnaden är att registreringen förs i det militära fordonsregistret och inte är direkt sökbart för farbror polisen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tycker nummerskyltarna är snygga.

 

Det stod i VPL-nytt får rätt länge sen att fordonen kan få parkeringsböter, men att parkeringsvakterna sällan bryr sig om att lappa dem för att det blir för mycket krångel att utreda vem som har kört fordonet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Två lumparpolare som låg på F16 fick P-bot på bilen de hade. Boten blev visst en fin inramad present till deras befäl när de muckade :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Nummerplåten talar oxå om, precis som den civila när det är dax för GT.  

På vissa plåtar talar det oxå om vilken typ av fordon det är ... tex strv122 har 122 i början av sina plåtar och PATGB har 203  osv..  

 

Alla fordon som är reggade ´med militära plåtar har oxå ett M-nummer och ingår därmed i en underhållskedja där tillbehör och likn kan kopplas till just den modellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kimster: Jo det är klart, men frågan är om någon orkar göra sig det besväret för att dela ut en p-bot.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tycker nummerskyltarna är snygga.

 

Det stod i VPL-nytt får rätt länge sen att fordonen kan få parkeringsböter, men att parkeringsvakterna sällan bryr sig om att lappa dem för att det blir för mycket krångel att utreda vem som har kört fordonet.

Håller med, klassisk design.

 

Om jag återigen skall vara lite petig så behöver inte P-vakterna veta vem som kört, då det är ägaransvar på parkeringsanmärkningen. Problemet är att det militära fordonsregistret inte är alldeles lätt att komma åt, så det blir lite jobbigt att veta vart man skall skicka påminnelsen. Att gissa på "ÖB, Lidingövägen 24, Stockholm" duger inte :), utan man måste knyta numret till fordonsuppgifterna. För att få dessa måste man ringa på telefontid till militära fordonsregistret, som säkert vill motringa och krångla eftersom registret i princip är hemligt - och det är ju jobbigt...

 

Vanliga fordonsregistret är kommunen uppkopplad till via data, så det är betydligt enklare.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Radagast

Kan någon bekräfta eller avfärda historien om att civila Volvobilar skulle plåtas om och tillfalla försvaret i händelse av krig?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kan någon bekräfta eller avfärda historien om att civila Volvobilar skulle plåtas om och tillfalla försvaret i händelse av krig?

Har aldrig hört talas om det. Låter vääääldigt osannolikt. Varför skulle dom göra det? Varför just volvo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nje pass på! Vilken volvo som helst kommer inte att tillhöra försvaret men precis som det finns krigsplacerade soldater finns det krigsplacerade volvobilar, grävmaskiner, lastbilar etc...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Min fars folkabuss var också krigsplacerad. Dessutom hade hans hund en krigsplaceringsorder. Men inte farsan! Undrar om han hade släppt iväg jycken?

 

För övrigt så gillar jag nummerplåtarna som de är. Allrahelst när de målas direkt på pansaret.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apropå nummerplåtar. Nån som lumpat i Skövde den senaste tiden och kanske sett en tgb 40 med nr 340228 eller pebborna 204301, 204304 och 204305?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Radagast

Jag hörde iaf att förr så fanns det ett system där man fick lite lägre pris på sin nyinköpta Volvo i utbyte mot att i händelse av krig, tvingas ge den till försvaret.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I mitt GU-förband hade vi en MC-ordonans på listorna (men som inte utbildades under mina år). Denna ordonans ansågs inte vara prioriiterad och fick därför inte nån terrängcykel krigsplacerad för sin tjänst. Han fick nöja sig med en Honda Goldwing! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
OT:

Satt och funderade på vad det skulle kunna stå på en personlig regplåt ifall man nu får för sej att skaffa en sån... GRG M48 kanske?

KSP 058, PSG 090, KSP 090 m.m skulle ju vara tufft på en "vanlig" nummerplåt.

 

Eller ABC 123 som tydligen finns på en Toyota Camry.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Våran Kapten hade GUN 556. Det vi undrade över var om man köpte bilen för bilens skull eller enbart för plåtarna. Tyvärr svarade han aldrig rakt på den frågan... =)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • By mskompass
      Vi har ett fordon som det står EP40-E på sidan vilket så vitt jag vet är att det tillhör ledningsplutonens fordon i 40:e hv var men finns det någon här som vet vad varje bokstav står för i förkortningen?
    • By Bosse
      Finns det något system i hur ett registreringsnummer tilldelas ett fordon?
      Kan man men någon slags "nyckel" utläsa exempelvis var ett fordon varit/är placerat. Län, förband eller liknande. Eller delades sifferkombinationerna ut slumpvis?
      Min fråga gäller visserligen fordon under andra världskriget men samma system gäller kanske idag.
      Förresten, heter det registreringsnummer eller är det bara civila noviser som kallar det så?
    • By vikingman
      Kalla krigets fordon
       
      Serie i åtta delar om militärhistoriska fordon från kalla krigets dagar med programledaren Melker Becker känd från serien Hemliga svenska rum.
      Första programmet handlar om Volvo Valpen. Del 2. Bandkanon 1. Del 3. Per Albin-bussen. Del 4. Militärcykeln M/42.
       
      Börjar ikväll söndag 140622 kl 19.50-20.00 på kanal Svt1.
       
      http://www.svt.se/kalla-krigets-fordon/se-program/tabla/
×
×
  • Create New...