Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har testat ett moddat Aimpoint RPS, som genererar rödpunkt när man inte skjuter.

Rekylerar vapnet = ingen rödpunkt.

Så fort man slutar skjuta så lyser punkten i siktet igen = enkelt att målreglera.

Detta är verkligen underbart på en kulspruta!

Hoppas bara FMV tar till sig av given input..

• Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

Instämmer 100% Fredriksson !

Personligen så anser jag slutligen att det är inget fel på Ksp90 , översyn bör alltid göras och underhåll av utbildade vapentekniker, oavsett G36, Ak5, eller på en Ak47

Och till dem som anser att en ny spruta/vapensystem bör ersätta ksp90 så håller jag till viss del med. Det kan vara läge att titta på andra system framöver när ekonomin tilllåter. Men tills dess klarar man sig utmärkt med Ksp90 med rätt utbildning på skyttar samt med rätt tillsyn.

När man börjar snacka 30-magg eller 100 kassetter, till sin spruta tycker jag att man är fel ute , nu lackar säkerligen flera av er övriga ut som har andra erf ifrån utlanstjänst m.m och motiverar era synpunkter med , - ja men det underlättar vid fordon osv.

Där tycker jag att ni bör tänka om och inte gå på era egna freds-missions-erfarenheter där ingen strid har skett.

Om man är understödsskytt med detta system så bör man insee att

man är gruppen/Patrullens/Omgångens skydd nummer #1, vilkjet innebär yttäckande eld.

Med en 100-påse så blir man yttäckande hur länge? Svar: mindre än hälften så lång tid som man skulle vara med en ordinarie kasset á 240 plugg.

Till de som har erf ifrån Ksp90 och en mission som varit lugn så är mitt råd tänk om tänk rätt , tänk worst case scenario.

En bra U-skytt tänker alltid på gruppens säkerhet och inte på vad som är enklast att bära eller skjuta , det är enligt min mening övriga i gruppens uppgift att vara snabba och komma snabbt till skott eller ur fordonet.

Om U-skytten är först ur fordonte eller först till skott så se det som en bonus , samt skatta er lyckliga att ni fått en U-skytt som är snabb duktig och har valt rätt ammunitionsmägnd för sitt vapensystem för att kunna skydda era arselen.

Min fem ören , f.ö har jag aldrig haft ett endaste eldavbrott sedan 1991 på ksp90.

Edited by Mikky
Posted

Inte alla som besitter den enorma ödmjukhet du visar upp Mikky. 0:)

Jag får väl erkänna att jag är en bekväm jävel (tydligen tillsammans med en del andra) och trivdes mycket bra med 100-kasetter till den där bössan, ärligt talat blir det ett helt annat vapen. 100-120 skott är en ganska hygglig början om man vet vad man riktar mot. Kanske ingenting att såga ner stora mängder skog med, men det är huvudsakligen inte det man sysslar med om vi pratar US.

Min tanke är att gruppens säkerhet snarare hänger på att all utrustning och all personal fungerar och är alerta snarare än på hur många patroner man har i bandet som ligger på matarplåten för stunden...

Att inte ha haft ett enda eldavbrott vet jag inte riktigt hur man ska tolka...det är ganska öppet för egen tolkning. :rolleyes:

Posted

Som sagt Ing vi har alla olika erfarenheter och åsikter och syn på hur vi vill vara förberedda när det väl smäller.

Vad det gäller noll eldavbrott så är det min erf, att om man vårdar sitt vapen inom rimliga gränser och har pejl på hur man förvarar sina band/kassetter när man är ute och jobbar och gör regelbunden översyn på de delar av vapnet som är vitala och som utsetts var extra mycket slitage och som kan påverka/orsaka eldavbrott så vill jag gärna tro att det skall vara bra slitet för att få eldavbrott m.m. Jag har kommit tillbaka efter skarpskjutningar med tomhylsor klämda och platta som frimärken inne i lådan och vapnet har ändå fungerat. Så efter egna erfarenheter så har iaf jag inte märkt av en massa eldavbrott.

Så visst det är givetvis öppet för tolkningar , och det kanske är just det som skyttar som får/har fått flera eldavbrott borde göra. Dvs tolka varför man fått dem och göra en tolkning i syfte att få ett svar. Kan jag påverka detta själv? Eller skall jag dra ett enkelt streck rakt över pappret och enbart konstatera avv vapnet har 10 år på nacken och därför fick jag eldavbrott.

Men jag är säkert ute och cyklar nu igen , eller så är det fel ölen här hemma som har jäst för mycket då den är 10 år gammal.

Posted

Mikky har en poäng som man ju bär tänka över, vilket jag tror de flesta ksp90-skyttar redan gjort.

Dock så är ju huvudsaken att sprutan fungerar, hellre en ksp90 med 100 plugg som fungerar oavsett hur många ggr. du gjort upp och avsittning i fordon, samverkat, stött och blött etc. etc. in absurdum...

Som sagt så har ju alla olika erfarenheter och olika åsikter hur saker skall göras och genomföras, spontat tänker jag att om man aldrig haft eldavbrott på en ksp90 sedan 1991 så har man inte skjutit tillräckligt ;)

Att man analyserar varje eldavbrott är ju en bra idé. Jag har hittils haft 1 eldavbrott som jag överhuvudtaget inte kunnat reda ut. De flesta har berott på att jag har klämt den mjuka kasetten, antingen med armen eller vid i/urstigning av fordon, GW, TLC alt. Strf 90.

Även jag har hittat tomhylsor och länk inne i lådan utan problem med eldavbrott eller annat... jag fattar dock inte riktigt hur det har gått till :surprise:

Jag har försökt och haft som ambition att, minst, inför varje patrull/moment kontrollera samtliga kasetter att banden ligger rätt, att samtliga patroner sitt där de skall, gå över sprutan så allt sitter på rätt plats etc. Men ändå har det hänt att jag fått eldavbrott.

Jag tycker att de hårda plastkasetterna är bättre då de inte går att klämma, de har dock kassa fästen. De bör, och som det är tänkt, hanteras som engångsartiklar.

F.ö hade jag tyckte det vore intressant om Mikky förklarade lite hur han fått erfarenhet på ksp90, har man genomfört GU 1991 och sedan inte hanterat vapnet känns det ju inte så konstigt att man inte haft eledavbrott sedan dess ;) ;)

Posted (edited)

@ 2sharp den har använts av mig istort sett varje år sedan dess, har ävent haft den i bef. under mission med FM. F.ö så tror jag att du och jag känner varandra ganska väl om du använder din knopp lite.

F.ö så talade jag om edlavbrott som kanske inte direkt orsakas av att man klantar sig med tyg-kasseter , och hanterar sin band på ett klantigt sätt utan snarar edlavbrott som folk påstår att dem uppstår för att vapnet är gammalt.

Jag köper inte ålders-ursäkter för det handlar isf om att byta delar i tid. Det har ju inte direkt skett något revolutionerande inom konstruktionen på sprutor , och det finns både AK och Ksp som är betydligt äldre än tillverkningen av Ksp90 så jag förstår inte riktigt varför man skall använda själva sprutan Ksp90's ålder som ett argument för att skaffa nytt. Snarare handlar det ju om att skaffa in nya delar , alt. nya Ksp90 när de gamla börjar bli för slitna.

Eller nått i den stilen.

GMY

Edited by Mikky
Posted

Nä, ang. ålder håller jag helt klart med dig. Det argumentet håller inte i min värld.

Jag är helt luftlandsatt hur vi känner varandra, men jag är ju kanske inte ökänd för min snabba hjärna...

;-)

:)

@ 2sharp den har använts av mig istort sett varje år sedan dess, har ävent haft den i bef. under mission med FM. F.ö så tror jag att du och jag känner varandra ganska väl om du använder din knopp lite.

F.ö så talade jag om edlavbrott som kanske inte direkt orsakas av att man klantar sig med tyg-kasseter , och hanterar sin band på ett klantigt sätt utan snarar edlavbrott som folk påstår att dem uppstår för att vapnet är gammalt.

Jag köper inte ålders-ursäkter för det handlar isf om att byta delar i tid. Det har ju inte direkt skett något revolutionerande inom konstruktionen på sprutor , och det finns både AK och Ksp som är betydligt äldre än tillverkningen av Ksp90 så jag förstår inte riktigt varför man skall använda själva sprutan Ksp90's ålder som ett argument för att skaffa nytt. Snarare handlar det ju om att skaffa in nya delar , alt. nya Ksp90 när de gamla börjar bli för slitna.

Eller nått i den stilen.

GMY

• 2 weeks later...
Posted

Hej.

Under en övning såg jag ett svenskt förband (inget hemligt) tjänstgöra med ksp 90. Dessa hade nånting som liknade ett "kikarsikte" på. Vet någon vad detta är för sikte? Rödpunkt? Bildförstärkare?

Posted

Rödpunktssikte

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Slår ihop med befintlig ksp90 tråd!

/Nifelhel - Blågul

• 2 years later...
Posted

Ksp90, denna pärla...

Jag kan hålla med om för/nackdelar med laserpek kontra rps. Jag är "vänsterögd" (men högerskytt) och skjuter oftast "på känn", dvs riktar med vänster öga utan att använda riktmedlen eller rps. Träffar gott nog ändå, på längre avstånd 300 + använder jag riktmedlen/rps initialt men skjuter sedan efter nedslagen på spårljusen.

Nackdelen med monteringen av laserpek 06 ovanpå rps är att det på långa håll blir rätt stor skillnad mellan laser och kärnlinje. Å andra sidan lätt att justera om du har spårljus.

Möjligheten att montera laserpek på handskyddet borde minimera felvisningen.

Med laserpek 06 och monovar gick det utmärkt att rikta och träffa bra i totaltmörker. Som tidigare nämnts är det fuppligt att flytta runt monovar till och från vapnet.

Min tanke är att monovar på skallen vid patrull och kanske-kanske monovar på vapnet vid eldöverfall eller mer stationära uppgifter (posttjänst)

Personligen tycker jag man vinner lite på att meja med vapnet, för mig går det fortare att rikta som vanligt även om jag inte nyttjar någon form av riktmedel, kroppen har ju en viss vana vid att rikta.

Oavsett så är ju möjligheten att jobba med monovar på vapnet eller huvudet en otrolig förbättring än tidigare möjligheter.

Edlund's spruta är ju ett föregångsexempel... det enda jag saknar är en justerbar kolv. Hade förmånen att testa en sådan här: http://www.autoweapons.com/photos07/nov/parastock.html

Det var en sjuk skillnad på möjligheten att hålla ordning på sprutan samt ansträngningen att hålla den i läge med kroppsskydd/stridsväst jämfört med den vanliga, lååånga kolven.

En bekant kom på den enkla idén att skruva in en "lagom lång" sexkants M10 bult i buffertanordningens gänga och sedan ha kolven vriden och inskjuten så bultskallen på bulten passade in i hålet på den delen av kolven som vilar mot axeln, ksp90 har ju ingen extrem rekyl så det funkar att inte ha den vriden rätt så att säga.

Jag hoppas ju att det dyker upp en justerbar kolv som typ Ak5C på Ksp90C, det och rails på handskyddet kanske tom får mig att söka US igen.. ;)

GripPod var helt klart en trevlig bekantskap, av någon anledning värmer jag inte riktigt för dem? Jag hade hellre haft TangoDowns benstöd, som jag upplever som betydligt mer flexibla.

Oavsett så låter Ksp90C som en niiice spruta...

Är det sagt något mer om KSP90C? Gått två år nu men har fortfarande inte hört mycket om detta vapen.

Såg dock en bild från Afghanistan på vad jag misstänker är en KSP90C, fast med värmeskäld och M4 liknande skjurbar kolv (kommer verkligen inte ihåg vad den kallas?) :S

http://img227.imageshack.us/img227/1527/45647804.jpg

Är det så den är tänkt att se ut?

Posted

Inte sett något, inte hört något. Ligger väl i det berömda röret... Dvs det som är koniskt och den lilla öppningen är nedåt, det är dessutom fullt med skit...

...vilken mission som helst...

Posted

Utformning som funkar för mig.

My link

Har tidvis kört med m4 kolv, men personligen tycker jag det funkar bättre i fordon med orginal axelstöd.

Ja det hade säkert funkat för mig med, men för oss vanliga dödliga så blir man ju avrättad om man modifierar sitt vapen.

Varför gillar du kolven i fordon? För att den går att skjuta in? Med M-4 kolv menar du då adapter för M-4 kolv eller Savit's kolv?

Hur gör man med den hydrauliska buffern om man nyttjar adapter utan sådan?

Tycker du inte att kolven ofta är för för lång?? Eller är du 230 cm lång? :)

Om jag fick bestämma skulle min ksp se ut så här:

ksspee.jpg

Justerbar kolv för enklare/bättre anläggning samt hantering vid ladda/patron ur samt åtgärdande av ev. eldavbrott samt betydligt bättre rekylkontroll. Handskydd med skena för främre grepp samt möjlighet att montera lampa och/eller laserpek.

Om jag var jultomten så kastar jag in en Matech/Aimpoint bas med ett T-1 på också :)

...och en ljudmoderator, AAC, Surefire eller Ase-utra...

...

Posted

Utformning som funkar för mig.

My link

Har tidvis kört med m4 kolv, men personligen tycker jag det funkar bättre i fordon med orginal axelstöd.

Ja det hade säkert funkat för mig med, men för oss vanliga dödliga så blir man ju avrättad om man modifierar sitt vapen.

Varför gillar du kolven i fordon? För att den går att skjuta in? Med M-4 kolv menar du då adapter för M-4 kolv eller Savit's kolv?

Hur gör man med den hydrauliska buffern om man nyttjar adapter utan sådan?

Tycker du inte att kolven ofta är för för lång?? Eller är du 230 cm lång? :)

Om jag fick bestämma skulle min ksp se ut så här:

ksspee.jpg

Justerbar kolv för enklare/bättre anläggning samt hantering vid ladda/patron ur samt åtgärdande av ev. eldavbrott samt betydligt bättre rekylkontroll. Handskydd med skena för främre grepp samt möjlighet att montera lampa och/eller laserpek.

Om jag var jultomten så kastar jag in en Matech/Aimpoint bas med ett T-1 på också :)

...och en ljudmoderator, AAC, Surefire eller Ase-utra...

...

Den skjutbara som jag har använt är en Savit m249.

I den sitter buffert inbyggd så du behöver ingen adapter, bara byta rakt av.

Fördelen med orginal skjutbart axelstöd är för mig totallängden i inskjutet läge.

Sitter man bak i TLC/f350 etc så brukar jag under march förvara den mot baksidan på framsätet.

Pipan ner mot golvet, sen en elastisk lina runt förarens nackstöd som man drar över kanten på axelstödet.

Gällande längden utfälld så har jag inga problem personligen, trots korta armar, väst o rig.

Utfällbart undre vertikalt grepp ger lite bättre läge på vänster hand.

Men som mycket annat är det personligt tycke men utöver det kör jag med RPS o IR/laser.

Posted

2Sharp 4 President :P

Skämt åsido (fast det hade inte varit fel)

Varför ska man ¨berkitta ett vapen som inte är fjäderlätt original?

Blir väl en del extra "onödig" vikt.

Jag tycker inte möjligheten att kunna montera lampa/laser är onödig.

Givetvis hade det varit nice med ett så lätt vapen som möjligt, men får jag välja så har jag hellre valmöjligheten att kunna montera div. tillbehör än inte har det.

Laser pek på rps är sådär. funkar, men rätt knackigt. Jag tänker mig att det blir betydligt bättre om man kan montera den på handskyddet.

Kan jag skjuta enklare/bättre så är det utan tvekan värt det i min mening.

Kolven ovan skiljer obetydligt i vikt från originalkolven vid en högst oproffsig jämförelse, dvs väga i handen :)

Handskyddet är inte heller speciellt tungt, det är ju urfräst aluminium.

Främre pistolgreppet kan ju bytas mot en lättare/mindre variant.

Menar du resten av det så var det mer ett önsketänkande, men utan tvekan hade jag gärna haft en siktesbas där jag kunde justera in avståndet snarare än höfta...

Rakt av hade jag gärna kastat av vårt rps och skruvat dit ett T-1, om så utan möjlighet att höjdjustera, det hade sparat en 300 gram redan där... samt minskat volymen betydligt.

Jag fortsätter att drömma och käka chips..

Posted

Den skjutbara som jag har använt är en Savit m249.

I den sitter buffert inbyggd så du behöver ingen adapter, bara byta rakt av.

Fördelen med orginal skjutbart axelstöd är för mig totallängden i inskjutet läge.

Sitter man bak i TLC/f350 etc så brukar jag under march förvara den mot baksidan på framsätet.

Pipan ner mot golvet, sen en elastisk lina runt förarens nackstöd som man drar över kanten på axelstödet.

Gällande längden utfälld så har jag inga problem personligen, trots korta armar, väst o rig.

Utfällbart undre vertikalt grepp ger lite bättre läge på vänster hand.

Men som mycket annat är det personligt tycke men utöver det kör jag med RPS o IR/laser.

Gött, då är jag med på banan. Jag tror det var Vltor som hade en M-4 kolvs adapter så jag tänkte om det var den, eller motsv. Savit kolven tycker jag är riktigt nice. Jag har kört samma typ av "transportläge"

Helt klart personligt tyckte, men jag tror faktiskt att nästan alla jag har pratat med tycker att kolven är för lång.

Ksp90(A) tycker jag hade en trevligare kolv, men då bar jag inte kroppsskydd eller stridsväst heller, Bara M/90 och 304K.

...

• 5 months later...
Posted

:camo: Och jag som hade gått och hoppats på att ksp90C skulle motsvara FN Minimi SPW :banana , så verkar det ju inte bli :-( .

:baskerPa::baskerHV:

Enligt hyfsat säkra källor skall Ksp90C endast skilja från ksp90B genom att ha handskydd med skenor, inget annat. Den skall dessutom lev. under året, dvs vilken mission som helst...

Jag håller inte tummarna direkt, men hoppas att det faktiskt blir så.

Posted

Vill minnas att någon i en säkert fem år gammal diskussion på forumet hade sett beteckningen Ksp 90C som då skulle varit Ksp 90B med skenan på locket. Är detta någon gammal beteckning eller fanns den egentligen aldrig?

Posted

Vill minnas att någon i en säkert fem år gammal diskussion på forumet hade sett beteckningen Ksp 90C som då skulle varit Ksp 90B med skenan på locket. Är detta någon gammal beteckning eller fanns den egentligen aldrig?

Jag har aldrig sett en ksp90 med skena [på locket] som varit benämnd Ksp90C så jag "tror" det var ett antagande från dem som sett det och tänkt att dem skiljer sig från Ksp90B, från hyfsat säker källa har jag fått att Ksp90C skall vara med handskydd med skena... men får, förhoppningsvis, återkomma under året med en bild eller annat...

Posted

..och vad gör att den får en ny beteckning för att man byter ut en löstagbar del? Det brukar väl ändå krävas minst vinkelslip för att byta ut en bokstav? Kommer det handla om nya vapen?

Posted

Vad det gäller noll eldavbrott så är det min erf, att om man vårdar sitt vapen inom rimliga gränser och har pejl på hur man förvarar sina band/kassetter när man är ute och jobbar och gör regelbunden översyn på de delar av vapnet som är vitala och som utsetts var extra mycket slitage och som kan påverka/orsaka eldavbrott så vill jag gärna tro att det skall vara bra slitet för att få eldavbrott m.m. Jag har kommit tillbaka efter skarpskjutningar med tomhylsor klämda och platta som frimärken inne i lådan och vapnet har ändå fungerat. Så efter egna erfarenheter så har iaf jag inte märkt av en massa eldavbrott.

Jag skulle vilja påstå att du är ett föredöme!

Lite kort om KSP90 då (det mesta har ni säkert koll på redan);

KSP 90 - Köptes i slutet -80, början på -90 av FV för deras basskyddsförband. Lång pipa, fast axelstöd, hård plastkassett. Dessa vapen används inte längre p g a att dom har passerat sin tekniska livslängd och är extremt slitna.

KSP 90B - Köptes i mitten på -90 (om jag minns rätt) för arméns (mek- och jägarförbandens räkning). Kort pipa, "rail" på locket, inskjutbart axelstöd, mjuka kassetter. Används fortfarande. Många av vapnen är hårt slitna, p g a i många fall felaktigt handhavande.

KSP 90C - Köptes 2010, levereras i år! Vi räknar med att kunna leveranskolla de första under våren. Skillnaden mot KSP 90B är ett nytt handskydd med "rails" kl. 3,6 och 9.

Jag skall erkänna att jag är osäker på hur det är med benstöd och tillbehör mm...

Dessa vapen är NYA. Sedan kommer även ett antal Ksp90B att modifieras till Ksp 90C.

Att påstå att KSP90 skulle vara ett "dåligt/klent" vapen skulle jag vilja påstå är helt felaktigt! Man måste ha klart för sig att vapnet är konstruerat för att vara så lätt som möjligt! Detta betyder att konstruktionen naturligtvis är känsligare än t ex på en KSP58. Dessutom slits vapnen hårt då många brukare faktiskt inte förstår hur viktigt det är att vårda en ksp på rätt sätt, och inte heller förstår att man inte kan skjuta hur mycket som helst utan att ta hand om vapnet.

De senaste rapporterna från våra utlandsstyrkor antyder att ryktet sprider sig att man inte skall smörja sina vapen för att inte sand mm skall fastna. Detta har visat sig tydligt på vapen som kommer hem och är extremt slitna.

Inte bra!

Posted (edited)

Jag skulle vilja påstå att du är ett föredöme!

Lite kort om KSP90 då (det mesta har ni säkert koll på redan);

KSP 90 - Köptes i slutet -80, början på -90 av FV för deras basskyddsförband. Lång pipa, fast axelstöd, hård plastkassett. Dessa vapen används inte längre p g a att dom har passerat sin tekniska livslängd och är extremt slitna.

KSP 90B - Köptes i mitten på -90 (om jag minns rätt) för arméns (mek- och jägarförbandens räkning). Kort pipa, "rail" på locket, inskjutbart axelstöd, mjuka kassetter. Används fortfarande. Många av vapnen är hårt slitna, p g a i många fall felaktigt handhavande.

KSP 90C - Köptes 2010, levereras i år! Vi räknar med att kunna leveranskolla de första under våren. Skillnaden mot KSP 90B är ett nytt handskydd med "rails" kl. 3,6 och 9.

Jag skall erkänna att jag är osäker på hur det är med benstöd och tillbehör mm...

Dessa vapen är NYA. Sedan kommer även ett antal Ksp90B att modifieras till Ksp 90C.

Att påstå att KSP90 skulle vara ett "dåligt/klent" vapen skulle jag vilja påstå är helt felaktigt! Man måste ha klart för sig att vapnet är konstruerat för att vara så lätt som möjligt! Detta betyder att konstruktionen naturligtvis är känsligare än t ex på en KSP58. Dessutom slits vapnen hårt då många brukare faktiskt inte förstår hur viktigt det är att vårda en ksp på rätt sätt, och inte heller förstår att man inte kan skjuta hur mycket som helst utan att ta hand om vapnet.

De senaste rapporterna från våra utlandsstyrkor antyder att ryktet sprider sig att man inte skall smörja sina vapen för att inte sand mm skall fastna. Detta har visat sig tydligt på vapen som kommer hem och är extremt slitna.

Inte bra!

Finns det någon bild på det nya handskyddet?

Och är det av Fabrique Nationale standard eller något Svenskt ihopkok?

http://www.fnherstal.com/index.php?id=249&backPID=306&productID=53&pid_product=233&pidList=306&categorySelector=2&detail=&cHash=1d6d108362

är detta handskyddet?

Edited by Källberg HVU
Posted

Inte bra!

Är de slitna för att de inte har blivit smorda ordentligt eller är de slitna för att det har kommit sand i dem?

Posted

Inte bra!

Detta låter som idioti från soldat/instruktör i mina öron. För att få ett vapen så fritt från olja/fett att ingen sand fastnar krävs ett bad med tri eller något annat kraftigt avfettande. Inte ens vanlig kallavfettning duger eftersom det lämnar en fet hinna efter sig.

Smörja som vanligt och vårda, vårda och vårda. Det heter väl inte daglig tillsyn för inget. Även särskild tillsyn får man väl räkna med krävs oftare under sådana förhållanden.

Jag har inte bara min vapenerfarenhet att gå på (som dock är högst begränsad jämfört med många andra här) utan även mitt civila jobb med maskinunderhåll på en stenkrossanläggning. Jag har sett vad som händer med rörliga delar som inte regelbundet får smörj.

Posted

KSP 90B - Köptes i mitten på -90 (om jag minns rätt) för arméns (mek- och jägarförbandens räkning). Kort pipa, "rail" på locket, inskjutbart axelstöd, mjuka kassetter. Används fortfarande. Många av vapnen är hårt slitna, p g a i många fall

Kring millenieskiftet hade vissa (de flesta?) av arméns jägarförband fortfarande Ksp 90A. Första gången jag kunde fingra på Ksp 90B var i utlandsstyrkan och då saknades skenan på locket, under utbildningen användes vad jag minns Ksp 90A. Har de tidiga Ksp 90B (de som var i Kosovo 1999-2002) senare modifierats med skena på locket eller har de gått till skrot?

Posted

Smörja eller inte i dammigt/sandigt klimat är ju en fråga som stötts och blötts. Det är ju enklare att vårda ett vapen som är så lite kladdigt som möjligt, och vi har ju faktiskt mest burit omkring på våra sprutor snarare än att använda dem.. Min erfarenhet är att det är som noterats bara att vårda oftare, jag har försökt att täcka över vapnet när det är lämpligt och att borsta av den länken som är exponerad (dvs den delen som går från kasetten till matarplåten) så jag slipper att mata in onödigt mycket damm/sand när det skall skjutas, jag såg också till att ha en burk 042 tillgängligt för att kunna smörja på samt spraya ut "damm/sand" om så behövdes.

Jag är helt övertygad om att vårdrutiner måste förändras och ses över, vilket också görs "as we speak". Förhoppningsvis kommer det att mynna ut i att alla bättre kan förstå och bruka systemet.

Förutom brister i vård på personlig nivå och brister i hur man utb. ksp-skyttar i att vårda finns det också brister i tillgängligheten på reservdelar och dessutom har inte grundtillsyn genomförts på rätt sätt här hemma, detta är också något man tittar på och skall förbättra.

Vidare så är min uppfattning att en ksp ses som en ksp, dvs att man tänker att en ksp90 skall palla som en ksp58 och det är ju som tidigare noterats inte alls sant... jag tycker att man bör se ksp90 som ett system som går rätt hårt som det burna understödet för en skyttegrupp/patrull, de kommer att slitas på ett helt annat sätt en en ksp58 på ex: plut. nivå.

Mao bör man se det som, lite löst formulerat, ett förbrukningssystem, slit på dem, serva dem men ha också i tanken att kassera dem. Det behövs flera vapen i org. så de som finns inte behöver slitas så hårt innan de servas grundligt.

Jag har det senaste 12 månaderna sett Ksp90B som har varit otroligt slitna och det har dessutom visat sig i flera märkliga vapenfel, ex: 3 tändstift som går av på samma kulspruta, 2 st. gascylindrar som går av, dvs blir i 2 st. delar, matarinrättningar som inte matar för delarna är så slitna, etc.

Jag har faktiskt aldrig sett sprutor som varit såpass slitna tidigare, jag har varit i kontakt med ksp90 i princip varje år sedan 1993.

Jag hoppas att man gör ett gott jobb med att se över hela systemet, som sagt, så att det blir bättre efter 2011.

Posted

Är de slitna för att de inte har blivit smorda ordentligt eller är de slitna för att det har kommit sand i dem?

Dom slits onaturligt då det är mekaniska delar som rör sig mot varandra under stor påfrestning, utan smörjning... Att det sen har kommit in damm/sand gör ju knappast saken bättre...

Posted

De senaste internationella erfarenheterna säger att man ska använda mycket olja, även i ökenmiljö. Personligen tycker jag det är ganska logiskt- Olja och sand smörjer bättre än bara sand!