Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted
Nu blev jag smått orolig här... är man tvungen att ha körkort? för enl. de ja pratat med så beror det på vilken tjänst man har...

Min personliga uppfattning är att det är bra om alla i gruppen kan framföra fordonet om man har en tjänst som innebär att man rullar mycket. Om inte annat för att det kan vara skönt för drivern att åka om man är ute en vecka och rullar 8 timmar per dag.

• Replies 437
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Min personliga uppfattning är att det är bra om alla i gruppen kan framföra fordonet om man har en tjänst som innebär att man rullar mycket. Om inte annat för att det kan vara skönt för drivern att åka om man är ute en vecka och rullar 8 timmar per dag.

Den uppfattningen jag har fått inför utbildningen är att det inte finns tid att utbilda alla på gruppen på förarbevis. Sen hur man gör rent praktiskt nere i Afghanistan är kanske en annan sak, det vet jag inte. Jag är uttagen som Förare/Signalist på TACP.

Posted

Nä, jag pratade inte om förarbevis. Jag menar att det är bra om alla kan köra bil... Ofta brukar de som har körkort vara bättre på det än de utan :banghead:

Posted

Är man inte rätt hårda på att folk som ska framföra fordon ska ha förarbevis på det fordonet? Den uppfattningen jag fick när jag valde mellan Förare/Signalist och FAC Ass. var att förarna är de enda som får/ska framföra fordonet pga. det är endast de som har fått utbildning. Men man kanske lättar lite på det när man väl är i Afghanistan?

Posted
Är man inte rätt hårda på att folk som ska framföra fordon ska ha förarbevis på det fordonet? Den uppfattningen jag fick när jag valde mellan Förare/Signalist och FAC Ass. var att förarna är de enda som får/ska framföra fordonet pga. det är endast de som har fått utbildning. Men man kanske lättar lite på det när man väl är i Afghanistan?

Jo, men i en värsta situation så måste nån kunna flytta bilen och om man inte har förarbevis så kanske man iallafall har körkort klass *B och vet hur en personbil manuvreras så man kan flytta fordonet.

Sen kommer nog de flesta som innehar körkort klass *B få förarbevis på ptgb (personterrängbil) eller 4*4 eller vad det kallas nu förtiden.

Posted

Hej.

Är det någon som vet när Fs 15 åker ner till Afghanistan? är min första mission, för mig att det stod 25 apr. men inryckningen är ju flyttad. Innebär det även att resan ner är det??

Posted

Det bör stå någonstans tidigare i tråden men rotationerna sker under veckorna 16-19 om jag har förstått saken rätt. Det är säkert någon som roterar både före och efter dessa tider men någonstans i det häradet i alla fall. Alla kan inte åka på en gång så därför så är rotationstiderna utsmetade.

/K

Posted
Denna vakansen dök upp idag:

FS15 AF762

Nån som vet var i organisationen tjänsten är?

Tjänsten är på G6 inne på campen.

// Van der Kaye

Tack för det.

Och nu när ansökan är inne så återstår det bara att hålla tummarna.

Nån mer som har sökt denna tjänsten?

Posted
Hej.

Är det någon som vet när Fs 15 åker ner till Afghanistan? är min första mission, för mig att det stod 25 apr. men inryckningen är ju flyttad. Innebär det även att resan ner är det??

Nyfiken som jag är, vad har du för tjänst?

Posted
Hej.

Åker som Lastbils chafför Transport grupp..

Du då?

Posted
Hej.

Du då?

Om man läser hela tråden framgår det ganska tydligt vad jag åker som :banghead: men för att du skall slippa leta; C Stabsexp grp

Jag har inte hört något om just din tjänst men det jag hört; räkna med rotation v 19 ungefär (give or take).

Posted
Hej.

Du då?

Om man läser hela tråden framgår det ganska tydligt vad jag åker som :baskerHV: men för att du skall slippa leta; C Stabsexp grp

Jag har inte hört något om just din tjänst men det jag hört; räkna med rotation v 19 ungefär (give or take).

Okej. jag har läst men har säkert missat det :happy: Jag vet heller igenting om tjänsten, men det visar sig när man kommer till Kungsängen. Sökte Staffan,angående flybiljetter. har inte fått några, och ska rycka in den 11 feb. Men hoppas dom kommer. om man förstått allt rätt förstås :banghead:

Posted
Okej. jag har läst men har säkert missat det :wacko: Jag vet heller igenting om tjänsten, men det visar sig när man kommer till Kungsängen. Sökte Staffan,angående flybiljetter. har inte fått några, och ska rycka in den 11 feb. Men hoppas dom kommer. om man förstått allt rätt förstås :banghead:

Jag antar att du skickat in alla papper osv i tid till ResE US enligt direktiv? Jag fick ganska omgående min taxi från hemmet till flygplatsen bekräftad när jag sände in blanketterna. Dock har jag inte sett någon bekräftelse på flyget än, men jag rycker inte in förens 3 mars. Dessutom hoppas jag att jag slipper se biljetterna fysiskt - e-ticket är nice! :happy:

Ring Rese istället för Staffan om det inte kommer bekräftelse på resan innan tisdag. Dagens tips :baskerHV:

Posted

Tänkte också ringa o kolla hur det går med mina biljetter.. Inte hört nått än och rycker in den 18:e. Nån som vet numret till reseenheten?

Posted (edited)
Tänkte också ringa o kolla hur det går med mina biljetter.. Inte hört nått än och rycker in den 18:e. Nån som vet numret till reseenheten?

Har hittat adressen i alla fall.

Reseavdelningen för utlandsstyrkan

ServE Sto C/Res US

Trgeluddsvägen 31

107 86 Stockholm

Fax-nr 08-514 390 81

Du kanske kan använda faxen?! ;)

Lycka till

Edited by Bigskill
Posted

08-514 390 80 är till resebyrån.

KE1 som tackade nej till FS15 för nån dag sen.

Posted
Okej. jag har läst men har säkert missat det :) Jag vet heller igenting om tjänsten, men det visar sig när man kommer till Kungsängen. Sökte Staffan,angående flybiljetter. har inte fått några, och ska rycka in den 11 feb. Men hoppas dom kommer. om man förstått allt rätt förstås :)

Jag antar att du skickat in alla papper osv i tid till ResE US enligt direktiv? Jag fick ganska omgående min taxi från hemmet till flygplatsen bekräftad när jag sände in blanketterna. Dock har jag inte sett någon bekräftelse på flyget än, men jag rycker inte in förens 3 mars. Dessutom hoppas jag att jag slipper se biljetterna fysiskt - e-ticket är nice! ,O

Ring Rese istället för Staffan om det inte kommer bekräftelse på resan innan tisdag. Dagens tips ;-)

Jodå har faxat in beställningen för ett tag sen. men har varken fått varken fått biljetter på post eller e-ticket. så måste väl ringa på måndag å kolla. sen ska man ju hitta till Kungsängen å. har ju knappt sett asfalts vägar än :D , men får hoppas de går bra. ska prova reseenheten nu då ja ha numret dit.

• 3 weeks later...
Posted
Okej. jag har läst men har säkert missat det :) Jag vet heller igenting om tjänsten, men det visar sig när man kommer till Kungsängen. Sökte Staffan,angående flybiljetter. har inte fått några, och ska rycka in den 11 feb. Men hoppas dom kommer. om man förstått allt rätt förstås :banghead:

Jag antar att du skickat in alla papper osv i tid till ResE US enligt direktiv? Jag fick ganska omgående min taxi från hemmet till flygplatsen bekräftad när jag sände in blanketterna. Dock har jag inte sett någon bekräftelse på flyget än, men jag rycker inte in förens 3 mars. Dessutom hoppas jag att jag slipper se biljetterna fysiskt - e-ticket är nice! :worthy:

Ring Rese istället för Staffan om det inte kommer bekräftelse på resan innan tisdag. Dagens tips :baskerFN:

Jodå har faxat in beställningen för ett tag sen. men har varken fått varken fått biljetter på post eller e-ticket. så måste väl ringa på måndag å kolla. sen ska man ju hitta till Kungsängen å. har ju knappt sett asfalts vägar än :rockon: , men får hoppas de går bra. ska prova reseenheten nu då ja ha numret dit.

Hur har det gått för dig? Har du kommit fram än?? :rockon:

Posted

Tja!

Jag blev nyss utagen till fs15 till 2:a vakt/eskort plutonen. Fick ett telefonsamtal från ett utav befälen där. Och självklart tackade jag ja!

Dock är jag rätt grön i kläderna eftersom jag precis har muckat från p4 2007(Kullen som muckade 30nov). Så jag har mycket att lära och så.

Så jag vill bara säga om ni ser en vilsen själ på Söndag är det nog jag. :surprise: . Detta ska bli jäkligt roligt att göra, första missionen och så!

Är det någon annan utav er som är med i 2:a plutonens första grupp? Vore ball att snacka med någon innan jag drar på Söndag!

Mvh Murman

Posted

Du har din förläggning i kasern 215 nedre botten. Finns förläggningslistor i entrén till varje kasern. Inryckningsvecka första vecken, sjukvård lite vepentjänst uthämtning av utrustning (ca 100kg) tillpassning av skyddsmask, brand och sjv utbildning. Alla andra soldater i V/E plutonen är redan inryckte (utom ett par vakanser) så många är iväg på utbildning på olika ställen, KSP, GRG, FO, Patgb203 samband mm, Lycka till och välkommen på söndag/måndag.

mvh Patric vagnchef 1 V/E pluton 4 grp

Posted
Finns lite vakanser på V/E ute nu.

C Vakt-/eskortgrupp och Vakt-/eskortsoldat.

Sök, sök och sök. :surprise:

Sökte Stf C v/e grupp via vakans, ligger just nu på NBG med samma befattning, får se hur det blir... Undrar om NBG släpper iväg mej eller om det blir ett stort NEJ på det...

Ska bli intressant om man kommer med...

Posted

Sök, sök och sök. :surprise:

Sökte Stf C v/e grupp via vakans, ligger just nu på NBG med samma befattning, får se hur det blir... Undrar om NBG släpper iväg mej eller om det blir ett stort NEJ på det...

Ett stort NEJ kommer det att bli!!

Posted

Sök, sök och sök. :D

Vad grundar du det på?

Posted

Sök, sök och sök. :ph34r:

Vad grundar du det på?

Jag är också fullt övertygad att du kommer få ett nej. Under IA06 var det många som försökte sluta till förmån för utlandsstyrkan. Det var väl någon som lyckades tills man satte stopp på det i personalregistren hos OPIL. Man ville förhindra "massflykt" eftersom man lagt ned tid och pengar på att utbilda och sammansvetsa ihop en enhet. Allt går till spillo om många helt plötsligt hoppar på utlandsstyrkan istället.

Men inget hindrar dig att sluta och därefter söka vakansplatserna.

Posted

Vad grundar du det på?

Jag är också fullt övertygad att du kommer få ett nej. Under IA06 var det många som försökte sluta till förmån för utlandsstyrkan. Det var väl någon som lyckades tills man satte stopp på det i personalregistren hos OPIL. Man ville förhindra "massflykt" eftersom man lagt ned tid och pengar på att utbilda och sammansvetsa ihop en enhet. Allt går till spillo om många helt plötsligt hoppar på utlandsstyrkan istället.

I och för sig... KS 17 har redan hört av sig till min pluton... Om att fylla deras vakanser, får se hur det blir... Blir grymt intressant om man kommer med till Affe... Ingen idé att säga upp sig och sedan söka, har 3 månaders uppsägninstid... Eller?

Posted

Vad grundar du det på?

I och för sig... KS 17 har redan hört av sig till min pluton... Om att fylla deras vakanser, får se hur det blir... Blir grymt intressant om man kommer med till Affe... Ingen idé att säga upp sig och sedan söka, har 3 månaders uppsägninstid... Eller?

dom kan inte säga nej på förbandet ....

det är en anställning som vilken annan som helst när du är anställd i NBG, dvs du har rätt att vara tjänstledig för att delta i utlandsstyrkan, du skulle då om US kontraktet tog slut inom den tiden som du är anställd som beredskapssoldat ha full rätt att återgå i tjänst med NBG.

Det enda skyddet mot massflykt är att man som plutonchef i utlandsstyrkan avråds från att ta ut soldater ur NBG men vill förbandet ha med dig finns det inget laga stöd för att hindra det.

/b