Jump to content

Översättning vapenterminologi


Källberg

Recommended Posts

Sitter och stampar med en licensansökan. Och länsmannen vill i vanlig ordning veta vad det är för omladdningsfunktion. Kan någon vänlig själ översätta "short stroke gas piston" åt mig.

 

Gaslås med kort slaglängd?

 

Tack på förhand

Link to comment
Share on other sites

Sitter och stampar med en licensansökan. Och länsmannen vill i vanlig ordning veta vad det är för omladdningsfunktion. Kan någon vänlig själ översätta "short stroke gas piston" åt mig.

 

Gaslås med kort slaglängd?

 

Tack på förhand

 

Snick snack och dumheter!

 

På sidan 3 av licensansökan så finns utförlig information om vad som skall anges, bifogar från polisens egen licensansökan i senaste version:

 

 

Omladdningsfunktion:

Enskott eller flerskott. Ett dubbelpipigt hagelgevär och kombinationsvapen är ett enskottsvapen. Med enskottsvapen avses vapen utan magasin där man laddar om manuellt för varje skott genom att placera en patron i patronläget. (Vid flerskott ska laddsystem anges). Ange vapnets omladdningsfunktion. Enskott, repeter, halvautomat, helautomat eller revolver

 

Så ange bara "halvautomat".

Link to comment
Share on other sites

@Cazrop Tyckte själv att det var lite udda när jag jag pratade med vapenhandläggaren, har bara repeterbössor sen tidigare. Fyllde i halvautomat och skickade in.

 

@polman1 Browning Bar Match, eller Fnar som den kallas i staterna. Som jag tänkt kombinera med en H2a. Blir fint som snus.

 

Nu när vi fått det överstökat, blev ju faktiskt lite nyfiken vad den korrekta översättningen är. Vad säger ni?

Link to comment
Share on other sites

Det lät som en väldigt märklig fråga men handläggare brukar hitta på egna bestämmelser. En BAR har jag aldrig pillat på men är det pistong och vridlåst slutstycke? Isåfall låter översättningen bra.

Link to comment
Share on other sites

Nu så är jag tyvärr djävulens advokat, men vad är det angivna ändamålet med vapnet?

 

Är det angivna syftet jakt på ulliga-gulliga-uteliggardjur så slår råttfällan Naturvårdsverkets författningssamling "NFS 2002:18 Naturvårdsverkets föreskrifter och Allmänna råd om jakt och statens vilt;" till. Nu är inte jag lagvrängare, men i ändringstrycken till just NFS 2002:18 så verkar undantaget för militära halvautomatiska vapen med verkansprinciper äldre än 1942 ha tagits bort.

Jag sitter inte på mer information i ärendet än det som Källberg presenterat ovan, men jag tenderar att läsa en hel del författningstexter >:-( så är jag helt fel ute så får Källberg ursäkta och jag önskar honom lycka till.

Edited by Adeptus Bellum
Link to comment
Share on other sites

Förstår hur du tänker adepts, men förväxla inte browning bar med WWI/II m1918 bar. Två helt olika puffror. Den BAR som jag söker licens på är tänkt till jakt och mekanismen är helt civil, och härstammar inte från någon militär konstruktion. Om du googlar FN Fnar så hittar du rätt bössa, det är så den kallas i USA. Men i europa så går den under Brownings flagg, den byggs dock fortfarande av FN i belgien.

 

Edit: tanken är att den tillsammans med en aimpoint micro ska bli en vildsvins-dräpare av rang.

Edited by Källberg
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...