Jump to content

Media har ingen aning -journalisters bristande terminologi


Status quo

Recommended Posts

  • Replies 163
  • Created
  • Last Reply

Fast tråden handlar ju om hur media (journalister) är oinsatta i de ämnen de skriver om och att det därigenom blir fel (att CV9040 är utrustade med automatkarbiner, motsvarande). Tyckte att det var tillräckligt mycket faktamiss och slutsatsfel för att den skulle platsa här. Exempel faktamiss är att i originalversionen var halvmantlad Am förbjuden vid jakt, hålspetsammonutionen var delaktig i att ett huvudskott var dödande samt att man saknar förståelse för överpenetration med 9x19.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

"Militärens okända övning i Sydsverige"

Ingenstans i artikeln nämns vad det är som skulle vara okänt, jag har även sett vanlig kungörelse från FM i tidningar om att det ska vara verksamhet i området. Det låter väl lite häftigare med dold/hemlig/okänd, men jag hoppas att åtminstone deltagarna i övningen kände till den. Jag gjorde det i alla fall...

 

Huvudmålet var att hindra fienden från att upprätta en brofästning.

 

Link to comment
Share on other sites

 

"Militärens okända övning i Sydsverige"

Ingenstans i artikeln nämns vad det är som skulle vara okänt, jag har även sett vanlig kungörelse från FM i tidningar om att det ska vara verksamhet i området. Det låter väl lite häftigare med dold/hemlig/okänd, men jag hoppas att åtminstone deltagarna i övningen kände till den. Jag gjorde det i alla fall...

 

Huvudmålet var att hindra fienden från att upprätta en brofästning.

 

 

De känns som lite svårt att hålla en övning som innehåller flyg hemligt, specielt som den pågår i den omfattningen och i landets mest tättbefolkade del. men de kanske är hemligt för att de inte har förklarats för journalister så att de kan köra helsidor i tidningen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19542626.ab?teaser=true

 

 

Hrmm Finnen som mejade ner hundratals sovjetiska soldater.

 

Jag kanske bara är petig men mejning är väl det sista en krypskytt gör, men han måste fan varit rätt flink i fingrarna om han lyckades utföra mejning med ett repetergevär. :uzi

 

Han mejade faktiskt fiender med Suomi-maskinpistol (kulsprutepistol). Hans dödsvärv var inte bara med ett repeatergevär.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Simo_H%C3%A4yh%C3%A4

Link to comment
Share on other sites

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19542626.ab?teaser=true

 

 

Hrmm Finnen som mejade ner hundratals sovjetiska soldater.

 

Jag kanske bara är petig men mejning är väl det sista en krypskytt gör, men han måste fan varit rätt flink i fingrarna om han lyckades utföra mejning med ett repetergevär. :uzi

 

Han mejade faktiskt fiender med Suomi-maskinpistol (kulsprutepistol). Hans dödsvärv var inte bara med ett repeatergevär.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Simo_H%C3%A4yh%C3%A4

 

med tanke på att afton blaskan gör ett stort nummer av hans prickskytte verksamhet, så är ju meja lite fel ord. Krypskytte är lite fel de med.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Problemet med inkompetenta journalister gäller inte bara det militära.

Så snart man själv är kunnig i ämnet, eller varit inblandad i händelsen, kan man vara säker på att artikeln innehåller mängder av fel.

Är det ett problem?

Ja, anser jag, eftersom det påverkar allmänhetens attityder.

Attityder gentemot FM, polis, invandrare, HBTQ-personer, lärare, läkare, politiker, kändisar o.s.v.

Och allmänheten har rösträtt.

Link to comment
Share on other sites

Kanske problemet är att allmänheten har rösträtt när så många behandlar den ynnesten på samma sätt som möjligheten att rösta på deltagare i Big Brother. Förfallet i västliga demokratier är rätt tydligt i hur ointresserad stora grupper i befolkningen är att få rätt information och hur lite tid de lägger på att göra sig själva korrekt informerade. Och trots denna attityd som väldigt ofta dessutom är uttalad, så anser de flesta att allas åsikt är lika mycket värd. Där är ett stort problem för allas åsikt är inte lika mycket värd, det är inte en av definitionerna i demokrati. Alla är lika mycket värda, men allas åsikt är inte lika mycket värd. Utbredningen av uppfattningen att allas åsikt är lika mycket värd accellererar, kanske beroende på sociala media vem vet, och den accellererar samtidigt som hur informerade en person är i medel snabbt minskar. Allt färre anser att de inte är insatta i en fråga och då antingen informerar sig eller avstår att ha en bestämd åsikt som skall basuneras ut till allt och alla. Och detta är ett problem.

 

Resultatet torde bli allt sämre ledning av nationer med demokrati och resultatet av detta torde i sin tur bli allt sämre tillväxt och allt sämre levnadsförhållanden.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • henke changed the title to Media har ingen aning -journalisters bristande terminologi

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...