Jump to content

Recommended Posts

Posted
Skicka ut frivilliga förband i utlandstjänst? Tja till viss del är det väl så redan nu? Det är ju bara för alla i hemvärndet som vill till utlandstjänst att söka. Eller har de tänkt något i stil med amerikanska National Guard? Att kompletta insatsplutoner skall skickas ut? Tänk om det är folk med i insatsplutonerna som inte vill åka då?
Skicka hela hv-plutoner? Absolut! Om de inte håller måttet? Se till att de gör det! Så enkelt är det. Det kostar tid och pengar ja. Men, säg över en femårs cykel, som en kontraktstid kunde vara. Då skulle man ha ett övat och till viss del prövat förband så man skulle utnyttja dess fulla potential även efter en utlandsmission. Den huvudlösa kapitalförstöring som US-verksamheten alltid har inneburit, att när man har utbildat och samövat ett förband och då det är på toppen av sin förmåga, då ska det kasseras är ju helt sjuk och riktig kass samhällsekonomi. För att få folk att skriva på ett bindande 5-årskontrakt så kanske man skulle finna andra sporrar än ren månadslön, bonus efter kontraktstiden, kanske +-poäng till högskola, avskrivning av delar av studielån.

Ett snarlikt "problem". De lokala regementena har ju sin Berto. De har dock inga vpl. Inledningsvis, om jag inte missminner mig, så var glappet där de ville ha hjälp av Hv elva veckor, sedan ändrades förutsättningarna till 29 veckor och nu är sista budet 49 veckor! Regementena sitter med skägget i brevlådan och kan inte lösa ut uppgiften om de så skulle beordra officerare (då kostar det lite väl). När man nu kommer med mössan i hand, så ber man om att Utbgrp ska fylla vecka på vecka.

Vad jag vill komma med det, är att ansvarigt förband för t ex Kosovo skulle kunna göra likadant och säga till sin/sina utbgtp att skaka fram en vaktplut för t ex 3 mån och en till därefter för ytterligare 3 mån.

Till alla som säger att det inte funkar, det går inte, det är kass osv osv. Titta utanför boxen och tänk bort hur det ser ut idag. Skulle kan man kunna "hitta på" ett system där frivilliga, lite billigare, inte lika vassa förband stöder den mer professionella armén. Det vore otroligt konstigt om vi i Sverige inte skulle snyta fram ett sånt system när det finns mycket mycket välprövade snarlika system i både USA och UK.

Detalj: Om någon i en plut inte vill åka. Kanske bättre att ställa uppgiften till komp, då blir det en betydligt större grad av frivillighet. Man känner fortfarande varandra och man är (bör vara) samövade.

• Replies 185
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Kom på en idé att starta upp denna tråd när jag inte hittade en liknande.

Länk: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=777482

"Rikshemvärnschefen funderar alltså över att bryta loss hemvärnet från Försvarsmakten. "

Vad tycker Du om det? Hur skulle Hv klara sig? Är det en god idé att låta Hv vara en egen myndighet?

Posted (edited)

Läste att RiksHvC sneglade mot den danska modellen... tycker det ser ut som ett gott alternativ till det nu åderlåtna svenska försvaret...

FM och regering/riksdag består av många internationella poängsträvare överallt, men ingen verkar ha koll på hur allt ska genomföras i praktiken. RiksHvC verkar dock ha kommit med ett gott föslag.

Edited by Lfskbat
Posted
Kom på en idé att starta upp denna tråd när jag inte hittade en liknande.

Länk: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=777482

"Rikshemvärnschefen funderar alltså över att bryta loss hemvärnet från Försvarsmakten. "

Vad tycker Du om det? Hur skulle Hv klara sig? Är det en god idé att låta Hv vara en egen myndighet?

709 tog upp ämnet på förra sidan i den här tråden varvid jag sammanslog din nya tråd med den befintliga

/Krook

Blågul

Posted

Försvarsberedningens rapport "Försvar i användning"

De nationella skyddsstyrkorna utvecklas ur dagens Hemvärn och delar av frivilligorganisationerna. De ska bestå av förband byggda på frivillighet och med stor spridning över landet. De kan endast användas för nationella uppgifter men individer kan förstärka insatsförbanden vid behov. Liksom resten av det militära försvaret ska förmågan till väpnad strid vara det som konstituerar de nationella skyddsstyrkornas förmåga.

Hoppas hoppas...

Posted

Notera att kontraktstiden bestäms som "dagar per år", och att följande kan läsas;

De nationella skyddsstyrkorna ska också kunna täcka upp med grundläggande nationellt stöd då insatsförbanden är insatta. Försvarsberedningen föreslår att de nationella skyddsstyrkorna ska säkerställa viss förmågebredd specifikt kopplad till de nationella uppgifterna, till exempel flygvapnets och marinens basskydd, vissa logistikförband, liksom vissa ingenjörförband. Det kan inkludera uppgifter som kräver utbildning till skyddsvakt och beredskapspolis.

De nationella skyddsstyrkornas förmåga att samarbeta med den civila krisberedskapen ska ökas och de ska, inom ramen för de resurser som tilldelats för de militära uppgifterna, förbättra sin möjlighet att stödja det övriga samhället. De ska vara en viktig aktör avseende samhällets krishantering såväl i fred, kris som i krig.

Det är viktigt att det stora frivilligengagemanget i dagens Hemvärn och frivilligorganisationer fortsatt kan tillvaratas i de nationella skyddsstyrkorna.

Posted

Tycker att det är en bra skrivelse från försvarsberedningen rörande hemvärnet. Det är en rejäl pungspark i skrevet för infanteristerna vid HvSS. Äntligen kommer tydliga uttalanden om att hemvärnet inte ska vara infanterister utan mer inriktade mot Säkerhetsbataljonens förmågor.

Posted

Fast notera att Hemvärnet är dött...blir nog en kul fest när vi troppar fanan sista gången. Det nationella frivillgförsvar som man talar om är ju en integrerad del av FM under enbart namnet Nationella Skyddstyrkorna, utan snuttifieringen. Säg adjö till egna regler och verktyg, säg goddag till en vettig angrepssansats.

Posted
Fast notera att Hemvärnet är dött...blir nog en kul fest när vi troppar fanan sista gången. Det nationella frivillgförsvar som man talar om är ju en integrerad del av FM under enbart namnet Nationella Skyddstyrkorna, utan snuttifieringen. Säg adjö till egna regler och verktyg, säg goddag till en vettig angrepssansats.

*laddar för festen och slänger in en flaska OP i frysen* Här ska firas!

Posted

Gissa varför jag firar :rolleyes: Helt underbart att små-påve verksamheten snart upphör. Och att det ger en mycket god öppning för specialplutoner inom "nuvarande" hemvärnet. Om jag fick tippa så skulle jag inte bli förvånad ifall det snart finns 120-timmars kontrakt i hemvärnet. En annan sak som är positivt är att det talas om 30k soldater i de nationella skyddstyrkorna. Betänkandet från försvarsberedningen ger en helt annan kurs jmf med det senaste som kommit från FM, nämligen avveckling av hemvärnet. Nu pratas det om ett mer uppsnäppt hemvärn. Vilket medför att jag tror att dagens 20-timmars hemvärn snart är ett minne blott. Och vi pratar 60h Vakt/Eskort-plutoner och 120h speciallistplutoner.

Posted

Känns som man kan lämna in med hedern i behåll, och söka stabsofficerskurserna istället...(om den möjligheten faktiskt blir av).

Posted
Känns som man kan lämna in med hedern i behåll, och söka stabsofficerskurserna istället...(om den möjligheten faktiskt blir av).

Nejnej.. Här vädras ju luft för en nedläggningsmedalj att servera tillsammans med festen :rolleyes: Sen kan man lämna in...

Posted

Skit i lullullet och ge mig mer befattningstid, här lämnas icke in..hoppas du har rätt Fk_Satan men en viss skepsis infinner sig. Sen blir den akuta frågan vilka delar av infanteritänket man kan skrota utan att få negativa effekter i säkandet, rimligen blir logistik/transportdelarna viktigare/får mer facetime i ett "hv" med civil kris som en huvuduppgift.

Hoppet om en ersättare till tgb-familjen lever...

Posted

Jag skulle gärna vara kvar i någon form av Hemvärn som övergår till en organisation med tydlig styrning och en mer rigid målbild om vad man egentligen ska användas till. Om man sedan skruvar upp tidskraven så är jag inte främmande till det heller, snarare tvärtom. Men med längre avtal måste man nog också öppna plånboken lite mer också (som diskuteras i 114 andra trådar).

Men det är välkommet att frågan lyfts upp i ljuset från den politiska sidan!

Posted (edited)
Skit i lullullet och ge mig mer befattningstid, här lämnas icke in..hoppas du har rätt Fk_Satan men en viss skepsis infinner sig. Sen blir den akuta frågan vilka delar av infanteritänket man kan skrota utan att få negativa effekter i säkandet, rimligen blir logistik/transportdelarna viktigare/får mer facetime i ett "hv" med civil kris som en huvuduppgift.

Hoppet om en ersättare till tgb-familjen lever...

Amen! (ateist som jag är)

Mer befattningstid, som i fler uppgifter eller helt enkelt att alla SKA kunna allt, och orka allt. Kommer kraven på den enskilde att ökas, och verkligen krävas?

Och i vilket tidsperspektiv är dessa nya Nationella skyddsstyrkor tänkta att organiseras?

Fetstilen är lätt att säga i en rapport...

"En mer användbar och flexibel Försvarsmakt ställer förändrade krav på de grundläggande strukturerna.

Grundorganisationen och stödmyndigheterna måste rationaliseras, omorganiseras eller avvecklas för att kunna omfördela resurser från stödverksamhet till operativ verksamhet med syfte att öka den operativa effekten. Inte minst måste det frigöras resurser till lönemedel för anställda soldater och till en ökad övnings- och insatsverksamhet. Det krävs bland annat en tyngdpunktsförskjutning från materiel- och logistikförsörjningen till den operativa verksamheten."

Hur många nya chefer/politiker/intresserade har inte genom århundraden sagt "att nu är det andra bullar på gång, nu ska det vara fokus på slutprodukten"...Gäller hela stycket!

"Givet de rationaliseringar som Försvarsberedningen föreslår ifråga om personal, materiel-, logistikförsörjning och stödverksamhet samt i förmågebredd och i delar förmågevolym, kan det framtida försvaret rymmas inom den treåriga ekonomiska ram som Riksdagen fastställt. I takt med att resurser frigörs, ska det nya mer användbara försvaret successivt skapas, där kostnads- och ambitionshöjningar i den operativa verksamheten balanseras mot rationaliseringar och ambitionssänkningar."

Ändrat: lagt till rapportutdrag och tankar om dessa

Edited by 709
Posted

Låt säga att det blir tre nivåer på hemvärnspluton. Detta är inte något konkret eller officiellt förslag utan bara ett exempel på hur jag tolkar att framtiden för hemvärnet kan bli.

30h - Vakt-pluton

60h - Vakt/Eskort pluton

120h - Specialpluton (ex MP, CBRN, Logistik, Lv, Bas-säk Art, etc ).

Ett troligt krav kan komma att bli att soldten är grundutbildad på dessa befattning de senaste 5åren. Exakt vad som händer får vi se. Nu ska detta betänkande sågas av tolgfors & borg innan de rinner ned i en hackad form vid rikshemvärnsavdelningen... sedan ska nya toem etc skrivas. en ny HvH måste skapas osv... Detta är troligen inget som blir färdigt och klart till 1:a Jan 2009.

Posted

Det skulle inte vara helt otroligt att en av tankarna bakom detta är att slippa dönickarna i Rikshemvärnsrådet, slippa det "demokratiska" HV och få ett förband som alla andra, dock med annorlunda uttagning. Skämtet att Rikshemvärnsrådet skulle representera Hemvärnet börjar bli litet tunt nu.

Det är fascinerande att ju mer medinflytande som påbjuds (senaste påbudet är ju plutonsmöten) desto svårare har vi att få folk att genomföra det. Min kompanichef kallade till kompanirådsmöte för ett par veckor sedan. Av 7 medlemmar och 7 ersättare dök det upp två personer. Som Uttern så ofta skrivit så är inte Hemvärnet i Stockholm i vart fall särskilt intresserade av medinflytande.

Posted

Medinflytandet...

En bra tanke i grunden, men som inte fungerar i praktiken... Tycker att Hemvärnet ska ta efter vpl-rådet och detta med vpl-förtroendeman osv. Det tror jag blir bättre. Sedan kan man även se detta med råd som en form av "fackombud" för hemvärnssoldaten, ett kontrollorgan och yttrandeinstans över chefstillsättningar, rekrytering etc. Detta mynt med medinflytande har inte två sidor, utan har många sidor.

En fundering är att chefens inställning till medinflytande avspeglas i enheterna. Tycker batchefen att medinflytande är dåligt. Kommer då kompanichefer att tycka det är bra? Om kompanichefer tycker det är dåligt, kommer då plutonchefer och gruppchefer att tycka det är bra?

Posted
Ett troligt krav kan komma att bli att soldten är grundutbildad på dessa befattning de senaste 5åren.

Med tanke på vad beredningens rapport säger om värnpliktens framtid så torde detta krav inte kunna leva så länge. Det kommer helt enkelt inte att finnas grundutbildade soldater inom dessa kategorier att rekrytera. Antingen för att de inte finns inom insatsförbanden längre, eller för att de är uppbundna i just insatsförbanden.

Och hur troligt är det att en soldat som varit heltidsanställd i kanske tio år och gjort ett antal utlandsinsatser sedan kommer vara intresserad av att gå med i Hemvärn m/ny när han/hon väl är på väg ut i en civil karriär? Visst, några kommer det alltid att bli. Men kommer det vara tillräckligt många för att lösa personalförsörjningen över tiden? Förr eller senare kommer de minskade utbildningsvolymerna att komma ifatt Hemvärnet, och då återstår nog bara någon form av direktutbildning. Frågan är bara vid vilka utbildningsplattformar den kommer att ske...

Posted
Ett troligt krav kan komma att bli att soldten är grundutbildad på dessa befattning de senaste 5åren.

Med tanke på vad beredningens rapport säger om värnpliktens framtid så torde detta krav inte kunna leva så länge. Det kommer helt enkelt inte att finnas grundutbildade soldater inom dessa kategorier att rekrytera. Antingen för att de inte finns inom insatsförbanden längre, eller för att de är uppbundna i just insatsförbanden.

Och hur troligt är det att en soldat som varit heltidsanställd i kanske tio år och gjort ett antal utlandsinsatser sedan kommer vara intresserad av att gå med i Hemvärn m/ny när han/hon väl är på väg ut i en civil karriär? Visst, några kommer det alltid att bli. Men kommer det vara tillräckligt många för att lösa personalförsörjningen över tiden? Förr eller senare kommer de minskade utbildningsvolymerna att komma ifatt Hemvärnet, och då återstår nog bara någon form av direktutbildning. Frågan är bara vid vilka utbildningsplattformar den kommer att ske...

Tja... Det är ett senare problem som det så fint heter... Det hela kan enkelt sammanfattas med att politikernas krav mot organisationen saknar verklighetsförankring. Som först upptäcks senare, tyvärr. Att vi kanske ser 5mån utbildning till Hv, höjd befattningspremie i hv etc. Det kommer helt klart bli intressant att se hur detta ska lösas, men det kanske blir det klassiska mantrat från politiskt håll "Tas inom ramen".

Att vi helt och hållet övergår till ett yrkesförsvar håller jag för otroligt. Däremot tror jag att vi kan se en utökning av terminssystemen.

Termin 0 - GSU (3 mån, kravet 18år) Kan gå vidare till Termin 2 alt Nationella skyddstyrkorna och 30h Skyddsvaktspluton (med kompletterande intern utbildning ges tillgång till 60h hemvärn)

Termin 1 - befattningsutbildning (en form av 3mån befattningsutbildning. Ger tillgång till US, termin 2, och 120h pluton, och del i försvaret av landet)

Termin 2 - Förbandsutbildning (nuvarande termin 2, Ger tillgång till R30, BG och SOU)

Termin 2(US) - Uppladdning för US - Ger enbart tillgång till US och aktuellt missionsområde

Termin 3 - Ansällda soldater i enheter som kallas "Rapid Reaction team" för att snabbt kunna förstäka upp i US och nationellt.

Utöver detta finns rören US, BG och R30-R360 beredskap + "hemvärnet".

Vad avser Termin 0 kan den genomföras som ungdom, eller vid valfri utbildningsort. Så alla som påbörjar termin1 har GSU om 80 dagar i bagaget sedan var den är genomför spelar inte så stor roll....

Nu har jag tittat djupt i kristallkulan, och detta är vad jag tror att saker och ting slutar vid. Att vi går över till ett 100% yrkesförsvar håller jag för otroligt. Däremot tror jag att det går att bredda grundutbildningen med införandet av "termin 0" och frikoppla termin 1 och 2 med varandra. Samt att de inviduella vägarna blir större i valet i FM. Utifrån detta tror jag det är möjligt att locka 18-åringar som saknar sommarjobb att genomföra termin 0. För att sedemera bli placerade i hemvärnet. Läggs termin 0 i samband med sommarlov för gymnasieskolorna så.... Sedan ev några helger innan sommarloven. så går det att få ett stort antal unga människor i FM och väcka deras intresse. Sedan går det inte att gå termin 1 utan att genomfört termin 0.

Nu får vi se var detta betänkande landar, dock tycker jag att detta betänkande i många avseenden är bättre än tidigare år. Dock finns det många tveksamma meningar i betänkandet som snabbt kan förändra saker och ting.

Posted
*snip*

Vad avser Termin 0 kan den genomföras som ungdom, eller vid valfri utbildningsort. Så alla som påbörjar termin1 har GSU om 80 dagar i bagaget sedan var den är genomför spelar inte så stor roll....

*snip*

Du måste ju mena scout-verksamhet, eftersom riktig militär utbildning får bedrivas med/mot folk under 18. S:et i GSU innebär i sammanhanget en begränsning.

Utöver det så får man inte genomföra en verksamhet som syftar till väpnad kompetens med ungdomar, vilket tänket med Termin 0 solklart indikerar.

Stryk den tanken, är min spontana reaktion.

/K

Posted
*snip*

*snip*

Du måste ju mena scout-verksamhet, eftersom riktig militär utbildning får bedrivas med/mot folk under 18. S:et i GSU innebär i sammanhanget en begränsning.

Utöver det så får man inte genomföra en verksamhet som syftar till väpnad kompetens med ungdomar, vilket tänket med Termin 0 solklart indikerar.

/K

Stryker inte den tanken, än på ett tag. Med tanke på vad som är på G med metodförsök inom vissa utb-grupper vad avser att genoföra ungdomsutbildning för att sedan direkt gå med i hemvärnet. Det som jag grundar denna del av min titt i spåkulan.

Posted
Stryker inte den tanken, än på ett tag. Med tanke på vad som är på G med metodförsök inom vissa utb-grupper vad avser att genoföra ungdomsutbildning för att sedan direkt gå med i hemvärnet. Det som jag grundar denna del av min titt i spåkulan.
Läs vad jag skriver. En direkt koppling mellan ungdomsverksamhet och ingående i ordinarie förband är helt otänkbar med dagens debatt. Det vet du nog egentligen innerst inne. Vissa där ute i organisationerna tycks dock ha svårt att begripa.

/K

Posted (edited)

Någon delade med sig av sin glädje att Hv bryts ur FM. Ironiskt kan man säga att FM bryts ur sig själv med tanke på att man resonerar om en helt ny myndighet etc.

Vad gäller kontraktstid så tror jag man förhastar sig när man drar slutsatsen att 20h blir ett minne blott. Betänk att politiken fortfarande anser att hemvärnet skall finnas över hela ytan, och det låter sig inte göras genom att kontraktsvägen utesluta majoriteten av nuvarande soldater. Tror fortfarande på ett differentierat hemvärn(NS) där 20h eller liknande kommer att spela en viktig roll.

SVT nyheter av den 13/6: En journalist frågar beredningen hur och när kvaliteten på hemvärnet kommer att säkerställas. Underförstått.......hänger ni upp det nationella försvaret på en organisation som är värd noll i det här sammanhanget?

Är förslaget realistiskt, eller enbart en viljeinriktning?

Edited by 23:e komp.
Posted

När jag läser stycket 3.1.1., så är det verkligen intressant hur enkelt de skriver att FM idag är klart överdimensionerat för de få soldater som behövs samt att systemet är ett stort slöseri med resurser eftersom folk GU-utbildas, US-utbildas, och sen kasseras. Hela andan i beredningen är ny/omdaning av hela försvaret. DET är ett jättejobb. Revirpinkande?

3.4.2. Hur tolkar DU detta stycke?

"Den framtida insatsorganisationen ska bestå av insatsförband med stående förband och kontraktsförband samt ett kvalificerat Hemvärn i form av nationella skyddsstyrkor."

Ett sätt jag tolkar det är att de NSS är en vidareutveckling av dagens Hemvärns tanke, dvs enbart nationell verksamhet, lokalt/regionalt organiserade. Just orden "ett kvalificerat Hemvärn" antyder dock att dagens HV ej är kvalificerat, eller ej kvalificierat för de mycket mer avancerade uppgifter NSS skall klara av.

"De nationella skyddsstyrkorna utvecklas ur dagens Hemvärn och delar av frivilligrörelserna. De ska bestå av förband byggda på frivillighet och med stor spridning över landet."

Formuleringen är vag, kanske är det här bara tankar, sedan är det upp till FM att göra något av det? Då kan det ju bli precis vad som helst beroende på vem som skäller högst för sitt område.

JAG läser det som så här: dagens Hv finns inte imorgon. "Utvecklas ur" läser jag som "dagens personal", men "helt nya förband och mer/svårare uppgifter".

Taget ur 3.4.4., så tycker jag min tes är tydlig:

"Det är viktigt att det stora frivilligengagemanget i dagens Hemvärn och frivilligorganisationer fortsatt kan tillvaratas i de nationella skyddsstyrkorna."

Framtidens NSS är ej Hemvärnet, utan just NSS.

Fortsatt 3.4.4.:

"De nationella skyddsstyrkornas förmåga att samarbeta med den civila krisberedskapen ska ökas och de ska, inom ramen för de resurser som tilldelats för de militära uppgifterna, förbättra sin möjlighet att stödja det övriga samhället. De ska vara en viktig aktör avseende samhällets krishantering såväl i fred, kris som i krig.

Dagens civila hjälp förtydligas ännu mer.

Jag tycker det är intressant vad som skrivs, men det innehåller ju inga detaljer. Så vi får vänta och se vad det blir av det. Likaså nämns inga tider. Om fem år? Tio år?

Det JAG vill, är kvalificerad utbildning och krav på den enskilde och förbanden. Det spelar ingen roll hur folkligt förankrat Hv/NSS/FM är, om vi bara är kanonmat.

Ska vi vara soldater, så ska vi övas och kunna vara soldater. I annat fall finns Securitas för skyddsvaktsbiten och stövlar och overaller för skogsbrandssläckning och översvämningsarbete.

Posted
Om jag fick tippa så skulle jag inte bli förvånad ifall det snart finns 120-timmars kontrakt i hemvärnet...
Kanske mer än så?! Det föreslås också tjänstgöringsskyldighet. Då kanske det bli länsman för nollor och inte bara en uppgiven suck från förband och chefer? Kan man dra nån växel på att man pratar om dagar och inte timmar? "...med tjänstgöringsskyldighet ett visst antal dagar per år"
Posted
*snip*

*snip*

/K

Så du menar att Ungdomar ej får utbildas i väpnad strid?

Posted
Så du menar att Ungdomar ej får utbildas i väpnad strid?

Ja, det menar jag.

Enligt tilläggsavtal till Barnkonventionen, som Sverige skrivit på, så får inte länder rekrytera barn till sina försvarsmakter. Inte heller får barn utbildas i väpnad strid. Barn är personer under 18 år. Men det pratas det om i andra trådar så vill du kommentera det så får du leta upp en sån tråd och fortsätta där.

Posted
Om jag fick tippa så skulle jag inte bli förvånad ifall det snart finns 120-timmars kontrakt i hemvärnet...
Kanske mer än så?! Det föreslås också tjänstgöringsskyldighet. Då kanske det bli länsman för nollor och inte bara en uppgiven suck från förband och chefer? Kan man dra nån växel på att man pratar om dagar och inte timmar? "...med tjänstgöringsskyldighet ett visst antal dagar per år"

Varför skulle det bli det? Man kontrakterar sig frivilligt, och då kommer det snarare att handla om avtalsbrott, eller?