Jump to content

Recommended Posts

Posted
Då kanske det bli länsman för nollor...
Varför skulle det bli det? Man kontrakterar sig frivilligt, och då kommer det snarare att handla om avtalsbrott, eller?
Iofs, är det väl strikt avtalsbrot. Jag spekulerade nog själv lite... Riksdag och regering verkar synka ihop Hv och övriga Försvarsmakten och jag förutsatte då kallt att samma lagrum kommer att gälla Nationella skyddsstyrkorna som register-/beredskapsförband. Det verkar inte troligt att det inte skulle finnas några hårdare nypor än stämma inför tinget om t ex 25 % av ett R30 förband inte behagar dyka upp till en insats?!

Enligt tilläggsavtal till Barnkonventionen, som Sverige skrivit på, så får inte länder rekrytera barn till sina försvarsmakter. Inte heller får barn utbildas i väpnad strid. Barn är personer under 18 år.
OT Det sk barnprotokollet som Sverige skrivit under förbjuder rekrytering/tvångs rekrytering av barn under 18 år. Protokollet gav dock varje land frihet att själv sätta en gräns för frivillig rekrytering mellan 16 - 18 år. Sverige valde då 18 år.
  • Replies 185
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)
Tycker att det är en bra skrivelse från försvarsberedningen rörande hemvärnet. Det är en rejäl pungspark i skrevet för infanteristerna vid HvSS. Äntligen kommer tydliga uttalanden om att hemvärnet inte ska vara infanterister utan mer inriktade mot Säkerhetsbataljonens förmågor.

Aj som tusan... din pungspark prickade rätt... gammal vpl infanterist som man är....

Jag köper dock dina tankegångar och tycker det låter som ett gott förslag med 120h specialplutoner... Lv mm, varför då inte Sk -plut som stöd inom bat/utb-grp?

Tycker du har en god idé Fk Satan...

Lv, Grk, Skytte, Span är några förmågor som NS kan åta sig. Säkbat (Lfskbat :)) ser ut som en förnuftig lösning...

När det gäller 709 inlägg ang punkt 3.4.2

Om man läser det rakt av som du skrivit det... låter som om "The sky is the limit" för Hv... f´låt NS för om jag tolkar dina citat rätt så kan vi kämpa med näbbar och klor att behålla namnet Hemvärnet, vill folkvalda lägga ner Hv för att nyttja resurserna i NS, dvs både folk och mtrl, så kan vi gapa oss hesa... Hv blir NS oavsett i så fall, detta må ha sina belackare och tillbedjare. Kan man omlokalisera Ing, lägga ner flottiljer och baser så kan man ändra namnet "hemvärnet" med en signatur på ett papper.

Edited by Lfskbat
Posted (edited)

Det jag(politikerna?) hoppas uppnå men reformeringen av HV till NSS är i grund och botten en attitydförändring. Insatsplutonkonceptet är en bra början. Vi måste i NSS ha dugliga krigsförband som kan lösa kvalificerade uppgifter såväl i fred som i krig. Bort med kaffe/ärtsoppestämpeln och satsa på kvalitet istället, det är det enda som räknas när det hettar till. Som jag tolkar rapporten så läggs frvilligorganisationerna ner och dessa uppgifter övertas istället av NSS själva. Detta får till följd att skolkande avtalspersonal försvinner, det är bra. Vi behöver inte Rut,63 som tycker att AK4:an är för tung när man kokar ärtsoppa. Alla är skyttesoldater i grunden, men det verkar inte alla förstå! Jag tycker att alla gamla tanter i koket idag gör en behjärtansvärd insats, men tyvärr når de inte upp till kraven som ställs på en soldat.

Med denna reform hoppas jag att kraven höjs och resurstilldelningen blir större. Varför inte organisera NSS i 5-6 brigader, som samtränas inom brigads ram kanske vartannat år? I denna brigad finns förmåga till indirekt eld, luftvärn(en dröm kanske, men Rb70 kanske inte är helt orealistiskt) logistik och ingenjörsförband.

Personalförsörjningsfrågan är intresant, detta tror jag kan lösas genom att dels rekrytera soldater som tjänstgjort i insatsförband och dels direktutbilda sodater till NSS. Ser framför mig att man utbildar cirka 1000-2000 soldater per år. Dagens tremånadersutbildning anser jag vara för kort. 5 månader kan vara rimligt. Då kan man utbilda en omgång på hösten och en omgång på våren. Efter denna utbildning skriver man kontrakt på kanske 5 år som man förbinder sig att fullföra. En morot kan vara att man efter dessa 5 åren kan ha möjlighet till utlandstjänst i en liknande befattning man haft i NSS. Rekryteringen till NSS GSU bör ske från ett brett åldersspektrum, säg 18-30 åringar.

För att säkerställa kvaliteten kan man ha en tjänstgöringstid på 120-160 timmar per år och yrkesofficerare/reservofficerare som plutonchefer, samtidigt som förbanden utvärderas/valideras precis som försvarsmaktens övriga insatsförband. Kraven på individen skall också finnas, då skall man självklart utgå från FM Baskrav precis som för övriga Försvarsmakten.

Den enskilt viktigaste saken man måste uppnå är att man ställer krav på personalen, detta sker inte i dagslägen som jag upplerver det i 20h plutonerna, uppfyller man inte kraven skall man avskiljas från förbandet!

Detta kan ses som ett utopi, men enligt mig är det ett rimligt krav om man skall ha kvalificerade förband även på hemmaplan i dessa tider.

Edited by Meteor
Posted
Det jag(politikerna?) hoppas uppnå men reformeringen av HV till NSS är i grund och botten en attitydförändring. Insatsplutonkonceptet är en bra början. Vi måste i NSS ha dugliga krigsförband som kan lösa kvalificerade uppgifter såväl i fred som i krig. Bort med kaffe/ärtsoppestämpeln och satsa på kvalitet istället, det är det enda som räknas när det hettar till. Som jag tolkar rapporten så läggs frvilligorganisationerna ner och dessa uppgifter övertas istället av NSS själva. Detta får till följd att skolkande avtalspersonal försvinner, det är bra. Vi behöver inte Rut,63 som tycker att AK4:an är för tung när man kokar ärtsoppa. Alla är skyttesoldater i grunden, men det verkar inte alla förstå! Jag tycker att alla gamla tanter i koket idag gör en behjärtansvärd insats, men tyvärr når de inte upp till kraven som ställs på en soldat.

Med denna reform hoppas jag att kraven höjs och resurstilldelningen blir större. Varför inte organisera NSS i 5-6 brigader, som samtränas inom brigads ram kanske vartannat år? I denna brigad finns förmåga till indirekt eld, luftvärn(en dröm kanske, men Rb70 kanske inte är helt orealistiskt) logistik och ingenjörsförband.

Personalförsörjningsfrågan är intresant, detta tror jag kan lösas genom att dels rekrytera soldater som tjänstgjort i insatsförband och dels direktutbilda sodater till NSS. Ser framför mig att man utbildar cirka 1000-2000 soldater per år. Dagens tremånadersutbildning anser jag vara för kort. 5 månader kan vara rimligt. Då kan man utbilda en omgång på hösten och en omgång på våren. Efter denna utbildning skriver man kontrakt på kanske 5 år som man förbinder sig att fullföra. En morot kan vara att man efter dessa 5 åren kan ha möjlighet till utlandstjänst i en liknande befattning man haft i NSS. Rekryteringen till NSS GSU bör ske från ett brett åldersspektrum, säg 18-30 åringar.

För att säkerställa kvaliteten kan man ha en tjänstgöringstid på 120-160 timmar per år och yrkesofficerare/reservofficerare som plutonchefer, samtidigt som förbanden utvärderas/valideras precis som försvarsmaktens övriga insatsförband. Kraven på individen skall också finnas, då skall man självklart utgå från FM Baskrav precis som för övriga Försvarsmakten.

Den enskilt viktigaste saken man måste uppnå är att man ställer krav på personalen, detta sker inte i dagslägen som jag upplerver det i 20h plutonerna, uppfyller man inte kraven skall man avskiljas från förbandet!

Detta kan ses som ett utopi, men enligt mig är det ett rimligt krav om man skall ha kvalificerade förband även på hemmaplan i dessa tider.

Kolla:

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...0&start=390

Need to say no moore

• 2 weeks later...
Posted
Jag är helt inne på FkN's linje här - lägg ner det som idag finns - ALLT - speciellt ungdomsutbildningen!

När allt är nedlagt så ge utbildningsansvar/anslag osv. som tidigare gavs för friv. utb. på alla nivåer till MSS och liknande funktionsskolor som redan finns inom FM och ge utbildning som är förankrad som seriös och kvalitativ inom hela FM.

Tänk om ang. HV, starta upp ett nytt, mindre, mer seriöst HV med större krav, mer uppgifter och bättre materiel.

Skrota hela iden med ungdomsutbilsning. Självklart finns det mycket dugliga blivande soldater och befäl bland dessa men utbildningen saknar helt klart existensberättigande då Pliktverken ändå har så stor sållning vid mönstringen att de som får göra vpl ändå kommer ha förutsättningar för att vara dugliga.

Vi är redan på väg dit. Du måste se Hemvärnets utveckling i ett längre perspektiv. Försvarsmakten som helhet har genomgått mycket stora omvälningar de senaste tio åren, en utveckling som kunde skönjas strax där innan. I den utvecklingen har Hv följt med, ibland till och med legat före FM i stort. Vi har nu ett truppslag med i huvudsak välmotiverade, välutrustade och välutbildade soldater, som förstår och kan lösa tilldelade uppgifter. De problem som återstår med Hv är tvådelat. För det första så finns precis som i FM i övrigt även här strukturer från Kalla kriget kvar. Det kan handla om äldre chefer som är mer intresserade av att sitta på ting och dela ut medaljer till varandra än att leda moderna krigsförband, det kan handla om långsam byråkrati eller svårighet att få ut materiel av skilda slag. Andra delen av problemet är betydligt svårare. Hv för fortfarande, efter 68 år, en tillvaro som påminner om en spök- eller skuggarmé till FM i stort. Denna marginalisering är förödande i den period av djup kris på flera olika plan som hela försvaret av vårt land nu plågas av. Följden kan bli att hela truppslaget försvinner, utan debatt, utan kommentarer, utan att någon förstår vad man mister. Först när den siste hemvärnssoldaten lämnar in så kommer FM och samhället i övrigt att inse betydelsen av ett nationellt, folkförankrat försvar.

Posted

Kolla:

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...0&start=390

Need to say no moore

Mycket bra synpunkter, jag håller med till fullo. Att ändra HV till NSS är ett fullkomligt logiskt steg, det handlar ju snarare om att truppslaget har nationella uppgifter än det ursprungliga försvaret av hemorten.

Men, tyvärr, jag är riktigt orolig. Som jag skriver nedan finns en marginalisering av FM i allmänhet och HV i synnerhet i samhället. Nu handlar det om att skapa opinion, upplysa om försvarets betydelse, att tala om att vi finns och behövs. Som jag ser det är detta vår sista chans. Vi har inte råd att vänta på höga beslutfattares utslag av sin förda politik eller vända slantar.