Eribe Posted December 7, 2007 Report Posted December 7, 2007 Vilka plutoner ska åka iväg, och vilka ska inte göra det? Quote
NordicFear Posted December 7, 2007 Report Posted December 7, 2007 Någon som har spekulerat i vad som kommer hända med den del av IAS som är kvar i beredskap? Plutonerna är ganska sargade efter vakansrekrytering och det känns ganska mörkt i nuläget. Vad tror ni? GrottÅsa Det som brukar hända med sargade beredskapsenheter är att de kvarvarande delarna står kvar med sina tidigare beredskapskontrakt tiden ut och får således beredskapsersättning för hela perioden. Under utbildningstiden pratades det mycket om att det skulle bli mission för alla. Blev det inte afrika så skulle det bli afganistan mot beredskapstiden slut, eftersom Amf1 skulle ha ansvaret för den. Men just nu känns det som att vi är ganska förbrukade. Och jag tror inte heller att vi skulle vara aktuella om det skulle behövas förstärkas i tchad. Jag är medveten om att jag är lite negativ, men det är surt att stanna hemma, när man är beredd att åka och redan fått utbildningen. Amf1 har fått order: Beredd för att ansvara för TD02! Lite ljus i mörkret Quote
Ing Posted December 7, 2007 Report Posted December 7, 2007 Under utbildningstiden pratades det mycket om att det skulle bli mission för alla. Blev det inte afrika så skulle det bli afganistan mot beredskapstiden slut, eftersom Amf1 skulle ha ansvaret för den. Men just nu känns det som att vi är ganska förbrukade. Och jag tror inte heller att vi skulle vara aktuella om det skulle behövas förstärkas i tchad. Jag är medveten om att jag är lite negativ, men det är surt att stanna hemma, när man är beredd att åka och redan fått utbildningen. Det är inte direkt första beredskapsenheten som slaktats och blivit plockat på just då eftertraktade delar så resten blev kvar hemma. Får nog tyvärr oftast gilla läget och sitta lugnt kvar i soffan därhemma och casha in 25k-skatt när beredskapen tar slut. I BÄSTA FALL bjussas det på tröstmission, tycker jag är en snygg grej av FM att de börjat med. Quote
Knekt Posted December 11, 2007 Report Posted December 11, 2007 I BÄSTA FALL bjussas det på tröstmission, tycker jag är en snygg grej av FM att de börjat med. "Bjussas" och "snygg grej"? Jo det kan man ju kalla det. Annars kan man ju hoppas att det finns någon form av tanke från FM, i stil med att man kanske ska se till att använda den personal man redan rekryterat och betalat utbildning för. Men du har nog rätt... det är nog bjussande det handlar om! Quote
Ing Posted December 11, 2007 Report Posted December 11, 2007 I BÄSTA FALL bjussas det på tröstmission, tycker jag är en snygg grej av FM att de börjat med. "Bjussas" och "snygg grej"? Jo det kan man ju kalla det. Annars kan man ju hoppas att det finns någon form av tanke från FM, i stil med att man kanske ska se till att använda den personal man redan rekryterat och betalat utbildning för. Men du har nog rätt... det är nog bjussande det handlar om! Med tanke på hur många beredskapsförband som blivit sittandes hemma i soffan och glatt skatta för 25000 för året när beredskapen är slut så ser jag det som att man ska vara glad om man får åka någonstans efter beredskapen, ja. Sedan.. är det självklart resursslöseri att göra på det här viset. Du menar alltså att FM skulle ha tänkt till? Quote
SpetnaZ Posted December 11, 2007 Report Posted December 11, 2007 Dom soldater som står kvar i beredskap kommer nog få en del information om deras framtid på anhörigdagen för TD 01. Quote
sisuchef Posted January 9, 2008 Report Posted January 9, 2008 Såg en hel del TD01 soldater under min förarutbildning till FS15 på Gardet, vad händer nu, har ej sett några nyheter om Thad på länge. Nån som vet, när/om åker de? Quote
Spook Posted January 11, 2008 Report Posted January 11, 2008 Såg en hel del TD01 soldater under min förarutbildning till FS15 på Gardet, vad händer nu, har ej sett några nyheter om Thad på länge.Nån som vet, när/om åker de? Tror man sitter och väntar någonstans? De var väl lite problem med diverse saker?? Regeringens hemsida: "Ministrarna diskuterade även planeringen inför en EU-ledd militär insats i Tchad. Befälhavaren för insatsen, den irländske generalen Pat Nash, har konstaterat att det krävs 4300 soldater för att genomföra insatsen som planerat. I nuläget har länderna anmält knappt 3000 soldater. Sverige bidrar med 200 soldater under sex månader." KÄLLA "Det fattas soldater, helikoptrar och transporter." KÄLLA Man undrar ju hur det går, man har inte hört mycket på ett tag.. och vad gör soldaterna? Är de på amf1 och finslipar? Quote
Kn Glock Posted January 11, 2008 Report Posted January 11, 2008 Vilka 200 svenskar? Har du verkligen läst hela tråden? Dom 200 soldaterna tillhör TD01. TD01 är till stor del rekryterad ur Amf 1 beredskapsförband IAS (AM07) Några länkar (som säkert redan finns i tråden) http://www.amf1.mil.se/index.php?lang=S&am...ws&id=39918 http://www.amf1.mil.se/index.php?lang=S&am...ws&id=39781 http://www.amf1.mil.se/article.php?id=16947 Quote
Blackadder Posted January 11, 2008 Report Posted January 11, 2008 Vilka 200 svenskar? Förbandet är färdigutbildat och nu pågår förberedelser för deployering. EU Chad mission set for go-ahead Military officials are expected to give their approval on Friday for a European peacekeeping force in Chad and the Central African Republic http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/7181907.stm Quote
Blackadder Posted January 11, 2008 Report Posted January 11, 2008 Military approves EU Chad mission The mission to Chad has faced a number of delays Military officials have approved a European peacekeeping force in Chad and the Central African Republic. The contingent will have the task of protecting refugees from Darfur and people displaced by internal fighting. EU ministers will still have to rubber-stamp the 3,500-strong force in time for a launch in early February. Diplomats said that a shortfall of helicopters and fixed-wing aircraft had been solved by further contributions from France, Belgium and Poland. Repeated delays The mission has been delayed several times since November 2007, but a French government spokesman said on Thursday that President Nicolas Sarkozy had authorised additional resources to help "unblock" the situation. The Italian government has also offered to provide a hospital. Chiefs of staff and EU ambassadors will consider the plans which are then likely to go before an EU Council of Ministers meeting at the end of January. Friday's military meeting in Brussels was chaired by Irish commander Lieutenant General Pat Nash who is due to run the operation from its headquarters near Paris. Four sectors The force which has a UN Security Council mandate is known as Eufor Chad/CAR and is expected to be deployed in four areas, three in Chad and one in the Central African Republic. More than 200,000 refugees from Darfur are in camps in the region, along with 178,000 displaced Chadians and 43,000 Central Africans. A French brigadier general will take charge on the ground. France has promised to deploy at least 1,350 troops and the Irish Defence Forces are to send a further 450. French troops are already stationed in eastern Chad and 50 elite soldiers from the Irish Army Ranger Wing are said to be ready to begin long-range patrols. Further contributions are to come from Austria, Greece, the Netherlands, Romania, Spain and Sweden. /b Quote
Deuce Posted January 14, 2008 Report Posted January 14, 2008 Military approves EU Chad mission More than 200,000 refugees from Darfur are in camps in the region, along with 178,000 displaced Chadians and 43,000 Central Africans. /b Kanske skulle behövas ett ingenjörsförband som kan stötta upp i flyktinglägrerna. Blev det inte några över från SU01 precis? Quote
HA1 Posted January 14, 2008 Report Posted January 14, 2008 Kanske skulle behövas ett ingenjörsförband som kan stötta upp i flyktinglägrerna.Blev det inte några över från SU01 precis? JO!!!! Om vi ska med ska jag ta med en telehälm till den stackars vagnchefen som bara fick kåpor....LÄNK Kunde inte låta bli, hoppas det blir av, och att det går bra för er!! Quote
kexet Posted January 28, 2008 Report Posted January 28, 2008 nu är det klubbat. dom ska åka. http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram/0,...4_852__,00.html Lycka till och se till att få med er alla hem helskinnade!! Quote
kexet Posted January 29, 2008 Report Posted January 29, 2008 artikel aftonblaskan... http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1723640.ab Quote
Silveryggen Posted January 31, 2008 Report Posted January 31, 2008 http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_826901.svd Quote
Slöbevakarn Posted February 1, 2008 Report Posted February 1, 2008 Från mil.se Sverige kan komma att avvakta med att skicka trupp till Tchad på grund av det instabila läget i landet. Quote
Born Posted February 1, 2008 Report Posted February 1, 2008 Från mil.se Sverige kan komma att avvakta med att skicka trupp till Tchad på grund av det instabila läget i landet. Som jag förstått saken gäller det att hela EUstyrkan tagit en paus... Quote
Kn Glock Posted February 1, 2008 Report Posted February 1, 2008 Det skulle ju bli ett antiklimax av sällan skådat slag om två missioner till afrika inte blir av... Nej, låt oss hoppas att det blir åka av och minst en 02:a FM skall användas. Quote
Lindeberg Posted February 1, 2008 Report Posted February 1, 2008 Är det inte vid ett instabilt läge man ska åka? ;) Quote
Born Posted February 1, 2008 Report Posted February 1, 2008 Är det inte vid ett instabilt läge man ska åka? ;) Nää, då är det bara hightechförband och hemliga gubbar som åker. Reguljära får allt vänta tills allt lugnat ner sig lite Quote
ugly Posted February 2, 2008 Report Posted February 2, 2008 Är det inte vid ett instabilt läge man ska åka? ;) jo, man tycker ju det. Det verkar hända en del saker där nere nu. Och jag som tackade nej till en tjänst pga av mitt jobb hemma. Rebellerna har intagit Tchads huvudstad Ndjamena. enligt aftonbladet Quote
Blackadder Posted February 2, 2008 Report Posted February 2, 2008 jodu... om nu frankrike evakuerar sin personal ur landet och om president Deby störtas så väcker det ju en hel del intresanta frågor om hur det påverkar TD01's deployering till området. Man får inte glömma bort att det är en till stor del fransk styrka som EU ska sätta in, med en fransk chef på marken och den irländske generalen ska leda från just frankrike. Vi följer läget med spänning och håller tummarna för att detta inte ska förhindra etableringen av missionen men som lekman så ligger det ju nära till hands att anta att det i vilket fall som helst inte kommer snabba upp processen.... /b Quote
g3space Posted February 2, 2008 Report Posted February 2, 2008 Nää, då är det bara hightechförband och hemliga gubbar som åker. Huh? Quote
ugly Posted February 2, 2008 Report Posted February 2, 2008 Jag antar att de flesta hittar information själva på nätet. Men det skadar väl inte med en länk till expressen också. Rebeller har intagit.... Jag håller med dig blackadder. Det här kommer nog inte påskynda färden ner till Tchad. Quote
g3space Posted February 2, 2008 Report Posted February 2, 2008 Men nu hamnar ju faktiskt Bryssel och Stockholm, antar jag, i en intressant situation. Det här är ju precis vad en battlegroup skall användas till, inte sant? En snabb insats för att stabilisera läget så att en större styrka kan ta över efter en månad. Om alla fina orden stämmer skall NBG vara nere inom 10 dagar och se till att insatsen kan göras som planerat. Nej, det kommer naturligtvis inte hända. Istället blir det fransmännen - de har ju ett legendariskt förband som redan kan terrängen, så att säga - som får skicka ned lite mer folk än planerat, så kommer vi andra efter. Inget fel i det, men det kan kanske ge en välbehövlig injektion av realism i diskussionen om EU:s krishanteringsförmåga. Quote
tikvah Posted February 2, 2008 Report Posted February 2, 2008 Men nu hamnar ju faktiskt Bryssel och Stockholm, antar jag, i en intressant situation. Det här är ju precis vad en battlegroup skall användas till, inte sant? En snabb insats för att stabilisera läget så att en större styrka kan ta över efter en månad. Om alla fina orden stämmer skall NBG vara nere inom 10 dagar och se till att insatsen kan göras som planerat. Nej, det kommer naturligtvis inte hända. Istället blir det fransmännen - de har ju ett legendariskt förband som redan kan terrängen, så att säga - som får skicka ned lite mer folk än planerat, så kommer vi andra efter. Inget fel i det, men det kan kanske ge en välbehövlig injektion av realism i diskussionen om EU:s krishanteringsförmåga. Hur mycket snabbinsats NBG än må vara. Men inget går nog snabbare än de plan som inte fick lyfta idag som står på standby för att åka till Tchad för att fortsätta den tidigare givna uppgiften. Dessutom är den styrkan som är under nedrotation till området i samma storleksordning som vårat NBG, således har vi ingen "större" styrka som kan ta över. Till yttermera visso leds den pågående operationen av OHQ:et utanför Paris och således bäddar det mera för att skicka den spanska stridsgruppen som står i beredskap likt den svenska, då deras redan har gott samarbete mot just det OHQ:et (Ja, Sverige som land har tidigare arbetat mot dem). Quote
Hydrate_ Posted February 2, 2008 Report Posted February 2, 2008 Såg nu på Rapport att Chef Insats va osäker på insats, med tanke på vad som hänt i landet. "-Om den attack som sker nu innebär att det blir en ny regim, så innebär det enligt min mening att vårt mandat faller, säger Anders Lindström." Saxat ur intervjun med Rapport. Quote
Lynx Lynx Posted February 3, 2008 Report Posted February 3, 2008 Sammanfattningsvis. Man kan ju undra varför vi har militära beredskapsförband överhuvudtaget... Det kommer uppenbarligen ALLTID finnas hinder och fördröjningar som hindrar dem från att användas. Så länge den utrikes- och säkerhetspolitiska processen inte kan gå snabbare än den gör idag, anser iaf jag att R10 är en alldeles för hög beredskapsnivå. Quote
Recommended Posts