Jump to content

Recommended Posts

Posted

Så, då var testdag1 avklarad. :):banana:clap:

Angående test 2, såhär står det på http://www.mil.se/sv/Arbete-och-utbildning...agningsprocess/ :

Test 2 är en intervjudel som består av professionsintervju och psykologintervju. I anslutning till intervjuerna genomförs en kommission.

Kan man förbereda sig till proffesionsintervjun på något sätt? Typ läsa på eller liknande?

Och vad innebär kommissionen?

• Replies 380
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Kan man förbereda sig till proffesionsintervjun på något sätt? Typ läsa på eller liknande?

Nej

Och vad innebär kommissionen?

Den innebär att psykologer och professionsintervjuare går igenom de sökande och ger dessa omdömen.

/K

Posted

Igår provade jag alla tester. Gjorde biptest för 1:a gången i mitt liv.

Var värre än jag trodde. Jag ansåg (innan igår) att jag hade hyfsad kondition

tack vare längskidor och liknande aktiviteter. Men jag var tvungen att bryta vid nivå 9.4.

Jag är övertygad om att jag kan pressa mig till minst nivå 9.11 vid provtillfället.

På styrketestet nådde jag 236 poäng, utan att göra upphoppet. Jag hade ingen lämplig

utrustning för att mäta hopphöjden.

Även där anser jag att jag bör kunna pressa upp poängen ytterligare.

Så, jag undrar över hur mina "konkurrenter" ligger till träningsmässigt, eller om du gjort proven?

(Nej tack, jag är inte intresserad av att höra hur dåligt tränad jag är, eller att jag suger i ren allmänhet.)

Posted

tack vare längskidor och liknande aktiviteter. Men jag var tvungen att bryta vid nivå 9.4.

Jag är övertygad om att jag kan pressa mig till minst nivå 9.11 vid provtillfället.

På styrketestet nådde jag 236 poäng, utan att göra upphoppet. Jag hade ingen lämplig

Så, jag undrar över hur mina "konkurrenter" ligger till träningsmässigt, eller om du gjort proven?

(Nej tack, jag är inte intresserad av att höra hur dåligt tränad jag är, eller att jag suger i ren allmänhet.)

Vet inte om jag är konkurrerande för de tjänster du sökt, och jag räknade inte ut några poäng, men jag prövade att göra de olika fysdelproven på gymmet häromdagen.

Tyckte att det var förvånansvärt lätt, och jag fixade max på allt förutom armhänget och rygglyftet, där det fortfarande gick relativt bra ändå. Får ta och göra om testet nästa vecka för att se hur mycket poäng det blir totalt.

Har som sagt inte heller gjort något beeptest sedan högstadiet vilket var för nästan 6 år sedan så jag kommer således inte ihåg vad jag fick för resultat, men då mil.se säger att det motsvarar ca 3 km på 14 minuter, borde det inte vara något större problem med tanke på vad jag presterat för tider på löpningarna under lumpen. Hittade även en ljudfil för testet så jag funderar på att någon gång nästa vecka ladda ner det och ta med det till närmaste idrottshall för att pröva var jag ligger någonstans. Återkommer med resultat!

Posted

Nej

Vad innebär proffesionsintervjun?

Såhär spontant känns det som att man sitter med nån officer motsv. inom sökt inrikting som frågar frågor om sökt den sökta inriktningen och om det yrket.

Någon som vet?

Posted

Det är ett samtal med ett eller ett par befäl där vederbörande ställer ett antal frågor för att utröna om du är en blivande kollega eller inget att ha. "Resultatet", bedömningen alltså, sammanfogas med det från psykologintervjun under kommisionen (där den sökande inte deltar).

/K

Posted

Jag har sökt markstrid - jägargruppchef.

Är det någon som vet vad det kommer att innehålla på ett ungefär?

Självklart förstår jag att mycket kommer vara ledarskap osv. Grunderna har jag ganska klart för mig, men vad mer kan det innehålla?

Kommer man inrikta sig på någon speciell befattning, t.ex efter en termin börjar befattningsutb och man får välja vad man vill hålla på med.

Eller kommer det vara grundläggande inom allt?

För att utbilda soldater krävs ju självklart att man har egen erfarenhet, hur mycket kommer man att få genomföra själv. T.ex o-plats bygge, spaning mm.

Nu är det ju första gången just den här utbildningen är uppe men jag vill inte ha en specifik bild av just jägarutbildningen, det räcker med att någon kan förklara lite mer grundläggande vad deras utbildning innehöll.

Som vanligt, svårt att uttrycka mina funderingar, men skrev nog tillräckligt för att ni ska fatta galoppen :P

/L

Posted

Du har ett av svaren i ditt egna inlägg:

Q:

Kommer man inrikta sig på någon speciell befattning

A:

Jag har sökt markstrid - jägargruppchef.
Posted
I min tät var det minst 4 som föll ifrån innan 8.8, var en 2-3 i de andra med vad jag förstått. Jag var den enda som skulle springa 9.11 men det sket sig (9:2), samt att det var en som sprang för jägare, men han orkade heller inte hela vägen fram (vilket var märkligt). Vet inte hur det såg ut med de högre kraven i de andra täterna förutom i en där alla klarade sig (tre skytte och två jägare).

Hörde inte om någon som föll ifrån på multitestet.

I min tät var vi 2 st som klarade 8,8 en sökte till jägare men han klarade inte det. gällande multitestet var det ungefär 4-5st som inte klarade det. vi var runt 20 st genomförde det. Jag pratade med en officer och han sa att ungefär hälften av alla åker på fystesterna. lite märkligt tycker jag för fystesterna klarar man om man bara vill men klarar man inte MHS så har man i alla fall gjort sitt bästa.

Posted
I min tät var vi 2 st som klarade 8,8 en sökte till jägare men han klarade inte det. gällande multitestet var det ungefär 4-5st som inte klarade det. vi var runt 20 st genomförde det. Jag pratade med en officer och han sa att ungefär hälften av alla åker på fystesterna. lite märkligt tycker jag för fystesterna klarar man om man bara vill men klarar man inte MHS så har man i alla fall gjort sitt bästa.

Fast kraven för att få 3 eller högre på MHS-provet är väl inte så blodiga heller?

/K

Posted

Fast kraven för att få 3 eller högre på MHS-provet är väl inte så blodiga heller?

/K

Nä inte direkt, men skulle man inte klara det så är det bara att acceptera att man är dum i huvudet eller haft sjukt otur .. :)

Posted
3 behöver man bara om man ska gå TA/OP. SpecOff räcker det med 1.

1!? Räcker det med 1?!

Är inte skalan normerad 1-9? I så fall räcker det väl med att kunna skriva sitt namn för att få 1?

/K

Posted
Förvånad över att du skriver att så många föll bort på multitestet, vad misslyckades dem med?

Det vet jag inte, var mitt uppe i mitt eget genomförande.

Posted
3 behöver man bara om man ska gå TA/OP. SpecOff räcker det med 1.

1!? Räcker det med 1?!

Är inte skalan normerad 1-9? I så fall räcker det väl med att kunna skriva sitt namn för att få 1?

/K

Jag tror inte det räcker med att skriva sitt namn för att räknas som att ha aktivt gjort testet... men jag kan ha fel.

OT: En klasskamrat hade 2 rätt av 134 möjliga på ett prov i ett språk-ämne, för- och efternamn. Han fick rätt eftersom det stod på utrikiska att han skulle skriva för- och efternamn där. Heja det!

Posted (edited)

Om man har 1 är man normalbegåvad. Detta berättade psykologen för mig i samband med intervjun efteråt.

Att hälften åker på fystesterna är fan skrämmande, säger en del om våran fysiska status som folk.

EDIT: Glömde

Edited by Steken
Posted
Om man har 1 är man normalbegåvad. Detta berättade psykologen för mig i samband med intervjun efteråt.

Då ljög nog psykologen för dig för 3 har varit gräns för antagning till YOP och är det fortsatt för OP tydligen. 3 är väl snarast att anse som den nedre gränsen för normalbegåvning (i jämförelsen i testgruppen).

Det finns trådar om MHS-provet så vi kan fortsätta där.

/K

Posted
Jo, det är en stanineskala.

När dinosaurierna gick omkring på jorden och jag skrev MHS-provet var ju de som skrev inte ett tvärsnitt av hela populationen, utan endast de som haft befälsbefattningar under värnplikten. De hade alltså sex eller bättre på inskrivningsprovet vid mönstringen. De sämsta på MHS-provet, som fick en etta där, hade alltså som lägst en sexa på inskrivningsprovet. Normeringen på MHS-provet var alltså annorlunda. Att kravet för att komma in på SOU nu är en etta hoppas jag är en följd av att MHS-provet har kvar sin gamla normering nu när även andra kategorier än tidigare kan tas in på SOU.

/mdn

Posted
Jo, det är en stanineskala.

När dinosaurierna gick omkring på jorden och jag skrev MHS-provet var ju de som skrev inte ett tvärsnitt av hela populationen, utan endast de som haft befälsbefattningar under värnplikten. De hade alltså sex eller bättre på inskrivningsprovet vid mönstringen. De sämsta på MHS-provet, som fick en etta där, hade alltså som lägst en sexa på inskrivningsprovet. Normeringen på MHS-provet var alltså annorlunda. Att kravet för att komma in på SOU nu är en etta hoppas jag är en följd av att MHS-provet har kvar sin gamla normering nu när även andra kategorier än tidigare kan tas in på SOU.

/mdn

Gjorde testerna förra året och fick hos psykologen förklarat för mig att inskrivningsprovet var numrerat så att 5 var befolkningssnittet och att 1 på MHS-provet motsvarade 5 på inskrivningen. Fick dock själv 7 på inskrivningsprovet och 8 på MHS-provet proven, vilket borta tala mot detta.

Posted

Jag gjorde proven för en vecka sen, och jag sprang 9.11 på Beeptestet (stannade där efter, man kan ju alltid kräma ur sig lite mer) och hade 405 poäng på Multitestet.

Innan jag kom dit var jag nervös som stryk och trodde jag skulle prestera skit. Jag sprang också lite sämre än 9.11 då jag provade dagen före, men man har alltid lite mer att ge "då det väl gäller". Multitestet gick väldigt bra för mig, var bättre tränad än jag trodde.

Dock måste jag säga att av dom 1750 pers som sökt SOU så har jag nu fått bekräftat att ungefär hälften är sökare som "tror sig" som jag graciöst la upp det.

Många söker typ för att "kolla vad dom kan" och många som var där har gjort lumpen för 2-3 år sen, eller t.om. 7-8 år sedan och tror att dom har bibehållit samma fysik som de hade under militärtjänst genom att jobba på ett bygge typ.

Jag skulle aldrig påstå att du är "given en plats" bara för att du klarar minimumkraven. Men stirra dig inte blind på hur många som har ansökt, för det är skrämmande många som inte klarar av minimumkraven ens. och allt över dem är meriterande.

Tillägg så har jag sökt Markstrid - GRK och Markstrid Skytte/spaning.

lycka till!

Posted

Jag gjorde proven för en vecka sen, och jag sprang 9.11 på Beeptestet (stannade där efter, man kan ju alltid kräma ur sig lite mer) och hade 405 poäng på Multitestet.

Innan jag kom dit var jag nervös som stryk och trodde jag skulle prestera skit. Jag sprang också lite sämre än 9.11 då jag provade dagen före, men man har alltid lite mer att ge "då det väl gäller". Multitestet gick väldigt bra för mig, var bättre tränad än jag trodde.

Dock måste jag säga att av dom 1750 pers som sökt SOU så har jag nu fått bekräftat att ungefär hälften är sökare som "tror sig" som jag graciöst la upp det.

Många söker typ för att "kolla vad dom kan" och många som var där har gjort lumpen för 2-3 år sen, eller t.om. 7-8 år sedan och tror att dom har bibehållit samma fysik som de hade under militärtjänst genom att jobba på ett bygge typ.

Jag skulle aldrig påstå att du är "given en plats" bara för att du klarar minimumkraven. Men stirra dig inte blind på hur många som har ansökt, för det är skrämmande många som inte klarar av minimumkraven ens. och allt över dem är meriterande.

Tillägg så har jag sökt Markstrid - GRK och Markstrid Skytte/spaning.

lycka till!

Kan någon berätta hur man räknar ut poängen på multitestet?

Tack

Posted

Från www.fhs.se

Push-ups (armböjningar - sträckningar)

Minst 8 max 28, du får 5 poäng för varje upprepning över 8

Sit-ups (buk)

Minst 10 max 60, du får 2 poäng för varje upprepning över 10

Vertikala upphopp (ben)

Minst 30 max 50, du får 5 poäng för varje centimeter över 30

Rygghäng

Minst 60 max 160, du får 1 poäng för varje sekund över 60

Armhäng

Minst 15 max 65, du får 2 poäng för varje sekund över 15

Posted

Hejsan

Jag har sökt markförsörjning, så jag skulle springa 8,8 och gjorde så. På multitestet fick jag 412 poäng. Men jag vet inte hur meriterande det är att få många poäng på multitestet.

Ha det gott och lycka till

Posted

Hur meriterande saker är... tja det är svårt att säga. Men om två individer har exakt samma meriter, vpl-betyg, civila betyg osv... Men en som sprang beeptestet på 8.8 och en annan på 9.11 nivån. Ja då kan det bli utslagsgivande.

Men i slutändan handlar det om att göra en total bedömning av varje individ. Där styrka och kondition är en faktor att ta hänsyn till. Att någon kanske inte ens klarar fys-grundkravet kan jag faktiskt bortse ifrån om andra meriter väger tungt. Men då ska det vara mycket omfattande och tunga meriter. Så mållås inte på fysiska krav, dock är det lätt att mäta sådant jmf med kanske annan civil kunskap.

Sedan tror jag att individer som är lite äldre har en helt annan livserfarenhet och civilkompetens som kan göra de mycket mer lämpad än individer som kommer direkt från GU...

Posted

Enligt de som höll i testerna på P4 så var de fysiska testerna väldigt viktiga för urvalsprocessen till SOU och inte speciellt viktiga för OP. För OP var de bara ett grundkrav som man var tvungen att klara för att vara behörig att söka. Tvärtom så var MHS-provet inte speciellt viktigt för SOU, där skulle man bara göra det, men för OP skulle man klara minst 3.

Jag fick i vilket fall som helst 277 poäng på multitestet, sprang till 9:7 på Beeptestet och fick en 5 på MHS-provet.

Posted

Det här MHS-provet (eller "generellt begåvningstest" som mil.se kallar det), hur ser det ut? Är det att likna vid det prov man gjorde vid mönstringen?

Posted
Det här MHS-provet (eller "generellt begåvningstest" som mil.se kallar det), hur ser det ut? Är det att likna vid det prov man gjorde vid mönstringen?

Ja, fast svårare...

Posted

Redovisar mina resultat också, gjorde tester på P7 för nån vecka sedan.

Beeptest 9.11 utan större problem, skrapade ihop drygt 400p på multitest.

MHS-prov gjorde jag för några år sen när jag sökte till flygförare, har för mig resultatet var 7.

Sökte till OP samt SOU skytte/spaning.