skaya Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 I dagens nätversion av VK går att läsa att fem elever skjutsades in i ett skjutområde av två lärare. För att ta sig in öppnade de en fälld bom som varm igenkorkad (ej låst pga en tidigare olycka och den låsta bommen fördröjde hjälp). Mycket oansvarigt av lärarna att agera på det viset. Turligt nog fick ett säkerhetsbefäl stopp på ekipaget efter 800 meter. Dagens VK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 Tyvärr har folk inte tillräcklig respekt för skjutfält. Enligt mig borde man nog göra så att de är förbjudna att beträda jämt för alla som inte hör dit. Svampplockare och skolbarn kan plocka svamp eller orientera på andra ställen. Är inte så att vi har så mycket skjutfält att det förhindrar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 Grattis. Vilka rikspuckon, åker man för bi en stängd bom på ett övningsfält så ska man sinnesundersökas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LtLag Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 Underbart försvar från lärarna enligt rektor Stig Johansson: "Bommen var stängd och öppnades av vår personal, men ingen av dem uppmärksammade att det fanns varningsskyltar på bommen." Om det är samma bom som på bilden i artikeln så måste ju lärarna likt sina elever haft förbundna ögon... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Styltenhielm Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 Hur i hela friden kunde lärarna utsätta sina elever för en sådan fara? Och skylla på att de ej sett skyltarna är ju bara skitsnack. Alla som har lite vett i skallen vet vad en nedfälld bom på ett skjutfält innebär, men ej i detta fallet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foftot Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 Man kan ju hoppas att dom inte kommer undan utan någon påföljd. Ser man inte dom skyltarna ska man ju inte ha körkort! (förutsättar att det är bomen på bilden) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 Framkallande av fara eller allmänfarlig vårdslöshet borde väl vara aktuellt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krigar'n Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 "Enligt W är den aktuella bommen försedd med informationstavlor om att obehörig fordonstrafik är förbjuden och att området är militärt skyddsobjekt." (Citat från www.vk.se) Jag har länge hävdat att militärtjänstgöring/värnplikt är bra för individen och samhället. Även om frågan om "bommen och skyltarna på den" kan tyckas vara en skitsak, visar det med all oönskad tydlighet att det hos de flesta människors idag finns en mycket stor brist i det mesta som rör försvaret. Mitt tips är att läraren inte har gjort lumpen och därför inte har någon kunskap om vad en nedfälld bom betyder mer än att den, med hävdande av allemansrätten, kan lyftas och passeras. Denne har heller ingen kunskap om vad ett militärt skyddsobjekt är eller vilken effekt kommandot ELD! har då man har sin kropp på fel plats. "Är huvudet dumt får kroppen lida". Tyvärr begränsas det inte alltid till den kropp huvudet är applicerat på... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 Det jag mest reagerar på är att han ignorerar i varningarna när han har barn med sig! (Han kan inte ha missat skyltarna, han måste ha ignorerat dem. Tänk efter.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cratti Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 Var väl en polisanmälan gjord nu va? Men kanske är ett sätt att bli av med jobbiga elever. "Om du inte sköter dig så släpper vi av dig på ett skjutfält" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalmas Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 (edited) Man kan fråga sig: om en skjutning pågår varför i h-e kan man då öppna bommen öht? Och om det fanns skäl till att den skulle stå olåst borde de tillsett att det fanns en vakt vid bommen. Som jag ser det har både säkerhetsbefäl och lärare gjort fel. Edited September 28, 2007 by dalmas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
033 Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 (edited) Man kan fråga sig: om en skjutning pågår varför i h-e kan man då öppna bommen öht? Som jag ser det har både säkerhetsbefäl och lärare gjort fel. Att den inte är låst utan endast krokad har sin bakgrund i en olycka för några år sedan, när hjälp försenades på grund av att bommen var försedd med hänglås. Edited September 28, 2007 by Stratoknaster Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhdf Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 Man kan fråga sig: om en skjutning pågår varför i h-e kan man då öppna bommen öht? Och om det fanns skäl till att den skulle stå olåst borde de tillsett att det fanns en vakt vid bommen. Som jag ser det har både säkerhetsbefäl och lärare gjort fel. Nu har jag inte varit på sveriges samtliga övningsfält, men på de jag varit på så är det attans dåligt med låsta bommar. Det _kan_ ju ha något att göra med att man förutsätter att folk är läskunniga och inser innebörden av ordet "Skarpskjutning" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RadaR Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 Nu var det ett par år sedan (många år, 1994) sedan jag gjorde lumpen men vi hade alltid vakt när vi var på ett skjutfält. Sjukt tråkigt att vakta en bom mitt i skogen medan polarna ligger och skjuter men det har helt klart sina fördelar med vakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lebos Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 Förbundna ögon Eleverna och deras lärare skulle genomföra en orientering. Elevernas skjutsades med förbundna ögon in i området och avsikten var att de med hjälp av karta och kompass skulle ta sig tillbaka. -Den här orienteringen genomfördes även i fjol och då ringde lärarna först till militärområdet och fick klartecken. I tisdags glömdes detta bort, säger han. En annan intressant tanke är: tänk om säkerhetsbefälet hade missat den där bussen? Bussen släpper av en hel busslast med barn som knappt vet var de är och ska försöka ta sig "hem"? Visst de lär väl höra skottsalvorna men skulle de kunna vet åt vilket håll de skjuter? Om så hade blivit fallet hade man väl hoppats på att barnen hade haft mer vätt än lärarna och vänt om istället. Otrevlig incident, och det finns ingen att skylla ifrån sig på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MPMöller Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 jag skulle velat höra avhyvlingen som Lt. W afryrade mot läraren när han fick stop på bussen. Dessa civilister.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
23:e komp. Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 Förbud mot gångtrafik och förbud mot fordonstrafik. Kan det bli tydligare än så. Framkallande av fara för annan samt diverse överträdelser av vägtrafiklagstiftningen? Inte nog med att han framkallat fara för eleverna, så lämnade de bommen öppen efter sig. Allmänfarlig vårdslöshet? Hade de varit gåendes i terrängen så kunde de möjligtvis ha missat en varningsskylt. Men detta är ju helt vansinnigt sjukt gjort. Om de hävdar att de inte sett skyltarna måste kortet ryka i alla fall. Har man så pass dålig syn kan man inte vara lämplig bilförare. Återstående alternativet är att de ignorerat varningar och vägmärken. Det bedöm troligtvis som en allvarlig förseelse eftersom man ansvarade för andras barn som satt i bilen, och som dessutom skulle släppas lösa i terrängen längre in på området. Tvi vale vilket rikspucko! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kn Glock Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 Lärare! Skäms! Offentlig ursäkt från lärarna är nog på sin plats. Jag hoppas att eleverna och deras föräldrar ställer lärarna/skolan/rektorn mot väggen avseende rutiner ansvar mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 jag skulle velat höra avhyvlingen som Lt. W afryrade mot läraren när han fick stop på bussen. Dessa civilister.. Jag är mer intresserad av vad barnens respektive fäder skrek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
II63 Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 Jag var med på den aktuella skjutningen, vi fick från säkradion AVBRYT det finns civila inne på omr. snabbt eldupphör och sedan vänta 20 minuter innan vi fick klartecken igen och då var det en väldigt stressad LT som ropade upp på radion. Vi övade stridsskjutning i tropps storlek med AK5 och P-skott ( 20 mm) II63 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Car Dai shan Posted April 19, 2008 Report Share Posted April 19, 2008 Allvarlig incident på skjutfältet i Härad - De kunde ha blivit dödade.Det säger Tomas Nordmark, utbildningsofficer för hemvärnet om en incident på Häradsfältet förra helgen. Nu varnar militären på nytt allmänheten för att ta sig in på skjutfältet. http://www.ekuriren.se/link.php?id=670311 Var ute på Kusträsk utanför Boden för några veckor sedan, då hade vi en dåre som åkte skoter bakom vår stridsställning. Senare såg vi hans hund som sprang runt bakom oss. Blir lite orolig när man läser/upplever sådana saker... Läsarkommentarer STÄNGSKJUTFÄLTET INNAN NÅGON BLIR SKADAD!Om man inte kan göra säkra avsprärrningar så att ingen kan komma till skada så är det lika bra Ni slutar att skjuta i området. Pröva om det på 2000 talet kan vara OK att övehuvudtaget ha denna typ av verksamhet i så tätbefolkade områden. Observant betraktare sluta med krigslekarVärlden behöver inga fler militärer. Låt skjutgalna spela dataspel; färre dödsoffer. Utbilda potentialla massmördare inte försvarbart. arik sheinerman der dumme schwedeJa det är rätt mysigt att tro att man bor i en krigszon.. Specielt förut när man sköt skarpt ifrån fogdö fälten över E20 och in på häradsfälten med stridsvagnar och liknande, det kändes väldigt säkert = NOT. Sigge Larsson >SiggeBara en passus om det där med att skjuta över någonting: Om man nu fick skjuta över E20 är det inte så konstigt som man först kan tycka. Jag har visserligen aldrig hållit till på Häradsfältet och vet inte vad de sköt med där, men granaterna passerade antagligen flera km ovanför vägen. Fysikens lagar gäller även artillerister, och har man väl skickat iväg en granat mot ett mål på andra sidan vägen följer den sin bana. Man kan visserligen missa målet, men på vägen mitt mellan bössan och målet hamnar den definitivt inte... Jag har f.ö. själv varit med och skjutit med grovt artilleri över söndagsseglare ute i skärgården, utan att vi för den sakens skull bröt mot en enda av de väldigt rigorösa bestämmelser som omgärdar skjutövningar. COG Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sgt Odh Posted April 19, 2008 Report Share Posted April 19, 2008 Den troligaste anledningen till att folk inte bryr sig om skyltar vid skjutfält är: A: Det övas för sällan, normalläget är att det är öppet för folk så att de fått in rutinen att alltid cykla eller gå där. Alternativt att det övas för lite. Bommen är stängd men det puffar bara lite i ena hörnet, medelsvensson gör bedömningen att det inte är farligt och går ändå. B: Eftersom ALLA inte gör lumpen längre så har vanligt folk inte kunskapen om vad som sker vid skjutningar. C: Eftersom Försvaret varken får verka eller synas så märks det för lite när det skjuts. Folk tar varningarna på allvar när F7 spränger bort Hattefuran. Det känns i hela kroppen när man är miltals därifrån. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skalman Posted April 19, 2008 Report Share Posted April 19, 2008 Jisses. Det kan ju ha varit några av mina scouter som var med där (i så fall lär jag få höra det på måndag...) även om jag tror att barnen i bussen är äldre än mina miniorer. Fruktansvärt idiotiskt handlat av lärarna. Hur sjutton kan man "missa" skyltningen vid ett skjutfält? Nej, jag tror som en del andra skribenter här, att de helt enkelt ignorerade det för att de utgick ifrån att det inte fanns någon fara (de hade ju gjort samma sak förra året...). Absurt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krizan Posted April 23, 2008 Report Share Posted April 23, 2008 Det första vi fick lära oss på vapenkursen i HvU var: När du kommer till ett skjutfält: 1. Läs informationsskyltarna!!! Är det stängt ska du som civilist inte gå in utan en j*vligt bra anledning (se punkt 3). 2. Ta reda på OM folk redan är där och skjuter, VAR de skjuter och MED VAD de skjuter. 3. Respektera alltid avspärrningar!! 4. RÖR ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG OXA!!!!!!!!!! Punkt 2 torde endast vara relevant för militärer, men det andra kan gott civilisterna klara av att komma ihåg. Det måste varit skyltar uppe och ignorerar man detta och den röda flaggan så är man ett rikspucko. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted April 23, 2008 Report Share Posted April 23, 2008 Krizan: Det enda problemet är just att små pacifistsvenskar inte förstår sig på alls hur farligt det är på militära områden. "Sånt händer aldrig oss" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krizan Posted April 23, 2008 Report Share Posted April 23, 2008 @Berg Skulle kanske funka om HV lät trycka upp en informationsbroschyr eller liknande och dela ut som samhällsinformation. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinceres Posted April 23, 2008 Report Share Posted April 23, 2008 Vad skulle det kosta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Posted April 23, 2008 Report Share Posted April 23, 2008 Det sitter skyltar med text såsom 'Tillträde förbjudet', 'Livsfara', 'Skyddsobjekt' runt fälten... hur jävla svårt kan det vara att ta del av dem? "Jag trodde inte att det var någon där som..." - Nähä? Då är det okej att spankulera in och plocka svamp motsv? Den sista idioten är inte född ännu... /A - som en gång i tiden fick äran att jaga ut mopedister som dök upp i målterrängen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mjölkchoklad Posted April 24, 2008 Report Share Posted April 24, 2008 En del av problemet, åtminstone här i Umeå, är väl att alla vet att I 20 lades ner för ungefär ett decennium, och att man därför 'vet' att all militär verksamhet i kommunen är avvecklad. Och 'vet' man detta så är dedär skyltarna bara något som blev kvar efter man stängde I 20. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted April 24, 2008 Report Share Posted April 24, 2008 Problemet finns även på LG (även om det kanske inte sker lika ofta?) och det är ju inte nedlagt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts