Jump to content

Recommended Posts

Posted
Vad anser ni är ett lämpligt svar om psykologen frågar tex vad man är rädd för ?

Samt lite annat bla om ens föräldrar är skillda osv, jag kan tilläga att jag vill ha ett bra betyg.

Prova att svara sanningsenligt.

• Replies 132
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

Born har ett bra förslag :rolleyes:

Annars kan man söka på forumet, har jag lärt mig, och få reda på vad som är "bra" att ljuga om.

Edited by Timmi
Posted
Vad anser ni är ett lämpligt svar om psykologen frågar tex vad man är rädd för ?

Samt lite annat bla om ens föräldrar är skillda osv, jag kan tilläga att jag vill ha ett bra betyg.

Som har sagts: svara sanningsenligt. En bra psykolog ser igenom lögner snabbt. Dessutom riskerar du hamna på en tjänst som är fel för dig om du skulle lyckas ge en bild av dig som inte är korrekt.

/J

Posted

rena lögner ska man nog akta sig för.. men man kan ju med fördel finslipa sanningen lite. t.ex välja lite finare ord och meningar så det låter lite bättre än det är utan att ljuga

• 2 weeks later...
Posted

Jag förstår, men problemet är att om att jag faktiskt inte vet vad jag är rädd för och om jag säger som det är att "öhh jag vet faktiskt inte" är jag rädd för att hon komme att anteckna det. Är för övrigt totalt oförbered om psykologen kommer ställa sådana frågor som iaf jag inte tänker på i vanliga fall.

Tänkte även på det hela rörande skilda föräldrar, om jag skulle säga att dom inte är skillda (vilket dom är) är jag rädd att hon ska kolla upp det och visar det sig då att jag har ljugit så är det hela kört, däremot har jag planerat att säga något i stil med att det snarare har påverkat mig positivt genom att jag fått lära mig att alla inte är likadana osv, tror ni det fungerar ?

Posted
Jag förstår, men problemet är att om att jag faktiskt inte vet vad jag är rädd för och om jag säger som det är att "öhh jag vet faktiskt inte" är jag rädd för att hon komme att anteckna det. Är för övrigt totalt oförbered om psykologen kommer ställa sådana frågor som iaf jag inte tänker på i vanliga fall.

Tänkte även på det hela rörande skilda föräldrar, om jag skulle säga att dom inte är skillda (vilket dom är) är jag rädd att hon ska kolla upp det och visar det sig då att jag har ljugit så är det hela kört, däremot har jag planerat att säga något i stil med att det snarare har påverkat mig positivt genom att jag fått lära mig att alla inte är likadana osv, tror ni det fungerar ?

Först av allt. Ljug inte. Finns absolut ingan anledning till det. Att föräldrar är skilda behöver inte innebära något negativt, är du duktig på att sälja in dig så kan du vinkla det till något positivt (du har fått ta ett större ansvar hemmavid osv osv).

Angående vad du är rädd för. Ptja, om du inte är rädd för något speciellt (tomtar, troll, spöken, sälar, spindlar osv) så säg bara att du inte är det, enkelt och snaskigt och utan konstigheter.

• 2 weeks later...
Posted

De vill väl se hur bra man klarar stress och provokationer,i alla fall har jag hört från folk som mönstrat att psykologen försökte provocera dem.

Posted (edited)

Märkte jag inte av när jag mönstrade iallafall, det var mer normala frågor om vad man gjorde på fritiden, hur familjen såg ut, hur man trivdes i skolan.

Säker att dessa "folk" inte hamnat i ett förhörsrum hos polisen? :-P:)

Edited by M00nStalker
Posted

Jag svarade helt sanningsenligt och fick en 6a, blev dock ganska arg på psykologen då det var hon som gjorde så att jag inte fick bli jägare, fick en 5a på inskrivningen och en 6a av psykologen vilket hon inte trodde skulle vara tillräckligt, jag frågade varför och fick då svaret att jag inte uplevt något hemskt och tramuatiskt i mitt liv vilket man skulle ha gjort för att bli jägare (förstod inte hennes motivation då jag har svårt att tro att varje jägare har upplevt extrema traumatiska saker i sina liv) kom då på några saker som kanske skulle få henne att ändra sin åsikt, men "nej" en 6a skulle jag få.

Snacka om att man blev lite sur efter att ha dragit en 8a på styrkan.

Men det är som alla andra här har sagt dom är psykologer dvs dom ransakar olika personligheter varje dag, at ljuga skulle definitivt dra ner betyget.

Posted

Mitt psykologsamtal var ett riktigt skämt tycker jag. Eftersom jag inte hade svarat något "fel" på frågorna som skulle vara diskussionsunderlag frågade psykologen i princip bara ja och nej frågor. Det tog mindre än 10 minuter sen var jag klar hos psykologen. Jag hann inte äns berätta om saker som jag tyckte var relevant innan han skulle rusa iväg till kafferasten.

Jag fick värden över medel men jag själv tycker att jag borde ha fått högre. Om han bara hade tagit sig lite mer tid...

Lite bitter känner jag mig faktiskt. :rolleyes:

Posted (edited)
Jag svarade helt sanningsenligt och fick en 6a, blev dock ganska arg på psykologen då det var hon som gjorde så att jag inte fick bli jägare, fick en 5a på inskrivningen och en 6a av psykologen vilket hon inte trodde skulle vara tillräckligt, jag frågade varför och fick då svaret att jag inte uplevt något hemskt och tramuatiskt i mitt liv vilket man skulle ha gjort för att bli jägare (förstod inte hennes motivation då jag har svårt att tro att varje jägare har upplevt extrema traumatiska saker i sina liv) kom då på några saker som kanske skulle få henne att ändra sin åsikt, men "nej" en 6a skulle jag få.

Men det är som alla andra här har sagt dom är psykologer dvs dom ransakar olika personligheter varje dag, at ljuga skulle definitivt dra ner betyget.

Jag sa inte att jag varit med om något traumatiskt till psykologen, fick bli jägare. Det är mer än just den kriterien som väger in när psykologen ger sitt omdöme.

Jag tror det var ditt resultat på inskrivningen som gjorde det svårt för att få en jägar-tjänst.

Edited by Pby
Posted

Jag sa inte att jag varit med om något traumatiskt till psykologen, fick bli jägare. Det är mer än just den kriterien som väger in när psykologen ger sitt omdöme.

Jag tror det var ditt resultat på inskrivningen som gjorde det svårt för att få en jägar-tjänst.

Det är lätt att vara efterklok, men är det inte så att en fyra på inskrivningen och en sexa hos psykolkogen är minimum kraven (iaf för k4 och Amf1) för att komma in som jägare ?

Sedan är det ganska naturligt att eftersom många söker jägartjänsten så hade jag väl haft en ganska liten chans att bli antagen ändå.