Jump to content

Ksp M/94


Maverick

Recommended Posts

Ja rubriken sammanfattar nog det hela.

När vi har KSP m58 varför väljer man då att införa en ny KSP i sortimentet :D

 

Kanske har avhandlats men hittade inget när jag sökte, och snälla kanske finns en jättebra anledning men jag vet mer om flygande saker och båtar än pansar..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 91
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja rubriken sammanfattar nog det hela.

När vi har KSP m58 varför väljer man då att införa en ny KSP i sortimentet :D

 

Kanske har avhandlats men hittade inget när jag sökte, och snälla kanske finns en jättebra anledning men jag vet mer om flygande saker och båtar än pansar..

 

Den "tillhör" väl STRV 121 & 122 eller ?

Link to comment
Share on other sites

en kompis med insyn sa att vi fick in en riktigt stor sändning holländska fn mag med lastbil via öresundsbron. Har ingen aning om varför att man inte skulle använda våra ksp58. Jag gissar på fäste eller motsv, möjligt att detta var till 121:an. Utifrån frågan så antar jag att ksp94 används just nu. Så vi skall ha några hundra ksp58/fn mag liggande i något förråd någonstans som skall passa för 121:an.

Link to comment
Share on other sites

det är väl snarare så att strv 121 var leasad från tyskland tills dess vi fick strv 122, och då var de vagnarna både byggda för MG3 eftersom det är tysklands standard Ksp, samt att de redan satt monterade vid leverans.

 

varför man valde att behålla samma kspstrv 122 kan dock spekuleras i all evighet.

Link to comment
Share on other sites

det är väl snarare så att strv 121 var leasad från tyskland tills dess vi fick strv 122, och då var de vagnarna både byggda för MG3 eftersom det är tysklands standard Ksp, samt att de redan satt monterade vid leverans.

 

varför man valde att behålla samma kspstrv 122 kan dock spekuleras i all evighet.

Du tog till dig ärnan i min fråga till 100%, jag mistänkte att de satt standard på 121 och "följde med"

Man jag har svårt att tro att Kraus (eller vilka som hr hand om själv försäljningen ) såger "Ni måste h en tysk spruta på den vagn vi bygger åt er, det är det enda ¨som passar".

Hade vi velat ha en moddad Ksp 58 eller för den del en Ksp 39 så hade vi nog fått det

 

Men vad gjorde att vi i alla fall behöll Ksp M/94.

Enhetlighet inom familjen?? Ett jäkligt bra pris??

Mutor till FMV (Skojar)??

Eller....

 

Någon som vet??

Link to comment
Share on other sites

Det kanske var för dyrt att modda vagnen och/eller vapen för att få in en 58. (nu gissar jag). På tornsprutan sätter man fast en ring som sitter i det hål man ser till höger om kanonen (om man tittar mot vagnen), denna är bla till för att täta så att nbc-anläggningen orkar hålla övertrycket (om jag minns rätt).

 

(edit) <mr Picky den heter f.ö. ksp94 </mr Picky> :rolleyes:

Edited by Rickard N
Link to comment
Share on other sites

På vilket sätt vore det bättre med ksp 58?

Är inte koaxsprutan också 94? Det har jag inbillat mig. Om så är fallet verkar det praktiskt med samma ksp på taket också.

 

Att finländarna kör med inhemska ksp på Leopard 2 borde ha med ammunitionskompatibilitet att göra, men det gäller ju inte oss.

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till varför vi använder ksp 94, förutom att den är bättre anpassad till fordonsmontage, är dels att dom följde med när vi fick strv 121 och dels för att det skulle bli för dyrt att nu bygga om vagnarna för att passa ksp 58.

Det fanns funderingar på att byta till ksp 58 men det blev inget av pga kostnaderna.

Förövrigt är ksp 94 en bra spruta och de besättningar som utbildas på vagnarna har ju ingen tidigare erfarenhet av ksp 58 så det är inget problem med omutbildning.

 

The Swede :lala:

Link to comment
Share on other sites

Sitter det inte en ksp90 koaxialt på 122?

pratade med mekanikerna i min pluton och blev förvånad över att det bara var en 90a som satt där?

Har jag aldrig hört. Någon av er måste missuppfattat någonting eller vilja driva med någon annan.

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till varför vi använder ksp 94, förutom att den är bättre anpassad till fordonsmontage, är dels att dom följde med när vi fick strv 121 och dels för att det skulle bli för dyrt att nu bygga om vagnarna för att passa ksp 58.

Det fanns funderingar på att byta till ksp 58 men det blev inget av pga kostnaderna.

Förövrigt är ksp 94 en bra spruta och de besättningar som utbildas på vagnarna har ju ingen tidigare erfarenhet av ksp 58 så det är inget problem med omutbildning.

 

The Swede :rodna:

Handgreppen är f.ö. skrämmande lika. Jag hade endast sett en 58 på bild innan jag sköt med den under en KFK -01 (tror jag) och jag hade inga problem att handha sprutan (under övervakning eftersom jag inte hade formell utbildning på den).

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till varför vi använder ksp 94...för att det skulle bli för dyrt att nu bygga om vagnarna för att passa ksp 58.

 

Jag kan bekräfta detta.

 

F ö anser jag att Ksp94 är världens bästa ksp i sin kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Sitter det inte en ksp90 koaxialt på 122?

pratade med mekanikerna i min pluton och blev förvånad över att det bara var en 90a som satt där?

 

 

Svar nej ända 5.56 vapen som fins i en 122 är AK5 ;)

 

KSP94 fins det 2st på var vagn

Link to comment
Share on other sites

Sitter ksp kvar efter dagens slut eller låser man in dom tillsammans med AK5orna?

Frågan gäller också Ksp 39/95/58

 

Du menar efter övningen avbryts?

När vagnarna inte används är vapnen i regel kasunerade.

Link to comment
Share on other sites

Ja, om det är Mg3:or vi har och inte Mg 42/59 eller Mg2.

Mg3 har mataraggregat för att kunna använda båda länksorterna.

 

Fast ett rykte säger att några Ksp 94 har hakkors vilket skulle göra att det är Mg2 som vi har och den kan inte använda sönderfallande länk. Mg2 är för övrigt ompipade Mg42. :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller

Därför att det var och är deras standardkulspruta i 7,62. Dessutom är de tillverkade för att ta FN-MAG från början så någon konvertionskostnad har aldrig uppstått. Deras Leopard 1 hade också FN-MAG från start.

 

Enligt mig är FN-MAG bättre.

Link to comment
Share on other sites

Det är MG3 som sitter i strv 121/122. Jag antar att den kan ta både sönderfallande länk och vår vanliga eftersom jag hittade sönderfallande länk under torngolvet i de vagnar jag utbildades på (8 st). Om det redan finns ritningar för att bygga 122 så att FN MAG kan användas undrar jag varför vi inte gjorde det. Det bör ju ligga ett gäng ksp58 strv liggande efter 103-slakten. De kan ju vara slutförbrukade iofs eftersom det inte utfördes jättemånga pipbyten på dem under eldgivning (pipor bör iofs finnas).

Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller

Man bör nog ta i beaktande att MG3 redan fanns i organisationen med tanke på 121:orna. Sedan så är jag rätt övertygad om att tyskarna hade lagt på en liten bot om de inte fått sälja tyska sprutor och svenskarna tagit belgiska/gamla istället.

Link to comment
Share on other sites

Det bör ju ligga ett gäng ksp58 strv liggande efter 103-slakten. De kan ju vara slutförbrukade iofs eftersom det inte utfördes jättemånga pipbyten på dem under eldgivning (pipor bör iofs finnas).

 

Stod och städade garaget idag av någon outgrundlig anledning så kom jag att tänka på denna tråden.

 

Hur lätt är det att byta pipa på KSP M/94?? Framförallt jämfört md 58:an som jag känner till...

Link to comment
Share on other sites

Det bör ju ligga ett gäng ksp58 strv liggande efter 103-slakten. De kan ju vara slutförbrukade iofs eftersom det inte utfördes jättemånga pipbyten på dem under eldgivning (pipor bör iofs finnas).

Jag trodde ju att skillnaden bara var ett annat bakstycke och att man därmed skulle kunna sätta det på vilken individ som helst så att den blir en Ksp 58 Strv (eller vad de heter).

 

Holländarna tyckte tydligen att det var värt besväret att byta till FN-MAG på sina Leopard 2NL. Någon som vet varför?
Därför att det var och är deras standardkulspruta i 7,62.

Jag trodde att FN-MAG (Ksp 58) var vår standardkulspruta också.

 

Hur lätt är det att byta pipa på KSP M/94?? Framförallt jämfört md 58:an som jag känner till...

Slå fram ett reglage på vapnets högra sida så pipans bakre del hoppar ut (åt höger), sedan tar man ut pipan bakåt. Har aldrig provat det (eller ens skjutit med bössan), men det känns som något man lätt skulle kunna bränna sig på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...