Jump to content

Recommended Posts

Posted

Om prinsens skulle användas för provokation så borde han väl vara rätt högt upp på eskaleringstrappan och därför borde han inte få användas förrän fienden använt sin prins/motsv om man ska tänka på ROE.

• Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)
Vi snackar konkreta hot om användande av klorgas här, om detta skulle användas mot Sir Wales trupp så skulle inte endast han själv dö.

Angående flaggan på prinsens vänstra axeln så är det union jack, denna används av alla brittiska soldater oavsett vilken del av storbrittanien man härstammar från!

Så enkelt är det alltså att påverka opinionen numera.

För övrigt måste messerschmitten i mig påpeka att Harry's titel är Prince Henry of Wales och inget annat. Sir Wales är uppåt väggarna på alla sätt och vis. Din sista mening förstår jag inte alls. Har någon påstått att brittiska soldater av någon anledning skulle ha egna nationsflaggor på uniformen?

En ganska bra bit längre upp så var det en som frågade om flaggan, hade du läst så hade du funnit ^^

Dom kallade honom Sir Wales i en brittisk tidning - det visar bara att man antingen inte ska lita för mkt på media eller att folket häromkring inte är så haj på brittiska titlar som dom tror, vilket som är korrekt kan inte jag svara på :baskerPa:

Dock så borde tituleringen i informella sammanhang vara Sir Wales, Wales då det är detta namn han bär på uniformen och rimligen då även på körkortet och bankomatkortet - Sir då han är adelsman.

//Tinglöf :baskerKav:

Edited by Tinglöf
Posted
En ganska bra bit längre upp så var det en som frågade om flaggan, hade du läst så hade du funnit ^^

Jag har för vana att läsa hela trådar, men inte att gå tillbaka en ganska bra bit längre upp varje gång jag skriver ett inlägg. Men nu gjorde jag det och såg inlägget du syftar på. My bad. Då såg jag även inlägget efter. Så ^^ på dig själv, vad det nu betyder. :baskerKav:

Dock så borde tituleringen i informella sammanhang vara Sir Wales, Wales då det är detta namn han bär på uniformen och rimligen då även på körkortet och bankomatkortet - Sir då han är adelsman.

Sir Henry, min pojke, Sir Henry. Om han varit en vanlig sketen adelsman vill säga...

Så, nu förflyttar vi oss tillbaka on topic så fick jag sista ordet! :baskerPa:

Posted

Om han hade tilldelats en knighthood will säga. Det har han inte, och är inte Sir någonting (men om han hade fått en, så vore det Sir Henry, mycket riktigt). Dock går tilltalet alltid på den högsta rangen, vilket är hans prinsskap (jämför i Sverige, där man titulerar Prins Carl Philip som prins, och inte hertig, trots att han är Hertig av Värmland). Såvitt jag kan hitta så har inga andra adliga titlar överhuvudtaget. Far hans har däremot en hel del titlar att välja på (för humorns skull tar jag med dessa) "His Royal Highness The Prince Charles Philip Arthur George, Prince of Wales and Earl of Chester, Duke of Cornwall, Duke of Rothesay, Earl of Carrick, Baron of Renfrew, Lord of the Isles, Prince and Great Steward of Scotland, Knight Companion of the Most Noble Order of the Garter, Knight of the Most Ancient and Most Noble Order of the Thistle, Great Master and First and Principal Knight Grand Cross of the Most Honourable Order of the Bath, Member of the Order of Merit, Knight of the Order of Australia, Companion of the Queen's Service Order, Honorary Member of the Saskatchewan Order of Merit, Chief Grand Commander of the Order of Logohu, Member of Her Majesty's Most Honourable Privy Council, Aide-de-Camp to Her Majesty." Inuiterna i Canada har gett Charles titeln Attaniout Ikeneego vilket ordagrannt lär betyda "den stora chefens son", något jag diggar oerhört.

• 9 months later...
Posted

"Prins Harry utbildade sig vid militärakademien Sandhurst 2006 och tillhör regementet Royal and Blues."

Blues and Royals, för bövelen!

Posted
"Prins Harry utbildade sig vid militärakademien Sandhurst 2006 och tillhör regementet Royal and Blues."

Blues and Royals, för bövelen!

Royal and Blues måste väl vara Piccadilly Cowboys eget coverband :)

Posted
Och om han inte hade åkt, hur hade rubrikerna i boulevardpressen sett ut då tror ni? Och det hade inte bara berört honom personligen utan även armen, regeringen och resten av kungahuset hade fått sina fiskar varma.

Sen förstår jag inte jämförelserna med vår prins, han är ju faktiskt inte på aktiv stat!

Vår prins är i vilket fall som helst major (?) i amfibieregementets reserv. Det borde väl räcka för att få åka med till Tchad; finns massor med mj/kn-befatttningar i US där man inte behöver vara YO.

(Mj ? - Han gick HROK nyss men är möjligen inte utnämnd än. Nån vet säkert, men saknar betydelse för tråden.)

Posted
Och om han inte hade åkt, hur hade rubrikerna i boulevardpressen sett ut då tror ni? Och det hade inte bara berört honom personligen utan även armen, regeringen och resten av kungahuset hade fått sina fiskar varma.

Sen förstår jag inte jämförelserna med vår prins, han är ju faktiskt inte på aktiv stat!

Vår prins är i vilket fall som helst major (?) i amfibieregementets reserv. Det borde väl räcka för att få åka med till Tchad; finns massor med mj/kn-befatttningar i US där man inte behöver vara YO.

(Mj ? - Han gick HROK nyss men är möjligen inte utnämnd än. Nån vet säkert, men saknar betydelse för tråden.)

Major?

Sist jag såg honom i uniform var han möjligtvis löjtnant.

Posted

Major?

Sist jag såg honom i uniform var han möjligtvis löjtnant.

Samma här - men det kan ju gå fort för kungligheterna och även hans OHS var anpassad. HROK gick/går han definitivt. Hovet säger såhär: Prinsens planer 2008

Posted

C-P kan väl som vilken reservare som helst söka till US om han vill. Harry är yrkesofficer, det här är hans karriär och inte något symboliskt för att kunna glassa i uniform.

Posted
tråd titeln kanske skulle döpas om till "lite dummare än vår prins"
Jag kan inte se att han är dummare bara för att han ställer upp tvärt om

Det är bra att han visar att han inte smiter undan sin plikt då hans nation deltar i strid på andra sidan jorden.

Däremot så kan nyttan ifrågasättas, han har visat viljan och förmågan och det räcker bra!

Skulle du kunna tänka dig att jobba i ett förband som får säkerhetsproblem enbart pga att en av soldaterna på förbandet är den han är och inte beroende på situationen i övrigt?

Hur mycket energi kan man lägga på att skydda en enskild soldat istället för att lösa verkliga upg för förbandet?

Posted
Det är bra att han visar att han inte smiter undan sin plikt då hans nation deltar i strid på andra sidan jorden.

Däremot så kan nyttan ifrågasättas, han har visat viljan och förmågan och det räcker bra!

Skulle du kunna tänka dig att jobba i ett förband som får säkerhetsproblem enbart pga att en av soldaterna på förbandet är den han är och inte beroende på situationen i övrigt?

Hur mycket energi kan man lägga på att skydda en enskild soldat istället för att lösa verkliga upg för förbandet?

Allt detta är sant. Men hans tio veckor där har också givit armén en moral-injektion som är värd mycket. För att inte tala om vad det gör på hemmafronten. Prins Charles och drottningen har nu känt samma oro som tusetals andra fäder och farmödrar, de känslorna blir inte lättare att hantera bara för att man bor i ett slott.

Posted

Allt detta är sant. Men hans tio veckor där har också givit armén en moral-injektion som är värd mycket. För att inte tala om vad det gör på hemmafronten. Prins Charles och drottningen har nu känt samma oro som tusetals andra fäder och farmödrar, de känslorna blir inte lättare att hantera bara för att man bor i ett slott.

Tveklöst har hans tjänstgöring ett högt symbolvärde!

Det jag menar med att vara resurskrävande är att om hans placering är känd så har man satt hela förbandet under en sådan risk att den normala vht blir lidande.

Precis som du skriver så är det förmodligen inte lättare att ha sin son i ett krig oavsett om man bor i ett slott , den tanken skall man behålla i huvudet när man tänker på hans kamrater i förbanden som får en förhöjd hotbild just pga hans status.

Kanske överdriver jag det här men jag vet hur jag skulle agera om jag var Taliban...

Hur skulle det se ut om vi hade en prins som PIO med kameran i högsta hugg i Kosovo?

Posted
Det jag menar med att vara resurskrävande är att om hans placering är känd så har man satt hela förbandet under en sådan risk att den normala vht blir lidande.

Precis som du skriver så är det förmodligen inte lättare att ha sin son i ett krig oavsett om man bor i ett slott , den tanken skall man behålla i huvudet när man tänker på hans kamrater i förbanden som får en förhöjd hotbild just pga hans status.

Helt klart, det är en svår avvägning. Ett alternativ - säkerligen en skröna! - som lär ha tillämpats under första världskriget när dåvarande prinsen inte kunde hålla sig borta från fronten, var att han åtföljdes av en revolver-bärande adjutant med strikta order att se till att prinsen inte togs levande...

Posted

Helt klart, det är en svår avvägning. Ett alternativ - säkerligen en skröna! - som lär ha tillämpats under första världskriget när dåvarande prinsen inte kunde hålla sig borta från fronten, var att han åtföljdes av en revolver-bärande adjutant med strikta order att se till att prinsen inte togs levande...

OT...

Vem skulle du skjuta först i en strid? ;-)

Posted (edited)

Detta är ju inget nytt...

Prins Andrew, Hertig av York, flög Seaking under Falklandskriget, stationerad på HMS Invincible.

Dock är det en annan MediaBild idag, där rapporteringen är betydligt enklare i dag än -82

Edited by Fu Dahlberg
Posted
Förr i tiden red ju kungen tillsammans med sina prinsar på slagfältet tillsammans emd sina riddare.

Må vara häftigt med stridsvagnar och attackflyg idag,men jag undrar om inte synen av 1500 riddare i full galopp med lansarna fällda var en MINST lika mäktig syn :rolleyes:

Har för mig att det senast försöktes av polackerna -39.

Det må ha sett 'mäktigt' ut men gick sisådär... :happy:

Det där med polska kavallerister som stormar tyska pansarvagnar är en myt.

http://www.mapleleafup.org/forums/showthre...p;threadid=3481

Många trevliga myter om polen i andra världskriget som att deras flygvapen förintades på mindre än en vecka, de hade inga medel att bekämpa stridsvagnar och att tyskland rullade in i Polen med rytande motorer, när det oftast var klapprande hästar som de red in i strid med.

Posted
Det där med polska kavallerister som stormar tyska pansarvagnar är en myt.
Var någonstans hävdar jag att de anföll pansar?

Från din egna länk:

This long-lived myth goes back to Krojanty on 1st September 1939. Two Squadrons of 18th Uhlan Cavalry Regiment (Col Mastalerz) attacked a German Infantry Battalion from behind with sabres. The assault was initially sucessful but suddenly German armour appeard. The Polish Cavalry tried to escape by continuing riding through the German lines but several cavalrymen were killed.

Jag travesterade händelsen för att den var det senaste tillfället jag kände till där "kavallerianfall" använts (vilket var vad 'Nestor' tyckte skulle vara en "mäktig syn"). Vare sig det du skriver eller länken motsäger (väl?) att det var just ett kavallerianfall..?

/P

Posted

Polska kavallerianfall mot strv tycker jag är ganska långt ifrån Prins Harry och hans äventyr. Jag är helt säker på att ni håller med och därför återgår vi till att tala om Prinsen och sånt.

/Krook

Blågul

• 3 years later...