Jump to content

Recommended Posts

• Replies 185
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
vad är FM prioriterade uppgifter?

Just nu? Internationella insatser.

kanske dags att namnet försvarsmakten byts ut till något annat då det inte är meningen att "försvarsmakten" skall försvara sverige utan något land i 3:e världen

Posted

Då återgår vi till att prata hemvärnet. Försvarsmakten i stort pratar vi under försvarsdepartementet. I detta forum är det hemvärnet och Friv-org som gäller

Fk Satan

Blågul

Posted
när hv bantas så hoppas jag att det är 20h som får stryka på foten o inte insats

Så som jag skrev tidigare idag...

Så nu blir hemvärnet 30 bataljoner. och resan påbörjas inom en snar framtid. Ska vi tippa på att en bataljon kommer att bestå av 2-4st 60h kompanier och 1 20h kompani? och max två bataljoner/utbildningsgrupp?

Sedan att någon utbildningsgrupp (typ storstäderna kanske har 3stycken bataljoner).

"slakten" kommer att drabba 20-timmars. De har idag lägst kontraktsuppfyllnad (runt 50%) jmf med 60h som har betydligt bättre kontraktsuppfyllnad. Så fler 60h plutoner och kompanier och färre 20h. Det 'tror' jag ligger i framtiden.

Posted

Då är ju frågan hur länge man kan hålla igång ett system som HV. Ärligt talat så vet jag inte om jag går OT eller inte nu, men det finns säkert någon som kan styra upp mig.

60h i all ära. Men vad händer nu när Värnpliktskullarna blir mindre. Ska vi ha 60h plutoner som enbart består utav 3 månaders?

Ska man som HV soldat forstsätta harva i samma spår och möta samma fördomar från de som arbetar inom FM?

Jag har varit i HV sedan 2002, jag har inget från den här tiden att visa upp som kan vara meriterande, varken inom den gröna firman eller inom det civila.

Ska man öva på det man ska kunna skarpt, eller ska man ha övningar som syftar till att behålla folket?

Om det nu händer något stort, typ krig. Hur mycket HV soldater finns det då kvar? Hur trovärdiga är vi då?

Så när ger den utbildning jag fått i HV effekt? Ja inte när det ska bevakas skarpt iaf, eftersom man då endå skiter i plutoner/kompanier och ringer folk individuellt.

Superbra att HV kan ställa upp med jätte många man när någon går vilse eller det behövs byggas sandsäcksmur.. Men varför ska vi göra sånt, är vi inte militärer?

När man som HV soldat helst vill ha pistol och batong men inte ens får ut batong när man ska stå skarp vakt, utan måste ha en AK... Sedan så ser man en 18 årig MP komma med en pistol på höften. Är jag helt ensam om att få en släng av undran över hur förtroendet för mig högre upp ser ut?

Gnäll javisst och en del frågor är retoriska och jag har redan ett färdigt svar. Samtliga frågor är jag nyfiken på att få respons på. Här eller i PM eller i annan tråd.. Spelar inte så stor roll egentligen. Och förlåt om det inte passar tråden.

Posted

Titta igen i Perpen, och inte i BU. Det står att Hemvärnet ska övas årligen. Jag tror man skippar indelningen 20H/60H helt, sedan får man titta på hur mycket som ska övas. Hemvärnsveckan kommer att genomföras, och det blir då med största sannolikhet enda övningen under året. Allt m att 60H för öva mer som man pratar om idag kommer av kostnadsskäl att klippas bort.

När Hemvärnet inte leverar ens det modicum av förmåga som beställs av uppdragsgivaren, så är det inte svårt att se anpassningen till ett frivilligt rekryterat skyddsförband av FOskytte typ, med en årlig övning, all utrustning förrådsställd utom (eventuellt) uniform, och förbandsägarskapet knutet än närmre till omårdesansvariga chefer. Vad det blir av det hela är nog avhängigt vilken syn dessa chefer har på vår verksamhet.

Posted

uppfylls inte kontrakten så släng ut de personerna så blir det automatiskt minskning

SÅ SLUTA DALTA MED SOLDATER SOM INTE UPPFYLLER KONTRAKTEN

Posted
uppfylls inte kontrakten så släng ut de personerna så blir det automatiskt minskning

Gäller det alla som inte uppfyller kontrakten och från första året eller får man ett friår? Kan tänka mig ett scenario med att någon blir sjuk under KFÖ veckan och uppfyller då inte sitt kontrakt. Får de då en andra chans eller är det ut ur rullarna som gäller. För inte ska vi väl dalta med sjuka människor? :lala:

Posted

Ser man till det som är i debatten så är det dom ca 15.000 som fyllde avtalet som "är" Hemvärnet just nu. Sedan får framtiden utvisa hur många utbildningår med "dumveckan" man kan köra innan man hamnar under kritisk massa och måste göra ett radikalt omtag.

Posted

Det där är så dumt sagt så det finns inte.

Så de som inte kan vara med i HVs verksamhet på ett tag för att dom nu jobbar i NBG t.e.x?

De som åker utomlands för att tjänstgöra i U.S och därför missar övningarna?

De som har ett jobb där dom är borta vardagar och sedan priorieterar sin familj?

I vårat kompani är det ok att vara borta ett år, kanske två om man har bra skäl för det. Jag trodde det var så överallt, men det kanske inte är fallet?

Posted

Så de som inte kan vara med i HVs verksamhet på ett tag för att dom nu jobbar i NBG t.e.x?

De som har ett jobb där dom är borta vardagar och sedan priorieterar sin familj?

I vårat kompani är det ok att vara borta ett år, kanske två om man har bra skäl för det. Jag trodde det var så överallt, men det kanske inte är fallet?

Kan bara hålla med. Det är orsaken till frånvaron som är den viktiga. Sedan är det en viss skillnad på att göra 57 timmar eller 3 timmar. Båda uppfyller inte kontrakter och är inte nollor. Sedan är det viktigt att titta på tidigare års kontraktsuppfyllnad. Ett år kan man ha otur med att övningarna ligger på fel helger. Ett bröllop, ett trettioårskalas och sjuk... vips så kan man inte uppfylla kontraktet. Sedan är det detta med familjen... Som dxl säger, ett år sedan flyttas från insats till 20-timmars, så i praktiken har man då två år på sig att uppfylla kontraktet.

Sedan är det frågan vilken förbandsanda man vill ha rådande. Som chef får man den förbandsanda man förtjänar. Dvs chefen är den som sätter gränser för förbandsandan samt anger riktningen för förbandsandan. Soldater gör som sin chef gör, inte som chefen säger att man ska göra. Är kompanichefen sällan med på övningar och går vid sidan om, vilka signaler sänder det till övriga kompaniet? Om chefen är aktiv och är med i övningarna och delar soldaternas vedermödor vad sänder det för signaler till övriga i kompaniet? Om detta finns det mängder av ledarskapslitteratur att läsa och studera. Men även praktiska erfarenheter behövs. Titta på hur det ser ut i just ditt förband.

Iom detta vill jag säga att en för hård personalpolitik är kontraproduktivt, men samtidigt får inte kraven vara för låga heller. Samt att dessa krav, skyldigheter och rättigheter måste vara väl uttalade i hela organisationen. Sedan går det inte som chef att vara nöjd med att 60% gör iaf tid och 40% uppfyllde kontrakten... Som chef måste man ha högre krav. Målsättningen detta år är att 95% gör tid och 75% uppfyllda kontrakt. Då börjar det likna något. Sedan måste kompanichef få med sig plutoncheferna som får med sig gruppcheferna!

Ifall chefer inte uppfyller kontrakten, varför ska då soldaten uppfylla kontraktet?

Posted

I vårat kompani är det ok att vara borta ett år, kanske två man har bra skäl för det. Jag trodde det var så överallt, men det kanske inte är fallet?

det är ju klart om man har bra skäl till att vara borta så är det ok men många har inte det.

kan man inte offra 20 timmar på ett år för hv så kanske Hv inte rätt grej att syssla med då.

Posted

Att man meddelar uppåt att man har "tillfälligt tid brist" i god tid dvs när man när man blivit varse att evenemangen ligger på varandra i agenda. Ja då kan man hjälpa individen med lämplig åtgärd (tillfälligt soldat befattning isf befäl mm) i samråd.

Jag kan inte den här träningen men kommer på nästa, om man fick höra den varje gång man ringer till en lirare, hur länge skulle han få vara kvar i fotbollslaget?

På numerären i Hv verkar det som man låst på de som uppfyllde avtalet dvs runt 15.000 näsor.

Är man i NBG får man räkna sitt avtal som uppfyllt (enskildt och i förbandsstatistik) dock utan att kassera in befattnings- avtalspenningen.

Posted

@traktorspaning

Dock gäller det att någon knappar in det i PLIS.... Sådant sköter sig inte själv, tyvärr :( Finns många brister i plis när det gäller internationell tjänst och olika beredskapsförband.

Posted

Vad ska räknas som tillräckligt bra för kontraktsuppfyllnad då?

Fältpostkassör i ett beredskapsförband även om ens HV-befattning är Gruppchef?

Att ha jobbat som instruktör under en Ungdomshelg (vad de nu kallas)?

Finns det några regler?

/K

Posted

snabb titt i HvH... hittar inga regler. Troligen är det upp till den normala godtyckligheten som råder inom hemvärnet.

Posted

Överhuvudtaget finns ju inte kategorin vilande, egentligen. Det man har att välja på är ju formellt bara "på befattningsnummer", eller "förbandsreserv". Vilande infördes specifikt för BFA och US, och bör användas restriktivt.

Posted (edited)

Publicerat i HvNS 2008-04-01 angående nya HvH.

Begreppet ”nollor” har försvunnit i HvH. Den som inte deltar i övningarna kan få uppskov i form av ett vilande avtal. Efter längre tid hamnar vederbörande i personalreserven. Som tidigare gäller att avtalet kan hävas med hänvisning till att förtroende saknas. Beslutet kan inte överklagas.

:=o HvH

Edited by 23:e komp.
Posted

Politikerna har slagit ner på ÖB:s förslag att halvera Hv.Många partier tycker att NSS verkligen behövs idag,kanske även måste blir större.Det låter som goda nyheter.

Men man får väl vänta och se. :rockon:

Posted

Frågan är vad de vill ha oss till?

Om det blir något gratis civilförsvar så lär det inte bli mycket kvar.

Posted

Nä det är inget som jag är intresserad av.Det får ju i huvudsak inehålla stridsuppgifter.Så att man inte bara har en enda stor vuxen scout avdelning.

Posted

Intressant är att ovan nämna nyhet stod som förstanyhet på svd under en tid. Tyder ju på att frågan inte är helt ointressant i övriga samhället. Bara att man skriver en hel artikel är ju riktigt positivt. När man sen läste kommentarerna till artikeln så var det beklämmande många som fortfarande hade uppfattningen prostatagerilla som bara lekter krig om hemvärnet.

• 3 weeks later...
Posted

hemvarn2.jpg

Hemvärnet vill kapa banden med försvaret

Hälften av de soldater som Sverige kan ställa upp med finns i hemvärnet. Den styrkan vill ÖB nu halvera. Men Rikshemvärnschefen vill hellre bryta ut hemvärnet ur Försvarsmakten och starta en egen myndighet. På fredag presenterar Försvarsberedningen sitt förslag till hur Sveriges framtida försvar ska se ut.

Larm- och låsinstallatör Jan Henze, Volvoarbetsledaren Fredrik Gustafsson och ridinstruktör Renate Nilsson har just smort in ansiktet med grön och svart färg och justerat knäskydden så att det ska bli bekvämt att ligga ner på magen och skjuta. De utbildar sig till plutonchefer i hemvärnet - en styrka som tidigare gick under öknamnet prostatagerillan. Nu är genomsnittsåldern nere i 39 år. Och soldaterna är bättre meriterade. Såväl Fredrik Gustafsson som Renate Nilsson har deltagit i försvarets militära insatser på Balkan.

Nu går de en plutonchefskurs på Hemvärnets stridsskola. De står uppställda och lyssnar på major Valterssons order medan de fingrar på sina automatkarbiner.

- Vi befinner oss i krig, meddelar majoren tydligt artikulerat och korthugget, för att senare avsluta med ordern "framryck till vägskälet".

.....

Länk till hela artikeln

och missa inte den relaterade artikeln

Nya uppgifter för Hv

------------------------------------------------------

Hur är det här då tänkt att fungera? TVÅ militära myndigheter? Är det inte en väldigt stor risk för att Hv VERKLIGEN kommer att vara den något efterblivne kusinen från landet som FM inte vill ha att göra med?! Om vi är illa sedda idag, hur kommer det att bli med en sådan här indelning.

Och hur kommer det att fungera med materiel och övningsterräng? Idag kan vi väl nyttja lite när det finns utrymme, hänga med och få gratis. Om vi ska stå på egna ben så lär räkningarna för allt som vi nyttjar, som ju det mesta är framtaget av FM, kanske att kosta multum eftersom FM ska ha betalt.

Kommer det att bli Hv-prylar, Hv-sätt och Hv-vs-FM ?

Danmark nämns som exempel. Hur stor inriktning har danska HJV på den civila biten ni som vet? Jag vet att HJV har riktiga elitförband, men det vanilla HJV, hur är det jämfört med Hv?

Ska bli intressant det här.

Posted

Hemvärnet är en liten såndär "bra att ha grej", jättepraktisk och jättebra att ha. Man saknar den egentligen inte förrens man inte längre har den kvar och måste köpa en ny. Och då upptäcker man att den är jättedyr.

I den andra artikeln pratar några jönsar om att man kan lägga ut luftvärnet på hemvärnet! Hur har de tänkt då?

Morgondagens hemvärn kommer att ha helt andra uppgifter än i dag. Jag är övertygad om att det finns en lång rad saker i Försvarsmakten som bättre skulle kunna utföras av frivilliga än av heltidsanställda. Det kan handla om skarpa uppgifter som insatsorganisationen är beroende av men som utförs under en begränsad tid, säger Håkan Juholt (s).

Jaha ja, skära ned i försvaret och låta "frivilliga" göra jobbet. Är det tänkt att man skall "jobba gratis" då eller? Ett problem med att saker genomförs av just frivilliga är att de just är frivilliga. Om det är ett jobb ingen vill göra så är det svårt att hitta frivilliga till jobbet, då är det enklare med en anställd som måste göra jobbet.

- Jag ser också framför mig att vi ska använda frivilliga förband i internationell tjänst i betydligt större utsträckning än vad som görs i dag, säger han.

Skicka ut frivilliga förband i utlandstjänst? Tja till viss del är det väl så redan nu? Det är ju bara för alla i hemvärndet som vill till utlandstjänst att söka. Eller har de tänkt något i stil med amerikanska National Guard? Att kompletta insatsplutoner skall skickas ut? Tänk om det är folk med i insatsplutonerna som inte vill åka då?

Såväl Allan Widman som Håkan Juholt och Staffan Danielsson vill ge hemvärnssoldater möjlighet att få utbildning till beredskapspoliser, både för att användas vid allvarliga kriser i Sverige och i insatser utomlands.

Nämen så bra. Vi utbildar hv män till särskilda beredskapspoliser! Vad säger polisen om detta? Det är ju ändå dom som har ansvaret för SBP. Vill polisen och behöver polisen X antal tusen SBP till?

När skickas SBP på insatser utomlands? Någon som kan upplysa mig?

Det hela låter som ett gäng glada politiker som brainstormar, inget fel i det men lite får de väl hejda sig och tänka efter.

Posted

Helt klart en intressant tanke med att lägga hemvärnet i en egen myndighet. Men frågan är om denna myndighet hamnar i försvarsbudgeten ändå. Jmf FOI. Eller om denna myndighet blir helt utanför övriga FM.

Dock kanske ett första steg på väg är att ännu en gång omorganisera utbildningsgrupperna, från sina hemregementen och att de läggs direkt under RiksHv-avdelningen och det skapas på det sättet ett "hemvärnsregemente".

Posted

Om HV lyfts ur FM så lär det vara ännu ett steg bort från militär verksamhet och till mer civilförsvar. Steget därefter blir väldigt lätt en avväpning och sedan helt och hållet stöd till det civila. Bra för samhället i fredstid, sämre för försvaret och de som vill hålla på med militär verksamhet.

/K