Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Status quo

Media har ingen aning -journalisters bristande terminologi

Recommended Posts

Detta är inte media som så, men Ridley Scott verkar ha tittat på Saving Private Ryan innan han regisserade nya Robin Hood:

vid 1.48-2.10

Tydligen var det inte Andrew Higgins som tog fram LCVP, eller landstigningsbåt som vi normalt säger, i slutet av 30-talet för bruk i WW2. Nej, den användes redan under medeltiden. EXAKT samma design... fast med åror.

Fixat länk. Rokare BG

EXAKT samma design... fast med åror.

Landstigning.JPG

Well, om Arn kan ha rinnande vatten hemma i Svedala så kan väl Robin Hood ha Higginsbåtar... :)

Detta är inte media som så, men Ridley Scott verkar ha tittat på Saving Private Ryan innan han regisserade nya Robin Hood:

vid 1.48-2.10

Tydligen var det inte Andrew Higgins som tog fram LCVP, eller landstigningsbåt som vi normalt säger, i slutet av 30-talet för bruk i WW2. Nej, den användes redan under medeltiden. EXAKT samma design... fast med åror.

Fixat länk. Rokare BG

ehrm... Venedig använde ett par landstigningsbåtar för riddare i samband med det fjärde korståget. Dessa hade en brygga under vattenlinjen som vid landstigning kunde öppnas så att riddarna kunde storma ut till häst, i full stridsmundering.

okej okej... de kanske inte ser ut som de i filmen ovan men idén för landstigningsbåtar sattes iaf på prov under 1200-talet.

Linski pinkski

Inte militärt relaterat men ändå en mediablunder.

Igår i sportradion intervjuade man en svensk som spelade i Lyon.

Reportern frågad om han anammat den franska kulturen och om

han spenderade mycket tid i köket. Om han var en sådan där

GOURMAND som tyckte om att laga mat....

Jag tror att reportern i det här fallet syftade på ordet GOURMET,

en stavnings och uttalsmässigt väldigt liten skillnad - men innebörden

ligger längre ifrån varandra. Inte heller intervjuoffret reagerade varför

jag misstänker att även han är omedveten om skillnaden.

/martin

Nu är jag inte den vassaste kniven i skået vad det gäller det svenska språket... men vad är skillnanden? I betydelsen alltså.

Nu är jag inte den vassaste kniven i skået vad det gäller det svenska språket... men vad är skillnanden? I betydelsen alltså.

snabb koll

bägge gillar visserligen mat.

GOURMAND är någon som gillar att äta stora mängder, kvaliten är oviktig

GOURMET är däremot någon som gillar hög kvallite på maten över kvantiteten mat. en finsmakare

snabb koll

GOURMET är däremot någon som gillar hög kvallite på maten över kvantiteten mat. en finsmakare

Jag är DEFINITIVT gourmand med en dragning mot gourmet.

Kanske därför det heter gourMANd = MANligt att äta o tycka om det?

Vadå?? OT, spårade jag ur nu igen? Battingen oxo. :banghead:

snabb koll

Mer OT: När man ställer gourmand mot gourmet brukar det förvisso betyda storätare kontra finsmakare.

Men taget isolerat är gourmand i min bok OK för att beteckna matkunnig person. Den högre kokkonsten kallas till exempel "la gourmandise".

när det gäller Kim Källström så är han nog en gormand.... :banghead:

Tv4 Nyheterna lyckades med två fel i sändningen.

"jas är de av flygvapnets flygplan som är med i flest flygtillbud. "

Flygplanet heter 39 gripen och med tanke på att de är flygvapnets enda stridsflygplan så vore de märkligt om något annat flygplan hade lika många incidenter. där de var på fel höjd eller lite fel kurs.

sen förekom någon mystisk M79 granat. rätta mig om jag har fel men M79 är vapnet inte amunitionen.

Tv4 Nyheterna lyckades med två fel i sändningen.

"jas är de av flygvapnets flygplan som är med i flest flygtillbud. "

Flygplanet heter 39 gripen och med tanke på att de är flygvapnets enda stridsflygplan så vore de märkligt om något annat flygplan hade lika många incidenter. där de var på fel höjd eller lite fel kurs.

Men märkligt är väl inte fel. JAS är det numerärt talrikaste flygplanet i FV, även om den statisitiska numerären kanske inte överensstämmer med det antal som i verkligheten flyger och därmed sätter nuffrorna lite fel. Det är även det flygplan som ger sin husse mest och bäst information om läget så han kan göra korrekta beslut. Det är inte den flygplanstyp i FV som har mest gångtimmar per individ och år ( skulle tro hercules leder där, men det är en gisssning) och är långt ifrån det system som har sämst instrumentering, ålder på skrovet och udda personligheter på olika skrov (triss i sk 60). Ändock leder JAS i tillbud, vilket kanske inte är en chock med tanke på hur den måset/bör nyttjas, men det är heller inte givet enligt mig med take på vad jag nämner ovan....och fel är det inte.

de är fortfarande en del som missat att flygplanet heter Saab 39 Gripen, JAS är vad den kan göra.

jag var tydligen för otydlig med vad jag ansåg vara fel i utalandet. de ändra sig till rätt namn i en senare sändning.

bg_band2.jpg

Tillbaka till

modebranschen-satsar-pa-hallbara-metoder-2007-rep.jpg

Den här handlar inte om välsmakande fåglar.

--------------------

REGLER

de är fortfarande en del som missat att flygplanet heter Saab 39 Gripen, JAS är vad den kan göra.

jag var tydligen för otydlig med vad jag ansåg vara fel i utalandet. de ändra sig till rätt namn i en senare sändning.

Studerar man Försvarsmaktens officiella hemsida, kan man där se att namnet "Jas 39 Gripen" används. Om detta är "fel", får det väl ändå anses ursäktligt om media använder sig av den benämning som FM själva använder?

@Spec: Inslaget handlade troligtvis om det fega/fula/hemska granatanfallet som hände i Bangkok där källor på plats talar om 40mm-granater från en M79 (vanligt vapen i den världsdelen). Att då nyhetsmässigt kalla det en M79-granat är i min värld lika ok som att benämna 7,62x39 som en Kalashnikov-kula/projektil.

Tja, patronerna kan ju se skarpa ut utan att för den skull vara det. Jag tycker nog att det var på sin plats att berätta att det var riktiga patroner.

/K

Kanske för att säga till "allmänheten" att det var en mc-förenings-snubbe som hade patroner som faktiskt säger pang och inte några prydnadsgrejjer?

Tragisk olycka i Danmark med två döda soldater.

Dock fungerar följande inte riktigt i min skalle:

Enligt danska medier rör det sig om en artilleripjäs som exploderat inuti en granatkastare. Försvaret ska utreda händelsen.

Nog för att dansken är både slug och finurlig, men om de lyckats få ner en hel artpjäs i en GRK kommer jag äta upp min basker.

De va kanske därför artpjäsen exploderade för att dom försökte trycka ner den i grk:n :rockon:

De va kanske därför artpjäsen exploderade för att dom försökte trycka ner den i grk:n :banghead:

De lyckades ju få hälften rätt, om de nu var granat typen som fick skjutförbud.

artilleripjäser skall inte tryckas ner med myningen först i grk. (jag kan inte komma på någon annan del än pipan som kan tryckas ner i en granatkastare.)

Såg just TV4:s sändning från Ärna flygplats och minnesceremonin över Kenneth Wallins.

Rikskass brud som kommenterade en i övrigt vacker och värdig ceremoni.

Var i ligger det svåra att skicka någon som kan åtminstone en militär term. Katastrof är ett passande ord.

/martin

Såg just TV4:s sändning från Ärna flygplats och minnesceremonin över Kenneth Wallin.

Rikskass brud som kommenterade en i övrigt vacker och värdig ceremoni.

Var i ligger det svåra att skicka någon som kan åtminstone en militär term. Katastrof är ett passande ord.

/martin

Ska media rapportera sjukvård med journalister som iaf har lite erfarenhet av sjukvård? Ska de hålla samma facktermsnivå när de rapporterar om kärnfysik och ha kärnfysik-utbildade journalister? En journalist rapporterar sin tolkning av vad de ser och eller upplever samt att de kritiskt granskar det som händer i vårt samhälle.

En redaktion består inte av särskilt många individer som löser en stor mängd uppdrag, och där stora flertalet inte har möjlighet att läsa in sig inom ämnen etc. Sedan ska allt detta klippas ned till under en minut, kanske under två om de får gott om tid.

Som jag ser det så är problemet inte att folk inte är fackidioter utan att de saknar intresse för det de rapportera om.

Om man har det minsta engagemang för sitt jobb så bemödar man sig med att göra åtminstone 10 minuters efterforskning så man slipper stå och säga något i stil med att här kommer nu soldaterna i någon typ av uniform, vet inte vad den heter men den är gammal och fin hej och hå.

Precis som att journalister som skriver om medicin bör kolla om termen för skärverktyg är skalpell eller kniv.

Det tar minimalt med tid men gör enormt mycket för trovärdigheten.

/m

Problemet är att den som står där i direktsändning och rapporterar om den svenska soldatens ankomst kanske imorgon ska rapportera om medicin, nästa dag om ett brott som begåtts osv. Eftersom det hände utanför ordinarie kontorstid så är det troligen den som hade jour eller kvällstjänst just där och då som fick åka.

Vilka knäck som var gjorda innan detta, hur lång förberedelsetid fick individen etc är variabler vi inte vet. Det kanske inte fanns tid att göra något bättre, journalisten kanske var tvingad att lämna "bandet" direkt eller kanske sände direkt. då är det inte alltid så enkelt.

Som jag ser det är det alltid upp till ansvarig informatör att informera och påverka journalister att göra en så korrekt rapportering som möjligt. Hade FM informatör på plats informerat journalisterna på plats om hur det hela går till, vilka uniformer som används etc? Kan det vara så att det är FM som misslyckats i att informera journalisterna på plats?

Det är inte alltid så enkelt att bli utkastad i något som man inte har en aning om hur det fungerar, fackuttryck eller inte ens gillar. Sedan köra en direktsändning inom 10-15 minuter. Eller måste lämna "bandet" inom en halvtimme för att få med det i sändning och du är 25 minuter ifrån redaktionen.

Tycker att mycket i denna tråd handlar om total okunskap om hur en journalists vardag ser ut och fungerar...

Tycker att mycket i denna tråd handlar om total okunskap om hur en journalists vardag ser ut och fungerar...

Utan att veta något om en journalist vardag så håller jag med.

Tycker också att man ska ställa sig frågan vad som är journalistens uppdrag, att rapportera sanningen är en förenkling!

Att rapportera sanningen utifrån "sin" tidning/Kanal:s inriktning/politiska färg/läsare ligger närmare sanningen.

Att Expressen skriver "stridsvagn", "tung kulspruta", "tungt beväpnad polis" mm ser jag som ganska ok, skriver Mil.se/Hemvärnstidningen/Valfri tidning om Militär Historia samma sak är det värre å andra sidan får dessa tidningar gärna ha fel om vilken B-kändis som sagt något dumt........

Själv blir jag lika irriterad varje gång jag ser rubriker så som "Den lömska kvinnosjukdomen.....", "Läkemedlet som kan ge dig huvudvärk....." osv.

Men jag förväntar mig inte mycket mer...

Årets pinsammaste norska felrapportering tro?

Under de första dagarna av gruvkatastrofen i Chile rapporterade P4 Norge vid varje nyhetssändning om olyckan i Argentina (eller om de sa Columbia eller Peru)... Vilket fall som helst borde de ju iaf. efter en felsägning rätta detta och inte rapportera samma sak gång på gång! (Att de inte var förinspelat vet man för att de i slutet av varje rapport berättar om trafikläget med samma reporter...)

• Similar Content

• By pontai
      Hej hopp..;)

Tiden närmar sig snabbt och studenten är runt hörnet. Saknar något redigt bra att skriva på baksidan av min student mössan. Och detta måste vara bästa forum att fråga.

Några bra ordförslag som är militärt relaterat att skriva på baksidan.

Alla förslag godtages då jag har så dålig fantasi atm.

Mvh...
    • By Källberg
      Sitter och stampar med en licensansökan. Och länsmannen vill i vanlig ordning veta vad det är för omladdningsfunktion. Kan någon vänlig själ översätta "short stroke gas piston" åt mig.

Gaslås med kort slaglängd?

Tack på förhand
  • Create New...