Jump to content

Recommended Posts

Posted
@Berg

Skulle kanske funka om HV lät trycka upp en informationsbroschyr eller liknande och dela ut som samhällsinformation.

Vad skulle det stå på den?

Följ förbudsskyltar och all varningstext kring skjutfält gäller riktiga faror så ta även varningarna på allvar!

Det känns lite som om man ena stunden ojjar sig över storebror ser dig och överförmynderi och nästa gång vill ha hjälp med att läsa tydlig skyltning på bommar.....

Posted

ett enkelt sätt att se till att skolklasser inte hamnar i dessa sitautioner är ju att se till att utbilda lärarna så att de vet vad som gäller i närheten av skjutfält. Och det hade inte behövt kosta speciellt mkt. dessutom så finns ju skolinformatörerna, använd dessa i syfte att utbilda folk.

Posted
ett enkelt sätt att se till att skolklasser inte hamnar i dessa sitautioner är ju att se till att utbilda lärarna så att de vet vad som gäller i närheten av skjutfält. Och det hade inte behövt kosta speciellt mkt. dessutom så finns ju skolinformatörerna, använd dessa i syfte att utbilda folk.

Varför skall det ingå i lärarutbildningen att lära sig skjutfältsbestämmelser?

Är det inte bättre att man helt enkelt respekterar förbudskyltar?

Går du in på ett område där det står risk för smitta eller där det står Fara Strålning!, om ja bör du fundera till om nej så borde du ge fasiken i att åka in på avspärrade skjutfält också!

Posted

det borde ingå i lärarutbildingen att se till att samtliga har kunskap och förståelse för den försvarsmakt och de övningar som fortfarande finns. läskunniga är dom flesta( även om jag tvekar ibland). om man ger lärarna kunskap om försvaret så kan de sprida detta vidare till sina elever.

Posted

Man kan via TV och övrig media upplysa folket om att FM fortfarande är aktivt på hemmaplan. Anläggningar och skjutfält används trots att det är tyst under långa perioder. Respektera varnings och förbudsskyltning för din säkerhets skull. Överträdelser kommer konsekvent att polisanmälas.

Visa också exempel på olika typer av varningssignaler och dess betydelse. Tryck på att alltid iaktta försiktighetsprincipen i tveksamma fall, samt att förbudsskyltar alltid gäller oavsett om man tror eller inte tror att farlig verksamhet bedrivs just för stunden.

Tycker gott att FM kunde föra en dialog med kommuner som ligger kring övningsfält och skjutbanor. Man kan hålla en informationsträff för förvaltningschefer som sedan kan sprida ut informationen till kommunens olika verksamhetsställen. Särskilt skolor och daghem.

Det kan tyckas löjligt att ta upp det i en stor kampanj, men uppenbarligen har inte alla förstått allvaret. Jag är alldeles övertygad om att vi snart kommer att få se en allvarlig olycka om man inte tar krafttag mot denna nonchalans.

En lustig grej i sammanhanget är att svenska bilförare över lag är rädda för att köra in på en skogsväg om det står "PRIVAT VÄG"MOTORFORDONSTRAFIK FÖRBJUDEN" eller liknande, av rädsla för att bli åthutad av nån ilsken greve. Men när FM varnar för livsfara, då vågar man minsann köra på. Hur sjukt som helst. :D

I Sverige har vi ett ibland överdrivet säkerhetstänkande som ger absurda effekter, men i det här fallet för man inte ens en seriös debatt på bred front.

Antingen är det ett pytteproblem, eller så har man inte förstått vad som kan hända.

Posted

Enklare och billigare lösning: Anmäl överträdelser till polisen. När A-son fälls för brott mot Skyddslagen och får dryga böter kommer det uppmärksammas i media och allmänheten förstår att det kan kosta dem pengar. Då slutar överträdelserna.

Posted

Det står ju i artikeln att förra året gjorde de samma sak, men då ringde de in i förväg. Detta gjordes inte denna gången. Hade de gjort hade de också fått svaret att det inte är tillgänligt att beträda övningsområdet p.g.a av skjutning med höghastighetsvapen med skarp ammuntion.

Posted
det borde ingå i lärarutbildingen att se till att samtliga har kunskap och förståelse för den försvarsmakt och de övningar som fortfarande finns. läskunniga är dom flesta( även om jag tvekar ibland). om man ger lärarna kunskap om försvaret så kan de sprida detta vidare till sina elever.

Även om man kan ha synpunkter på lärarutbildningen så tror jag inte problemet ligger där.

I samhällskunskap borde begreppet kring demokrati och dess försvarande ingå, men därifrån är steget till skjutfältsbestämmelser minst sagt långt.

Vilka andra farliga verksanheter skall ingå i lärarutbildningen? Kärnkraft, i stort sett all industri, forskningslaboratorier med farliga ämnen, elkraft, järnvägar, vatten och avlopp osv osv

Som du ser finns fler faror i samhället än FM.

Skall alla som som leder en grupp vid tex en studieresa gå den obligatoriska utbildningen även om man inte gått på lärarhögskolan, tex en knattelagsledare eller ornitologer? Lägg därtill alla civila skjutbanor, hur skall dessa hanteras i lärarutbildningen? Med en veckokurs hos sportskytteförbundet?

Ligger inte problemet rent allmänt i slarv med att efterleva förbudsskyltar, även om det sker med risk för ens liv?

Jag kan inte ens i min vildaste fantasi se hur man skulle kunna använda den aktuella händelsen för att föra upp "försvarsmaktskunskap" på lärarhögskolan. Särskilt som det saknas förband i stora delar av Sverige.....

Posted

kanske inte ren "försvarsmaktskunskap". men utbildning som är relevant för den miljö som man kommer vara verksam i närheten av. där det finns sjuktfält borde man öka kunskapen kring dessa, och då inte bara i lärarutbildningen, utan från kommunens håll, eller så kanske FM skulle intressera sig för de.

Posted

FM borde snegla på banvkerket.

En motsvarande film borde inte vara alltför svår att producera, och distribuera via lämpliga kanaler (t.ex. Anslagstavlan, och på DVD/VHS till skolor).

Posted
Man kan fråga sig: om en skjutning pågår varför i h-e kan man då öppna bommen öht? Och om det fanns skäl till att den skulle stå olåst borde de tillsett att det fanns en vakt vid bommen.

Som jag ser det har både säkerhetsbefäl och lärare gjort fel.

Det framgår med all tydligheti artikeln varför man inte låser bommarna.

detta för att inte fördröja eventuella räddningsfordon så som ambulans

då olyckor inträffar, vilket det enligt samma artikel har gjort, varvid en

llåst bom fördröjde räddningsinsatsen. Således är det LÄRAREN som

brustit i ansvar.

/martinator

Posted
Det framgår med all tydligheti artikeln varför man inte låser bommarna. detta för att inte fördröja eventuella räddningsfordon så som ambulans då olyckor inträffar, vilket det enligt samma artikel har gjort, varvid en llåst bom fördröjde räddningsinsatsen.

I så fall så borde man lämna en post vid bommen. Både för att avvisa obehöriga och för att ta emot och släppa in räddningsfordon.

Posted (edited)
Det framgår med all tydligheti artikeln varför man inte låser bommarna. detta för att inte fördröja eventuella räddningsfordon så som ambulans då olyckor inträffar, vilket det enligt samma artikel har gjort, varvid en llåst bom fördröjde räddningsinsatsen.

I så fall så borde man lämna en post vid bommen. Både för att avvisa obehöriga och för att ta emot och släppa in räddningsfordon.

Nej så f*n heller! Vuxna människor måste ju för sjutton kunna läsa innantill! Det var ju ett gäng skyltar på bommen, som lärarna helt enkelt struntade i! :D

Den dagen vi inte kräver av rikets lärare att de ska vara läskunniga kanske vi får börja införa trafiksoldater med fint vitt koppel i FM, men där är vi inte ännu.

"There is no patch for human stupidity!"

Edited by Knekt
Posted

Jag är inte förvånad. Vi alla har väl erfarenheter av vuxenvärlden sett ur ett barns ögon.

Även om jag haft bra lärare har jag även haft allmänt värdelösa vuxna människor som lärare, dagmammor, fritidsfröknar och allt vad det kan tänkas vara. Vem har inte hört klassiker som "lilla vän det finns inget land som heter Makedonien" osv.

Gissar på att gemeneman och -kvinna är dum i huvudet. Således saknar förmågan att ta vettiga beslut. Dessa finns då uppenbarligen i läraryrket men även bland politiker och i försvaret. De är en del av våra liv helt enkelt.

Posted
Gissar på att gemeneman och -kvinna är dum i huvudet. De är en del av våra liv helt enkelt.

"No matter how much you idiot-proof something,

nature will make a better idiot" 0:)

Jag anser inte att man skall behöva ha en människa som står och talar om att uppsatta förbudsskyltar gäller.

Ska vi ha samma system överallt eller är det bara FM som skall ha det så?

Poliser vid alla trafikljus och farliga korsningar. Kommunala badvakter ÖVERALLT där folk kan tänkas bada?

Någonstans måste man dra en gräns där eget ansvar tar vid. "Det stog ingen vakt vid bommen" skall inte tas för intäkt att FM brister och i ren panik drar igång en riksomfattande infokampanj!

Posted

Det fanns ju förslag på en kampanj med "äckliga" bilder på cicarettpaket för att få rökare att sluta.

Det kanske vore läge för en sådan från FM.

En bild på en kille med minsprängt ben (som ser ut som en svamp). "Nisse gick på skjutfältet, nu kan Nisse inte ens gå"

Affisch i A0 (skitstor) med valfritt splitterdödat offer i färg och en skylt med "Varning Skjutfält".

Högst upp står texten "Alla barnen läser på skylten utom Pär..".

Längst ner står texten "..för han ligger där och där och där".

• 2 years later...
Posted

Nu har det hänt igen.

MC-förare mitt i skjutövning

Mitt under försvarets skjutövning med skarp ammunition på skjutfältet i Umeå upptäckte man att två privatpersoner tagit sig förbi avspärrningarna på varsin [sic] crossmotorcyklar.

[...]

Man kallar ut kompaniets egna motorcykelordonnanser för att leta och de hittade två crossmotorcyklister, som hade lastat av motorcyklarna vid avspärrningen och rundat bommarna med motorcyklarna.

Posted

Jag vet inte riktigt vad som stör mig mest, personerna som tog sig in på området eller en del kommentarer under artikeln. ;-)

Jag blir rädd när man ser vad det finns för människor i samhället..

Posted
Jag vet inte riktigt vad som stör mig mest, personerna som tog sig in på området eller en del kommentarer under artikeln. ;-)

Det smartaste man kan göra med dessa kommentarer är att inte läsa skiten. De som lägger ner tid och kraft på att skriva dessa inlägg är oftast rikspuckon som inte har något bättre för sig utan bara vill hitta någon att provocera. Blir du provocerad så har dom ju uppfyllt sitt mål, men läser ingen så....

Posted

Det smartaste man kan göra med dessa kommentarer är att inte läsa skiten. De som lägger ner tid och kraft på att skriva dessa inlägg är oftast rikspuckon som inte har något bättre för sig utan bara vill hitta någon att provocera. Blir du provocerad så har dom ju uppfyllt sitt mål, men läser ingen så....

Läskunnigheten och hörseln tycks vara bristfällig i den breda allmänheten. jag var med när en hundägare avvisades under en skjutövning. han skrev en sur insändare om att militären tar upp friluftsområdena. att området har varit militärt övningsområde sedan hundra år tillbaka är något som hade gått honom helt förbi.

Posted

Tydligen var de ute och körde på Brånet. Det mest idiotiska med hela grejen är att det hade skjutits ordentligt (ak, ksp, 20 mm pskott, fullbumpor till grg) hela eftermiddagen och förmodligen även när de lastade av. De kan knappast ha missat att det sköts även om de struntade i att läsa anslagen och ignorerade bommarna...