Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Status quo

Media har ingen aning -journalisters bristande terminologi

Recommended Posts

och för övriga 97% av sveriges befolkning? är det för de en skillnad mellan pansarterrängbil, strifsfordon och stridsvagn? troligen inte. Hon skriver så att läsaren förstår att det är ett militärtfordon som har pansar och är lite större än en personbil. Dessa abstraktioner är något som skribenter gör för att frambringa en prima kontext såsom den genomsnittliga publiken begriper. Eller också kan jag skriva. Att förenklingar gör journalister för att den normala läseren ska förstå texten. Allt för att skapa en bra textrytm och inga svåra ord eller så få fackuttryck som möjligt i texten som ställer till problem för läsaren. Titta på texter som berör andra områden, där gör journalister samma sak.

Men med det så säger du ju att det är okej att ljuga i en text och sedan påstå att du försökte förenkla den. Fast egentligen har ingen förenkling skett, vad som är vad är det som avgör svårigheten av händelsen.

Tex: Hells angels sköt med kulspruta på stureplan.

Användes en kulspruta är det rätt rejäla grejer som de fått tag på och dessutom använt, väldigt allvarligt.

Användes en k-pist så är det självklart allvarligt men knappast i samma kaliber som en kulspruta (no pun intended).

Man kan knappast förvänta sig att folk ska veta skillnaden på betäckningar på militära fordon men det förhindrar ju inte att man skriver en korrekt berättelse utan att förvanska fakta och utan att använda sig av "facktermer".

Det finns ju dessutom gott om fall då man skrivet en sak tex pansarterrängbil och sedan visat tex en stridsvagn på bild. Det är faktaförvanskning om något.

Nu kan man ju tycka att detta är hårklyverier men med tanke på den makt som media besitter över folks tyckande och tänkande anser jag det vara jävligt noga med vad man förmedlar.

Handlar den här pansar/stridsvagnsdebatten om en "okunnig" journalist/skribent som varit på plats ett par dagar så går det att se det på ett par olika sätt. Den som skrev texten hörde hela tiden att soldater och besättning sa "mot vagnarna" "uppsittning i vagnarna" "vagnchef" osv. Det är väldigt sällan någon Pansarterrängbil man klättrar in i.

Och för någon som inte är 100 säker på vad det är så har den en kanon och en massa soldater, pansar- eller stridsvagn är inte så långsökt.

Sedan krävs det inte mer än en kort fråga om vad det är för fordon man åkt i för att få reda på hur det faktiskt står till...

Å andra sidan så verkar det inte som om en journalist eller okunnig skribent från blekinge tidning som skrivit, utan Malin själv verkar ha varit i högsta grad delaktig. Då hade nog JAG om jag varit besättning på nämnda fordon försökt vara något mer noggrann med att det skulle bli rätt. Jag förstår inte. :)

Men det är inte mycket att bli upprörd av... Le åt skiten och gå vidare.

@Status quo

och? Det är så media fungerar och så media agerar. Jag satt och läste på aftonbladet sport just nu. Där stod det om hockeyspelaren zuccarello där skrev skrivbenten "trasade han sönder fotleden" Detta är nog inte en korrekt medicinsk beskrivning på saker och ting. Fler ställen går det att se dessa förenklingar som media gör. Tex skrivs det i samband med kriminaljournalistik "greps" istället för att kanske använda de mer juridiska begreppen omhändertogs.

exempel

Under gårdagseftermiddagen omhändertogs en bilist i 50-årsåldern av polisen efter en biljakt på Norrleden. Han anhölls senare av åklagaren för framkallande av fara för annan"

jmf med detta

I går eftermiddag greps en billist i 50-årsåldern av polisen efter en biljakt på Norrleden. Han anhölls senare för sin farliga framfart"

Här förenklar journalisterna språket så att folk förstår vad som inträffat. Tittar man på ett flertal tidningsartiklar med någon som är expert på området kommer vi att finna att i det närmaste varje artikel som skrivs har denna typ av förenklingar och förändringar av fackspråket. Som för den insatte kanske betyder en sak men för den oinvigde inte spelar någon större roll.

I exemplet ovan gissar jag att det är stor skillnad för en polis eller åklagare om personen greps eller omhändertogs. Men spelar det någon roll för läsaren? Samma sak vad billisten anhölls för eller vad den juridiska termen billisten anhölls heter? Det viktiga är att billisten anhölls för sin farliga framfart. Sedan om det är grovvårdslöshet eller något annat spelar inte lika stor roll.

I MÖP sammanhang förenklas det på andra håll och kanter också. tex örlogsfartyg kanske bara beskrivs i texten som fartyg. När vi hade viggen skrevs det sällan ut vilken version av viggen det var. Samma sak med vapen... Där kan man skriva automatgevär, kulspruta, automatpistol, artomatkarbin eller bara gevär. När det är AK4 eller AK5 som avses. För 97% av befolkningen spelar det ingen större roll eftersom det i slutändan är ett vapen. Vilken typ av vapen i "gevärmodell" spelar mindre roll... Det var iaf inte ett vapen av modellen luftvärnskanon...

Svetten klibbar sig fast längs kroppen och inne i den varma stridsvagnen sitter tio personer. Karlskronatjejen M.Albertsson kör pansarterrängbilen och får koncentrera sig ordentligt. Stridsvagnen är stor, otymplig och terrängen i Afghanistan är inte alltid att lita på.

– På vissa ställen ligger det sankmark och ibland ser man den inte förrän fören på pansarterrängbilen börjar sjunka. En gång körde vi fast och fick hämta en annan stridsvagn för att komma loss, säger M.Albertsson.

Allt för att skapa en bra textrytm och inga svåra ord eller så få fackuttryck som möjligt i texten som ställer till problem för läsaren. Titta på texter som berör andra områden, där gör journalister samma sak.

Jag vet inte om den där förenklingen gjorde att just den där passagen i texten fick särskilt bra textrytm.

fordonet kallas omväxlande för stridsvagn och pansarterrängbil.

(vilket gör att man skulle kunna tro att det är 2 olika fordon som det handlar om, dvs en stridsvagn och en pansarterrängbil som är ute och åker tillsammans)

har inte läst texten, utan satt mer fokus på hur journalister går in och förenklar språket etc för att göra det mer begripligt för de som inte har fackkunskaper.

Men att göra på det sättet så att det framstår som två olika fordon blir bara konstigt. och det blir en hel del mystiska syftningsfel med att göra sådana saker.

Jag antar att Malin själv sagt att det var en pansarterrängbil, och att sedan journalisten sedan trott att det är någon sorts stridsvagn. Det gör det inte rätt ändå. Vid minsta tvivel finns google till hands eller forum.soldf.com ;-)

Läste idag en debattartikel från SSU i Hallandsposten där de skrev att Israel använt "en speciell sorts bomber vars tryckvågor sliter av offrens armar och ben".

Har jag missat något eller finns det en sådan bomb??? Mig veterligen kan väl de flesta bomber åstadkomma det nämnda resultatet, men att det skulle finnas en särskild av-med-armar-och-ben-bomb har jag aldrig hört, och då gjorde jag GU som EOD-gruppchef. Nu var ju det ett tag sen, så jag kan ju ha missat något, men visst pratar de i nattmössan?

Läste idag en debattartikel från SSU i Hallandsposten där de skrev att Israel använt "en speciell sorts bomber vars tryckvågor sliter av offrens armar och ben".

Har jag missat något eller finns det en sådan bomb??? Mig veterligen kan väl de flesta bomber åstadkomma det nämnda resultatet, men att det skulle finnas en särskild av-med-armar-och-ben-bomb har jag aldrig hört, och då gjorde jag GU som EOD-gruppchef. Nu var ju det ett tag sen, så jag kan ju ha missat något, men visst pratar de i nattmössan?

En speciell sorts bomb som orsakar stor tryckvåg är ju FAE-bomber eller termobariska bomber som det heter numera. Det är möjligt att det är sådana bomber som IAF har använt för att rasera tunnlarna till Egypten.

En speciell sorts bomb som orsakar stor tryckvåg är ju FAE-bomber eller termobariska bomber som det heter numera. Det är möjligt att det är sådana bomber som IAF har använt för att rasera tunnlarna till Egypten.

Eller hederliga "vanliga" Bunker-buster? Sånna borde väl orsaka fina tryckvågor.

Eller hederliga "vanliga" Bunker-buster? Sånna borde väl orsaka fina tryckvågor.

En hederlig vanlig Bunker-buster skiljer sig väl inte från en hederlig vanlig bomb, annat än i temepring och form.

Man låter den penetrerar djupare innan den exploderar. Så nä, ingen extra tryckverkan.

/martinator

Aftonbladet TV har en helt egen syn på saker och ting, men det är ju inte nytt.

En man fångas på bild av en övervakningskamera när han ska öppna eld mot ett rivaliserande gäng.

Han får eldavbrott, inget konstigt med det, men i media ska det alltid vara så j*vla speciellt....

"Den osannolika händelsen....."

Vi pratar ELDAVBROTT!?!

"Riktar sitt vapen mot ett rivaliserande gäng, men något är fel på GEVÄRET....."

Hmm, en UZI möjligtvis, eller något annat 9mm vapen.

"...genom att banka PISTOLEN mot golvet försökte de få liv i den ingen..."

Jaha nu har det blivit en pistol....

Med reservation för att länken dör inom kort....

/m

*suck*

Expressen idag: http://www.expressen.se/Nyheter/1.1794822/...-sista-sekunden

Bildtexten:

NÄRA DÖDEN. Den 25-årige mannen fick allvarliga skador sedan han hoppat in hos björnen, som direkt gick till attack. Dramat tog inte slut förrän polisen sköt björnen med en bedövningspil. Foto: Damien Trachsler/ALL OVER PRESS/REUTERS

artikeln:

Men situationen vände och till slut var det björnen som fick kämpa för sitt liv. En polisman sköt honom med ett skott i bröstet. Mannen fördes i ambulans till sjukhus.

Han hade allvarliga skador i huvudet och benet men uppges ha återhämtat sig, skriver Daily Mail.

Även björnen får vård, för sin skottskada, och ska vara på väg att återhämta sig. Enligt Daily Mail har allmänheten visat stor sympati för björnen lämnat blombuketter och honung.

Seriöst, journalister? Hur svårt ska det vara.. läs igenom era grejer innan ni trycker på "send" och försök tona ner det här sensationsjournalistiken så kanske ni kan få en trovärdig och verklighetsöverenstämande artikel publicerad istället.

Kom också ihåg att oftast skriver journalisten enbart själva texten. Sen har vi en bildsättare och en redaktör som ska in och pilla, varpå överskrifter, ingresser, bilder och bildtext läggs till, samt att "överflödiga stycken" tas bort och tråkiga "svårförstådda" facktermer såsom tgb och PBV ersätts med stridsvagn eller nåt annat flashigt som hottar upp... :banghead:

Men visst, helt klart märks det att språkkunskaperna brister...

Men som motvikt, häromdagen i PunktSE stod det i bildtexten under en bild på Rambo "... en 50-kalibrig Browning M2...", när han faktiskt vad jag kunde avgöra hanterade just en sådan. :D

ok grym necropost men ändå. I den här tråden behandlar vi ju medias felsägningar, och det verkar ha smugit in sig en här också :)

en 0.50 kaliber torde det väl ändå vara, 50 vore ju 50*25,6=1280mm mao mer än dubbelt så stort som Yamatos huvudart. :banghead:

lätt hänt ^^

en 0.50 kaliber torde det väl ändå vara, 50 vore ju 50*25,6=1280mm mao mer än dubbelt så stort som Yamatos huvudart. :banghead:

Bara jag som läste "Ymans huvud"? :D

On a more serious note:

I mitt nuvarande arbete kommer jag i kontakt med en hel del finansiella spörsmål. Kunde som frågar om Clerasilnummer (clearingnummer) på sin kapitalförsäkring eller varför inte senaste insättningen på sin likvideringsfond (likviditetsfond). Vi brukar skratta rätt gott åt detta men är ju samtidigt pinsamt medvetna om att jag inte har en aning om vad som är vad när "det knarrar där fram" när jag lämnar in min Köning.. ehh Saab, men inte fan säger jag knarrar, jag säger "Det är säkert något djävla lager från GM som kärvar igen". Lika lite kan jag egentligen skillnaden på WiFi och Wlan, och använder säkert fel termer om HKP så att Danne här på forumet skrattar sig harmynt åt mig. Men det är ju så det är, kvällspressen skriver ju inte för SoldF's publik lika lite som mina kunder är ekonomiskt skolade in i minsta term. Jag förstår va de menar, precis som general public förstår vad Expressen menar, och jag tror att The Swede förstår vad jag menar när jag skriver "en såndäringa pansar-tanks."..

Ergo: That's life, lägg energin på någon snygg dam eller herre istället. Belöningen är desto bättre har jag hört...

GMY

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6237293.ab

..."tunga kulsprutan"...

..."den stora kulsprutan av modell 58"...

"Vid användning bör man vara två personer, enligt Försvarsmaktens regler."

:)

Går det inte att sälja tidningar utan att man måste skriva så att det skall låta så hemskt som möjligt?????

FEL är det ju inte.

Ganska tung, att bära. Och stor, att ha i en bil. Och tja, det rekommenderas väl fortfarande att man har laddare/observatör för att få vapnet effektivast.

Men som motvikt, häromdagen i PunktSE stod det i bildtexten under en bild på Rambo "... en 50-kalibrig Browning M2...", när han faktiskt vad jag kunde avgöra hanterade just en sådan. :tveka:

ok grym necropost men ändå. I den här tråden behandlar vi ju medias felsägningar, och det verkar ha smugit in sig en här också :)

en 0.50 kaliber torde det väl ändå vara, 50 vore ju 50*25,6=1280mm mao mer än dubbelt så stort som Yamatos huvudart. :)

lätt hänt ^^

En tum, eller "inch" på utrikiska, är definierad som 25,4 millimeter, inte 25,6 millimeter.

Men som motvikt, häromdagen i PunktSE stod det i bildtexten under en bild på Rambo "... en 50-kalibrig Browning M2...", när han faktiskt vad jag kunde avgöra hanterade just en sådan. :tveka:

en 0.50 kaliber torde det väl ändå vara, 50 vore ju 50*25,6=1280mm mao mer än dubbelt så stort som Yamatos huvudart. :)

lätt hänt ^^

En tum, eller "inch" på utrikiska, är definierad som 25,4 millimeter, inte 25,6 millimeter.

så sant så. fel av mig.

resultatet vore då 1270mm

*bla bla*

Ergo: That's life, lägg energin på någon snygg dam eller herre istället. Belöningen är desto bättre har jag hört...

GMY

Surgubbe som jag är så rekommenderar jag inte samkväm om du inte har begreppen klar för dig.

"Goddafton lilla stumpan. Det var värst vad du var korpulent idag då. Ska vi gå hem till dig eller mig? Jag vet ju att du är vegetarisk så vi kan masturbera i mitt trädgårdsland så kan vi se om vi hittar något...."

FEL är det ju inte.

Ganska tung, att bära. Och stor, att ha i en bil. Och tja, det rekommenderas väl fortfarande att man har laddare/observatör för att få vapnet effektivast.

Nej helt fel är det faktiskt inte, men en tung kulspruta är ju ännu större än en ksp 58. Det skulle vara väldigt intressant att se någon höfta med en sådan... väääääldigt intressant... lite medalj på det faktiskt :)

"Lekte Rambo med tung kulspruta" är en smarrigare rubrik än "Fotade sig själv när han sköt kulspruta" på samma sätt som "Vansinnesfärd i extrem sportbil" är saftigare än "Singelolycka med Golf GTI". Det hela handlar väl i detta fall om vilken tid på dagen som tidningen ges ut.

Dock är hela förvirringen gällande 58'ans tyngd/kaliber lite konstig egentligen, journalister bor inte i en bubbla. Om sportjournalister kan ringa agenter, tränare och kollegor på Gazzettan borde rimligtvis en nyhetsjournalist kunna logga in på mil.se eller wikipedia och kolla vad en ksp 58 är. Någon på redaktionen borde väl dessutom ha gjort lumpen (kanske inte på tidningen Proletären, men ändå).

Hemvärnsman lekte Rambo med kulspruta

– Det finns ingen plats för sådant beteende inom hemvärnet. Det här är ett tungt vapen som väger strax under 12 kilo och rekylen skakar om vapnet rejält. Eftersom han visade sådant bristande omdöme och bröt så grovt mot våra säkerhetsregler är det färdigskjutet för honom, säger Jan Bohman, informationschef på P 7.

Så de har bara skrivit vad Jan Bohman sa...

En relaterad fråga. I tidningar läser man ofta ordet SPRÄNGLAPSEL som används för att detonera ett sprängämne.

Vid en googling så finner man att detta är ett betydligt vanligare ord än SPRÄNGPATRON vilket verkar vara det

ord som frekventeras inom det militära. Varför har man civilt och militärt valt olika ord för samma sak?

Media har ibland inte helt fel, även om jag personligen hade föredragit termen sprängpatron....

/martin

Spontan reflektion: Det heter "blasting cap" på engelska. Inte för att ordet "cap" i den bemärkelsen har något med "capsule" att göra (snarare med "cap" som i lock, motsvarande kapsyl eller tändhatt (percussion cap), men det kanske kan leda till förbistringar...?

Fk Satan: Ett av felen i artikeln är ju att hon byter mellan stridsvagn och pansarterrängbil.

De flesta icke-MÖPar borde väl förstå att en patgb är bepansrat och stort?

Fk Satan: Ett av felen i artikeln är ju att hon byter mellan stridsvagn och pansarterrängbil.

De flesta icke-MÖPar borde väl förstå att en patgb är bepansrat och stort?

Att icke militärer gör fel är sin sak men titta på bildtexten här så blir man lite förvånad

http://hemvarnet.se/bohus/?action=show640&...60&index=12

Journalister

i min ungdom var jag med i FV ungdom. vi hade en övning på badhuset och en journalist bjöds in.

två av oss intevjuvades. den ena heter Annika och den andra Malin.

ingen kunde tvivla ens om när de bar M/59 så var de något tvivel på deras kön.

trotts detta benämdes FV ungdom som FV pojkar.

hur mer fel kan de bli?

• Similar Content

• By pontai
      Hej hopp..;)

Tiden närmar sig snabbt och studenten är runt hörnet. Saknar något redigt bra att skriva på baksidan av min student mössan. Och detta måste vara bästa forum att fråga.

Några bra ordförslag som är militärt relaterat att skriva på baksidan.

Alla förslag godtages då jag har så dålig fantasi atm.

Mvh...
    • By Källberg
      Sitter och stampar med en licensansökan. Och länsmannen vill i vanlig ordning veta vad det är för omladdningsfunktion. Kan någon vänlig själ översätta "short stroke gas piston" åt mig.

Gaslås med kort slaglängd?

Tack på förhand
  • Create New...