BuddhaSWE Posted February 24, 2007 Report Posted February 24, 2007 Vad har att förlora om han inte ställer upp? Jo han kan ses som en fegis osv(vilket han nästan garanterat skulle göra), av både sig själv och andra, och även traditioner, men att se det som ett rimligt skäl till att både han själv och en mängd kamrater till honom får en relativt mycke större risk att mista livet anser jag vara dumt. Hellre ett skadat ego, än att ens kamrater får betala med blod. Quote
joppe Posted February 24, 2007 Author Report Posted February 24, 2007 (edited) det är ju medierna som gör det farligt för hans kamrater hade dom valt att inte publecera var han skulle vara stationerad hade risken minskat väsäntligt Edited February 24, 2007 by joppe Quote
BuddhaSWE Posted February 24, 2007 Report Posted February 24, 2007 @joppe: absolut, men chansen att pressen skulle välja att inte publicera något av vänlighet tror jag inte är så stor (obefintlig?), så Prinsen visste att detta skulle spridas i media när han tog beslutet. Tror jag. Quote
Karl_Swe Posted February 25, 2007 Report Posted February 25, 2007 Vad har att förlora om han inte ställer upp? Folk omkring sig med andra ord folk som befinner sig innom samma förband som han själv. Och om han inte hade stält upp så hade han ju bara sluppit alla hårda ord från soldf.com Quote
tgb1116 Posted February 25, 2007 Report Posted February 25, 2007 Allt hallå om att Prins Harry ska tjg i ett visst förband under en viss tid kanske bara ska avleda uppmärksamheten från att en 'Harry Smith' samtidigt gör det någon annanstans..?Är inte det jävligt taskigt mot det förband som blir utpekat?Man höjer ju hotbilden mot dom likt förbannat. Givetvis. Nu tror jag iofs inte att ngt dylikt skulle hända utan förbandschefens medgivande. Inbillar mig dessutom att brittiska förbandschefer överlag anser det vara eftersträvansvärt att ha kungligheter i rullorna. Hade jag ansvarat för Harrys tjg så hade den redan startat med honom incognito, kanske t.o.m. i ett annat förband på ngn annan plats. När ryktet börjar sprida sig att "prinsen jobbar i mitt förband", "jag hörde att..." etc så ringer ngn pressen 'anonymt' och meddelar att "snart ska Harry iväg med enhet si och så". Mediecirkusen startar, historien dementeras, styrks av olika "källor", etc. Tiden går. Så småningom bekräftar förvarsledningen att förbandet ska iväg. Ny vända spekulationer i pressen. Price, Mad Max m.m. Information läcks med bilder från förberedelser m.m. Mer tid går. När 'Harry Smith' väl fullföljt sin tjg kan prins Harry sedan göra ytterligare en omgång på högre stab, en erfarenhet som i mina ögon är minst lika viktig och - i det här fiktiva scenariot - skulle passa det officiella upplägget. Kritiska röster som (med viss rätta) hävdar att han med sin närvaro på fältet utsätter övriga för onödig fara tystas eftersom prinsen 'kompromissar'. Quote
Raptor Posted February 25, 2007 Report Posted February 25, 2007 Ingen bra övning det här... Om prinsen blir tillfångatagen så lär ju det smälla ganska högt sedan när han får halsen avskuren i direktsändning. Jag förstår att han vill vara solidarisk men hans närvaro gör mer skada än nytta enligt mig. Quote
Solon Posted February 26, 2007 Report Posted February 26, 2007 "Elittrupper ska skydda prins HarryPå torsdagen blev det klart att prins Harry kommer att följa med sitt förband till Irak. Bland de brittiska soldaterna i södra Irak har Harry redan fått öknamnet "kulmagneten". Usäkta uttrycket vad är det för j***a mening att ha honnom där om han ändå ska skyddas av ett elitförband som ska leka barnvakter han kommer ju att dra till sig Fi som flugor på en hästskit. Han kommer väll att skyddas av SAS och då äventyrar man ju allt levande av brittisk nationallitet i hela området eftersom Fi kommer att sätta in allt de har för att fåtag på den lille prinsen Dummaste jag hört på länge heter de "Mad MAX" redan va kommer det vara om ett tag de kommer ju antagligen bli värre. Kar_Swe Japp, och politiska ledare skall hålla sig instängda i bunkrar och alla museer skall stänga för folk kan stjäla det som finns där. Bättre att vi gör så än tvingar polisen att ställa upp med en massa skydd eller tvinga dem att jaga tjuvar, dem kan ju utföra pappersarbete istället. Klart att prinsen skall åka med sin enhetet och lika självklart är det att han skall ha en livvakt vilken utgörs av det bästa trupperna, han är ju trots allt av kunglig ätt. Quote
Schalldämpfer Posted February 26, 2007 Report Posted February 26, 2007 Appropå incognito osv. Jag såg någon bild från hans GSU, motsv, där det på hans namnbricka stod "Wales" Lite kul som efternamn enär han de facto är prins av Wales Quote
lanrezac Posted February 26, 2007 Report Posted February 26, 2007 Och om han inte hade åkt, hur hade rubrikerna i boulevardpressen sett ut då tror ni? Och det hade inte bara berört honom personligen utan även armen, regeringen och resten av kungahuset hade fått sina fiskar varma. Sen förstår jag inte jämförelserna med vår prins, han är ju faktiskt inte på aktiv stat! Quote
bomben77 Posted March 6, 2007 Report Posted March 6, 2007 Skulle känna mej både stolt och livrädd för att tjäsntgöra tillsammans med Harry, hur många har egentligen gått i krig med en prins? Däremot är det väl inte skitkul att han förmodligen kommer bli en bullet magnet som det snackas om... Quote
Cratti Posted March 12, 2007 Report Posted March 12, 2007 Det skulle inte kunna vara så att det är av taktiska skäl? Alla vi utgår från att de kommer att koncentrera sina styrkor i hans område. Britterna kanske skall klara av de som jänkarna inte klarar av? Quote
dxl Posted March 17, 2007 Report Posted March 17, 2007 Hur kommer hans livvaktsskydd att se ut. Har lite svårt att tänka mig forna tiders "köttmur" som omger kungligheten. Kommer dom att visitera alla som ska komma nära honom och inte känns igen? Ser framför mig hur en stackars ordonanns blir brutalt ner bruten på marken och avkrävd på sin legitimation.... Quote
cerberusz Posted March 22, 2007 Report Posted March 22, 2007 Det förutsätter ju att man har klarat av hela utbildningen, enligt ryktet så klarade vår prins inte av något prov för att vara båtchef? //Nisse Ett rykte som en kompis berättade i förtroende för hans bror som hade gjort lumpen hade hört det av en korpral som kände nån på Amf ?? Prinsen är fullgod båtchef på Strb 90, 90E och G-båt, och nej, han fick inte baskern på posten heller. För övrigt är hans storasyster Överlevnadsinstruktör utbildad på L Fälts tid. Våra kungligheter är inte heller några lipsillar, eller vad sägs om att plocka in någon skyttehjälte utan vagn och uppvärmda tält i 43 minus i ett par veckor. Och nej, hon gjorde inte förhörsdelen, det fick hon inte mot sin vilja... Quote
joppe Posted May 20, 2007 Author Report Posted May 20, 2007 (edited) Irak inställt för prinsen istället blir det afganistan Länk Edited May 20, 2007 by Isgubbe Fixade länken Quote
Snabeldraken Posted May 20, 2007 Report Posted May 20, 2007 intressant med tanke på vad den här killen säger 17sekunder in i klippet Quote
Slöbevakarn Posted May 20, 2007 Report Posted May 20, 2007 Jag kan gissa att Harry kommer att spendera mesta tiden i A-stan mitt inne i en hårdbevakad bas, omgiven av SAS livvakter. Att han ska få komma ut på fältet tror jag inte är så stor. Quote
Isgubbe Posted May 20, 2007 Report Posted May 20, 2007 intressant med tanke på vad den här killen säger 17sekunder in i klippet Anledningen att Harry åker till Afghanistan istället för Irak är inte för striderna utan hotet mot honom som person ansågs som så stort att tjänstgöringen ändrades. Om du läser hela artikeln så kan du se att de planerade attacker med klorgas bland annat just för att angripa den brittiska tronföljden. Sedan gäller det ju att komma ihåg att britterna är ”masters of deception” vem vet vart Harry åker och när… Quote
JTS Posted May 20, 2007 Report Posted May 20, 2007 Jag kan gissa att Harry kommer att spendera mesta tiden i A-stan mitt inne i en hårdbevakad bas, omgiven av SAS livvakter. Att han ska få komma ut på fältet tror jag inte är så stor. Enligt tidningens källa blir Harrys tjänst övervakare i Afghanistan, troligen med nattjänst.- Han blir då helt ur vägen fast det är en viktig operativ roll. Jag tror att dom har översatt "Watchkeeper" till övervakare. Watchkeeper innebär att han sitter framför en radio och en karta och håller koll på enheterna ute på fältet. Han kommer förmodligen inte att behöva lämna basen en enda gång, och det går att ordna med hans personskydd på ett bra sätt. Ur säkerhetssynpunkt är det en optimal tjänst, men det är inte en tjänst man vill ha som spaningsplutonchef. Min bedömning är att han inte är så nöjd med detta. Quote
Noname Posted May 20, 2007 Report Posted May 20, 2007 intressant med tanke på vad den här killen säger 17sekunder in i klippet OT: I klippet skymtar britternas gruppradiosystem förbi (sitter på bröstet) som är samma som det Sverige har tänkt att ha som standard. I FM benäms det "IGR". Mycket bra system som är utformat för att kunna användas även i stridens hetta. Slut OT. Quote
Hans Engström Posted May 20, 2007 Report Posted May 20, 2007 Appropå incognito osv. Jag såg någon bild från hans GSU, motsv, där det på hans namnbricka stod "Wales" Lite kul som efternamn enär han de facto är prins av Wales Nix, det är han inte. Han och bror är Walesesiska prinsar. Titeln "Prince of Wales" är specifik och unik, medan Harry är Prince Henry of Wales. Däremot är hans far det (Prince Charles, Prince of Wales), och hans äldre bror blir det när hans far blir kung, och sedan bestämmer att utnämningen skall ske. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Prince_of_Wales för detaljer, och jag citerar en relevant detalj; "The title is not automatic; it merges into the Crown when a prince accedes to the throne, or lapses on his death leaving the sovereign free to re-grant it should another candidate qualify." Men Wales har använts som efternamn relativt ofta (så och av hans bror), även om formellt så borde man använda Windsor, aven om Mountbatten-Windsor verkar vara poppis inom delar av den kungliga familjen. Quote
g3space Posted May 20, 2007 Report Posted May 20, 2007 Men Wales har använts som efternamn relativt ofta (så och av hans bror), även om formellt så borde man använda Windsor, aven om Mountbatten-Windsor verkar vara poppis inom delar av den kungliga familjen. "Karnkungafamiljen" heter Windsor, ovriga slaktingar Mountbatten-Windsor. OT: Maste suga rejalt for Harry att inte fa aka. Argumentet att han utsatter ovriga i regementet for storre risker har viss vikt, men det skulle man tankt pa tidigare. Quote
Schalldämpfer Posted May 21, 2007 Report Posted May 21, 2007 Appropå incognito osv. Jag såg någon bild från hans GSU, motsv, där det på hans namnbricka stod "Wales" Lite kul som efternamn enär han de facto är prins av Wales Nix, det är han inte. Han och bror är Walesesiska prinsar. Titeln "Prince of Wales" är specifik och unik, medan Harry är Prince Henry of Wales. Däremot är hans far det (Prince Charles, Prince of Wales), och hans äldre bror blir det när hans far blir kung, och sedan bestämmer att utnämningen skall ske. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Prince_of_Wales för detaljer, och jag citerar en relevant detalj; "The title is not automatic; it merges into the Crown when a prince accedes to the throne, or lapses on his death leaving the sovereign free to re-grant it should another candidate qualify." Men Wales har använts som efternamn relativt ofta (så och av hans bror), även om formellt så borde man använda Windsor, aven om Mountbatten-Windsor verkar vara poppis inom delar av den kungliga familjen. Det var värst... Se där, då har man lärt sig nåt vettigt i dag också. Quote
Tinglöf Posted May 22, 2007 Report Posted May 22, 2007 Men Wales har använts som efternamn relativt ofta (så och av hans bror), även om formellt så borde man använda Windsor, aven om Mountbatten-Windsor verkar vara poppis inom delar av den kungliga familjen. "Karnkungafamiljen" heter Windsor, ovriga slaktingar Mountbatten-Windsor. OT: Maste suga rejalt for Harry att inte fa aka. Argumentet att han utsatter ovriga i regementet for storre risker har viss vikt, men det skulle man tankt pa tidigare. Vi snackar konkreta hot om användande av klorgas här, om detta skulle användas mot Sir Wales trupp så skulle inte endast han själv dö - Men han kommer inte att undgå utlandstjänsten helt, han ska ju ändå iväg till ISAF - han kommer att ha inre tjänst dock, något som inte är hans tjänst normalt sett.. Och det lär ju suga ganska rejält, att veta att man kommer underprestera på nån bas nånstans i en öken.. Angående flaggan på prinsens vänstra axeln så är det union jack, denna används av alla brittiska soldater oavsett vilken del av storbrittanien man härstammar från! //Tinglöf Quote
Bappelsinmannen Posted May 22, 2007 Report Posted May 22, 2007 Prinsen är fullgod båtchef på Strb 90, 90E och G-båt, och nej, han fick inte baskern på posten heller. För övrigt är hans storasyster Överlevnadsinstruktör utbildad på L Fälts tid. Våra kungligheter är inte heller några lipsillar, eller vad sägs om att plocka in någon skyttehjälte utan vagn och uppvärmda tält i 43 minus i ett par veckor. Och nej, hon gjorde inte förhörsdelen, det fick hon inte mot sin vilja... Ifrågasätter inte detta då jag endast hört lösa rykten och skvaller, det jag hörde var dock att han inte blev godkänd i högfartsdelen? Överlevnadsinstruktör?, gick hon inte en basic överlevnadsutbildning? //Nisse Quote
g3space Posted May 22, 2007 Report Posted May 22, 2007 Vi snackar konkreta hot om användande av klorgas här, om detta skulle användas mot Sir Wales trupp så skulle inte endast han själv dö. Angående flaggan på prinsens vänstra axeln så är det union jack, denna används av alla brittiska soldater oavsett vilken del av storbrittanien man härstammar från! Så enkelt är det alltså att påverka opinionen numera. För övrigt måste messerschmitten i mig påpeka att Harry's titel är Prince Henry of Wales och inget annat. Sir Wales är uppåt väggarna på alla sätt och vis. Din sista mening förstår jag inte alls. Har någon påstått att brittiska soldater av någon anledning skulle ha egna nationsflaggor på uniformen? Quote
Finkel Posted May 22, 2007 Report Posted May 22, 2007 (edited) Som det verkar på många i den här tråden så är det inte så poppis att Harry går med i stridigheterna, att han blir en fara för sin omgivning... bullet magnet...etc. MEN kan det inte vara så att det är ett lite smartare drag från taktikernas sida. Dvs om de "vet" att fi kommer satsa allt för att döda/ta tillfånga prinsen så kan man ju i hemlighet ladda upp som f*n för detta anfall och om britterna går vinnande ur detta slag bör ju fi inte har så mkt att sätta emot => megaoffensiv från britternas sida + svåra förluster hos fienden = brittisk seger i kriget. Eller är jag helt ute och cycklar? (OBS! notera att detta bara är en teori) Edit: Stavning Edited May 22, 2007 by Finkel Quote
Slöbevakarn Posted May 22, 2007 Report Posted May 22, 2007 Som det verkar på många i den här tråden så är det inte så poppis att Harry går med i stridigheterna, att han blir en fara för sin omgivning... bullet magnet...etc. MEN kan det inte vara så att det är ett lite smartare drag från taktikernas sida. Dvs om de "vet" att fi kommer satsa allt för att döda/ta tillfånga prinsen så kan man ju i hemlighet ladda upp som f*n för detta anfall och om britterna går vinnande ur detta slag bör ju fi inte har så mkt att sätta emot => megaoffensiv från britternas sida + svåra förluster hos fienden = brittisk seger i kriget. Eller är jag helt ute och cycklar? (OBS! notera att detta bara är en teori) Edit: Stavning Jag tror inte brittiska armen har för avsikt att ställa ut Harry på en pedistal med måltavla på bröstet, bara för att locka fram några talibaner för en avgörande strid. Jag förstår åt vart du lutar, lura ut fi och allt. Men det är jävligt långsökt. Quote
Finkel Posted May 22, 2007 Report Posted May 22, 2007 Som det verkar på många i den här tråden så är det inte så poppis att Harry går med i stridigheterna, att han blir en fara för sin omgivning... bullet magnet...etc. MEN kan det inte vara så att det är ett lite smartare drag från taktikernas sida. Dvs om de "vet" att fi kommer satsa allt för att döda/ta tillfånga prinsen så kan man ju i hemlighet ladda upp som f*n för detta anfall och om britterna går vinnande ur detta slag bör ju fi inte har så mkt att sätta emot => megaoffensiv från britternas sida + svåra förluster hos fienden = brittisk seger i kriget. Eller är jag helt ute och cycklar? (OBS! notera att detta bara är en teori) Edit: Stavning Jag tror inte brittiska armen har för avsikt att ställa ut Harry på en pedistal med måltavla på bröstet, bara för att locka fram några talibaner för en avgörande strid. Jag förstår åt vart du lutar, lura ut fi och allt. Men det är jävligt långsökt. Vem har sagt att prinsen behöver vara där? Man skulle ju kunna låta prinsen gå ut och slå en drill precis utanför grindarna och kalla dit massmedia som sänder direkt och sedan i hemlighet förflytta honom till annan camp/land och ev invänta fienden :P. Nä men som sagt, bara en teori. Skickliga taktiker har historien sett en och annan... Quote
Krook Posted May 22, 2007 Report Posted May 22, 2007 Finkel. Ditt teoretiserande har föga bäring mot det verkliga samhället. Det är kul att läsa men bär inte diskussionen framåt. För att ta ditt resonemang ett steg till så skulle han inte behöva vara där ens utan de skulle antingen kunna ha en stand in eller låta media fota honom i ett annat land men mörka var det är taget. Men nu är prinsen också soldat. /K Quote
Recommended Posts