Jump to content

Recommended Posts

Tja, (mestadels) ärlighet varade längst för mig. Då hade jag i och för sig en hel del på pluskontot (oförskämt bra betyg, intresse för utlandstjänst, stabil familj, scout och friluftsmänniska sedan vaggan, lagidrottare, flickvän bl.a.) men jag blev ändå rätt förvånad över mina två sjuor, då jag inte tyckte att samtalet gick så jättebra och så hade de (via den där blanketten man fyller i) en del om min psykiska (o)hälsa, men det var tydligen inget större problem då det låg i det förflutna. Jag skulle tro att bara man är lugn, vettig och kan bevisa att man kan ta ansvar så ska det inte vara några större problem (om man inte får en som är helt ny på jobbet som en kompis till mig fick...).

 

 

Tja, en annan kompis lyckades halvljuga till sig två nior, jag kommer aldrig förstå hur...

 

Undrar bara varför en flickvän är ett plus, det är alltså en nackdel att inte ha flickvän vid samtal med psykologen? Det är ju inte så att det är någonting jag kan påverka särskilt mycket över, flickvännen alltså...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 132
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tja, (mestadels) ärlighet varade längst för mig. Då hade jag i och för sig en hel del på pluskontot (oförskämt bra betyg, intresse för utlandstjänst, stabil familj, scout och friluftsmänniska sedan vaggan, lagidrottare, flickvän bl.a.) men jag blev ändå rätt förvånad över mina två sjuor, då jag inte tyckte att samtalet gick så jättebra och så hade de (via den där blanketten man fyller i) en del om min psykiska (o)hälsa, men det var tydligen inget större problem då det låg i det förflutna. Jag skulle tro att bara man är lugn, vettig och kan bevisa att man kan ta ansvar så ska det inte vara några större problem (om man inte får en som är helt ny på jobbet som en kompis till mig fick...).

 

 

Tja, en annan kompis lyckades halvljuga till sig två nior, jag kommer aldrig förstå hur...

 

Undrar bara varför en flickvän är ett plus, det är alltså en nackdel att inte ha flickvän vid samtal med psykologen? Det är ju inte så att det är någonting jag kan påverka särskilt mycket över, flickvännen alltså...

 

Man tror väl att personen ska vara mogen för att man kan ha ett förhållande osv, dock behöver det ju verkligen inte vara fallet..

Link to comment
Share on other sites

Undrar bara varför en flickvän är ett plus, det är alltså en nackdel att inte ha flickvän vid samtal med psykologen? Det är ju inte så att det är någonting jag kan påverka särskilt mycket över, flickvännen alltså...

 

I mitt fall var det nog ett plus för att jag i övrigt gjorde ett bra, moget intryck, och för att det tydde på förändrad livssituationen. Kan nog vara så att flick/pojkvän inte alltid är ett plus. Frågan är hur de ser på flick/pojkvän om man är homosexuell eller bisexuell i ett homosexuellt förhållande? Någon med erfarenhet?

Link to comment
Share on other sites

Undrar bara varför en flickvän är ett plus, det är alltså en nackdel att inte ha flickvän vid samtal med psykologen? Det är ju inte så att det är någonting jag kan påverka särskilt mycket över, flickvännen alltså...

 

I mitt fall var det nog ett plus för att jag i övrigt gjorde ett bra, moget intryck, och för att det tydde på förändrad livssituationen. Kan nog vara så att flick/pojkvän inte alltid är ett plus. Frågan är hur de ser på flick/pojkvän om man är homosexuell eller bisexuell i ett homosexuellt förhållande? Någon med erfarenhet?

 

Givetvis kan det vara så att det inte är positivt med flick/pojkvän, kanske framförallt med tanke på att de måste vara åtskilda väldigt länge etc.

Anledningen till att jag frågade var för att jag är lite orolig för att psyklogen ska tro att jag inte är socialt kompetent eftersom jag inte har någon flickvän. :uuh:

Link to comment
Share on other sites

Undrar bara varför en flickvän är ett plus, det är alltså en nackdel att inte ha flickvän vid samtal med psykologen? Det är ju inte så att det är någonting jag kan påverka särskilt mycket över, flickvännen alltså...

 

I mitt fall var det nog ett plus för att jag i övrigt gjorde ett bra, moget intryck, och för att det tydde på förändrad livssituationen. Kan nog vara så att flick/pojkvän inte alltid är ett plus. Frågan är hur de ser på flick/pojkvän om man är homosexuell eller bisexuell i ett homosexuellt förhållande? Någon med erfarenhet?

 

Givetvis kan det vara så att det inte är positivt med flick/pojkvän, kanske framförallt med tanke på att de måste vara åtskilda väldigt länge etc.

Anledningen till att jag frågade var för att jag är lite orolig för att psyklogen ska tro att jag inte är socialt kompetent eftersom jag inte har någon flickvän. :uuh:

 

Haha det är nog inte bara du utan flickvän, jag hade ingen flickvän när jag mönstrade men lyckades skrapa ihop 7or.

Edited by TheKL
Link to comment
Share on other sites

hur påverkar skilda föräldrar?

 

Jag tror inte psykologer tar det som en fördel i alla fall, jag tror psykologerna vill att man ska ha haft en uppväxt med båda föräldrarna, sen att man inte behöver vara mindre psykisgt tålig pga att föräldrarna är skilda skiter de nog i. Psykologerna går efter deras mallar och kan vinkla små saker under uppväxten till jätte problem.

Link to comment
Share on other sites

Jag har skilda föräldrar och det var inget konstigt med det vad jag vet. Hon frågade vidare lite om jag kom överens med båda och om jag minns något från skilsmässan och så om det var jobbigt. Var bara fem år så jag minns inte ett smack vilket var vad jag sade också och hon verkade inte tycka det var konstigt. Så det går att få "bra" även med det.

 

Min strategi inför psykologen var att verka oerhört lugn i alla situationer, titta henne i ögonen, prata lugnt och samlat. Självklart tänkte man ju hela tiden på vad hon fiskade efter i varje fråga och vinklade således svaret på ett sätt som jag trodde hon ville ha. Det är en hjärnornas kamp ;).

Edited by H0lK
Link to comment
Share on other sites

Jag har skilda föräldrar och det var inget konstigt med det vad jag vet. Hon frågade vidare lite om jag kom överens med båda och om jag minns något från skilsmässan och så om det var jobbigt. Var bara fem år så jag minns inte ett smack vilket var vad jag sade också och hon verkade inte tycka det var konstigt. Så det går att få "bra" även med det.

 

Min strategi inför psykologen var att verka oerhört lugn i alla situationer, titta henne i ögonen, prata lugnt och samlat. Självklart tänkte man ju hela tiden på vad hon fiskade efter i varje fråga och vinklade således svaret på ett sätt som jag trodde hon ville ha. Det är en hjärnornas kamp ;).

 

Oki, jag tror att om man säger att det va jobbigt när de skilde sig eller något liknande så kan det nog vändas rätt mycket mot ens fördel. Psykologerna kan koppla ihop de mest konstiga saker i ens liv med varandra, detta hände inte mig men flera kompisar.

 

Ja, man ska nog försöka ge ett lugnt och tryggt intryck. Hur länge pratade ni? För mej vart de ett samtal på endast 15 min, hörde flera som fick sitta där inne 30-40 min ..

Link to comment
Share on other sites

Hur länge pratade ni? För mej vart de ett samtal på endast 15 min, hörde flera som fick sitta där inne 30-40 min ..

 

Jag var inne i knappt tio minuter, hade en känsla av "jaha, var det allt?" när jag gick ut därifrån (hade förberett mig för att verkligen behöva sälja in mig). Psykologen verkade lite halvstressad och ställde mest basfrågor (typ "Hur trivs du med ditt liv") samt ifrågasatte varför jag hade G i idrott när jag gick i högstadiet (jag var ju hårdrockare :uuh: ). Fick en 8a på inskrivingen så hon undrade om jag såg mig som smartare än genomsnittet (vad ska man svara där egentligen? jag svarade att nog var jag inte dum på något vis, men jag var nog mer allmänbildad än smart :camo: vet inte hur hon tolkade det). Hon verkade inte hacka ner på att jag aldrig haft sommarjobb (som inte innebär att slava svart för släktingar då)

 

Angående befälslämplighet frågade hon bara "tycker du att du är en bra ledare?". "Ja," svarade jag och sen var samtalet över, fick sjuor i betyg.

Edited by Stratoknaster
Link to comment
Share on other sites

Påverkar G i idrott mycket?

Om de är under gymnasietiden?

 

 

Edit: Juice under mellanslagsknappen :happy:

 

Alltså det är nog svårt att veta hur psykologerna jobbar.. De tittade igenom mina betyg men sa inget alls om det. Varken skit betyg eller super betyg.

Link to comment
Share on other sites

Påverkar G i idrott mycket?

Om de är under gymnasietiden?

 

 

Edit: Juice under mellanslagsknappen :)

 

Jag tror det beror väldigt mycket på varför du har/hade G. I mitt fall var jag totalt ointresserad av idrott under högstadiet pga. pubertet och det faktum att min livsstil (total hårdrockare) inte krävde mer motion än att röra sig på scenen hjälpte ju knappast till.

 

När jag började gymnasiet fick jag en knäpp som gjorde att jag började träna igen (måste berott på att jag klippte av mig håret.. :) ), vilket jag också framhöll för psykologen (jag berättade även att jag fäktade på elitnivå 2000-2001 så att jag inte varit slö, slapp och likgiltig hela mitt liv).

 

 

Jag fick efter en fysisk uppryckning och en lyckad egen lektion VG i Idrott och Hälsa A vilket säkert spelade in i hennes bedömning.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Jag tror det är 1-9, då jag känner en som fick 3 och en annan som fick 8.

Det betyg du får hos psykologen ligger mellan ett och nio.

Samma sak gäller för muskelstyrkan och inskrivningsprovet.

På cykeltestet kan du dock få lägst en fyra.

 

Allt enligt den här rapporten (sidan 7).

 

Det var 1-7 när jag möstra 04.

 

Samma sak som jag skrev ovan gällde även år 2004 enligt sammanställningen över det året (sidan 8).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Ja men det står 1-7 i mina papper, och psykologen sa att det mättes 1-7.

Det kan bero på att inskrivningsprovet kanske till viss del vägs in i psykologens bedömning (är inte säker på detta men det känns inte osannolikt).

Eftersom du fick en trea (som du skriver här) så kan det ha lett att det maximala betyget psykologen kunde ge dig var en sjua. Om du däremot fått ett bättre resultat på inskrivningstestet hade du kunnat få upp till en nia.

 

En möjlig förklaring?

Edited by Freeman
Link to comment
Share on other sites

Ja men det står 1-7 i mina papper, och psykologen sa att det mättes 1-7.

Det kan bero på att inskrivningsprovet kanske till viss del vägs in i psykologens bedömning (är inte säker på detta men det känns inte osannolikt).

Eftersom du fick en trea (som du skriver här) så kan det ha lett att det maximala betyget psykologen kunde ge dig var en sjua. Om du däremot fått ett bättre resultat på inskrivningstestet hade du kunnat få upp till en nia.

 

En möjlig förklaring?

 

Nej, var folk som fick bättre på testet. 7 var max.

Link to comment
Share on other sites

Flera av dem som mönstrade samma år som du fick ju högre betyg än en sjua hos psykologen. Därför tycker jag det verkar väldigt märkligt att de en dag bestämde sig för att ha en 1-7 skala och sedan byta tillbaka igen, framför allt som det annars var (är) en ett till nio skala.

Jag påstår inte att det inte står som det står i dina papper (vad exakt står det?) men jag tycker att det verkar märkligt.

Nej, var folk som fick bättre på testet. 7 var max.

Men bara för att de fick ett bättre resultat på inskrivningen behöver inte det betyda att psykologen bedömde dem lämpliga till ett högre betyg än sjua.

Edited by Freeman
Link to comment
Share on other sites

Flera av dem som mönstrade samma år som du fick ju högre betyg än en sjua hos psykologen. Därför tycker jag det verkar väldigt märkligt att de en dag bestämde sig för att ha en 1-7 skala och sedan byta tillbaka igen, framför allt som det annars var (är) en ett till nio skala.

Jag påstår inte att det inte står som det står i dina papper (vad exakt står det?) men jag tycker att det verkar märkligt.

Nej, var folk som fick bättre på testet. 7 var max.

Men bara för att de fick ett bättre resultat på inskrivningen behöver inte det betyda att psykologen bedömde dem lämpliga till ett högre betyg än sjua.

7 var max hos psykologen när jag mönstra.

Allt annat var 1-9 (utom hörsel och syn).

Link to comment
Share on other sites

Vill bara hoppa in och säga att jag känner en som lyckades med konststycket att få en fräsch tvåa hos psykologen (och trea på befälslämplighet). Frisedel direkt. Anledning: lat och rastlös.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...