joppe Posted February 23, 2007 Report Posted February 23, 2007 prins på utlandtjänst Undrar när våran prins ska iväg på misson i en högriskzon Trots riskerna vill prins Harry dra sitt strå till stacken. Det klargjorde han när han fyllde 21 år:- Jag tänker inte sitta hemma på mitt arsle medan mina pojkar slåss för sitt land. Det kan verka väl patriotiskt men det är sant. För besväret får prinsen cirka 30 kronor i timmen. Quote
Fk Satan Posted February 23, 2007 Report Posted February 23, 2007 prins på utlandtjänstUndrar när våran prins ska iväg på misson i en högriskzon Trots riskerna vill prins Harry dra sitt strå till stacken. Det klargjorde han när han fyllde 21 år:- Jag tänker inte sitta hemma på mitt arsle medan mina pojkar slåss för sitt land. Det kan verka väl patriotiskt men det är sant. För besväret får prinsen cirka 30 kronor i timmen. frågan kanske ska vändas till... "vem vill ha vår prins på en högrisk mission?" tycker det är underbart att den engelske prinsen är lojal och åker iväg. detta kommer att skapa en stor debatt i england. Förhoppningsvis kan de som sprider information i england vinna många bonuspoäng på detta om de nyttjar situationen rätt. Quote
Cesium Posted February 23, 2007 Report Posted February 23, 2007 Jajemensan:D Så ska det se ut! Redig pöjk:D Quote
Nestor Posted February 23, 2007 Report Posted February 23, 2007 Förr i tiden red ju kungen tillsammans med sina prinsar på slagfältet tillsammans emd sina riddare. Må vara häftigt med stridsvagnar och attackflyg idag,men jag undrar om inte synen av 1500 riddare i full galopp med lansarna fällda var en MINST lika mäktig syn Quote
dxl Posted February 23, 2007 Report Posted February 23, 2007 Prinsen lär ju inte sluta vara en VIP bara för att han tjänstgör i uniform. Frågan är ju hur mycket farligare det blir för de soldater som han ska leda där nere. Quote
Kanna Posted February 23, 2007 Report Posted February 23, 2007 Prinsen lär ju inte sluta vara en VIP bara för att han tjänstgör i uniform. Frågan är ju hur mycket farligare det blir för de soldater som han ska leda där nere. Har hört på andra ställen att de som han ska tjänstgöra med är rädda för att han ska bli en "bullet magnet" i och med att han är den han är. Å andra sidan lär han ha samma uniform som alla andra och ingen skylt på ryggen med texten "prince" så om han ser ut som alla andra så är kanske rädslan obefogad. Quote
Guest palindaniel Posted February 23, 2007 Report Posted February 23, 2007 Även om prinsen inte sticker ut ifrån de övriga soldaterna så vet ju de så kallade banditerna i området om att han kommer befinna sig där. Det är ju då inte helt omöjligt, snarare ganska troligt att hans närvaro ökar riskerna för de i hans omgivning. Quote
tgb1116 Posted February 23, 2007 Report Posted February 23, 2007 frågan kanske ska vändas till... "vem vill ha vår prins på en högrisk mission?"... tycker det är underbart att den engelske prinsen är lojal och åker iväg. detta kommer att skapa en stor debatt i england. Förhoppningsvis kan de som sprider information i england vinna många bonuspoäng på detta om de nyttjar situationen rätt.Ironi (på nätet, utan smilies) är alltid vanskligt, i synnerhet om man - som i det här fallet - tillhör 'ledniningen'... Tycker det hedrar honom att han vill "visa sin nytta". Efter en - om sommaren - uppväxt i (STHLMs) skärgård är jag samtidigt helt övetygad om att regenten & tronföljaren/-arna ibland verkar under pseudonym... (hypotetiskt, 'Carl Gustafsson', 'Victoria Carlsson' etc.) Fungerar det i Sverige kan det ev. fungera även i U.K. Förr i tiden red ju kungen tillsammans med sina prinsar på slagfältet tillsammans emd sina riddare.Må vara häftigt med stridsvagnar och attackflyg idag,men jag undrar om inte synen av 1500 riddare i full galopp med lansarna fällda var en MINST lika mäktig syn Har för mig att det senast försöktes av polackerna -39.Det må ha sett 'mäktigt' ut men gick sisådär... Quote
dxl Posted February 23, 2007 Report Posted February 23, 2007 Han är väl desutom gruppchef om jag förstått saken rätt. skyttegruppchefer i allmänhet och brittiska i synnerhet är väl inte direkt kända för att inte synas Quote
Adam Wilhelm Posted February 23, 2007 Report Posted February 23, 2007 Harry är "Troop-commander" d.v.s. plutonchef. Quote
Sytare Posted February 23, 2007 Report Posted February 23, 2007 Okej, många är rädda för att han skall bli en bulletmagnet osv. osv. Blues & Royals kallar ju honom för "The Price" istället för "The Prince" numera (enl. uppgift). Man får väl hoppas att han är lika kompetent som sina övriga kollegor inom MOD. Sen så är det ju också så att det märkligt nog gått f-n så mycket bättre för britterna än jänkarna i sandlådan. Jag har svårt att tänka mig att det förändras p.g.a. att det dyker upp en ny TC... Quote
Nestor Posted February 23, 2007 Report Posted February 23, 2007 Förr i tiden red ju kungen tillsammans med sina prinsar på slagfältet tillsammans emd sina riddare.Må vara häftigt med stridsvagnar och attackflyg idag,men jag undrar om inte synen av 1500 riddare i full galopp med lansarna fällda var en MINST lika mäktig syn Har för mig att det senast försöktes av polackerna -39.Det må ha sett 'mäktigt' ut men gick sisådär... Nu förutsätter det ju att fienden ochså slåss med riddare, fotfolk och kungen vid fronter. Nå, iallfall. Vad är det som gör att det går bättre för britterna än för amerikanarna i Irak? Är det att britternas "Heats and Minds" tradition som än idag är lika effektiv som den var i Malaysia under 60-talet? Quote
Fk Satan Posted February 23, 2007 Report Posted February 23, 2007 frågan kanske ska vändas till... "vem vill ha vår prins på en högrisk mission?"... tycker det är underbart att den engelske prinsen är lojal och åker iväg. detta kommer att skapa en stor debatt i england. Förhoppningsvis kan de som sprider information i england vinna många bonuspoäng på detta om de nyttjar situationen rätt.Ironi (på nätet, utan smilies) är alltid vanskligt, i synnerhet om man - som i det här fallet - tillhör 'ledniningen'... Tycker det hedrar honom att han vill "visa sin nytta". Efter en - om sommaren - uppväxt i (STHLMs) skärgård är jag samtidigt helt övetygad om att regenten & tronföljaren/-arna ibland verkar under pseudonym... (hypotetiskt, 'Carl Gustafsson', 'Victoria Carlsson' etc.) Fungerar det i Sverige kan det ev. fungera även i U.K. Förr i tiden red ju kungen tillsammans med sina prinsar på slagfältet tillsammans emd sina riddare.Må vara häftigt med stridsvagnar och attackflyg idag,men jag undrar om inte synen av 1500 riddare i full galopp med lansarna fällda var en MINST lika mäktig syn Har för mig att det senast försöktes av polackerna -39.Det må ha sett 'mäktigt' ut men gick sisådär... Om du har missat det så är allt jag skriver här inne mina privata åsikter. När jag skrivet ngt som är i form av representant för detta forum så står det ALLTID "/Blågul, /Underbefäl" eller en liknande text för att klargöra att det är i form av representant för detta forum som jag skriver. Men om du önskar att vi som är blågula på detta forum skall bli tydligare på denna front om vi skriver som privatperson eller representant för forumet så skicka ett PM till valfri individ som är representant för forumet. Eller skriv ett inlägg i följande forum: SoldF.com. Vidare har vi underbefäl bara befogenheter i olika forum. Mitt ansvarsområde är forumen hinderbanan och HV/Friv. /Fk Satan - Den Gode Djävulen Blågult Underbefäl Mina privata tankar börjar här: Ja på detta forum finns ett stort antal deltagare som har många personliga åsikter om den svenska kungafamiljen. Min åsikt om den svenska prinsens förmåga är mina helt personliga och jag är övertygad om att det finns många många fler än prinsen ifråga som är mer lämpade för att åka på mission.... Quote
joppe Posted February 24, 2007 Author Report Posted February 24, 2007 verkar vara lite av tradion i brittiska kungahuset att delta i krig prins harrys farbror var helikopterpilot under falklandskriget har jag för mig. Quote
Bappelsinmannen Posted February 24, 2007 Report Posted February 24, 2007 Det förutsätter ju att man har klarat av hela utbildningen, enligt ryktet så klarade vår prins inte av något prov för att vara båtchef? //Nisse Quote
tgb1116 Posted February 24, 2007 Report Posted February 24, 2007 ... När jag skrivet ngt som är i form av representant för detta forum så står det ALLTID "/Blågul, /Underbefäl" eller en liknandeMea Culpa, det hade jag missat.Motsäger dock inte att ironi utan smilies kan vara vanskligt ... Min åsikt om den svenska prinsens förmåga är mina helt personliga och jag är övertygad om att det finns många många fler än prinsen ifråga som är mer lämpade för att åka på mission...Jag är visserligen benägen att hålla med men vem har sagt att han ska iväg? Trodde vi pratade om Harry? Det enda jag menade var att Harrys svenska kollegor ibland rör sig i världen incognito. Allt hallå om att Prins Harry ska tjg i ett visst förband under en viss tid kanske bara ska avleda uppmärksamheten från att en 'Harry Smith' samtidigt gör det någon annanstans..? Quote
The Swede Posted February 24, 2007 Report Posted February 24, 2007 ... När jag skrivet ngt som är i form av representant för detta forum så står det ALLTID "/Blågul, /Underbefäl" eller en liknandeMea Culpa, det hade jag missat.Motsäger dock inte att ironi utan smilies kan vara vanskligt ... Min åsikt om den svenska prinsens förmåga är mina helt personliga och jag är övertygad om att det finns många många fler än prinsen ifråga som är mer lämpade för att åka på mission...Jag är visserligen benägen att hålla med men vem har sagt att han ska iväg? Trodde vi pratade om Harry? Det enda jag menade var att Harrys svenska kollegor ibland rör sig i världen incognito. Allt hallå om att Prins Harry ska tjg i ett visst förband under en viss tid kanske bara ska avleda uppmärksamheten från att en 'Harry Smith' samtidigt gör det någon annanstans..? Är inte det jävligt taskigt mot det förband som blir utpekat? Man höjer ju hotbilden mot dom likt förbannat. Quote
dazzzero Posted February 24, 2007 Report Posted February 24, 2007 Dessutom så ska man ha en insatsstyrka som rycker in och skyddar vid ett eventuellt bara för att prinsen är där. Men han ska vara bakom fronten så en eventuell attack minskar väl drastiskt. Frågan är om man skulle be om en förflyttning till en annan pluton, eller den möjligheten kanske inte finns inom den brittiska armén Quote
Lt.E Posted February 24, 2007 Report Posted February 24, 2007 prins på utlandtjänstUndrar när våran prins ska iväg på misson i en högriskzon (---) frågan kanske ska vändas till... "vem vill ha vår prins på en högrisk mission?" Delar din slutsats längre ner, motfrågan är även vad "våran" prins skulle göra i t.ex. Afghanistan? Är inte det jävligt taskigt mot det förband som blir utpekat?Man höjer ju hotbilden mot dom likt förbannat. Jo, visst är det ädelt och ridderligt av prinsen att åka, men enligt min mening ganska egoistiskt. Jag hade själv varken velat ha honom som chef eller underlidande i ett område som Irak obereoende av hur kompetent han skulle vara i sin uppgift. På samma sätt så skulle jag t.ex. inte vilja vara i närheten av en "klu-klux-klan demonstration i Harlem eller Bronx. Quote
Länus Posted February 24, 2007 Report Posted February 24, 2007 "Elittrupper ska skydda prins Harry På torsdagen blev det klart att prins Harry kommer att följa med sitt förband till Irak. Bland de brittiska soldaterna i södra Irak har Harry redan fått öknamnet "kulmagneten". Säkerhetstjänsten fruktar att gerillagrupper kommer att satsa allt på att försöka döda eller fånga Harry. Mardrömsscenariot är att den 22-årige prinsen kidnappas av terrornätverket al-Qaida - därför kommer en grupp elitsoldater att ha som enda uppgift att bevaka honom." Aftonbladet text-tv Publicerad: 2007-02-23 Området där han ska tjänstgöra kallas "Mad Max", enligt Expressen. Jag läste tidigare också att hans, var det farbror?, tjänstgjorde i Falklandskriget som helikopterpilot eller liknande. Personligen tycker jag det hade varit bättre om han stannat hemma. För det första som tidigare sagt, utsätter han sina närmsta för fara. Och Elittrupperna som ska skydda honom kan väl antagligen nyttjas till något viktigare än sitta barnvakt, om påståendet är sant det vill säga. /L Quote
Adam Wilhelm Posted February 24, 2007 Report Posted February 24, 2007 Det brittiska Kungahuset har en lång tradition av att tjänstgöra i den brittiska försvarsmakten. Borta är de tider då man kunde köpa sig en officersgrad och leda män, skickligt eller oskickligt beroende på kompetens. Idag är kraven på de kungliga lika hårda som för vem som helst, Harry har genomfört och kvalificerat sig som "armoured reconnaissance troop leader". Att kraven är lika hårda är också ett krav från Kungahuset, minns när Edward hoppade av Royal Marines. Det blev ett spektakel utan dess like, inte minst pappa Philip ifrågasatte Edwards manlighet. Sedan så är det ju ett lysande tillfälle att använda Hary som lockbete? Här är en bild förresten på Harry i uniform: Ser ut som att han har genomfört något precis lika jobbigt som de andra. Quote
Lt.E Posted February 24, 2007 Report Posted February 24, 2007 En off topic fråga angående bilden i AW's inlägg ovan. På Prins Harrys vänsterarm har han St:Georges korset, engelska flaggan. Är det någon som vet om det bärs beroende varpå i UK man kommer ifrån? Alltså skulle man vara från Scottland så skulle man haft en annan flagga? Quote
KD803 Posted February 24, 2007 Report Posted February 24, 2007 En off topic fråga angående bilden i AW's inlägg ovan. På Prins Harrys vänsterarm har han St:Georges korset, engelska flaggan. Är det någon som vet om det bärs beroende varpå i UK man kommer ifrån? Alltså skulle man vara från Scottland så skulle man haft en annan flagga? Tittar man noga så ser det allt ut att vara Union Jack. Däremot syns det blåa väldigt dåligt. Quote
Karl_Swe Posted February 24, 2007 Report Posted February 24, 2007 "Elittrupper ska skydda prins HarryPå torsdagen blev det klart att prins Harry kommer att följa med sitt förband till Irak. Bland de brittiska soldaterna i södra Irak har Harry redan fått öknamnet "kulmagneten". Usäkta uttrycket vad är det för j***a mening att ha honnom där om han ändå ska skyddas av ett elitförband som ska leka barnvakter han kommer ju att dra till sig Fi som flugor på en hästskit. Han kommer väll att skyddas av SAS och då äventyrar man ju allt levande av brittisk nationallitet i hela området eftersom Fi kommer att sätta in allt de har för att fåtag på den lille prinsen Dummaste jag hört på länge heter de "Mad MAX" redan va kommer det vara om ett tag de kommer ju antagligen bli värre. Kar_Swe Quote
Fu Dahlberg Posted February 24, 2007 Report Posted February 24, 2007 Idag är kraven på de kungliga lika hårda som för vem som helst, Harry har genomfört och kvalificerat sig som "armoured reconnaissance troop leader". Han och james Blunt då Quote
lanrezac Posted February 24, 2007 Report Posted February 24, 2007 Det förutsätter ju att man har klarat av hela utbildningen, enligt ryktet så klarade vår prins inte av något prov för att vara båtchef? //Nisse Ett rykte som en kompis berättade i förtroende för hans bror som hade gjort lumpen hade hört det av en korpral som kände nån på Amf ?? Quote
EO4 Posted February 24, 2007 Report Posted February 24, 2007 Det förutsätter ju att man har klarat av hela utbildningen, enligt ryktet så klarade vår prins inte av något prov för att vara båtchef? //Nisse Ett rykte som en kompis berättade i förtroende för hans bror som hade gjort lumpen hade hört det av en korpral som kände nån på Amf ?? ...eller som en kompis läst på grusolle.blogspot.com Quote
BuddhaSWE Posted February 24, 2007 Report Posted February 24, 2007 tråd titeln kanske skulle döpas om till "lite dummare än vår prins" Vad betyder Fi? Quote
106 Posted February 24, 2007 Report Posted February 24, 2007 Vad betyder Fi? Feministiskt initiativ Den 21:a bokstaven i grekiska alfabetet Fiesler (en tysk flygplanstillverkare) Flygplan tillverkade av AB Flygindustri (Fi-3 var i FV Lg 105) Fidelity, t ex i Hi-fi Fiction, t ex Sci-fi Fienden ... Quote
joppe Posted February 24, 2007 Author Report Posted February 24, 2007 (edited) tråd titeln kanske skulle döpas om till "lite dummare än vår prins"Jag kan inte se att han är dummare bara för att han ställer upp tvärt om Edited February 24, 2007 by joppe Quote
Recommended Posts