Jump to content

Recommended Posts

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Har haft flera år nu att tänka på saken och det slog mig nyligen om det här avtalet mellan Försvarsmakten och Svenska Rödakorset. SÄG TILL OM JAG SKRIVER FELAKTIGA FAKTA SÅ REDIGERAR JAG DET MED DESAMMA.

Jag tror att det har gått till så här att FM har anlitat SRK för att då spara in på pengar genom att anlita de att utbilda och betala för all HvSjv utbildning med undantag förståss att FM utrustar dessa HvSjv. Men eftersom RK betalar dessa kostnader m.m så verkar det som om dom ska få styra vad avtalet ska innehålla nämligen det här med "inga vapen" för "våra hemvärnssjukvårdare". JAG tror att FM för tillfället går bara med på denna del i avtalet för då sparar dom ju miljontals kronor men också sedan för att vi befinner oss inte i krig just nu så är det väl "ingen big deal" att gå med på kravet från SRK som det ser ut idag. MEN jag tror att det blir en annan saga när det väl blir krig i Sverige för då tror jag att det blir andra puckar. Vi vill inte glömma vad det står i Geneve Konventionen ang. rättigheter osv och FM är väl informerad om detta. Apbero på det så kan jag faktiskt säga att det står faktiskt i Geneve Konventionen att Röda Kors personal kan använda vapen för att skydda sig själva o sin pat. Jag har studerat en hel del nyligen om Geneve Konventionen och om Röda Korset och jag har upptäckt en massa intressanta saker från det, men det kan jag tag här en annan gång då jag kan formulera det på bästa sätt för er.

Det jag kan säga just nu om det jag har kommit över är att det Svenska Röda Korset är en del av ICRC International committee of the Red Cross vilket är en humanitär organisation som lever efter Geneve Konventionens stadgar och bestämmelser. De har utskott över hela världen såsom Svenska Röda Korset. Ni ska veta också att röda kors symbolen är Geneve Konventionens skyddande emblem. Humanitär organisationer såsom Red Cross här i Sverige har fått särskild tillstånd av Geneve Konventionen att använda deras skyddande emblem tillsammans med deras logo "Röda Korset". Hemvärnssjukvårdare som bär röda korset och som ni har sett är uppsatt på tält, fordon, helikptrar osv. är INTE SRK-Svenska Röda Korsets röda kors utan Geneve konventionens. Så det är ännu en sak som skiljer SRK från det militära allmänt. Hemvärnssjukvårdaren bär ju försvarsmaktens utrustning och använder FMs sjukvårdsutrustning samt använder Geneve Konventionens skyddande emblem; röda korset med vit bakgrund dock ej med SRKs logo "Röda Korset" och det får de inte göra heller om de vilar på militärt bakgrund. Man kan fråga sig om hur Försvarsmakten kan låta sig styras av ett civilt entitet särskilt när det gäller frågor om vapen. Tror de att fiendet vet att dessa soldater tillhör SRK? Förmodligen inte. De skjuter ändå för deras kung/gud och fosterland. Med det är en annan diskution.

"SRKs Hemvärnsjukrådare" -som de är felaktigt kallade- ÄR SOLDATER och uppfattas av allmänheten som SOLDATER. De bär militära uniformer med grad beteckningar, förbandstecken. De har en militär grundutbildning osv. Dessa soldater tillhör Försvarsmakten i högsta grad och ingen annan. Hur detta avtal bör lyda egentligen är att SRK utbildar och betalar för utbildningen dock inget mer. Det som görs med dessa HvSjv soldater är inte SRKs angelägenhet just för att -som sagt- att de är EJ ett militärt entitet.

-Slut

Edited by Mr.Grenade Meatball
Posted

Ytterst personlig åsikt.. Men jag tror att man anlitade RK för att en gång i tiden så var den kunskap de kunde ge till FM likvärdig eller betydligt bättre än vad som fanns att få någon annanstans. Jag tror inte RK har så jätte mycket krav på eller mot FM. Jag tror däremot att det är en enorm organisation som kan lobba för sin sak.

Då det vid det stora fosterländska kriget ändå skulle komma personal från RK så är det kanske en fördel att redan ha dessa i sina led?

För mig i min värld just nu, så är det ett mycket större problem att sjukvårdare som hör till mitt kompani inte integreras i övningarna än att de inte bär vapen. (för som sjukvårdare -är- dom vi har jävligt duktiga, det går inte att komma ifrån). Den dagen vi hamnar i skarpt läge med FI i huset vid nästa kvarter.. Ja då kanske vapen är ett problem. Men när FI allt som oftast inte är mer personal än att man kan ta hand om FI med de i HV som bär vapen.. Då är inte vapen till sjukvårdarna ett problem för dom kommer vara upptagna med att ta hand om patient eller vara på väg bort.

Posted

Trevligt att du tycker hemvärnssjukvårdarna är kompetenta. Om jag får lov att generalisera så delar jag absolut INTE din uppfattning. Måhända är de jätteduktiga på att ta hand om vardagliga skador som skavsår, stukade fötter och liknande. -Eller varför inte en fingerad trafikolycka där föraren sminkats av en ytterst kompetent Röda Kors utbildare som förmodligen aldrig varit nära en svårt skadad patient.

Jag tillhör ju den ironiska generationen;) Och kan med min bakgrund fastställa att generellt är kompetensnivån USEL!! Jag skulle inte anförtro mina soldater (om jag hade några) att vårdas av en hobby sjukvårdare som aldrig mött en riktig skada.

Vad gäller vapen så är det nog tur att vi inte beväpnar dagens sjukvårdare eftersom de i så fall förmodligen skulle utgöra en fara för både sig själva och andra. Nog kritiserat: det finns en del begåvade sjukvårdare som med lite kompletteringsutbildning och praktik skulle funka aldelles ypperligt tillsammans med en kompetent sjuksköterska. Vi får väl tillsammans hålla alla tummar som finns att det nu öppnas dörrar som släpper in reell sjukvårdskompetens i hemvärnet.

Summasummarum: hemvärnet är i dagsläget inte stridsdugliga då de saknar en viktig komponent: -sjukvård!

/Bitter med förhoppningsfull

Posted (edited)

Ytterst personlig åsikt.. Men jag tror att man anlitade RK för att en gång i tiden så var den kunskap de kunde ge till FM likvärdig eller betydligt bättre än vad som fanns att få någon annanstans. Jag tror inte RK har så jätte mycket krav på eller mot FM. Jag tror däremot att det är en enorm organisation som kan lobba för sin sak.

Då det vid det stora fosterländska kriget ändå skulle komma personal från RK så är det kanske en fördel att redan ha dessa i sina led?

För mig i min värld just nu, så är det ett mycket större problem att sjukvårdare som hör till mitt kompani inte integreras i övningarna än att de inte bär vapen. (för som sjukvårdare -är- dom vi har jävligt duktiga, det går inte att komma ifrån). Den dagen vi hamnar i skarpt läge med FI i huset vid nästa kvarter.. Ja då kanske vapen är ett problem. Men när FI allt som oftast inte är mer personal än att man kan ta hand om FI med de i HV som bär vapen.. Då är inte vapen till sjukvårdarna ett problem för dom kommer vara upptagna med att ta hand om patient eller vara på väg bort.

Efter vidare forsking har jag nu konstaterat att "tekniskt sätt" så KAN dom de facto dölja sin lilla livsförsäkring från SRK i utrustningen man har på sig och det i krigstid för sitt eget skydd och enbart om man är själv direkt hotad till livet. Man kan inte på något sätt bli åtalad av något lag i världen för det eftersom du är skyddad av Geneve Konventionen. Det enda man bryter emot är just SVENSKA RödaKorset. Det finns beväpnade sjukvårdare i vissa militärer i världen med ICRC märket och röda kors emblemet på armarna, som inom Kanadas försvar. Man kanske får en varning eller i värsta fall kicken ur SRKs verksamhet. Men ur det militära kommer man INTE att bli utkickad. Man blir bara placerad någon annanstans kanske som en stridande sjukvårdare eller något i bästa fall...vem vet?. Tror mig Försvarsmakten vill gärna att hemvärnsjukvårdarna får ha det.

Jag uppmanar alla hemvärnssjukvårdare som vill att utbilda er på så många vapen ni kan, pistoler, rubbet! Det finns att göra via de olika försvarsorganisationer och div. skytte föreningar. Att öva på det får man dock kanske inte under KFÖ o andra övningar på fredstid. Tack vare Geneve Konventionen så finns det luckor för oss alla. Jag rekommenderar starkt Glock pistoler eller revolvrar att utbilda sig på för de är pålitliga. Men jag måste säga en sak o det är att om det skulle ske ett religöst grundat krig eller terroristisk händelse så kan ni ge fan på att hemvärnssjukvårdarna kommer att protestera och beväpna sig med en puffra oavsett vad SRK säger för man vet alldrig. Man kan inte lita på religösa fanatiker som vi har sett i nyheterna genom åren. Ja, ni förstår nog vad jag menar. Ni kanske kan bevaka den här tråden för jag börjat ha kontakt med ICRC ang. dessa frågor, så vi får se hur det utvecklas. SRK är ju faktiskt underställd ICRC också.

Edited by Mr.Grenade Meatball
  • 2 weeks later...
Posted

Nu ska ni få se hur våra egna svenska utlandssoldater går runt med vapen och rödakors armbindel! Nu har vi någonting starkt att argumentera med.

Mjo, fast det där är inte några SRK-anslutna HvSjv direkt. Det finns alltså ingen motsättning mellan att bära vapen och ha rödakorsarmbindel utan detta är trams mellan SRK och FM.

/S

Posted

Nu ska ni få se hur våra egna svenska utlandssoldater går runt med vapen och rödakors armbindel! Nu har vi någonting starkt att argumentera med.

Mjo, fast det där är inte några SRK-anslutna HvSjv direkt. Det finns alltså ingen motsättning mellan att bära vapen och ha rödakorsarmbindel utan detta är trams mellan SRK och FM.

/S

Precis! Kan vi inte sluta upprepa det som även Mr.Grenade Meatball nu tagit upp i denna tråd. Att först läsa hela tråden innan något skrivs i den är ett förslag...

Sammanfattning av tråden:

- SVENSKA Rödakorset (SRK) och den svenska Försvarsmakten (FM) har ett avtal som går ut på att hemvärnssjukvårdare ej ska vara beväpnade.

- Hemvärnssjukvårdare är medlemmar i Rödakorset.

- Sjukvårdare i "övriga" Försvarsmakten (Så som exempelvis stridssjukvårdare, plutonssjukvårdare, sjuksköterskor, läkare) är i regel ej medlemmar i Rödakorset.

- En vit armbindel med ett rött kors är inte bara förbehållet en hemvärnssjukvårdare. En person som använder en vit armbindel med ett rött kors på måste ej vara medlem i Rödakorset. Sitter en sådan armbindel på en soldat (oavsett landstillhörighet) visar denna bindel att denna soldat är sjukvårdspersonal.

- Militär sjukvårdspersonal som är märkt med en vit armbindel med ett rött kors ska i praktiken följa och i teorin skyddas av genèvekonventionerna.

- Genèvekonventionerna säger att sjukvårdspersonal har rätt att skydda sig själv, sin materiel och sina patienter med skjutvapen om så krävs.

Vidare har detta framkommit i tråden:

- Hemvärnsjukvårdare borde vara beväpnade som alla andra soldater, men så är nu inte fallet då SRK och FM fortfarande ingår i ett avtal som säger motsatsen.

- Rödakorset och militär verksamhet passar inte ihop. Hemvärnet borde utbilda sina egna sjukvårdare.

- Hemvärnsjukvårdare borde beväpnas med antingen AK, pistol eller både och.

• Like 1
Posted (edited)

Tänkte dela lite erfarenheter jag har fått från Rk-sjukvårdare.

Sannaheds Hemvärnsbataljons KFÖ 2010

Jag hade en skottskada i buken, och låg upp och ner i en omkullvält bil (se bild). Jag skrek och skrek, men de såg inte min bukskada då jag låg upp och ner.

Så där låg jag och skrek, och de lade sina resurser på chockerade ungdomar och dylikt. Sen går det förbi en gubbe, och kommer på idén att man kanske skulle vända och kolla på killen som har tjutit som en gris under de 15 minuterna de hade varit där (!).

Hans kommentar när han vände mig:

- ÅH FY FAAAAN!

jag passar på att spruta lite blod i hans ansikte, och fortsätter med mitt skrikande. De slutar med att han stannar en RK-tant, och de får för sig att de ska bära mig... de slutade med att jag vart släpad på snön.

När jag väl kom in tältet, så hade det gått cirka 30 minuter efter att de hade påbörjat övningen. Jag hade alltså legat i snön i 30 minuter med endast en fältjacka på mig. Om jag nu hade haft en riktig skottskada i buken, så hade nog inte överlevt.

Detta och liknande utspel sker nästan varje gång jag är skademarkör, lika deprimerande varje gång.

Jag reserverar mig för obligatoriska stavfel, tempusfel osv.

Edited by Källberg HVU
Posted

massa text.

(ber om ursäkt för OT här)

Utan att överhuvudtaget försvara eller recensera en insats jag inte deltagit i men om du skriker som en stucken gris har du förvisso troligtvis väldigt ont men du både andas (fria luftvägar) och är vid medvetande. Jag hade kunnat prioritera bort dig ganska tidigt om det fanns medvetslösa i närheten.

Men som sagt, jag tänker inte försvara något här eftersom jag inte var där.

Posted

massa text.

(ber om ursäkt för OT här)

Utan att överhuvudtaget försvara eller recensera en insats jag inte deltagit i men om du skriker som en stucken gris har du förvisso troligtvis väldigt ont men du både andas (fria luftvägar) och är vid medvetande. Jag hade kunnat prioritera bort dig ganska tidigt om det fanns medvetslösa i närheten.

Men som sagt, jag tänker inte försvara något här eftersom jag inte var där.

Skulle instämma med detta, kan man skrika så har man fria luftvägar samt troligtvis inte heller cirkulationsvikt då det kräver en viss kraft att skrika. De som kan skrika kan man tills vidare avvakta med tills man får tid över efter att ha stabiliserat de som är värre skadade.

Och jag antar att de kommer att säga samma sak när jag om 1 månad ska iväg på första delen av utbildningen till hemvärnsjukvårdare, iofs så är det vad RK lär ut på deras civila HLR utbildningar...

Posted

Själv har man varit med i snart 15 är som HVSJV o i början de ganska lamt för en HVSJV i den HV-OMRÅDE som de hette då. Man fick inte göra så mycket då o grejorna var från 30-talet i väskorna.

nu på senare tid så tycker jag de har blivit bättre men ändå inte riktigt bra, för nu så kommer de så mycket information på en gång vad man får o inte får göra o.s.v.

De här med vapen till HVSJV tycker jag är bättre än de som RK snackar om. Hemvärnet skulle gärna göra en bättre utbildning med sjukvård i än RK.

Så fort de kommer nå nytt så skulle alla få samma utb på den befattning som dom har ellen en KU Kurs.

Posted

...//...nu på senare tid så tycker jag de har blivit bättre men ändå inte riktigt bra, för nu så kommer de så mycket information på en gång vad man får o inte får göra o.s.v...//...

Vad har blivit bättre? Vilken information menar du?

Posted

...//...nu på senare tid så tycker jag de har blivit bättre men ändå inte riktigt bra, för nu så kommer de så mycket information på en gång vad man får o inte får göra o.s.v...//...

Vad har blivit bättre? Vilken information menar du?

ibland blir informationen lite tvetydlig som mellan HV och RK om olika saker o så. kan inte gå in på mycket men ibland få man en känsla av oliktänk även bland dom befäl som man hade förut att sjukvård var inget o ha typ, men de var då. sen fick man höra rykten om att inte göra patron ur och fixsera frakturer, fast de är mest av egen erfarenhet som jag har råkat ut för sånt.

sen av en annan sak att jag tycker de har någotlunda blivit bättre o de är att folk frågar efter en om man ska komma på övning för dom vill ha en där i fall de händer nått. sen utb dom 69 timmar som jag gick 95 till nu när de var 120 timmar på KU så vart de lite mera kunskap. Men man hoppas att man får mera kunskap och lite mera utb o övning i framtiden ju. för en månad var jag o andra sjukvådare på kurs i boden om Trauma o Brännskador.

Posted

/S

Jo jag förstår det. Men jag ville ju bara visa ett exempel på soldater med skyddande emblemet. Är det jämställt?

Posted

Jo jag förstår det. Men jag ville ju bara visa ett exempel på soldater med skyddande emblemet. Är det jämställt?

Jag förstår nog inte riktigt vad du menar då för det är ju kopplingen till SRK som gör att en HvSjv inte får bära vapen. Är du sjukvårdare och därmed bär rödakorssymbolen men inte knuten till SRK är denna "regel" inte applicerbar.

• 2 months later...
Posted

Frågan om beväpning av hemvärnssjukvårdare verkar nu vara på väg upp till rikshemvärnsrådet. Ska

bli intressant att se hur utfallet av detta slutar, men man kan äl hoppas att det börjar röra på

sig nu.

http://www.tidningenhemvarnet.se/nyheter/20110902/materielen-engagerar

I bilagorna:

motioner_mtrl.pdf

motioner_utb.pdf

Posted

Just de som rör hemvärnssjukvårdarnas beväpning tycker jag verkligen är bra. Är en fråga som

måste börja blötas uppåt i organisationen.

I övrigt tycker jag att det finns ett par guldkorn till, men också ett par lågvattenmärken. Men

detta är som sagt min högst personliga åsikt.

Ska dock bli intressant bär rikshemvärnsrådets beslut på motionerna kommer.

Posted

Frågan om beväpning av hemvärnssjukvårdare verkar nu vara på väg upp till rikshemvärnsrådet. Ska

bli intressant att se hur utfallet av detta slutar, men man kan äl hoppas att det börjar röra på

sig nu.

I bilagorna:

motioner_mtrl.pdf

motioner_utb.pdf

har för mig att detta har varit uppe tidigare och det har inte blivit något men kan ha fel

Posted

sig nu.

I bilagorna:

motioner_mtrl.pdf

motioner_utb.pdf

har för mig att detta har varit uppe tidigare och det har inte blivit något men kan ha fel

Mycket möjligt. Har bara följt förra och nuvarande ting, så för mig är det en nyhet i varje fall.

Sen kan jag hålla med JohanErik om att det är rätt tillfälle att sätta lite press, särskilt nu när

SRK redan är under hård press sedan ett par åt tillbaka. Bland annat togs de ifrån rätten att bedriva

egen TFU, enligt uppgifter från en av deras egna instruktörer på grund av undermålig kvalitet.

Kan nämna i sammanhanget att jag därför inte såg med blida ögon på SRK:s tilltag att tvinga på sin

egen variant av GU-F:en där sjukvårdarna endast för patron ur. Hela idéen med GU-F för alla försvann

då i min värld. :banghead:

Posted

Jag vet ju vad jag skrivit och tyckt tidigare..

Men egentligen så handlar det väl inte så mycket om att man ska beväpna RK personal som att man ska ha egna sjukvårdare till HV?

Och ja (supersent svar) jag har sett riktiga katastrofer till sjukvårdare, men dom jag har haft att gör med det senaste har varit ytterst kompetenta och om inte färdiga så på väg att bli sjuksköterskor, eller har blivit mycket bra handledda. Jag har stort förtroende för att jag kommer få bra vård av dessa.

men RK.. Ja, jag tror nog inte vi ska beväpna dom, bättre att skaffa egna sjukvårdare, sedan om RK kan hålla en del av utbildningen, det är en annan femma.

Posted (edited)

Mycket möjligt. Har bara följt förra och nuvarande ting, så för mig är det en nyhet i varje fall.

Sen kan jag hålla med JohanErik om att det är rätt tillfälle att sätta lite press, särskilt nu när

SRK redan är under hård press sedan ett par åt tillbaka. Bland annat togs de ifrån rätten att bedriva

egen TFU, enligt uppgifter från en av deras egna instruktörer på grund av undermålig kvalitet.

Kan nämna i sammanhanget att jag därför inte såg med blida ögon på SRK:s tilltag att tvinga på sin

egen variant av GU-F:en där sjukvårdarna endast för patron ur. Hela idéen med GU-F för alla försvann

då i min värld. :banghead:

Skillnaden på den här motionen och tidigare är att man fokuserar på att rekryten som är röda korsare inte kan byta organisation efter genomförd GU-F utan tvingas genomföra en helt ny GU-F. Frihet att byta befattning.

Har under sommaren varit skjutinstruktör vid tre GU-F och vid varje tillfälle har frågan varit uppe för diskution, vid 2 av tre tillfällen fick röda korsaren själv bestämma och de valde uteslutande att delta i vapenutbildningen.

Hoppas att den går igenom, ge individen valfrihet. Sedan gör det inget att deras befattning fortsätter vara obeväpnad.

Edited by Fk Satan
Rensade bland quote:s
Posted (edited)

Skillnaden på den här motionen och tidigare är att man fokuserar på att rekryten som är röda korsare inte kan byta organisation efter genomförd GU-F utan tvingas genomföra en helt ny GU-F. Frihet att byta befattning.

Har under sommaren varit skjutinstruktör vid tre GU-F och vid varje tillfälle har frågan varit uppe för diskution, vid 2 av tre tillfällen fick röda korsaren själv bestämma och de valde uteslutande att delta i vapenutbildningen.

Hoppas att den går igenom, ge individen valfrihet. Sedan gör det inget att deras befattning fortsätter vara obeväpnad.

Det låter verkligen lovande att man under genomförandet av GU-F:en har fått förståelse för problemet. Nu kan man bara hoppas at

det bli likadant på samtliga GU-F:er.

För att förtydliga så håller jag fullständigt med dig, och det var just denna kringskärning som försvårar för en person att välja

en ny, och kanske mer passande befattning, som jag tyckte var uppåt väggen.

Edited by Fk Satan
Rensade bland quote:s
  • 2 months later...
Posted

Då har HV-tinget fattat beslut om de motioner som inkommet om HV-sjukvårdare och vapen (den första om att HvSjv frivilligt ska kunna beväpnas för sin eget och patienternas försvar samt den andra att HVSjv GU-F ska vara likvärdig med de andra friv.organistionernas dvs innehållande vapenutbildning). I bägge fallen blev det

avslag.

Motiveringen som gavs under tingen (enligt det inspelade materialet, samt i HV-rådet utlåtande) var att HVSjv vapenfrihet är reglerat i avtal med RK och tvingande, och att ta steg för att bryta detta skulle ge allvarliga samarbetsproblem med RK.

Detta upplever jag som en nervikning från tingets sida, vilket några av delegaterna också påpekade. Med detta känns det som att avtalet är för evennerlig tid och inte kan diskuteras mellan FM/HV som beställare och RK som utförare. Istället hänvisas till att det är en diskussion som måste föras helt och hållet inom RK. Detta har tyvärr sina brister då jag, och flertalet andra, upplever att beslutsfattarna i RK inte vill ta till sig de opinoner som kommer nerifrån. Här skulle FM/HV:s bidra genom att åtminstone vilja ta upp ämnet till diskussion och därmed skapa en press på RK.

Slutligen, varför är HvSjv beväpning att anse som ett problem över huvudtaget? Jo, inte minst för trovärdighetens skull och tillgänglighetens skull. Resten av kompaniet måste känna att de inte behöver lägga för mycket resurser på att försvara HvSjv eftersom grundprincipen är att var och en ska kunna det själv. Likaså är ju en utslagen sjukvårdsgrupp inte till mycket nytta. Bägge dessa är mycket viktiga i dagens stridsfält, där det kan vara svårt att upprätta säkra zoner.

Så på det hela taget borde HvSjv beväpnas, och ska det ske måste tillräckligt många trycka på RK, både från medlemshåll och från FM/HV.

Posted

Hej!

Ett påpekande. Rödakorset har en grundprincip att deras reperesentanter aldrig är beväpnade. På detta sätt skyddar man sina hjälparbetare i konfliktområden, genom att alla sidor vet att de är icke kombatanter,naturligtvis är detta skydd allt anant än hundraprocentigt men det verkar funger bättre än mycket annat.

Jag tror inte att Rödakorset någonsin kommer att överge denna princip.

Vad blir då följden av detta jo så länge som Hemvärnssjukvårdarna är på övningen som medlemmar i Rödakorset så kan de inte bära vapen PUNKT. Och det är inget som vi heller har rätt att begära av dem PUNKT.

Sen blir det däremot lite interessantare om vi har en totalmobilisering i samband med att vi skulle bli invaderade (hur stor risken är diskuterar vi inte här) Så tror jag att Hemvärnssjukvårdaren från rödakorset får samma status som vilken inpliktad soldat som helst och kan beordras att bära vapen, ett förtydligande jag TROR att det är så.

Om rödakorsarna kan beordras att bära vapen under några andra beredskapsgrader/förutsättningar har jag ingen teori om.

Nå vart vill jag komma med min lilla upsats? Jo frågan om Rödakorsare skall beväpnas eller ej är en icke fråga.

De relevanta frågorna är:

Vill vi ha rödakorsare som sjukvårdare i hemvärnet?

Om inte, kan rödakorset tänka sig att utbilda hemvärnssoldater innom sjukvård eller kan försvarsmakten utbilda våra hemvärnssoldater innom sjukvård.

Säger Slugg (som är oändligt frustrerad över att han som hemvärnssoldat med bössa har svårt att få befattningsutbildning som sjukvårdare, men jag vet att min utbildningsgrupp jobbar med det så jag har inte gett upp än.)

• Like 1
Posted

Det är nog som du säger Slugg att när skiten träffar fläkten så försvarar man sig oavsett vad man tillhör för organisation.

Det som är mer relevant är HUR skall man skydda de sjukvårdstransporter som nu sjvgrp skall utföra om de inte har egen beväpning??????

Posted

Hej!

Ett påpekande. Rödakorset har en grundprincip att deras reperesentanter aldrig är beväpnade. På detta sätt skyddar man sina hjälparbetare i konfliktområden, genom att alla sidor vet att de är icke kombatanter,naturligtvis är detta skydd allt anant än hundraprocentigt men det verkar funger bättre än mycket annat.

Jag tror inte att Rödakorset någonsin kommer att överge denna princip.

Vad blir då följden av detta jo så länge som Hemvärnssjukvårdarna är på övningen som medlemmar i Rödakorset så kan de inte bära vapen PUNKT. Och det är inget som vi heller har rätt att begära av dem PUNKT.

Sen blir det däremot lite interessantare om vi har en totalmobilisering i samband med att vi skulle bli invaderade (hur stor risken är diskuterar vi inte här) Så tror jag att Hemvärnssjukvårdaren från rödakorset får samma status som vilken inpliktad soldat som helst och kan beordras att bära vapen, ett förtydligande jag TROR att det är så.

Om rödakorsarna kan beordras att bära vapen under några andra beredskapsgrader/förutsättningar har jag ingen teori om.

Nå vart vill jag komma med min lilla upsats? Jo frågan om Rödakorsare skall beväpnas eller ej är en icke fråga.

De relevanta frågorna är:

Vill vi ha rödakorsare som sjukvårdare i hemvärnet?

Om inte, kan rödakorset tänka sig att utbilda hemvärnssoldater innom sjukvård eller kan försvarsmakten utbilda våra hemvärnssoldater innom sjukvård.

Säger Slugg (som är oändligt frustrerad över att han som hemvärnssoldat med bössa har svårt att få befattningsutbildning som sjukvårdare, men jag vet att min utbildningsgrupp jobbar med det så jag har inte gett upp än.)

Det är just det, även i kris/krigsläge är HvSjv obeväpnad och kan enligt gällande avtal inte beordras till beväpning. Hållhaken RK har på detta är att

de i så fall inte utfärdad den legitmation som bekräftar dig som sjukvårdare och icke-kombatant. Det är dessa två som i samverkar utgör skyddet enligt Geneve-konventionen.

Vad gäller att överföra sjukvårdsutbildningen till FM så är den senaste informationen som kommit till mig att FöMedC inte är intresserade av att ta hand om utbildningsbehovet av sjukvårdare till Hv. Däremot är de tydligen involverade i framtagandet av utbildning för de nya stridssjukvårdarna, vilka ska vara beväpnade och har strid som huvuduppgift. Första utbildningarna ska genomföras under 2012.