Jump to content

Recommended Posts

Posted

Borde inte kostnaderna för en mission kunna delas upp i tre delar:

1. Upprättande i området. Flytta bröte från Sverige till Utlandet, bygga camp, fylla hesco bastions mm

2. Kostnader på plats. Löner, lokala inköp osv.

3. Avveckling, återställande, flytta bröte från Utlandet till Sverige. Sälja joxet lokalt går väl inte av miljöskäl.

Naturligtvis tillkommer rekrytering, utbildning, modifiering av utrustning osv. men den kostnaden per soldat finns ju oavsett om de åker till Kosovo, Tchad eller Makraménien.

1 och 3 kostar lika många pengar antingen missionen pågår i en månad eller tio år, kanske lite dyrare att flytta hem containers än tält, men ändå. Om man planerar att stanna i tio år från början så kan man bygga ordentligt och sedan ge bort ett färdigt bostadsområde till locals.

2 kostar ju en summa av Y per månad. För att förlänga en mission från sex månader till ett år så ökar ju kostnaden med 6Y plus en ToR med TP84. Troligtvis minskar Y något med tiden då man hittar billigare leverantörer och får bättre priser lokalt.

Om det nu skulle vara leran som är problemet så finns det ju fordon i Sverige som fixar det. Dessutom fordon som bara kostar att ha i förråd. Kör ner de helt oanvända 401, 501 och 206 och lämna dem till localsförsvaret/ lokala Rtj när det lugnar ner sig.

Om man markerar att man tänker stanna LÄNGE så vet locals att det är tryggt nästa vecka också och kan planera för framtiden. Vet man att Ville Viking och hans stolta soldater kommer att finnas där om ett år så är det mening att plantera utsäde, bygga riktiga hus, fixa vård, skola, omsorg osv.

Rapid Reaction Force betyder väl ändå inte "fort in -fort ut"?

• Replies 473
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Normalt så innebär "Rapid" att enheten inte har så stor uthållighet utan måste omsättas i ganska tidigt skede.

Posted (edited)
Normalt så innebär "Rapid" att enheten inte har så stor uthållighet utan måste omsättas i ganska tidigt skede.

Jomen visst är det märkligt att en dåvarande oppositionsledare lovade en miljard mer till FM 2004 om han var statsminister. Nu när han är statsminister så finns det inte pengar till något.

Jag trodde i min enfald att Tchad skulle bli minst lika långlivad som Liberiamissionen. Vilket coitus interruptus det känns som. :rockon:

J.K Nilsson

Edit: Glömde ett r

Edited by J.K Nilsson
Posted (edited)

Senaste inlägget: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_883127.svd

Rubrik: Bildt öppnar för längre svensk insats i Tchad

Utdrag:

Regeringens proposition att styrkan skulle avvecklas efter ett halvår undertecknades av Carl Bildt som nu öppnar för en "fortsättning".

– Nu måste vi först se till att styrkan kommer på plats. Och så får vi se var den kommer på plats, och när den kommer på plats. Och sedan får vi ta ställning till fortsättningen, säger Carl Bildt till SvD.

Men hans ministerkollega Sten Tolgfors är avvisande.

– Det är min budget och i den budgeten finns det inte ytterligare resurser, som det ser ut nu. Vi talar om 300 miljoner kronor som en förlängning kostar i Tchad. Som det är nu finns inte de pengarna, säger försvarsminister Sten Tolgfors.

Tolgfors understryker att Sverige tar sitt ansvar för Tchad där endast 12 av 27 EU-länder deltar. Samtidigt axlar Sverige ansvaret för EU:s Nordic Battle Group. "Men jag är den förste att välkomna ytterligare resurser för internationella insatser".

Carl Bildt medger att lidandet i Tchad ställs mot regeringens budgetproblem:

– Det måste bäras av på ett vettigt sätt och det kommer att ske.

EDIT: Lade till rubriken.

Edited by Annahörig
Posted
Beslut om Tchadstyrka kan omprövas

Regeringen kan komma att ompröva längden på den svenska insatsen i Tchad. Överbefälhavaren har fått i uppdrag att utreda vad en förlängning skulle kosta. Senast på måndag ska ÖB redovisa svaren.

SVT

Posted

Johanna Hildebrandt tycker till om (icke)beslutet i dagens AB, på baksidan.

Sammanfattningsvis säger hon "Inte läge att vara sniken eller tjurig", och menar med det att vi inte ska slingra oss ur en insats längre än ett par veckor, och skylla på pengar eller regnperiod.

Posted

Hur Sten Tolgfors bla kan använda regnperiod som en förklaring till en kort insats tycker jag är hyckleri.

3 av 5 missioner i Liberia var ju regnperioder och även med tunga fordon var framkomligheten ganska god.

Svaret i fordonsväg om man vill ha ypperlig framkomlighet, gott skydd och lagom approach heter ju BV 309.

Ett mycket hett alternativ under regnperiod i afrika. Vidare har ju mycket av den personliga mtrl:en uppgraderats

med bla uniformssystemet tropik vilket ytterliggare höjer stridsvärdet på förbandet.

Nej det luktar pengar och åter pengar.

Dessutom:

Frustrerande att se att det finns ett förband som skulle vara perfekt för detta; NBG:s BV309-kompani.

Posted
Hur Sten Tolgfors bla kan använda regnperiod som en förklaring till en kort insats tycker jag är hyckleri.

3 av 5 missioner i Liberia var ju regnperioder och även med tunga fordon var framkomligheten ganska god.

Svaret i fordonsväg om man vill ha ypperlig framkomlighet, gott skydd och lagom approach heter ju BV 309.

Ett mycket hett alternativ under regnperiod i afrika. Vidare har ju mycket av den personliga mtrl:en uppgraderats

med bla uniformssystemet tropik vilket ytterliggare höjer stridsvärdet på förbandet.

Nej det luktar pengar och åter pengar.

Dessutom:

Frustrerande att se att det finns ett förband som skulle vara perfekt för detta; NBG:s BV309-kompani.

Hmm nu är det dom här förutsättningarna vi har så varför är det så himla mycket snack från folk som inte har en aning om hur det är i tchad... sen hur var det med NBG ?? varför fick inte ni åka till tchad....

Posted

Är förutsättningarna dåliga får man antingen ändra dom eller kritisera till dess att det blir bättre.

Att nöja sig med läget duger inte, speciellt inte när det är påverkbart. Du kan ju inte mena att du håller med Tolgfors?

Jag vet inte hur vägarna ser ut under regnperiod i Tchad, CAR och Darfur för jag har inte varit där.

Men jag har väldigt många u-länders vägar bakom mig och jag har jobbat med de flesta fordon

fm har i sin arsenal. Detta inklusive just Bv309 i regnperiod.

Kan ju tillägga att jag inte har något med NBG att göra och att jag skiter i vilka enheter som får åka och inte.

Jag har mitt på det torra. Det jag bryr mig om är insatsen i stort och de som behöver den i Tchad.

Posted
Är förutsättningarna dåliga får man antingen ändra dom eller kritisera till dess att det blir bättre.

Att nöja sig med läget duger inte, speciellt inte när det är påverkbart. Du kan ju inte mena att du håller med Tolgfors?

Jag vet inte hur vägarna ser ut under regnperiod i Tchad, CAR och Darfur för jag har inte varit där.

Men jag har väldigt många u-länders vägar bakom mig och jag har jobbat med de flesta fordon

fm har i sin arsenal. Detta inklusive just Bv309 i regnperiod.

Kan ju tillägga att jag inte har något med NBG att göra och att jag skiter i vilka enheter som får åka och inte.

Jag har mitt på det torra. Det jag bryr mig om är insatsen i stort och de som behöver den i Tchad.

nu gäller det att skilja på äpplen och päron...vad FM sagt till försvarsministern är följande.

1. om det inte blir någon TD02 så måste man bryta insatsen i tid och börja gå mot hamn och/eller flygplats innan man blir fast utan förmåga att förflytta sig över land med tung mtrl och fordon

2. exakt när det är beror på var TD01 är grupperat, man drabbas olika mycket i olika delar av landet, Gos Beida tex kallas The Island, för att man här under regnperioden blir helt avskuren

3. om regering och riksdag fattar det politiska beslutet så kan FM såklart utöka insatsen bortom dom drygt fyra månaderna som det är nu, men det är ett politiskt beslut.

visst lätta skyttekomp ur NBG är säkert jättebra men om Sveriges uppgift är att vara QRF och mht till dom avstånd som råder så är det HKP som gäller,

risken med att vara kvar är att man inte kan evakuera förbandet om det så skulle krävas om man inte är baserad på en plats varifrån man kan flyga och huvudelen av dom dirtstrips som finns bär inte en C130 under regnperioden

med all respekt för allas djupa erfarenhet av Afrika men man sätter sig inte i sin BV och simmar över en snabbt stömmande 500 meter vid fd Whadi allt baserat på min personliga erfarenhet av 11 års i Afrika och drygt tio år i FM

att behovet är stort även under och efter regnperioden är det ingen som tvivlar på men man ska även förstå att stridigheterna går ner under regnperioden allt enligt doktrinen home-and-plant som gäller under regnperioden som byts mot go-and-fight under torrperioden. Under dom månaderna som det regnar som mest så handlar det om att "överleva" på dom platser man är och hjälporganisationerna ser i möjligaste mån till att ha sina lager fylda.

så klart att Sverige ska vara kvar när politikerna väl kommer fram till det, om man tar en eller annan enhet ur NBG eller sätter ihop en ny enhet till detta spelar mindre roll bara FM får lång nog förvarning.

/b

Posted

kunde inte ha sagt det bättre själv Blacklader äntligen någon som har koll på hur det är i tchad under regnperioden... och sen så är det så här att tolgefors vill jätte gärna förlänga missionen men det är inte han som bestämmer om pengarna det är REGERINGEN !!!!

och han stöttar oss till 100%

Posted

Blackadder:

Jag uppskattar din post, du har uppenbart erfarenhet och kunskap långt överstigande min egen ang. Afrika.

Tar till mig det som varit ny information.

Ny information var inte att regering och riksdag fattar våra politiska beslut :baskerFN:

Är dock överens att en QRF bör vara hkp-buren. Hävdar dock fortfarande att bv är ett bra verktyg för en

QRF om lastmöjligheterna på hkp finns tillgänglig.

Jag rullar fortfarande hellre bv i vatten än gw eller tlc.

PergiteK3:

Istället för en snorkig ton uppskattar jag sakkunskap.

Du borde lagt tid och möda på ditt första inlägg.

Man kan ju tycka att du istället för att döma ut det du uppfattar som okunnskap

borde fylla i med din egen kunskap.

Posted
Är dock överens att en QRF bör vara hkp-buren. Hävdar dock fortfarande att bv är ett bra verktyg för en

QRF om lastmöjligheterna på hkp finns tillgänglig.

Jag rullar fortfarande hellre bv i vatten än gw eller tlc.

Tack Svalan,

Nu kommer vi in på en visserligen intressanta men ganska så abstrakta diskution.

Det optimala vore naturligtvis att ha alla upptänkliga fordon i sin fordonspark och därifrån välja och vraka men det är i mångt och mycket en icke-fråga just nu. Blir det ingen förlängning så klarar TD01 sig med dagen fordon i det att man som vanligt alltid får taktikanpassa, ska det ner något nytt förband och det förbandets uppgifter ger vid handen att dom behöver andra fordon så tar det bara tre veckor eller så med båt alt så lyfter man in dom med flyg.

/b

Posted

Kul att se att PIO TD01 (m fl.) redan publicerat många artiklar om förbandet och missionen. Då får en annan här hemma i Sverige en chans att hänga med på sitt sätt :banghead: .

Kan det vara medvetet att vara flitig med rapporteringen därifrån, eftersom det är en ganska omskriven mission här hemma? Eller har de bara rekryterat en bra och driftig PIO som tar sitt jobb på allvar? (Minns den vi hade under LA03... :/ )

/Zacke

Posted

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_966785.svd

Utdrag

"Mitt under pågående internationella försök att få till samtal om fred mellan Tchad och Sudan, har Sudan skickat in "tungt beväpnade kolonner" av regeringskritiska rebeller in i Tchad. Det uppger regeringen i N'djamena i dag.

Mobiliseringen av "legotrupper" skulle ha skett i onsdags. Legotrupper är det ord som Tchads regering använder för att beteckna landets rebeller."

Vad tror ni? :rolleyes:

Hur påverkar det våra soldater?

Posted

En fråga till dem som vet något.....

Ur Johanne Hildebrandts blogg på Aftonbladet, Citat;Fast skytteplutonen, de som kallas skyttesluskar, har en väldigt oglamorös tillvaro. De sitter instängda i pansarterrängbilar, utan att se ut eller ens kunna gå på toaletten. Kärl har medtagits för att uträtta behoven i. Slut citat

Varför gör man så här. Har man inte tid att rasta med jämna mellanrum och uträtta behov och äta? Säkerhetsmässigt........ja men hon beskriver omgivningen som lugn och ödslig.

Någon som vet om det är rutin att uträtta behov i särskilda kärl?

Hela bloggen här http://blogg.aftonbladet.se/12463

Posted
En fråga till dem som vet något.....

Ur Johanne Hildebrandts blogg på Aftonbladet, Citat;Fast skytteplutonen, de som kallas skyttesluskar, har en väldigt oglamorös tillvaro. De sitter instängda i pansarterrängbilar, utan att se ut eller ens kunna gå på toaletten. Kärl har medtagits för att uträtta behoven i. Slut citat

Varför gör man så här. Har man inte tid att rasta med jämna mellanrum och uträtta behov och äta? Säkerhetsmässigt........ja men hon beskriver omgivningen som lugn och ödslig.

Någon som vet om det är rutin att uträtta behov i särskilda kärl?

Hela bloggen här http://blogg.aftonbladet.se/12463

Nu är jag inte där nere. Men läser man bloggen har de redan väldigt varmt och de måste dricka mycket vatten.

Skulle man stanna konvojen varje gång någon blir kissnödig kommer man aldrig fram. Jag tror säkert de har raster med jämna mellanrum. Men blir man kissnödigt däremellan får man pissa i ett kärl och sedan hälla ut vätskan genom skytteluckan.

Posted
Nu är jag inte där nere. Men läser man bloggen har de redan väldigt varmt och de måste dricka mycket vatten.

Skulle man stanna konvojen varje gång någon blir kissnödig kommer man aldrig fram. Jag tror säkert de har raster med jämna mellanrum. Men blir man kissnödigt däremellan får man pissa i ett kärl och sedan hälla ut vätskan genom skytteluckan.

Det låter rimligt. Det är ju extrema klimatförhållanden där nere, så det är kanske inte så konstigt att man inte hört om liknande tidigare. Vad jag förstått så är de väldigt utsatta där nere i Tchad. Jag vet inte, men ett av de stora säkerhetshoten mot förbandet bör vara störningar i underhållskedjan(bl a rent vatten) och svårighet att upprätthålla 100-procentig hygien. Ju mer man tänker på de här detaljerna, desto mer inser man vilket jätteprojekt(förberedelser) det är att skicka soldater till en sådan miljö. Hoppas nu bara att våra kamrater kan bidra till folkets säkerhet på ett märkbart sätt.

Posted

Det låter rimligt. Det är ju extrema klimatförhållanden där nere, så det är kanske inte så konstigt att man inte hört om liknande tidigare. Vad jag förstått så är de väldigt utsatta där nere i Tchad. Jag vet inte, men ett av de stora säkerhetshoten mot förbandet bör vara störningar i underhållskedjan(bl a rent vatten) och svårighet att upprätthålla 100-procentig hygien. Ju mer man tänker på de här detaljerna, desto mer inser man vilket jätteprojekt(förberedelser) det är att skicka soldater till en sådan miljö. Hoppas nu bara att våra kamrater kan bidra till folkets säkerhet på ett märkbart sätt.

Jo. i Liberia och Afghanistan var det så. Jag hade en flaska på förarplats, bara för att kunna utöfra mina behov under körning. i Afghanistan hade jag 47 grader varmt på förarplatsen i min patria. Och då gick AC:n för fullt. Jag misstänker att det inte är bättre för dem, snarare värre.

Jag är djävligt avis på dem, speciellt eftersom jag tackade nej till en plats som patriaförare :rolleyes: Men jobbet hemma gick före.

Skulle vara kul att veta vilken fuktighet de har i luften.

Posted
Sabaton

Skrivet av johanne 22 mars 2008, klockan 10:57

Konvojen rör sig långsamt framåt, tiden går långsamt och det blir varmare för varje timme som går.

Musik är viktigt, Emir är diskjockey i sin pansarterrängbil och spelar allt från Rammstein till Iron Maiden.

Nu ska detta kompani få en egen låt. Sabaton går i nästa vecka in i studion och gör om en av sina låtar till amf1, för att stödja dem i deras uppdrag. Alla i denna konvoj, som befinner sig mitt i Tchads ödemark, är väldigt glada över detta.

Inlägget

Undras om andra än just förbandet kommer få möjlighet att ta del av den här låten. Skulle va riktigt kul att få lyssna på den :dribble:

Posted

Kissa i flaska när man sitter i vagnen är väl rutin även under övning i Sverige, eller har praxis ändrats sedan min tid? En kompis höll på och fipplade med flarran på föraplats i 90-vagnen när order kom från VC (WC...?) om "eld - rök - bakåt". Simultankapaciteten ställdes på hårda prov, enligt hans berättelse... :dribble:

Posted
Kissa i flaska när man sitter i vagnen är väl rutin även under övning i Sverige, eller har praxis ändrats sedan min tid?

Se där.......då fick man ett konkret svar på sin fråga. TACKAR! :clap:

En sak jag undrat över är om man har reserver att sätta in om man skulle lida stora förluster i händelse av sjukdom eller våldsam konfrontation?

Gäller inte enbart Tchad, men tar det som ett exempel. Är uppdraget slut i ett sådant fall, eller finns det mer folk(förberedda) att flyga ner med kort varsel?

Detta har det inte pratats om vad jag vet, men är ganska intressant att veta. Som det ser ut nu(alltid gjort) så verkar det som om svensk trupp alltid är vinnare. Alltså, finns det reserver att skicka till Tchad om skiten träffar fläkten i inledningsskedet, eller är kalkylen som så att de goda(vi) alltid klarar uppdraget? Konstig fråga kanske, men högst relevant tycker jag. :clap:

Posted

Frågan är inte konstig men jag tror väl inte att FM:s strategiska reserver (om några) är förmågor som är öppna, eller?

/K