Jump to content

Recommended Posts

  • Replies 437
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Någon här från Skåne som ska upp till Livgardet den 28 jan? Iså fall kanske man kan åka med samma tåg upp eller så. SKulle va kul med någon eller några. Eftersom detta är första gången jag ska åka så är man lite nervös och allmänt förvirrad.

Link to comment
Share on other sites

Manzon:

 

Att frågor kommer inför en utlandstjänst är lika självklart som att du stör dig på dem. Jag frågar hellre och verkar dum/oanvändbar/omotiverad i dina ögon eller stör dig på något sätt än att vara dum/oanvändbar/omotiverad för att jag inte har kunskap... Vare sig du gillar det eller inte så har Murphy straffat dig med att läsa duma frågor och du straffar oss med frågor med att ifrågasätta om vi vet vad vi sökt till och hur motiverade vi är.

 

JA, jag vet vad jag har sökt till, och JA, jag vet vad jag har tackat ja till. Frågorna kommer för att lättare kunna förbereda mig. Du vet, om du gått överlevnadsutb, så känner du med stor sannolikhet till "Preparatus Supervivet"...? inte för att jag tror att jag inte överlever om jag inte vet allt om tjänsten. Men ju mer man är påläst (och jag vet typ, shiiee om missionen i detalj) ju lättare är det att ta till sig det som besvaras under våran 2 månader korta utbildning och sätta in allt i sammanhang. Senhar inte jag en aning om dina erfarenheter men vill du dela med dig av de tipsen du sitter inne med så är i allafall jag tacksam :worthy:

 

Peace!

Link to comment
Share on other sites

Vilket "mood" det var här inne då... :dribble:

 

 

I det stora hela tycker inte jag heller att det finns några dumma frågor, men det kan ju vara bra att läsa på lite innan. Finns MASSOR av information på nätet, om man lägger ned sig lite. Allt från väder till språklektioner och sommarkollektioner...

 

Wikipedia och mil.se är två bra alternativ att börja med för detaljer om landet. Bl a har Försvarsmakten tagit fram en handbok om Afghanistan för den som letar lite. Missionsspecifikt är lite svårare eftersom ingen mission är den andra lik - även om det givetvis finns likheter och ibland är de nästan identiska. Org:en ändras mellan och under missionernas gång osv. Men som grisbasse säger så föreslår jag oxå resebloggar och annat som bra info-källor. Allt tas, självklart, med en nypa salt - man ska inte tro på allt man läser :)

 

 

Annars är jag nöjd och glad - pappren från Kompanichefen damp ned idag. Rycker givetvis in sist, som jag misstänkte, :baskerFN: blir ca 6 veckors utbildning enligt schema och rotation bland de första. 0:) Om inget annat inträffar och ordrar ändras...

Link to comment
Share on other sites

Undrar lite mer om V/E.

Hur ser grupperna ut och vilka personer har vilka siffror?

Tacksam för svar.

 

 

xx10 C Vakt-/eskortgrupp Ak5C+Pistol

xx11 Stf C Vakt-/eskortgrupp Ak5C+Pistol+Grg

xx12 Vagnchef (tillika chef PATGB grp 1plut) Ak5C+Pistol

xx13 Vakt-/ekortsoldat/bilförare Ak5C+Pistol+KSP90+KSP 58

xx14 Vakt-/ekortsoldat/bilförare Ak5C+Pistol+KSP90+KSP 58

xx15 Vakt-/ekortsoldat/bilförare Ak5A+Pistol+40mm+PSG

xx16 Vakt-/ekortsoldat/bilförare Ak5A+Pistol40mm+Grg+Sjvman

xx17 Förare Patgb 203 Ak5C+Pistol

xx18 Skytt Patgb 203 Ak5C+Pistol

 

Sådärja, då var man hemma från semestern i Egypten!

Jag antar att dessa ändras och modifieras lite iom de uppgifter jag har så kan detta inte alls stämma till 100%. Men då har man iaf ett hum om hur gruppen är uppbyggd vilket jag är tacksam för. :baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

tja, moodet är vad man gör det till :baskerFN:.

 

Jo, jag har kollat handbok Afghanistan. Den har en bra översikt osv osv. Vädret presenteras till och med :dribble: Det jag saknade var kanske lite mer missionsinriktat, men det är som miss dragon säger...ingen mission är den andra lik.

 

En polare som kom hem i november har berättat en massa skojj. Tydligen bjuds man på en massa god mat så svälta lär vi inte göra :). Gött att komma från ett kurdiskt hem med Palao (ris med goda grönsaker å kryddor i) och Dolma (Ris inlindat och instoppat och ångkokat i lagerblad och tomater) till en snarlik matkultur 0:).

 

Är det någon som her pejl på Pistol 88? Hörde av samme polare att det va brist på dessa i FS13 och 14 (hur han vet läget i FS14 är för mig ett mysterium). Sen ökenkängorna, läste jag tidigare i denna tråd att det va brist på. Any News?

 

Peace

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som her pejl på Pistol 88? Hörde av samme polare att det va brist på dessa i FS13 och 14 (hur han vet läget i FS14 är för mig ett mysterium). Sen ökenkängorna, läste jag tidigare i denna tråd att det va brist på. Any News?

 

Peace

 

Jo, sist jag hörde något om P88 så var det en bristvara på FS14.

Link to comment
Share on other sites

till alla, inga frågor är dumma som många svarat. Jag är på väg på min fjärde mission och läser era inlägg. Alltså att förbereda sig så långt man kan är bara bra, men alla frågor finns inte svar på. Min första mission levde jag i ovisshet fram till inryck, ta bara det lugnt fram till inryck. efter första veckan kan man lista ut det mesta. om inte så frågar man kollegor/yxor på plats. dessa vet garanterat mer en medlemmmar på detta forum. Själv har jag en del att fundera över men det får vänta till februari, så slappna av och ha en bra julledighet så syns vi närsta år.

eran blivande kollega patrik.

Link to comment
Share on other sites

Kamrater

 

En lösning på ökenkänga problemet om det nu är ett problem är att införskaffa egna? Kostar lite men lönar sig nog i längden. Angående pistoler är/har väl dessa alltid varit en brist. Antingen får man ut dom eller så inte. Bekvämt att bära den istället för AK:n kanske men man får ju lägga på minnet varför man bär vapnet, dvs första hand att skydda sig själv och sina medarbetare.

 

Vi ses i februari några av oss. Lycka till

Link to comment
Share on other sites

Det var inget personligt menat, men det var lite det som Patrik sa. Det mesta löser sig. Man ska inte vara så orolig om det blir varmt eller kallt eller blött torrt mm motsv.

 

Även om "den förberedde överlever" så kommer ni nog få tillräckligt med kunskap under utbildningen. FM har gjort det här förrut. De flesta frågetecken kommer lösa sig.

 

Lycka till till er som åker och ha en bra mission.

 

/Daniel

Link to comment
Share on other sites

Håller med slöbevakaren men ganska säkert TLC då alla (enligt info MTO-Livgardet) GW är hemma i Sverige,finns inga GW kvar i Affeland

 

Får man fråga vilket fordon det utbildas på i Sverige nu inför kommande FS-mission? Under utb. till FS13 var det utesluitande GW som gällde fastän den redan då var i minoritet (knappt, men ändå) i missionsomr. Jag misstänker nämligen att mängden TLC i Sverige inte ökat så värst drastiskt....

Link to comment
Share on other sites

Under FS13s tid var det sagt att alla GW skulle hem till Sverige, vet ej hur det blivit med det än.

 

Pistol eller icke pistol. Under FS13 hade iallafall alla V/E samt förstärkning/MOT pistol. Att alla stabsnissar på campen har pistol hade väl varit ok om de fått vara på banan emellanåt... Som det är nu känns det halvt livsfarligt att de har pistol...

 

Många har inställningen när de åker ner att de ska lära sig Dari, få lär sig mer än hälsningsfraser... Personligen lärde jag mig mycket, se till att alltid ha en liten svart anteckningsbok med er ut och lär er av ungarna genom att peka och fråga vad saker och ting kallas, knalla bort till tolkarna och snacka med dem, snacka med tolkarna i bilen etc. Se till att de i plutonen som försöker lära sig delar med sig till varandra och försök snacka dari med varandra. Till slut kan man gå omkring i byarna och klara sig riktigt bra. Men som sagt alla orkar inte lära sig...

 

Att försöka lära sig dari om man sitter på stexet kan bli svårt, dessutom blir det minimal kontakt med lokalbefolkningen samt den afghanska naturen i denna befattningen. Tror att det i denna befattningen kan bli viktigt att hantera stressen av att ständigt vara på campen (bortsett från de tillfällen man kanske kommer bort till camp Mermal...vilket är föga upphetsande).

 

Personligen är jag nöjd med min mission i Affe på förstärkning, vi var överallt, hade många fältdygn i fantastisk natur, en del meningsfulla uppgifter, mycket kontakt med lokalbefolkningen. Sen hade man ju gärna sett lite mer vettiga uppgifter...

 

Se till att alltid ha ett leende på läpparna i kontakten med lokalbefolkningen, sök mycket kontakt med dem och tagga ner extremt mycket till det yttre när ni landar i Affe. Kör ni i Mazar/någon by och något intresserar er, STANNA en stund och tjöta lite. Käka på en restaurang, köp lite meloner etc etc. Försök återvända till "trevliga" icke-myndighetsplatser och få en relation med människorna just där.

 

Som kille bör du lära dig att hantera att en del afghanska män (afghsnaka polismän i många fall) stöter på dig, som tjej att affarna tittar lystet på dig och att de förmodligen inte respekterar dig (vilket de dock aldrig kommer att visa/säga öppet till just dig)...

 

Khoda afez

 

Angående Dari så började vi med Dari Basic LSK (PDF, Feb 2005) som kan tankas från den här sidan

http://fieldsupport.lingnet.org/(cmvwlvnm2.../downloads.aspx

 

Inte direkt lysande och mycket som är irrelevant men iallafall en början...

Edited by M203
Link to comment
Share on other sites

vad var anledningen till att dom skulle till sverige då?

 

Blev IA06 TLC-SPS kvar i affe när dom åkte hem eller skickades dom tillbaka?

 

Meningen är att vi bara ska ha en typ av fordon i Affe (TLC), allt för att utbildning, rep och sånt skall bli enklare både hemma och under mission,

 

IA06 TLC skulle vara kvar.

 

Om det sedan blev så här eller om det är ändrat osv efter hand är oklart från min källa.

Link to comment
Share on other sites

Missade grisbasses fråga...

 

GW:na behövs på andra håll. Nya missionsområden...

 

Sen vill jag bara gratulera om IntUtb nu har lyckats skaka fram TLC till utbildningen. "Alla" som rullade TLC (FS13) i Affe utbildades på GW i Sverige. Iofs inte helt sant, de fick nog köra en TLC några minuter på livgardet...

 

Hur många av IA06s TLC som fortfarande är i rullande skick låter jag vara osagt...

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Antar att det skickats ner TLC-SPS till affe då. vore sinnesjukt om alla rullade i softskin. Utan att skriva ut för mycket på internet så hade softskins vissa begränsningar i delar av området under perioder och avseende vissa uppgifter. Och hotbilden kan ju inte ha ändrats så markant det senaste året.

Link to comment
Share on other sites

Känns lite trögt att behöva vänta tills mars för inryck.

 

Jag trodde utbildningen för FS15 började redan i Januari? Hur ser egentligen upplägget ut, det verkar vara en ovanligt lång utbildning.

 

Utbildningen har redan börjat för delar av FS15, men från och med januari rycker vi in i en lååååång våg fram till v.10.

 

 

@GD1, Tack, jag har varit på vift ett par dagar men nu är jag anträffbar igen och Du har PM :)

Link to comment
Share on other sites

Jag fick samtal av min plutch idag. Han informerade om att användande av "egen utrustning" kommer bli i princip förbjudet. Anledningen var att de tidigare missionerna hade alleles för mycket sånt... är det nån från en föregående mission som kan tala om hur det va då? vad var det för egen utr som användes och så?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...