Björkman Posted May 12, 2002 Report Posted May 12, 2002 Det är som vissa har sagt viktigt med första intryck! Ta i hand, presentera dig och kolla i ögonen... Undvik kanske att glo. Var förberedd på vad du vill göra = stor bonus. Personligen visste jag länge att jag ville bli jägare och framhävde detta. Hon fråga om min familj och då lyckades jag få samtalet lite in på att jag hade fått mkt "inspiration" ifrån min bror. Alltså att jag förstod så gott det gick, vad det handlade om att ligga som jägare m.m Även lite knepiga frågor dök upp; Har du varit någonstans eller gjort något som liknar lumpen? - Hmm.. Jodå. Min Malta språkresa i 3 veckor. 6 grabbar i ett rum.. =). Har du någon skogsvana? -Löptränar i skogen och jobbar även där ibland. Har du haft förtroende uppdrag? Har du (sommar)jobb? Varför trivs du så bra i din familj? (jag hade fyllt i det) Tar du hand om din lillasyster? Hjälper du till hemma? osv osv.. Jaja. Lycka till ! Quote
twintip Posted December 7, 2005 Report Posted December 7, 2005 Var väldigt glad och berätta om dina vapenkunskaper lär ju tyckas om.....(....) Quote
H0lK Posted December 7, 2005 Report Posted December 7, 2005 Det handlar mycket om att sälja sig själv, lite som en arbetsintervju, ljug inte men presentera sanningen till din fördel :P. Quote
skinner Posted December 8, 2005 Report Posted December 8, 2005 Vad tror ni en psykolg skulle tycka om detta då? Vet att det är svårt att svara så där exakt men ni kanske har en aning på ett ungefär? Vill så gärna ha en befälsutbildning då jag gillar att leda folk. Scout sedan 3:an ledare sedan 3 år tillbaks. Skogsvan (genomfört en hel del tältningar, fjällvandringar mm) Gifta förälsrar sedan 21 år tillbaka. Inte mobbad/mobbare Inga problem med dråger/alkohol. Har en hel del kompisar dock ingen flickvän ljust nu. Ett betygssnitt på 18p Quote
H0lK Posted December 8, 2005 Report Posted December 8, 2005 (edited) Det går ju inte att avgöra på lite fakta. Det hon/han kommer bedöma är nog mer ditt kroppsspråk, din ton osv. när du pratar om de här sakerna. Verkar du nervös? Hittar de något som du verkar mindre benägen att prata om kommer dem sannolikt nysta mer i det så bäst är att vara ärlig och tydlig och stabil(se i ögonen osv). Där har du lite tips ... EDIT: Förslagsvis säger du inte att du gillar att leda folk. Det låter i alla fall ganska onödigt i min öron och kommer nog bara uppfattas som att du alltid vill bestämma själv. Säg istället att du känner dig trygg i ledarrollen och att du är duktig på att ta ansvar. Mig frågade hon om jag trivdes med ansvar, jag svarade "Ja det är kul att ta ansvar". Vadå kul att ta ansvar :P vad fan är det för svar har jag tänkt i efterhand. Men sånt spelade tydligen ingen roll, fick en 7 i befäl ändå. Edited December 8, 2005 by H0lK Quote
Patron Posted December 8, 2005 Report Posted December 8, 2005 jag mönstrade 2004, men jag fick alldrig några siffror i betyg hos psykologen. Fick "A" i att klara stridande befattning under stor press och befälslämplighet. Alldrig sätt röken av siffrorna annars... //Patron Quote
Sgt Nilsson Posted December 8, 2005 Report Posted December 8, 2005 personligen råkade jag ut för en pratglad psyckolog vid mönstringen, hon pratade mer än jag under det samtalet och sedan tyckte hon uppenbarligen att jag var lämpligt befälsämne, sånt som händer. Quote
skinner Posted December 8, 2005 Report Posted December 8, 2005 Är det en 4-9 skala hos psykologen också? Quote
simon Posted December 8, 2005 Report Posted December 8, 2005 (edited) Ja det är det. Hur ska vi kunna veta vad psykologen kommer tycka om dig? Edited December 8, 2005 by simon Quote
BuddhaSWE Posted September 10, 2006 Report Posted September 10, 2006 Är samtalet med psykologen flytande eller är det mer raka frågor? Quote
"Insats Hv" nisse Posted September 10, 2006 Report Posted September 10, 2006 Det är mer eller mindre ostrukturerat. de har ett par saker de skall ta upp men det beror på hur och vad du svarar... Quote
Nahkampf Posted September 10, 2006 Report Posted September 10, 2006 (edited) Var inte dig själv, det är allt jag har att säga. Edited September 10, 2006 by Nahkampf Quote
BuddhaSWE Posted September 10, 2006 Report Posted September 10, 2006 Kan jag tolka det som att dom har vissa frågor och sedan ser man vart samtalet hamnar..ungefär.. Quote
Liquid Posted September 10, 2006 Report Posted September 10, 2006 Var inte dig själv, det är allt jag har att säga. Vad menar du? Att man ska ljuga? Är inte psykologerna experter på att se om en person ljuger eller ej? Quote
Andreas Posted September 10, 2006 Report Posted September 10, 2006 Kan jag tolka det som att dom har vissa frågor och sedan ser man vart samtalet hamnar..ungefär..Man skulle kunna tolka det som att psykologen (och i förlängningen PV och FM) har vissa saker de vill veta om den mönstrande, hur man kommer fram till de sakerna är inte det väsentliga dvs det är andra saker än exakt vad svaret på frågorna är som väger in också. Quote
BuddhaSWE Posted September 10, 2006 Report Posted September 10, 2006 (edited) Jag kommer då inte ljuga iaf, tror risken är mkt stor att man blir tagen med byxerna nere då, om man säger så. Å DÅ ÄR MAN TORSK Jag är expert på att kunna med att bli nervös för sånt med psykologer när jag å andra sidan är lugn som en filbunke i ett "skarpt läge" Det är bra i lumpen, skit hos psykogubben Kan jag tolka det som att dom har vissa frågor och sedan ser man vart samtalet hamnar..ungefär..Man skulle kunna tolka det som att psykologen (och i förlängningen PV och FM) har vissa saker de vill veta om den mönstrande, hur man kommer fram till de sakerna är inte det väsentliga dvs det är andra saker än exakt vad svaret på frågorna är som väger in också. Okej, Tacksam för alla svar Är det vanligt att man får bra på psykologen eller inte? Om man är nervös ger det direkt ett dåligt betyg? Edited September 10, 2006 by BuddhaSWE Quote
Andreas Posted September 10, 2006 Report Posted September 10, 2006 Jag är expert på att kunna med att bli nervös för sånt med psykologer när jag å andra sidan är lugn som en filbunke i ett "skarpt läge"Det är bra i lumpen, skit hos psykogubben Jag skulle nog vara lite försiktig med att uttala mig alltför kategoriskt om vad som funkar bra under GU innan jag genomfört den, självsäkerhet i all ära men utan en dos ödmjukhet är det lätt att ge fel intryck, inte minst hos psykologen. Är det vanligt att man får bra på psykologen eller inte? Om man är nervös ger det direkt ett dåligt betyg?Det är väl tanken att det ska vara lika normalfördelat som övriga prov man gör på mönstringen, för mer info om det finns PV:s hemsida och lumpen.nu. Dock tenderar många som är lite väl övertygade vilka supersoldater de kommer bli/redan är innan mönstringen få sina förväntningar justerade hos just psykologen. Vad gäller nervositeten så beror det nog på hur nervös man framstår men om man liksom jag aldrig kommit närmare en psykolog än psykologiläraren i gymnasiet innan mönstringen så är det ju ganska naturligt att situationen känns lite knepig vilket de förstås vet om. Har man en vettig psykolog brukar det lösa sig även om situationen känns väldigt ovan. Quote
BuddhaSWE Posted September 10, 2006 Report Posted September 10, 2006 @ Andreas Förstår vad du menar, jag har inte gjort lumpen och jag vet inte vad jag kommer möta där så jag kan aldrig veta hur jag hanterar situationer som uppstår där, däremot så kan jag av tidigare erfarenheter säga att jag alltid har behållt lugnet. Gissar att dom flesta som kommer in till psykologen är lite nervösa och lite försiktiga, vilket jag antagligen kommer att vara, men det släpper säkert efter en minut.. förhoppningsvis :P Längtar till Lumpen Quote
Skalman Posted September 10, 2006 Report Posted September 10, 2006 Tja, (mestadels) ärlighet varade längst för mig. Då hade jag i och för sig en hel del på pluskontot (oförskämt bra betyg, intresse för utlandstjänst, stabil familj, scout och friluftsmänniska sedan vaggan, lagidrottare, flickvän bl.a.) men jag blev ändå rätt förvånad över mina två sjuor, då jag inte tyckte att samtalet gick så jättebra och så hade de (via den där blanketten man fyller i) en del om min psykiska (o)hälsa, men det var tydligen inget större problem då det låg i det förflutna. Jag skulle tro att bara man är lugn, vettig och kan bevisa att man kan ta ansvar så ska det inte vara några större problem (om man inte får en som är helt ny på jobbet som en kompis till mig fick...). Tja, en annan kompis lyckades halvljuga till sig två nior, jag kommer aldrig förstå hur... Quote
Krook Posted September 10, 2006 Report Posted September 10, 2006 Jag är expert på att kunna med att bli nervös för sånt med psykologer när jag å andra sidan är lugn som en filbunke i ett "skarpt läge" Hur vet du det? Har du varit under skarp beskjutning ofta? Men helt rätt så ska du inte ljuga under psykologsamtalet. Det genomskådas tämligen lätt. /K Quote
BuddhaSWE Posted September 11, 2006 Report Posted September 11, 2006 (edited) @Krook DEt var därför jag använde " ". Alltså jag menar lägen där en person som har tendens att bli stressad osv skulle bli det, jag skrev också "jag har inte gjort lumpen och jag vet inte vad jag kommer möta där så jag kan aldrig veta hur jag hanterar situationer som uppstår där, däremot så kan jag av tidigare erfarenheter säga att jag alltid har behållt lugnet." till andreas. Hoppas du förstår vad jag menar å ja ber om ursäkt om jag verkat kaxig Edited September 11, 2006 by BuddhaSWE Quote
Rifleman/Medic Posted September 11, 2006 Report Posted September 11, 2006 (edited) Med tanke på den relativt korta tid psykologen samtalar med varje mönstrande har jag mycket svårt att tro att han skulle märka om du ljuger/förskönar sanningen. Så länge lögnerna håller sig inom rimliga gränser vill säga. Min slutsats blir således att det aldrig är fel att försköna sannigen en aning. Edited September 11, 2006 by Rifleman/Medic Quote
arvid_eriksson Posted September 11, 2006 Report Posted September 11, 2006 man kanske kan träna si på att se glad ut Quote
TheKL Posted September 11, 2006 Report Posted September 11, 2006 Klart man ska försköna sanningen!! Jag hade tex varit med i elevrådet .. När jag var 11-12 år och fick hoppa in istället för en polare som var sjuk. Psykologen ställde förövrigt en rätt dryg fråga! Berätta om hur en vanlig vecka ser ut för dig, dag för dag.. Vad vill de få ut av de? Jaja lyckades bättre än vad jag trodde, me tanke på att jag svamla om allt möjligt och bara ville iväg till matsalen. Quote
Tackleberry Posted September 12, 2006 Report Posted September 12, 2006 Man ska vara bestämd men ödmjuk, trygg i sig själv. Var ärlig och glad/trevlig/utåtriktad! Mitt samtal flöt på rätt bra tyckte jag, men efter ett tag kom en fråga som jag hade hoppats slippa, men jag svarade ärligt. Därefter började psykologen älta rejält om det och jag trodde det var kört.. Senare hos inskrivningsförrättaren fick jag veta att jag hade kammat hem två 9:or... Quote
Krizan Posted September 21, 2006 Report Posted September 21, 2006 Jag har hört att de frågar om man kan pinka med öppen dörr. Kan nog vara en fördel att kunna det i lumpen... Quote
larsev Posted September 21, 2006 Report Posted September 21, 2006 Var väldigt glad och berätta om dina vapenkunskaper lär ju tyckas om.....(....) Är inte så säker på att det är det de vill höra Quote
Goon Posted September 21, 2006 Report Posted September 21, 2006 Jag har hört att de frågar om man kan pinka med öppen dörr. Kan nog vara en fördel att kunna det i lumpen... I skogen finns ingen dörr att stänga.. :P Quote
Guest BBQ Posted November 7, 2006 Report Posted November 7, 2006 Ifrågesätter psykologen ens utseende? Jag har dreads och har en underlig käsla att min psykolog kommer att slösa några frågor om mitt hår i några minuter. Inte för att jag är rädd för några frågor om mitt hår men jag vill inte att psykologen skall tro att jag är en pacifistisk ganjapöjk under samtalet :P Quote
TheKL Posted November 7, 2006 Report Posted November 7, 2006 Ifrågesätter psykologen ens utseende? Jag har dreads och har en underlig käsla att min psykolog kommer att slösa några frågor om mitt hår i några minuter. Inte för att jag är rädd för några frågor om mitt hår men jag vill inte att psykologen skall tro att jag är en pacifistisk ganjapöjk under samtalet :P När jag va på besöksdag för någon månad sedan vart den en kille med duktiga dreads! Iofs kanske han inte hade de när han mönstrade, men det är högst troligt med tanke på längden .. Quote
Recommended Posts