Ratten Posted November 4, 2007 Report Posted November 4, 2007 imorn smäller det va`? beslutet skall fattas i riksdagen om jag förstått det hela rätt... Quote
Tchadkocken Posted November 8, 2007 Report Posted November 8, 2007 Svar nej. Beslutet fattas den 21/11. Tchad beslut/ Länk riksdagens schema Quote
Ratten Posted November 8, 2007 Report Posted November 8, 2007 Det sämsta gällande vakanser är att dom även folk utanför IAS:en. Hmmm nu förstår jag inte riktigt hur Du menar? Menar du att det är dåligt att man vakans rekryterar utanför förbandet eller? Jag trodde den gamla devisen rätt man på rätt plats gällde även här? Lyckat till dom som skall åka till Tchad! Mvh A Menar att det känns lite bittert för oss som inte för följa med och sen när det blir vakanser så är det någon "jöss" som tar den. haha nu vart det officellt. nu är man en såndär jöss ändå vi ses väl Quote
Kn Glock Posted November 8, 2007 Report Posted November 8, 2007 I en liten vrå i HKV sittar man och tittat på olika "omfall". Minst ett av dom innehåller en 02:a i TCHAD. Observera att många slipade tankar på HKV inte resulterar i någonting alls. Quote
Ratten Posted November 8, 2007 Report Posted November 8, 2007 nu hänger jag inte riktigt med, vad snackar du om? jag pratar om 01:an dom som åker ut nu i början av nästa året... dom ska jag med... Quote
Kn Glock Posted November 9, 2007 Report Posted November 9, 2007 (edited) nu hänger jag inte riktigt med, vad snackar du om?jag pratar om 01:an dom som åker ut nu i början av nästa året... dom ska jag med... Jag förstår vad du pratar om. Du pratar om 01:an. Jag pratar om en eventuell 02:a d.v.s. en rotation. Det nuvarande uppdraget till FM från Fö (Försvarsdepartementet) säger att det skall vara en 6 månaders insats. Sakernas tillstånd kan ju förändras. Inför sådana ev förändringar så genomförs omfallsplanering inför en 02:a. Edited November 9, 2007 by Kn Glock Quote
Ratten Posted November 9, 2007 Report Posted November 9, 2007 haha jag är fortfarande förvirrad, vad menar du? Quote
miss dragon Posted November 9, 2007 Report Posted November 9, 2007 haha jag är fortfarande förvirrad, vad menar du? Exakt vad är det du inte förstår?? Du snackar om 01:an (första missionen) till Tchad och Kn Glock pratar om ev planering/omplanering för en 02:a (en andra mission/rotation). Quote
Kn Glock Posted November 9, 2007 Report Posted November 9, 2007 (edited) I rest my case... Om ytterliggare oklarheter angånde vad 01:a och 02:a är eller i vilken ordning de normalt roterar föreligger så tar vi det via PM. Edited November 9, 2007 by Kn Glock Quote
Ratten Posted November 11, 2007 Report Posted November 11, 2007 deklart jag fattar att 02 kommer efter 01 men jag förstod inte tanken bakom det hela när det står i propositionen att det ska bara vara 6 månader...visst lär det sitta någon jöss o skissar lite just in case, det har du rätt i. Är det någon som har koll på hu IAS är uppbyggt? plutoner osv.`? Quote
NordicFear Posted November 11, 2007 Report Posted November 11, 2007 deklart jag fattar att 02 kommer efter 01 men jag förstod inte tanken bakom det hela när det står i propositionen att det ska bara vara 6 månader...visst lär det sitta någon jöss o skissar lite just in case, det har du rätt i. Är det någon som har koll på hu IAS är uppbyggt? plutoner osv.`? Ja men känns lite olustigt att lägga upp det här nu när det på väg att bli en skarp insats! Quote
Blackadder Posted November 11, 2007 Report Posted November 11, 2007 deklart jag fattar att 02 kommer efter 01 men jag förstod inte tanken bakom det hela när det står i propositionen att det ska bara vara 6 månader...visst lär det sitta någon jöss o skissar lite just in case, det har du rätt i. Är det någon som har koll på hu IAS är uppbyggt? plutoner osv.`? EU planerar för en ettårig insats i detta läge, Regeringen har i dagsläget givit FM mandat för att planera för en 6 månadersmisson och det är det som proppen omfattar. Att gissa att insatsen kan komma att förlängas är inte särskillt långsökt och om regeringen och riksdagen fattar det beslutet så är det bra att inte FM blir tagna med byxorna nere, det påverkar en massa saker på TD01's tidsaxel om det ser ut att komma ner en TD02. Det finns en orgskiss på AMF1's hemsida. /b Quote
Kingecho1 Posted November 11, 2007 Report Posted November 11, 2007 deklart jag fattar att 02 kommer efter 01 men jag förstod inte tanken bakom det hela när det står i propositionen att det ska bara vara 6 månader...visst lär det sitta någon jöss o skissar lite just in case, det har du rätt i. Är det någon som har koll på hu IAS är uppbyggt? plutoner osv.`? Ja men känns lite olustigt att lägga upp det här nu när det på väg att bli en skarp insats! För er som inte har foliehatten på och bara för att jag vet att folk är allmänt slöa så länkar jag här till den av FM valda offentliga informationen: IAS Marine Company Mera info finns på: IAS Quote
Spook Posted November 11, 2007 Report Posted November 11, 2007 Är det Bandvagn 308 eller 206 som ska ner till afrika? GW eller galt? På amf1.mil.se så har de ju obepansrade 206 och GW. Känns knasigt att ha bepansrade fordon i Sverige och obepansrade i Afrika? Är inte prio1 Int-insatser, prio2 NBG? Quote
Ratten Posted November 11, 2007 Report Posted November 11, 2007 ja, trodde pågående missioner hade större prio... Quote
Tchadkocken Posted November 12, 2007 Report Posted November 12, 2007 Som det ser ut nu så är XA-203(med dess olika varianter) samt GW som gäller , men som alltid det kan ändras. Viktigare är vapenfrågan, Tycker iaf jag. Quote
Ratten Posted November 12, 2007 Report Posted November 12, 2007 vad tror du det blir för bestyckning då? haha eller rättare sagt, vad hoppas du på? Quote
Krook Posted November 12, 2007 Report Posted November 12, 2007 vad tror du det blir för bestyckning då? haha eller rättare sagt, vad hoppas du på? På PATGB 203 så är det AKAN som standard. I övrigt så torde det bli standard skytte: AK 5 C AK 5 GRT KSP 90 B GRG PSG och ev. AG. Det är ju ändå AMF1! Men sånt hör hemma i kasunen va? /K Quote
Tchadkocken Posted November 12, 2007 Report Posted November 12, 2007 vad tror du det blir för bestyckning då? haha eller rättare sagt, vad hoppas du på? På PATGB 203 så är det AKAN som standard. I övrigt så torde det bli standard skytte: AK 5 C AK 5 GRT KSP 90 B GRG PSG och ev. AG. Det är ju ändå AMF1! Men sånt hör hemma i kasunen va? /K Hmm kasunen kanske men detta rör ifs en missionstråd så varför inte. Minst 2st vapen glömdes, AK5D Mk2 och KSP 58(D troligast) eller? Quote
Ratten Posted November 13, 2007 Report Posted November 13, 2007 vetefan om man behöver grg o pansarskott överhuvudtaget... tror även att om det blir "hett om öronen" så kommer pappa frankrike med sin legion, så vi svennar kan luta oss tillbaks... Quote
Slöbevakarn Posted November 13, 2007 Report Posted November 13, 2007 vetefan om man behöver grg o pansarskott överhuvudtaget... tror även att om det blir "hett om öronen" så kommer pappa frankrike med sin legion, så vi svennar kan luta oss tillbaks... Hoppas på det bästa, planera för det värsta. Det är alltid bäst att ha egna resurser istället för att förlita sig på andra. Quote
Guest Major Error Posted November 13, 2007 Report Posted November 13, 2007 Johodå.... Räkna med att 01:an får en påhälsning av 20-30 Toyota Landcruisers med 12,7 eller 14,5 mm Dushkor.... Och lite RPG-7 på köpet. Kan vara skönt att ha pskott och lite grg med spränggranat för standoff.... Som sagt, de kommer att försöka exakt en gång... sen har de lärt sig... Vill minnas att de också kan ha 80mm grk, så det skulle kanske vara trevligt att ha egna grövre, som 120mm grk :s Vi hade en camp i Darfur som råkade ut för grk och RPG-7 anfall.... och man hade inga egna grk, så man fick snällt fråga den lokala Sudanesiska befälhavaren om hjälp. Varvid han ringde upp egen trupp som fick jaga iväg rebellerna.... och det är samma rebeller som rör sig över gränsen mellan Tchad och Darfur. Bara mina 2 korvöre.... Major Error vetefan om man behöver grg o pansarskott överhuvudtaget... tror även att om det blir "hett om öronen" så kommer pappa frankrike med sin legion, så vi svennar kan luta oss tillbaks... Quote
Tchadkocken Posted November 13, 2007 Report Posted November 13, 2007 Som det ser ut nu så får bara Officerare(vad ovanligt) och staben Pistol 88. Samt så får UHplut troligt vis inga understödsvapen typ ksp 90b eller större bara AK5C. Quote
Ratten Posted November 13, 2007 Report Posted November 13, 2007 (edited) alltså hur stor tror ni risken är? vad kommer ias uppgift bestå av? patrullera områden eller jobba mest på flyktinglägren eller typ agera poliser? trodde FN/EU hade egna poliser? Edited November 13, 2007 by Ratten Quote
Slöbevakarn Posted November 14, 2007 Report Posted November 14, 2007 alltså hur stor tror ni risken är? Risken är nog ganska stor. Personer jag pratat med berättar att fransmännen blir beskjutna dagligen där nere. Så packa med några extra mag. Quote
Tchadkocken Posted November 14, 2007 Report Posted November 14, 2007 (edited) Ja man kan ju hoppas man får ut extra mag men som många vet så släpper inte LG förråd mycket, lär väl bli 4st som vanligt. Men pistol jobbas det på iaf målet är att så många som möjligt ska ha det när förbandet åker. Att det är en svår uppgift man går till mötes är det ingen fråga om. Frågan är bara hur man undviker det som inte får hända. Tillägas är att vi "bara" får ca 4veckors utb. Hmm i ett vintrigt sverige, och då ska ALLT hinnas med. Så räkna själv hur svårt de kan bli. Edited November 14, 2007 by Tchadkocken Quote
Rokare Posted November 14, 2007 Report Posted November 14, 2007 Då gäller följande. Våra kamrater inom IAS kommer förhoppningsvis att få uppleva Tchad på nära håll. Även om vi övriga är intresserad av allting, högt och lågt, så börjar vi från och med nu att begränsa våra frågor så att vi inte börjar ta de första små tassande stegen som närmar sig Opsec och detta forums regel §14. Exempelvis så torde det för dig Tchadkocken finnas betydligt tillförlitligare vägar att få reda på beväpning m.m. då du tillhör förbandet i fråga. Eller hur? Då fortsätter vi diskussionen med allt ovan i beaktande. Rokare BG Quote
Divex Posted November 14, 2007 Report Posted November 14, 2007 Vad kan det bli för fordon tro?, Bv309? det finns ju redan inom förbandet.elitsoldater! där fick sig Kj sig en egobost..... (inget illa ment) Finns det bara KJ och Amfibieskyttesoldater på förbandet då? Kan det inte syfta på något annat? Självklart så syftar man på oss 4 som handplockats från KS15 för att "ro" båten till lands................... Quote
Ratten Posted November 15, 2007 Report Posted November 15, 2007 Då gäller följande. Våra kamrater inom IAS kommer förhoppningsvis att få uppleva Tchad på nära håll. Även om vi övriga är intresserad av allting, högt och lågt, så börjar vi från och med nu att begränsa våra frågor så att vi inte börjar ta de första små tassande stegen som närmar sig Opsec och detta forums regel §14. Exempelvis så torde det för dig Tchadkocken finnas betydligt tillförlitligare vägar att få reda på beväpning m.m. då du tillhör förbandet i fråga. Eller hur? Då fortsätter vi diskussionen med allt ovan i beaktande. Rokare BG Vad menas med opsec? Quote
Tchadkocken Posted November 15, 2007 Report Posted November 15, 2007 (edited) Operationsäkerhet. Att man som tex här inte ska avsljöa vad förbandet har för beväpning eller vad det har för fordon och utrustning mm mm... Ber där med om ursäkt för mina tidigare inlägg. Om någon blå/gul kan vara vänlig att ta bort dem. Edited November 15, 2007 by Tchadkocken Quote
Recommended Posts