Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ok, dags för lite peppande ryktesspridning och spekulation!

Nu har ju skolor och utbildningar varit igång i drygt en månad och då många inom NBG som blev uttagna i våras sökt utlandstjänst mest som en backup uppstod det nog både en och annan vakans iom detta. Nu har dessutom folk hunnit få kontakt med arbetsgivare efter semestern och varit på både en och två och kanske tre intervjuer. Vi som blev kvar i de tragiska resterna av det en gång så stolta NBG har ju tre månaders uppsägningstid. Så med lite tillförsikt kan nog vakanslistan få en hel del tillskott under i princip hela hösten. Men framför allt - räkna bakåt från januari och du hamnar i början på oktober, va? De närmaste veckorna skulle jag hålla vakanslistorna under sträng uppsikt om jag suktade efter en tjänst, för det kan nog rassla till där nu.

Lycka till och så får vi hoppas vi ses!

• Replies 120
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Tjäna!

Själv har jag som civil sökt tjänst inom PA/HR tjänster. Nån som vet om man tillsatt dessa redan eller om man fortfarande har en chans under de här "ringveckorna" som ni pratar om?

Mvh

Posted
Mig veterligen påbörjas viss rekrytering W840 och således finns det ännu tid kvar att vakta telefonerna.

Hur vet du det? Är det någon som har blivit uppringd då? :baskerPa:

Posted
Mig veterligen påbörjas viss rekrytering W840 och således finns det ännu tid kvar att vakta telefonerna.

Hur vet du det? Är det någon som har blivit uppringd då? :eeh:

Sannolikt har någon blivit uppringd då de skall ha ringvecka.

Jag vet det då jag pratade med en rekryterare dagarna innan jag skrev inlägget.

Posted

Hur vet du det? Är det någon som har blivit uppringd då? :lol:

Sannolikt har någon blivit uppringd då de skall ha ringvecka.

Jag vet det då jag pratade med en rekryterare dagarna innan jag skrev inlägget.

Spännande, vad är det sorts tjänster de söker då? Har satt mitt sista hopp om drägligt liv det senaste året till den här missionen, patetisk som jag är. :eeh:

Posted

De försöker fylla upp missionen, dvs tillsätta de platser som de inte fyllt genom/ur NBG. Det rör sig om få platser.

/K

Posted
De försöker fylla upp missionen, dvs tillsätta de platser som de inte fyllt genom/ur NBG. Det rör sig om få platser.

/K

Såsom geocell operatör så är det kört, snyft, fan också :eeh:

Posted

/K

Såsom geocell operatör så är det kört, snyft, fan också :eeh:

Jag tror nog att Geo SE löser det genom att använda delar av Geo SG som ingick i NBG.

/K

Edit: På mil.se kan man se vilka platser som inte är uppfyllda just nu. Det kan tänkas att det finns någon enstaka mer plats dock.

Posted

/K

Såsom geocell operatör så är det kört, snyft, fan också :winner:

Jag tror nog att Geo SE löser det genom att använda delar av Geo SG som ingick i NBG.

/K

Edit: På mil.se kan man se vilka platser som inte är uppfyllda just nu. Det kan tänkas att det finns någon enstaka mer plats dock.

Fan också dessa otacksamma personer, jaja. snyft de borde väl ha ringt för länge sedan isåfall. Må fan ta NBG, jag är inte alls bitter hehe :sniper:

• 3 months later...
Posted

Lite lustigt att tråden dog i oktober.

HQ/Log och delar ur NSE är ju från Boden. Någon som vet varifrån PRT stab tas ur? Det ligger ju ett par vakanser ute.

Någon som sökt? Någon som har koll?

Charon, ferryboss on the river Styx :rolleyes:

Posted
Lite lustigt att tråden dog i oktober.

HQ/Log och delar ur NSE är ju från Boden. Någon som vet varifrån PRT stab tas ur? Det ligger ju ett par vakanser ute.

Någon som sökt? Någon som har koll?

Charon, ferryboss on the river Styx :)

Det enda jag vet är att C G2 är från NBG08 ISTAR.

I övrigt är det nog mest I19 folk.

• 3 weeks later...
Posted (edited)

Såg nu att man kunde söka till 90 vagnarna som ska ner i vår. Jag är med i en samövad och kompetent besättnig men vi kan dessvärre inte söka då VC ska vara kapten och StfgrpC ska vara löjtnant/fänrik. Men vill US hellre ha officerare än kompetent personal så väntar vi väl till nästa gång med att söka då.

Vi i besättningen har GU. IA03. LA och IA06/NBG som besättning på BGBV90 i ryggen. men det räcker tydligen inte.

Ansökan är skickat iaf, dom kanske tar sitt förnuft till fånga.

Edited by Udo
Posted
Såg nu att man kunde söka till 90 vagnarna som ska ner i vår. Jag är med i en samövad och kompetent besättnig men vi kan dessvärre inte söka då VC ska vara kapten och StfgrpC ska vara löjtnant/fänrik. Men vill US hellre ha officerare än kompetent personal så väntar vi väl till nästa gång med att söka då.

Vi i besättningen har GU. IA03. LA och IA06/NBG som besättning på BGBV90 i ryggen. men det räcker tydligen inte.

nej det räcker inte, FM och inte US har gjort den bedömningen av skäl som du antingen kan hålle med om eller inte men kommer du nu ändå med så får vi väl hoppas att FM lyckas skrapa fram en kapten som är iallafall nästan lika kompetent som ni, konstigare saker har hänt...

/b

Posted

Intressant att du utgår ifrån att anställd personal saknar kompetens...

Du har ju själv varit anställd så du är ju inte heller lämplig enligt det resonemanget.

Det bästa vore väl personal som aldrig har sett vagnarna förut,och som inte kommer jobba kvar i FM efter insats så att man inte riskerar att erfarenheterna bibehålls och lärs vidare till andra inom myndigheten.

kanske någon local...

Posted (edited)
nej det räcker inte, FM och inte US har gjort den bedömningen av skäl som du antingen kan hålle med om eller inte men kommer du nu ändå med så får vi väl hoppas att FM lyckas skrapa fram en kapten som är iallafall nästan lika kompetent som ni, konstigare saker har hänt...

/b

Ber om ursäkt om det kanske lät lite grovt och anklagande, men min åsikt är att Officeren kan det teoretiska men har alldeles för dålig vana när det kommer till handhavandet av vagnen och dess utrustning. Detta är min personliga åsikt och jag hoppas att personalen som tillsätts inte drabbas av ett sådant scenario.

Edited by DaRaven
Fixat trasig quote
Posted

/b

Ber om ursäkt om det kanske lät lite grovt och anklagande, men min åsikt är att Officeren kan det teoretiska men har alldeles för dålig vana när det kommer till handhavandet av vagnen och dess utrustning. Detta är min personliga åsikt och jag hoppas att personalen som tillsätts inte drabbas av ett sådant scenario.

Hur såg besättningarna ut i Liberia?

Officerare kontra anställda soldater?

Posted (edited)

/b

Hur såg besättningarna ut i Liberia?

Officerare kontra anställda soldater?

LA02 jag var vagnchef och resten var inte heller yoff. La01 hade en yoff vc som fick vara mer stf Plutonchef än vc på bgbv.

Edited by Udo
Posted

Detta är ju vanligt förekommande inom rekryteringen till US. Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att avancera inifrån organisationen oavsett kunskaper och erfarneheter. Många andra företag låter anställda avancera inom organisationen med bra mycket större ansvar än som behövs för vissa tjänster i US. Jag har iofs själv blivit antagen som troppchef, nivå 6, en gång trots att jag inte var YO/RO så omöjligt är det inte. Så sök du och hoppas på det bästa. Fast söker de en kapten så....kan ju vara så att de har gjort bedömningen att just vagnskunskapen inte är det viktigaste för denna tjänst? Att de ser andra scenarion än att man rullar runt nedluckat utan kommunikation med omvärlden hela missionen, (eller iaf annat än just vagnstjänst hela tiden).

• 3 weeks later...
Posted

Haft log/avtals dragning med lite folk ur FS17 idag.

Vi enades principiellt om att surströmmingsskiva skall genomföras. Eftersom surströmming klassas som farligt gods (OBS, inget skämt) kommer ny loglösning tas fram.

• 3 weeks later...
Posted
vet nån om de har tillsatt vakansen som c sjvtpgrp? är det I19 som är ansvariga för sjvplut?

Enl källor så är den tillsatt!

Var ett stort antal sökande till denna eftertraktade plats vill jag lova

Posted

nu har dom ändrat iallafall från FS18 så det bör ju vara möjligt för dig att ha samma befattning på FS17 ?

FS18, vakans

C Bgbvgrp Bgbv 90

Befattning: C Bgbvgrp Bgbv 90

Nivå: OR-4

Krav på militär bakgrund: Ja

Så dom kanske har tagit sitt förnuft tillfånga ? ;)

/b

Posted
...vill US hellre ha officerare än kompetent personal...

Är det ett motsattsförhållande? ;-)

Det händer. Fler gånger än det borde...

Posted
...vill US hellre ha officerare än kompetent personal...

Är det ett motsattsförhållande? ;-)

Det händer. Fler gånger än det borde...

Det väsentliga inom US är ju oftast inte att ha kompetent pers. på rätt plats. Det väsentliga i US är snarare att det ser bra ut på pappret och de längre tror att allt är bra.

Sen om verkligheten är av annan art en det fina på pappret gör inget....

Posted

Sökte vakansen som Paymaster som låg ute till här om dagen då den togs bort trots att de förlängde ansökan t.o.m. 31 mars.

Så nu får man hålla tummarna att de ringer. Uttagningen borde gå snabbt eftersom det trots allt är en vakans. Har jag inte hört något senast i slutet av nästa vecka får jag väl anta att den gick till någon annan.

Posted
Jag var helt övertygad att jag mötte Paymaster FS17 under deras logutbildning, när fanns vakansen?

Tja den fanns för drygt två veckor sedan med sista ansökningsdag den 15 mars. När jag var tillbaka efter min sista leave på KS så hade de förlängt ansökningstiden till sista mars men togs bort i mitten av denna vecka.

Det kan vara så att de lyckats få tag på någon men av misstag låtit annonsen legat kvar...