Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Status quo

Media har ingen aning -journalisters bristande terminologi

Recommended Posts

Okej det här kanske skulle passa i avreageringstråden men hur som helst så tänkte jag bara lufta min frustration över den väldigt bristande intelligensen hos våra journalister.

Sitter och tittar på expressen och ser:

ATTACK I MORSE

5daae79a.jpg

med undertexten:

I morse attackerade USA ett misstänkt terroristfäste i Somalia. Flygplanet han avlossa tusen skott i minuten

Öhh... Flygplanet han avslossa? Kan, möjligtvis, och gör det säkerligen, men han? Stod någon och räknade?

Okej det var ju inte så farligt.. men fortsätter man läsa artikeln blir man ju bara illamående (bold på de idiotiska delarna):

Stridsflygplanen, av typen AC-130, flög in på låg höjd över de misstänkta terrorbaserna

i södra Somalia tidigt i morse.

Döda kroppar på marken

De tungt beväpnade flygplanen, bemannade av USA:s specialförband, är bland annat utrustade med kanoner som kan avlossa tusentals skott i sekunden,

Asså, för det första. Döda kroppar på marken, ska förmodligen vara en rubrik. Men hur kommer det sig att så fort amerikanarna gör någon operation som media får nys om så är det SPECIALförband som utför den?

Och nyss sköt kanonen tusen skott i minuten, nu skjuter den tusen skott i sekunden. Bara genom att snabbt googla på AC-130 lite snabbt kan jag få fram att den vassaste av dessa väldigt speciella vapen kan skjuta 6000 skott per minut.

Jag ska helt klart sluta läsa expressen efter det här (aftonbladet är redan på min shitlist)....

Gå in på DN som ofta brukar vara lite bättre men inte denna gång.

Där är AC 130 en helikopter!!!

Även den kan avfyra tusentals skott i SEKUNDEN.

Är det inte så att flygplanet på bilden inte avlossar ett skit utan fäller motmedel för att någon jävel skjuter MOT/PÅ dem?

Med andra ord, ett flygplan tillhörande USA flög igår över Somalia och blev beskjutet, åtminstone enligt bilden....

BTW är det inte ett gunship på bilden, i så fall är det lite väl lite av specialförband över det.

/martinator

BTW är det inte ett gunship på bilden, i så fall är det lite väl lite av specialförband över det.

/martinator

Jo, samtliga AC-130 ligger under AFSOC aka Airforce Special Operations Command

De flesta av tidningarnas nätupplagor hänvisar till TT som källa. Således ser nästan alla artiklar identiska ut. Med samma (enkla?) fel. I skrivande stund (091020) har iaf DN rättat till det som var orätt tidigare imorse. Expressen och Aftonbladet uppger fortfarande den enormt imponerande eldhastigheten :clap: .

Att det inte görs mer detaljerad research innan de publicerar artiklar förvånar. Precis som Status Quo påpekar är ju den enklaste av Googling möjlig för att iaf kolla om man ligger hyfsat rätt i fakta.

/Zacke

Bara genom att snabbt googla på AC-130 lite snabbt kan jag få fram att den vassaste av dessa väldigt speciella vapen kan skjuta 6000 skott per minut.

Inte för att vara petig, AC 130 är ett flygplan. Vapent i fråga är en GAU-4 20mm Vulcan M61/M61A2. vapnet kan som mest avfyra 7.200 bulor/minut, men att det i ett Gunship kan ställas i två lägen, 6.000 eller 4.000 bulor/minut.

länkt till detta påstående

/martinator

(---)

Jag ska helt klart sluta läsa expressen efter det här (aftonbladet är redan på min shitlist)....

Skvallertidningar på sämre papper!

Enligt ett jätteintressant program häromdagen på TV4Fakta (tror jag) som avhandlade bla AFSOC och dom olika C-130 varianterna så avfyras Vulcan ej längre än skurar om 10 sekunder för att undvika överhettning. Eldöppnandet sker i regel i första hand med haubitsen, därefter Bofors 40mm kanonen och i sista hand med Vulcan. Allt enligt weapons officer på ett av deras Gunship.

Bara genom att snabbt googla på AC-130 lite snabbt kan jag få fram att den vassaste av dessa väldigt speciella vapen kan skjuta 6000 skott per minut.

Inte för att vara petig, AC 130 är ett flygplan. Vapent i fråga är en GAU-4 20mm Vulcan M61/M61A2. vapnet kan som mest avfyra 7.200 bulor/minut, men att det i ett Gunship kan ställas i två lägen, 6.000 eller 4.000 bulor/minut.

länkt till detta påstående

/martinator

Jag vet, jag har väl inte påstått något annat? Eller snarare, det du skrev var precis vad jag påstod.

Är det inte så att flygplanet på bilden inte avlossar ett skit utan fäller motmedel för att någon jävel skjuter MOT/PÅ dem?

Med andra ord, ett flygplan tillhörande USA flög igår över Somalia och blev beskjutet, åtminstone enligt bilden....

/martinator

Ja, planet på bilden fäller motmedel. Ser riktigt snyggt ut ifall de flyger lågt i mörker.

Är väll så det går när någon trädkramare på TT skriver artiklarna*. :-P

* Säger jag helt fördomsfullt såklart.

Guest m1893
Är väll så det går när någon trädkramare på TT skriver artiklarna*. :-P

* Säger jag helt fördomsfullt såklart.

TT är ju de facto en av de flesta svenska massmedia använd nyhetsbyrå. Jämför artiklar mellan olika tidningar. Emellertid har TT fått klä skott för sina artiklar som berör framförallt Mellanöstern och USA, och det ser ut som att en tendentiös och tyvärr alltför vänsterinriktad nyhetsbevakning har gällt. Flera källor anför detta problem. TT (Tidningarnas Telegrambyrå) är ju en jämförelsevis gammal institution och jag tror att de flesta större dagstidningar idag använder TT:s alster. DN sade under en period upp avtalet med TT men har nu åter kontrakterat dem. En av flera källor till denna problematik är: http://tt-kritik.blogspot.com/

mvh

En av flera källor till denna problematik är: http://tt-kritik.blogspot.com/

Intressant att den sidan i princip bara nämner konflikterna kring Israel och det omkringliggande området. Utan att läsa allt så får ju inte det sidan att se så objektiv ut själv. Hade sett bättre ut om de tagit upp felaktigheter eller tveksamheter i rapportering från hela världen.

TT är ju kända för att ha ganska vinklad mellanöstern rapportering.

Men jag tror inte att en rapport från TT till expressen ser mer ut än en kort beskrivning vad som hände. Typ: Amerikanska AC-130 anföll terrorister i somalia, många döda rapporterades. Och sen går expressen (eller aftonbladet) ut och gör historien lite "smaskigare".

Kolla bara på persbrandt historien. Det visar ju bara att säkert en större del av "nyheter" kring kändisar är totalt skitsnack.

Det som förvånar mig är att svenska folket inte verkar fatta att svenska nyhetsbyråer är så fulla med skit att det knappt går att urskilja vad som är sant i den dagliga nyhetsrapporteringen. Det enda jag läser nu för tiden är DN, för de är de enda jag hittat som inte skriver om kändisars privatliv (vilket jag skiter extremt mycket i) och som verkar göra en fakta koll innan de publicerar.

Jaha då lyfter jag upp min lilla media avreageringstråd igen då, expressen på nytt (jag höll inte vad jag lovade).

Mördad 20-åring sålde kulspruta

oj det lät allvarligt.... en kulspruta är ju ändå ett ganska tungt vapen..

men läser man artikeln så ser man ganska snart att det självklart är rubriksättaren som antingen inte har en aning eller ville skapa lite mer spänning: "I höstas sålde den 20-årige helsingborgaren ett automatgevär av modell Kalashnikov till Uppsalabon"

En automatkarbin är inte det samma som en kulspruta for fricks sake!!!!!

Nu har de ändrat till automatgevär i artikeln. They just can't get it right! :Malaj:

Nu har de ändrat till automatgevär i artikeln. They just can't get it right! :Malaj:

Ja titta, nu står det under rubriken, automatgevär, ovan står det kulspruta, så väldigt logiskt.

Men hallå, alla vet ju att något som skjuter kulor jättesnabbt är en kulspruta, oavsett storlek.

EXPRESSEN

Mördad 20-åring sålde kulspruta

20-åringen dömd i fredags Sålde automatgevär till 22-årig Uppsalabo som tidigare misstänkts för mord. "Kan finnas koppling."

Kulspruta eller automatgevär, båda är fel......

Guest J-Star

Grabbar och tjejer... istället för att sitta här och gnälla, vad sägs om att vi upprättar en "Media, fråga här!"-tråd där undrande journalister kan ställa frågor, speciellt om terminologi och sådant som kan vara knepigt? Sedan mailar lämplig representant (Henke, Swede eller liknande) till tidningarna och meddelar var denna resurs finns. Till vår credit finns ju att vi bland annat hjälpt översättare på Discovery Channel med grejorna.

/J

Guest J-Star

Hmmm.... skulle ha ett vertyg där journalisten kan göra Cut & Paste med sin artikel. När han/hon trycker på "submit" så letar funktionen igenom hela artikeln efter nyckelord och markerar dessa med länkar. När man klickar på länkarna så får man en förklaring vad motsvarande ord är. Trycker man i "kulspruta" i det här fallet fpr man bild och förklaring på just det... och journalisten kan snabbt inse att det där var nog inte rätt.

Man kan också lägga in träffar på "felaktiga" ord eller ord som skall varnas för. Exempelvis om "Jas" eller - som har förekommit - "Jasen" finns i artiklen så markeras det ilsket rött och när man tycker på får man tipset: "Byt ut mot JAS-39", "JAS-39 Gripen" eller "Gripen". Som ett slags MÖP-stavningskontroll.

/J

Hmmm.... skulle ha ett vertyg där journalisten kan göra Cut & Paste med sin artikel. När han/hon trycker på "submit" så letar funktionen igenom hela artikeln efter nyckelord och markerar dessa med länkar. När man klickar på länkarna så får man en förklaring vad motsvarande ord är. Trycker man i "kulspruta" i det här fallet fpr man bild och förklaring på just det... och journalisten kan snabbt inse att det där var nog inte rätt.

Man kan också lägga in träffar på "felaktiga" ord eller ord som skall varnas för. Exempelvis om "Jas" eller - som har förekommit - "Jasen" finns i artiklen så markeras det ilsket rött och när man tycker på får man tipset: "Byt ut mot JAS-39", "JAS-39 Gripen" eller "Gripen". Som ett slags MÖP-stavningskontroll.

/J

Skulle med fördel kunna användas av vissa hemvärnsredaktörer också :Malaj:

Men hallå, alla vet ju att något som skjuter kulor jättesnabbt är en kulspruta, oavsett storlek.

Jag trodde det hette maskingevär inom media.

Angående media och vapen så brukar det ju heta "automatvapen" så fort det handlar om ett vapen typ en pistol. Det är förvisso helt korrekt att kalla en automatpistol för ett automatvapen, men det är lite som att säga att man blev påkörd av en lastbil, när det handlar om en lastbilsreggad Peugeot Partner.

Men så är det, som journalist vill man skriva en säljande artikel, dels för att fånga läsare, dels för att vara en "bättre" journalist" än sina kollegor/konkurrenter. Vad skulle få den genomsnittlige journalisten att slösa fem minuter av sin tid på att googla efter något så ointressant som den verkliga eldhastigheten hos en vulcan? Den typiske journalisten är nog lika ointresserad som den typiske läsaren. De hade kunnat skriva "Amerikanskt flygplan med kanoner som kan skjuta jättefort sägs ha skjutit mot människor i somalia. Det ryktas om ett antal döda." Men det är ju knappast något att fylla en tidning med.

Eller "kriminell hittades död med en .22 pistol" lär inte fånga läsare lika bra som "17 åring med automatvapen mördad!"

/E

Kaliber 22mm menar du väl? :) eller var det 0.22 mm. Akan eller underkalibrig pilammunition :)

Jag läste någonstans för många år sedan en artikel om livvakter som bar kaliber 38mm revolvrar. Är det en sådan man brukar skjuta beanbags eller tårgas med. Enormt diskret. De kunde lika gärna bära ett exemplar av "mördar-dödar-höghastighets-maskinautomatgeväret AK4 Kalashnikov" under jackan.

Bra idé, inte för att jag tror det kommer hända men det vore ju onekligen roligt :)

här är några länkar som borde finnas med i en sticky FAQ:

Kulspruta

Automatkarbin

Automatgevär

Kulsprutepistol

även kallat kpist

Läste i länken om automatkarbin där står följande "Ett problem med AK4:an samt AK5:an är att säkringen sitter emot ryggen så att när soldater är ute och vandrar kan säkringen slå till emot ryggen så att geväret skarpladdas" , blir ju lätt fel om man tror att det står rätt på wikipedia.

Jomen så är det ju, bulorna byter automagiskt färg om man vrider på den automagiska skottratten. På nyare pangar kan man också ställa hastigheten skotten går. Det finns svart standardfart, röd standardfart, trippelfart och turbo (fem bulor). Jag får skriva in det på Wikipedia så blir det också sant :).

Jag älskar också medias vapenterminologi.

Min stående favorit är de där "tungt beväpnade" poliserna och bovarna...ser för mitt inre öga hur norrmalmspolisen handrullar en haubits nerför kungsgatan på patrull.

Om wiki, serietecknaren och livsfilosofen Berglin skrev i en strip "Hitta svaret i Wikipedia? Men det är ju som att fråga en flock måsar efter vägen till en fin restaurant..."

Media och Wiki, allt är en fråga vem man kan lita på.

Pappsen

Guest J-Star
Jag älskar också medias vapenterminologi.

Min stående favorit är de där "tungt beväpnade" poliserna och bovarna...ser för mitt inre öga hur norrmalmspolisen handrullar en haubits nerför kungsgatan på patrull.

Om wiki, serietecknaren och livsfilosofen Berglin skrev i en strip "Hitta svaret i Wikipedia? Men det är ju som att fråga en flock måsar efter vägen till en fin restaurant..."

Media och Wiki, allt är en fråga vem man kan lita på.

Hellre Wikipedia än media därför att:

• WP har krav på neutralitet och objektivitet.
  • WP lider inte av försäljningsångest.
  • WP kräver länkar till källmaterial.

Visst, detta uppfylls inte alltid. Och svenska WP har ofta rätt kass kvalité på artiklarna. Engelska WP däremot är det ofte mer än acceptabel kvalité på.

/J

Även fast allt i wiki inte är korrekt så är iaf benämningarna på automatvapen korrekt...

Och om du söker på pansarvagn blir du omdirigerad till stridsvagn, man borde dock få upp en stor ruta med texten: FAIL! på men man behöver ju inte nödvändigtvis vara Darth Vader ond bara för att man ogillar journalister med dålig faktakoll..

Pappsen

hahahah det var en jäkligt kul bild jag fick framför mig nu :D

Okej men om vi inte tycker om wiki för journalisterna (det är ju trots allt över deras nivå av fakta koll) så tycker jag att soldf tar på sig att skapa en sökfunktion för korrekta benämningar av vapen och fordon.

Det är ju därför de inte skall ha "militäriska" uniformer. Ett gäng poliser i ljusblå tröjor, lågskor och byxor med pressveck tar ju bort lite av det militäriska i att rulla en haubits :D

En "tungt beväpnad" blåskontroll på E6 innebär MINST en STRV122 eller möjligtvis Strf90 med pvrb. Flera sandsäcksvärn med ksp, tunnor fulla med betong och tjeckiska igelkottar. Kanske något för den minskande försvarsmakten. Polisen outsourcar blåskontroll och hastighetsövervakning till militären.

Halt, Halt eller vi skjuter bort hela kvarteret. KABLAAAAM.

• Similar Content

• By pontai
      Hej hopp..;)

Tiden närmar sig snabbt och studenten är runt hörnet. Saknar något redigt bra att skriva på baksidan av min student mössan. Och detta måste vara bästa forum att fråga.

Några bra ordförslag som är militärt relaterat att skriva på baksidan.

Alla förslag godtages då jag har så dålig fantasi atm.

Mvh...
    • By Källberg
      Sitter och stampar med en licensansökan. Och länsmannen vill i vanlig ordning veta vad det är för omladdningsfunktion. Kan någon vänlig själ översätta "short stroke gas piston" åt mig.

Gaslås med kort slaglängd?

Tack på förhand
  • Create New...