Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej fick "det lilla bruna" för ett par veckor sen, accepterade gladeligen min tjänst men sen har det inte hänt ett skit? Mina bekanta fick massa andra papper max en vecka efter de skickat in sin lapp, börjar nu bli lite orolig och eftersom det är ganska stor chans att jag inte direkt kommer befinna mig så mycket hemmavid den kommande tiden så skulle det vara skönt att få pappren och det avklarat... någon annan som inte fått någon respons när ni skickat in och accepterat eran befattning?

• Replies 410
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Kanske en dum fråga, men.

UNder r10 beredskapen. måste man befinna sig i Sverige under semesterveckorna eller är det ok att sticka iväg utomlands??

Inte alls en dum fråga. Just nu är den under utredning. Det som inte är riktigt klart är ju det procenttalet som alfie pratade om. Jag vet vad IA06 har men inte vad IA07 kommer att ha.

Det hänger ju också ihop med inställelsetiden...FMBerO o.s.v.

En fråga av ren nyfikenhet. Finns något kompanimärke fastställt för IA07? Kommer vi t.ex. ha något gemensamt märke med 41.Rapid Reaction Bat.?

Kompanimärke? Ja.

Gemensamt med 41.RRBn.? Varför?

Med fråga ett (1.) syftar jag naturligtvis inte på OM det kommer att finnas ett kompanimärke, utan närmare hur detta kommer att se ut. Anledningen till fråga två (2.) är att kompaniet heter väl 411.mekskyttekompaniet. 411 betyder väl 1. komp 41.bat. Är det ett rent sammanträffande att det heter 41.Rapid Reaction Bat. i Nordic Battlegroup, som IA07 skall utgöra en taktisk reserv till, eller är det så att IA07 utgör första kompani i RRBn? Därav frågan om IA07 och de andra kompanierna kommer att ha något gemensamt i kompanimärkena. Varför? Ja, det var ju lite det som var frågan...

Kanske inte så djupa och allvarliga funderingar som frågor kring avtal, arbetstider och chanserna/riskerna för ev. insats, men som sagt bara något som dök upp i mitt huvud.

Nu skall denna onsdag spenderas som om det vore den sista, med ett avsnitt av Mythbusters! :dribble:

Posted
Kanske en dum fråga, men.

UNder r10 beredskapen. måste man befinna sig i Sverige under semesterveckorna eller är det ok att sticka iväg utomlands??

Inte alls en dum fråga. Just nu är den under utredning. Det som inte är riktigt klart är ju det procenttalet som alfie pratade om. Jag vet vad IA06 har men inte vad IA07 kommer att ha.

Det hänger ju också ihop med inställelsetiden...FMBerO o.s.v.

En fråga av ren nyfikenhet. Finns något kompanimärke fastställt för IA07? Kommer vi t.ex. ha något gemensamt märke med 41.Rapid Reaction Bat.?

Kompanimärke? Ja.

Gemensamt med 41.RRBn.? Varför?

Med fråga ett (1.) syftar jag naturligtvis inte på OM det kommer att finnas ett kompanimärke, utan närmare hur detta kommer att se ut. Anledningen till fråga två (2.) är att kompaniet heter väl 411.mekskyttekompaniet. 411 betyder väl 1. komp 41.bat. Är det ett rent sammanträffande att det heter 41.Rapid Reaction Bat. i Nordic Battlegroup, som IA07 skall utgöra en taktisk reserv till, eller är det så att IA07 utgör första kompani i RRBn? Därav frågan om IA07 och de andra kompanierna kommer att ha något gemensamt i kompanimärkena. Varför? Ja, det var ju lite det som var frågan...

Kanske inte så djupa och allvarliga funderingar som frågor kring avtal, arbetstider och chanserna/riskerna för ev. insats, men som sagt bara något som dök upp i mitt huvud.

Nu skall denna onsdag spenderas som om det vore den sista, med ett avsnitt av Mythbusters! :rockon:

Kompanimärket kommer att delges anställda på kompaniet under inryckningsveckan, något spänningsmoment (lamt men ändå) skall det finnas.

Ditt övriga resonemang stämmer till den punkten att 41.RRBn bildas. 411.kompaniet ingår i 41.Mekbat, staben ur 41.mekbat utgör någon form av grund till 41.RRBn. 41.RRBn är Core Bn i den nordiska stridsgruppen populärt kallad NBG. 41.RRBn är en tillfälligt sammansatt bataljon av tex 712.Mekskyttekomp & 312.LBskv m.m.

Jag trodde att det framkommit 411.Mekskyttekompaniet -IA07 INTE ingår i NBG, därav vore det ju konstigt att gå omkring med NBG-märke, eller är jag ute och kör på myren?

Fritt ut TOEM:

IA07 har 10 dagars beredskap under Januari till November 2008.

IA07 skall i första hand kunna förstärka missionerna i Kosovo, Afganistan eller annan nystartad mission i Afrika.

IA07 skall i andra hand kunna förstärka en insatt NBG.

IA07 skall i tredje..(nationellt)

IA07 skal i fjärde..(nationellt)

IA07 skall kunna lösa denna uppgift under 6 månader.

Ytterliggare information finns att läsa på P4 hemsida.

Posted
Hej fick "det lilla bruna" för ett par veckor sen, accepterade gladeligen min tjänst men sen har det inte hänt ett skit? Mina bekanta fick massa andra papper max en vecka efter de skickat in sin lapp, börjar nu bli lite orolig och eftersom det är ganska stor chans att jag inte direkt kommer befinna mig så mycket hemmavid den kommande tiden så skulle det vara skönt att få pappren och det avklarat... någon annan som inte fått någon respons när ni skickat in och accepterat eran befattning?

.Det är samma för mig, bruna lappen ikryssad och inskickad men inte hört nåt mer.

Men förhoppningsvis så dimper det väl ner lite mer information i dagarna eller så har posten supit bort lappen vilket jag inte hoppas.

Men det stod ju i det bruna brevet att mer information skulle komma ca 4 veckor innan inryck och det är ju typ nu.

Posted

Äntligen fått ordning så att ja kan svara i trådarna!! (Har inte suttit vid större forum innan)

Har även jag fått mitt bruna och tacksamt svarat ja men inte fått nått tillbaka.. Hoppas inget strular.. Har ju sagt upp mig (!??).. nå ja skönt och kunna vara med på trådarna

Muckade för övrigt från p4 förra året och bodde då i kasern 3 som enligt min uppfattning är där vi ska bo nu så jag har lite koll på läget där iaf

9212 var namnet!

Posted
Äntligen fått ordning så att ja kan svara i trådarna!! (Har inte suttit vid större forum innan)

Har även jag fått mitt bruna och tacksamt svarat ja men inte fått nått tillbaka.. Hoppas inget strular.. Har ju sagt upp mig (!??).. nå ja skönt och kunna vara med på trådarna

Muckade för övrigt från p4 förra året och bodde då i kasern 3 som enligt min uppfattning är där vi ska bo nu så jag har lite koll på läget där iaf

9212 var namnet!

Om du fått ett uttagningsbesked kan du vara lungn! Övrig information från P4 kommer snart. Just nu är vi i ett läge där en eller flera personer tas ut nästan varje dag för att fylla de sista luckorna. Viss uppslammning sker innan utskick till flera samtidigt.

/Kompanichefen

411.Mekskyttekompaniet

Posted
Om du fått ett uttagningsbesked kan du vara lungn! Övrig information från P4 kommer snart. Just nu är vi i ett läge där en eller flera personer tas ut nästan varje dag för att fylla de sista luckorna. Viss uppslammning sker innan utskick till flera samtidigt.

/Kompanichefen

411.Mekskyttekompaniet

Låter bra det, skönt att få lite info om läget.

Posted

Snackade med nåpgra från IA06 nu under försvarsmaktens dag. Frågade om det med kök och han sa att dom hade bott i en barrackby med 2 i varje samt ett pentry i mitten med dusch kök och så där, dom var 4 pers som hade en timme på sig under lunchen att fixa käk. Men som sagt boendet sker i kasern under utbildningstid?

Posted

Fick veta för ett tag sen att jag blivit utagen som förare på stridsfordon till IA07. Nu väntar jag bara på ett litet brev.... :winner:

Posted
Snackade med nåpgra från IA06 nu under försvarsmaktens dag. Frågade om det med kök och han sa att dom hade bott i en barrackby med 2 i varje samt ett pentry i mitten med dusch kök och så där, dom var 4 pers som hade en timme på sig under lunchen att fixa käk. Men som sagt boendet sker i kasern under utbildningstid?

IA06 bodde på Camp Gripen på P7 ja, vi bor på logement på P4. Det står ju både i den här tråden och på P4:s hemsida och antagligen i papperna också, jag förstår inte frågan.

Posted (edited)

IA06 bodde på Camp Gripen på P7 ja, vi bor på logement på P4. Det står ju både i den här tråden och på P4:s hemsida och antagligen i papperna också, jag förstår inte frågan.

det vt inte jag heller kollade tillbaka till 5 sidan och såg vad folk skrivit!

Edited by Threeblockwar
Posted

Hur är det med de fria hemresorna, kan man plocka ut dom när man känner för det eller är det fastställda datum?

När vi ändå är inne på resor, kan man åka till andra orter än hemorten som i lumpen med avvikelseresor?

Posted
Hur är det med de fria hemresorna, kan man plocka ut dom när man känner för det eller är det fastställda datum?

När vi ändå är inne på resor, kan man åka till andra orter än hemorten som i lumpen med avvikelseresor?

Du får använda dina 12 fria resor när du vill - alltså inte något fastställt datum.

Hemresan går till ditt eget hem inte till något annat hem. Skillnaden på GU och nu är ju att du nu är anställd - frivilligt förmodligen. Inte många andra fastanställda har arbetsgivare som betalar resor på fritiden. :)

Posted

Det vill sig inte riktigt...

Fortfarande oroväckande många vakanser på vagnchefssidan. Idag, torsdag 5st vc-platser tomma...

Posted
Det vill sig inte riktigt...

Fortfarande oroväckande många vakanser på vagnchefssidan. Idag, torsdag 5st vc-platser tomma...

Vad gör FM för fel??? :happy:

Posted

A det händer inte mkt på vakans listan...

Va händer om dom inte får i hop folk??

P.S var ser du hur många av varje befattning som saknas??

Posted
P.S var ser du hur många av varje befattning som saknas??

Läs Amatör´s profil utbildningsansvarig IA07 där har du svaret.

Posted

Hehe, hyfsat läge för löneförhandlingar... finns det utrymme för sådanna? Jag menar på så pass "låg" nivå? Men som *Degraderad* säger, vilka alternativ har dom? Förutom att göra tjänsten mer intressant ur en ekonomisk synvinkel?

Posted
Hehe, hyfsat läge för löneförhandlingar... finns det utrymme för sådanna? Jag menar på så pass "låg" nivå? Men som *Degraderad* säger, vilka alternativ har dom? Förutom att göra tjänsten mer intressant ur en ekonomisk synvinkel?

Nä, det här är ett jätte problem som är på gränsen till oöverstigligt. Lönen är baserad på befattningslönerna i utlandstyrkan och sedan reglerade för annan typ av förutsättningar (25% bort mot att arbetstiden är reglerad). Min egen bestämda uppfattning är att lönerna i US är för låga men att man accepterar dem för att det finns en icke definierad löneförmån som övertygar - upplevelsen. Dessutom är det bara under "sex månader" och du har rätt till tjänstledigt.

Med NBG är vi tillbaka i verkligheten. Centralt fastställda löner hör hemma i femtiiotalet. Plutoncheferna borde ha mandat att förhandla om lönerna (eller Kompanichef) motsvarande som en avdelningschef i det civila. (Test: gå in på AMS hemsida å kolla hur många annonser som anger lönen i exakta kronor och ören)

Men visst, lön e inte allt. Men tyvärr så är inte FM tillräckligt attraktiv i den meningen. Jag förstår officerarna, de har ju en av de viktigaste förmånerna - möjligheten till karriär.

/Gomer

PS Å vad bitter jag är, men jag har tackat JA. Och jag är medveten om att Amatör kommer spöa upp mig nästa gång vi ses, uppviglare och aggitator som jag är :) DS

Posted

Nä, det här är ett jätte problem som är på gränsen till oöverstigligt. Lönen är baserad på befattningslönerna i utlandstyrkan och sedan reglerade för annan typ av förutsättningar (25% bort mot att arbetstiden är reglerad). Min egen bestämda uppfattning är att lönerna i US är för låga men att man accepterar dem för att det finns en icke definierad löneförmån som övertygar - upplevelsen. Dessutom är det bara under "sex månader" och du har rätt till tjänstledigt.

Med NBG är vi tillbaka i verkligheten. Centralt fastställda löner hör hemma i femtiiotalet. Plutoncheferna borde ha mandat att förhandla om lönerna (eller Kompanichef) motsvarande som en avdelningschef i det civila. (Test: gå in på AMS hemsida å kolla hur många annonser som anger lönen i exakta kronor och ören)

Men visst, lön e inte allt. Men tyvärr så är inte FM tillräckligt attraktiv i den meningen. Jag förstår officerarna, de har ju en av de viktigaste förmånerna - möjligheten till karriär.

/Gomer

PS Å vad bitter jag är, men jag har tackat JA. Och jag är medveten om att Amatör kommer spöa upp mig nästa gång vi ses, uppviglare och aggitator som jag är :baskerPa: DS

En mycket klarsynt analys. Detta är något som vi själva diskuterar inom förbandet - individuell lönesättning osv. Dock inget vi kan påverka tyvärr.

Kanske en schablonhöjning baserat på antalet missioner man gjort tidigare? Jag tror att det blir ännu svårare i framtiden att locka rutinerade soldater.

Du kan vara lugn Gomer!

Posted (edited)

Med risk av att få stryk jag med så....

Kanske en schablonhöjning baserat på antalet missioner man gjort tidigare?

Men detta löser väl inte problemet?

Special kompetenser verkar vara det som är svårt att rekrytera. alltså dom befattningarna som ofta går vidare till högskolan direkt efter lumpen motsv. Det man måste göra är ju att höja lönerna över lag. Det måste vara intressant att jobba i försvarsmakten rent lönemässigt.

Och där var det slut OT för min del!

Edited by Balt
Posted
Med risk av att få stryk jag med så....

Kanske en schablonhöjning baserat på antalet missioner man gjort tidigare?

Men detta löser väl inte problemet?

Special kompetenser verkar vara det som är svårt att rekrytera. alltså dom befattningarna som ofta går vidare till högskolan direkt efter lumpen motsv. Det man måste göra är ju att höja lönerna över lag. Det måste vara intressant att jobba i försvarsmakten rent lönemässigt.

Och där var det slut OT för min del!

Det var hemskt vad ni var ängsliga - inte skulle väl jag...

Nej helt rätt det löser inte problemet, jag spann bara vidare med lite andra tankar jag hade på hur det borde gå till.

En teori om varför det är så svårt att rekrytera vc just nu är ju precis det du säger, man går på högskola och visst skulle det vara ok med ett sabbatsår men inte 1½-2! Då väljer man ju hellre att söka rotationsmission med mindre tidsuttag och framförallt kända tjänstgöringstider.

(Kan det vara så att våra krav på VC har varit för höga, dom är för smarta helt enkelt?)

I ett helheltskonceptet där kompanichefen har en summa pengar att genomföra vissa punktinsatser (enl Gomer) skulle man dock kunna premiera veteraner med ett tillägg beroende på antal missioner.

Åter till dagens problem, den enklaste, snabbaste och effektivaste sättet stt lösa problemet just nu är att höja lönen för svårrekryterade befattningar från central nivå - detta borde göras NU. Sjuksköterskor och VC är ju nyckelbefattningar som kompaniet inte kan vara utan.

Posted
(Kan det vara så att våra krav på VC har varit för höga, dom är för smarta helt enkelt?)

Åter till dagens problem, den enklaste, snabbaste och effektivaste sättet stt lösa problemet just nu är att höja lönen för svårrekryterade befattningar från central nivå - detta borde göras NU. Sjuksköterskor och VC är ju nyckelbefattningar som kompaniet inte kan vara utan.

Vad är det som gör VC tjänsten så speciellt svår då att inte en vanlig person med normal intelligens kan klara av den? Jag har då iaf träffat på VC under mina missioner som inte varit några "supermans"!

Posted

vet inte om jag tillför alltför mycket men kan ju iaf dra mina egna funderingar..

är själv utbildad VC strf 9040 (för det är väl det vi menar med VC, till sisu osv är väl inte lika svårt att få tag på folk?) och har nyligen studerat klart. känner att jag har chansen att göra något sånt här nu innan jag har hus och barn att tänka på. Visst, det blir drygt att pendla och lönen är ju inge vidare, men jag kommer heller inte att ha några andra utgifter än maten och min del av hyran. Till skillnad mot om jag fortsatt jobba här då jag hade haft behov av bil och allt annat man drar på sig runt omkring.

Tänkte själv direkt när jag såg planerna att det måste vara otroligt svårt att fylla upp, från början var det ju tom prat om 2 strf-kompanier i nbg + ia07. Och om man tänker att de ska va runt 30? VC på varje kompani med reserver osv. Hur många utbildas egentligen varje år? finns väl inte så många regementen som utbildar på 9040 nu? Och som sagt, hur många av dessa söker sedan vidare?

Tror vi var ca 25 st som fick vagnchefsutbildning när jag gjorde värnplikten, vi kan nog ha varit 5 som sökte utlandstjänst då... av de 5 hur många vill pendla till sydligaste Sverige för en kassabiträdes-lön? i 17 månader? och sen vara arbetslös igen? tja, jag verkar ju lurad iaf, jag har tackat ja (till nbg, inte ia07).

Posted

Var någonstans hittar du 30st 9040VC på ett kompani? i min värd så är det högst 11 VC på ett 90 kompani förutom E-Grupp Och Bärgare Möjligtvis DSG grupp om dessa utrustas med CV90. (tre per pluton + L1, L2) därav är 8 vc poster tillhörande officerare (Plutchefer och Stf 1-3 Plut + Kc och Stf Kc) Det innebär ju att det bara 3 "riktiga" VC per kompani. resten är väl reserv VC, eller är jag helt ute och och cyklar. Detta är inget som jag tror är skrivet i sten utan bara nåt jag fått för mig. rätta mig gärna om jag har fel. (ursäkta uttrycken lite på lyset kanske).

Posted
Om man blir anställd hos IA07, fårn vilket datum är du anstäld och till vilket datum återgår man till det civila mörkret?

MVH/Gungner

Anställning: 20070701-20081130 (Med reservation för slutdatum, ev någon vecka senare pga avrustning)

Missionstid max 6 månader. ( Alltså skulle du inte -rent teoretiskt- behöva tvätta själv förrän 20090530 om det blir en sen och lång insats)

Posted
Om man blir anställd hos IA07, fårn vilket datum är du anstäld och till vilket datum återgår man till det civila mörkret?

MVH/Gungner

Anställning: 20070701-20081130 (Med reservation för slutdatum, ev någon vecka senare pga avrustning)

Missionstid max 6 månader. ( Alltså skulle du inte -rent teoretiskt- behöva tvätta själv förrän 20090530 om det blir en sen och lång insats)

(Ber om ursäkt, vet att detta varit uppe på tråden innan men jag har iaf inte fått nån ordning på svaret ännu)

Detta innebär alltså att vi åker på mission även 2008-11-30 om så skulle krävas.. Eller någon vecka senare i avrustings skedet?? Eller kanske inte avrustings tiden.. nåja inte så noga för min del.. jag viger de närmsta året/åren av min tid till FM... Inte mkt bättre för mig... HAHA nä men jag tycker det skall bli jävligt roligt iaf

Posted

MVH/Gungner

(Ber om ursäkt, vet att detta varit uppe på tråden innan men jag har iaf inte fått nån ordning på svaret ännu)

Detta innebär alltså att vi åker på mission även 2008-11-30 om så skulle krävas.. Eller någon vecka senare i avrustings skedet?? Eller kanske inte avrustings tiden.. nåja inte så noga för min del.. jag viger de närmsta året/åren av min tid till FM... Inte mkt bättre för mig... HAHA nä men jag tycker det skall bli jävligt roligt iaf

Kompaniet har beredskap tom 20081130 och kan ju naturligtvis bli insatta fram till detta datum. Om förbandet blir insatt den 30 november och skall klara av en mission på 6 månader då blir ju sista datumet för förbandet 20090530 typ.

Sannolikheten att förbandet kommer att skickas det sista datumet under beredskapen SAMTIDIGT som man gör maxlängd på mission är ju naturligtvis väldigt väldigt väldigt liten.

Posted

amatör, jag funderar lite på de här med maten. som de står tidigare så finns det inte mer än en micro och en barkyl på hela kompaniet som jag förstått.

finns det nån plan att skaffa köksutrustning så man kan laga egen mat under året?

vad kostar det då att äta i vpl-matsalen och när det inte finns möjlighet att laga egen mat kommer de då möjligen vara billigare att äta med vpl då man egentligen inte har något val.