Pingo Posted April 16, 2003 Report Posted April 16, 2003 Pingo: Va ska man säga läs hela stycket nästa gång och lyft inte ut det som passar dig!!! kom med något vi kan använda tycker pingo:s inlägg i övrigt är bra! Ledsen men jag hämtade inte det från ditt inlägg. Egen åsikt bara..men jag läste igenom ditt och argumenten är hållbara. I mitt kompani har man bytt namn på Hemvärnsgården till Kompanigården. Vad tror ni att den enskilde hv-sold kallar gården för nu efter ett år? Just det..Hemvärnsgården. Vad ajg menar att även om vi ändrar till ngt annat namn så kommer vi att under en mycket lång tid i folkmun fortfarande kallas för Hemvärnet. Ett bra exempel till är JAS 39 Gripen. Hur många kallar den för JAS? Hur många säger Gripen? JAS är inte ens namnet på planet utan systemet som den bygger på. År 2000 ... Riksdagen har beslutat att det heter tjugohundra men till och med bland media och näringsliv sägs det tvåtusen. Finns ännu fler sådana exempel men jag tror jag ahr föklarat min mening. Quote
KalleSWE Posted April 16, 2003 Report Posted April 16, 2003 Det behövs inte ett namnbyte på Hv för att höja statusen utan för att visa vilken status vi har och vilka uppgifter vi är satta och lösa. Tiden är förbi då Hv hemförlovas när övriga FM har mobiliserat fullt ut, som avsikten när vi hadde ett invasionsförsvar. Man får tycka vad man vill om Hv, dock tycker jag att man bör inse att det inom Hv sker en rask föryngring och +47 soldater är det inga som tillförs i dag. Undrar hur det blir i framtiden, när förbanden har ett omlopp på personalen på ca fyra år med nuvarande antal soldater som gör GU. Och dom som blir avförda ur rukkorna vid 24-25 års ålder vad skall dom göra då, bara säga tack och adjö för att "Hv är så dåligt"? Näe kom med oss och påverka förbanden i en positiv riktning istället för att stå på sidan om och ha åsikter! Quote
Uttern Posted April 17, 2003 Report Posted April 17, 2003 [I mitt kompani har man bytt namn på Hemvärnsgården till Kompanigården. Vad tror ni att den enskilde hv-sold kallar gården för nu efter ett år? Just det..Hemvärnsgården. Vad ajg menar att även om vi ändrar till ngt annat namn så kommer vi att under en mycket lång tid i folkmun fortfarande kallas för Hemvärnet. Ett bra exempel till är JAS 39 Gripen. Hur många kallar den för JAS? Hur många säger Gripen? JAS är inte ens namnet på planet utan systemet som den bygger på. År 2000 ... Riksdagen har beslutat att det heter tjugohundra men till och med bland media och näringsliv sägs det tvåtusen. Finns ännu fler sådana exempel men jag tror jag ahr föklarat min mening. Men du säger väl inte Krigsmakten? Och inte säger man väl Landsstorm längre? Eller MekB18? Och inte säger du automobil? Se där, exempel på att det går att ändra om man vill. Det handlar om att anpassa namnet till den ändring som hv redan gått igenom uttern Quote
Pingo Posted April 17, 2003 Report Posted April 17, 2003 [I mitt kompani har man bytt namn på Hemvärnsgården till Kompanigården. Vad tror ni att den enskilde hv-sold kallar gården för nu efter ett år? Just det..Hemvärnsgården. Vad ajg menar att även om vi ändrar till ngt annat namn så kommer vi att under en mycket lång tid i folkmun fortfarande kallas för Hemvärnet. Ett bra exempel till är JAS 39 Gripen. Hur många kallar den för JAS? Hur många säger Gripen? JAS är inte ens namnet på planet utan systemet som den bygger på. År 2000 ... Riksdagen har beslutat att det heter tjugohundra men till och med bland media och näringsliv sägs det tvåtusen. Finns ännu fler sådana exempel men jag tror jag ahr föklarat min mening. Men du säger väl inte Krigsmakten? Och inte säger man väl Landsstorm längre? Eller MekB18? Och inte säger du automobil? Se där, exempel på att det går att ändra om man vill. Det handlar om att anpassa namnet till den ändring som hv redan gått igenom uttern Läst men ej förståt eller? MekB18 heter väl MekB18 däremot så är brigaden borta och P18 hat återtagit sitt gamla namn P18. Landstormen lades ned 1941-42och kallas fortfarande för landsstormen fanns samtidigt med HV. Nej..jag kallar inte FM för Krigsmakten..är inte tillräckligt gammal för att ha varit med när FM hette Krigsmakten men däremot kan man ibland läsa i våra svenska dagstidningar om den Svenska krigsmakten. Visst finns de namn på företag, företeelser mm som byts och blivit bra dock lever de gamla namnen kvar i folkmun länge. Kan tänka mig att det kan låta typ så här en dag "Nationalgardet...tja de är väl de där fd hemvärnarna som satt i skogen med kaffekorgen och vänta på ryssen och nu är det bara överspännda 20 åringar" Men om vi nu måste byta namn så varför inte bara spinna på det vi idag har och titta på vad vi är. Hemvärn blir Riksvärn. Quote
Menige Ryan Posted April 18, 2003 Report Posted April 18, 2003 Jag tycker personligen att Hemvärnet var/är ett bra namn, det beskrev vad man sysslade med. När/Om det nu ska bytas till ett nytt namn bör det beskrivas vad (hemvärnet) NU sysslar med rimligtvis Nationella Beredskaps Styrkan/Styrkorna, för det är väl vad man sysslar med, en beredskap att rädda och skydda. ;) Quote
Capt Posted April 19, 2003 Report Posted April 19, 2003 Problemet är väl att namnet Hemvärnet INTE beskriver vad man sysslar med längre, och ännu mindre efter årsskiftet. Uppgifter kan komma att lösas över ett mycket större område än tidigare så "hemorten" är inte ett naturligt begrepp längre. Sen är ett namnbyte ett bra avstamp och markerar att något har förändrats. Quote
Menige Ryan Posted April 20, 2003 Report Posted April 20, 2003 Det är väl det jag också menar Att det beskrev vad man sysslade med tidigare, men idag är det ju omorganisation på gång, och områdena blir mycket större än enbart hemorten som det va tidigare Och visst är ett namnbyte bra som en kickoff för en nystart, så kanske man kan få bort lite av det här "Åsa-Nisse i fält" Quote
Racoon Pioneer Posted April 20, 2003 Report Posted April 20, 2003 Ligger man och suger på ordet hemvärn riktigt länge kommer man på att det inte är så tokigt. Svenskt, mustigt och lite mytomspunnet, hemvärnet. Fyllt av legender och historier. Icke desto mindre tycker jag att det är dags att byta. Främst av tre anledningar: 1) Som sagts innan, organisationen har idag/imorgon inte den uppgift som namnet säger. Det handlar inte längre om att försvara gårdens eller hembygdens egna mjölkpall/elledning/smalspår som det handlade om under 40-talet. 2) Hemvärnet står inför stora förändringar. Och när ngt i näringslivet ändras idag brukar det få ett nytt spejsigt namn. Så borde även HV göra. Man förnyar organisationen m.m. och med ett namnbyte försvinner en del av de galma malluktande fördomarna. 3) Sen så passar ett namn som Nationella Skyddsstyrkorna så mycket bättre. Nationella är ett utmärkt ord som inte alls ska förväxlas med nazism eller vad de nu månde vara som gjorts tidigare i tråden. Sen så knäcker ju "Skyddsstyrkorna" "Beredskapsstyrkorna" med hästlängder. Styrkorna ska ju skydda när det kommer till kritan. Vad ska fienden säga. -Jo, Boris, vi slåss med beredskapsstyrkor. Eller. - Du, Boris, vi slåss med skyddsstyrkor. -->Nationella Skyddsstyrkorna is the call. /RP Quote
106 Posted April 20, 2003 Report Posted April 20, 2003 (edited) Sen så knäcker ju "Skyddsstyrkorna" "Beredskapsstyrkorna" med hästlängder. Absolut, det kanske är därför det redan används i ett annat sammanhang dvs det som FBJ, MPJ och Bassäk skall sätta upp. Edited April 20, 2003 by 106 Quote
nilsson Posted April 20, 2003 Report Posted April 20, 2003 Ligger man och suger på ordet hemvärn riktigt länge kommer man på att det inte är så tokigt. Svenskt, mustigt och lite mytomspunnet, hemvärnet. Fyllt av legender och historier. Icke desto mindre tycker jag att det är dags att byta. Främst av tre anledningar: 1) Som sagts innan, organisationen har idag/imorgon inte den uppgift som namnet säger. Det handlar inte längre om att försvara gårdens eller hembygdens egna mjölkpall/elledning/smalspår som det handlade om under 40-talet. 2) Hemvärnet står inför stora förändringar. Och när ngt i näringslivet ändras idag brukar det få ett nytt spejsigt namn. Så borde även HV göra. Man förnyar organisationen m.m. och med ett namnbyte försvinner en del av de galma malluktande fördomarna. 3) Sen så passar ett namn som Nationella Skyddsstyrkorna så mycket bättre. Nationella är ett utmärkt ord som inte alls ska förväxlas med nazism eller vad de nu månde vara som gjorts tidigare i tråden. Sen så knäcker ju "Skyddsstyrkorna" "Beredskapsstyrkorna" med hästlängder. Styrkorna ska ju skydda när det kommer till kritan. Vad ska fienden säga. -Jo, Boris, vi slåss med beredskapsstyrkor. Eller. - Du, Boris, vi slåss med skyddsstyrkor. -->Nationella Skyddsstyrkorna is the call. /RP Håller fullkomligt med... Nationella Skyddsstyrkorna, som skulle kunna forkortas NS, är ett bra namn för det framtida Hemvärnet. Antingen detta eller så kan gott namnet Hemvärnet behållas - bättre att låta bli att byta namn än att byta till ett namn som låter helt uppåt väggarna... Problemet jag har märkt i den här tråden (och även på andra ställen i forumet) är att stora delar av det svenska folket behöver besöka www.skrivihop.nu och ta en lektion i anti-särskrivning. Sammansatta ord skall skrivas sammansatt - annars är det inget sammansatt ord. Quote
Fredin Posted May 7, 2003 Report Posted May 7, 2003 Hemvärnet är ett bra namn! Satsa pengarna på att utbilda folk på HVs nya uppgifter och org. istället för att byta namn! Nej det krävs ibland förnyelse för att få lite krut och känsla! Lite mer sporre om man får ett justare namn än "hemvärnet" eller? Nä nationella beredskaps styrkorna gick min röst till helt sol klart! Quote
Wulfhere Posted May 9, 2003 Report Posted May 9, 2003 ett förslag: I det fiktiva landskapet legoland finns det 1-3 hv bataljoner. Det har också funnits ett landskapsregemente med gamla anor nämligen legolands infanteriregemente.(nedlagt vid någon nedskärning). Låt de här 1-3 hvbat. få regementsstatus under namnet legolands xxxxx regemente och föra regmentets traditioner och fana vidare. Samla ihop landets xxxxxregementen under namnet yyyyyyy xxxxxx kåren. förslag till xxxxxx: beredskaps - låter bra skydds eller skyddsstyrke - låter ej nåt vidare insatts- nja infanteri- tja, det använs väl inte längre. nu heter det väl mekinf? vakt- inte nu längre gardes-låter bra men gardes regemente blir inte vilket förband som helst. övriga förslag välkommna naturligtvis förslag till yyyyyy: riks- låter inte så bra i det här sammanhanget Nationella-låter ganska bra (inget alls)- funkar också Svenska-funkar också Försvarets-nja mer förslag tack! Detta vore väl nåt att skicka upp till RiksHvC :basker: Pergite! Quote
Ace Posted May 9, 2003 Report Posted May 9, 2003 Klart intressant förslag, Wulfhere! Undrar bara hur man löser problemet i de områden som har kvar regementen idag? T ex Södermanlands Regemente... Quote
KalleSWE Posted May 9, 2003 Report Posted May 9, 2003 Det är enkelt Ace! Lägg ner dom kvarvarande regementena oxå Quote
Uttern Posted May 9, 2003 Report Posted May 9, 2003 @wulfhere. Första annorlunda förslaget. Kul och intressant. Uttern Quote
106 Posted May 9, 2003 Report Posted May 9, 2003 Intressant förslag. Tyvärr kan vi ju inte bara döpa om bataljoner till regementen, det är viss skillnad i förbandsstorlek. Quote
softfeel Posted May 9, 2003 Report Posted May 9, 2003 Det är enkelt Ace!Lägg ner dom kvarvarande regementena oxå Scccccch! Vet du inte att "dom" läser vad vi skriver och tar efter våra förslag ibland. Quote
nilsson Posted May 9, 2003 Report Posted May 9, 2003 Det är enkelt Ace!Lägg ner dom kvarvarande regementena oxå Vilken bra idé! Tänk så mycket mer materiel vi kan ge bort till Baltikum! :P Quote
Wulfhere Posted May 9, 2003 Report Posted May 9, 2003 (edited) Intressant förslag. Tyvärr kan vi ju inte bara döpa om bataljoner till regementen, det är viss skillnad i förbandsstorleki kalle dussins tidevarv bestod ett regemente av 3 bataljoner. detta gällde i fredstid. under kampanj så får man minska med förluster i sjukdomar + några stupade. England har/hade en härordning där ett regemente hade 2 bataljoner, en under utbildning + en i aktivtjänst i en brigad placerad i t ex långtbortistan. "jag kan ju ha fel " Undrar bara hur man löser problemet i de områden som har kvar regementen idag? T ex Södermanlands Regemente... skapar nya om inga gamla finns. tycker att beredskaps regemente och beredskaps kåren låter bäst. om man inte vågar använda infanteri förstås, då får man den prestige man söker Edited May 9, 2003 by Wulfhere Quote
106 Posted May 10, 2003 Report Posted May 10, 2003 @Wulfhere Ett tips, avsluta citaten med ** (minus * alltså). Jag kan hänga med ändå men det blir mer överskådligt på så sätt. Quote
nilsson Posted May 10, 2003 Report Posted May 10, 2003 tycker att beredskaps regemente och beredskaps kåren låter bäst.om man inte vågar använda infanteri förstås, då får man den prestige man söker beredskapsregemente och beredskapskår i så fall... Sammansatta ord skrivs ihop, annars blir de inte sammansatta. Jag ber om ursäkt för ovanstående, kan bara inte hålla mig när i stort sett alla människor runt omkring särskriver precis allt nuförtiden. En hänsynslös misshandel av det svenska språket. Quote
Uttern Posted May 10, 2003 Report Posted May 10, 2003 tycker att beredskaps regemente och beredskaps kåren låter bäst.om man inte vågar använda infanteri förstås, då får man den prestige man söker beredskapsregemente och beredskapskår i så fall... Sammansatta ord skrivs ihop, annars blir de inte sammansatta. Jag ber om ursäkt för ovanstående, kan bara inte hålla mig när i stort sett alla människor runt omkring särskriver precis allt nuförtiden. En hänsynslös misshandel av det svenska språket. Instämmer Uttern Quote
nilsson Posted May 10, 2003 Report Posted May 10, 2003 tycker att beredskaps regemente och beredskaps kåren låter bäst.om man inte vågar använda infanteri förstås, då får man den prestige man söker beredskapsregemente och beredskapskår i så fall... Sammansatta ord skrivs ihop, annars blir de inte sammansatta. Jag ber om ursäkt för ovanstående, kan bara inte hålla mig när i stort sett alla människor runt omkring särskriver precis allt nuförtiden. En hänsynslös misshandel av det svenska språket. Instämmer Uttern Blågul får ursäkta mej för att jag drog tråden aningen OT... Låt oss nu återgå... Quote
RäserCarl Posted May 11, 2003 Report Posted May 11, 2003 (edited) Alla andra organisationer byter namn eller fräschar upp sin image genom antingen logotypebyte eller namnbyte för att markera en större förändring av vikt för organisationen. Se bara på varför Arla byter design på mjölkpaketet med kanske tio års mellanrum och där emellen mindre uppfrächningar. För att folk ska se produkten. Varför byter polisen utseende på sina bilar. För att synas bättre, för att folk ska få upp ögonen och se att här kommer någon med makt som har bråttom. Bäst att flytta på sig. Samma sak när man för nåt tiotal år sedan la till det så kallde YELP-ljudet till de vanliga sirénerna. Prostatagerillan som nån sa är väl så man ser på hemvärnet som icke Hv-man. Se på NI eller SSG det är "wow" hos vanligt folk. Det kanske inte riktigt går att få till hos vanligt folk när man ser vilket utrustning Hv förfogar över men ändå. Man får nog anlita en PR-byrå som tar och ordnar upp saker och ting. Dyrt kanske, men det är det som krävs tror jag för att få rätt folk att söka. Slänga ut folk som inte åker på övningar för att få upp moralen och känna att de som är med är bland andra vassa hängivna och kunniga. Edited May 11, 2003 by RäserCarl Quote
GC1 Posted May 11, 2003 Report Posted May 11, 2003 (edited) Samma sak när man för nåt tiotal år sedan la till det så kallde YELP-ljudet till de vanliga sirénerna. Prostatagerillan som nån sa är väl så man ser på hemvärnet som icke Hv-man. Se på NI eller SSG det är "wow" hos vanligt folk. Det kanske inte riktigt går att få till hos vanligt folk när man ser vilket utrustning Hv förfogar över men ändå. jag skulle inte dra likhetstecken mellan en extra varningssiren och ett namnbyte. inte skulle jag heller vilja jämföra hv med NI och SSG. de som säger wowo om dessa insatsorganisationer är främst de som har kunskap om innehållet. hade NI hetat ordningspolisens förstärkningsgrupp hade samma wow kommit ur de munnar som nu brister ut då men in black dyker upp. samma sak bedömer jag gäller för SSG. åter igen vill jag för fram min åsikt att det inte hänger på namnet utan på inehållet i organisationen. genomför seriösa övningar med insatsplutoner på platser där folk i allmänhet kan se att hv är ett förband där åtminstone delar håller en ganska god klass. bjud in lokalpress vid avancerade övningar tex sib, men se då till att kalleanka o åsanisse inte är med på förstasidan sedan. dessa åtg ser jag som starkt rekryteringsfrämjande. Edited May 11, 2003 by GC1 Quote
111 SSK BAT Posted May 11, 2003 Report Posted May 11, 2003 Intressant att höra och se denna fixering vid insatsplutonerna, det finns plutoner och kompanier som håller högre klass än landets insatsplutoner. Utrustningsnivån höjs ju gradvis till samma nivå som resten av FM (med några undantag). Mitt kompani har med undantag av stridsvästen och Bärsystem 90 som tillförs efter sommaren (stidssäck, trosspack) likvärdig utrustning och på sambandssidan AVSEVÄRT bättre utrustning. Det går ju att gnälla till all förbannelse men till syvende och sist handlar det om vad man själv gör åt situationen. Namnbyte eller inte? Jag är för av den enkla anledningen att innehållet och namnet inte stämmer överens. Sedan kommer aldrig hemvärnet bli en integrerad del av Skyddsförbanden pga av organistationens natur med ryggdunkar och plaketter. Det kan däremot Nationella Skyddsstyrkorna bli eller vad det nu kommer heta. Den organisation som vi gick med i är tack och lov på väg att försvinna. Ju snabbare ju bättre. Att säga att ett namnbyte inte hjälper är mest bakåtsträveri och rädsla för det nya. Det kanske inte löser hela problemet men det kommer sända väldigt starka och tydliga signaler. Och det räcker för att motivera ett byte. Quote
Pingo Posted May 11, 2003 Report Posted May 11, 2003 jag skulle inte dra likhetstecken mellan en extra varningssiren och ett namnbyte. inte skulle jag heller vilja jämföra hv med NI och SSG. de som säger wowo om dessa insatsorganisationer är främst de som har kunskap om innehållet. hade NI hetat ordningspolisens förstärkningsgrupp hade samma wow kommit ur de munnar som nu brister ut då men in black dyker upp. samma sak bedömer jag gäller för SSG. åter igen vill jag för fram min åsikt att det inte hänger på namnet utan på inehållet i organisationen. genomför seriösa övningar med insatsplutoner på platser där folk i allmänhet kan se att hv är ett förband där åtminstone delar håller en ganska god klass. bjud in lokalpress vid avancerade övningar tex sib, men se då till att kalleanka o åsanisse inte är med på förstasidan sedan. dessa åtg ser jag som starkt rekryteringsfrämjande. Håller med. Bjud in pressen till era övningar. Skaffa hemsida eller gör egna reportage och få dem publicerade på MD:s sidor. Se till att alla i kompaniet har rätt utrustning. Uppträde rätt och ha själva en positiv och proffsig attityd till organisationen. Syns vi/ni mer så vinner vi två saker. 1. Befolkningen ser vilka vi/ni egentligen är och kan skapa sig en uppfatning utifrån detta. 2. Vi får gratis reklam och en och annan ny person kommer säkert att värva sig till organisationen. Quote
Fredin Posted May 12, 2003 Report Posted May 12, 2003 Här är några förslag till namnbyte.kan kanske användas till att påverka Riks HVCH. Nationella beredskaps styrkorna ska det bli... de ä'r ju en beredskaps organisation som hjälper till när beredskap behövs!! RÖSTA :Nationella beredskaps styrkorna Quote
Recommended Posts