Jump to content

Recommended Posts

Rekryterar dom inte i första hand från er då?

Ni står väl fortf i R30 beredskap?

 

 

 

Känns som att man skulle ha få vetat något nu.. Tillhör de olyckliga som fick stanna hemma i am 07.
Edited by jockster
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 473
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Högst oklart,för mig veterligen har dom inte ringt till ngn på AB01 ang skytteplatser iaf.

 

 

 

Jo vi står fortfarande i berdskap.

Men tydligen prioriteras nbgn

 

Den informationen vi fått på LedR är att det tdigast börjas ringa i nästa vecka.. vi fick att V21-22 skulle man bli uppringd..

Link to comment
Share on other sites

Högst oklart,för mig veterligen har dom inte ringt till ngn på AB01 ang skytteplatser iaf.

 

 

 

Jo vi står fortfarande i berdskap.

Men tydligen prioriteras nbgn

 

Den informationen vi fått på LedR är att det tdigast börjas ringa i nästa vecka.. vi fick att V21-22 skulle man bli uppringd..

 

Till mig ringde det en herre igår och frågade om jag var intresserad.

Och Utb börjar vecka 22 på gardet

Link to comment
Share on other sites

Ja enl uppgift så ska ju utb börja v 22.

Vad var det för tjänst du blev erbjuden då?

 

 

 

Högst oklart,för mig veterligen har dom inte ringt till ngn på AB01 ang skytteplatser iaf.

 

 

 

Jo vi står fortfarande i berdskap.

Men tydligen prioriteras nbgn

 

Den informationen vi fått på LedR är att det tdigast börjas ringa i nästa vecka.. vi fick att V21-22 skulle man bli uppringd..

 

Till mig ringde det en herre igår och frågade om jag var intresserad.

Och Utb börjar vecka 22 på gardet

Link to comment
Share on other sites

 

Exakt vad för funktion fyller man om man (inte exakt citat) "huvudsakligen har säkerställt att egen materiell inte stjäls eller skadas"?

 

En militär styrka fyller ju inget egensyfte (annat än politisk poäng då) så det låter lite märkligt i min öron...

 

Jag har förstått att de inte har mandat att lägga sig i regelrätta strider mellan diverse enheter, men de måste väl ändå få agera om civila hamnar i kläm på något sätt? Jag tyckte dessutom att det lät som att det var bland annat detta QRF:en skulle finnas för...eller har jag missat något?

Link to comment
Share on other sites

Exakt vad för funktion fyller man om man (inte exakt citat) "huvudsakligen har säkerställt att egen materiell inte stjäls eller skadas"?

 

Hörde också det på nyheterna igår. Både jag och min sambo reagerade på hans formulering av vad deras primära uppgift är.

Eller som min sambo sa "Är det inte bättre de åker hem då så blir det både enklare och billigare att se till att deras utrustning inte stjäls". Om nu det är deras huvudsakliga uppgift för stunden, så tycker jag hon har en viss poäng i det hela...

 

Eftersom den person som gjorde uttalande inte är en "vanlig soldat" utan högre upp i befattningskedjan, så antar jag att han väl vet vad deras uppgift är.

Vore det deras uppgift bara någon dag mellan andra uppdrag tror jag inte heller han skulle ha uttryckt sig så.

Link to comment
Share on other sites

jag kom in till Campen för en vecka sedan efter en ätta dagar lång eskort, under den gångna veckan så har förbandet genomfört fyra eller fem patruller runt Abeche och ett för mig okänt antal på andra håll i missionområdet där bla Central Afrikanska republiken ingår. klart vi vaktar vilken mission gör man inte det? men att säga att det är vår huvuduppgift att bevaka egen mtrl är olyckligt.

/b

Link to comment
Share on other sites

Läsa mellan vems rader?

Ansvarig chef som pratade på tv eller raderna som skrivs här?

 

Har de mandat att sära på stridande parter?

Har de mandat att gå i strid med beväpnade grupper som attackerar civila eller utsätter dem för övergrepp?

Vid eskorter, vilka eskorteras och vilka befogenheter finns då? Får man t.ex. köra fritt i hela Tchad?

Link to comment
Share on other sites

Nej du, jag är alldeles för dyr för att änvändas. Ungefär som 39:an, kostar massa pengar men står mest i hangaren.

Fick informationen när jag pratade med en handläggare på PersUS i ett annat ärende. Sent i eftermiddags fanns fortfarande runt 40 personer kvar på listan.

 

/Harald

Link to comment
Share on other sites

Läsa mellan vems rader?

 

 

Har de mandat att sära på stridande parter?

Har de mandat att gå i strid med beväpnade grupper som attackerar civila eller utsätter dem för övergrepp?

Vid eskorter, vilka eskorteras och vilka befogenheter finns då? Får man t.ex. köra fritt i hela Tchad?

 

 

1. Nej, EUFOR har tydligt uttryckt att EUFORS uppgift INTE är att gå mellan Tchads arme och rebellerna om strider skulle utbryta, rätten till självförsvar finns alltid dock.se nedan...

2. JA, mandatet medger att aggera med upp till dödlight våld för att förhindra attacker och övergrepp på civila

3. Vid en eskort har vi mandat att använda upp till dödligt våld för att förhinda att eskorten störs och EUFOR har freedom of movment i hela Tchad och vi får använda våld för att säkerställa rörelsefrihet, på frågan om hela Tchad, EUFOR har ett operationsområde och det är inom det operationsområdet som mandatet gäller.

 

Alltid gäller dock att man ska använda minsta nödvändiga våld.

 

Överlag så om jag jämför med tidigare fem missioner bla BA01 så har vi här det kraftigast tilltagna roet hitills med rätt att anfalla i syfte att lösa uppgift... om sedan den politiska viljan´och dom militära resurserna finns är en helt annan fråga..

 

Ansvarig chef som pratade på tv eller raderna som skrivs här?

idag har jag flugit HKP, övat QRF och genmfört en plutonsstridsskjutning... vad tycker du själv?

ännu en gång, klart vi vaktar mycket, hur är skyttesoldatens vardag i missionsområdena, men det är fortfarande en mission under deployering så det finns inte så pass mycket förband att vi skulle kunna bli lösta och bara göra fräna saker..

 

/b

Link to comment
Share on other sites

idag har jag flugit HKP, övat QRF och genmfört en plutonsstridsskjutning... vad tycker du själv?

 

Vad jag tycker själv? Tja, det låter som en dag av övning och inte en dag som kommit de lidande civila till så mycket nytta. Vet dock att alla förband behöver öva för at kunna agera riktigt i "skarpa" situationer.

Men kan faktiskt inte läsa något mellan raderna där att ni är ute och jobbar direkt gentemot lokalbefolkningen. Utan mer för att upprätthålla egen förmåga då ni inte har ett annat tydligt uppdrag.

MEN det känns som om du är väldigt mycket i försvarsställning, jag är inte ute efter att kritisera varken dig eller ert arbete där nere.

 

...så det finns inte så pass mycket förband att vi skulle kunna bli lösta och bara göra fräna saker..

Hoppas ingen av er har åkt ner med intentionen att göra "fräna saker".

Min förhoppning är att de flesta har åkt ner för att offra lite av sin egen trygga värld för att åstadkomma en drägligare tillvaro för den lokala befolkningen, samt att få egen erfarenhet och kanske växa som människa.

 

Så, vad är ert nuvarande(!) huvuduppdrag om det inte är som mannen sa på TV? Eftersom jag förstår det som att du tycker han har fel i sitt uttalande, eller så har jag missförtstått dig.

Link to comment
Share on other sites

idag har jag flugit HKP, övat QRF och genmfört en plutonsstridsskjutning... vad tycker du själv?

 

Vad jag tycker själv? Tja, det låter som en dag av övning och inte en dag som kommit de lidande civila till så mycket nytta. Vet dock att alla förband behöver öva för at kunna agera riktigt i "skarpa" situationer.

Men kan faktiskt inte läsa något mellan raderna där att ni är ute och jobbar direkt gentemot lokalbefolkningen. Utan mer för att upprätthålla egen förmåga då ni inte har ett annat tydligt uppdrag.

MEN det känns som om du är väldigt mycket i försvarsställning, jag är inte ute efter att kritisera varken dig eller ert arbete där nere.

 

...så det finns inte så pass mycket förband att vi skulle kunna bli lösta och bara göra fräna saker..

Hoppas ingen av er har åkt ner med intentionen att göra "fräna saker".

Min förhoppning är att de flesta har åkt ner för att offra lite av sin egen trygga värld för att åstadkomma en drägligare tillvaro för den lokala befolkningen, samt att få egen erfarenhet och kanske växa som människa.

 

Så, vad är ert nuvarande(!) huvuduppdrag om det inte är som mannen sa på TV? Eftersom jag förstår det som att du tycker han har fel i sitt uttalande, eller så har jag missförtstått dig.

 

Deluxe... jag går inte in i försvarställning gentemot dig på något sätt utan försökte besvara några av dom frågor som du hade vilket du valt att inte kommentera, men nu till ytterligare ett förtydligande.

 

Det Svensk-Finska kompaniets huvuduppgift för EUFOR är att vara QRF, vi har en helikopterburen och en landburen del. Utöver det så har vi en pluton i Central afrikanska republiken som där genomför patruller tillsammans med andra enheter på plats där bevkar dom samtidigt egen camp, I Abeche bevakar en pluton egen camp och dom delar som inte går åt till det genomför patruller, vård, återhämtning och utbildning. Slutligen så har vi delar i huvudstaden Ndjamena där FHQ® är baserat och där iom att det är utanför vårat egentliga operationsområde så handlar det i stort sett bara om bevakning men även vissa eskorter.

 

Vad jag tror du möjligen inte förstår är att som QRF kompani så har vi inte ett eget kompaniområde att säkerställa tryggheten i utan till det finns det bla en Holländsk-Irländsk bataljon, en fransk bataljon och inom kort en polsk bataljon, dom manöverenheterna plus ett SF elemenent är resursen som FC har för att verka i området, visa närvaro och kunna ingripa med.

 

Kommentaren om att göra fräna saker var riktat inte mot dig utan som jag ser det på en besvikelse från mannen som uttalande sig att vi inte får repelera ner från helikoptrar, sparka janjawid rumpa kalla in lite flygunderstöd och sedan rida in i solnedgången... det vi gör är dock viktigt och faktiskt det som FC vill att vi ska göra så det var tycker jag och dom andra jag pratat med en groda, om den är tagen ur sitt contex och klippt för maximal effekt vet jag inte.

 

Slutligen Delux börja inte försöka mästra angående personliga uppoffringar, jag har nu för andra gången lämnat dottern hemma som jag saknar enormt mycket varje dag för att jag tycker att konflikten här är viktigt och jag hoppas att hon kommer kunna tycka att det var ok att pappa var borta en så stor del av hennes uppväxt...ok i det här ämnet går jag in i försvar känner jag nu...

 

om du nu har något sakligt du undrar så ska jag försöka svara på det.

 

/b

Link to comment
Share on other sites

Var ingen avsikt att försöka "mästra" kring motiven att åka ner. Var inte meningen att du skulle ta det så och när jag läser igenom vad jag skrivit kan jag itne se att jag på något sätt beskyller dig för att ha åkt ner med den inställningen.

 

Jag är väl själv lite av en ideolog och har svårt för folk som gör dylika saker för att det är "tufft/fränt" eller bara för att tjäna pengar. Men det är vad jag tycker, tycker andra att pengar är den viktigaste faktorn för att åka så är det väl upp till dem. Sedan kan det kanske ibland vara så att folk åker bara för pengarna men sedan på plats förstår lite mer vad som kan vara viktigt här i livet och får en ödmjukare inställning på plats.

Självklart skall man ha bra betalt om man åker, det är en helt självklar sak tycker jag.

 

Tycker att du verkar vara lyckligt lottad i livet som har en så förstående familj och jag hoppas att din dotter inte saknar pappa för mkt!

Link to comment
Share on other sites

@Deluxe

Jag vill tipsa dig om ett par trådar som kanske kan vara intressanta för dig. Där kan du skriva lite om din syn på vad som är bra drivkrafter för att åka på insats. Du kommer att bli varse att alla inte håller med dig.

 

Hur bemöter ni okunniga?

Vad lockar er?

 

/K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...