traktorspaning Posted March 12, 2008 Report Posted March 12, 2008 Om man ser till det HV ska göra om det sker lite förhöjdberedskap, då ser jag:Två kanske fem soldater vid större objekt, jag ser tio kanske 20 soldater fördelat på två minbussar som lökar någonstans i centrala stan och väntar på dundra iväg i sina fordon för att hjälpa till på något objekt om så behövs. Jag ser en till Minibuss som åker runt till de objekt där det inte finns fast personal. Jag ser också att det på objekten finns inredda rum där den militära personalen kan jobba/sova/spela playstation/glo på övervaknings skärmar Jag ser absolut inte något behöv av att öva i kompanis storlek under en vecka då det vid skarpt läge handlar om att på ett 20tal objekt fördela ut 30-50 HV och med hjälp av ett rullande schema som tar hänsyn till jobb och resvägar och familj så bemannar man objekten så länge det behövs. Nu ligger många många många, ställen i Sverige väldigt väldigt väldigt efter i planeringen om man ska ha det så här. Men inse fakta, för att bevaka alla objekt i en stad så behöver man inte en bataljon, man behöver några få på varje objekt som kan sköta övervakningsutrustningen, man behöver några få som åker och tittar till obevakade objekt och man behöver några färre som kan undsätta ett objekt om så skulle behövas.. Om vi lägger bort de konkurrensmässiga aspekterna med Bevakningsbolag HV (staten får inte störa konkurrensen) utan istället tittat på effekten. Vad gör den enskilde väktaren/skyddsvakten på objektet när det går på r**en. Stänger luckan och ringer/larmar polisen. Vid trängade fara kan han/hon även trycka knapp varvid alla kollegor släpper allt för händer och fötter och styr sin bevakningsbil mot platsen (OBS eget fordon). Vi har en riksprio på våra objekt så vi strävar och övar för att TA dom med kompani (dvs själva kunna påverka om det är nägon störning) vilket ger ytterligare en orsak till att öva i kompanis ram. Vi har ifs många Väktare som är med i HV men jag tror de har kunnat reda ut skillnaden i läge och hotbild på objekt där de skulle kunna uppträda i sina båda roller. I resonemanget ovan kan jag dock understödja tanken om MP omgångar och grupper som enskilt uppträder för att understödja bataljonens lösande av uppgiften Quote
LtLag Posted March 12, 2008 Report Posted March 12, 2008 Några frågor bara:1. Vad är det för objekt som är utbyggt med kameraövervakning men som inte har någon som tittar på dessa kameror i fredstid? Eller menar du att HV-förbanden ska montera upp övervakningskameror för att sedan använda dessa? Kamövervakning går att ordna - antingen via trådlösa kameroer eller så bygger man trådnät. en ev. hotbild kommer ju inte som en blixt från klar himmel... Därefter kan ex. vis bevakningscontainer utnyttjas Länk. Quote
eskil Posted March 12, 2008 Report Posted March 12, 2008 en ev. hotbild kommer ju inte som en blixt från klar himmel... Alla hotbilder som jag har sett har gjort det. Oj hoppsan, nu hände X så nu måste vi vara beredda på Y. Quote
patgb203 Posted March 12, 2008 Report Posted March 12, 2008 Några har fått väva in perspektivplanen i sin framtidsprognos. Det ger ingen ljus bild av utvecklingen - avtals org framtid nattsvart. http://webnews.textalk.com/se/article.php?...p;context=73665 Min vision är att ett kontraktsanställt "HV" där man har tjänstgöringperioder för beredskap/utbildning samt att man har "jour" för att biträda samhället i svåra påfrästningar. Utbildning av "nya" kan skötas inom de egna leden med en anpassad GSUHv, de får sedan stridsparskamrat som har mer erfarenhet och som verkar som fadder. Huga ja, min bedömning är att vi nu befinner oss i en början på en process som inom de kommande 5-10 åren kommer påverka HV enormt. Försvaret i övrigt har genomgått en omfattande förändring, men HV, ser i stort (säger i stort) ut som i mitten av 1990-talet (visst Insatsplut/komp är ett framsteg). De strukturella förutsättningarna har helt förändrats och 2010, dvs om mindre än två är allmänna vpl avskaffad. Att bygga vidare på den struktur som finns idag är inte hållbart, dock tror jag att det är precis vad som kommer ske=Slow death. En bättre modell vore att lägga ner HV som det ser ut idag och bygga upp en ny organisation som har de strukturella förutsättningarna för långsiktig överlevnad. Åtgärd: 1. Upphäv nuvarande organisation 2. Etablera en ny organisation med ett fåtal insatsbataljoner med lämplig numerär (t ex 15 st) och utrustning (fordon, ledningsstöd mm) utifrån kravbilden att kunna vara helt interoperablet med övriga delar av FM 3. Hel- deltidsanställd personal på nyckelbefattningar (förbandschefer, KVM) 4. Kontraktanställd personal med minst 3 veckors tjänsteplikt/år på övriga nivåer 5. Etablera kravbild för alla befattningar med tydliga kompetenskrav / fyskrav mm - pliktverket får uppdraget att stödja detta och pkt 6 6. Ansökningsförfarande öppet för alla som tillhört "gamla" HV 7. Blir ett insatsförband som organisatoriskt tillhör ett regemente och där batch rapporterar till förbandschefen vid ej insats och till C insats (ATK) vid insats 8. Blir en naturlig rotationsbas för personal i övriga insatsförband 9. HvSS avvecklas och inordnas under MSS 10. Utbildnignsgrupperna avvecklas och inordnas under regemente/flottilj ordnirie utbavd Men som sagt, detta kommer inte hända pga allmänt ointresse från politiskt håll för HV och tröghet i beslutsfattandet utan istället kommer HV gå mot en långsam "sotdöd" pga att personalförsörjning mm ej har förutsättningarna för långsiktiga överlevnad. Skulle vara kul att ha en annan vision, men tyvärr..... Läs gärna Perspektivplanen - man kan läsa ut det mesta mellan raderna. Quote
Munken_swe Posted March 12, 2008 Report Posted March 12, 2008 1. Upphäv nuvarande organisation Det faller redan på punkt 1. Jag kan inte föreställa mig den politiker som vågar lägga ner HV. Quote
GC1 Posted March 12, 2008 Report Posted March 12, 2008 1. Upphäv nuvarande organisation Det faller redan på punkt 1. Jag kan inte föreställa mig den politiker som vågar lägga ner HV. Nej men kanske ställa sådana krav på organisationen så att man blir tvungen att reformera sig i grunden. Quote
dieseltrollet Posted March 12, 2008 Report Posted March 12, 2008 Kamövervakning går att ordna - antingen via trådlösa kameroer eller så bygger man trådnät.en ev. hotbild kommer ju inte som en blixt från klar himmel... Därefter kan ex. vis bevakningscontainer utnyttjas Länk. Ok. Och detta ska man alltså göra vid ca 100 objekt? Eller finns det kanske bara en bevakningscontainer i hela Göteborg tro? Quote
LtLag Posted March 13, 2008 Report Posted March 13, 2008 Det vore ju drömmen att ha ett hundratal containers med modern övervakningsteknik.... Tills vi har det kommer man säkert att prioritera objekten och bygger då upp kamerabevakning där det inte redan finns. Allt i syfte att klara av att bevaka ett antal objekt med mindre enheter (10-12 man/objekt) under lång tid - uthållighet. Detta har som tidigare nämnts övats i Elfsborgsgruppen under ett antal år och jag känner personligen att vi är på rätt väg. Här krävs ett större tänk från kompaniledningens sida - hur lösa rotation av personal då det råder fred och det civila livet fortgår som vanligt med all dess problem såsom arbetstider, hämta/lämna barn på dagis/skola, anhöriga m.m.... Quote
dxl Posted March 13, 2008 Report Posted March 13, 2008 Säg att du har tre kompanier där varje kompani består utav 50 soldater som desutom har heltidsjobb... Du har lite drygt 200 objekt där du ansvarar för säkerheten. Det verkar som att hemvärnet i Stockholm och i Göteborg skiljer sig på en del punkter. Vi betraktar 50 man som en förstärkt eller möjligen som två svaga plutoner. Ett kompani är det dubbla. Vi har inte tre kompanier, vi har fem bataljoner: Attundaland, Stockholms och Taelgehus (LGG) samt Södertörns och Roslagens (STG). Jag har svårt att tänka mig hur vi skulle kunna få ihop till 200 objekt av sådan dignitet att de krävde kontinuerlig bevakning. Men om vi inkluderar ronderade objekt så ja, kanske. Så du menar att ni i fredstid kan ställa upp under ett halvår med fem fulltaliga bataljoner? Eller kanske man även i Stockholm jobbar mot 10% av personalen i gång och resten gör det dom ska? 200 objekt är inte mycket, naturligtvis har man inte bevakning vid alla objekt utan ronderar dom. Många objekt ligger ju också så till, att man från objekt A kan promenera och titta till objekt B med jämna intervall. Kameraövervakningen är inget försvaret står för, det gör objektsägaren, precis som staket, bommar och larm. Har man inte en bataljon med soldater som arbetar som soldater då kan man inte ha 100% näravor ens 50% av tiden. 10% av personal i drift och sedan roterar man, det är något som övats och något som funkar. Bevakningscontainern är vad jag förstått inte till för ett objekt. Lika lite som att man har en stab vid varje objekt. Jag har sagt det jag vill ha sagt i det här nu, börja närma mig §14 och har redan tangerat den. Inte så att jag inte vill men jag är tveksam till om det är lämpligt. Tyckte det här var kul att diskutera Quote
dieseltrollet Posted March 13, 2008 Report Posted March 13, 2008 Kameraövervakningen är inget försvaret står för, det gör objektsägaren, precis som staket, bommar och larm. Då infinner sig onekligen frågan, om objektsägaren står för kameraövervakningen så står han väl även för någon som tittar på skärmen? Varför ska det då sitta en hemvärnsman där? Quote
johanp Posted March 13, 2008 Report Posted March 13, 2008 Så du menar att ni i fredstid kan ställa upp under ett halvår med fem fulltaliga bataljoner? Ni övar alltså på fullaste allvar för att bevaka civila objekt åt företag i fredstid?! Denna uppgift får du mycket gärna hänvisa till vart det står att HV ska bedriva! I ett halvår också!? Kolla i ditt kontrakt.. När HV varit inkallat i sex månader har det varit krig rätt länge... Quote
LtLag Posted March 14, 2008 Report Posted March 14, 2008 johanp - hoppas att det går bra om jag svarar istället för dxl? Har du läst TOEM (Taktisk Operativ Ekonomisk Målsättning) för hemvärnet 2009??? Citat: "Ur Förmåga II - Förmåga att vid ett försämrat omvärldsläge kunna hantera händelseutveck-lingar och hot som kan drabba Sverige. • ... • För att möta hot eller insatser mot civila mål och vid insatser mot terrorism eller sabotageverksamhet skall Försvarsmakten efter beredskapshöjningar med ökad uthållighet och ambition kunna bistå andra myndigheter vid skydd av prioriterade samhällsfunktioner och infrastrukturer. Försvarsmakten skall även kunna bidra till samhällets samlade förmåga att hantera svåra påfrestningar i fred." "2 Typinsatser Hemvärnets typinsatser är i rangordning: 1. ... 2. ... 3. ... 4. Hemvärnsförband skall inom ramen för Försvarsmaktens hävdande av territoriell integritet eller vid ett försämrat omvärldsläge, utan förberedelse kunna bevaka och/eller skydda civila skyddsobjekt. Skyddet skall kunna genomföras under upp till månader." Svar på dina frågor? Glöm tiden när Hemvärnet skulle verka i tre - fyra dagar och skydda en allmän moblisering av x-antal hundratusen män. I dag skall vi inrikta oss på att med rotation kunna bevaka ett antal objekt UNDER LÅNG TID med mindre antal man (ca. 10% av kompaniet) och FRED råder... Quote
eskil Posted March 14, 2008 Report Posted March 14, 2008 Så du menar att ni i fredstid kan ställa upp under ett halvår med fem fulltaliga bataljoner? Eller kanske man även i Stockholm jobbar mot 10% av personalen i gång och resten gör det dom ska? Ifall läget är så allvarligt att hemvärnet kallas in för att bevaka skyddsobjekt över en längre tid så görs det med stöd av Hemvärnsförordningen 5§. Det betyder att vi har tillgång till 5 bataljoner. Det är nog inte fulla till 100%, men i alla fall till minst 75%. 200 objekt är inte mycket, naturligtvis har man inte bevakning vid alla objekt utan ronderar dom. Många objekt ligger ju också så till, att man från objekt A kan promenera och titta till objekt B med jämna intervall. Kameraövervakningen är inget försvaret står för, det gör objektsägaren, precis som staket, bommar och larm. Kameror, bommar och larm är ju inget som ligger i malpåse tills hemvärnet dyker upp. De används dagligen av de organisationer som bevakar objekten i normala fall. Dessa organisationer kommer knappast att packa, stänga och gå hem och lägga sig ifall det blir allvar av. De kommer att fortsätta sin kameraövervakning. Det hemvärnet kan göra är att förstärka bevakningen och att kompletera med skydd på plats eller i beredskap. Har man inte en bataljon med soldater som arbetar som soldater då kan man inte ha 100% näravor ens 50% av tiden. 10% av personal i drift och sedan roterar man, det är något som övats och något som funkar. Det stämmer. Antagligen så kommer man att köra med tre- eller fyr-skift vilket ger (per kompani) en pluton i tjänst för bevakning, en i beredskap och en i vila. Quote
traktorspaning Posted March 14, 2008 Report Posted March 14, 2008 Det går nu olika drev i den här debatten. Kan börja med att fastställa att from "hemvärnsberedskap" har varje hvsoldat med ej annulerat avtal tjänstgöringsskyldighet dvs står helt till FM förfogande (som ifs övertager försörjningsansvaret för respektives familj). När hvberedskap kommenderas kommer förbandschefer att kommendera "återtagsutbilda" allt vad tygen håller. Stabs och mobiliseringsberedskap intages på berörda enheter som börjar revidera planeringsläget. ÖBs anvisning som stoppar militär skyddsvakt på civila objekt måste upphävas. Kamera övervakning och andra tekniska installationer inklusive förstärkt fysiskt skalskydd har begränsad effekt om man inte kan sätta in QRF med anpassad numerär. Dimensionerande är här även att ha team för flera sekundera insatser, att sätta in när de tekniska systemen stressas. Över tiden kommer det också att bindas personella resurser för samverkan med objektsägare och deras ordinarie säkerhetsorganisation. Det är skillnad mellan objektens dignitet inom olika regioner, att ställa ut 10 - 12 soldater kring regeringskansliet kanske inte får våra "folkvalda" att känna sig tryggare efter beslut om beredskapshöjning. Internationellt kan jämnföras med att UK ställde ett Mek regemente runt sin stora internationella flygplats när dom höjde beredskapen. Med 10 soldater på våran stora flygplats får dom 5 km staket var att "bevaka". Nu bör det påpekas att en bunt objekt i det här riktnummerområdet har ambitionsnivån "skydda". På de ställen där man har nöjt sig med att 50% av den dedikerade soldatskaran skall vara godkända skyddsvakter har ett större initialt behov av "återtag Man behöver inte snegla i TOEM 2009 för att hitta uppgiften skydda/bevaka den finns redan i 2003 utgåvan. Dock har man i 2009 en större insikt i att det är väldigt glest med insatsförmågor på den nationella markarenan. Det som behöver utredas snarast är formerna för att "aktivera" hemvärnet, de beredskapsavtal som finns på vissa enheter är det ända på den här sidan ett regeringsbeslut om hvberedskap. I min värld är hela förbandet vid hemvärnslarm mobiliserat och är indelat för 1 Insats, 2 QRF/beredskap/utbildning samt 3 Återhämtning. Om läget medger kan mindre del hemförlovas med 12-24h inställelse beredskap. Quote
johanp Posted March 14, 2008 Report Posted March 14, 2008 (edited) johanp - hoppas att det går bra om jag svarar istället för dxl? Det går ju såklart alldeles prima... Har du läst TOEM (Taktisk Operativ Ekonomisk Målsättning) för hemvärnet 2009??? Naturligtvis,dock har jag missat om 2009 års TOEM gäller redan nu? • För att möta hot eller insatser mot civila mål och vid insatser mot terrorism eller sabotageverksamhet skall Försvarsmakten efter beredskapshöjningar med ökad uthållighet och ambition kunna bistå andra myndigheter vid skydd av prioriterade samhällsfunktioner och infrastrukturer. Försvarsmakten skall även kunna bidra till samhällets samlade förmåga att hantera svåra påfrestningar i fred." Efter beredskapshöjdning ska vi kunna bistå andra myndigheter. JAG tolkar det som civila statliga myndigheter men jag har förstått att ni tolkar det på ett annat sätt. "2 TypinsatserHemvärnets typinsatser är i rangordning: 1. ... 2. ... 3. ... 4. Hemvärnsförband skall inom ramen för Försvarsmaktens hävdande av territoriell integritet eller vid ett försämrat omvärldsläge, utan förberedelse kunna bevaka och/eller skydda civila skyddsobjekt. Skyddet skall kunna genomföras under upp till månader."[/i] Hur många civila skyddsobjekt finns det som inte är statliga? Er hamn och vår flygplats? Kanske finns en del, men jag har inte stött på så många i Stockholm. Men till det viktiga - vilka civila skyddsobjekt har inte egen bevakningspersonal?! Varför skulle HV släppa sina vanliga jobb och arbeta som väktare åt ett civilt företag för 130kr/h? Om det nu skulle vara generalernas vilja så har de ett stort problem då det särskilda beredskapskontraktet inte låter en insats pågå mer än sju dygn innan det är dags för minst lika långt uppehåll. Ska någon längre verksamhet ske (minst 30 dygn som nämns i TOEM) krävs att vi blir inkallade med plikt, att det skulle kunna ske i fred tror jag inte ett dugg på. Om jag förstår er rätt så tolkar ni det som att förbandet ska delas upp och lösa av varann när de andra har ledigt? Dvs. som bevakningssoldater under värnplikt. Personligen kan jag inte förstå den som tror att ett förband (insatspluton eller hvkompani) kommer att kalla in vissa men inte andra för att sen bytas av? Behövs inte alla i förbandet är det inte tillräcklig hotbild för en insats över huvud taget. Med att alla behövs menar jag inte att alla står på post dynet runt utan att det går åt minst fem pers (chefer/stab, underhåll, vilande personal, qrf m.m.) för att ha en soldat på post över tiden... Svar på dina frågor? Delvis. Men jag uppskattar verkligen att du tagit dig tid att svara på mina frågor. Glöm tiden när Hemvärnet skulle verka i tre - fyra dagar och skydda en allmän moblisering av x-antal hundratusen män.I dag skall vi inrikta oss på att med rotation kunna bevaka ett antal objekt UNDER LÅNG TID med mindre antal man (ca. 10% av kompaniet) och FRED råder... Idag ska vi inrikta oss på följande: Hemvärnskompani skall kunna: H1 Bevaka och/eller skydda ett till flera objekt eller knutpunkter inom avdelat område mot sabotage under minst 30 dygn. H2 Försvara terrängavsnitt mot sabotagestyrkor under minst 30 dygn, (då bataljon löser uppgift att bevaka och/eller skydda ett till flera objekt eller knutpunkter). H3 Ytövervaka Hemvärnsinsatskompani skall dessutom kunna: H4 Skydda transporter Om vi förutom detta tittar på de sju typinsatserna så kan vi läsa att via ska kunna skydda även civila skyddsobjekt. Betyder skydda för ett militärtförband samma sak som bevaka alá Securitas? Kanske krävs bevakning för att kunna skydda, men måste vi stå för den då? Jag hittar ingenstans där det står med ett mindre antal man eller rotation eller ca 10% av personalen. Edited March 14, 2008 by johanp Quote
dxl Posted March 14, 2008 Report Posted March 14, 2008 snabbt och snärtigt citerat från en sida det länkats till: (min fetstil)Cirka 70 hemvärnssoldater deltog i övningen, som förutom studiebesök på några tänkbara objekt också innebar planering för att kunna skydda objekten under lång tid. Förutsättningen för en sådan insats är naturligtvis att det är fred och därför kan kanske bara 10% av förbandet vara verksamt över tiden. För att kunna bemanna objektet dygnet runt ställer detta stora krav på personalplanering i kompaniet. De planer som upprättades kommer att prövas under årets tillämpade övningar. För ingen övar väl längre för en invasion? Och nu är det så att planering för skalskydd, larm och kamera övervakning på civila objekt sker i samverkan med samtliga aktörer här i väster. Är det samhällsviktigt infrastruktur så är det ganska vettigt att militären är med vid planeringen av skyddet eller hur? Quote
traktorspaning Posted March 14, 2008 Report Posted March 14, 2008 snabbt och snärtigt citerat från en sida det länkats till:(min fetstil)Cirka 70 hemvärnssoldater deltog i övningen, som förutom studiebesök på några tänkbara objekt också innebar planering för att kunna skydda objekten under lång tid. Förutsättningen för en sådan insats är naturligtvis att det är fred och därför kan kanske bara 10% av förbandet vara verksamt över tiden. För att kunna bemanna objektet dygnet runt ställer detta stora krav på personalplanering i kompaniet. De planer som upprättades kommer att prövas under årets tillämpade övningar. För ingen övar väl längre för en invasion? Och nu är det så att planering för skalskydd, larm och kamera övervakning på civila objekt sker i samverkan med samtliga aktörer här i väster. Är det samhällsviktigt infrastruktur så är det ganska vettigt att militären är med vid planeringen av skyddet eller hur? Ja men det krävs fortfarande en QRF att sätta in vid indikationer eller provokationer, att möta detta bör helst inte innebära att man blottar sig i alternativ riktning. Man måste införliva tanken om att kameraövervakning är ett passivt system, att titta på när objektet appteras och flyger i luften är säkert spännande och gastkramande men ... resultatet är svårt att överklaga. Jag skall dock medge att jag inte har några problem att rondera något skutt objekt med den rörliga patrullen oregelbundet osv "på bevakningsbolagsvis" Quote
dxl Posted March 15, 2008 Report Posted March 15, 2008 Ja men det krävs fortfarande en QRF att sätta in vid indikationer eller provokationer, att möta detta bör helst inte innebära att man blottar sig i alternativ riktning. Man måste införliva tanken om att kameraövervakning är ett passivt system, att titta på när objektet appteras och flyger i luften är säkert spännande och gastkramande men ... resultatet är svårt att överklaga. Ja, därav att man (som jag skrivit högre upp) har ett gäng som sitter i ett par minibussar och väntar på att någon ropar på hjälp. Samt att man har en minibuss som åker runt och tittar till det som tittas till bör. Quote
GC1 Posted March 15, 2008 Report Posted March 15, 2008 Man måste införliva tanken om att kameraövervakning är ett passivt system, att titta på när objektet appteras och flyger i luften är säkert spännande och gastkramande men ... resultatet är svårt att överklaga. Är det inte det som kallas bevaka? Quote
traktorspaning Posted March 15, 2008 Report Posted March 15, 2008 Man måste införliva tanken om att kameraövervakning är ett passivt system, att titta på när objektet appteras och flyger i luften är säkert spännande och gastkramande men ... resultatet är svårt att överklaga. Är det inte det som kallas bevaka? Att bevaka är en uppgift medanst att kameraövervaka är en sensor/bevakningshjälpmedel. Tekniken används för att detektera provokationer och sedan för att understödja/leda insatsen mot hotet. Utan tillräcklig QRF med acceptabel anspänningstid blir kameran bara ett länkat vittne och om det finns möjlighet till inspelning underlättas den efterföljande polisutrdningen. Har man helt slopat tanken på att skydda objekt i Elfborgsgruppen? Quote
GC1 Posted March 15, 2008 Report Posted March 15, 2008 Har man helt slopat tanken på att skydda objekt i Elfborgsgruppen? Det vet jag inte! Skydda objektet är lätt att säga men sen uppstår frågor som, mot vad? Är det inbrott/stöld så räcker det kanske att ha en kamera och sen ringa polisen när brottet sker, är det mot sabotage genom inträngning i objektet med beväpnad personal så har vi helt plötsligt en annan ambitionsnivå. Quote
dxl Posted March 15, 2008 Report Posted March 15, 2008 Har man helt slopat tanken på att skydda objekt i Elfborgsgruppen? Du har koll på skillnaden mellan fredstid och krigstid? Och därtil skillnaden i uppträdande av t.ex Hemvärnsförband? Quote
traktorspaning Posted March 15, 2008 Report Posted March 15, 2008 Har man helt slopat tanken på att skydda objekt i Elfborgsgruppen? Du har koll på skillnaden mellan fredstid och krigstid? Och därtil skillnaden i uppträdande av t.ex Hemvärnsförband? Skyddslagen gäller med samma tillämpning i båda fallen (jag förutsätter att någon har beslutat om insats mht till rådande hotbild) den verksamhet som bedrivs kan ha en samhällsnytta beroende på samhällstillstånd men operativt påverkar det bara taktiken och inte strategin. Har krig ömsesidigt deklrerats kan jag skjuta först utan att anmäla om jag gör bedömningen att en som uppträder beväpnad i motståndarensuniform inte har för avsikt att kapitulera. Jag kan ta krigsfångar. Det visas inte lika stor hänsyn till effekter av tillträdesförbud för objektsägare/brukare. I krigstid torde respekt och tilltro till hemvärnet öka samt att sannorlikheten att förbandet bara träffas för att en gång per år genomföra HVKFÖ torde närma sig noll Quote
23:e komp. Posted May 8, 2008 Report Posted May 8, 2008 (edited) Försvaret skulle delas upp i tre enheter med sepparat budget: Försvarsmakten, Hemvärnet och Lumpen. De värnpliktiga får välja om de vill rycka in och utbildas till hemvärnet, eller i försvaret. Försvarets utbildningar kommer vara som dagens lumpen, plus att man kommer bli bunden till någon form av utlandstjänst, medan Hemvärnets lumpen kommer bli en mer rättfram kallakriget-tjänstgöring med kortare utbildningar och fokus på nationalförsvar.Orsaken till att Lumpen ska ha sepparat budget är att ingen av de två grenarna ska sänka sina kvoter på grund av bristande budget. Diskutera mitt förslag, diskutera egna förslag. Menig Hoggelito, slut, kom Detta förslag har aktualiserats i maktens korridorer. Ur Tidningen Hemvärnet NS: C-ledamot: Ta ifrån FMstyrningen av hemvärnet Frågan borde resas om inte insatserna i civila krissituationer också kunde bestämma hur stort hemvärnet ska vara, inte bara de militära behoven, skriver Danielsson. En tanke är vidare att finansiera hemvärnet via ett särskilt anslag. Det skulle bidra till den tydligare anslagsstruktur som försvarsutskottet efterlyst vid upprepade tillfällen. Regering och riksdag skulle då få större möjligheter att styra utvecklingen av de nationella skydsstyrkornas storlek och utveckling. Länk: www.tidningenhemvarnet.se Är detta realistiskt? Skulle hemvärnet och samhället tjäna på detta koncept? Egen budget frikopplad från Försvarsmaktens, men verksamheten i övrigt integrerad. Är det dags nu? Edited May 8, 2008 by Fk Satan Lägger in länken till artikeln + quote:s runt citat från Hv-tidningen Quote
traktorspaning Posted May 13, 2008 Report Posted May 13, 2008 (edited) http://webnews.textalk.com/se/article.php?...p;context=73665 Annika Nordgren Christensen (mp) som sitter i försvarsberedningen ser gärna att hemvärnet mer används för civila uppgifter än förberedelser för en situation där väpnad strid blir nödvändig. När RiksHvC och HKV fumlar i den Lützenmässiga ekonomiska dimman inom firman vilket skickar signaler att det endast är IP/IK som är önskvärt, ja då tycker vissa i försvarsberedningen att Hv skall ominriktas till Ofrivilliga Resurs Grupper och vara civilförsvar på kommunal nivå (mht att det inte kan bli någon hotbild på flera år). Min uppfattning är att den senaste årets kondesering (till 15000 när vi går in i 2009) av de mest motiverade soldaterna, som löser uppgifter inom ett vidare spektra än vad Hv löst tidigare (dvs mer stridisar), ja då skall man bli plåster, hink och spade - civilförsvaret (som politikerna lade ned härförleden), hur många av de 15000 tycker att det är vad de skrivit avtal på och är intresserade av. Någon som vill ha en orange TGB med motorspruta dragen efter ????????? Edit: Fixa citatfnuttarna Edited May 13, 2008 by traktorspaning Quote
Krook Posted May 13, 2008 Report Posted May 13, 2008 Som Krook: Kan detta vara en början till ytterligare en differentiering av Hemvärnets uppgifter? Jag tänkte att kanske vanilj-HV lägger vapnen åt sidan, bibehåller organisationen men byter uppgift till att endast stödja samhället, BEREDD återta uppgift Bevaka. HVIP bibehålls. Det är ett steg tillbaka militärt men ett steg framåt civilt. Jag tror att det skulle vara samhällsnyttigt. /K Som Blågul: Jaha, jag fick börja med att ta bort ett inlägg som inte syftade till att driva ärendet framåt utan mest en onödig kommentar. Har ni synpunkter på inlägg, klicka på "anmäl"-knappen. Har ni synpunkter på reglerna, skriv det då i PM-form eller i Feedback-tråd. /Krook Blågul Quote
Fk Satan Posted May 15, 2008 Report Posted May 15, 2008 Förslag på nya hemvärnet: Ni har säkert läst att ett stort antal utbildningsgrupper ska läggas ned, och viss strukturförändring rörande de olika gruppernas upptagningsområden kommer att genomföras. En intressant sak jag hittade nu vid genomläsningen av det som är inskickat till regeringen var följande 30 bataljoner avvecklas med början 2010 , avvecklingen är genomförd senast 2018 Och rörande detta med avveckling av utbildningsgrupper skriver försvarsmakten I Förordning (2007:1266) med instruktion för Försvarsmakten 16§ framgår att /---/ Försvarsmakten bestämmerinom sitt ansvarsområde också hur stöd och utbildning av hemvärn och frivilliga försvarsorganisationer ska organiseras./---/ . Så nu blir hemvärnet 30 bataljoner. och resan påbörjas inom en snar framtid. Ska vi tippa på att en bataljon kommer att bestå av 2-4st 60h kompanier och 1 20h kompani? och max två bataljoner/utbildningsgrupp? Quote
tinhead Posted May 15, 2008 Report Posted May 15, 2008 I BU09 i en tabell så står det lite kryptiskt (sid 28) Hemvärnsbataljon V/60 V/30 30 bataljoner avvecklas med början 2010 , avvecklingen är genomförd senast 2018. Som jag har förstått av BU09 i skriverierna så har det handlat om "sparpaket" för att krångla sig ur saker inom 2år eller liknande.. Inte att slå igenom PERP och slakta totalt... Eller har dom bara slängt ett köttben åt politikerna så att dom ska få "rädda" något? För jag tvivlar starkt på att den besparingen blir stor..och att det finns soldater inom FM som kostar mindre? Quote
Krook Posted May 15, 2008 Report Posted May 15, 2008 I BU09 i en tabell så står det lite kryptiskt (sid 28)Hemvärnsbataljon V/60 V/30 30 bataljoner avvecklas med början 2010 , avvecklingen är genomförd senast 2018. Som jag har förstått av BU09 i skriverierna så har det handlat om "sparpaket" för att krångla sig ur saker inom 2år eller liknande.. Inte att slå igenom PERP och slakta totalt... Eller har dom bara slängt ett köttben åt politikerna så att dom ska få "rädda" något? För jag tvivlar starkt på att den besparingen blir stor..och att det finns soldater inom FM som kostar mindre? Bidrar HV till FM:s prioriterade uppgifter? Nej, och därför reduktioner om än väldigt liten besparing. Stödet till det civila får tas ur annan kassa. Det är nog tyvärr så det måste ses just nu. Det är bra att ha men inte att lägga pengar på. /K Quote
joppe Posted May 15, 2008 Report Posted May 15, 2008 I BU09 i en tabell så står det lite kryptiskt (sid 28)Hemvärnsbataljon V/60 V/30 30 bataljoner avvecklas med början 2010 , avvecklingen är genomförd senast 2018. Som jag har förstått av BU09 i skriverierna så har det handlat om "sparpaket" för att krångla sig ur saker inom 2år eller liknande.. Inte att slå igenom PERP och slakta totalt... Eller har dom bara slängt ett köttben åt politikerna så att dom ska få "rädda" något? För jag tvivlar starkt på att den besparingen blir stor..och att det finns soldater inom FM som kostar mindre? Bidrar HV till FM:s prioriterade uppgifter? Nej, och därför reduktioner om än väldigt liten besparing. Stödet till det civila får tas ur annan kassa. Det är nog tyvärr så det måste ses just nu. Det är bra att ha men inte att lägga pengar på. /K vad är FM prioriterade uppgifter? Quote
Recommended Posts