STRB Posted December 11, 2006 Report Share Posted December 11, 2006 Nymuckad sen i fredags och har redan lyckats dragit på mig musarm, Nintendotumme och gravt irriterade ögon av allt tv och datortittande. Med andra ord: jag behöver ett jobb...snarast... Har aldrig sökt ett jobb från "scratch" dvs. alla (2) jobb som jag har haft har jag fått via kontakter. Men nu är jag trött på att jobba i butiik som dom två tidigare jobben har gåt ut på. Så vilka civila jobb har ni att tipsa om? hade tänkt att jobba ett par-tre år innan jag börjar plugga. Meriter: gick Samhälle ekonomi på gymnasiet runt 15 poäng i slutbetyg, körde strb i lumpen, fick därmed sjöbefäl klass 8 plus lite andra mindre viktiga cert. 2 års helgjobb i den lokala ICA butiken. Hoppas ni kan komma på något... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kölsvinet Posted December 11, 2006 Report Share Posted December 11, 2006 www.ams.se I övrigt - all tillverkningsindustri, alla telemarketing-/callcenterföretag och andra företag med en hög personalomsättning finns det goda chanser att knycka timmar. /M, i exakt samma sits för drygt två år sedan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted December 11, 2006 Report Share Posted December 11, 2006 taxi/budbil Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted December 11, 2006 Report Share Posted December 11, 2006 taxi/budbil Taxi kräver körkortsbehörighet, budbil kräver yrkesbevis. Kostar en del att fixa... /martinator Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted December 11, 2006 Report Share Posted December 11, 2006 Det kan man tänkas tjäna in på ett par år kanske ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 11, 2006 Report Share Posted December 11, 2006 taxi/budbil Taxi kräver körkortsbehörighet, budbil kräver yrkesbevis. Kostar en del att fixa... /martinator Yrkesbevis? Hade inget yrkesbevis när jag körde budbil, inte vad jag vet iallafall. Link to comment Share on other sites More sharing options...
C PI62 Posted December 11, 2006 Report Share Posted December 11, 2006 taxi/budbil Annars kan jag rekommendera bussförare. Jag fick mitt busskörkort via Busslink för att sedan köra buss inne i stockholm. Dock krävdes b-körkort sedan innan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psk-jevel Posted December 11, 2006 Report Share Posted December 11, 2006 Allt inom industri. Det är bara att ringa runt till alla företag du kommer på i närområdet, locka med det faktum att du kan börja omedelbart, för vissa arbetsplatser med en viss utbildningstid är detta väldigt attraktivt. Och även om de inte kan erbjuda något direkt, hör hur det är med jobb framåt vår/sommar. Kanske kan jobba i butik tills dess? Link to comment Share on other sites More sharing options...
GD1 Posted December 11, 2006 Report Share Posted December 11, 2006 Personlig assistent? Visserligen krävs det att du gillar att arbeta med människor och lönen är ju inte den högsta men du får trots allt en slant och har något att visa upp när folk frågar vad du sysselsätter dig med. Annars väktarbranschen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
PingisÖga Posted December 11, 2006 Report Share Posted December 11, 2006 Annars kan du försöka ta dig in som lärling inom hantverkar sektorn, Dom flesta delarna ( bygg,vvs,vent m.m ) skriker efter folk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leo Posted December 11, 2006 Report Share Posted December 11, 2006 kanske fortsätta där du slutade: Båtchef strb90. De rycker iof in i februari ... sen vet jag å andra sidan inte hur bra du trivdes i lumpen. hursomhelst, lycka till! Link to comment Share on other sites More sharing options...
STRB Posted December 11, 2006 Author Report Share Posted December 11, 2006 Tack för tipsen! är det någon arbetsgivare här som har någon åsikt om vilket sätt sätt som är det bästa att kontakta arbetsgivaren på? Mail, Telfefon, skicka CV eller bara komma in på arbetsplatsen och face to face fråga om det finns något jobb? @Leo: funderade på det men kom fram till att det inte var det jag ville göra pga. olika anledningar. Dels så är det väldigt mycket tid från flickvännen och dels så fanns det vissa personkemiska anledningar som fick mig att välja bort det alternativet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted December 11, 2006 Report Share Posted December 11, 2006 Är du singel och är villig att jobba obekväma tider så skriker vården efter folk. sen finns det alltid jobb/timvick på snabbmatsställen och städbolag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted December 11, 2006 Report Share Posted December 11, 2006 Sitter i en liknande situation. Jag funderar därför attsöka jobb som timalställd på Posten elelr Citymail. Någon som har erfarenheter därifrån? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skarec Posted December 11, 2006 Report Share Posted December 11, 2006 Jag vet att om man ska köra taxi krävs utbildning för att erhålla ett så kallat yrkesbevis av någon sort. Det brukar vissa åkerier bidra med, dvs utbildning av personal. Ett åkeri är alltså inte företaget (taxi 020, Taxi Stockholm) utan det är en liten del av företaget där privata människor startar företag inom företaget. Hoppas ni förstod det där ;). Budfirmor som TNT är jag inte säker på om dom kräver yrkesbevis nuförtiden, men dom kräver viss utbildning, och du MÅSTE ha ett rent polisregister med tanke på att du håller ett visst ansvar för lasten du kör. Jag skulle avråda dig från att testa telemarketing, då det blir tjatigt i längden med samma samtal dag ut dag in. Det fungerar som extraknäck ett tag, men inte som fast jobb, det är just därför dom söker 16 år+. Dock på min gamla arbetsplats (telemarketing) så fanns det en gubbe på 40+ som jobbat där i 12 år. Den gubben hade pannben. Lycka till! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bappelsinmannen Posted December 12, 2006 Report Share Posted December 12, 2006 Jag vet att om man ska köra taxi krävs utbildning för att erhålla ett så kallat yrkesbevis av någon sort. Det brukar vissa åkerier bidra med, dvs utbildning av personal. Ett åkeri är alltså inte företaget (taxi 020, Taxi Stockholm) utan det är en liten del av företaget där privata människor startar företag inom företaget. Hoppas ni förstod det där ;). Budfirmor som TNT är jag inte säker på om dom kräver yrkesbevis nuförtiden, men dom kräver viss utbildning, och du MÅSTE ha ett rent polisregister med tanke på att du håller ett visst ansvar för lasten du kör. Hej nu har du nog blandat ihop äpplen och päron, för att få köra taxi ska du ha den behörigheten i körkortet plus att för att du skall få din taxilegitimation, måste genomgå ett särskilt prov har jag för mig. För att köra budbil krävs B-körkort, inget annat, sedan är det möjligt att arbetsgivaren kräver att du har "ett rent polisregister". För att starta ett eget företag och köra budbil krävs att du har genomgått en "eget på väg"-kurs för att du skall ha möjlighet att ansöka om ett trafiktillstånd. Mvh Nisse Link to comment Share on other sites More sharing options...
RadaR Posted December 12, 2006 Report Share Posted December 12, 2006 Lägg upp ditt cv på monster.se eller någon liknande sida. Enkelt att söka jobb, du kan först göra en sökning på det jobb inom den branch du vill jobba i och i vilket område. De flesta annonser har sedan en änsökningslänk och ditt cv skickas automatiskt till arbetsgivaren. Ditt cv är även sökbart för arbetsgivare och headhunters. Jag brukar få ett par samtal om året från företag som läst min cv och vill träffa mig. Grymt skönt när det ringer en arbetsgivare som jag inte kontaktat, även om jobbet visar sig oitressant. På många sidor kan du lägga upp din anonymt, dvs dölja ditt namn. Ett tips är att inte göra det då det innebär merjobb för headhuntern vilket gör att du riskerar falla bort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted December 12, 2006 Report Share Posted December 12, 2006 Efter ett samtal med det sk trygghetsrådet har jag fått följande info till mig.... Av alla jobb som finns är det endast ca 30% som kommer så långt som till ams eller till annons. ca 70% finns alltså men är inte öppet spridda. Ofta på grund av att företag tvekar att ta på sig en urvalsprocedur. Många jobb kommer till med hjälp av personliga kontakter, rena slumpen. Mitt tips dock är att testa ett eller flera bemanningsföretag, tex manpower eller lernia bemanning. De har inte bara utlåningsverksamhet utan sköter mycket av rekryteringen till andra företag. Jag kommer själv att under fyra månader vara anställd av ett bemanningsföretag för att sedan övergå till det riktiga företaget. En sorts försöksperiod där bemanningsföretaget tar risken alltså. Det finns jobb! Leta där du minst tror att du skall finna det! Var driftig och litet fräck och var förberedd, skriv en kort koncis cv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted December 12, 2006 Report Share Posted December 12, 2006 För att starta ett eget företag och köra budbil krävs att du har genomgått en "eget på väg"-kurs för att du skall ha möjlighet att ansöka om ett trafiktillstånd. Mvh Nisse Aha..nu trillar poletten ner. Jag fattade som att köra bud i egen regi. Det var den där kursen jag syftade på och skulle genomgått om min förre arbetsgivare fått sin vilja igenom. Ursäkta om jag rör till det för folk här. /martinator Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted December 12, 2006 Report Share Posted December 12, 2006 Om du inte har problem med tidiga mornar (vilket du antagligen inte har efter att ha gjort lumpen), så kanske tidningsbud kan vara något. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted December 12, 2006 Report Share Posted December 12, 2006 Sitter i en liknande situation.Jag funderar därför attsöka jobb som timalställd på Posten elelr Citymail. Någon som har erfarenheter därifrån? Att bara sortera (typ julkort) är lite segt i längden, men helt funkis under någon vecka. Att jobba som brevbärarbiträde är roligare, åtminstone ett tag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Medic Posted December 12, 2006 Report Share Posted December 12, 2006 Väktarjobb är mitt grundtips. Stor personalomsättning på de större objekten, kort utbildning innan jobb, ett av få jobb där militära vitsord/erfarenhet är ett plus. Ofta går det bra att få ihop till nästan heltid på en behovsanställning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stolpskottet Posted December 12, 2006 Report Share Posted December 12, 2006 mitt tips, inte säkert det funkar dock. ta jobbet i butiken så länge, håll ögon/öron öppna efter jobb och som tidigare nämnts använd dina kontakter. skall tydligen vara enklare att få ett jobb om man har ett jobb säger dom som vet! har aldrig hänt mig iaf! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted December 12, 2006 Report Share Posted December 12, 2006 ja, håller med föregående där.... vet du nåt ställe där du garanterat får jobb, så ta det så länge.... förr eller senare dyker det upp nåt annat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bomben77 Posted January 7, 2007 Report Share Posted January 7, 2007 Vet inte var du finns placerad i landet eller om det har löst sej men här kommer ett par tips! SAS söker lastare till Arlanda, jag har själv jobbat där en sommar. Fixar du tidiga mornar och en del helgjobb så kan du tjäna riktigt bra med pengar på det! Strömma kanalbolag söker matroser, vet inte om din kompetens från 90:an räcker men det vet du nog själv. Som flera sagt tidigare, budbil och inte minst vården söker alltid efter folk! Hoppas att det löser sej för dej! Link to comment Share on other sites More sharing options...
PIC Posted January 7, 2007 Report Share Posted January 7, 2007 Här kanske?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted January 9, 2007 Report Share Posted January 9, 2007 Väktarjobb är mitt grundtips. Stor personalomsättning på de större objekten, kort utbildning innan jobb, ett av få jobb där militära vitsord/erfarenhet är ett plus. Ofta går det bra att få ihop till nästan heltid på en behovsanställning. Väktarjobb och jobb inom vården är säkra kort nuförtiden. Kolla på AMS om et finns några i din lokala kommun, båda funkar även utmärkt som helg/sommar jobb om du väljer att studera senare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TLiman Posted January 9, 2007 Report Share Posted January 9, 2007 Bemanningsbranschen söker alltid folk... Om du mot förmodan skulle bo någonstans i mellan Göteborg och Vara skicka ett PM. Link to comment Share on other sites More sharing options...
golffoxtrotfive Posted January 9, 2007 Report Share Posted January 9, 2007 Kriminalvården brukar alltid ha behov för folk, pröva där Link to comment Share on other sites More sharing options...
björk Posted January 9, 2007 Report Share Posted January 9, 2007 Om du gillade båtarna så kanske det här är nåt: http://www.kustbevakningen.se/kbvtemplates/Page.aspx?id=970 de söker lite nytt folk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.