Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Vilket namnförslag ska vi välja?  

392 members have voted

1. 1. Vilket namnförslag ska vi välja?

• NATIONAL GARDET.
      67
    • NATIONELLA SKYDDS STYRKORNA
      79
    • TERRITORIALFÖRSVARET
      35
    • NATIONELLA BEREDSKAPS STYRKORNA
      90
    • BEREDSKAPS INFANTERIET
      17
    • FRIVILLIG GARDET
      19

Recommended Posts

Posted

Centralinfanteriet kanske? :baskerPa:

Tänkte just på att de ska verka inom ett visst område och så. :huh: Eller låter det obra?

Hm, när man tar det i munnen låter det som någonting sovjetiskt... Men vaddå, kalla kriget är ju förbi. :)

• Replies 146
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Strunta i att hitta på ett nytt namn på Hv! Bilda ett antal stridsgrupper sammansatta av fast anställd personal blandad med kortidsanställda, reservanställda och vpl. Allt annat beyder att vi hänger kvar i kallakrigs-tänkandet o har en fredsorg o en krigsorg.

På det här sättet blir alla enheter lika dugliga att skicka utomlands.

:Malaj:

Posted

En fin grej med USAs National Garde är ju att dom håller gamla anrika regementen/divisioner vid liv. Vore ju trevligt om t.ex. Dalregementet på något sätt skulle leva vidare under hemvärnets försorg.

Posted

Lol

extremt OT men iaf

när jag hörde lokal så kom jag att tänka på lokalvårdare,

när jag var mindre trodde jag att en lokalvårdare var en

sjuksköterska som vårdade t.ex. bara patienter på en

arbetsplats eller ett mindre område, alltså som

en distriktssköterska fast snäppet under, när jag fick veta att

det betydde städare blev jag väldigt besviken. :(

röstade på nationella beredskapsstyrkorna, låter bäst...

Posted

När man trycker på esc knappen raderas ALLT! Visste ni det? (Morr)

Vad man ofta glömmer när det gäller namnbyten är att de ofta är dyra.

Men visst, det kan vara bra med ett mer beskrivande namn än hemvärnet i dag.

Varför inte lägga till med namnet "försvarsmakten" som ju borde bli ledigt om ett tag? :clap:

Vad man kanske skulle tänka på är att få en förkortning som kan direktöversättas till engelska, det skulle underlätta vid kontakt med övriga nationer.

Jag kan inte hjälpa det men ordet garde klingar illa för mig, kanske beroende på det spanska guardia civil, tungt beväpnade män med löjliga plasthattar och iskalla fiskögon.

Säkerhet? Kan det vara ett bra ord?

Det kan ju användas både civ/mil.

Guest krp_caesar
Posted

Ska vi verkligen byta namn??? :wub: Menar varför ska vi inte ha kvar "Hemvärnet" som namn - det är ju något som folk vet vad det är. :clap:

Posted (edited)
Ska vi verkligen byta namn???  :wub: Menar varför ska vi inte ha kvar "Hemvärnet" som namn - det är ju något som folk vet vad det är.  :clap:

Så som jag ser det hela är ett namnbyte till för att markera en ny epok, jmf Krigsmakten => Försvarsmakten. Men innan man kan göra detta namnbyte bör man ha förbättrat den personliga utrustningen (pågår just nu) samt förbättrat fordons delen (motoriserat). samt även förbättra vapendelen (pågår, men går långsamt) När detta är gjort anser jag att man bör byta namn i syfte att markera en förändring.

Allternativet till att markera förändringen är en massivreklamkampanj för det NYA hemvärnet.... kanske en hel mission enbart bestående av HV-folk?

Edited by Fk Satan
Posted
Folk tror dom vet vad Hemvärnet är.

japp.

och det finns tyvär fortfarande en något för liten intern självsanering för att det skall räcka med ett namnbyte för att tvätta bort stämpeln hos gemene man.

det finns mängder av bra hv förband. jag skulle tippa på att huvuddelen av IP är väldigt bra, frågan är bara om det räcker.

jag röstar för Hemvärnet! varför skall det bytas nu? är det bara rekryteringsfrågan som styr? i såfall är man nog ute på fisens mosse.

när hemvärnet blivit det man strävar efter, dvs ett modernt fungerande förband med bred kompetens modern utr osv, först då kan man döpa om produkten.

*tycker jag*

Posted

När det gäller namnbyte av Hv osv

Varför inte bara döpa om det till Infanteriet och låta det behålla de äldre Inf regementenans standard och annat

Med hänsyn till att Hv till viss del har redan övertagit en stor del av de funktionerna som det gamla infanteriet hade innan.

Skillnaden är att Hv inte är Mek Inf utan vi får bruka en del äldre fordon model 20 bilar och annat som ej har ngt splitter skydd osv

Annars så finnes alternativet att döpa om Ip till Infanteriet och låta övriga Hv behålla det väl inkörda namnet.

Nackdel med det ovanstående alt är att det kommer att skapa två förband av ett och folk kan bli seriöst förvirrade samt att det riskerat att bli mer revirstrider om pengar och utrustning. Dvs det vanliga

Oavsett vad så kommer säkerligen det komma ett nytt namn och annat

Men det är lite retligt att de måste plöja ner en hel del cash i namn framtagande och annat som kunde brukas till vettigare saker som Hv behöver mer än ett nytt fräckt namn och logotyp för X miljoner osv.

Guest järv
Posted

Nationalgardet är det bästa förslaget. Givetvis ska det vara namnet på ett nytt reformerat hemvärn. I min mening skulle man mycket väl kunna ha två parallella organisationer.

Posted

Jag håller på att behålla Hemvärnet.

Varför?

Vi Värnar vårt Hemland... Hemvärnet.

Dessutom, historian bakom hur Hemvärnet uppkom är något som vi alla kan vara stolta över.

Fyller vi Hemvärnet med bra förband/enheter med bra materiell, bra folk och utmärkta, tuffa övningar så blir även Hemvärnet ett tufft/häftigt namn i tiden.

Det är bara att visa upp oss och göra reklam för Hemvärnet.

Rick

Posted

Verkar som många skäms lite för Hemvärnet, man måste stå upp för det man tror på..."STÅVÄRNET" kanske kan vara något då? :D Eller, för att modernisera namnet lite; www.hemvär.net" kanske? Skämt åsido, det är väl inte formen utan innehållet som räknas? :)

Posted
Jag tänker INTE rösta på ett särskrivet namn.

Sedan duger hemvärnet utmärkt för mig, annars lät lokalförsvaret bra.

Sedan tycker jag det är rent idiotiskt vad alla gör när de vill förnya sig: Byter namn och/eller loggor. Istället för att ändra innehållet, det som betyder något, så ändrar de ändrar de namn vilket leder till följande: De lyckas göra vissa personer irriterade eller besvikna, de som gillade namnet, men kommer ändå inte att intressera nya personer för innehållet är lika ointressant ändå. Se bara på SVT, böka runt och förstöra vissa saker, ändra andra, byta ut klassiska teman som alla kände igen till riktigt fula saker de tror är moderna (sett på Vetenskapens värld på sistone? Är det musik?).

Nej, lägg ork på att modernisera Hemvärnet och dra nytta av namnet och det faktum att nästan alla har hört talas om det.

LOL åt den posten. Hemvärnet om något har väl förändrats rätt kraftigt sen 1940 iaf. Gissar att du inte besitter någon kunskap om det efter som du skriver så. Anledningen till namnbyte är ju för att man vill låta modernare och ta bort "gammal gubbe med mauser" stämpeln hemvärnet har fått. I dagens hemvärn är medelåldern ca 30. jag själv är 22 och 6-7 av mina kompisar i samma insatspluton är under 25.

Hemvärnet är inte hemvärnet i den bemärkelse det var förut.

Det är en kvarleva från invasionsförsvaret som inte längre existerar. Varför låta folk tro att det är samma sak genom att ha samma namn?

De som är med i hemvärnet eller jobbat med hemvärnet vet ju vad det är i dagens läge. Alla andra tror att man blir SÄMRE av att vara med i hemvärnet, som om vem som helst som gjort lumpen är bättre än en hemvärnsman!

Det är just det som gör det så svårt för hemvärnet att rekrytera nytt folk.

Jag tyckte samtliga förslag var ganska bra, vissa bättre än andra.

Posted

Rätt att byta namn, som många redan påverkat är det fpr mycket gamla gubbar och mauser över Hemvärnet. Lite som de glada gubbarna i ´emliga armén eller något. Nej, amerikanerna har redan löst problemet åt oss. Nationalgardet är något bra "over there", och en given karriärmöjlighet redan i skolan. Så varför inte införa det tänket även här i Sverige?

Nationalgardet, rekryterat redan från Gymnasieskolan...

:D

Posted
En fin grej med USAs National Garde är ju att dom håller gamla anrika regementen/divisioner vid liv. Vore ju trevligt om t.ex. Dalregementet på något sätt skulle leva vidare under hemvärnets försorg.

Det fungerar ju så till viss del ialla fall.

När hemvärnet i dalarna går högvakt spelar musikkåren dalregementets marsch vid intåget på yttre borggården och man för dalregementets fana.

Hemvärnet i västerbergslagen (trakterna kring Ludvika för er som inte vet) använder kopparbergsbrigadens *) märke på ärmen och staben samt IP för saliga Tunabygdens Hv-bataljon gjorde också det ett tag.

Men det blir ju lite kluvet eftersom även Dalregementsgruppen vårdar regementets traditioner.

*) Kopparbergsbrigaden var den gamla, numera nedlagda, lokalförsvarsbrigaden som "ärvde" soldater och materiel från dalabrigaden. De båda brigaderna kallades allmänt i folkmun för "första och andra dalregementet".

Posted

Intressant

-att se vilka starka känslor en organisations namn väcker. :o

Har en fundering kring frågan: Om jag förstår saken rätt så önskar Hv namnbyte av skäl som; "lättare rekrytera" och "markera förändringen".

Möjligen även andra prestigeskäl högre i hierarkin. (låt det va osagt eftersom jag inte vill tro det) :)

Att ge en org. ett namn som avspeglar det man sysslar med är viktigt, annars kan man locka människor till org. vilka inte delar org. ´s värderingar.

Alltså ett stöddigt namn lockar stöddiga typer. Är det det vi vill?

Isf OK låt oss kalla Hv för killerbrigades eller nå´t :uzi Fast då slutar nog jag, som tycker att man inte behöver 3 olika ramboknivar dinglande i bältet under Hv-övning. :=o (ja ja, kalla mig surgubbe)

Markera en förändring kan göras även på andra sätt. Det viktigaste och bäst fungerande är hur människor inom org. uppför sig och vad de signalerar utåt genom sitt uppförande och vad de säger. :)

Jag tycker att vi spar de pengar som namnändring kostar och använder dem till god utrustning och meningsfulla övningar. Om vi har för mycket pengar kan vi använda dem till att låta Hv soldater visa sig bland civila i informations syfte.

Jag har talat

Posted
Intressant

-att se vilka starka känslor en organisations namn väcker. :o

Har en fundering kring frågan: Om jag förstår saken rätt så önskar Hv namnbyte av skäl som; "lättare rekrytera" och "markera förändringen".

Möjligen även andra prestigeskäl högre i hierarkin. (låt det va osagt eftersom jag inte vill tro det) :lala:

Att ge en org. ett namn som avspeglar det man sysslar med är viktigt, annars kan man locka människor till org. vilka inte delar org. ´s värderingar.

Alltså ett stöddigt namn lockar stöddiga typer. Är det det vi vill?

Isf OK låt oss kalla Hv för killerbrigades eller nå´t :uzi Fast då slutar nog jag, som tycker att man inte behöver 3 olika ramboknivar dinglande i bältet under Hv-övning. :angry: (ja ja, kalla mig surgubbe)

Markera en förändring kan göras även på andra sätt. Det viktigaste och bäst fungerande är hur människor inom org. uppför sig och vad de signalerar utåt genom sitt uppförande och vad de säger. :angry:

Jag tycker att vi spar de pengar som namnändring kostar och använder dem till god utrustning och meningsfulla övningar. Om vi har för mycket pengar kan vi använda dem till att låta Hv soldater visa sig bland civila i informations syfte.

Jag har talat

Poängen är inte att locka folk som vill leka rambo.. poängen är att få bort "gammal gubbe med mausergevär" stämpeln som finns. Så att fler unga går med. Och att fler som är intresserade av militärverksamhet vill vara med.

I dagarna så är de flesta (som inte är med i hemvärnet eller har varit) negativt inställda till det. Dom tror att ett gäng som bara gjort vpl skulle vara bättre än de som gjort vpl plus har varit med i hemvärnet ett tag.. som om man blev sämre av att vara med i hemvärnet

Posted
Poängen är inte att locka folk som vill leka rambo.. poängen är att få bort "gammal gubbe med mausergevär" stämpeln som finns. Så att fler unga går med. Och att fler som är intresserade av militärverksamhet vill vara med.

I dagarna så är de flesta (som inte är med i hemvärnet eller har varit) negativt inställda till det. Dom tror att ett gäng som bara gjort vpl skulle vara bättre än de som gjort vpl plus har varit med i hemvärnet ett tag.. som om man blev sämre av att vara med i hemvärnet

Jag tror ju inte "stämpeln" försvinner med en namnändring... Det är ju samma org., så varför skulle människors inställning ändras bara för att namnet gör det...

Sedan, det om VPL bättre än HV, det låter jag vara osagt... :(

Posted

Även här i GBG så har gamla regmenten väckts till liv i form av nya kompanier.

Och personligen så tror jag att allt är mer positivt en den bild som till stor del finns nu.

Även om det innebär att man skulle kallas rambovärnet.

• 4 months later...
Posted
Något nytt om detta debatterade ämne?

Inte så mkt nytt...

Talade med lite individer från MDN nu under helgen. De satt nu och funderade på att avskaffa nuvarande hemvärnet. (HvKompanierna) och göra om varje kompani till en eller två insatsplutoner istället. Vidare så var de helt inne på att hemvärnet kommer att byta namn.

Posted

Om nu I5 läggs ner efter FB04 är LG/Inf det enda infanteriförbandet som finns kvar. Om hemvärnet även skall bantas till 30 000 man kommer förhoppningsvis de gamla hemvärnarna utgå ur organisationen. Med en medelålder strax under 30 och en organisation som på åtminståne (insats)kompaninivå liknar de IB77 så skiljer det sig inte så mycket från det gamla invasionsförsvarets krigsförband.

Då borde det gå att byta namn till just infanteriet, eller någon variant på samma tema.

Posted (edited)
Då borde det gå att byta namn till just infanteriet, eller någon variant på samma tema.

Det finns en insändare om just detta i hemvärnsblaskan nr 2/2004 (sidan 37) och jag tycker det verkar vara en vettig lösning.

Artikeln

Edit: lyckades krångla till det med länken.

Edited by Axial
Posted

Där ser man, den blaskan brukar gå direkt i återvinningen men ibland kanske man borde läsa den. Även chefen Lidingö Hvkomp hade vettiga synpunkter (artikeln på uppslaget innan) och om man kombinerar de två så blir nog inte infanteristerna allt för ledsna, som de antagligen skulle bli om dagens Hv bytte namn till infanteriet.