Jump to content

Röda korset Hv sjukvårdare vapen?

Recommended Posts

Hej alla först och främst har jag sökt men ej hittat nåt så om blågul har nåt att anmärka bara att låsa tråd..

Vill inte komma med någon ryktes spridning men jag har hört att det skulle finnas beslut på att Hv sjukvårdarna från röda korset skall få ut AK-4 som personligt skydd dock kasunförvarat vapen. Stämmer detta!? Någon som vet?

Mvh rangemust.

Edited by rangermust

Den här frågan har det diskuterats om tidigare. Många gånger. Jag har fått ett antal banningar av RK själv, i form av sk "lojalitetsbrev".

RK--> :) -->Magasinstopp

Jag tror, som dxl, att detta rör sig om den nya insatssjukvården, som varit på prov. RK kommer ALDRIG att tillåta sjukvårdare att bära vapen.

Hej!

Nä det gällde Hv sjukvårdarna från röda korset avtals personal tydligen ska det finnas nåt beslut att dom ska ha AK 4 som självskydd,det är ju bara Svenska röda korset som sagt nej till bärande av vapen på Hv sjukvårdarna i andra länder är det ok,har hört det med Glocken med men det låter jag vara osagt.

Infon om detta har jag fått relativt högt uppifrån på Överstelöjtnant nivå ,vill dock säga att nåt inte är 100% säkert men det måste ju finnas flera som hört nåt!?

//rangermust.

Infon om detta har jag fått relativt högt uppifrån på Överstelöjtnant nivå ,vill dock säga att nåt inte är 100% säkert men det måste ju finnas flera som hört nåt!?

//rangermust.

Ja och det alla har hört är det som står ovan. Svensk militär RK sjv kommer aldrig att bära vapen. Detta hade hade garanterat gått ut fort och brett om så varit fallet. Du måste någonstans ha missförstått.

edit:

vi andra kan ju ha missat informationen också, men en beväpnad rödakorsare... det är sånt som hamnar på löpsedeln om man är möp och har sjukvårdsintresse.

Edited by dxl

Ja och det alla har hört är det som står ovan. Svensk militär RK sjv kommer aldrig att bära vapen. Detta hade hade garanterat gått ut fort och brett om så varit fallet. Du måste någonstans ha missförstått.

Vid en genomgång som jag bevistade för något år sedan, höll en pensionerad major från HKV låda avseende sjv-org. I I all hastighet sa han beträffande HV-sjv, att dessa enligt det ålderdomliga avtalet inte bär vapen eller utbildas i vapentjänst överhuvudtaget i fredstid. Dock sa han att sjukvårdarna vid mobilisering är pliktiga och banden till RK inte längre är av relevans och att de tidigare HV-sjv rustas med vapen för självskydd. Det var enligt honom (och för de flesta andra) en självklarhet.

Jag får intrycket när jag läser diskussionerna här att det inte alls skulle vara på det viset.

Kommentar?

Fast klipper man banden till RK så blir man ju av med en fruktansvärt mycket sjukvårdare. Att sjukvårdare i övrigt bär vapen är ju vare sig konstigt eller onaturligt, men om man som du säger "klipper banden" så löser det ju av sig självt.

edit

hur många sjukvårdstrådar har vi nu?

Edited by dxl

Fast klipper man banden till RK så blir man ju av med en fruktansvärt mycket sjukvårdare. Att sjukvårdare i övrigt bär vapen är ju vare sig konstigt eller onaturligt, men om man som du säger "klipper banden" så löser det ju av sig självt.

edit

hur många sjukvårdstrådar har vi nu?

Vapenlösheten för hemvärnssjukvårdarna i krig har potential att vara en av de största myterna inom FM, om det nu förhåller sig så. Har har svårt att tänka mig att en officer på den nivån skulle tala i nattmössan.

Att RK ansvarar och utbildar Hv-sjv må vara en sak, en helt annan är när FM tar ansvaret och pliktar in sin avtalspersonal och tar hela ansvaret. RK har mig veterligen ingen roll i krigsorg.

Kompromissen att inte vapenutbilda RKs sjukvårdare i fredstid var nog en enkel kompromiss att göra för att få sjukvårdarna utbildade överhuvudtaget.

Så om det smäller har vi sjukvårdare som inte lever upp till civila krav på sjukvårdstjänst, inte övat för krigets krav, men som helt plötsligt ska beväpnas för självskydd... det kan ju bli intresant.

Fast klipper man banden till RK så blir man ju av med en fruktansvärt mycket sjukvårdare.

Behöver det verkligen bli så? Kan det inte vara så att många är med i RK för att det är den enda vägen att få hålla på med sjukvård i Hv?

Om vi säger så här: Jag hade gärna pysslat med sjukvården inom HV om jag sluppit vara med i RK

Kan ju säga att det är samma sak här. Nu finns det ju alternativ där jag håller till så vi får se vad som händer.

Har man ett intresse så inser man rätt snart att det inte är RK man vill vara med i. Vill man bedriva sådan verksamhet som RK gör i HV så kan man ju gå med i civila versionen utav RK, oftast bättre på alla vis då.

Ju mer jag lär mig om katastrofsjukvård, desto mer förundrad blir jag över att RK förväntas klara av det dom ska klara av med den utbildning dom har. Att vakta ett objekt funkar med 20-30 timmars utbildning per år. Det går säkert att överleva ett krig som skyttesoldat med endast en GU och en två veckors repmånad. Vill man få en bra sjukvårdsbit så krävs så mycket mer. Inte minst så krävs förtroende utav de som man förväntas vårda.

men allt sånt här finns redan i en tråd som redan slagits ihop så ska vi fortsätta där?

Edited by dxl

Så om det smäller har vi sjukvårdare som inte lever upp till civila krav på sjukvårdstjänst, inte övat för krigets krav, men som helt plötsligt ska beväpnas för självskydd... det kan ju bli intresant.

Exakt! Därför behöver vi utbildas i vapentjänst. Eheru, det är ju möjligt att se till att man själv får utbildning på vapensystemet AK4 om man ligger i lite... Det finns inga förbud mot att delta i vapenutbildning inom RK - så det är fullt möjligt om man själv har intresset för det...

Nu kanske jag trampar lite luft... Borde det inte vara möjligt att gå runt beväpningsfrågan genom att det inte är RK som besätter vissa befattningar med RK-folk utan istället att RK levererar utbildning av Hv-män. Jag tycker att det vore väldigt enkelt att säga att RK-folk ska inte finnas i krigsförband, men vi vill väldigt gärna att de utbildar våra sjukvårdare x antal timmar utifrån utbildningsplan y?!

Nu kanske jag trampar lite luft... Borde det inte vara möjligt att gå runt beväpningsfrågan genom att det inte är RK som besätter vissa befattningar med RK-folk utan istället att RK levererar utbildning av Hv-män. Jag tycker att det vore väldigt enkelt att säga att RK-folk ska inte finnas i krigsförband, men vi vill väldigt gärna att de utbildar våra sjukvårdare x antal timmar utifrån utbildningsplan y?!

Lite kort:

Ett av kraven för att försvaret ska få gratis sjukvårdare är att dessa sjukvårdare hör till den utbildande organisationen samt att de inte bär vapen. Kräv att dom ska bära vapen och vips så får försvarsmakten bekosta utbildningen själva.

@Skaya, tänk om fler tänkte som du ;-)

• Like 1

Om vi säger så här: Jag hade gärna pysslat med sjukvården inom HV om jag sluppit vara med i RK

Jag fick för en tid sedan erbjudande om att gå i SJV-befattning i en IP, helt utan inblandning från RK. Då ska man kanske säga tjäpnsten för närvarande är vakant. Enligt vad PC sade, ska civila meriter fungera alldeles utmärkt för att gå i befattning omgående. Det låter för bra för att vara sant; försvaret är ju inte precis känt för sin pragmatism.

Det borde finnas fler här med civila akademiska utbildningar som funderat på detta tidigare;

Kan man verkligen tillträda SJV-befattning på rena civila meriter (givetvis även med värnplikt i bagaget)?

Kanske kan utbgrupp, militärläkare eller annan bevilja nån slags dispens?

Jag tror att försvaret har en del att vinna på att ta tillvara på de som faktiskt intresserar sig som har goda sjukvårdskunskaper. Kanske med mindre komplettering.

Vill man bli av med RK så gäller kanske att samtliga som inte är nöjda helt enkelt går ur RK och går med i HV som ordinare/extra och återtar sin plats eftersom RK säkerligen får problem med att tillsätta tjänsterna... ;-)

Vill man bli av med RK så gäller kanske att samtliga som inte är nöjda helt enkelt går ur RK och går med i HV som ordinare/extra och återtar sin plats eftersom RK säkerligen får problem med att tillsätta tjänsterna... :D

Problemet är väl då att en RK sjukvårdare som går ur RK helt plötsligt får svårt att visa på vad den har för kompetens. Någon som har civila meriter ligger iaf i mina ögon en hel del före på den punkten. Det är stor skillnad på att arbeta på sjukhus och vara "helg sjukvårdare" och att jobba på "fabriken/affären/whatever" och vara helgsjukvårdare.

Tycker det som Conan skriver är lite typiskt och för mig säger det mycket att det är just IP som väljer bort RK.

Får för övrigt säga grattis till dig :worthy:

Jag vet inte hur det fungerar, men II63 hade en god idé i "den andra" tråden, att man placerar sådanna som dig conan i förbandsreserven och sedan kommenderar dig i befattning som sjukvårdare då hv har rätt att besätta befattningarna om frivorg ej klarar av att göra det. Men RK har typ första tjing eller nåt, vad vet jag.

dxl: tja, man kunde ju hoppas. Jag förbannar min samtid. Hade det inte varit för dagens stress hade vi haft två till GU-sjv, en på väg att bli syrra en annan läkare i gruppen, men som det står i metro: svenska ungdomar (jag är väl fortfarande ung..? :)) är de mest stressade i världen...

Nåja, till saken. Om det finns sjvintresserade soldater på plutonerna, varför inte gå med i sjv och förändra det inifrån? Du får befattningen, du kan engagera dig hur mycket du vill i sjukvården (i min grupp iaf), du har möjlighet att delta i skjutningar etc... Det är värt ett försök. Eljest väntar vi på insatssjvproj, men det kan ju vara åratal bort om det ens blir något...

För mig är det tragiskt. Vi är allihopa ett lag (i samma lag tillochmed, kan vara svårt att komma ihåg ibland). Vi har olika funktioner men skiten skulle falera om bara en kugge faller ur.

Edit: En C IP har "tjingat" mig som plutonssjukvårdare om befattningen återinförs. Man får ju hoppas på nå sätt...

Edited by skaya

Min åsikt

Som är påverkad av den befattningen som jag hade under gu

Då gick jag som Nskysjvm samt understöds skytt med Grt

Den reglen som vi fick var:

Ni är soldater primärt. Då gäller de vanliga reglerna i krig

Men när ni påbörjar att vårda ngn då är det andra regler som gäller.

Då är vapnet till för självskydd för dig och den sårade. Då får du ej aktivt gå i strid om det inte är i självförsvar.

Ganska enkla regler.

Som funkade bra och som jag anser funkar även bra och borde kunna implemnteras inom Hv.

Skillnaden mellan Gu och Hv var att det var en sjukvårds officer på F7 som utbildade oss inom Sjvm rollen ej RK.

Mina fem ören

Mvh

404 Skenberg

Edited by 404 Skenberg

Exakt! Därför behöver vi utbildas i vapentjänst. Eheru, det är ju möjligt att se till att man själv får utbildning på vapensystemet AK4 om man ligger i lite... Det finns inga förbud mot att delta i vapenutbildning inom RK - så det är fullt möjligt om man själv har intresset för det...

Är det inte så att om RK-sjukvårdaren tar av sig armbindeln så får han/hon skjuta hur mycket dom vill?

Hur är det generellt ute på Hv-förbanden, utbildas RK-sjukvårdarna på ladda/patron-ur på AK4?

SjvPersonal har särskilda kombatantkort som de får i händelse av krig. På samma sätt som enskild soldat får egna identitetskort. dessa kort klargör vilken status de har i kriget.

dessa ID-kort kan se ut för sjv-personal på följande sätt (Från lärarhandledningen Krigetslagar):

idsjvau7.th.jpg

Från samma lärarhandledning tycker detta klargör sjv personalens roll ganska bra...

Inom de reguljära förbanden finns personal avdelad för

att enbart lösa sjukvårdsuppgifter. Denna personal som i

P- tabell krigsplacering har som huvuduppgift att utföra

sjukvårdande uppgifter har ett särskilt folkrättsligt skydd

som icke-kombattanter. De ska vara försedda med en vit

rödakorsarmbindel samt ha ett särskilt identitetskort som

visar att deras huvuduppgift är sjukvårdstjänst.

Identitetskortens utseende framgår av första

Genèvekonventionen för landkriget och andra

Genèvekonventionen för sjökriget .Denna personal har

rätt att bära uniform och lättare personlig

beväpning för självförsvar eller för att skydda sårade

och sjuka.

• 5 months later...

Det finns andra sätt att kringå med, jag själv är ex. RK-sjukvårdare i ett Insatskompani och efter min TFU-utbildning blir jag Signalist också, och då måste jag beväpnas och där kan inte RK's regler göra någonting åt det.

Jag förstår att RK strävar efter så mycket obeväpnat som möjligt, ligger ju lite i deras jobb..men samtidigt, hur ska jag kunna skydda den patient jag har i fält om något händer? Kasta sprutor på dem eller? :D

@Yonaz

Eftersom vi inte har några "sprutor" (eller patienter för den delen) så föreslår jag att du osäkrar några stenar ;) (alternativt använder den skadades vapen - allt i enlighet med reglerna)

Intressant "omväg" du tog och funkar den för dig så är det bara att gratulera!

/S

Detta är faktiskt något som också vi funderade på under vår sjukvårdsutbildning, även om systemet är annorlunda i Finland. Vi gick igenom de internationella principerna, men att bära vapen som medlem i en sjukvårdsgrupp var självklart i vilket fall som helst. Det finns inga militära RK-sjukvårdare i Finland (förutom några enstaka i utländstjänstgöring), så att någon riktig jämförelse går inte att göra. Men som sagt, det är ju svårt att skydda patienter med bara händer (om sprutorna inte anses vara ett tillräckligt stort hot :rockon: ).