Jump to content

Recommended Posts

Konflikten i Darfur har länge hotat att spridas till grannländerna Chad och Centralafrikanska Republiken (CAR). Presidenten i Chad har varit tveksam till FN-trupp, från att ursprungligen varit positiv. Nu har han tydligen svängt igen och välkomnar FN-trupp.

After meeting new French Foreign Minister Bernard Kouchner, Deby was asked by journalists about the possibility of U.N. blue helmets or European Union troops being deployed, and replied: "Why not?".

Chad opens door to possible foreign military force

Eftersom Sudan motsätter sej europeiska förband och vill att hela den nya styrkan i Darfur skall hämtas från Afrika, så finns mycket lite chans att SU01 nå´nsin kommer att skickas till Darfur. Då öppnar sej möjligheten att Chad kanske blir ett alternativ. FM har ju länge sagt sej vilja ha en närvaro i Afrika och det här kan bli en väg.

Mer kan kanske komma ut av diskussionerna för formerna för fredsinsatsen i Chad efter mötet 25/6.

Sudan accepts Darfur hybrid force, details being worked out - UN

Vi ses kanske i Chad!

• Replies 473
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har inte Frankrike redan ett forsvars avtal med Tchad redan ?

Det har dom säkert. Det är ju en gammal fransk koloni och det finns ungefär 3000 franska soldater i landet, mestadels flygvapenpersonal. Franskt flyg bombade för några år sedan några rebeller som var på väg mot huvudstaden för att störta Deby. De hotade franska intressen sas det från franskt håll men man blandade sej absolut inte i Chads interna problem...

Troligtvis gagnar det franska intressen att FN eller EU finns på plats i östra Chad. Ingen tvekan dock om att flyktingarna från Darfur och befolkningen i östra Chad skulle välkomna stabilitet var den än kom ifrån. Frankrike har också föreslagit en humanitär korridor från Darfur in i östra Chad som hjälporganisationer kan använda.

Skulle gissa att en FN-styrka i Chad får ett starkt franskt inslag kanske t o m ett dominerande inslag. Kan ju bli kul, tycker en gammal libanonveteran som jag... :lol:

låter intressant....va de inte nån form av vvs...ingenjörförband som vi ville skicka??

Knappast... :banghead: Såg på CNN att Chad-sjön minskat i omfattning med 95 % de senaste 45 åren. Så om du inte har tänkt att borra brunnar så har du nog inget att hämta som VVS-are... :rolleyes:

• 1 month later...
Svensk trupp kan skickas till Tchad

.....På Försvarsmakten säger man att det är möjligt att skicka Nordic Battle Group, ett nytt snabbinsatsförband som står färdigt vid årsskiftet....

http://www.dagensnyheter.se/DNet/jsp/polop...54&a=673572

att man inte var ett år äldre :baskerPa:

Edited by Glennke

.....På Försvarsmakten säger man att det är möjligt att skicka Nordic Battle Group, ett nytt snabbinsatsförband som står färdigt vid årsskiftet....

Säkert att dom säger det. Jag anar ugglor som får kläder... eller ett slugt försök av FM att få yxor - desperat sugna på en 01:a - att börja överväga att kanske, eventuellt, möjligen ansluta sig till det vakanssargade NBG-projektet och ge det lite mer stadga innan det skeppas iväg till Afrikat. Eller är jag för cynisk nu? Att locka med en 01:a till Afrika torde vara ett oöverträffat sätt att få yxorna att vakna och vädra morgonluft.

Edit: För att retstavvningsleran fallerar, fallera.

Edited by Kryptörn

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=380&a=359237

EU har tagit ett första steg mot att skicka en styrka till Tchad, som gränsar till det krigsdrabbade Darfur.

Även svenska soldater kan bli aktuella för en sådan insats.

EU:s utrikesministrar har satt i gång en process för att skicka en styrka till östra Tchad och ett mindre område i Centralafrikanska republiken. Dessa områden gränsar till Darfur i västra Sudan och har fått ta emot runt 200 000 människor på flykt från det oroliga Darfur.

- Jag tror att det här är någonting som i grunden är bra. Det skadar inte att vi också är närvarande i östra Tchad, säger utrikesminister Carl Bildt om de planer som börjat ta form om att bidra till ökad säkerhet i området.

Den insats som diskuteras är en styrka på uppemot 3 000 soldater, varav ungefär hälften skulle vara fransmän. Frankrike är pådrivande i processen, men fler länder måste bidra.

- Då kommer man säkert att titta på Sverige, säger Carl Bildt.

Än så länge är det för tidigt att bedöma om ett svenskt deltagande blir aktuellt, anser Bildt. Om några veckor finns en bättre bild av hur en insats skulle se ut och tidigast i oktober kan det bli beslut om en styrka.

Många pusselbitar ska falla på plats. Insatsen skulle vara en brygga över till en senare FN-insats i området och dessutom måste den samordnas med den fredsbevarande styrka på 23 000 soldater och poliser, som FN och Afrikanska unionen (AU) gemensamt ska ansvara för i Darfur.

Sverige har redan tillsammans med Norge erbjudit att skicka en ingenjörsbataljon på omkring 450 soldater till Darfur. Den skulle främst vara med och bygga upp infrastrukturen i området.

Utrikesministrarna diskuterade också den situation som uppstått kring Kosovo sedan frågan om självständighet blockerats av Ryssland i FN:s säkerhetsråd.

Flera ministrar varnade för en ensidig självständighetsförklaring från Kosovos sida och uppmanade i stället både Kosovo och Serbien till kompromisser.

Enligt Carl Bildt kommer förhandlingarna nu under ett par månaders tid troligen att gå vidare i form av en trojka bestående av USA, EU och Ryssland.

Säkert att dom säger det. Jag anar ugglor som får kläder... eller ett slugt försök av FM att få yxor - desperat sugna på en 01:a - att börja överväga att kanske, eventuellt, möjligen ansluta sig till det vakanssargade NBG-projektet och ge det lite mer stadga innan det skeppas iväg till Afrikat. Eller är jag för cynisk nu? Att locka med en 01:a till Afrika torde vara ett oöverträffat sätt att få yxorna att vakna och vädra morgonluft.

Edit: För att retstavvningsleran fallerar, fallera.

Lutar bestämt åt din tolkning som den gamle cyniker jag är... Alternativt så blir det svenska bidraget SSG som ju har en viss erfarenhet av Afrika. EU-styrkan blir 3000 pers varav hälften franska soldater så resterande 1500 kommer väl att fördelas bland övriga EU. Verkar i så fall lite dumt att splittra NBG för att delta i Chad. Däremot skall EU-styrkan avlösas av en större FN-styrka senare under 2008 så då kanske...

Det är ju en prestigefråga att NBG sätts in under sin beredskapsperiod så nå´n form av insats blir det säkert. ...men Chad?

Edited by Fanjunkar´n

Carl Bildt som utrikesminister ökar NBG möjligheter att få åka ut. Carl Bildt ser nog fram emot att kunna sända en större svensk styrka med kort varsel. Detta skulle öka Sveriges inflytande i europeisk säkerhetspolitik. Sverige vill nog också positionera sig inför det svenska ordförandeskapet 2009.

Tchad? Why not?

En bonus är ju att när väl det blir en mission i Sudan så finns det kanske det kan ske inom samma mission eller så kan missonerna dela på vissa resurser.

• 4 weeks later...

Verkar finnas lite rykten att sprida... :unsure:

Källa:En liten fågel

"Minskat antal svenska soldater till KFOR"

Kunde den lilla fågeln tala om när någonting sådant skulle ske? Vilka som berörs kanske?

Källa: Jag själv.

Detta kommer att ske från och med KS 17, men det är inte sagt vilka enheter som får stryka på foten.

En uppgift från mycket säker källa säger att Tchad ("SU01"?) och ev insats där kan sätta KS17 med 250 pers istf 360, men det är inte spikat ännu vad som gäller.

Edited by Fanjunkar´n

Vilka reurser har frankrike redan i Chad?

I början av året vill jag minnas att de hade ca 1300 pers varav endast 200 i de östra delarna av landet.

Till största delen i N'djamena vid flygplatsen. Hur ser det ut nu? Vilka kompetenser / förmågor saknas och vilka av dem har vi i sverige? Vilka kan vi rimligtvis skicka?

Hur hindar man konflikten i darfur från att spridas till Tchad? Kanske flygspaning längs med gränsen? (Fransmännen har väl ett antal F-1:or på plats?).

Fot och fordonspatruller? Vilka fordon tar sig fram?

/Harald som inte har 100% koll på läget.

Hört samma uppgifer från Hkv idag också, EN04 förbereder insats i Sudan, och halva NBG08, 1000 man, sätts in i Chad, från och med november!?! Verkar ju helt otroligt.

Många möten om SU01 är det i alla fall nu på MSB & Tre Vapen.

Carl Bildt i DN 23/7:

- Vi har en viss kompetens som skulle passa här, men vi är inte omistliga.

Tror knappast det är NBG han pratar om i det här fallet...

Edited by FMV

Om jag tillåts att spekulera så tror jag man skall lägga stor vikt vid "från och med november". Samtidgt så är det inte helt otroligt eftersom slutövningen för NBG är avklarad i mitten av november enl nu gällande plan. Ta bort övertidsstoppet så ska nog de flesta vara redo att åka i slutet av november.

Edit: förtydligande

Edited by Harald
Om jag tillåts att spekulera så tror jag man skall lägga stor vikt vid "från och med november". Samtidgt så är det inte helt otroligt eftersom slutövningen för NBG är avklarad i mitten av november enl nu gällande plan. Ta bort övertidsstoppet så ska nog de flesta vara redo att åka i slutet av november.

Om det är nått november som avses så är det snarare november 08 då NBG gått av beredskapen och personalen ska rotera ut på vanlig mission. Då kommer de alltså bilda SU02. Man skickar ju inte ut en BG innan de ens börjat beredskapen, det finns redan BGs i beredskap som fixar det hösten 07.

Det ÄR november 07 som avses, annars skulle det inte vara sånt liv i korridorerna. Men jag håller med Harald i hans antagande, ingen insats under 07. Ja vi får väl bara hoppas att det inte blir insats för NBG08 innan juli 08. En hel del brister mtrlförsörjningen...

Om det är nått november som avses så är det snarare november 08 då NBG gått av beredskapen och personalen ska rotera ut på vanlig mission. Då kommer de alltså bilda SU02. Man skickar ju inte ut en BG innan de ens börjat beredskapen, det finns redan BGs i beredskap som fixar det hösten 07.

Om det skickas någon eller några delar av NBG innan årsskiftet så blir det gissningsvis vissa "enablers" och inte CoreBn, i alla fall inte i inledningsskedet

Ställ er frågan; var är det mest troligt att EU sätter in en av sina två BG's under 2008? Jag kan komma på ett antal och nästan alla i afrika. Av dessa är sudan ett av de mest troliga.

Kom ihåg att tanken bakom BG inte är att agera EU's stora klubba de är i första hand sk entry forces.

Då är det inte helt ologiskt att placera en av dessa två i chad. Härifrån kan man sedan samla bevis och fungera som påtryckning gentemot Sudans regering. Vill man sedan gå in i Darfur så är det lättast att göra det via just chad.

Samtidigt finns det från svenskt håll en uttalad vilja om att sätta in stridsflygsenheten.

Dessutom har vi hamnat i en lite jobbig situation med EN och Norrmännen som vi kanske vill dra oss ur med hedern i behåll.

Mycket spekulationer med det är mina fem ören

@FMV

Håll oss uppdaterade!

Själv har jag bara hört rykten om den norsk-svenska ingenjörstyrkan.

Om hälften är sant ang NBG så är det hög tid att rekrytera vakanser och rådda med mtrlbrister

Intressant höst kan det bli...

Ban Ki-moon alters plans for UN presence in Chad, Central African Republic

UN chief seeks Security Council approval for Chad force

Ban's proposal envisions three main components in the U.N.-mandated mission:

- a military force made up of EU troops capable of long-range patrols and equipped to respond robustly to hostile action;

- a new unit of Chad’s police and gendarmerie to maintain law and order in refugee camps, key towns and areas with large numbers of displaced civilians in eastern Chad;

- and a broad U.N. presence including up to 300 international police who would train and advise the new Chadian police unit, military liaison officers, and experts in human rights, civil affairs and the rule of law.

Edited by Fanjunkar´n

"a military force made up of EU troops capable of long-range patrols and equipped to respond robustly to hostile action;" (Sudan Tribune)

Låter som om Ban Ki-moon har tagit intryck av den Irlädsk/svenska QRF:en i Liberia. I övrigt tycker jag hans förslag låter mycket genomtänkt; förstärk Tchads polisiära enheter, med rådgivare och poliser, som kan koncentrera sig på skyddet av flyktingläger samt QRF:er med long range-kapacitet som kan sättas in för operationer längs gränsen och förstärka vid eventuella attacker mot flyktingläger och byar.

/Gomer

PS Samma text som på UN NEWS sida återfinns även på EUobserver.com DS

Edited by Gomer Pyle
Vilka reurser har frankrike redan i Chad?

I början av året vill jag minnas att de hade ca 1300 pers varav endast 200 i de östra delarna av landet.

Till största delen i N'djamena vid flygplatsen. Hur ser det ut nu? Vilka kompetenser / förmågor saknas och vilka av dem har vi i sverige? Vilka kan vi rimligtvis skicka?

Hur hindar man konflikten i darfur från att spridas till Tchad? Kanske flygspaning längs med gränsen? (Fransmännen har väl ett antal F-1:or på plats?).

Fot och fordonspatruller? Vilka fordon tar sig fram?

/Harald som inte har 100% koll på läget.

Kolla den här sidan om franska styrkor i utlandet.

Africa, 1,000 troops in Chad and 200 in the Central African Republic contribute, at the invitation of both governments, to the stability of these countries and to the training of their armed forces for peace-keeping operations;

To Address the Humanitarian Crisis in Darfur, Sudan, France mobilized military transport capabilities in Chad (airplanes, helicopters) for humanitarian relief operations. French aircraft airlifted 700 tons of humanitarian aid (400 hours of flight, 160 rotations at a cost of about $2.2 million). In addition, 200 French troops in Chad contribute to the stabilization of the Chad/Sudan border through patrols in Chad and along the border between the two countries. Furthermore, French F-1 Mirages, stationed with French troops in Chad, carry out daily reconnaissance missions on the Chadian side of the Chad-Sudan border. France is also supporting the deployment of the African Union mission in Darfur: a French colonel is vice president of the AU’s ceasefire monitoring commission, which also receives French logistical and medical support. Two French Army officers are part of the Abeche monitoring team, and two more French army officers are working with the AU planning unit in Addis Ababa; while the American C130 carrying the African troops to Darfur were refuelled by French forces in Abeche, Chad.

Tack, men det där ser ut som gamla uppgifter. Tror inte att de har skurit ner på franska trupper där det senaste halvåret. Inte logiskt

Kan säkert Celva svara bättre på men enligt franska UD:s sida 12/7:

Dans le domaine militaire, la France passe actuellement, en accord avec les autorités civiles et militaires tchadiennes, d’une logique d’assistance à une logique de partenariat par projets, qui vise à renforcer les capacités militaires tchadiennes, en liaison avec les Eléments français au Tchad présents sur place (environ un millier d’hommes, quelques avions de chasse et hélicoptères). Quatre objectifs sont privilégiés :

- réorganisation des forces armées ;

- formation ;

- santé ;

- sécurité intérieure et soutien institutionnel.

"environ un millier d’hommes, quelques avions de chasse et hélicoptères" = omkring tusentalet man, några jaktplan och helikoptrar. Enligt min rostiga skolfranska.

EU-styrkan som föreslås skickas ner skulle bestå av mellan 1500-3000 soldater. mest franska.

Enligt franska ambassaden i USA daterat 24 april 2007.

Chad/Central African Republic: 1,300 troops in Chad and 250 in the Central AfricanRepublic contribute by their presence, at the invitation of both governments, to the stability of these countries and to the training of their armed forces for peace-keeping operations.

Jo, hoppas också att Celva skall svara i denna tråden, han borde verkligen ha koll på läget. Enl celva i annan tråd "Problemet ar inte manskap utan tillstånd." Detta fick mig att tro personalramen hade utökats..

Tydligen är delar av legionens 2.inf reg på plats. Bara detta regementet var för fem år sen 1300 man starkt och ansågs vara legionens starkaste regemente enlCombat & Survival Dec 2002.

Hittade lite fler uppgifter i en C&S tidning från mars 2005.

5 C-160 Transall.

5 Mirage F-1CR

3 Puma

Marktrupper i bat storlek + pansarskvadron (ERC-90), art batteri (12cm Grk) och framskjuten kirurg enhet.

Av dessa var ett span/understöds kompani och en pansarpluton baserade i Abeche och resten i N'djamena (förutom en liten garnision i tibesti regionen).

Total personalstyrka 1050 man

Abeche ligger 700km nordöst om N'djamena så avstånden är ganska stora.

Från abeche utgick vanligvis "visa närvaro patruller" i plutons storlek.

Ca 30 soldater, Ett sambandsfordon, ett sjuktransportfordon (ambulans), ett trossfordon och tre trupptransportfordon. I patrullen ingår en fordonsmekaniker som enl uppgift utförde underverk med fordonen som tog mycket stryk.

Jag tillhor inte 2REI, infanteriet, utan 2REP, fallskarmsjagarna.

Haralds uppgifter om manskap stammer ratt bra, forutom att vi inte har nagon 12cm GRK, inom mitt kompani finns det en understodspluton som har tunga granatkastare och antitankrobotar. Annars ar det pansarkompaniet fran vanliga franska armén och de driver runt i sina myggjagare (ERC90).

Spaningsplutonerna utgar fran bade Abeche och N'Djamena och det ar vall varan huvudsakliga uppgift, rekonosering och spaning. Samt att vi alltid forsoker halla minst en pluton i falt for att snabbt kunna flytta trupp mot ett eventuellt riskomrade.

Skulle de smalla tranar vi annars mycket med helikopter och snabblandsattning med Transall. (Ganska coolt faktiskt nar de tvingar ner en Transall pa en liten grusvag, vi tommer flygplanet bokstavligen innan det stannat och det drar direkt igen - pa under tva minuter har du en hel pluton stridsklar pa marken och flygplanet i luften igen - till och med snabbare an stridsfallning med fallskarm)

Fordonsmekanikerna ar helt korrekt mannen av underverk. De lyckas spackla ihop de stackars jeeparna pa en kaffekvart nar vi har kort sonder dem, vilken hander mest hela tiden har nere i oknen.

Sitter inte pa sa mycket statistikinformation eftersom jag inte ar speciellt intresserad, vi haller mer pa med stridstraning inom legionen sa har vi franska reguljara som tar hand om administration och pappersexerciss.