Jump to content

Röda korset Hv sjukvårdare vapen?

Recommended Posts

Med ''naturliga skäl'' menade jag att sjukvårdaren oftast springer runt med bårmatta, patienttäcke och en bökig sjukvårdsväska på köpet så en AK4B på ryggen eller på bröstet skulle bli för klumpig och göra god patientvård omöjlig. Lägger sjukvårdaren dessutom ned vapnet för att vårda och stridslinjen flyttas bakåt så har sjukvårdaren en till grej att tänka på, att aldrig lämna vapnet!

Sjukvårdaren ska aldrig blanda sig i offensiv strid utan endast handla i nödvärn, ännu en aspekt som talar för pistolen. Sjukvårdaren har inte användning för AK4ans räckvidd och slagkraft.

Av samma anledning bär MC-ordonannserna pistol 88, för att det är mer praktiskt istället för att ha en AK4 på ryggen.

Som jag ser det så är samtlig personal i FM i första hand soldater, i andra hand så har man en befattning varesig det rör sig om sjukvårdare, ordonans, hundförare, postkasörska, adjutant, fordonsmekaniker osv osv. Som soldat ska du vara gripbar för strid i alla väder och under alla förutsättningar. Jag skulle kunna sitta och hitta på 1000 olika scenarier där en sjukvårdsgrupp skulle kunna hamna mitt i skitfläkten och därmed begå kollektivt självmord genom att vara obeväpnade (vilket man är med pistol som enda vapen).

Eller är tanken att man ska avdela soldater ur stridslinjen för att skydda skadade och sjukvårdspersonal? Den lyxen får vi nog se oss i stjärnorna efter.

Som sjukvårdare märkt med Röda Korset ,eller dess motsvarighet, får man INTE aktivt deltaga i strid enligt folkrätten.

Gör man det har man begått brott mot krigets lagar.

Bullsh*t rent utsagt. Man får inte vara offensiv står det i krigslagarna, blir man däremot påskjuten under en upphämtning eller likande har man ett ansvar för sin egen och patienternas säkerhet och därför en SKYLDIGHET att använda vapen.

Är ganska trött på alla som är så naiva så dom tror att korset på armen ger något slags extraliv. Inte ens under övning fungerar armbindeln som ett "skydd"...

Jag förstår vad som menas. Men i normalfallet som opererar väl en sjukvårdsgrupp aldrig ensamma utan samlingsplatsen upprättas i anslutning till förläggningen eller så avdelas det några soldater för skydd, nu är det Hemvärnets organisation vi talar om.

Ni hade tur som inte var anslutna till SRK och hade AK5 till ert förfogande.

Sen kan man hamna i läget där man av personliga skäl vill överleva.... då kan man dumpa korset och åtminstone försöka kriga sig ur ett svårt läge.

Personligen kommer jag inte att lägga särskilt mycket kraft på att säkerställa att fienden inte har ett rött kors nånstans på armen, ser han ut som ett hot så ligger han pyrt till....

...och ja, jag vet att man inte kan plocka av och på det röda korset, men dock kan man välja att ta plats som soldat och välja bort det lilla skydd som märket eventuellt ger i verkligheten

Jag förstår vad som menas. Men i normalfallet som opererar väl en sjukvårdsgrupp aldrig ensamma utan samlingsplatsen upprättas i anslutning till förläggningen eller så avdelas det några soldater för skydd, nu är det Hemvärnets organisation vi talar om.

Ni hade tur som inte var anslutna till SRK och hade AK5 till ert förfogande.

Det låter som ett väldigt gammaldags tänkande. Både samlingsplats och förläggning borde vara flytande och "fragmenterad" i dagsläget. Förläggningsplatser bakom egna linjer och patrullerande poster som ska skydda både sovande soldater, tross, repgrupper, sjukvårdsfolk mfl. funkar inget vidare om slagfältet är uppstyckat och ickedefinierbart. Både skyttegrupper och sjukvårdsresurser måste vara rörliga och snabbt flyttbara inom en ganska stor area för att funka bra, dvs bör sjukvårdsgruppen iprincip ligga i röven eller strax bakom någon av skyttegrupperna när de strider eller omgrupperar, och då känns det som ett rejält extraarbete av skyttefolket om de även ska ha en obeväpnad svans som är högvilt byte.

Inläggen i denna tråd belyser ytterligare min åsikt att det inte bara är SRK:s fel att vi har en kass sjv i HV.

När varesig sjv själva eller skyttefolket har en susning hur sjv ska användas rent taktiskt!

Nä, Ksp 58 och pistol till alla sjv!!!

Och alla sjv ska få tilldelat sig en personlig bår för tydligen är bårbärning en huvuduppgift för sjv...........

Edited by Bamse

Inläggen i denna tråd belyser ytterligare min åsikt att det inte bara är SRK:s fel att vi har en kass sjv i HV.

När varesig sjv själva eller skyttefolket har en susning hur sjv ska användas rent taktiskt!

Nä, Ksp 58 och pistol till alla sjv!!!

Och alla sjv ska få tilldelat sig en personlig bår för tydligen är bårbärning en huvuduppgift för sjv...........

Jag är nybakad hemvärnssjukvårdare och kan säga det att SRK i dagens läge utbildar i att vi ska befinna oss bakom stridslinjen, på samlingsplatsen för skadade och vid larm om skadad så skickar sjvgrpC nödvändiga sjukvårdsresurser till platsen. Helst ska då skyttegruppen givit kamrathjälp enligt TOS och dragit den skadade i skydd innan vi har hunnit fram.

Det finns förband som har gjort precis tvärt om och placerat sjukvårdare i skyttegrupperna/patruller och där är det ju mitt i stridslinjen.

Jag kan arbeta enligt båda modellerna, men självklart är det mer spännande och roligt att verkligen se vad man går för när kulorna viner och pressen är stor.

Men fatta att det på dagen slagfält inte finns något "bakom stridslinjen". Därav ska SAMTLIG personal ha någon form av AK/Kpist. En pistol är värdelöst.

Jag fattar, men inte SRK.

Mitt sjvBef lärde oss att vi enligt TOS ska befinna oss i ''cold zone'', möjligtvis i ''warm zone'' men aldrig i ''hot zone''.

Men ge oss en MP5 då om pistol är värdelöst, våga vägra AK4! :P

Nåja, kanske en AK4 B med inskjutbar kolv då! ;)

Mitt sjvBef lärde oss att vi enligt TOS ska befinna oss i ''cold zone'', möjligtvis i ''warm zone'' men aldrig i ''hot zone''.

Tyvärr är det som så att vad som är Hot Zone, Warm Zone och Cold Zone kan förändras på 2 minuter. Det finns inga definierade linjer på stridsfältet idag.

Därtill kommer fienden ha sina jägarförband ute för att jaga och döda sjukvården, trossen och ledningen. Därför måste samtliga delar i UH-kedjan kunna försvara sig själva.

Jag ger mig fan på att pistol-i-händerna-på SJV vs ak-i-händerna-på-skyttesoldat kommer sluta med att det ligger ett par döda sjukvårdare runt sin gruppering. Pistol är helt enkelt inget vettigt alterantiv i mina ögon. Det är en för klen livförsäkring.

Då jag själv lumpade som sjukvårdare på ett skytteförband så lärde jag mig snabbt att det _aldrig_ finns något som man kan betrakta som "säkert bakre område". Det förändras på ett ögonblick.

Eftersom sjukvårdsenheterna är prioriterade högvilt för fienden så måste personal ingående i dem vara på alerten lite extra. Misslyckas du och din grupp med att skydda er från fientligt anfall så kommer sannolikt hela förbandet att mer eller mindre tvärnita. Ingen vill slåss utan sjukvård.

Edited by Nestor

Men fatta att det på dagen slagfält inte finns något "bakom stridslinjen". Därav ska SAMTLIG personal ha någon form av AK/Kpist. En pistol är värdelöst.

Det här är intressant!

En militär chef anser alltså att det finns någon slags säker plats på promenadavstånd från väpnad strid på vilken motståndaren inte kan dyka upp.

På detta vill du gärna ha en pistol ifall det skulle visa sig att ovan nämnde chef skulle ha misstagit sig, när det sen visar sig att nästan alla som har erfarenhet av den typ av skytte det handlar om i en stridssituation påtalar att en pistol är undermålig för den typen av skytte så vill du ha en Kpist som aldrig funnits i någon vidare omfattning i Armen.

Kan det vara så att du har en lite väl romantisk bild av vad det här handlar om?

Ditt citat "men självklart är det mer spännande och roligt att verkligen se vad man går för när kulorna viner och pressen är stor." tyder på det, tycker jag.

Det finns ett antal individer som varit i just den situation du beskriver och min uppfattning är att man i allmänhet inte mår bra av sånt.

.....

Jag som i min enfald trodde att TOS - konceptet förutsatte att man var i "warm" eller "hot zone".........

Men vad vet jag......... självklart har ditt sjvBef rätt!.... ;)

Jag kan arbeta enligt båda modellerna, men självklart är det mer spännande och roligt att verkligen se vad man går för när kulorna viner och pressen är stor.

Har du varit med om att Cut-Throat-Abdul från Mogadishu skjutit mot dig? Det är inte spännande och roligt och det ser inte ut som en söndag mellan trossen och skjutbanan. Du bekräftar min negativa inställning till Hemvärnet som organisation.

Det här är intressant!

En militär chef anser alltså att det finns någon slags säker plats på promenadavstånd från väpnad strid på vilken motståndaren inte kan dyka upp.

På detta vill du gärna ha en pistol ifall det skulle visa sig att ovan nämnde chef skulle ha misstagit sig, när det sen visar sig att nästan alla som har erfarenhet av den typ av skytte det handlar om i en stridssituation påtalar att en pistol är undermålig för den typen av skytte så vill du ha en Kpist som aldrig funnits i någon vidare omfattning i Armen.

Kan det vara så att du har en lite väl romantisk bild av vad det här handlar om?

Ditt citat "men självklart är det mer spännande och roligt att verkligen se vad man går för när kulorna viner och pressen är stor." tyder på det, tycker jag.

Det finns ett antal individer som varit i just den situation du beskriver och min uppfattning är att man i allmänhet inte mår bra av sånt.

Detta är bara spekulationer från en nybakad sjukvårdare.

Kpist m/45 är, vad jag vet, tagen ur bruk. Varför MP5 är det närmaste man kan komma ett mellanting mellan pistol och automatkarbin. Spekulationer.

Ja, min chef anser att det utanför ett slagfält kan finnas ''säkrade platser'' med hjälp av t.ex poster, patruller, mineringar och flygspaning. Där är det tänkt att vi ska ha våran samlingsplats och aldrig ha långt till närmsta understödjande skyttegrupp. Så har jag fått förklarat för mig att det brukar se ut hos oss.

När jag säger ''kulorna viner och pressen är stor'' så menar jag inte skarp utlandsmission i Bagdad, utan en KFÖ hemma i Sverige där sjukvårdarna får fördjupa sig i TOS och vara i fronten med en eller flera skyttegrupper. Självklart mår alla dåligt som varit i ett skarpt läge med livet som insats, men under övning är det en bra erfarenhet att utvärdera hur man handlar under press.

Då har din chef fel. Det funkar inte så idag

Såhär kan man som sjv. hantera sitt vapen börja öva på det istället för att tro att pistol kan funka. Optimalt så har man såklart BÅDE pistol och Ak. Men det är ju kanske inte ett alternativ i HV så då får bara Ak duga.

Edit: Fattade inte hur man embeddade youtube videos

Edited by 109 Eken

Nej, pistol duger inte till Mc-ordonnanser eller hundförare heller. Titta på vad de har för beväpning i övriga FM

Att man inte får öva tillämpat som hvsjv är ju ännu ett skäl till att slänga ut RK

Edited by 109 Eken

Nej, pistol duger inte till Mc-ordonnanser eller hundförare heller. Titta på vad de har för beväpning i övriga FM

Att man inte får öva tillämpat som hvsjv är ju ännu ett skäl till att slänga ut RK

Ska verkligen inte försvara SRK men det är inte bara SRK:s fel att HvSjv inte övar tillämpat.

Det ansvaret ligger faktiskt främst hos resp. förbandschef!!!!

Och återigen...... HV har den sjv som de förtjänar och det är inte bara SRK:s fel utan HV (nästan helt igenom) är skitkassa i alla avseende och på alla nivåer på att hantera sjv-resurser.

Fast varför duger pistol 88 till MC-ordonnanserna och hundförarna då? Vad är det för skillnad?

Pistol 88 är inte något bra vapen för MC-ordonnanser eller hundförare heller. Skillnaden är att MC-förare och hundförare (i alla fall i teorin) behöver ett vapen som kan användas med en hand, och då är pistol 88 det enda alternativet.

Ur Chatten med Rikshvchefen:

"Ja det stämmer att vi ska förbättra sjukvårdstjänsten inom hemvärnet i det nya TOEM (2012) som snart ska fastställas. Det kommer att vara stridssjukvårdare på gruppnivå (de som har strid som huvuduppgift). Därefter så ska det finnas en sjukvårdsgrupp på kompaninivå (med legitimerad sjuksköterska). Bataljonsledningen ska tillföras läkare (om möjligt). Hemvärnet ska så nära som möjligt få samma struktur som övriga delen av insatsorganisationen. Utbildningen kommer att förändras såtillvida att det blir lite längre utbildning. Vad gäller skarpa läkemedel så får vi återkomma hur detta ska hanteras. Tanken är också att ersätta transportmedlet med ett större fordon än idag."

Ja som sagt det återstår att se vad som kommer att hända avseende sjukvårdstjänsten. Helt klart tror jag på idèn att man övar som man strider. Alla befattningar skall kunna försvara sig, det vore ingen nackdel att bära både AK4 samt pistol. Pistolen är som bekant något smidigare att bära med sig när man vårdar, och AK 4:an finns lätttillgänglig för den som utför vården. Övrig personal på tex sjv trp fordonet som inte är inbegripna i själva vården ansvarar för att skadeplatsen närmast är säkrad.

*Snip*

Det här är intressant!

*snip*

Ja, min chef anser att det utanför ett slagfält kan finnas ''säkrade platser'' med hjälp av t.ex poster, patruller, mineringar och flygspaning. Där är det tänkt att vi ska ha våran samlingsplats och aldrig ha långt till närmsta understödjande skyttegrupp. Så har jag fått förklarat för mig att det brukar se ut hos oss.

Jag vill inte vara för påstridig men du måste ta en funderare över hur du tror att det här skall fungera.

Om vi leker med tanken att vi har en pluton över i alla lägen som kan svara för skyddet av rödakorsgruppen så har vi tagit ett steg mot ett scenario som borde oroa dig och ditt sjukvårdsbefäl, vad händer när det man skyddar sig mot hamnar i strid med närskyddet och dessa får förluster, var befinner du dig då?

I mina ögon mitt i smeten....

Det går inte att på något sätt säkerställa att en resurs som måste finnas inom bäravstånd från ett stridande förband inte hamnar mitt i en strid!

Om ni skall kunna framrycka, oavsett om det är med fordon eller till fots, så kan motståndaren framrycka med minst samma hastighet mot er! Det ger att det eventuella närskydd ni har mycket väl blir föremål för nästa sammanstöt på väg fram och i det läget är det inte realistiskt att påstå att det finns en säker plats som tagits fram med minor, flygspaning mm.

Lyft gärna frågan lite försiktigt med era närmaste chefer om hur ni skall agera då erat närskydd hamnar i strid, både vid övertag och underläge/efterhand eftersom ni då befinner mitt i en gruppering utan väg ut.

Tar absolut till mig det du säger, GC1, och ska framföra detta till min Kompanichef och sjvBef när tillfälle ges. ;-)

Får man förresten göra högvakten som hemvärnssjukvårdare? Har ju grundutbildningen på AK4B.

Edited by Livgardisten

Tar absolut till mig det du säger, GC1, och ska framföra detta till min Kompanichef och sjvBef när tillfälle ges. ;-)

Får man förresten göra högvakten som hemvärnssjukvårdare? Har ju grundutbildningen på AK4B.

Bra fråga.

En annan fråga som poppade upp i min arma lilla skalle är...

.... hur många av röda korsets personal vill/kan/bör handha ett vapen?

Vad pratar vi om för typ av chef här? Sjukvårdsbefäl finns ju av olika sorter, men jag har ALDRIG träffat på en kompanichef, eller plutonchef eller gruppchef, som tycker att det är en god ide att sjukvårdare är obeväpnade. Jag har å andra sidan bara vid något enstaka tillfälle träffat på en chef som inte velat ha med sjukvårdare på övning. Man har helt enkelt gillat läget och med gott humör accepterat brister i realismen, med förhoppningen att utvecklingen ska gå åt rätt håll.

Vad pratar vi om för typ av chef här? Sjukvårdsbefäl finns ju av olika sorter, men jag har ALDRIG träffat på en kompanichef, eller plutonchef eller gruppchef, som tycker att det är en god ide att sjukvårdare är obeväpnade. Jag har å andra sidan bara vid något enstaka tillfälle träffat på en chef som inte velat ha med sjukvårdare på övning. Man har helt enkelt gillat läget och med gott humör accepterat brister i realismen, med förhoppningen att utvecklingen ska gå åt rätt håll.

SjvBef vid bataljonsstaben.

SjvBef vid bataljonsstaben.

....Röda Korset... say no more.

Nu har det tagit lite tid innan jag kom på mig själv med att ha skrivit här, ber om ursäkt för dröjsmålet då jag faktiskt inte kan skylla på det "riktiga" livet :lala:

Jag (och jag är långt ifrån ensam) tycker att tänket kring tilldelningen av pistol till vissa befattningar i HV/NSS är helt vilset. Att då dela ut dessa även till sjukvårdsgruppen köper jag faktiskt inte.

Så det är fel att hundförarna /MC ord. har pistol och därför ska inte sjukvårdarna ha heller?

Eller vad menar du?

Debatten är redan förd på andra håll på forumet, men kort och gott:

1: Det går att vara hundförare med AK. Det går att vara ordonnans med AK. Det går att vara sjukvårdare med AK. Värnpliktiga har gjort det i hur många år som helst. Ak4 är klumpig, ja, men nu börjar till och med jag se inskjutbara axelstöd ute på truppförsök. Jag hoppas för allt vad tygen håller att pistolen är en temporär lösning.

2: Det är svårare att använda pistol än AK tillämpat. Dessutom gäller det extremt korta stridsavstånd. Prioritera alltså vapnet till de befattningar som övar tillräckligt mycket med pistol, och frekvent hamnar i situationer där den är användbar. Och då som alternativ och inte ersättare till AK.

Jag (och jag är långt ifrån ensam) tycker att tänket kring tilldelningen av pistol till vissa befattningar i HV/NSS är helt vilset. Att då dela ut dessa även till sjukvårdsgruppen köper jag faktiskt inte.

Utveckla gärna dina tankar.

min avsikt med pistol på sjvgrp är det är bårbärning vårdande av dåliga pat, ha en AK4B som hänger och släger över allt när man skall vårda är inte optimalt där av mitt val av pistol till sjvgrp.

Anknyter till det jag skriver innan i samma inlägg: Olämpligt, bökigt, suboptimalt, jajamen. Det bli mer omständigt, men enligt min åsikt höjder det trovärdigheten för sjukvårdsgruppens förmåga till egenskydd. En sjukvårdsgrupp med en pistol per man saknar i mina ögon trovärdighet i att skydda sig själva. Helt enkelt pga pistolens begränsningar som vapensystem, och den otillräckliga utbildningstiden som gör sig påmind genom hela organisationen.

Jag förstår helt klart varför ni vill ha pistolen, jag tycker det är en dålig lösning på ett onödigt problem.

• 1 month later...

pistol är bra! Men skall självklart ses som ett komplement till AK4. Tyvärr är det svårt att vårda ordentligt med en ak4 på bröstet, risken är överhängande att man tillfogar den skadade mer skador... men självklart är det situationen som avgör vilken beväpning som skall bäras.