Jump to content

Röda korset Hv sjukvårdare vapen?


Recommended Posts

Vad jag har hört från olika hv-sjv så luttar det år att de kommer att bli beväpnade. (Obs. endast vad jag hört från hv-sjv)

 

Men rent spontant så känns det ganska special-olympics med sjukvårdare som inte kan försvara sig själva.

 

Jag har hört från många HvSjv att dom vill bli beväpnade.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag har hört från olika hv-sjv så luttar det år att de kommer att bli beväpnade. (Obs. endast vad jag hört från hv-sjv)

 

Men rent spontant så känns det ganska special-olympics med sjukvårdare som inte kan försvara sig själva.

 

Jag har hört från många HvSjv att dom vill bli beväpnade.

 

Jag har som så många andra hört att sjv vill vara beväpnade tyvärr fårman väl säja att RK har kört sitt egna race helt med motiveringen arr Röda Korset skall vara obeväpnade - Javvist civil röda kors personal på katastrof uppdrag i tjotta hejti nemas probleas men när sjukvårdare skall ingå i ett militärt förband ?? Nej dax för RK att vakna upp ur flumm dimma å ta ett djupt andetag av verkligheten

Link to comment
Share on other sites

Vad jag har hört från olika hv-sjv så luttar det år att de kommer att bli beväpnade. (Obs. endast vad jag hört från hv-sjv)

 

Men rent spontant så känns det ganska special-olympics med sjukvårdare som inte kan försvara sig själva.

 

Jag har hört från många HvSjv att dom vill bli beväpnade.

 

Jag har som så många andra hört att sjv vill vara beväpnade tyvärr fårman väl säja att RK har kört sitt egna race helt med motiveringen arr Röda Korset skall vara obeväpnade - Javvist civil röda kors personal på katastrof uppdrag i tjotta hejti nemas probleas men när sjukvårdare skall ingå i ett militärt förband ?? Nej dax för RK att vakna upp ur flumm dimma å ta ett djupt andetag av verkligheten

 

Räknas HvSjv som RK-Personal elller HvSoldater.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag har hört från olika hv-sjv så luttar det år att de kommer att bli beväpnade. (Obs. endast vad jag hört från hv-sjv)

 

Men rent spontant så känns det ganska special-olympics med sjukvårdare som inte kan försvara sig själva.

 

Jag har hört från många HvSjv att dom vill bli beväpnade.

 

Jag har som så många andra hört att sjv vill vara beväpnade tyvärr fårman väl säja att RK har kört sitt egna race helt med motiveringen arr Röda Korset skall vara obeväpnade - Javvist civil röda kors personal på katastrof uppdrag i tjotta hejti nemas probleas men när sjukvårdare skall ingå i ett militärt förband ?? Nej dax för RK att vakna upp ur flumm dimma å ta ett djupt andetag av verkligheten

 

Räknas HvSjv som RK-Personal elller HvSoldater.

 

Nu menare jag SRK som organisation , Som sjukvårdspersonal räknas personal med huvudtjänst sjuk/själavård och skall vara utrustade med ID-kort för sjukvårdspersonal, Och rent folkrättsjuridiskt så skall ju personal med rödakors bindel även tillika vara utrustade med personligt ID-kort utfärdat av förbands myndighet

Link to comment
Share on other sites

Vad jag har hört från olika hv-sjv så luttar det år att de kommer att bli beväpnade. (Obs. endast vad jag hört från hv-sjv)

 

Men rent spontant så känns det ganska special-olympics med sjukvårdare som inte kan försvara sig själva.

 

Jag har hört från många HvSjv att dom vill bli beväpnade.

 

Jag har som så många andra hört att sjv vill vara beväpnade tyvärr fårman väl säja att RK har kört sitt egna race helt med motiveringen arr Röda Korset skall vara obeväpnade - Javvist civil röda kors personal på katastrof uppdrag i tjotta hejti nemas probleas men när sjukvårdare skall ingå i ett militärt förband ?? Nej dax för RK att vakna upp ur flumm dimma å ta ett djupt andetag av verkligheten

 

Räknas HvSjv som RK-Personal elller HvSoldater.

 

Nu menare jag SRK som organisation , Som sjukvårdspersonal räknas personal med huvudtjänst sjuk/själavård och skall vara utrustade med ID-kort för sjukvårdspersonal, Och rent folkrättsjuridiskt så skall ju personal med rödakors bindel även tillika vara utrustade med personligt ID-kort utfärdat av förbands myndighet

 

 

Inte riktigt svar på min fråga, Räknas HvSjv som RK-Personal elller HvSoldater.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

SRK och SBK som inte gjort GU/GSU och var med på min Intro utbildades på Pistol 88 och ska uppenbarligen då beväpnas med densamma.

De SBK och SBKR som gjort GU/GSU fick AK4B.

 

Min slutledning är därav att alla som genomfört GU/GSU/GMU utrustas med AK4B och övrig avtalspersonal med Pistol 88.

Link to comment
Share on other sites

SRK och SBK som inte gjort GU/GSU och var med på min Intro utbildades på Pistol 88 och ska uppenbarligen då beväpnas med densamma.

De SBK och SBKR som gjort GU/GSU fick AK4B.

 

Min slutledning är därav att alla som genomfört GU/GSU/GMU utrustas med AK4B och övrig avtalspersonal med Pistol 88.

 

 

Nu blev jag rädd igen, hur f@n har man tänkt nu????

Link to comment
Share on other sites

Då skulle iallafall jag dra slutsatsen att man arbetar på att få ett beslut, varför skulle man annars "ge kännedom" i hur vapnet fungerar.

Personligen anser jag att en sjukvårdare i ett insatsförband bör vara beväpnad till skydd för både sig själv och den skadade, och följaktligen ha relevant utbildning för detta.

Link to comment
Share on other sites

En mycket god tanke, men man får hoppas att denna utbildning läggs in någon annanstans för på Intro't petade dom inte på en AK4B, än mindre tittade på under "Patron ur"-övningarna.

 

Vilket ju är helt uppåt väggarna, för det är ju smidigast om de kommer in i organisationen med kunskapen om att "det är enkelt och inte alls farligt att göra patron ur och säkra Ak4:an", en situation de kommer att uppleva.

 

Så instruktörerna på din intro anser jag inte gjorde sitt jobb.

Link to comment
Share on other sites

imho :

Röda korset har ju ett ursprung av folk som frivilligt hjälpte folk på slagfälten (från alla sidor) och de när de vart lite organiserade började bära bindel med rött kors på sig så beväpnade de sig också med handeld vapen m pistol / revolver för att skydda sig själv och sin patient.

 

Hur RK då kan ingå i Krigs org är dunkelt, men om de väljer att utbilda folk som sjukvårdare och de sjukvårdarna väljer att frivilligt dra på sig m90 och gå med i hemvärnet

bör de utrustas med adekvat beväpning, som övriga, och efter att de väljer att bära uniform med flagga på bör de ju folkrättsligt anses som vår sidas kombattanter.

Oavsett vart de fått sin utb. (antagligen är det billigare att låta lokala rk utb. istället för att låta FMC hålla kurser motsv)

 

Som läget är nu har ju ledningen i SVENSKA rk (så vitt jag vet inte det här problemet/frågan någonstans förrutom här svedala)valt att bete sig som en barn rumpa, ett totalt förbud för någon av rk utb hv sjm är befängt, de som vill vara med i det gröna i dagens läge bör få välja själva,

men att helt strunta all vapen utb bör inte vara valbart, att kunna säkra och göra ptr ur på samtliga ehv är ett lågt krav, som bör ingå i examen

 

imho

 

Sen att det här är ett önske tänkande från min sida, och endast min åsikt hoppas jag folk förstår

mvh/G

Link to comment
Share on other sites

Iom att vi under nästa år skriver samma avtal som övriga soldater får man väl hoppas att den gamla överenskommelsen mellan SRK och FM inte längre gäller. Då borde det inte längre finnas något problem att, efter kontroll av färdigheter, lämplighet osv, beväpna även HvSjv.

 

Personligen har jag en förhoppning att även slippa vara med som stödmedlem i RK...

Link to comment
Share on other sites

Iom att vi under nästa år skriver samma avtal som övriga soldater får man väl hoppas att den gamla överenskommelsen mellan SRK och FM inte längre gäller. Då borde det inte längre finnas något problem att, efter kontroll av färdigheter, lämplighet osv, beväpna även HvSjv.

 

Personligen har jag en förhoppning att även slippa vara med som stödmedlem i RK...

Nu är det väldigt mycket spekulerande. Det kommer inte att bli "samma" avtal! Källa: mig själv. Däremot sker en översyn och ensning av avtalsblanketten. SRK kommer inte att rekrytera stridssjukvårdare (=kombatanter) till "skytte"grupperna men däremot sjukvårdare till sjukvårdsgrupp (som sannolikt kommer att vara obeväpnade).
Link to comment
Share on other sites

En mycket god tanke, men man får hoppas att denna utbildning läggs in någon annanstans för på Intro't petade dom inte på en AK4B, än mindre tittade på under "Patron ur"-övningarna.

 

Vilket ju är helt uppåt väggarna, för det är ju smidigast om de kommer in i organisationen med kunskapen om att "det är enkelt och inte alls farligt att göra patron ur och säkra Ak4:an", en situation de kommer att uppleva.

 

Så instruktörerna på din intro anser jag inte gjorde sitt jobb.

 

Kan finnas massa anledningar till att de inte petade på några vapen vid introt. Att plocka ut vapen i dag kan vara småkrångligt då reglerna för detta är som de är. Kan mycket väl vara som så att detta med "ptr ur" lärs ut vid senare utbildning. Så menar jag det har varit i "mitt" förband.

Link to comment
Share on other sites

Nu är det väldigt mycket spekulerande. Det kommer inte att bli "samma" avtal! Källa: mig själv. Däremot sker en översyn och ensning av avtalsblanketten. SRK kommer inte att rekrytera stridssjukvårdare (=kombatanter) till "skytte"grupperna men däremot sjukvårdare till sjukvårdsgrupp (som sannolikt kommer att vara obeväpnade).

Så om stridssjukvårdarna kommer att rekryteras av Hv och sjukvårdsgruppen av SRK, vilka ska då de legitimerade sjuksköterskorna tillhöra och rekryteras av? Om sjuksköterskorna ska rekryteras av SRK, så blir jag rädd, eftersom SRK inte riktigt har koll på sådant som en sjuksköterska bör kunna - att säkra venösa infarter, ge infusioner samt ge lite mer potenta läkemedel...

Link to comment
Share on other sites

*** text ***

 

Kan finnas massa anledningar till att de inte petade på några vapen vid introt. Att plocka ut vapen i dag kan vara småkrångligt då reglerna för detta är som de är. Kan mycket väl vara som så att detta med "ptr ur" lärs ut vid senare utbildning. Så menar jag det har varit i "mitt" förband.

 

Inte under en Introduktion för alla som ska med i Hv väl? Jag tolkade det som att de var med under standardhelgen, och då finns det ju vapen till soldaterna.

Link to comment
Share on other sites

Mikey, på den Intro utbildningen som vi var på så fanns det inga Sjv, utan alla pist skyttar var hundförare.

 

På TFU-G'n i våras som Gävleborgsgruppen hade så sades det så här:

Fordonsförare/Signalister: AK4

Hundförare/MC Ordonnanser: Pist88

Sjukvårdare: Grundläggande AK4 och "mer än grundläggande" Pist88

Edited by Berg
Link to comment
Share on other sites

Vad är egentligen problemet?

Jag är beväpnad sjukvårdare. Låt vara att jag inte går som hvsjv utan som ssk. Dock är hela vår sjukvårdsgrupp beväpnad.

Problemet är väl snarare att vår kompetens och förmåga inte ännu uppmärksammats vilket ställer till bekymmer på olika sätt, bla delegeringar etc. Känns lite fel att jag skall tvingas gå en två dagarsutbildning för att kunna få delegation på syrgas..-Förmodar att detta kommer att lösas inom en snar framtid då det kommmer fler sjuksköterskor till organisationen.

 

Lite frågor till er där ute:

Vad har sjvbef för befattningspeng? (och vad fasen gör de?)

Vad skall framtida bat. läk ha för befatningspeng och hur skall de rekryteras?

Finns det någon som har koll på hur stridssjukvårdarna skall rekryteras och utbildas?

Link to comment
Share on other sites

...SRK kommer inte att rekrytera stridssjukvårdare (=kombatanter) till "skytte"grupperna men däremot sjukvårdare till sjukvårdsgrupp (som sannolikt kommer att vara obeväpnade).
Så om stridssjukvårdarna kommer att rekryteras av Hv och sjukvårdsgruppen av SRK, vilka ska då de legitimerade sjuksköterskorna tillhöra och rekryteras av? Om sjuksköterskorna ska rekryteras av SRK, så blir jag rädd, eftersom SRK inte riktigt har koll på sådant som en sjuksköterska bör kunna - att säkra venösa infarter, ge infusioner samt ge lite mer potenta läkemedel...
"Problemet" hittils är nog eg inte främst SRK, utan att en oklar beställning och oklar kvalitetssäkring. SRK skulle kunna rekrytera och utbilda F1-förare om det specificerades vilken kvalitetssäkrad förmåga som ska levereras. Vad gäller C eller stf sjukvårdsgrupp så behövs en befattningsbeskrivning och utbildningsplan och krav på formell kompetens. Det är ingen som helst skillnad från om Försvarsmakten rekryterar till US. Tydligare krav är det förlösande med det nya samlade greppet på sjukvården i Hv. Det bör sålede stå klart att för stridssjukvårdare är stasa borttappade kropsdelar viktigare än HLR och att ventilera övertryckspneumothorax är viktigare än tja, det mesta.
Link to comment
Share on other sites

...SRK kommer inte att rekrytera stridssjukvårdare (=kombatanter) till "skytte"grupperna men däremot sjukvårdare till sjukvårdsgrupp (som sannolikt kommer att vara obeväpnade).
Så om stridssjukvårdarna kommer att rekryteras av Hv och sjukvårdsgruppen av SRK, vilka ska då de legitimerade sjuksköterskorna tillhöra och rekryteras av? Om sjuksköterskorna ska rekryteras av SRK, så blir jag rädd, eftersom SRK inte riktigt har koll på sådant som en sjuksköterska bör kunna - att säkra venösa infarter, ge infusioner samt ge lite mer potenta läkemedel...
"Problemet" hittils är nog eg inte främst SRK, utan att en oklar beställning och oklar kvalitetssäkring. SRK skulle kunna rekrytera och utbilda F1-förare om det specificerades vilken kvalitetssäkrad förmåga som ska levereras. Vad gäller C eller stf sjukvårdsgrupp så behövs en befattningsbeskrivning och utbildningsplan och krav på formell kompetens. Det är ingen som helst skillnad från om Försvarsmakten rekryterar till US. Tydligare krav är det förlösande med det nya samlade greppet på sjukvården i Hv. Det bör sålede stå klart att för stridssjukvårdare är stasa borttappade kropsdelar viktigare än HLR och att ventilera övertryckspneumothorax är viktigare än tja, det mesta.

 

 

Jag skulle nog vilja säja att beställningen har varit glasklar och generalläkarens direktiv för försvarsmedicin skola även gälla RK.

RK är en civil organisation medans Hv är ett militärt förband, Jag har sagt det förr och säjer det igen vi måste nyttja sjukvården i Hv pres som vi skulle göra skarpt dvs Train as you fight.

Vi han inte ha sjukvårdeare som ränner i koket och ser till handhyhien kland kockar, vi kan inte ha sjukvårdare som för tidslogg hur länge en förare sover, vi kan inte ha sjukvårdare som ränner runt som vatten pojkar .

Sjukvårdare skall nyttjas i verksaheten på övning som i skarpt läge. dvs plut med beräknat skade utfall då ska sjukvårdare grupperas framskjutet. är transport tiden längre än 60-90 minuter så ska sjukvård gruperas framskjutet och förbandsplats nu mer är inget annat än ren vårdcentral (Role 1 förmåga)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag skulle nog vilja säja att beställningen har varit glasklar och generalläkarens direktiv för försvarsmedicin skola även gälla RK.../...

På vilket sätt har den varit glasklar? Har du sett denna beställning?

 

någon som hört något om hur dey blir med beväpningen ab HvSjv.?

Link to comment
Share on other sites

Dags att reda ut några myter.

Svenska staten genom Försvarsmakten och Svenska Röda korset har ett avtal om rekrytering och utbildning av sjukvårdspersonal för krigsplacering i Hemvärnet.

Detta avtal omfattar bla. krav på personal, utbildning m.m. Sjukvårdare i Hemvärnet har avtal om tjänstgöring med Försvarsmakten, inte SRK.

Det speciaella med FM-SRK:s avtal är att det uttryckligen förbjuder beväpning av Sjv-personal rekryterad genom SRK.

 

Ur SRK synvinkel är avtalet inte helt okomplicerat då omhändertagande av sårade i o f s är den ursprungliga uppgiften men man i Sverige har kommit att göra det inom ramen för personalförsörjning av krigsförband.

Det vore utifrån SRK ståndpunkt helt oacceptabelt att gå ifrån beväpningsundantaget, redan dagens konstruktion kan vara besvärande.

 

Från FM synvinkel har undantaget varit hanterbart. Sjv-grp är i första hand folkrättsligt skyddad personal och ska inte jämföras med sjukvårdsman i grupp/ motsv. Besvärande har i och för sig varit befattningsbeskrivning för SjvBef i BatSt som VB.

 

Det har tidigare i tråden skrivits "att detta löser sig i ett skarpt läge" genom att FM helt tar ansvaret. Det torde vara ganska svårt att gå ifrån ett avtal med världens största humanitära organisation och inte heller nödvändigt.

 

Frågor som återstår;

1. vilken roll ska SRK spela i framtiden avseende personalförsörjning för HV

2. Hur uppfylla 1. Genèvekonventionens ansvar för skydd av sårade och sjuka med sjukvårdspersonal

 

 

p s

angående de som tror att dubbla befattningar skulle påverk den folkrättsliga statusen: Som folkrättsligt skyddad sjukvårdare har du inte rätt att uppge din status, om du trots detta gör det begår du folkrättsbrott. Så gör även det befäl som beordrar eller möjliggör detta.

En annan sak är om du inte längre har befattning med folkrättsligt skydd.

Eventuell Pluton/Kompani/Bataljonchef som planerar för beväpning av personal rekryterad av SRK bör tänka om.

 

 

// F d Folkrättsutbildare i FM och SRK

Link to comment
Share on other sites

@WNSVART

 

Det är alltså så att FM ingått ett avtal som, i korthet, måste beskrivas som... suboptimalt, även på tiden det ingicks.

 

Och, som det redan påpekats, problemet måste rimligen lösas genom att säga upp avtalet med SRK för att istället rekrytera egna sjukvårdare. Men det skulle iofs kräva att någon på HKV tänkte långsiktigt och höll en fot i verkligheten. Eftersom sannolikheten att det händer är nästintill obefintlig lär debatten fortsätta anpassa sig efter en inbillad verklighet som är mer logisk (=tänkbar, begriplig) än de faktiska förhållandena.

 

//Ormtunga

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...