TKraften Posted October 14, 2025 Report Posted October 14, 2025 2 hours ago, madman said: Vad är det för förbättringar du anser att A26 behöver? Då det är en ny typ av ubåt jämfört med Gotlandsklassen. Jag vet inte men min tanke var att om man senare kommer på en hårdvaruförbättring så kan detta implementeras i nästa batch. Sen bör man bygga minst 4st ubåtar per klass tycker jag. 2 är för lite. 2 hours ago, madman said: Du är så otrolig i dina visioner. Och drömmer i beväpning att vi ska vara en stormakt. Så Sverige var en stormakt 1990? Vi hade 12 ubåtar då. Skall du ha en ubåt operativt så måste du ha minst 1 ubåt på underhåll och 1 ubåt i kaj. Du har ju två områden i Östersjön och även västkusten vid Göteborg borde ha en operativ ubåt. Marinchefen har ju officiellt sagt att Sverige behöver minst 7 ubåtar men helst 9 stycken. 2 hours ago, madman said: Försök vara realistisk istället för vad lilla Sverige kan skaffa, och ha råd med. Tyskland har fått krav på sig att hålla 5 st ubåtar i drift. De tror sig då behöva upp till 15 st ubåtar. Därför anser de sig behöva fler än sina 6+6 ubåtar. Du tyckte att Sverige skulle ha upp till 14 st ubåtar. Medans du nu skriver 12 st ubåtar. 12 ubåtar är vad jag har skrivit och detta för att ha minst 3 ubåtar i drift, reserver och för kunna hålla varvsindustrin sysselsatt. //TF Quote
TKraften Posted October 14, 2025 Report Posted October 14, 2025 26 minutes ago, madman said: Norge beräknas få sin första ubåt 2029. Lite skillnad mot vårt projekt som hela tiden skjuts fram. Ja det blir lätt när man inte styrs av FMV. //TF 1 Quote
madman Posted October 14, 2025 Report Posted October 14, 2025 (edited) 2 hours ago, TKraften said: Jag vet inte men min tanke var att om man senare kommer på en hårdvaruförbättring så kan detta implementeras i nästa batch. Sen bör man bygga minst 4st ubåtar per klass tycker jag. 2 är för lite. Så Sverige var en stormakt 1990? Vi hade 12 ubåtar då. Skall du ha en ubåt operativt så måste du ha minst 1 ubåt på underhåll och 1 ubåt i kaj. Du har ju två områden i Östersjön och även västkusten vid Göteborg borde ha en operativ ubåt. Marinchefen har ju officiellt sagt att Sverige behöver minst 7 ubåtar men helst 9 stycken. 12 ubåtar är vad jag har skrivit och detta för att ha minst 3 ubåtar i drift, reserver och för kunna hålla varvsindustrin sysselsatt. //TF Vi hade 23 ubåtar på 70 talet. Tyskland är inte heller en stormakt. Men de räknar på tre st för att kunna ha en i drift. Det visar väl ännu mer att hålla ett ubåtsvapen kostar. Så frågan är om det ska vara ett starkt ubåtsvapen. Eller ett svagt ubåtsvapen. För att slutligen släppa det helt. Eftersom vi inte har byggt några ubåtar på flera år. Samt att ingen annan nation vill köpa våra nya ubåtar som kan ta minst 10 år till leverans. Om vi nu klarar av att leverera A26. Så varför ska vi hålla en varvsindustri i drift som inte fungerar. Edited October 14, 2025 by madman Quote
madman Posted October 14, 2025 Report Posted October 14, 2025 On 8/21/2025 at 10:32 AM, Peo said: Vad ska de göra där? Bottenhavet från Åland och norrut kommer inte ha någon rysk marin verksamhet. Det är trivialt att stänga av Bottenhavet mellan Åland och Väddö. Från Singö till Nystad är det 160km varav det mesta är Ålands skärgård (där inga ubåtar kommer åka och knappast andra fartyg, det är trångt och grunt samt smockfullt med grynnor) U 137 körde på en grynna. Undrar var den gjorde där? Quote
Oscar(BOB) Posted October 14, 2025 Report Posted October 14, 2025 (edited) 31 minutes ago, madman said: Vi hade 23 ubåtar på 70 talet. Tyskland är inte heller en stormakt. Men de räknar på tre st för att kunna ha en i drift. Det visar väl ännu mer att hålla ett ubåtsvapen kostar. Så frågan är om det ska vara ett starkt ubåtsvapen. Eller ett svagt ubåtsvapen. För att slutligen släppa det helt. Eftersom vi inte har byggt några ubåtar på flera år. Samt att ingen annan nation vill köpa våra nya ubåtar som kan ta minst 10 år till leverans. Om vi nu klarar av att leverera A26. Så varför ska vi hålla en varvsindustri i drift som inte fungerar. Om man skulle bygga en tredje a26 idag skulle det inte ta 10 år. Snarare närmre halverat tidspann. Glöm inte att ubåtarna designats mer eller mindre från scratch samtidigt som de byggts under tiden från projektstart fram till idag Edited October 14, 2025 by Oscar(BOB) Quote
TKraften Posted October 14, 2025 Report Posted October 14, 2025 14 minutes ago, madman said: U 137 körde på en grynna. Undrar var den gjorde där? Fast detta skedde ju i Karlskronas skärgård. //TF Quote
Perman Posted October 14, 2025 Report Posted October 14, 2025 (edited) Corporal Frisk alias Robin Häggblom skriver på navalnews om den senaste som hänt angående A26. Quote Sweden’s next-generation A26 Blekinge-class submarine programme has been hit by another major delay and soaring costs, pushing the first delivery to 2031 and raising total expenses to 25 billion SEK (2.3 billion EUR). Sweden’s A26 Submarine Programme Faces New Delays Han skriver bl a att en av de två ubåtarna av Södermanland-klass las i malpåse 2021, men enligt FM:s egna uppgifter så har hon (dvs. HMS Östergötland) inte använts sedan 2011. Dessutom så nämner han inget om att det delvis är politiska beslut som gjort att ubåtarna har försenats kraftigt, utan han får det att låta som om det bara är Kockums' fel. Politiska beslut har dels försenat progammet genom att man velat sprida ut kostnaderna över flera år, och dels genom att man sent att infört nya förmågekrav. Dock håller jag med honom om att ersättaren för Gotland-klassen måste börja projekteras och produceras inom de kommande fem åren om första ubåten ska kunna levereras 2038. /Per Edited October 14, 2025 by Perman Quote
TKraften Posted October 14, 2025 Report Posted October 14, 2025 30 minutes ago, madman said: Vi hade 23 ubåtar på 70 talet. Tyskland är inte heller en stormakt. Men de räknar på tre st för att kunna ha en i drift. Det visar väl ännu mer att hålla ett ubåtsvapen kostar. Ja då måste vi varit en supermakt enligt ditt kvantificerade tänk. "Kvantitet är ju en kvalitet i sig" skall Stalin ha sagt... 30 minutes ago, madman said: Så frågan är om det ska vara ett starkt ubåtsvapen. Eller ett svagt ubåtsvapen. För att slutligen släppa det helt. Eftersom vi inte har byggt några ubåtar på flera år. Samt att ingen annan nation vill köpa våra nya ubåtar som kan ta minst 10 år till leverans. Om vi nu klarar av att leverera A26. Så varför ska vi hålla en varvsindustri i drift som inte fungerar. Jag tror jag lika besviken som du på vår dysfunktionella försvarsbyråkrati. Varvet i sig tror jag är funkis men alla dessa pappersvändande krångelpellrar från vårt fördyrande departementet som bara krånglar till allt. Tack vare en intern hemlighetsmakeri gentemot ett visst vanverk så kunde ju RB15KA återinföras utan ngt fördyrande samt tidsödande strul. Likadant med JAS och A26. Vi måste ha en bättre struktur på vår byråkrati. Nog bättre att FM har en egen direktkommunicerande projektgrupp med varvet istället för FMV. //TF 1 Quote
madman Posted October 14, 2025 Report Posted October 14, 2025 (edited) 2 hours ago, Oscar(BOB) said: Om man skulle bygga en tredje a26 idag skulle det inte ta 10 år. Snarare närmre halverat tidspann. Glöm inte att ubåtarna designats mer eller mindre från scratch samtidigt som de byggts under tiden från projektstart fram till idag För att klara en budget så ger man ett uppdrag att saker ska ta lång tid att byggas. Det har vi sett med JAS39E samt de två Gävlekorvetterna etc. Men jag ser ett annat problem med det hela. 2010 skulle de två A26 ta finansieringen från kostnaden till FM. Kostnaden var då 7.6 miljarder. Som skulle kunna till stor del finansiera två nya korvetter. Så det vara ganska klart att man inte valde att renovera de andra två framtida Gävlekorvetterna. Då pengar inte fanns för någon sådan lösning. Även fast de relativt var ganska billiga Om det nu även är så att alla pengar tas från FM:s budget. Så är vi uppe i grund kostnaden för två Luleå. Så var har vi det egentliga behovet? Edited October 14, 2025 by madman Quote
Slenke Posted October 14, 2025 Report Posted October 14, 2025 30 minutes ago, Perman said: Corporal Frisk alias Robin Häggblom skriver på navalnews om den senaste som hänt angående A26. Sweden’s A26 Submarine Programme Faces New Delays Han skriver bl a att en av de två ubåtarna av Södermanland-klass las i malpåse 2021, men enligt FM:s egna uppgifter så har hon (dvs. HMS Östergötland) inte använts sedan 2011. Dessutom så nämner han inget om att det delvis är politiska beslut som gjort att ubåtarna har försenats kraftigt, utan han får det att låta som om det bara är Kockums' fel. Politiska beslut har dels försenat progammet genom att man velat sprida ut kostnaderna över flera år, och dels genom att man sent att infört nya förmågekrav. Dock håller jag med honom om att ersättaren för Gotland-klassen måste börja projekteras och produceras inom de kommande fem åren om första ubåten ska kunna levereras 2038. /Per Fast ifall vi ska uppfinna en helt ny klass när våra två A26 kommer levereras under 2030-talet så kan vi väl reda nu avskriva möjligheten att dessa A-30 leveras redan 2038? 2042-45 låter mer troligt om vi dessutom är rappa. Tror nog ändå detta kan sluta med att vi beställer ytterligare 4 A-26 fast då i en ”Mk2-variant”, dvs en en uppgradering snarare än nåt helt nytt. Quote
Perman Posted October 14, 2025 Report Posted October 14, 2025 13 minutes ago, Slenke said: Fast ifall vi ska uppfinna en helt ny klass när våra två A26 kommer levereras under 2030-talet så kan vi väl reda nu avskriva möjligheten att dessa A-30 leveras redan 2038? 2042-45 låter mer troligt om vi dessutom är rappa. Tror nog ändå detta kan sluta med att vi beställer ytterligare 4 A-26 fast då i en ”Mk2-variant”, dvs en en uppgradering snarare än nåt helt nytt. Själv så tror jag att det enda sättet där vi kommer att få råd att öka antalet operativa ubåtar är att ta fram en mindre och något billigare variant av A 26, där utrymmet för multi mission portalen har ersatts av fler torpedtuber och sensorer. Ska vi bara bygga medelstora A 26 ubåtar som har "alla förmågor" så att säga så kommer ubåtsvapnet att fortsätta att i bästa fall bestå av 4-5 operativa ubåtar. Jag kan se behovet av en multi mission portal absolut, men för den skull så behöver inte alla svenska ubåtar ha en sådan. Som väl är så verkar det finnas indikationer på att man även funderar i dessa banor hos Marinen och FMV vad gäller nästa ubåtsklass. /Per 1 Quote
Oscar(BOB) Posted October 14, 2025 Report Posted October 14, 2025 33 minutes ago, madman said: Om det nu även är så att alla pengar tas från FM:s budget. Så är vi uppe i grund kostnaden för två Luleå. Tveksamt om det skulle räcka till ens en Luleå utan vapenlast Quote
Slenke Posted October 14, 2025 Report Posted October 14, 2025 20 minutes ago, Perman said: Själv så tror jag att det enda sättet där vi kommer att få råd att öka antalet operativa ubåtar är att ta fram en mindre och något billigare variant av A 26, där utrymmet för multi mission portalen har ersatts av fler torpedtuber och sensorer. Ska vi bara bygga medelstora A 26 ubåtar som har "alla förmågor" så att säga så kommer ubåtsvapnet att fortsätta att i bästa fall bestå av 4-5 operativa ubåtar. Jag kan se behovet av en multi mission portal absolut, men för den skull så behöver inte alla svenska ubåtar ha en sådan. Som väl är så verkar det finnas indikationer på att man även funderar i dessa banor hos Marinen och FMV vad gäller nästa ubåtsklass. /Per Det billigaste är troligtvis att bygga fler A26 där man inte rör en mutter, den största kostnaden är ju generellt R&D (den kostnaden är ju tagen) och inte materialet. Möjligtvis åtgärda några barnsjukdomar. En mindre ubåt kräver inte mindre bemanning bara för att den är liten i storlek, det är ju systemen och hur länge man tänker vara till sjöss som sätter den gränsen. Sen förstår jag inte alls vad vi ska ha fler torpedtuber till? Det går ju trots allt att ladda om tuberna samt så kommer vi inte möta någon invasionsflotta till havs som det var under kalla kriget. Quote
Perman Posted October 14, 2025 Report Posted October 14, 2025 25 minutes ago, Slenke said: Sen förstår jag inte alls vad vi ska ha fler torpedtuber till? Det går ju trots allt att ladda om tuberna samt så kommer vi inte möta någon invasionsflotta till havs som det var under kalla kriget. Fler torpedtuber kanske inte var bästa uttrycket men fler vapen. Att bygga fler A 26 kommer troligen att göra att det svenska ubåtsvapnet kanske förlorar det tekniska övertaget som vi har idag i åtminstone Östersjön och halkar efter. /Per Quote
madman Posted October 14, 2025 Report Posted October 14, 2025 1 hour ago, Oscar(BOB) said: Tveksamt om det skulle räcka till ens en Luleå utan vapenlast Har det inte pratats om en Ah 140 i grundkonstruktion skulle kosta runt 12,5 miljarder? Quote
madman Posted October 14, 2025 Report Posted October 14, 2025 (edited) 37 minutes ago, Perman said: Fler torpedtuber kanske inte var bästa uttrycket men fler vapen. Att bygga fler A 26 kommer troligen att göra att det svenska ubåtsvapnet kanske förlorar det tekniska övertaget som vi har idag i åtminstone Östersjön och halkar efter. /Per Ja något måste göras för framtida ubåtsflotta. Och det är inte en lösning med FPL till en A26. Utan snarare en större torpedlucka och sluss vid tornet. Tydligen en bra lösning på många sätt. Eftersom det också erbjuds till 212CD också. Vad har vi för tekniskt övertag i dag i Östersjön? Vi har A26 om minst sex år. Sensorer etc. stoppar inga fartyg eller ubåtar. Så vi får förlita oss på en enda Gotlandsklass från Gävle ner till Göteborg. Edited October 14, 2025 by madman Quote
Perman Posted October 14, 2025 Report Posted October 14, 2025 (edited) 48 minutes ago, madman said: Vad har vi för tekniskt övertag i dag i Östersjön? Vi har A26 om minst sex år. Sensorer etc. stoppar inga fartyg eller ubåtar. Så vi får förlita oss på en enda Gotlandsklass från Gävle ner till Göteborg. De halvtidsmoderniserade Gotlands ubåtarna lär vara vida överlägsna de äldre typer av Kilo ubåtar som finns i ryska Östersjömarinen och i polska marinen rent tekniskt. Tyska ubåtar räknar jag inte eftersom de primärt troligen inte är avsedda för Östersjön. /Per Edited October 14, 2025 by Perman Quote
Oscar(BOB) Posted October 14, 2025 Report Posted October 14, 2025 55 minutes ago, madman said: Har det inte pratats om en Ah 140 i grundkonstruktion skulle kosta runt 12,5 miljarder? Jaha. Du menar totala summan… 1 Quote
Slenke Posted October 15, 2025 Report Posted October 15, 2025 12 hours ago, Perman said: Fler torpedtuber kanske inte var bästa uttrycket men fler vapen. Att bygga fler A 26 kommer troligen att göra att det svenska ubåtsvapnet kanske förlorar det tekniska övertaget som vi har idag i åtminstone Östersjön och halkar efter. /Per Helt klart kan det bli så. Men jag tror helt ärligt inte att SKAB har kapaciteten till att dels bygga klart A26 och sen typ (?) 3 år senare spotta ut första A30. Det är det jag menar när jag skriver att vi antagligen inte skulle få se dom förrän inne på 2040-talet. Därav menar jag på att det enda realistiska för att ersätta Gotlandsklassen under 2030-talet till tidigt 2040-tal med fyra nya ubåtar är att fortsätta bygga A26 medan linan är varm. Jag tror inte vi kan ha kakan och äta den. Vad en mindre ubåt än A26 ska ha för uppgifter kan jag heller inte komma på då den blir begränsad i uthållighet. Quote
Slenke Posted October 15, 2025 Report Posted October 15, 2025 11 hours ago, Perman said: De halvtidsmoderniserade Gotlands ubåtarna lär vara vida överlägsna de äldre typer av Kilo ubåtar som finns i ryska Östersjömarinen och i polska marinen rent tekniskt. Tyska ubåtar räknar jag inte eftersom de primärt troligen inte är avsedda för Östersjön. /Per Fast både Tyskland och Polen är ju allierade så vi måste inte ha mer tekniskt avancerade än dom? Lite som Gripen vs F-35 där F-35 är betydligt mer avancerad. 1 Quote
Decca Posted October 15, 2025 Report Posted October 15, 2025 Jo men Norge har ingen egen ubåtsindustri så det är att jämföra äpplen och päron, att jämföra med deras anskaffning. När det gäller ubåtarna har regeringen bestämt att det är av strategisk vikt för Sverige att bibehålla förmågan. När det gäller Luleå har man istället bestämt att prioritet är att få fartygen så snabbt som möjligt. Quote
Slenke Posted October 15, 2025 Report Posted October 15, 2025 50 minutes ago, Decca said: Jo men Norge har ingen egen ubåtsindustri så det är att jämföra äpplen och päron, att jämföra med deras anskaffning. När det gäller ubåtarna har regeringen bestämt att det är av strategisk vikt för Sverige att bibehålla förmågan. När det gäller Luleå har man istället bestämt att prioritet är att få fartygen så snabbt som möjligt. Vad har Norge med Östersjön att göra? Quote
TKraften Posted October 15, 2025 Report Posted October 15, 2025 10 hours ago, Slenke said: Vad har Norge med Östersjön att göra? Bra om de kunde hålla Nordsjön och vår västkust. //TF Quote
madman Posted October 16, 2025 Report Posted October 16, 2025 On 10/15/2025 at 9:57 AM, Slenke said: Helt klart kan det bli så. Men jag tror helt ärligt inte att SKAB har kapaciteten till att dels bygga klart A26 och sen typ (?) 3 år senare spotta ut första A30. Det är det jag menar när jag skriver att vi antagligen inte skulle få se dom förrän inne på 2040-talet. Därav menar jag på att det enda realistiska för att ersätta Gotlandsklassen under 2030-talet till tidigt 2040-tal med fyra nya ubåtar är att fortsätta bygga A26 medan linan är varm. Jag tror inte vi kan ha kakan och äta den. Vad en mindre ubåt än A26 ska ha för uppgifter kan jag heller inte komma på då den blir begränsad i uthållighet. Men om A26 nu visar sig så svår att bygga. Ska vi då fortsätta på samma linje. Behöver vi verkligen ubåtar med fler FPL. Eftersom du tidigare sagt att de ska byggas likadana. Det jag skulle kunna tänka mig är möjligen en till eller en PELARIC-ER för mer uthållighet. Som då kan verka bättre vid vår västkust etc. Quote
madman Posted October 16, 2025 Report Posted October 16, 2025 (edited) On 10/14/2025 at 10:46 PM, Oscar(BOB) said: Jaha. Du menar totala summan… Den senaste tillagda summan skulle väl vara en bra grundplåt på två enklare YSF/korvetter. Då Göteborgsklassan som blev Gävleklassen kostade ca 1,5 miljarder st vid uppgradering. Så med facit i hand skulle vi ha uppgraderat samtliga 4 st av Göteborgsklassen. Så hade läget varit något bättre när Visby får HTM. Edited October 16, 2025 by madman Quote
vikingman Posted October 16, 2025 Report Posted October 16, 2025 2 hours ago, madman said: Men om A26 nu visar sig så svår att bygga. Ska vi då fortsätta på samma linje. Behöver vi verkligen ubåtar med fler FPL. Eftersom du tidigare sagt att de ska byggas likadana. Flexible Payload Lock (FPL). Finns det något vedertaget svenskt namn för detta? Quote
Slenke Posted October 16, 2025 Report Posted October 16, 2025 2 hours ago, madman said: Men om A26 nu visar sig så svår att bygga. Ska vi då fortsätta på samma linje. Behöver vi verkligen ubåtar med fler FPL. Eftersom du tidigare sagt att de ska byggas likadana. Det jag skulle kunna tänka mig är möjligen en till eller en PELARIC-ER för mer uthållighet. Som då kan verka bättre vid vår västkust etc. Ditt resonemang bygger på att luckan är svår i byggfasen när man redan vet vad man ska göra. Är luckan problemet upptäcks det innan (R&D) eller under tiden man bygger möjligtvis, när man sen har en plan för hur det ska göras kommer det inte gå långsammare att bygga. Quote
madman Posted October 16, 2025 Report Posted October 16, 2025 2 hours ago, Slenke said: Ditt resonemang bygger på att luckan är svår i byggfasen när man redan vet vad man ska göra. Är luckan problemet upptäcks det innan (R&D) eller under tiden man bygger möjligtvis, när man sen har en plan för hur det ska göras kommer det inte gå långsammare att bygga. Behöver vi fler ubåtar med FPL? Quote
madman Posted October 16, 2025 Report Posted October 16, 2025 2 hours ago, vikingman said: Flexible Payload Lock (FPL). Finns det något vedertaget svenskt namn för detta? Lucka, bred eller större ville man inktialt kalla den. Tyskarna kallar sin förstorad torpedlucka. Quote
Slenke Posted October 16, 2025 Report Posted October 16, 2025 1 hour ago, madman said: Behöver vi fler ubåtar med FPL? Irrelevant faktiskt. Har vi löst eventuella problem för byggfasen kommer det fortfarande vara billigare än att designa om med allt vad det innebär. Quote
Recommended Posts